Diverse DAB-adapter

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
På hytta har vi en Sony-receiver fra 1970-tallet. Går det an å gå koble til et DAB-adapter til bruk når FM slukkes?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.702
Sted
Ytterst i havgapet...
Det skal gå an, og det finnes, men de jeg har funnet vet jeg ingenting om. Har flere bekjente som spør om det samme. Ser fo meg noe med FM modulator i, som kan drive også gamle radioer, - gjerne noe med nettadapter, og ikke noe sånn "dings på en ledning greie"... hva ser du etter?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jepp. Den kobles til som en hvilken som helst annen kilde. Til et stereoanlegg vil du sikkert heller ha en med signalkabel enn en med FM-sender.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Fungerer flott. Bare å koble til en linjeinngang.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.479
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Den skulle fungere fint sammen med en gammel Sony receiver så lenge den har nok linje-innganger.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.702
Sted
Ytterst i havgapet...
Bare det både jeg og mange av mine bekjente også har "antikke" radioer som vi fortsatt har lyst å få litt lyd fra..... :)

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Da takker jeg for alle svar., og går for Hifi-Klubben sin. Ingen mangel på linjeinnganger :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
På hytta ville jeg gått for en slik DAB-løsning, ja. Der har du jo ikke nødvendigvis den båndbredden på det mobile bredbåndet, og det koster da også å laste ned webradio når du har passert grensen for abo. For de fleste av oss skjer det kjapt på hyttetur.

Men hadde det dreid seg om en gammel Radionette Duett eller Tandberg Sølvsuper som står på gjesterommet hjemme ville jeg heller koblet til en puck (CC Audio).

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.853
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
I en eller annen tråd her inne for ikke lenge siden var det bilder av en Tandberg der eier hadde bygget om til DAB og DAB info-displayet var lagt inn bak plexien. Det så egentlig veldig bra ut.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I en eller annen tråd her inne for ikke lenge siden var det bilder av en Tandberg der eier hadde bygget om til DAB og DAB info-displayet var lagt inn bak plexien. Det så egentlig veldig bra ut.
Tror du forveksler med en som bygde en Squeezebox inn i en Tandberg, displayet passet akkurat inn i noen fester i måleskalaen eller noe slikt. Og matchet det øvrige blå lyset i Tandberg fra den perioden. Særdeles lekkert, men mer en løsning ala puck i aux enn den DAB-løsningen Steinar trenger. Det har forøvrig slått meg at pucken, som jeg kaller CC Audio, er redningen til alle gamle FM-radioer med aux. Koster nesten ingenting, NRK strømmer fortsatt ut av høyttaleren(e). :)

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
523
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Kjøpte en Tiny M7 (tror jeg det var) hos Soundgarden for noen år siden.
Brukes på en mid eighties Sony reciever på hytta.
Analog ut på minijack så ikke spesielt bra.
Via en d/a er den helt grei (men blir kanskje feil med en d/a på en syttitalls reciever?)
Med tanke på den ufattelig dårlige kvaliteten på 90% av dab kanalene merker man ikke forringelsen i analog delen i Tiny'en.
Tiny'en åpner for nettradio/streaming osv, så er et helt greit produkt.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
542
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
I alle... den har jeg ikke funnet! Har tilogmed en liten 12V utgang for en "liten" sender.... :)
... og en digitalutgang hvis man skulle ønske å bruke den med en dac.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - den der var ei mulig løsning til bilradioen på hytta. Da kan dn få strøm fra USB-utgangen på bilradion og kobles til line in. Adskillig hyggeligere pris en de adaptrene til Pioneer som integreres mot radioen...

Johan-Kr

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Som el cheapoløsning kan en DAB+ lommeradio som Pop Nano gjøre tjeneste i bilen på vei til hytta via aux-jack i bilstereoen, på hytta koblet til vintageanlegget og på fjelltoppen med kun hodetelefoner på. Funker nok best til det siste, men virkelig god hifi-lyd står ikke så fryktelig høyt på lista for meg på hyttetur. Da holder det med anstendig vintagelyd og vintage i glassene.

Lades med usb og koster under fem hundre.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
308
Sted
Tranby
Har du Riks-tv boks rett ved, kan du bruke den til å høre radio og spare pengene.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - det slo meg å sjekke prisen på ny bilradio med DAB, istedenfor modul til den gamle.

Modulene til Pioneer med DAB kostet rundt 2500 sist jeg så de, men det ser ut til at de er gått ut av produksjon. En ny bilradio med DAB fra Pionerr kan en få fra 1400kr...

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hardkåre og hardkåre - vi har da ikke tv på hytta...

Jeg synes mye av hyttekosen forsvant når faderen skaffet en 14" Goldstar tv med tilhørende aggreat, så når jeg overtok hytta, var jeg snar å slenge tven bak i bilen og kjøre den på dynga...

Johan-Kr

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.288
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Kanskje er grunn til å ha litt is i magen karer:

Det kan virke som om noen på tinget begynner å ta til vette og vil stopp stengningen om man ikke få den dekningen man har i dag og er lovet.

Men for en dust i departementet som får det til å se ut som vi går til noe bedre. Det vi får er dårligere lyd i mange flere kanaler, og i NRK har kritiske røster fått munnkurv:

"Jeg har forståelse for at folk opplever usikkerhet knyttet til at de må gjøre om på eller bytte radioer hjemme og i bilen. Endringer i teknologi fører til at man må skifte utstyr. Det gjaldt ved overgangen fra analogt til digitalt bakkenett for tv, og vi har også flere ganger byttet formater på film fra VHS til DVD til Blu-ray, minner statssekretæren om."

Flere vil vente med å skrote FM-radioer - Radio - VG

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.702
Sted
Ytterst i havgapet...
Hmm... ser ut som opptil flere av disse statssekretærene er klonet fra Komiske Ali.... virkelighetsfraskrivelsene florerer....

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sønnen til samboeren er bilmekaniker, og tok turen med en Amarok fra Narvik og over til hytta vår i Salangen for å få sjekka DAB-radioen. Dårlig dekning fra Bjerkvik, flekkvis i Salangen, men fra siste brekka og opp til hytta var det bra dekning...

Johan-Kr

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Har du Riks-tv boks rett ved, kan du bruke den til å høre radio og spare pengene.
Kanskje Steinar kjører hardcore hytteliv? Null TV, men nitimen og reiseradioen skal han ha. :)
Nettopp! Dvs. vi har TV som ikke er koblet til nettet, kun for å se på DVD osv. Av hensyn til barnebarna. Så kona og jeg hører en del på radio når det er dårlig vær. En fordel med DAB er at da kan jeg høre på NRK Klassisk.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.738
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
En liten oppdatering. Jeg har nå brukt dette adapteret på hytta i Hallingdal i tre uker. Det funker bra, og er enkelt å sette opp.
Jeg fikk inn NRK P1/P2/MP3/P1+ og Alltid Nyheter. Samt noen av NRKs lokalsendinger i Østlandsområdet.

Programmer som NRK Klassisk, NRK Jazz osv fikk jeg ikke inn. Det er mulig disse er konsentrert til mer sentrale strøk, eller kanskje en bedre antenne vil være løsningen. Jeg har bare benyttet den medfølgende skolissen.

Adapteret har 6 presets, og kobles enkelt til en ledig linjeinngang på forsterkeren, samt til et strømutttak.

Lydkvaliteten har jeg ikke giddet å vurdere. Anlegget er fra 70-tallet og er ikke egnet til slikt ;)

Edit: Kun antenneplugg med gjenger kan benyttes.

Sist redigert:

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.212
Torget vurderinger
9
Jeg sjekket for moro skyld hva det ville koste å få DAB i min gamle Mercedes. For en skult unit som gjør at orginalt montert system virker som før vil komme på ca. 7000.- inkl. antenne levert av Bilradio Spesialisten. Blir nok å lytte på lokalradio ja.....
Vi skulle sendt regninga til NRK og P4 som har frontet denne saken og "lurt" politikerene trill rundt....

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
542
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg spurte Bilia om hva de kunne levere til BMW og de skal ha to løsninger. Den ene er et løst adapter liggende i dashbordet med egen fjernkontroll. Her ble det antydet ca 2000 kr. Men for den fullintegrerte saken ble det antydet 15000...

Hurra for lokalradioen!

Topp Bunn