Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    5.1 - lyd vil ta så mye båndbredde at det er bare å glemme. De vil ikke sende i kvalitetsstereo en gang, i dag, og 5.1 vil ta over det dobbelte.

    Jeg får inn DAB helt fint her jeg bor, og i bilen også. Det er ikke det som er mitt problem med DAB. Lydkvaliteten er påtagelig dårlig (ja, jeg har et godt anlegg i bilen, og det er ikke adapter), og jeg har såpass teknisk innsikt at jeg forstår begrensingene som DAB har. De er faktisk ganske store. De fører til at folk i utkantene, på fjellet og ved sjøen lett får problemer. Likeledes folk som bor litt vanskelig til i byer. (Ja, det var problemer med FM, men de var ikke så store). Det som provoserer mest er mangelen på markedsundersøkelse før systemet ble rullet ut (som det heter på fint). Det er skandaløst dårlig forarbeid med tanke på at NRK er en viktig public service formidler.

    Lyttetallene har stupt, og DAB i Norge er internasjonalt kjent som en fiasko.
    Nå har jeg vært en del i «utkantstrøk» og det er ingen problem med DAB der.
    Og når det gjelder begrensninger i DAB....det er radio.
    Men hører gjerne hva du mener mrd det...
    Begrensningene på lang, mellombølge og FM er ganske mye større.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    5.1 - lyd vil ta så mye båndbredde at det er bare å glemme. De vil ikke sende i kvalitetsstereo en gang, i dag, og 5.1 vil ta over det dobbelte.

    Jeg får inn DAB helt fint her jeg bor, og i bilen også. Det er ikke det som er mitt problem med DAB. Lydkvaliteten er påtagelig dårlig (ja, jeg har et godt anlegg i bilen, og det er ikke adapter), og jeg har såpass teknisk innsikt at jeg forstår begrensingene som DAB har. De er faktisk ganske store. De fører til at folk i utkantene, på fjellet og ved sjøen lett får problemer. Likeledes folk som bor litt vanskelig til i byer. (Ja, det var problemer med FM, men de var ikke så store). Det som provoserer mest er mangelen på markedsundersøkelse før systemet ble rullet ut (som det heter på fint). Det er skandaløst dårlig forarbeid med tanke på at NRK er en viktig public service formidler.

    Lyttetallene har stupt, og DAB i Norge er internasjonalt kjent som en fiasko.
    Nrk TV har svært lite egenproduksjon med 5.1 lyd. Kun serier, filmer og en del klassisk musikk produsert i det store utland.
    Det finnes jo en del klassisk musikk mikset med 5.1 lyd på SACD og på Blu-ray.
    Det fungerer nok best spilt av på fysisk medium hjemme.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Det er ingen ting i veien med DAB+. Man må bygge flere sendere enn med FM, men jeg vil tro at senderne er billigere og krever mindre vedlikehold (her gjetter jeg). DAB+ bruker allerede AAC-HE (AAC+) codecen, og mange forsøk har vist at lydfiler komprimert til 192 kbps med AAC+ for de aller fleste ikke kan skilles fra CD-lyd. Problemet er at de fyller opp med for mange kanaler slik at man må komprimere for mye. Dette kan man høre hvis man ikke har alt for gamle ører.
    Bruk DAB+ og la hver kanal bruke 128 kbps, så vil antagelig klagingen på lydkvalitet forsvinne. Da blir det plass til færre kanaler, men det får så være.
    Kanaler som bare sender snakking (som f.eks. NRK Nyheter og egentlig vel også NRK Sport (selv om de spiller musikk når det ikke er sportssendinger) greier deg lenge med 60 kbps eller lavere)
    Nrk P1 hadde ca. 1200 FM sendere, NRK DAB sendere ligger på ca. 1000. Det har blitt satt opp flere sendere der hvor drkningen har vært dårlig siden overgangen for 3 og et halvt år siden.
    Ellers ikke mye problem mrd dekningen hvis man har riktig antenne og riktig bil. Skoda er ikke et av de bilmerkene....
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Nrk P1 hadde ca. 1200 FM sendere, NRK DAB sendere ligger på ca. 1000. Det har blitt satt opp flere sendere der hvor drkningen har vært dårlig siden overgangen for 3 og et halvt år siden.
    Ellers ikke mye problem mrd dekningen hvis man har riktig antenne og riktig bil. Skoda er ikke et av de bilmerkene....
    Det er jo ikke mulig å ta deg seriøst....bilmerke skal liksom måtte velges med omhu for å få best mulig dab mottak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Škoda bruker vel samme radio som de andre i VAG-systemet? Passat og Golf har ingen problemer med DAB+ mottak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er jo 4 DAB sendere på Jeløya, en på Klokkarstua, 2 helt sør for Svelvik, 2 på Storsand pluss en rett utenfor Vestby.
    Pluss nord for Holmestrand.
    Søtt at du tror at alt dreier seg om Oslofjordonrådet. Opplysning: Norge er større enn det.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Søtt at du tror at alt dreier seg om Oslofjordonrådet. Opplysning: Norge er større enn det.
    Ja, dette gjelder jo kysten fra Drøbak ned til Moss, hvor en mann har problemer med mottak.....men det vet du jo.
    Og Norge er langt, med utallige fjorder, daler, fjell, skogsområde og en utrolig lang kystlinje.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Škoda bruker vel samme radio som de andre i VAG-systemet? Passat og Golf har ingen problemer med DAB+ mottak.
    Ville tro det. Diskuterte med en om dette for et år siden i Kristiansund. For noen dager siden med en fra Moss, som hadde en kamerat, hvor begge hadde Skoda, og begge hadde problemer fra Moss og sydover....
    Men eneste jeg kan si er at det ett eller annet sted i kjeden fra antenne til radio via antenneforsterker at Skoda har gjort noe annet???? En annen leverandør ? Osv. Osv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Før DAB radioene kom var det ingen FM radioer til bruk hjemme med forhåndsinnstillinger. Bortsett fra rene FM tunere.
    Jasså :rolleyes:
    Merkelig at jeg da har eid flere typer som ikke har eksistert.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, dette gjelder jo kysten fra Drøbak ned til Moss, hvor en mann har problemer med mottak.....men det vet du jo.
    Og Norge er langt, med utallige fjorder, daler, fjell, skogsområde og en utrolig lang kystlinje.
    Hvis det er Aurora du snakker om bor han ikke i det området.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Philips D2426, Radionette Kurer 501 er et par reiseradioer med presets. Jeg har hatt begge. Det finnes mange fler.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    616
    Antall liker
    426
    Hvilken DAB radio bruker folket her? Hvis noen her bruker DAB hjemme i det hele tatt. De fleste her hører vist kun på radio i bilen.
    Har selv monitor audio airstream 10 på kjøkkenet. Den har og internet radio men det er ikke brukt her.
    Yamaha T-D500 DAB tuner koblet til anlegget i stua.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    En Geneva Touring L på terassen, en Pinell DAB/Internettradio på soverommet, og en Marantz M-CR610 på stua.

    Sitter jo mye på hjemmekontoret nå, og der hører jeg på internetradio.

    Genevaen har jeg med på tur, Pinellen bruker jeg til innsovning og vekkerklokke og Marantzen til å høre PopQuizz på Radio Vinyl. Marantzen sto på kontoret før og ble primært brukt som forsterker, men er flyttet hjem nå i disse corona-tider. Pinellen ble opprinnelig kjøpt for å bruke som internettradio.
    Radio hører jeg mest på i bilen.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Philips D2426 har:

    1618689920646.png

    Sony (15 presets):
    1618690025116.png


    Og Geneva-radioene har (i hvert fall min Touring L), men den har jo både FM og DAB.
    Og helt sikkert mange andre.
    Jeg søkte på nettet på: "FM radios with presets" og det kom opp ganske mange.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hører bare på DAB i bilen, hjemme går det i TuneIn via HEOS.
    Strømmer de fleste kanaler i 192kbps, og det er betraktelig bedre enn DAB.

    DAB hadde god lydkvalitet i 2014 da jeg kjøpte det i bilen, da var det få kanaler og de sendte med 192 og 128 pga at det faktisk «var plass» til det.

    Hører mest på Radiorock eller P1 i bilen, avhengig om det er langtur eller lokale turer. Trafikkmeldinger er jo alltid kjekt å få med seg på langtur.
     

    lars-chr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.12.2005
    Innlegg
    301
    Antall liker
    104
    Tivoli kanskje ? Jeg snakker om type reiseradioer, ikke løse FM tunere.
    Det var da en og annen av de litt mer påkostede reiseradioene og bærbare radio/kassettspillere som hadde det for godt over 30 år siden. Tandberg og Radionett hadde det på flere av receiverne sine allerede på slutten av 60-tallet. Jeg har en bærbar Hitachi radio/kassettspiller fra 80-tallet som har 5 eller 6 forhåndsinnstillinger med trykknappvelger. Når jeg tenker tilbake hadde vel egentlig de fleste (reise)radioer med digital søker - som begynte å bli ganske vanlig på 90-tallet, selv på billigere produkter - mulighet for å lagre stasjoner. Omtrent alt som var av minianlegg til stasjonær bruk, selv i lavere prisklasse hadde det. Og bilradioer, selvfølgelig. Jeg kjenner en som har en 1963 Dodge med originalradio, og selv den har forhåndsinnstillinger med trykknapp-valg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Philips D2426 har:

    Vis vedlegget 715242
    Sony (15 presets):
    Vis vedlegget 715243

    Og Geneva-radioene har (i hvert fall min Touring L), men den har jo både FM og DAB.
    Og helt sikkert mange andre.
    Jeg søkte på nettet på: "FM radios with presets" og det kom opp ganske mange.
    Ok. Jeg hadde også en Sony jeg kjøpte i USA. Men ingen Radionette eller Tandberg.
    Kan ikke si at det var veldig mange på det norske markedet....
    B&O tror jeg hadde en, men den var ikke billig.
    Husker jeg var en del i Arvika på slutten av 80 tallet, og alle radio/kassett spillere hadde forhåndsinnstillinger, men ikke noe man så i norske butikker...som jeg fikk med meg.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Her har du to fra Radionette. Begge med presets. Kurer 501 med små svarte plastknotter på utsiden av søkehjulet. Den andre het HiFinette. Genial sak fra ca 1970. Er det noe mer du lurer på?
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Her har du to fra Radionette. Begge med presets. Kurer 501 med små svarte plastknotter på utsiden av søkehjulet. Den andre het HiFinette. Genial sak fra ca 1970. Er det noe mer du lurer på?
    Disse var jo ute lenge før vi fikk Nrk P2.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forsøker du å påstå at det ikke finnes eller har eksistert FM-radioer med presets? Noen ganger overgår du deg selv i tullprat. Da må jeg nesten grave frem min gamle Sony ICF-SW7600 fra innerst i skapet. Jeg kjøpte den i Boston i 1992. Sonys PLL-tuner med presets har vært i produksjon siden 1983. Etterfølgeren ICF-SW7600GR er fortsatt tilgjengelig, fortsatt velsignet DAB-fri.

    5CAB4440-639B-47CF-AF8B-80AF5A469AED.jpeg


     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Forsøker du å påstå at det ikke finnes eller har eksistert FM-radioer med presets? Noen ganger overgår du deg selv i tullprat. Da må jeg nesten grave frem min gamle Sony ICF-SW7600 fra innerst i skapet. Jeg kjøpte den i Boston i 1992. Sonys PLL-tuner med presets har vært i produksjon siden 1983. Etterfølgeren ICF-SW7600GR er fortsatt tilgjengelig, fortsatt velsignet DAB-fri.

    Vis vedlegget 715373

    Akkurat som den jeg kjøpte i New York i 1980.
    Det jeg sa og mente var på det norske markedet, så var det ikke så mange reiseradioer med presets.
    DF0883A6-14DF-48C1-8DB0-C250ED1F04DD.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Akkurat som den jeg kjøpte i New York i 1980.
    Det jeg sa og mente var på det norske markedet, så var det ikke så mange reiseradioer med presets.
    Nei - det er ikke det du sa og mente. Her er utklipp av ditt innlegg:
    "Før DAB radioene kom var det ingen FM radioer til bruk hjemme med forhåndsinnstillinger. Bortsett fra rene FM tunere".
    Så fort dine ulike påstander ettertrykkelig blir dementert forsøker du å vri din mangel av kunnskap over til at - det var ikke det jeg mente 🥴
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Nei - det er ikke det du sa og mente. Her er utklipp av ditt innlegg:
    "Før DAB radioene kom var det ingen FM radioer til bruk hjemme med forhåndsinnstillinger. Bortsett fra rene FM tunere".
    Så fort dine ulike påstander ettertrykkelig blir dementert forsøker du å vri din mangel av kunnskap over til at - det var ikke det jeg mente 🥴
    Da var det ikke mange reiseradioer med forhåndsinnstillinger på det norske markedet.
    Er det bedre? Jeg er så glad fordi jeg ikke er perfekt.
    Men synes det er morsomt at mottak av DAB i min bil en 99 % perfekt.
    Og at verden har gått videre i et nytt teknologiskifte.
    Som f. eks. sammenslåingen av Canal Digital og Viasat til Allente. Så får vi se hva som skjer i Sverige....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og nå har du jaggu vridd det fra FM radioer til reiseradio også :rolleyes: .
    Nei, du er nok ikke mer perfekt enn oss andre, bare noe mer generaliserende påståelig ut fra et par egne opplevelser og subjektive meninger om DAB.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Og nå har du jaggu vridd det fra FM radioer til reiseradio også :rolleyes: .
    Nei, du er nok ikke mer perfekt enn oss andre, bare noe mer generaliserende påståelig ut fra et par egne opplevelser og subjektive meninger om DAB.
    Det var reiseradioer jeg mente hele tiden.
    Dette er min favoritt FM radio som jeg fikk fra USA sånn ca. 77-78. 110 Volt med en liten adapter.
    Den gang bodde jeg på Bekkelaget, og fikk kun inn brukbare signaler fra senderen på Knuten i Kongsberg. FM 91.30
    Bare skurr fra Tryvann.
    Det samme med TV.
    A17454C2-4349-4DAF-913E-F622CDB4CD39.jpeg
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg tenkte jeg skulle legge ut den tidligere i dag jeg også. Enda en som har oppdaget forflatingen i NRK. Det er trist.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I tidligere tider sto Nitimen ofte på og rulla i bakrunnen, også på jobben....grei musikk og av og til noe interessant.... etter over et år med hovedsaklig gjemmekontor, hvor kjøkkenradioen står der og kakler i bakgrunnen .... og hvor samme Nitimen i dagens utgaver mest framstår som et VM i tanketomt pisspreik, med Knut Folkestad, Trond VIggo Torgersen og Marte Stokstad øverst på pallen.... ispedd fjortismusikk... også må Trond Viggo i hvert program passe på å fortelle at han jo egentlig er lege... tragisk..
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    I tidligere tider sto Nitimen ofte på og rulla i bakrunnen, også på jobben....grei musikk og av og til noe interessant.... etter over et år med hovedsaklig gjemmekontor, hvor kjøkkenradioen står der og kakler i bakgrunnen .... og hvor samme Nitimen i dagens utgaver mest framstår som et VM i tanketomt pisspreik, med Knut Folkestad, Trond VIggo Torgersen og Marte Stokstad øverst på pallen.... ispedd fjortismusikk... også må Trond Viggo i hvert program passe på å fortelle at han jo egentlig er lege... tragisk..
    Hvis jeg er ute og kjører så tidlig så hører jeg på den andre Nitimen , på P1+.
    Rart at det skal være så vanskelig å endre sine radiovaner......
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    D er vel ok dekning...men fy......for en søppellyd
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    D er vel ok dekning...men fy......for en søppellyd
    Nå har jeg hatt DAB i bil siden 2002....og FM i bil siden begynnelsen på 70 tallet, før det lang og mellombølge...
    Men søppellyd? Det synes jeg overhodet ikke. Men radiolyd...det er det.
    Ikke lett å sammenligne FM med DAB på Nrk, men mange steder sender Metro begge deler...
    Radio er radio. Ikke laget for HiFi lyd, men radiolyd.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Du må være litt enig...mb din har sikkert bra dekning, men hør da gode mann, d skriker
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Du må være litt enig...mb din har sikkert bra dekning, men hør da gode mann, d skriker
    Ikke i min bil, hverken den nye eller den gamle.
    Begge Mitsubishi. Men jeg hører ikke på alle kanaler, som R&B hip hop.
    Men det har jo alltid vært forskjell på anlegg i bil, særlig siden bilfabrikkene leverte ferdige anlegg fra rundt årtusenskiftet.
    Også med hensyn til FM dekning. Kjørte i en periode som passasjer i en Toyota, og det var ikke noe særlig.
    Hva slags bil har du med skrikelyd ?
    PS: første DAB radio vi kjøpte på jobben, en liten svart en til 3-400 kr. i 2009 låt helt jævelig.
    Det løste vi ved å koble på et har PC høyttalere, da ble lyden helt ok som bakgrunn på jobb.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn