Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Skjønner jo godt det. Bilradioer i USA har jo mulighet for å ta in digital satelittradio, som fungerer over hele landet. Canada har også hengt seg på.
    Lokalradiobransjen har i noen år holdt på med en digital variant av FM.
    Men tror at værmeldinger om ekstremvær fremdeles foregår med spesielle mottakere på AM.
    Min japanske bil har fremdeles LW og MW, uten at det er noe å høre på…..
    Men det er vel en del kringkasting av ymse slag som foregår i midtvesten på AM.
    Men noen år siden jeg har vært over There….
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ser at en del av FM nissene ikke fikk varsel på sine mobiler.
    Overrasket over at de i det hele tatt har en mobil. Og hvis de har, er det en oppdatert smarttelefon ? Tviler på det….😎😎
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser at en del av FM nissene ikke fikk varsel på sine mobiler.
    Overrasket over at de i det hele tatt har en mobil. Og hvis de har, er det en oppdatert smarttelefon ? Tviler på det….😎😎
    Dette skriver DSB om hvilke telefoner som skal få varsel fra myndighetene:
    • Android telefonar med operativsystem Android 11 eller nyare
    • Smartklokker og telefonar som har Android GO støttast frå Android 13 og nyare
    • Apple telefonar som er iPhone 8 eller nyare og som er oppdatert med iOS 16.2 eller nyare
    • Apple watch som er oppdatert med watchOS 9.2 eller nyare
    • Smartklokker som bruker wearOS
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ser at en del av FM nissene ikke fikk varsel på sine mobiler.
    Overrasket over at de i det hele tatt har en mobil. Og hvis de har, er det en oppdatert smarttelefon ? Tviler på det….😎😎
    Har ikke giddet å kommentere dine mange sleivspark på lange tider, men denne kommentaren er antageligvis noe av det dummeste du har lirt av deg...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Ser at en del av FM nissene ikke fikk varsel på sine mobiler.
    Overrasket over at de i det hele tatt har en mobil. Og hvis de har, er det en oppdatert smarttelefon ? Tviler på det….😎😎
    Hva var meldingen igjen ... ? «Viktig melding IKKE hør på DAB» ? Jeg får slå på NMT 450 og sjekke ...

    mvh
    KJ
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har ikke giddet å kommentere dine mange sleivspark på lange tider, men denne kommentaren er antageligvis noe av det dummeste du har lirt av deg...
    Men det er jo veldig mange sutrenisser rundt om som ikke greier eller vil forstå hvorfor DAB er fint i bil. (Og som nødradio hjemme)
    Endringer er jo alltid skummelt og negativt for nisser i alle aldre.....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Virkelig en sympatisk, veloverveid, ikke forutinntatt klassekommentar
    For meg, gretten, gammel gubbe, som følger med på hva menigheten lirer av seg, i sine kommentarfelt både titt og ofte, så er min kommentar helt innafor. Og ja, Radio Classic har viselig byttet navn til Metro Classic, etter at Metro fikk nye eiere. Ennå ikke økonomi til en sender sør for Moss, men den kommer nok etterhvert. 😎
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Ja, vi skal vel ha flere DAB-sendere - i ren radiostalinistisk ånd. I andre land legges det ned, sist ut er Danmark:
    Fakta er ikke så nøye kanskje?
    -De legger ned finansiell støtte til den ene av de to private statsstøttede kanalene pga de opprettholder ikke kravene i konsesjonen.
    Spiller altså ingen rolle da om de sender på DAB, FM, AM eller bruker ropert.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Fakta er også at de hadde elendige lyttertall, -som også var i vurderingen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Norges radioviter=hva er nå det? Nr. 1, Leif M. Synnevåg er ute med nok en glup uttalelse: FM er radio.
    Wow ! FM er en måte å sende radio på. Som lang, mellom og kortbølge har vært, og som DAB er i dag.
    Radio også via RiksTV, parabol fra Telenor=Allente og på Internett.
    Det som foregår i studio har ingenting med hvordan radio distribueres.
    Dette fra mannen som stod bak DAB kanalen Jazzabit for ca. 10 år siden i Oslo. Flott musikk, men vanskelig å få til å overleve.
    I dag, hvor vi i over et år har hatt DAB på Riks II plattformen, så hadde den passet bra der. Sammen med Ordentlig Radio som bare er på nett de siste årene.
    God radiosommer. Radio. Ikke hvordan radio sendes.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er sommer, og medlemmer av nei til Tvangsinnføring av DAB er ute på veien, og får det fremdeles ikke til….LOL.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Har jo ventet på det. Geir fra TR.heim, tror jeg, hadde en lengre artikkel om bortfall av Internett osv. i flomrammede områder, og at hadd vi hatt FM så hadde det ikke vært noe problem. Det virker som om FM nissene tror at FM ble drevet av kosmisk stråling, helt uavhengig av strøm og signal fra nærliggende områder. Mens Internett og mobil i dag drives av strøm osv. som er mye mer sårbart enn FM var.
    Nå har ikke jeg lest om hvorfor Internett og mobil var nede, heller ikke om DAB var nede, men med diverse ras osv. så er det vel ikke rart at det kan bli problemer i en periode, hvis all strøm blir borte, og hvor mye batteritid det er på alle de ca. 9000 senderne Telenor har over hele landet vårt, med fremdeles utallige fjell, daler, fjorder osv.
    Heia analogradioverden, som kommuniserer digitalt. Men ikke si det til noen.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Begynner å bli lenge siden FM var aktuelt, hadde nesten glemt hva som ligger bak i signalflyt. :cool:

     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    FM kringkasting er pr. def. analog. At feeden fram til senderen evt er digital forandrer ikke fakta.
    Slår vi inn åpne dører her? :unsure:

    Videoen forteller litt historie på FM-radio kringkasting i UK siden 70 tallet (sikkert veldig likt her i landet også, det var det jeg hadde glemt).
    Tema han spiller på er fra tidligere video med "perfekt analogt format" hvor han var innom FM-radio som analog og kandidat til perfekt analogt format.
    -Den var vist ikke så analog som han ønsket, da han så for seg tenkt eksempel på 100% analogt i alle ledd....

    Likevel synes jeg det er grei info om hvordan radio-stemmen dukket opp i kjøkkenradioen de siste 50 årene.:cool:
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det var først og fremst en kommentar til DAB-nissen..... :cool:
    Som har vokst opp med analog Mellom og Langbølge, og mono FM fra svensk P3. Vi nevner jo selvsagt ikke sus, dvs dårlig signal støyforhold.
    Etterhvert med FM stereo, dårlig stereoseparasjon, særlig i bil når signalet ble dårlig.
    Heller ikke en solid dose av harmonisk forvrengning, samt Loudness fra 1 kHz og ned.
    Pluss flopp flopp lyden og skurring osv.
    FM var kult det, helt til man fant på noe som var bedre. Som fra LP til CD.
    Og når alle radiostasjoner begynte med musikk fra harddisk og digitale miksebord.
    Akkurat som med TV, så kom den digitale revolusjon til radio også.
    Og for oss som kjører bil, et fjellstøtt lydbilde, samme hvor man kjører.
    Har vært 3 ganger i Dalsland siste måned, hørt på SR P4 og Star FM. Det høres ut som FM. Litt tannløst og tamt, som om lyden ikke helt når fram til bilradioen. Og når man kommer til Parsetjärn eller Tanumshede, så er DAB tilbake, med en styrke og selvfølgelighet som bilde og lyd på TV, via parabol.
    Eller CD i bilen.
    Verden er digital. Og min talamus liker det. Og har gjort det lenge.
    Ps: Det heter FM nisse. Med lua langt over øra.
    Jeg er stolt DABianer.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    DAB i bilen er topp. Masse kanaler, veldig god dekning, klar og helt OK lyd. Pga all bakgrunnsstøyen i bilen, er finsmaking på lyden uansett fånyttes. Kjører en del og Alltid Jazz + NRK Nyheter er faste kanaler.

    Har hatt én DAB-hifi opplevelse i bilen. NRK konsertopptak fra VOSSAJAZZEN for noen år siden. Kom hjem, men ble sittende i bilen til programmet var ferdig.
    Har kjøkkenradio med samme 2 kanaler.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    DAB er greit nok... i bilen og på kjøkkenet, toalettet og div andre steder.... Vil man ha lydkvalitet fra radio i dag er det internett-radio som gjelder.... når det er sagt, så var det gode muligheter for kvalitetslyd, også fra FM, men de aller færreste tok inn over seg at det også stilte noen krav. Måten FM stereo ble bygd opp på, forutsatte at man trengte ca 10 ggr, - helst mer, - sterkere signal for god stereo enn tilsvarende lydkvalitet i mono, og dette forutsatte g,ode antenner, noe folk flest knapt engang tenkte på. Som ved innføringen av farge- TV, var også FM stereo hemmet av kravet om baklengs kompatibilitet til hhv S/H-TV og mono radio. Uten det kravet hadde man nok hatt enda bedre kvalitet på begge deler.
    I 20 år var jeg teknisk leder for en nærradio, hvor konsesjonsreglene tillot max 100W ERP uteffekt, noe som fort ble en utfordring med avstander og kupert terreng. Når vi av og til fikk kritikk for dårlig lyd, var mitt første og eneste spørsmål "Hva slags antenne har dere?" Svaret var oftest omtrent noe i retning av "Antenne? Hva er det? " Så sånn er det med den saken. Gode FM-mottakere med korrekt justert diskriminator hadde muligheter til lydkvalitet like god eller godt bedre enn feks vinylavspilling på et godt anlegg. Både Danmark og Tyskland hadde rediokanaler med svært høy kvalitet både på teknisk produksjon og transmisjonskvalitet. I Norge var det sånn høvelig OK hvis man bodde i nærheten av en hovedsender og hadde god nok signalstyrke.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB er greit nok... i bilen og på kjøkkenet, toalettet og div andre steder.... Vil man ha lydkvalitet fra radio i dag er det internett-radio som gjelder.... når det er sagt, så var det gode muligheter for kvalitetslyd, også fra FM, men de aller færreste tok inn over seg at det også stilte noen krav. Måten FM stereo ble bygd opp på, forutsatte at man trengte ca 10 ggr, - helst mer, - sterkere signal for god stereo enn tilsvarende lydkvalitet i mono, og dette forutsatte g,ode antenner, noe folk flest knapt engang tenkte på. Som ved innføringen av farge- TV, var også FM stereo hemmet av kravet om baklengs kompatibilitet til hhv S/H-TV og mono radio. Uten det kravet hadde man nok hatt enda bedre kvalitet på begge deler.
    I 20 år var jeg teknisk leder for en nærradio, hvor konsesjonsreglene tillot max 100W ERP uteffekt, noe som fort ble en utfordring med avstander og kupert terreng. Når vi av og til fikk kritikk for dårlig lyd, var mitt første og eneste spørsmål "Hva slags antenne har dere?" Svaret var oftest omtrent noe i retning av "Antenne? Hva er det? " Så sånn er det med den saken. Gode FM-mottakere med korrekt justert diskriminator hadde muligheter til lydkvalitet like god eller godt bedre enn feks vinylavspilling på et godt anlegg. Både Danmark og Tyskland hadde rediokanaler med svært høy kvalitet både på teknisk produksjon og transmisjonskvalitet. I Norge var det sånn høvelig OK hvis man bodde i nærheten av en hovedsender og hadde god nok signalstyrke.
    En periode på tidlig 70 tall sendte Nrk en del konserter med Filharmonien direkte fra Universitetets Aula.
    En av de konsertene fikk jeg med meg en fredag. Da hadde jeg en Accuphase integrert E-202 forsterker som jeg hadde kjøpt i Danmark.
    Fikk tak i en matchende FM tuner, T100 het den vel. Tror jeg hadde noen Infinity. Wave Transmission Line høyttalere.
    Det var en av Mahlers symfonier, 5 eller 6, husker ikke helt. Men denne symfonien krevde et utvidet symfoniorkester, så Filharmonien måtte få hjelp av Kork. Og da ble det ikke plass på scenen til alle musikerne, så noen måtte sitte foran scenen. Og da fant de ut at de ikke ville ha publikum i salen.
    Og slik ble det. Fantastisk konsert og lyd på FM. Ca. 73-74 må dette ha vært.
    Men verden gikk videre. Vi fikk Konserthuset, med verdens dårligste akustikk, på grunn av besparinger av materialet i taket.
    Arkitekten, som hadde tegnet Konserthuset, trakk navnet sitt fra hele greia. Hans andre konserthus, uten besparelser finnes i Danmark.
    Nrk måtte bruke ørten mikrofoner for å få brukbar lyd til sine sendinger. Og vi, som brukte Konserthuset, fant etter hvert ut at rad 7 og 14 tror jeg det var, ga best lyd.
    Men nå er dette snart 50 år siden, og verden har blitt digital. Hvorfor? Fordi det funker for folk flest.
    Og fordi bransjen ble digital. Musikk, TV og Radio. Og fordi noen bestemte det.
    Og noen kommer seg aldri videre. Og klassisk musikk får vi nesten hver søndag på TV NRK2.
    Mye mer enn SVT og DTV. Men Berliner Phil har jo en egen strømmeapp.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    dette forutsatte g,ode antenner, noe folk flest knapt engang tenkte på.
    DAB er jo absolutt ikke fri for antennebehov. Forskjellen er hovedsakelig at DAB kutter brått Når signalet blir for dårlig.

    På hytta har vi dårlig signalstyrke for de kommersielle kanalene. En Geneva radio fikk kun dekning for disse på vinterstid når den stod på kjøkkenbenken.

    Så gikk ei 12V lyspære i en av lampettene, og det ble kjøpt ny fra Sunwind - den funka som støysender, og blokkerte alt av signaler på DAB.

    Har kjøpt inn ekstern antenne og radio med inngang for dette nå.

    Det største aberet er at all hovedvekt av DAB-radioer på markedet er i prinsippet mono klokkeradioer med en 3" fulltone i, til 2000kr…
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Vi må kjøpe dårlige radioer siden markedet for DAB-radioer er så lite (nesten bare Norge). Produksjon i små serier betyr at hvert solgte apparat må bære en forholdsvis stor del av kostnadene og da bli prisen høy. FM-radioer produseres i store serier, for her er markedet stort - resten av verden. Bare å sammenligne rene FM-radioer med ditto DAB-radioer til samme pris. FM gir betydelig bedre lyd for pengene.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    RADIONOSTALGI
    Når man er nærmere utgangen enn inngangen på livet, så blir det mye mimring og tilbakeblikk. Jeg er ihvertfall der.
    Radioen står sentralt i denne nostalgiske reisen. Kjøkkenradioen til mor serverte populærmusikk, nyheter, fiskerimeldinger, andakt, nytt i trafikken osv osv. Mesteparten av innholdet var utenfor min interessesfære, men sendeplanen gjentok seg år etter år, så til slutt lot man radioen stå på også med Nyheter på Samisk. I mangel av alternativer, så tok man til takke med det som var.

    I biien kom radioen til kort. Her var kassettspiller et must. Da kunne man selv velge musikken. VG-kassettene gav folket det som NRK ikke klarte. De mest populære låtene iblandet den morsomste praten.

    På 80-tallet gjorde jeg som audiofile flest, kjøpte meg en seriøs tuner. Selveste Tandberg 3001A. Det var magisk å høre på direktesendte nyheter. Oppleserstemmen fikk en besnærende tilstedeværelse i stua. Det var gøy den første uken. Da CDen kom ble den fine turneren stående ubrukt.

    I bilen ble det fortsatt lyttet på radio. For oss i Oslo var «NATO-radioen» en åpenbaring. En sprekk i det statlige kringkastingsmonopolet. Et lite hull i muren, så man kunne lytte ut i den store omverden.
    Etter hvert fikk vi private nærradioer. Det var variert og spennende. Av radiominner kan nevnes da Kjell Winther anmeldte gjenutgivelser av Beatles på CD, og konkluderte med at lydgevinsten var størst etter kopiering til kassett og avspilt i bilen. Uten at han helt klarte å forklare hvorfor :)
    Men ble etterhvert lei av nærradioene, da det ble for mye pjatt. Samme skjedde med NRK. Programledere som pjattet innholdsløst med hverandre.
    iTunes og iPod ble min nye musikklide i bilen og når på reisefot. Videreført av smarttelefon og Spotify.

    Radiolyttingen har dog tatt seg opp igjen, takket være DAB Alltid Jazz og Alltid Nyheter. Blir noen timer i uka.

    For meg har radio dreide seg om innhold og tilgjengelighet, ikke lydkvalitet.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    For meg har radio vært både innhold og lyd. Lytter mye på jazz: TSFJazz, en fransk stasjon som er mye bedre på innhold og lyd enn de du nevnte. Men det er nettradio, og tas lett inn på mobilen. Støyfritt og bedre mottak enn DAB.

     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vi må kjøpe dårlige radioer siden markedet for DAB-radioer er så lite (nesten bare Norge). Produksjon i små serier betyr at hvert solgte apparat må bære en forholdsvis stor del av kostnadene og da bli prisen høy. FM-radioer produseres i store serier, for her er markedet stort - resten av verden. Bare å sammenligne rene FM-radioer med ditto DAB-radioer til samme pris. FM gir betydelig bedre lyd for pengene.
    Det er mange, mange år siden jeg har sett en ren FM radio. Da mener jeg alle type reiseradioer. Hvor Tivoli med en ekstra høyttaler er blant toppmodellene. Med både DAB og FM. Rene FM/DAB tunere er det ikke mange av, ettersom etterspørsel etter rene radiotunere de siste 20 år har blitt minimal. Også fordi det ble solgt mange surroundreceivere med FM. Senere også med DAB.
    Jeg har hatt 3-4 rene FM tunere. Det er noen år siden. I ca. 10 år har jeg hatt en Tiny M7 DAB/FM/Internett adapter med optisk utgang.
    Utmerket hvis jeg vil høre radio via surroundanlegget i stua. Ellers finnes det en haug med små DAB/FM radio i Mono.
    Man koble til et par PC høyttalere for å få Stereo lyd. Eller en av utallige smarthøyttalere.
    FM er samme lyd fra harddisk, som på DAB.
    For meg som hører mest radio i bil, så er DAB helt overlegent. Og har vært det siden 2002. Radio er fremdeles radio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du ser FM radioer f.eks hos Elkjøp.
    Det er en stund siden jeg har vært i en Elkjøp butikk og sett etter FM radioer.
    De selges det sikkert mange av…..
    Akkurat som alle nye biler med bare FM radio…..
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    DAB er greit nok... i bilen og på kjøkkenet, toalettet og div andre steder.... Vil man ha lydkvalitet fra radio i dag er det internett-radio som gjelder.... når det er sagt, så var det gode muligheter for kvalitetslyd, også fra FM, men de aller færreste tok inn over seg at det også stilte noen krav. Måten FM stereo ble bygd opp på, forutsatte at man trengte ca 10 ggr, - helst mer, - sterkere signal for god stereo enn tilsvarende lydkvalitet i mono, og dette forutsatte g,ode antenner, noe folk flest knapt engang tenkte på. Som ved innføringen av farge- TV, var også FM stereo hemmet av kravet om baklengs kompatibilitet til hhv S/H-TV og mono radio. Uten det kravet hadde man nok hatt enda bedre kvalitet på begge deler.
    I 20 år var jeg teknisk leder for en nærradio, hvor konsesjonsreglene tillot max 100W ERP uteffekt, noe som fort ble en utfordring med avstander og kupert terreng. Når vi av og til fikk kritikk for dårlig lyd, var mitt første og eneste spørsmål "Hva slags antenne har dere?" Svaret var oftest omtrent noe i retning av "Antenne? Hva er det? " Så sånn er det med den saken. Gode FM-mottakere med korrekt justert diskriminator hadde muligheter til lydkvalitet like god eller godt bedre enn feks vinylavspilling på et godt anlegg. Både Danmark og Tyskland hadde rediokanaler med svært høy kvalitet både på teknisk produksjon og transmisjonskvalitet. I Norge var det sånn høvelig OK hvis man bodde i nærheten av en hovedsender og hadde god nok signalstyrke.
    På mitt sted er (eller var) vi velsignet eller plaget med ekstremt kraftige signaler fra en av hovedsenderne: Jonsknuten.
    Med relativt høye topper rundt omkring var refleksene mange og kraftige. Den gang hadde jeg en receiver med MULTIPATH meter.
    Det oppførte seg omtrent som et "S-meter" og SSB signaler. Ikke bare fordeler med kraftige signaler altså.
    Av litt nyere dato:
    Jeg har hatt besøk av Nkom ifm peilig av støykilder. Vedkommende spurte meg om hva jeg synes om DAB. Det er fint, sa jeg.
    Slutt på samtalen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn