Digitale avspillere DAB+ til anlegget

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg synes nå det er på tide at ideologiske innspill kan spares til egne tråder om kvaliteten til DAB+, men i tråder der medlemmer spør om spesifikke råd til hvilken DAB+ de skal kjøpe så er det rett og slett dårlig folkeskikk å blande seg bare for å fortelle dem hvor dumme de er som kjøper DAB+. Det gir meg lyst til å bruke begreper som oppdratt av ville aper. Smekk igjen tastaturet, apetryner! Ingen har spurt dere om det dere skriver, så denne tråden er ikke for dere. :rolleyes:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Rumath: Nuvel, det er en smakssak..Men god, det er den.

Baluba: Som sagt, det lønner seg å tenke løsinger. DAB+ er her, bare å gjøre det beste ut av det. Med den Onkyoen har tilogmed rørfolket en løsning for DAB+: Kombiner den med utvendig dac OG/ELLER rørbuffer...Radio problem solved! Kanskje du skal benytte sjansen til å skaffe deg en fra iFi før de blir borte fra markedet våres. Eller har du nok rør fra før?

Sist redigert:

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
5.268
Torget vurderinger
0
Denne vurderer jeg å kjøpe. En liten sak som kan kobles til anlegget med både nettradio og DAB+ med fjernkontroll. Har en bordradio fra Revo fra før som jeg er veldig fornøyd med. Menyen skal være litt tungvint, men løses ved at man lager favorittliste.

Revo mondo.jpg

https://radio.no/product/revo-mondo-wi-fi-2/

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Har nok rør allerede, holder jo på med å bygge et alternativt transistorbasert anlegg nå. Passiv pre og rørmonoblokker er riktig medisin i krypten, så noen buffer er overhodet ikke nødvendig. De pengene blir heller lagt i en aktiv rørpre. Men personlig så gir jeg blaffen i DAB-tuner og streamer i hovedanlegget, har nok komponenter slik det er. De kanalene som ikke er på FM henter jeg ned som nettstrømming, jeg trenger ikke DAB+ over stereoanlegget selv. For meg betyr lyden såpass mye i krypten at P2, P13, NRK Klassisk og Jazz får best mulig arbeidsvilkår for å låte godt.

Derfor har jeg blandet meg lite i denne tråden utover utblåsningen like over her. For jeg blir lett irritert over at folk alltid skal blande seg i slike tråder og fortelle andre hvor dumme de er, da blir jeg rett og slett forbanna. Har man ingenting konstruktivt å komme med utover å kritisere folks "dårlige smak" så la vær. Selv blander jeg meg aldri i tråder om sirkuskabler og merkelige tweaks fordi de ikke interesserer meg.

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
775
Sted
Kristiansand
Jeg synes nå det er på tide at ideologiske innspill kan spares til egne tråder om kvaliteten til DAB+, men i tråder der medlemmer spør om spesifikke råd til hvilken DAB+ de skal kjøpe så er det rett og slett dårlig folkeskikk å blande seg bare for å fortelle dem hvor dumme de er som kjøper DAB+. Det gir meg lyst til å bruke begreper som oppdratt av ville aper. Smekk igjen tastaturet, apetryner! Ingen har spurt dere om det dere skriver, så denne tråden er ikke for dere. :rolleyes:
Men(!), nå er det vel egentlig ikke DAB som er målet, men å ha tilgang til radio? Jeg vet ikke om jeg skal føle meg truffet av din 'dere som'-karakteristikk her; men rådet om alternative løsninger er jo i alle fall ment i beste mening ....

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Men(!), nå er det vel egentlig ikke DAB som er målet, men å ha tilgang til radio? Jeg vet ikke om jeg skal føle meg truffet av din 'dere som'-karakteristikk her; men rådet om alternative løsninger er jo i alle fall ment i beste mening ....
Det var ikke et bestemt råd som trigget meg, mer en kommentar som totalt uten konstruktive råd i det hele tatt bare fortalte alle andre at de er idioter. Personlig synes jeg ikke DAB+ hører hjemme i et godt anlegg, men hvis tuneren også kan tilby nettradio (og strømming) så er det et godt produkt der DAB+ kan brukes av den yngre og eldre garde samt de som ikke bryr seg om lyden, så kan far høre på sine foretrukne kanaler over nettet med samme komponent. Hvis en som stiller spørsmål om DAB-tuner har en strømmeløsning i signaturen kan dette godt nevnes som et alternativ, men derfra til å komme med sarkastiske kommentarer det at vedkommende overhodet ønsket å diskutere DAB+ til anlegget sitt er verre enn unødvendig.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Kanutus: Les trådens heading, så ser du at det er nettopp DAB+ og hvilke fullverdig kompatible løsninger og alternativer man- I ANLEGGET I STUA- dermed har som er ønsket tema her. FM har lite og ingenting med det å gjøre. Det det lures på er hvordan du kan få det beste ut av den standard som er på vei inn i alle norske hjem. I stueanleggget. Altså det å tenke løsninger, ikke kritisere standarden. Eller bringe inn telefoner/nett i diskusjonen.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.303
Sted
.
Torget vurderinger
24
Terje-A: Utfordring: Hvordan tror du du kan få en T-4030 til å låte som en topp Rega Radio FM-tuner? Det er enklere enn du kanskje tror...;)
Onkyoen er god nok som den er, det er jeg sikker på;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.853
Sted
Holmestrand
Jeg hører mye på radio, men bruker radio i svært liten grad til å finlytte til musikk.
Derfor er det ikke noe problem for meg at det er DAB+, og ikke FM.
For meg fungerer DAB+ helt glimrende, både i bilen og hjemme.
Hører f eks ofte på PopQuiz og P.I.L.S. på stereoanlegget. Da er det helt underordnet for meg om det er FM eller DAB+. Nettradio er klart et alternativ, men jeg liker konseptet radio, så en eller annen form for tuner blir det. Kanskje Onkyo? Den så interessant ut.
Eller kanskje en slik?
Yamaha_T-D500_550.jpg

Henviser ellers til Balubas kommentarer som jeg tror dekker det meste.
;)

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.357
Torget vurderinger
1
Terje-A: Den er bedre enn alle andre segmentets alternativer, iallefall..enn så lenge. Wolfsonchips har en tendens til å avstedkomme knall resultater. Hos de produsenter som bruker dem. Onkyo, Arcam, Cambridge++ Men, som svar på utfordringa: Koble den til en Regadac:rolleyes:

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Rumath: Nuvel, det er en smakssak..Men god, det er den.

Baluba: Som sagt, det lønner seg å tenke løsinger. DAB+ er her, bare å gjøre det beste ut av det. Med den Onkyoen har tilogmed rørfolket en løsning for DAB+: Kombiner den med utvendig dac OG/ELLER rørbuffer...Radio problem solved! Kanskje du skal benytte sjansen til å skaffe deg en fra iFi før de blir borte fra markedet våres. Eller har du nok rør fra før?
Og Rotel fungerer glimrende som fjernkontroll til en rørforsterker, har jeg erfart.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.451
Torget vurderinger
1
Hva slags antenne bør man ha på disse DAB-tunerne? Bordradioene er jo utstyrt med den sedvanlige teleskopantenna som vi kjenner fra 'tidenes morgen', men det finnes antakelig bedre antenner beregnet for stasjonære radioer?

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
608
Har selv brukt Sony og Cambridge dab radio i ett hi-end oppsett å det fungerer helt greit, låter selvfølgelig ikke like bra som cd/vinyl men så lenge man bare skal kose seg å høre litt på radio som bakgrunnsmusikk så låter det helt ok. Og det med å koble til ekstern dac var bortkastet, det låt bedre uten.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.451
Torget vurderinger
1
Noe av det fine med DAB, f.eks NRK Klassisk, er at man får hørt mye ny musikk med masse informasjon om komponist, fremførende orkester etc. Dermed kan man merke seg musikk man liker og kjøpe musikken på ordentlig senere. Jeg har ei lita notisbok i bilen der jeg skriver opp ting jeg liker. Fin måte å unngå daukjøtt i musikksamlinga.

Men det fordrer et stort og godt lesbart display på mottakeren, helst i dot-matrix og der virker det som om komponent-tunerne henger noe etter de beste bordmodellene. Både Onkyo og Yamaha er sikkert veldig gode, men de ser litt ut som førstegenerasjonsapparater der man ikke har tenkt så mye på den ekstra informasjonsmengden i forhold til FM. Kan man håpe på nye komponentradioer etter hvert? Denon sin gamle tuner er vel smått legendarisk, kanskje de lager en oppdatert versjon snart.

Et lite tilleggsspørsmål rundt bordradioene: Disse er jo både rimelige, små og veldig lekre men inneholder som regel en eller til nød to fulltonehøyttalere til bordbruk. Er det noen av disse som har normale RCA-utganger i stereo for tilkobling til et vanlig anlegg - og der man da kan slå av den innebygde høyttaleren? Noen som har sett det? Eventuelt en digital utgang for tilkobling til egen DAC? Da kunne jo en snasen bordradio gjøre rett for seg i et godt anlegg.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.303
Sted
.
Torget vurderinger
24
Noe av det fine med DAB, f.eks NRK Klassisk, er at man får hørt mye ny musikk med masse informasjon om komponist, fremførende orkester etc. Dermed kan man merke seg musikk man liker og kjøpe musikken på ordentlig senere. Jeg har ei lita notisbok i bilen der jeg skriver opp ting jeg liker. Fin måte å unngå daukjøtt i musikksamlinga.

Men det fordrer et stort og godt lesbart display på mottakeren, helst i dot-matrix og der virker det som om komponent-tunerne henger noe etter de beste bordmodellene. Både Onkyo og Yamaha er sikkert veldig gode, men de ser litt ut som førstegenerasjonsapparater der man ikke har tenkt så mye på den ekstra informasjonsmengden i forhold til FM. Kan man håpe på nye komponentradioer etter hvert? Denon sin gamle tuner er vel smått legendarisk, kanskje de lager en oppdatert versjon snart.

Et lite tilleggsspørsmål rundt bordradioene: Disse er jo både rimelige, små og veldig lekre men inneholder som regel en eller til nød to fulltonehøyttalere til bordbruk. Er det noen av disse som har normale RCA-utganger i stereo for tilkobling til et vanlig anlegg - og der man da kan slå av den innebygde høyttaleren? Noen som har sett det? Eventuelt en digital utgang for tilkobling til egen DAC? Da kunne jo en snasen bordradio gjøre rett for seg i et godt anlegg.
Løsningen med en seriøs bordradio som kan kobles til stereoanlegget har jeg ikke sett, men Hi-Fi klubbens Argon DAB adapter 3 til en tusenlapp ser ut til å ha et stort display. Den har også digitale utganger. Ser ganske bra ut egentlig:)

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
608
Hva slags antenne bør man ha på disse DAB-tunerne? Bordradioene er jo utstyrt med den sedvanlige teleskopantenna som vi kjenner fra 'tidenes morgen', men det finnes antakelig bedre antenner beregnet for stasjonære radioer?
Jeg brukte kun medfølgene antenner/ledninger og prøvde meg litt fram for beste mulige plassering å det funka meget bra. Men det kan være store variasjoner hos hver enkelt i forhold til hvor bra dekning det er.

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
5.268
Torget vurderinger
0

Revo superconnect kan kobles både analogt og digitalt til anlegget. Kanskje trådløst også.

Et fint produkt.

revo_superconnect_radio_internet_radio_with_remote.jpg

Revo-Superconnect_4.jpg

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.487
Torget vurderinger
1
Løsningen med en seriøs bordradio som kan kobles til stereoanlegget har jeg ikke sett, men Hi-Fi klubbens Argon DAB adapter 3 til en tusenlapp ser ut til å ha et stort display. Den har også digitale utganger. Ser ganske bra ut egentlig:)
Alle Argon sine bordradioer har linjeutgang for tilkobling til ekstern forsterker, men ikke digital utgang. Gjelder både rene DAB+ radioer og kombinert DAB+ / nettverksradioer.

Topp Bunn