Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Jeg er voksen med god margin. Kjører fortsatt bil.
    Den har DAB.
    Fungerer utmerket. Over alt. Nesten.......
    For litt siden over Haukeli (E134) var det noen hull. Var aldri noe å høre på FM der heller.
    Haukelifjell, sist jeg kjørte der med en annen bil, for 15 år siden. Når man ser på kartet så er jo Haukelifjell akkurat der hvor man forlater Vestland, toucher innom Agder, og inn i Telemark. Så med Nrk kan det nok bli vanskelig, men radiosignaler=DAB overlapper jo disse grensene. Så viktig at man har på Nrk P1, P1+ uten lokalbenevnelse.
    Rikskanalene vet jeg ikke noe om over Haukeli, men er vel ikke optimalt….
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Ja, jeg har sett det. Det vanligste er AM/FM radio, og da har den en bølgevender mellom AM og FM i tillegg. Da blir det tre knapper å holde styr på.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Silk ser min gule POP radio på. Ikke helt begeistret for overflate finishen, men det er det som er inni som teller.
    Den er vel 6-7 år nå, og var med på Hurtigruta i mai 2016 fra Bergen til Kirkenes.
    05987562-E774-4E8A-BC9B-CA9567C8BE9D.jpeg

    Og enkel å betjene.
    Ps: 66 DAB kanaler på soveværelset. 10 min fra Fredrikstad.
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Enkel når den er satt opp, men den har et hierarkisk menysystem du kan gå vill i. Noen ganger må du scanne om igjen, og så har du det gående - om du er uvant med denslags.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.129
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og Radio Latin Amerika har jo utvidet fra Oslo til Vestfold på DAB. Det er nok veien å gå.
    Ps; i Drammen også.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og mens nei til tvangsinnføring av DAB, Ja til FM og vi som vil ha FM sendingene tilbake i bilen på Facebook lever i sin egen FM verden og stadig rakker ned på DAB
    Status på toppen av Nesodden: 86 DAB kanaler, 10
    på FM. Inkludert Nrk kanalene fra region 2, Vestfold og Telemark.
    I Vestby det samme antall, men litt forskjellige kanaler på DAB og FM.
    Ps: de to største lokalradioene i 3 kvartal radio 102 og Trysilradioen sender også på DAB. Og Trysilradioen er i gang med to nye DAB sendere…..
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Gammelt nytt. 6 måneder siden. Velkommen etter. Forskjellige behov i forskjellige land. Vi bor fremdeles i Norge.

     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo bare kjøpe en strømrenser, så blir dab high end. :)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I dag hørte jeg den nye mixen av Let it be på P1+ i bilen mens den stod stille. «Saker» som en avdød bekjent av meg ville sagt.
    Og nå sitter jeg hjemme og hører på Bård Ose sitt utmerkede program på min snart 10 år gamle Tiny DAB adapter med optisk utgang. Det høres ut som musikk. Klar og tydelig musikk. Enten musikken er gammel eller ny.
    Ps: IKKE NOE SUS.
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Vi fikk DAB bl.a fordi FM-båndet var fullt her i landet. Se hvor mye de har plass til i Milano.


     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vi fikk DAB bl.a fordi FM-båndet var fullt her i landet. Se hvor mye de har plass til i Milano.


    Milano er en by. En by. Og det er ikke første gang vedkommende kommer med denne sammenligningen. Det bor mer enn 3 millioner i Milano. Norge er et helt land, hvor vi hadde 5 kanaler på det «riksdekkende» FM nettet.
    Egentlig bare NRK P1 som var nogenlunde riksdekkende. P1 hadde 1200 sendere. P2 og P3 mange færre.
    Og P4 og Radio Norge enda færre.
    Det er litt av en kabal som skal legges når man skal ha 5 kanaler på FM over det meste av landet.
    FM=en kanal på en frekvens. De neste senderne på P1 må i frekvens ligge langt unna hverandre.
    Så var det frekvenser til lokal NRK. Så kommer det egne frekvenser for hver kanal i tunneler.
    Langs grensen til Sverige måtte man ta hensyn til Sveriges Radio, Rix-FM og Megapol og svenske lokale kanaler.
    Finland helt i nord. Og russiske kanaler. På Sørlandet sendere fra Danmarks radio. Og i resten av Norge alle de lokale FM kanalene som må ta hensyn til om de har flere sendere og konkurrenter i samme område.
    Derfor ble også i sin tid FM båndet utvidet fra 88-100, så til 104 og til slutt til 108 MHz.
    På det «verste» godt over 2000 sendere på FM over hele landet, fullt av fjell og fjorder.
    Etter at det «riksdekkende» FM nettet ble skrudd av, kunne Sverige utvide sitt FM nett med flere kanaler, men ingen av dem riksdekkende, konsentrert til der det bor folk. Sverige er også stort sett flatt, så man trenger færre sendere.
    Mest fjell i nord mot grensen til Norge, der det ikke bor så mange.
    Og for ikke så mange år siden var det ganske mange FM kanaler i Oslo. Hvor svært få var noe å høre på.
    Men det er godt over 20. Radio Nova og Radio Orakel er der ennå. Og Radio Latin America, som også er på DAB og har utvidet til Drammen og Vestfold.
    På toppen av Nesodden for noen uker siden. 86 DAB kanaler, inkludert Nrk Vestfold/Telemark/Viken vest.
    På FM 10 kanaler.
    Det sier ganske mye.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    "The future of radio, in my opinion, is going to be on the internet." Irene ser seg ikke tilbake.
    Vel, DAB var jo bare tilgjengelig i Cork og Dublin…ikke landsdekkende som i Norge.
    Blir jo litt som om DAB bare hadde vært tilgjengelig i Oslo og Bergen….
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    "The future of radio, in my opinion, is going to be on the internet." Irene ser seg ikke tilbake.
    Hvis vi snakker om radio i bil vil man trenge en massiv utbygging av dekningsgraden da det er store deler av riksveinettet som mangler mobildekning. For kommunale veier er vel dekningen enda dårligere.

    For ca et år siden var det snakk om dette og hvordan man evt skulle få finansiert det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    ^Jeg siterer mannen i videoen, som klokelig har forstått at DAB er gammel, ukurant og elendig teknologi. Og vi kan trygt regne med at den begraves her hjemme, straks dette kan skje uten at noe parti sitter med skjegget i postkassen. Tillatelser for FM-lokalradio vil bli forlenget, mens nettet blir pent utbygd.

    Er mye i utkantstrøk og har internett overalt ... er nok større sjanser for at man får nettdekning enn dab-dekning i "glesbygda". Større økonomisk incitament for nettutbygging enn dag-utbygging, naturlig nok. Nettet tjener man penger på, dab er et hull i bakken man kaster penger nedi.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Er mye i utkantstrøk og har internett overalt ... er nok større sjanser for at man får nettdekning enn dab-dekning i "glesbygda". Større økonomisk incitament for nettutbygging enn dag-utbygging, naturlig nok. Nettet tjener man penger på, dab er et hull i bakken man kaster penger nedi.
    På tettstedene har man selvfølgelig internettdekning, men ikke langs veien over alt. Jeg bare forholder med til det som ble sagt om manglende mobildekning langs riksveinettet. Finner selvfølgelig ikke artikkelen nå. Jeg ser at over Dovre er det kun EDGE-dekning med maks hastighet på 100 kbit/sek. Med mange biler i kø som alle skal bruke internettradio tror jeg det vil bli ganske stilt i radioen.
    Hvis det mangler dekning langs riksveinettet kan det umulig være dekning over alt på fylkesveinettet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.906
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er det selvsagt heller ikke.... Telekomm-selskapene prioriterer dekning i byer/tettsteder og langs større ferdselsårer, - større fylkesveier inkludert. Ellers er det mange hull i dekningskartet. Telia har enda dårligere dekning i grisgrendte strøk...
    Som et eksempel så slet vi lenge internt i bedriften med innendørs dekning - kun skarve tre kilometer fra kommunesentret...
    Det tok ni år med krangling med Telenor, fjørten "saksbehandlere" ( hver gang jeg fikk tenning i bunnpanna fikk jeg nemlig ny saksbehandler), før saken "tilfeldigvis" ble løftet opp fra "saksbehandlernivå" hos Telenor..... sist sommer ble det installert lokal basestasjon, med en kostnad for bedriften på ca 100 kkr....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Alt skulle jo bli så mye bedre med privatisering. Bedre og billigere.
    Fikk vi bedre radio når man åpnet for konkurranse? Nei, vi fikk mange kanaler som er omtrent helt like. Den eneste som skiller seg litt ut er NRK, men den vannes ut mer og mer.
    Internett? Helt avhengig av private aktører. Hvor mange potensielle kunder finnes det langs denne veien? Ikke mange sier du - da blir det ikke internett der.
    Alt skulle bli så mye bedre når vi åpner for konkurranse på jernbanen. Vel - nå koster det dobbelt så mye for meg å reise med tog fra Trondheim til Oslo, og det går færre tog. Og for ikke å snakke om hvis du trenger å skifte mellom tilbydere på veien. Har det blitt billigere og enklere? Nei. Jeg tok gjerne tog før, men nå er det både enklere og billigere å fly.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nahhhh.... det var i din tid ... 80 tallet formodentlig....

    60 og 70 tallet var nok mer min tid, det beste med 80 tallet var alle artistene som kom til Oslo, og alle de som kom til Göteborg….musikk, moter og film var ganske begredelig….men høydepunktet var CD plata.
    Og de første diskusjoner om hva som var «best» av LP og CD. Jeg ble nok bitt av den digitale basillen…noe jeg fremdeles er…
    Svenske ungdomstvserier så jeg nok ikke så mye på…
    Jeg ble 40 i 1986.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    På tettstedene har man selvfølgelig internettdekning, men ikke langs veien over alt. Jeg bare forholder med til det som ble sagt om manglende mobildekning langs riksveinettet. Finner selvfølgelig ikke artikkelen nå. Jeg ser at over Dovre er det kun EDGE-dekning med maks hastighet på 100 kbit/sek. Med mange biler i kø som alle skal bruke internettradio tror jeg det vil bli ganske stilt i radioen.
    Hvis det mangler dekning langs riksveinettet kan det umulig være dekning over alt på fylkesveinettet.
    Kjørte over Dovre i fjor et stykke til Oppdal og ned til Kristiansund med full DAB dekning og Waze på min iPhone.
    Det ble aldri noe stopp på noen av delene hverken over Dovre, eller resten av turen fra og til Fredrikstad. Kjørte riksvei 4 begge veier.
    Ps: Radio Vinyl som vi hørte på langs riksvei 70 forsvant noen ganger ca. 1 time fra Oppdal. Nrk var der. Som vanlig.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Ingenting er morsommere enn meningsmålinger i Facebookgrupper som Ja til FM.
    Ett av spørsmålene var: Har DAB, men bruker ikke. LOL.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Men hva er alternativet til DAB? FM fungerer ikke i bil (erfaring etter over 30 år med FM-radio i bil, både i Norge og i deler av Europa). Når man på slutten av FM-perioden fremdeles ikke hadde FM-dekning over Dovre, gjennom Soknedalen (Trøndelag) eller Gjevingåsen (mellom Trondheim og Værnes) er det ganske tydelig at FM og bil ikke fungerer særlig bra.
    Internett er avhengig av kommersielle utbyggere og i hvor stor grad man har brukere. Det er ikke langs veiene der det ikke bor folk. Som nevnt er det kun EDGE-dekning over Dovre, der bilistene evt. må dele på 100 kbps, og på tur til Vesterålen i sommer var det flere steder der det ikke var internettdekning langs veien der jeg kjørte.

    Man kunne selvfølgelig tenkt seg at de statlige midlene til DAB-utbygning var brukt til utbygging av internett, men da hadde man plutselig fått en statlig innblanding i noe som jo tydeligvis skal være privatisert (eller skulle man opprette en statlig internettilbyder - et nytt statsfinansiert Telenor? Det ville sikkert dagens Telenor, Telia og de andre tilbyderne bli veldig glade for) , og det hadde sikkert blitt mye støy av det.

    PS: Dette gjelder selvfølgelig for radio i bil.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Vel, over Dovre til Oppdal fungerer DAB, og sikkert helt til Kirkenes.
    Akkurat som vi har et eget nett for TV, RiksTV pluss parabol, og kabel/fiber, så ville myndighetene ha et eget nett til radio, uavhengig av mobilnettet. Det fikk vi med DAB nettet. Som myndighetene har fått med det nye nødnettet.
    Ved siden av har vi Telenor/Telia og Ice, som forsyner Odd med mobilsignaler, og de siste år med Internett gjennom lufta.
    I Norge kan man bo hvor man vil, og myndighetene plikter vel å gi folk strøm. Men ingen plikter lenger å gi folk telefon, mobiltelefon eller Internett forbindelse. Derfor finnes det parabol for TV og radio, og også for Internett.
    Noen steder er fjell i veien for satellitter, der tror jeg RiksTV har en løsning.
    Ellers er fiber utbyggingen kommet til de utroligste steder, så folk kan få det ønskede Internett.
    Det samme skjer i Sverige, men litt mindre fjell der.
    Lokalradio på FM er sikkert fint, hvis man ikke beveger seg i bil. DAB har større rekkevidde på lokalradio.
    Og myndighetene vil digitalisere radioen, så da håper jeg de gir tilskudd til de lokalradioene som trenger det.
    Det ser ut som de kristne lokalradioene har droppet FM helt, og gått over på DAB.
    Fremdeles er det en del som ikke får DAB til å fungere, og noen hører på FM, samme hva innholdet av radio er.
    Mange av disse lokale radioene sender også på DAB. Innimellom hører jeg litt på diverse SR kanaler, men det er ikke mye interessant der.
    Radio i bil er suverent.
    Ps: FM er en gammeldags måte å distribuere radio på. Som lang og mellombølge før i verden. Og kortbølge.
    Skannet meg igjennom lang og mellombølge nettet på min bilradio her om dagen. 99 % var «umulig» å høre på.
    Digital radio er framtiden. Og har vært det i mange år.
    De nye konsesjonsreglene for lokalradio fastsetter at området av sending ikke utvides.
    Det er derfor det heter lokalradio.
    PPS: Det er ikke alle som liker det, men med radio på DAB har vi 4 julekanaler 24/7. Umulig med FM.
    Men da jeg jobbet på Radio Classic og Kanal 1 spolte jeg inn 8-4 timer med julemusikk. Uten å gjenta den samme låten to ganger. Unntaket var vel forskjellige utgaver av White Christmas.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    dab er dårlig skru av -) bra dekning men ræva lyd.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes DAB er helt greit. God dekning og jeg reagerer ikke på lyden, verken i min Geneva L eller Marantz/Vienna Haydn Grand eller på Harman Kardon anlegget i bilen. Og endelig har det blitt mulig å høre på radio når man kjører i Europa - før var det mye skurr og ulyd når man brukte FM der nede.
    Innholdet på radiokanalene er en annen sak. Det må nok privatiseringen av radiotilbudet ta på sin kappe.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Og at den ikke fungerer bestandig så man slipper å ergre seg over dårlige radioprogram.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    dab er dårlig skru av -) bra dekning men ræva lyd.
    Etter 19 år med DAB radio i bilen, med litt FM innimellom, så er det ingen tvil. DAB spiller ringer rundt FM.
    I min Mitsubishi ASX. I min brors Honda. Hjemme i stua. Der er det ikke noe FM å få inn.
    Ps: ny FM kanal i Oslo=Podcast.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn