Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er at man ikke får inn stabilt de 1-3 stasjonene (ennkanskje?) ønsker å høre og som Asbjørn nevner fra tid til annen, båndbredden er så liten for hver kanal ad det er som å dette en øreplugg inn i en blokkfløyte og lytte i andre enden.
    Men selve lydkvaliteten handler jo også om hvilken lydkvalitet som sendes. De senere årene under effemm-tiden var vel 'alt' av sendinger mp3-filer som ble analogisert før det gikk ut over effemm-eteren. Mener å huske at det var stor variasjon på lydkvalitet når FM ble benyttet, og utfall av radiomottak (FM) var da heller ikke fremmedord når en beveget seg over avstander?
    En DAB-installasjon er kanskje mer fintfølende og delikat enn en god, gammel FM-mottaker, kva veit vel eg, men det 'lukter litt' dekadense og storforlangenhet dersom en forventer upåklagelige mottakerforhold uansett hvilke områder en ferdes. Man fikk faktisk ikke inn det en ville høre via FM overalt heller, og ettersom "Viktig melding, lytt til radio, Norge er i krig" og "vi har en melding til eier av rød Ford med registreringsnummer DB 658742 på bilferie i Trønderlag: Din far er død" har opphørt så er jo radio mest et underholdningsmedium.

    Er det noen som vet om Økokrim har snust på DAB saken?
    Nei. Stoltenberg, Giske (DABradioens primus motor) og Einar Gerhardsen har betalt Økokrim store summer rett i lomma på økokrim-sjefen for å holde kjeft om DAB.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    "Nei. Stoltenberg, Giske (DABradioens primus motor) og Einar Gerhardsen har betalt Økokrim store summer rett i lomma på økokrim-sjefen for å holde kjeft om DAB." sitat fra AOC

    AOC: På tide du setter deg inn i saken. Les f.eks Thor Viksveens bok: "DAB - utdatert før det er oppdatert"

    Einar Gerhardsen du liksom!
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    DAB er helt supert det, Gjest. Har min 3. bil med dab+, og opplever dette som minst like bra som FM, og langt mer stabilt enn nettradioen her hjemme. De politiske uenighetene som ligger bak prosessen får være historie for min del ettersom en ikke kan gå bakover i tid, og en evt tilbakegang til FM vil koste nok en runde med svært mye penger. Men for all del; let gjerne etter noen å hugge hoder av sånn i ettertid. At WEB-radio, som et annet alternativ ville vært en ubetinget enda bedre radiofremtid er jeg usikker på. Folk ville funnet noe å klage på da også, feks at datamengder koster penger, at et fåtall av bilene har innebygget nettilgang osv. Det er nemlig ALLTID noen som føler seg urettferdig behandlet og utilfredsstilt uansett hva en velger som får innflytelse på befolkningen, og for min del er det ikke nødvendigvis de/den som har rett den som lager mest rabalder om hvor fryktelig forferdelig fælt altting av endringer er.
    Å gnåle og syte for en omlegging som ble bestemt i 2011 og gjennomført i 2017 er for meg formålsløst i 2020 og fremover. Gjort er gjort. DAB funker. Ferdig snakka. DAB lenge leve. :)
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Med fare for å gjenta meg selv; DAB+ fungerer utrolig bra.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg taler intet annet enn sannhet ved å igjen uttrykke følgende; "DAB+ er upåklagelig!"
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Man har uansett mye bedre løsninger enn DAFF tilgjengj at your fingerspitzen. Cruise har en, her er en annen, "World 4 UR feet" heiter D1ne.



     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg taler intet annet enn sannhet ved å igjen uttrykke følgende; "DAB+ er upåklagelig!"
    Rent bortsett fra alle oss som klager, da. Sannhetsgehalten i at det er «upåklagelig» er så som så.

    Til et tidligere innlegg: Hvem pokker vil høre på Radio Lindesnes hvis man kjører ved Nordkapp? Det er et ikke-eksisterende behov.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke, og uinteressant for meg. Lyden er god, det er ingen interferens fra andre stasjoner og jeg opplever aldri drop out. Det bare funker. (Min dab-erfaring er originalradio i Ioniq og Kona, og Tiny C5 ettermontert i I-Miev fillebil)
    Lyden fra FM-radioen i Outlanderen var forøvrig helt r*va. Falt stadig ut og hørtes mono-aktig ut.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Rent bortsett fra alle oss som klager, da. Sannhetsgehalten i at det er «upåklagelig» er så som så.

    Til et tidligere innlegg: Hvem pokker vil høre på Radio Lindesnes hvis man kjører ved Nordkapp? Det er et ikke-eksisterende behov.
    Man kan ikke få inn Radio Lindesnes på Nordkapp hvis man kjører bil.
    Men via TV går det bra. Samme med lokale NRK sendinger.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Hvor mye båndbredde deler de 96 kanalene dine på?
    For oss som kan DAB, så er det slik at man kan få inn alle NRK kanalene fra flere regioner, som da har samme bitrate.
    Pluss at enkelte steder får man inn ganske mange lokale DAB stasjoner. Rundt Oslofjorden ca. 25 stykker.
    Rundt Lillehammer ca. 11.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Som nevnt; DAB "fungerer" svært dårlig...
    Da må du jo prøve DAB først, før du uttaler deg.
    Har "måttet" utsette meg for elendigheten - så da kan man si jeg har prøvd.

    Som tidligere nevnt; bedre å høre kona spille blokkfløyte eller synge i bilen. Hvorfor blokkfløyte eller sang? Fordi DAB fungerer svært dårlig...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Rent bortsett fra alle oss som klager, da. Sannhetsgehalten i at det er «upåklagelig» er så som så.
    Igjen; Jeg har aldri opplevd DAB+ som et tilbakeskritt eller et dårligere tilbud enn FM. Hva andre opplever kan jeg ikke påta meg å mene noe om. Årsaken til misnøye kan være så mangt.

    Som nevnt; DAB "fungerer" svært dårlig...


    Har "måttet" utsette meg for elendigheten - så da kan man si jeg har prøvd.

    Som tidligere nevnt; bedre å høre kona spille blokkfløyte eller synge i bilen. Hvorfor blokkfløyte eller sang? Fordi DAB fungerer svært dårlig...
    Kanskje sjekke installasjonen av dabradioen din...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Man har uansett mye bedre løsninger enn DAFF tilgjengj at your fingerspitzen. Cruise har en, her er en annen, "World 4 UR feet" heiter D1ne.



    Det er da knotete å knote med en knotete telefon med knotete apper for å høre radio på vei til jobb eller bittikken? Med dab kan en bare skru på tenningen, noe som også starter doningen.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Som nevnt; DAB "fungerer" svært dårlig...


    Har "måttet" utsette meg for elendigheten - så da kan man si jeg har prøvd.

    Som tidligere nevnt; bedre å høre kona spille blokkfløyte eller synge i bilen. Hvorfor blokkfløyte eller sang? Fordi DAB fungerer svært dårlig...
    Prøve er en ting...bruke i mange år en helt annen.
    : Da er det noe DU ikke får til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så konklusjonen er: Dersom det funker, kan det ikke ha vært korrupsjon involvert.

    Kjekt å vite til senere.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Næh. Bare ørene som er gode - mine og svært mange andres. DAB fungerer svært dårlig...
    Det er langt flere som er strålende fornøyd med DAB enn det er misfornøyde. De synes faktisk at DAB fungerer fantastisk bra, og utrolig mye bedre enn FM.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    De som er fornøyde klager ikke, og det er langt flere som ikke klager, enn de misfornøyde som klager.
    Det er også en selvmotsigelse fra deg når du sier at en må ha dårlig hørsel når en ikke klager på dab. Grunnen til at de ikke klager er jo nettopp fordi de hører hvor bra det er. De med dårlig hørsel klager over dårlig hørsel, og da har ikke FM/DAB noe å si.
    Det er nok heller du som har sterkt redusert hørsel ettersom du ikke hører dab-radioen din.

    Dab er utrolig bra og funker som fjell.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    Næh. Bare ørene som er gode - mine og svært mange andres. DAB fungerer svært dårlig...
    Vel, jeg heter også Kjell, og mine ører er det ingenting i veien med. Og DAB fungerer også lydmessig sett.
    Men jeg forventer ikke CD lyd. Jeg forventer radio lyd. Og som radio fungerer DAB så mye bedre enn FM.
    Uten harmonisk forvrengning, innlagt Loudness fra 1000hz og nedover, sus, dårlig signalstyrke/støyforhold og dårlig kanalseparasjon. Jeg snakker først og fremt om radio i bil.
    Hjemme har man flere plattformer å velge i mellom.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er langt flere som er strålende fornøyd med DAB enn det er misfornøyde. De synes faktisk at DAB fungerer fantastisk bra, og utrolig mye bedre enn FM.
    Kan du vise til statistikk/undersøkelse som underbygger din påstand - eller er det bare din påstand?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Kan du vise til statistikk/undersøkelse som underbygger din påstand - eller er det bare din påstand?
    Jeg synes de som klager over at dab ikke funker skal dokumentere sin påstand om at dab generelt er noe som generelt ikke fungerer.
    Her ser du hvordan det virker i mitt område + omegn. Sjekk signalstyrken...

    20200713_180443.jpg
    20200713_182815.jpg
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ 1. Linken sier ingen ting om folk er fornøyd med DAB eller ikke, bare at lyttertallene for radio ikke har gått nedover i sommer.
    2. Linken sier heller ingen ting om hvor stor andel av radiolyttingen som skjer via DAB og hvor stor andel som er nettradio, podcast, etc.

    Med andre ord er det ingen verdens ting i den linken som underbygger en påstand om at folk er strålende fornøyd med DAB eller at de synes DAB fungerer fantastisk bra. Tallene kan tvert imot bety at folk hører mer på nettradio når de er hjemme i karantene og ikke kan reise utenlands på ferie.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Muligens postet før... nevverDless....:

    Nedtur for DAB-tilhengere: Her gjør de helomvending om FM-nettet


    De siste årene er det kommet en rekke nyheter som må være nedslående for DAB-tilhengerne.

    • Danmark, som i 2017 så ut til å følge Norge og ville slukke sitt FM-nett, ombestemte seg i fjor. De vil nå videreføre FM.
    • Sverige, som også vurderte FM-slukking, har besluttet å videreføre FM til minst 2047.
    • En lang rekke land, inkludert Spania og Latvia, har de siste årene dessuten besluttet å ikke kopiere Norge ved å slukke FM-nettet.
    • I andre land, som Irland, har rikskringkasteren RTE på sin side besluttet seg for å vrake DAB fullstendig.
    • Det eneste landet som nå fortsatt sier at de skal følge Norge og stenge FM, er Sveits, som planlegger å gjøre det i 2024.
    • Også i andre land, som Tyskland, er lyttertallene nedslående. I juni besluttet parlamentet i den tyske delstaten Niedersachsen, som har åtte millioner innbyggere, derfor å droppe all finansiering av DAB-utbygging. De vil heller satse på internett-radio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.815
    Antall liker
    285
    ^ 1. Linken sier ingen ting om folk er fornøyd med DAB eller ikke, bare at lyttertallene ikke har gått nedover i sommer.
    2. Linken sier heller ingen ting om hvor stor andel av radiolyttingen som skjer via DAB og hvor stor andel som er nettradio, podcast, etc.

    Med andre ord er det ingen verdens ting i den linken som underbygger en påstand om at folk er strålende fornøyd med DAB eller at de synes DAB fungerer fantastisk bra. Det kan tvert imot bety at folk hører mer på nettradio når de ikke kan reise utenlands på ferie.
    I fjor ble det solgt ca. 140.000 nye biler i Norge. Så kan man tenke seg sånn nogenlunde seg hvor mange nye biler de siste 5 år, de fleste med en DAB/FM radio.
    At folk hjemme hører på nettradio eller en annen plattform inkludert DAB, og FM der hvor det er tilgjengelig er jo en del av den virkelige verden. Akkurat sim folk ser på TV på diverse plattformer. Men det meste er digitalt.
    Det er snart 3 år siden den endelige slukkingen av det riksdekkende FM nettet....
    Og for oss som hører på DAB radio, så vet vi at kommunikasjonen mellom lyttere og radio er upåklagelig.
    Men vi som bruker DAB, vet at det er noen få som skriker høyt....AND ?
    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge.
    Se innlegget jeg kopierte fra Facebook for noen dager siden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men statistikken du linket til sier eksakt ingen verdens ting om den påstanden det ble bedt om dokumentasjon for: «Det er langt flere som er strålende fornøyd med DAB enn det er misfornøyde. De synes faktisk at DAB fungerer fantastisk bra, og utrolig mye bedre enn FM.» Vis oss gjerne tall som underbygger den påstanden, ikke tall om noe helt annet.

    Det er ingen andre land som kommer til å følge etter Norge i dette «teknologiskiftet». De som har hatt slike planer har gravlagt dem enten i stillhet eller i full offentlighet. Hvorfor det da, hvis folk er så strålende fornøyde?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    I fjor ble det solgt ca. 140.000 nye biler i Norge. Så kan man tenke seg sånn nogenlunde seg hvor mange nye biler de siste 5 år, de fleste med en DAB/FM radio.
    At folk hjemme hører på nettradio eller en annen plattform inkludert DAB, og FM der hvor det er tilgjengelig er jo en del av den virkelige verden. Akkurat sim folk ser på TV på diverse plattformer. Men det meste er digitalt.
    Det er snart 3 år siden den endelige slukkingen av det riksdekkende FM nettet....
    Og for oss som hører på DAB radio, så vet vi at kommunikasjonen mellom lyttere og radio er upåklagelig.
    Men vi som bruker DAB, vet at det er noen få som skriker høyt....AND ?
    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge.
    Se innlegget jeg kopierte fra Facebook for noen dager siden.
    Maaange av disse 140k bilene som ble solgt ifjor har en hovedenhet som har Android auto apples tilsvarende som integrerer mobilen ypperlig i bilen, som igjen åpner for lytting av en helt annen kvalitet.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Vi som har god greie på ting og som skjønner det meste, har skjønt at dersom dab virkelig ikke hadde fungert så ville dab-debatten vært langt mer offentlig enn det den er nå. Jeg har ikke registrert noen andre steder, og slettes ikke i riksdekkende aviser, enn her på -sentralen at dab ikke fungerer. På facebukk finnes det selvsagt en "Vi som..."-gruppe som skriver mye høyest relative sannheter om tema de ikke liker, men dab-debatten er gammelt kjøtt.
    Jeg blir av Asbjørn bedt om å dokumentere mine påstander om at dab er utmerket og "at alle er strålende fornøyde med dab" men ingen (her) blir bedt om dokumentasjon når en sier på alles vegne at dab er dritt. Det sier seg selv at slik polarisering, hvor kun en side skal dokumentere, blir feil.
    Hadde ikke dab fungert ville dette stått på den offentlige dagsorden ettersom en ikke kan ha et samfunn uten tilfredsstillende radiodekning. Dét er dokumentasjon nok i seg selv. Skaff heller rykende fersk dokumentasjon som fastslår at dab ikke funker....
    Jeg har registrert at det fortsatt finnes steder uten internettdekning, hverken med kabel eller mobildata. Skal en da fastslå at ut i fra disse stedene- og folka som er på disse stedene, at Internett generelt ikke fungerer?

    Du kunne i det minste brukt et annet program som eksempel, det der er det desidert dårligste programmet som sendes på P1. :cool:
    Enig i at de to er kjedelig radio. Freddan og "Finn Fisen" er mye kulere. :)
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Da må du snarest begynne å lese aviser, enten på nett eller papir. DAB har vært heftig diskutert i offentligheten i årevis.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn