Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Modulasjonsformen påvirker ikke path loss. Det er kun frekvens og avstandsbetinget. Dessuten finnes det som du kansje vet kun 3 grunnleggende modulasjonsformer. Modulasjonen i en DABsender er enten FM eller PM, - uten at jeg faktisk vet hvilken... mest sannsynlig PM...
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Beklager, det nytter ikke å grave seg ned i path loss. Vi sammenligner analog versus digital her. 900 sendere versus 1200 sendere for samme dekning. Vesentlig lavere sendereffekt. Og ikke én, men mange kanaler i SFN. Gamle FM (som bruker AM for stereo!) er grundig parkert her. Med mindre man er fornøyd med én kanal med masse støy i motfase, for det låter skikkelig hifi. Ha ha ha....
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så path loss betyr ingenting?? Merkelig resonnement.. sendereffekt og path loss, sammen med antenner, er det som gir lokal feltstyrke, enten du liker det eller ikke..
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Selvsagt bruker en 100W DAB-sender mindre strøm enn en FM-sender på 1 kW... bortsett fra at det trengs 10 DAB-sendere for å erstatte en 1kW FM-sender...
    Allikevel har ca. 1000 DAB sendere erstattet 1200 FM sendere=Nrk P1, pluss alle senderne til P2 og P3 og alle DAB senderne har mer enn 13 kanaler på alle senderne.
    Og begge senderne nedenfor Tryvann, for Nrk og de kommersielle er på litt over 28000 watt. I følge finnsenderen.no….
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    De skriver at strømutgiftene til DAB-senderne har økt med 53%, og til slutt at også strømutgiftene til FM-senderne også har økt med "over 50%" - altså like mye. Strømmen koster det samme pr. kilowatt uansett hva slags sender den går til. Økningen faller rimelig bra sammen med den generelle strømprisøkningen, så da er dette en helt naturlig utvikling. De er jo ikke akkurat alene om å ha fått "strømsjokk" nå i det siste.
    At en DAB-sender bruker mer strøm pr. dekket areal kan godt være, men da bør de kanskje vurdere om det er noen vits i å drive dobbel distribusjon av de samme kanalene. De fleste som er interessert har vel uansett skaffet seg en DAB-radio nå. Alternativt, kutt ut DAB, hvis det er FM lytterne vil ha.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Du vet bedre enn de som betaler strømregningen for disse senderene? Ikke værst!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du vet bedre enn de som betaler strømregningen for disse senderene? Ikke værst!
    Plutselig ble DAB dyrt å drifte??? Det tar jeg med en klype salt. Har i gjennom mange år lest om DAB, ikke overraskende, og det har alltid blitt sagt at DAB sendere bruker mye mindre strøm enn FM. Og at eldre reiseradioer spiser batterier når man hører på DAB.
    «Journalister» har mange agendaer…..
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nå er det snart 5 år siden man begynte å skru av det riksdekkende FM nettet. Og ennå driver motstanderne på en viss Facebook-side, som også har medlemmer her inne, og diskuterer om å skru på det riksdekkende FM nettet. Og snakker om Riksrevisjon osv. osv
    Og skryter av at de har sluttet å høre på radio, aldri kjøpt en DAB radio og at de ikke bruker DAB radioen i den nye bilen. LOL.
    Og i mens hører folk på radio hver dag over hele Norge. På DAB, FM og nett. RiksTV og parabol.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Ja, og etter 5 år er det ingen andre land i verden som har slått av FM for å tvinge lytterne over på DAB. Likevel driver en viss C66 debatten videre om fortreffeligheten med dette systemet - med høyst tvilsom alternative fakta.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ja, og etter 5 år er det ingen andre land i verden som har slått av FM for å tvinge lytterne over på DAB. Likevel driver en viss C66 debatten videre om fortreffeligheten med dette systemet - med høyst tvilsom alternative fakta.
    C46 Ja, så klart. DAB funker jo så mye bedre enn FM noengang gjorde. Etter 19 år med DAB i bil.
    Fabrikkinnstallert siden 2013. Hver dag. Sømløst.
    Lokalt eller på tur. Svensk FM i Sverige. Som vanlig med FM skurr både titt og ofte.
    Ingen alternative fakta her. Men brukerfakta.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Litt begrenset innhold da:

    " Nea TrønderHits er en ren musikkradio som spiller de største hitsene vi i Trøndelag har, nye så vel som gamle hits sendes døgnet rundt i Trondheim og omegn, sier redaktør Karin Jegtvik."

    De skal spille hits fra Trøndelag 24 t i døgnet. Skulle jeg hørt på det vil jeg bli sprø etter en time!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk slutten av A Clockwork Orange i hodet her nå.

    Jeg burde vært snill og flink og kjøpt meg en batteridrevet DAB-radio sammen med noen vanndunker og en full propanbeholder…
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Fan! Kjøpte nok en gang ny DAB radio til mine gamle i 2021. De elsker P1+ så langt alt vel. Nå viser det seg at nyhetssendinger faller ut på P1+

    " Programmeringsfeil i dekoderen til DAB-radioen. Alle programmene har en program-ID som sier noe om hvilken type program som dekodes. Noen mottakere takler ikke at sendernettet henter programmer på en annen måte enn det som er forventet. Det blir rett og slett rot i dekodingen av disse program-ID-ene, og så blir radioen stille når nyhetene skulle kommet. "

    Dette virket når jeg satt opp radioen for dem høsten 2021, nå er det bokstavelig talt radiotaushet under nyheter på P1+. Er det ingen standard som regulerer bruk av program-ID for produsenter av dekodere?? Slik har det blitt. Ingen har ansvar, bare peker på noen andre. Fan nok en gang!
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Fan! Kjøpte nok en gang ny DAB radio til mine gamle i 2021. De elsker P1+ så langt alt vel. Nå viser det seg at nyhetssendinger faller ut på P1+

    " Programmeringsfeil i dekoderen til DAB-radioen. Alle programmene har en program-ID som sier noe om hvilken type program som dekodes. Noen mottakere takler ikke at sendernettet henter programmer på en annen måte enn det som er forventet. Det blir rett og slett rot i dekodingen av disse program-ID-ene, og så blir radioen stille når nyhetene skulle kommet. "

    Dette virket når jeg satt opp radioen for dem høsten 2021, nå er det bokstavelig talt radiotaushet under nyheter på P1+. Er det ingen standard som regulerer bruk av program-ID for produsenter av dekodere?? Slik har det blitt. Ingen har ansvar, bare peker på noen andre. Fan nok en gang!
    Samme problem på min 8 år gamle DAB radio i bil. Men det er bare kl. 10-11 og 12. Slik har det vært i flere år.
    Nrk sier at det skal funke på nyere radioer. Her i Viken er det jo fire forskjellige P1+, Østfold, Buskerud og Østlandssendingen.
    Pluss den som bare heter Nrk P1+, akkurat som P1. Hører stort sett bare radio i bil, har ikke testet dette hjemme på min adapter som står i stua.
    Her er det Nrk som er sære. Men det er jo ikke noe nytt…..
    Ps: dette skjer nok fordi det er lokale nyheter etter den vanlige sendingen.
    Ingen problem nå kl. 14.00 før Bård Ose sitt eminente program.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Madammen ønsker seg en fungerende radio på hytta (dvs en som har mer enn 13 utgaver av P1). Her er det ikke innlagt strøm, så når forbrukerkursene skrus av mister bilradioer og slik innstillingene, og da får hun dårlig til med disse. Dette må være så enkelt å bruke for noen som ikke får til f.eks. En squeezebox e.l.

    Vi har en Geneva, men forholdene er såpass marginale at for å få inn noe mere enn Nrk, må man holde radioen midt i vinduet på røstveggen for å få signal.

    Jeg har sett etter høvelig bordradioer, evnt dab-tunere med stereo som kan kobles på 12V (blander man inn inverteren for å drive på 230V, er det lett for å få nok støy til at radioen faller ut). Men å finne standalone dabradioer som har mulighet til ekstern antenne er jaggu ikke enkelt. Neg har funnet en Trius og en Pop, men begge disse er mono.

    Så har jeg funnet en del som forhandlerne hevder har ekstern antenneinngang (Tivoli model 3+, Sangean ddr36 og noen andre). Felles for disse er at nærmere undersøkelse avslører at de har ikke inngang for ekstern antenne…

    Så - Stereo dabradio med 12v og tilkobling for ekstern antenne ser tydeligvis ikke å være på menyen….

    Johan-Kr
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Madammen ønsker seg en fungerende radio på hytta (dvs en som har mer enn 13 utgaver av P1). Her er det ikke innlagt strøm, så når forbrukerkursene skrus av mister bilradioer og slik innstillingene, og da får hun dårlig til med disse. Dette må være så enkelt å bruke for noen som ikke får til f.eks. En squeezebox e.l.

    Vi har en Geneva, men forholdene er såpass marginale at for å få inn noe mere enn Nrk, må man holde radioen midt i vinduet på røstveggen for å få signal.

    Jeg har sett etter høvelig bordradioer, evnt dab-tunere med stereo som kan kobles på 12V (blander man inn inverteren for å drive på 230V, er det lett for å få nok støy til at radioen faller ut). Men å finne standalone dabradioer som har mulighet til ekstern antenne er jaggu ikke enkelt. Neg har funnet en Trius og en Pop, men begge disse er mono.

    Så har jeg funnet en del som forhandlerne hevder har ekstern antenneinngang (Tivoli model 3+, Sangean ddr36 og noen andre). Felles for disse er at nærmere undersøkelse avslører at de har ikke inngang for ekstern antenne…

    Så - Stereo dabradio med 12v og tilkobling for ekstern antenne ser tydeligvis ikke å være på menyen….

    Johan-Kr
    Min lille, gule POP radio er mono, men på jobb koblet jeg til et par små PC høyttalere på hodetelefonutgangen, og vips så ble det stereo. Denne POP radioen har mini USB inngang til batterieliminator eller batteripakke.
    Her skifter man kanal ved å vri på en knott. Enkel i bruk.
    Samme radio var med på Hurtigruta i mai 2016, fra Bergen til Kirkenes.Dekning for Nrk og P4 hele veien, bortsett fra midt på Stadthavet, og kun Nrk i Havøysund.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Fortrinnsvis en boks. For så skal PC-høyttalerne ha strøm osv, osv
    Noe slik som dette
    A93751A4-22B9-4D67-A5FE-36728B71220F.jpeg

    Eller dette
    45EE43C1-97B9-4B7D-BBB8-504B155006F6.jpeg

    Den øverste har ikke ekstern antenne. Den nederste er uvisst.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Interiore Simplicitate
    DAB-dekningen imponerer stort. :sneaky: Kjørte langs E18 til Lierskogen forrige uke, og mistet forbindelse flere ganger. Langs E18!

    Krysser grensen til Sverige innimellom, et par hundre meter inn i Sverige er det helt dødt på DAB-kanalene. Når jeg kjører andre veien har jeg svensk FM-radio flere mil inn i Norge.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    DAB-dekningen imponerer stort. :sneaky: Kjørte langs E18 til Lierskogen forrige uke, og mistet forbindelse flere ganger. Langs E18!

    Krysser grensen til Sverige innimellom, et par hundre meter inn i Sverige er det helt dødt på DAB-kanalene. Når jeg kjører andre veien har jeg svensk FM-radio flere mil inn i Norge.
    Da har du et antenne problem. Hvilken kanal hørte du på ? Har kjørt utallige gager til min hjemby Drammen med DAB de siste 19 år….uten problemer. Etter at Viken kom så er Nrk regionen utvidet helt til Hønefoss, Kongsberg og sørover til E18.
    Men viktig at man har aktivert service following eller DAB link. Som man måtte aktivere RDS på FM.
    Og at man aktiverer TP på FM. Ellers Nrk DAB egne trafikk kanaler for hver region.
    Det er noen år siden jeg var i Arvika, men DAB rekker en times tid inn i Sverige på E-18, og omtrent til Tanumshede sørover.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Interiore Simplicitate
    1 time inn i Sverige er man 3/4 del på vei til Karlstad, og der er det ikke mye dab-dekning. Heller ikke ifølge kartet:


    Hadde nrk falt ut og blitt bort kunne jeg kjøpt at service following ikke var aktivert, men det er jo snakk om bare en 10-15 sekunder så kommer den tilbake igjen. Og skifter mellom ulike distrikter som den skal, så tror ikke det er der problemet ligger.

    Antenneproblem...nja, alt annet virker som det skal på bilen. Inkl. fm-radio og gps for eksempel, også mobilt bredbånd har overraskende god dekning.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Langs E6 hører jeg NRK på DAB langt forbi Strømstad. Og det er en mengde svenske DAB-kanaler man kan høre på (flere kanaler på DAB enn på FM, i hvert fall når du har passert Uddevalla.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    1 time inn i Sverige er man 3/4 del på vei til Karlstad, og der er det ikke mye dab-dekning. Heller ikke ifølge kartet:


    Hadde nrk falt ut og blitt bort kunne jeg kjøpt at service following ikke var aktivert, men det er jo snakk om bare en 10-15 sekunder så kommer den tilbake igjen. Og skifter mellom ulike distrikter som den skal, så tror ikke det er der problemet ligger.

    Antenneproblem...nja, alt annet virker som det skal på bilen. Inkl. fm-radio og gps for eksempel, også mobilt bredbånd har overraskende god dekning.
    Vel, etter å ha hatt DAB i bil siden 2002, Fabrikkinnstallert siden 2013, så er det nok sånn at enkelte bilradioer er bedre enn andre. Nå er det gått mer enn 25 år siden utbyggingen av DAB startet, og ca. 9-10 år siden DAB utbyggingen var ferdig.
    Enkelte steder har man lagt til flere sendere ute i distriktet, men rundt Lier og Drammen har man vært ferdig i mange, mange år. Når NRK og de kommersielle satset på DAB, så gjorde Norkring som bygde nettet en god jobb.
    Når man også vet hvordan DAB fungerer, dvs. at alle kanaler blir sendt på samme frekvens, for Nrk innenfor hver region, de kommersielle på samme frekvens over hele landet. Når man beveger seg i bil, så plukker radioen opp signaler fra flere sendere samtidig, hele tiden. Noe man ikke merker, alt blir sortert i radioen.
    Det man bør vite, er at Nrk P1 finnes i flere varianter, Nrk P1, P1 Østfold, P1 Østlandssendingen, P1 Buskerud. Regionen strekker seg fra Halden i sør, til Hønefoss, Kongsberg og litt sør for Drammen. Så, på langtur brukes alltid P1 uten lokalnavn.
    Det skal være mulig å høre på den lokalsendingen man vil, i hele regionen, noe jeg ikke har testet mye, ettersom det går mest i P1+. Som har samme opplegg med lokale benevninger.
    Du er ikke den eneste som tror det er problem med dekningen, noe det ikke er.
    Etter 8 år og godt over 200.000 km, fra Drevsjø, Flåm, Kristiansund og Grimstad, er det bare et sted uten dekning jeg har vørt på. Toppen av Aurlandsfjellet sommeren 2015.
    Hva slags bil, årsmodell og hvilken kanal har du lagret av Nrk P1?
    Jeg har to, P1 og P1 (Østfold).
    Ps: FM er analogt, DAB er digital som TV og CD. GPS kommer fra satellitter. DAB fra et eget sendenett. Som de tre mobilselskapene, og det nye nødnettet. Og RiksTV. Tv på parabol også fra satelitt.
    PPS: i går var vi en tur i Töcksfors Handelspark, 5,7 km fra grensa. Som vanlig, ikke noe problem, men litt lenger til shopping centeret, så blir det stille i garasjen under senteret.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.418
    Antall liker
    9.664
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg har lagret nrk østfold eller viken eller hva det heter nå for tida. Men da jeg var i Lier hørte jeg på nrk nyheter, noe som er ganske vanlig. Poenget var egentlig at det var ikke bytte av stasjon eller distrikt som var greia, det falt ut og så inn igjen på nøyaktig samme kanal.

    Bilen er en 2017 Audi Q7, og som sagt har alt annet så langt fungert mer enn godt nok. Ikke minst alt som relaterer til antenner og dekning. :sneaky:

    Som regel er det så bra dekning på 4G-nettet at det egentlig er bare å strømme nettradio, selv på våre faste turer til Valdres fungerer det bra. Så hvem trenger DAB. 🤪
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg har lagret nrk østfold eller viken eller hva det heter nå for tida. Men da jeg var i Lier hørte jeg på nrk nyheter, noe som er ganske vanlig. Poenget var egentlig at det var ikke bytte av stasjon eller distrikt som var greia, det falt ut og så inn igjen på nøyaktig samme kanal.

    Bilen er en 2017 Audi Q7, og som sagt har alt annet så langt fungert mer enn godt nok. Ikke minst alt som relaterer til antenner og dekning. :sneaky:

    Som regel er det så bra dekning på 4G-nettet at det egentlig er bare å strømme nettradio, selv på våre faste turer til Valdres fungerer det bra. Så hvem trenger DAB. 🤪
    Det kan jo være noe galt med en sender, men det blir jo dekket opp av sendere i nærheten.
    Men ettersom alle Nrk sine kanaler blir sendt sammen på samme frekvens, så kan det jo ha vært en glipp i sendinga.
    Ettersom det er en digital kode som sendes, og ikke lyd…
    Det har jo hendt meg en sjelden gang, men som sagt, veldig sjelden, og da i et par sekunder.
    Ellers er det slik at på P1+ klokka 9-12 så gjør Nrk en vri som gjør at nyhetene ikke kommer på P1+.
    Det skal funke på nyere DAB radioer. Min er fra 2013, og det funker ikke hos meg. Da switcher jeg til P1, og tilbake når nyhetene er over. Dum greie, men Nrk holder på sin måte å gjøre det på.
    Ellers synes jeg live radio er bedre enn på mobil….noe jeg egentlig aldri har hatt behov for å prøve.
    Ellers oppdaterer jeg kanalliste minst en gang pr.uke.
    Ps: var i Valdres og over fjellet til Flåm og tilbake sommeren 2015. Litt dårlig planlagt ferie, hadde billetter til McCartney.
    Så fra Valdres til Fagernes, over fjellet to ganger til Hallingdal, Numedal og til min bror, som var på hytte i Eggedal.
    Så til Telenor Arena, og tilbake etterpå. Ingen problemer.

     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I går var jeg på tur til Andebu i Vestfold fra Fredrikstad med min venns Mercedes Vito som bare har FM radio.
    På ferja peilet jeg meg inn på Radio Tønsberg, som kom inn brukbart. Så fort baugen åpnet seg, så forsvant signalet.
    På vei til Andebu var det ingenting i to tunneler, og etterhvert langt inne i Vestfold, bare skurr. Lokal FM i 2022.
    Radio Tønsberg kommer jo brukbart inn på min side av fjorden, helt klart best på DAB.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Troms og Finnmark SV har fremmet et forslag om å ruste opp FM-nettet siden det er nødvendig for beredskapen i Norge. Forslaget ble fremmet av Tommy Berg fra Alta SV

    Ta gjerne kontakt med totalberedskapskommisjonen om du mener FM bør være en del av Norsk beredskap ,men vær saklig.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    0
    Hei igjen.
    Det er lenge siden sist og tid for en liten oppdatering.
    DAB vil IKKE bli benyttet i 2022.....akkurat som alle tidligere år......sånn....det var godt å få det ut :unsure:
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hei igjen.
    Det er lenge siden sist og tid for en liten oppdatering.
    DAB vil IKKE bli benyttet i 2022.....akkurat som alle tidligere år......sånn....det var godt å få det ut :unsure:
    Skjønner det er viktig for deg. Mens DAB virker hver dag. Over hele Norge. For oss som bruker DAB.
    Og svenske Christer har våknet til….som ikke hører på DAB i Stockholm, men DAB i Norge har han peiling på….rart det der…
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.126
    Torget vurderinger
    0
    Skjønner det er viktig for deg. Mens DAB virker hver dag. Over hele Norge. For oss som bruker DAB.
    Valgets kvaler......og det ble prioritert satsing på Vinyl.......så får vi se om ikke et godt, gammelt og trivelig format kan gi større trivsel enn et komprimert :cool:
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Valgets kvaler......og det ble prioritert satsing på Vinyl.......så får vi se om ikke et godt, gammelt og trivelig format kan gi større trivsel enn et komprimert :cool:
    All lyd på radio er komprimert, mer eller mindre, både DAB og FM, og har vært det i mange tiår.
    Fordi de som sender radio vil at man skal kunne høre radio på små reiseradioer og store anlegg, og i bil med bakgrunnsstøy.
    Så er det kvaliteten på de digitale filer som benyttes. Bård Ose bruker sine egne CD som rippes inn i Nrk sitt Digarange redigeringsprogram. Og lyden på hans program er alltid flott. P1+.
    På 90 tallet brukte Radio1 og Radio Classic et fransk program som het Dalet.
    Radio har aldri vært laget for HiFi folket, selv om det var morsomt med direkte sendinger av klassisk musikk på 70 tallet.
    Susingen var der hele tiden, og er der i dag også.
    Klassisk musikk gjør seg i dag best på Nrk 2 hver søndag.
    Vinyl spiller dessverre et meget begrenset utdrag av musikken fra 60 og 70 tallet, typiske pene svisker.
    Unntaket er jo Finn Bjelkes program på tirsdag og lørdag.
    P1+ har stor variasjon av musikk gjennom hele døgnet.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Siste nytt fra radioverden rundt Oslofjorden. Radio Classic på FM som startet opp i mai i fjor, på Hurum er nå tilgjengelig på DAB med en langt større rekkevidde. Kom inn fint langs Iseveien=RV22 når bilen står stille. Samme navn på stasjonen som jeg jobbet hos på 90 tallet. Radio Metro står bak.
    Og været til sjøs hos Nrk har byttet navn til YR 1, 2 osv.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    For oss som liker musikk på radio når vi er på tur.
    I juni i fjor kom det en ny FM kanal fra Hurum. Radio Classic.
    Den er nå tilgjengelig på DAB. På E-6 fra Råde, uten dropouts fra Moss, hele veien gjennom Oslo og opp til Jordstasjonen til Telenor i Hakadal på riksvei 4.
    Ettersom det er Metro som står bak stasjonen, så fant jeg Innlandet utgaven fra Lygna helt til Lillehammer. Forbi Lillehammer var det dårlig.
    Musikk fra 60-70-80 tallet, med vekt på 70 tallet.
    Et litt annet utvalg enn de andre retrokanalene, og en stasjon som spiller the Allman Brothers Band er verdt å høre på når man er på tur.
    Ps: dette er en lokal kanal, med begrenset dekning.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Til alle som er glad i lokalradio på godt og vondt: 7 lokalkanaler på DAB Riks 2.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og på Radio Riks Oslo, undertegnede med radioprogrammer laget for ca. 20 år siden. Radio som jeg liker det.

    Sitter hjemme og hører på god musikk, fra DAB kanalen Radio Riks Oslo, på DAB Riks II, og som sender med 64 kbps.
    Dette er radioprogram jeg laget for 20 år siden. Fra CD til et analogt miksebord, og så til PC uten noen begrensninger.
    Når jeg sitter og hører på denne musikken og min egen stemme 20 år etter, så er det helt klart at med en god, digital kilde, så låter dette akkurat som det skal. På radio. På DAB.
    Ps: dette hadde vært totalt umulig med et riksdekkende FM nett.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn