Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har du tall på forskjellen i antall sendere og strømforbruk? I 1999 var det 6500 FM-sendere i Norge. Hvor mange DAB-sendere er det og hvor mye strøm bruker de i forhold til de 6500+ FM-senderne?
    Nrk P1 alene hadde 1200. Sendere. Nrk alene har litt over 1000 DAB sendere. De kommersielle på Riks 1 litt over 200.
    Hvor mange sendere Riks 2 kommer til å sette opp vet jeg ikke, men ikke så mange som på Riks 1. Det merker jeg på dekningen. I bil. Hjemme utenfor Fredrikstad ingen problemer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Finner ikke igjen dokumentasjonen, men en som utredet DAB for Sverige hevdet at du må ha 6 DAB sendere for å dekke samme område som en FM-sender. Forutsatt lik effekt.
    Forskjellen er jo at en FMsender sender en=1 kanal på en frekvens. En DAB sender sender alle kanaler, for Nrk ca. 15 kanaler på alle DAB senderne, innenfor hver Nrk region. De kommersielle alle kanaler ca. 18, på samme frekvens over hele landet. Og det var bare plass til 5 riksdekkende FM kanaler i det riksdekkende FM nettet. Men egentlig bare en kanal som var riksdekkende : Nrk P1. P2 og P3 var langt fra riksdekkende, og P4 og Radio Norge ennå dårligere. P4 dårligst, etter at de måtte bytte sendenett med Radio Norge sånn rundt 2009 på grunn av noe greier som jeg ikke husker nå.
    Men allerede den gang var Nrk, P4 og Radio Norge på DAB mange steder i landet.
    Pluss en haug med lokale kanaler, med begrenset dekning.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Trodde Dab virket overalt, alltid og ikke noe problem samt at Elvis høres ut som Elvis.. Hvorfor flere sendere da? Flere pludrekanaler?
    PS: A-media og Egil Solberg kan du få billig av meg.
    Nrk på DAB virker med dekning på 99.3%, de kommersielle på ca. 90%, noe som ikke var overraskende på tur til Bergen i sommer.
    Aurland og Flåm. Til Bergen over Hardangervidda tilbake over Haukeli til Fredrikstad.
    Flere sendere fordi noen lokalkanaler har lyst til å kunne høres utenfor sitt eget område. Fullt mulig med DAB, umulig med FM.
    Jeg kan absolutt styre meg for bingokanalen og de to religiøse, men det bor jo folk overalt som ikke er etnisk norske.
    Radio Riks Oslo er en ok kanal, før het den Kanal 1 fra Nesodden, hvor jeg lagde program for ca. 20 år siden. Det hender de blir sendt i reprise.
    Tilgjengelig i det meste av Østfold og Oslo som jeg vet om.
    Ellers så har Metro lansert Radio Classic i sine områder, Oslo, Drammen, Gjøvik. Her er det ingen pludring, bare musikk med bra lyd.
    Tilgjengelig fra Moss og nordover foreløpig.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Stadig vekk nye kanaler på DAB:•

    I tillegg til driften av egne kanaler er Jærradiogruppen ansvarlige for utbygging og drift av DAB for lokalradio i seks av landets 37 konsesjonsområder, går det fram av en pressemelding.
    Radio E og Radio Riks Oslo kan anbefales. Der hvor Metro er: Radio Classic. Men ikke syd for Moss.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    De dab kanaler som jeg har hørt på i bilen de siste par år er rett skuffende og stort sett kun en spesifikk playliste per kanal. Får bedre og bredere utvalg med spotify.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Utenom kystlinja på sør.vest-landet... f.ex Kvinesdal til Stavanger....
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Liker å høre på radio om morgenen, og nettbrettet eller en liten dabradio gir veldig dårlig lyd. Jeg har derfor brukt anlegget, men å måtte ha på TVen for å bruke Apple TV eller en app på TVen oppfatter jeg som tungvint. Jeg kom derfor til at et Argon dab adapter koblet til tuner inngangen på forsterker kunne være en enklere løsning. Og det er det virkelig. Slå på forsterker og adapteret og lyden strømmer ut av anlegget. Jeg oppfatter lyden på linje med Spotify;) som jeg hadde før og da er det ikke helt forferdelig. Godt nok til lett musikk og underholdning på morgenkvisten.
    Ser slik ut når den er på:
    20221207_052342.jpg

    Og slik i stand by;
    20221207_052326.jpg

    Dette er ikke hifi, men med denne løsningen blir anlegget brukt mer, lyden er ok og det er brukervennlig, enkelt og billig.
    Anbefales :) (y)
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Liker å ha alternativer til Internett, anser dessuten Internett som et mulig mål for Putlers cyberkrigere.
    Har Dab med Fm på hytta og lytter mest på Svenske kanaler. Bedre lyd og mange fine programmer. Har også en fm transmitter som sender på fm båndet. Bruker en gammel radionette som mottager. God lyd i disse. Har fm på vhf og uhf sender. Godt ha disse når en ulykke skjer på hytta. Sikringsradio. Har opplevd død telefon og at nettet er nede. Synd at de la ned fm båndet. Nødnettet er helt ræva. Godt en kan sende på fm vhf uhf og ssb.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har Dab med Fm på hytta og lytter mest på Svenske kanaler. Bedre lyd og mange fine programmer. Har også en fm transmitter som sender på fm båndet. Bruker en gammel radionette som mottager. God lyd i disse. Har fm på vhf og uhf sender. Godt ha disse når en ulykke skjer på hytta. Sikringsradio. Har opplevd død telefon og at nettet er nede. Synd at de la ned fm båndet. Nødnettet er helt ræva. Godt en kan sende på fm vhf uhf og ssb.
    Det er det riksdekkende FM nettet som ble skrudd av. Lokal FM lever i beste velgående sammen med samme sending på DAB.
    Innimellom hvis jeg er en tur over grensa setter jeg på SR. Triste greier. Rix FM og Megapol har jo vært der i mer enn 25 år, og har fått konkurranse på FM av Bauer og Nent.
    Hvilket nødnett er ræva?
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Det er det riksdekkende FM nettet som ble skrudd av. Lokal FM lever i beste velgående sammen med samme sending på DAB.
    Innimellom hvis jeg er en tur over grensa setter jeg på SR. Triste greier. Rix FM og Megapol har jo vært der i mer enn 25 år, og har fått konkurranse på FM av Bauer og Nent.
    Hvilket nødnett er ræva?
    Nødnettet, det digitale sambandet mellom nødetatene i Norge, var ved 19.30-tiden lørdag kveld fortsatt berørt etter at det kraftige uværet som herjet over Sør-Norge fredag og natt til lørdag rammet basestasjoner flere steder.

    – Lørdag kveld er fortsatt rundt 80 av 2.085 basestasjoner i nødnettet berørt. Berørte områder er blant annet vest i Telemarksregionen, Valdres, og deler av Hallingdal, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap Sånn kan vi ikke ha det. Liten solstorm så er dette slått ut.
    Frykter fatale konsekvenser
    Brannsjef i Molde og omkringliggende kommuner, Alf Magne Smørholm, mener at det i verste fall kan gå liv tapt når nødnettet er så dårlig.
    Brenner det ved linnekleppen så får ikke jeg beskjed. Da mister jeg kontakt med nettet og telefon er død. Godt med Vhf Uhf og ssb. Bare og kalle opp og få hjelp.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nødnettet, det digitale sambandet mellom nødetatene i Norge, var ved 19.30-tiden lørdag kveld fortsatt berørt etter at det kraftige uværet som herjet over Sør-Norge fredag og natt til lørdag rammet basestasjoner flere steder.

    – Lørdag kveld er fortsatt rundt 80 av 2.085 basestasjoner i nødnettet berørt. Berørte områder er blant annet vest i Telemarksregionen, Valdres, og deler av Hallingdal, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap Sånn kan vi ikke ha det. Liten solstorm så er dette slått ut.
    Frykter fatale konsekvenser
    Brannsjef i Molde og omkringliggende kommuner, Alf Magne Smørholm, mener at det i verste fall kan gå liv tapt når nødnettet er så dårlig.
    Brenner det ved linnekleppen så får ikke jeg beskjed. Da mister jeg kontakt med nettet og telefon er død. Godt med Vhf Uhf og ssb. Bare og kalle opp og få hjelp.
    Hvilket nok en gang viser at Norge er et krevende land å drive kringkasting, mobiltelefoni og ha et nødnett som er sårbart for VÆR og VIND som det er mye av i Norge. Og for strømselskap, jernbane og Statens Vegvesen. Men dette er jo ikke noe nytt i vårt langstrakte land.
    Derfor har jo flere kommuner skaffet seg satellitt telefon, for å kunne kontakte omverden fra ev mange plasser i Norge omringet av høye fjell, innerst i en fjord med bare en rasutsatt vei ut og inn.
    Folk får jo lov til å bo hvor en vil, på godt og vondt.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Vi går inn i det 7. året som eneste land i verden med DAB som hovedsystem for kringkasting. Ingen andre følger vårt eksempel. Pussig det...
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår det dithen, at ettersom digitalt samband er sårbart for mangel på strøm (og kritiseres for det), så virker altså analogt samband som FM og alt det der like bra når strømmen går?

    "piss meg i øret", som en fyr i The Julekalender pleier å si i desember.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og fremdeles består nasjonen Norge. Pussig det.....
    Ja, er det ikke det!o_O

    Kjøpte meg en brukt Golf 5 i 2014, i den var det standard radio og CD-spiller.
    Det første jeg gjorde var å få montert inn en DAB+ radio, med CD-spiller, USB-inngang og mulighet for trådløs strømming av musikk. Radioen har blitt skiftet ut, men det står fortsatt DAB+ i bilen.

    Hvor mange er det som lytter til radio i dag hjemme?
    Det er vel bare oss «eldre» som hører på radio, ungdommen lytter til Spotify og på podcasts.
    Jeg tror flesteparten ikke lytter via anlegget, men via en kjøkkenradio.
    Skal en ha bedre kvalitet strømmes det meste på nettet, i bedre kvalitet enn på DAB+.

    Det finnes tredjepartsløsninger for de som vil ha DAB+ i bilen, nå er det vel bra kvalitet på det som selges.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vi går inn i det 7. året som eneste land i verden med DAB som hovedsystem for kringkasting. Ingen andre følger vårt eksempel. Pussig det...
    Ingen andre land har topografi som Norge.
    Og det er bare litt over 5 år siden.
    20 september 2017.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg forstår det dithen, at ettersom digitalt samband er sårbart for mangel på strøm (og kritiseres for det), så virker altså analogt samband som FM og alt det der like bra når strømmen går?

    "piss meg i øret", som en fyr i The Julekalender pleier å si i desember.
    Ja, helt klart. FM, langbølge og mellombølge drives helt uten strøm. Men trenger elektrisitet. Som denne iPaden.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Tysk DAB-kanal (allmenkringkaster) legger ned og går på nett. Akkurat som vi forutså.

    Så enkelt var det jo ikke, når man leser hele artikkelen.
    Blir som når Irland kuttet ut DAB. En sender i en by er ikke hele Irland.
    Samme opplegget her. To områder i Tyskland er ikke hele Tyskland.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Så enkelt var det jo ikke, når man leser hele artikkelen.
    Blir som når Irland kuttet ut DAB. En sender i en by er ikke hele Irland.
    Samme opplegget her. To områder i Tyskland er ikke hele Tyskland.
    – Det er ikke mange måter å kommunisere på som er sikrere enn det vi driver med når strømmen er borte, for da har vi muligheter likevel. Vi er ikke avhengige av strøm, siden vi kan bruke batterier, aggregater eller biler, sier radioamatør Thor Ove Amundsen i Nord-Fron. Dette funker uansett.
    58C6A271-4F31-4C70-9C72-EA9A0158386D.jpeg
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Etter at det ble kjent st Nrk skal kutte i radiotilbudet, og at det særlig gikk ut over Nrk P1+ (som alltid har vært en DAB kanal), så har jo Facebookgruppen Ja til eldre brukt mye tid på å protestere mot forandringen i tilbudet på P1+. Engasjementet har vært stort, også i form av kommunikasjon mellom Grøtte fra Nrk og Facebookgruppen. Så, om en uke finner vi ut av hva som blir forandringen.
    Morsomt å konstatere at dette overhodet ikke er nevnt i de tre FM-nisse Facebookgruppene.
    Det skjønner jeg, fordi da måtte de innrømme at folk=de eldre over hele landet hører på Nrk P1+ med DAB radio.
    Fordi mange av de som skriver sine innlegg på disse gruppene er hellig overbevist om at ingen hører radio på DAB i Norge.
    Det gjelder også de som står bak gruppene. Som i vår digitale verden lever i sin 70 talls verden, hvor Tandberg var greia.
    😂🤣🤪
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    P1+ : det beste som kan sies om det er at musikken er levelig og byen de sender fra er fin. Ellers er det utrolig mye intetsigende babling.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.781
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Etter at det ble kjent st Nrk skal kutte i radiotilbudet, og at det særlig gikk ut over Nrk P1+ (som alltid har vært en DAB kanal), så har jo Facebookgruppen Ja til eldre brukt mye tid på å protestere mot forandringen i tilbudet på P1+. Engasjementet har vært stort, også i form av kommunikasjon mellom Grøtte fra Nrk og Facebookgruppen. Så, om en uke finner vi ut av hva som blir forandringen.
    Morsomt å konstatere at dette overhodet ikke er nevnt i de tre FM-nisse Facebookgruppene.
    Det skjønner jeg, fordi da måtte de innrømme at folk=de eldre over hele landet hører på Nrk P1+ med DAB radio.
    Fordi mange av de som skriver sine innlegg på disse gruppene er hellig overbevist om at ingen hører radio på DAB i Norge.
    Det gjelder også de som står bak gruppene. Som i vår digitale verden lever i sin 70 talls verden, hvor Tandberg var greia.
    😂🤣🤪

    Du vet at NRK sender på nettet også, ikke bare på DAB. De har til og med egen app ;)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    P1+ : det beste som kan sies om det er at musikken er levelig og byen de sender fra er fin. Ellers er det utrolig mye intetsigende babling.
    I vår digitale verden så er sendinger som går i opptak fra flere byer. Bård Ose fra Bergen. Madeleine Cederström fra Lillehammer.
    Og det samme med direkte sendinger.
    Hege Holm bor på Nesodden. Gunvor Hals bor i Oslo. «Hovedkvarteret» er på Tyholt. Viggo Valle bor i Bodø.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn