Da var Snellene i hus!!

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Da var altså barndomsdrømmen et faktum  ;D

Snell Ci fra ca. 1984 (også kjent som Snell type C, Snell C orginal o.l)

Specs:
3 veis (2 x diskant (1 bak), 1 x bass, 1 x mellomtone
Anbefalt forsterker: 50-400 watt
83db følsomhet
8 ohm
21-20khz (dette har jeg aldri fått dokumentert, bare hørt av andre)

Noen bilder av herlighetene:

http://www.zt.no/snell.jpg
http://www.zt.no/snell2.jpg
http://www.zt.no/snell3.jpg

(litt store bilder til å smelle de inn i denne tråden, egne bilder kommer)

For de som ikke husker eller ikke har lest mine tidligere tråder har jeg vært på jakt etter disse i årevis. Det stammer fra at min onkel har hatt disse siden jeg var 9-10 år og var mitt første møte med skikkelig hi-fi.

Pga. rot fra selger ble snellene sendt fra USA pr fly i stedet for pr sjø som planlagt.. Hvem som skal betale prisforskjellen er en annen historie... de kom uansett over 1 mnd før tiden.

Det var med uvanlig stor grad av nostalgi og som en unge på julaften at pakkene med stor forsiktighet ble åpnet. Da dette er ca. 20 år gamle høyttalere var jeg svært spent på tilstanden selv om jeg har sett noen bilder. Det var deilig å konstantere at de var uvanlig pent brukt og var i upåklagelig stand.

De gamle infinity`ene ble relativt kjapt koblet fra og Snellene fant seg godt til rette. Jeg har for tiden en HK AVR7000 til å drive de, cd`spilleren tok kvelden nylig. Ny ventes i dag. Det ble derfor en relativt spinkel testrunde med signal fra PC. Riktig nok flac filer, men det blir nok ikke det samme.

Først ville jeg bare ha lyd for å forsikre meg om at samtlige elementer fungerte tilfredstillende. Det gjorde de heldigvis  ;)

Det ble fyrt opp et par sanger jeg kjenner godt, både med mye vokal og "musikk" og et par med noe tyngre bass. Siden fruen og jentungen på 3 mnd var hjemme ble det ikke kjørt på det heftigste volumet kan man si.

Men jeg måtte umiddelbart konstatere at lyden som kom ut ikke var i nærheten av hva jeg vet disse er gode for. Jeg tok meg selv t.o.m i å undre om Infinity`ene (infinity SM155) ikke spilte hakket bedre med samme oppsett (HK AVR7000 med signal fra PC). Jeg opplevde en noe "innesluttet" lyd.

Det ble ikke den helt store testen i går, men jeg går konstant rundt og undrer hva som kan være galt. For jeg VET disse yter så uendelig mye mer. Min onkel kommer i kveld og tar med en cd-spiller og noen bedre kabler, så det blir jo den første skikkelige testen.

Kan det være at HK`en er for svak for disse høyttalerene? De har en følsomhet på 83db. HK`en er 5 x 110watt. Men er samtidig et lite kraftverk med sine 22.5 kg. Anbefalt forsterker til snellene er 50-400watt. Bør jeg her sikte endel høyere? (ja, jeg vet jeg uansett bør sikte høyere enn AVR700, det kommer, det kommer)

Ang. følsomhet så er det noe jeg ikke helt forstår meg på. Etter det jeg har lest dobles volum for hver 3db følsomhet? Snellene er som sagt 83db mens Infinity`ene er 102db. Dette skulle tilsi at infinity`ene skal spille over 6 ganger så høyt på samme volum som snellene. Dette kan jeg si 100% sikkert ikke er tilfelle. Jeg kom til at +52 på infinityene tilsvarte ca. +30 på snellene. Og 30 på infinity`ene er det ikke snakk om over 6 ganger så høyt. Jeg vil anslå 1.5-2 x høyere.

PS: De skal på en eller annen måte farges svarte. Men er usikker på om jeg skal bruke finèr, folie eller beis, tips?

Noen tips hva denne "innesluttede" lyden kan komme av mottas med takk!

O

OldBoy

Gjest
Kan det være at HK`en er for svak for disse høyttalerene? De har en følsomhet på 83db. HK`en er 5 x 110watt. Men er samtidig et lite kraftverk med sine 22.5 kg. Anbefalt forsterker til snellene er 50-400watt. Bør jeg her sikte endel høyere? (ja, jeg vet jeg uansett bør sikte høyere enn AVR700, det kommer, det kommer)
En av mine audiofile ungdomskamerater var innom slike store Snell-høyttalere som ligner på dem på bildene, og det eneste jeg husker er at han aldri kunne få kraftig nok forsterker. Hvis dine høyttalere er som hans, er nok en skarve HK-surroundforsterker i spinkleste laget. Det er forskjell på Watt og WATT. For at det ikke skal bli for dyrt, kunne du jo prøve noen av disse nye ICE-forsterkerne. Midgard Oberon 6.1, for eksempel?

Edit:

PS. Et høykvalitets inngangssignal, i kombinasjon med kvalitetselektronikk forøvrig, i er heller ikke å forakte.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Bitter at min onkel solgte sin Nagamitchi MKII uten å spørre meg først... Jeg var nok forberedt på at jeg måtte ty til kraftigere skyts. Men hadde tenkt at HK`en dugde til jentungen ble litt eldre og vi muligens bor bedre til med færre naboer. Det kan se ut til at jeg tok feil. Jeg hadde aldri trodd det ville påvirke lydkvaliteten SÅ betraktelig. Men vi får se hvordan det går i kveld. Det ble spilt veldig lavt i går.

Er det forresten noe som bør gjøres med disse siden de er såpass gamle? Bytte internkabling o.l? En generell service? Hva ligger prisene på her?

G

Gjestemedlem

Gjest
En tjommy hadde et par Snell C tidligere. Ikke denne modellen men en uten skrå topp. De ble brukt sammen med en EC AW250 og variabel utgang på en Sony 777es CD spiller. Dette var en helt brukbar kobinasjon den den gangen. Men de trenger en stor forsterker for å åpne seg, men da spiller de ordentlig behagelig også.

O

OldBoy

Gjest
Ang. følsomhet så er det noe jeg ikke helt forstår meg på. Etter det jeg har lest dobles volum for hver 3db følsomhet? Snellene er som sagt 83db mens Infinity`ene er 102db.
Følsomheten har direkte påvirkning på effektbehovet. For hver 3dB-økning i lyttenivå dobles behovet for effekt fra forsterkeren.

Anta at du vil ha 95dB i stua. Bare for å tenke på et tall.

Da må du fôre Snellene dine slik:

1 W gir 83 dB
2W gir 86dB
4W gir 89dB
8W gir 92dB
16W gir det ønskede nivået på 95dB.

Enhver middels forsterker kan bli andpusten av mindre. 16 kvalitetswatt er ikke bare bare.

Mens dine Infiny-høyttalalere nøyer seg med:

1W gir 102dB
1/2W gir 99dB
1/4Wgir 96db

Det vil si at du trenger til sammenligning litt under 1/4W for å spille like høyt med dine Infinity-høyttalere.

Dette skulle vel illustrere forskjellen, håper jeg.

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
0
Hei,
Jeg har Snell AIII 4ohm/86 db. Kan bare bekrefte at det må ett fyrverkeri til forsterker for å drive de bra, hvertfall en stor strømforsyning. Jeg kjører nå en Parasound HCA 2200 mkII og den gir mine en veldig bra og fyldig lyd. Men er på jakt etter en til for å monkoble de.
Ellers har jeg for tiden mine Sneller på oppdatering. Kondensatorene som er brukt er blandet miks. Noe er bra og andre er mindre bra (dvs. mange små som er koblet sammen = har lett for å tørke ut) så tror kanskje du bør se på delefiltrene også i jakten på godlyden. Dessverre er det slik at selv tilbake på 80-tallet betydde økonomi = kroner spart en del allerede.
Kan fortelle deg om noen uker om jeg synes oppdateringen på delefilteret var verdt pengene (dvs. fikk bedre lyd igjen).

Er vel kort fortalt det jeg har erfart med mine Sneller, som jeg har eid i 4 år nå, og kommer aldri til å kvitte meg med de.

Lykke til i jakten på lyd :)

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Jeg hadde denne Snell-modellen tilbake i 1986/87 - kjøpte den ny. Jeg brukte Audio Innovation serie 500 som tok over for en kraftig Treshold efffektforsterker. AI-forserkeren spilte med sine 25 rørwatt mye, mye bedre enn den store transistorforsterkeren. Jeg tror du skal tenke mer på matching enn watt. Den har ikke noen vanskelig impedans (8 ohm) og er dermed veldig godt egnet til rør. Dette er en knallgod høytaler som fortjener riktig forsterker - og jeg er ikke det minste overrasket over at en HK-forsterker ikke er noen god match. Pluss at du sikkert kommer til å bruke litt tid på å plassere de riktig.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Hei,
Jeg har Snell AIII 4ohm/86 db. Kan bare bekrefte at det må ett fyrverkeri til forsterker for å drive de bra, hvertfall en stor strømforsyning. Jeg kjører nå en Parasound HCA 2200 mkII og den gir mine en veldig bra og fyldig lyd. Men er på jakt etter en til for å monkoble de.
Ellers har jeg for tiden mine Sneller på oppdatering. Kondensatorene som er brukt er blandet miks. Noe er bra og andre er mindre bra (dvs. mange små som er koblet sammen = har lett for å tørke ut) så tror kanskje du bør se på delefiltrene også i jakten på godlyden. Dessverre er det slik at selv tilbake på 80-tallet betydde økonomi = kroner spart en del allerede.
Kan fortelle deg om noen uker om jeg synes oppdateringen på delefilteret var verdt pengene (dvs. fikk bedre lyd igjen).

Er vel kort fortalt det jeg har erfart med mine Sneller, som jeg har eid i 4 år nå, og kommer aldri til å kvitte meg med de.

Lykke til i jakten på lyd :)
Jeg er veldig interessert i å høre om resultat og pris på oppgraderingen din. Gi meg gjerne en pm eller en mail når konklusjonen er klar!

Disse vil nok heller aldri bli solgt ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei,
Jeg har Snell AIII 4ohm/86 db. Kan bare bekrefte at det må ett fyrverkeri til forsterker for å drive de bra, hvertfall en stor strømforsyning.
Viktig dette å differensiere max utgangseffekt vs stor strømkapasitet ja! Max utgangseffekt har jo vanligvis en viss relasjon til strømforsyningen også, men i prinsipp vil ikke dette fortelle noe om driveevne ved moderate lydtrykk; kun hvor høyt man kan spille på max!

Man kan ha supersterke forsterkere med lav max utgangseffekt, kan f.eks nevne min egen Naim NAP300 på usle 2x90W men med en strømforsyning som tar total kontroll på enhver høyttaler i så og si hvilken som helst impedans.

Jeg vil tilføye et annet aspekt ved dette med strøm til å "vekke" C/i; nettopp dette med HVOR HURTIG klarer forsterkeren å levere... ikke bare hvor mye. Dette med rise-time er et viktig aspekt; strømmen trengs akkurat når musikken krever det, ikke "en halvtime" etterpå.
Tenk gjerne på baneslalom mellom kjegler med en 500hk Ferrari-motor med kort slaglengde og følgelig kort rise-time, versus en 500hk diesel marinemotor med lang slaglengde og lang rise-time ved effektøkning; begge yter den samme (teoretiske i dette eksempelet, da man neppe når fullt turtall) effekt ved sine respektive max turtall, men vil ha helt forskjellige karakteristikker hva angår effektavgivelse.

Jeg ville ha ditchet alt som har med AV å gjøre til C/i; til tross for "imponerende" watt-angivelser så er disse komplekse og trege beistene vanligvis langt mindre egnet for å "vekke" trege høyttalere enn en hurtig hififorsterker. Ikke undervurder betydningen av en rask, sterk og god preamp for å drive effekttrinnet effektivt (og for å gi de best tenkelige bufferforhold for kilden slik at den yter sitt beste), og glem ikke at når man klatrer opp til et visst nivå på forsterkeri/høyttalere, så sitter man i økende grad og lytter direkte inn i kilden.

Mvh Vidar P

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Jeg hadde denne Snell-modellen  tilbake i 1986/87 - kjøpte den ny. Jeg brukte Audio Innovation serie 500 som tok over for en kraftig Treshold efffektforsterker. AI-forserkeren spilte med sine 25 rørwatt mye, mye bedre enn den store transistorforsterkeren. Jeg tror du skal tenke mer på matching enn watt. Den har ikke noen vanskelig impedans (8 ohm) og er dermed veldig godt egnet til rør. Dette er en knallgod høytaler som fortjener riktig forsterker - og jeg er ikke det minste overrasket over at en HK-forsterker ikke er noen god match. Pluss at du sikkert kommer til å bruke litt tid på å plassere de riktig.
Kan jeg spørre hva du betalte for de den gang? Hvilke merker kan være en god match her? Har vurdert rotel, nakamitchi og thule. Rør har jeg aldri vært borti, men kan vurderes. De vil bli brukt i et surround-oppsett. Finnes det alternativer på bruktmarkedet her innen rimelighetens grenser? (6-7-8k brukt). Er det evt. mulig å spe på med en effektforsterker som guffer opp kun frontene?

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Jeg mener å huske at jeg fikk en meget god deal. Jeg tror jeg betalte rundt 15.000,- for et par. Oppsettet mitt den gangen var Sota Sapphire platespilller med Stax tonearm og pickup og nevnet forsterker. Det skal sies at jeg var 16 år den gangen, men jeg husker en lyd som hadde en fenomenal evne til å formidle musikk. Lån en rørforsterker - og forsøk - hos meg den gangen var forskjellen enorm.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Jeg mener å huske at jeg fikk en meget god deal. Jeg tror jeg betalte rundt 15.000,- for et par. Oppsettet mitt den gangen var Sota Sapphire platespilller med Stax tonearm og pickup og nevnet forsterker. Det skal sies at jeg var 16 år den gangen, men jeg husker en lyd som hadde en fenomenal evne til å formidle musikk. Lån en rørforsterker - og forsøk - hos meg den gangen var forskjellen enorm.
Jøss.. Jeg mener å ha fått bekreftet at prisen lå på ca. 36 000 nok nye.. Men mulig det var 18 000 paret og ikke pr stk.

Skal tenke litt på dette med rør.

Kan jeg spørre hva som var årsaken til at du solgte de igjen?

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
36
Torget vurderinger
7
Det er sikkert riktig at de kostet det veiledende, men jeg kjøpte de av en bekjent som var forhandler av Snell den gangen. Du skal ikke se bort fra at jeg fikk de til innkjøpspris. Grunnen til at jeg solgte var at jeg to år senere bestemte meg for at jeg skulle begynne å jobbe som frilansfotograf. Trengte penger til å kjøpe fotoutstyr og valgte derfor å selge stereoanlegget. I dag spiller jeg med Audio Note AN/E som er basert på Snell sin type E. Litt av det samme, selv om Audio Note AN/E utvilsomt er en bedre høytaler enn Snell E og sikkert C for den sakens skyld.

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
0
Hei Jones,
Jeg er veldig enig i det Vidar P skriver om at stor forsterker ikke automatisk betyr mye strøm. Men dette står jo oppgitt i spesifikasjonene. Det viktige er nok å ha en forsterker som yter mye strøm og glem wattene, selv om det ofte går litt hånd i hånd.

Ellers riktig også som toonz sier at 8 ohm ikke er noen vanskelig impedans. Men 83 db, er relativt uvanlig uten at jeg veit hvordan dette slår ut i praksis.

Kan bare for egen del si at A3 ble av en meget elektrokyndig kompis av meg, karaterisert som "kortslutning". De oppfører seg veldig likt kappa 9.2 som er 4 ohm og 84 db, husker jeg rett. Skrevet masse om kappa 9.2 og erfaringer innpå her, kan jo se litt der.

Ja skal med glede dele mine erfaringer på delefilterene. Nok at en "dummer" seg ut, eller kanskje det motsatte.

Tror forresten ideen din med egen forsterker for de har mye for seg. HK din er sikkert mer enn god nok for senter og bakhøytalere så, men husk at en god pre-amp også er viktig for å ut potentialet i høytalerne.

Prøv deg frem, lån med deg hjem, og det finnes mye bra brukt til de priser du nevnte så.

Lykke til igjen :)

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Viktig dette å differensiere max utgangseffekt vs stor strømkapasitet ja! Max utgangseffekt har jo vanligvis en viss relasjon til strømforsyningen også, men i prinsipp vil ikke dette fortelle noe om driveevne ved moderate lydtrykk; kun hvor høyt man kan spille på max!

Man kan ha supersterke forsterkere med lav max utgangseffekt, kan f.eks nevne min egen Naim NAP300 på usle 2x90W men med en strømforsyning som tar total kontroll på enhver høyttaler i så og si hvilken som helst impedans.

Jeg vil tilføye et annet aspekt ved dette med strøm til å "vekke" C/i; nettopp dette med HVOR HURTIG klarer forsterkeren å levere... ikke bare hvor mye. Dette med rise-time er et viktig aspekt; strømmen trengs akkurat når musikken krever det, ikke "en halvtime" etterpå.
Tenk gjerne på baneslalom mellom kjegler med en 500hk Ferrari-motor med kort slaglengde og følgelig kort rise-time, versus en 500hk diesel marinemotor med lang slaglengde og lang rise-time ved effektøkning; begge yter den samme (teoretiske i dette eksempelet, da man neppe når fullt turtall) effekt ved sine respektive max turtall, men vil ha helt forskjellige karakteristikker hva angår effektavgivelse.

Jeg ville ha ditchet alt som har med AV å gjøre til C/i; til tross for "imponerende" watt-angivelser så er disse komplekse og trege beistene vanligvis langt mindre egnet for å "vekke" trege høyttalere enn en hurtig hififorsterker. Ikke undervurder betydningen av en rask, sterk og god preamp for å drive effekttrinnet effektivt (og for å gi de best tenkelige bufferforhold for kilden slik at den yter sitt beste), og glem ikke at når man klatrer opp til et visst nivå på forsterkeri/høyttalere, så sitter man i økende grad og lytter direkte inn i kilden.

Mvh Vidar P
Hva ser man etter for å finne en strømsterk forsterker? Er det andre parameter enn watt for å "se" dette? Noen heftige monoblokker hadde utvilsomt vært spennende.

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
0
Amp i kontinuerlig drift og peak.
Min er f. eks 50 amp kontinuerlig og 90 amp peak. Det er vel regnet for å være relativt strømsterkt. Har du hvertfall ett utgangspunkt å se etter.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva ser man etter for å finne en strømsterk forsterker? Er det andre parameter enn watt for å "se" dette? Noen heftige monoblokker hadde utvilsomt vært spennende.
..hmm... man kan jo lese seg til dimensjoner på strømforsyning, men det er en høyst tvilsom innfallsvinkel imo da det ikke forteller særlig mye om hvilken lydkvalitet/-type du kan forvente; følgende kan høres ut som en gammel klisje; men du hører det med en gang!

Mvh Vidar P

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
..hmm... man kan jo lese seg til dimensjoner på strømforsyning, men det er en høyst tvilsom innfallsvinkel imo da det ikke forteller særlig mye om hvilken lydkvalitet/-type du kan forvente; følgende kan høres ut som en gammel klisje; men du hører det med en gang!

Mvh Vidar P
Jeg bare tenkte når jeg tråler bruktbørsen om det er noen måte å finne ut av, helst på forhånd om den duger. Jeg får vel finne meg ut noen aktuelle modeller og følge markedet med argusøyne :)

K

kbwh

Gjest
Har du ICEpower på lista, jones (Edit, ser at OldBoy har nevnt det)?
Der får du tilstrekkelig spenningssving og strømstyrke, men om måten de spiller spesielt diskant og bass på passer Snellene og rommet må vel bare høres med dine ører. Midgard Oberon 4.1 (250w i 8 ohm) eller 6.1 (500W i 8 ohm) vil på papiret gjøre susen i det minste.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg bare tenkte når jeg tråler bruktbørsen om det er noen måte å finne ut av, helst på forhånd om den duger. Jeg får vel finne meg ut noen aktuelle modeller og følge markedet med argusøyne :)
Det lureste (og billigste) når du famler i blinde slik på forsterkermarkedet, er vel kanskje å deponere på noen demomodeller hos forhandlere, og høre selv.
Da får du både råd og veiledning, samt mulighet til å prøve i den aktuelle settingen.
Bruktmarkedet kan bli veeeldig dyrt, frustrerende, tidkrevende og utrygt.. det kan være billigere å glemme watt, veil pris og bruktselgers "vurderinger" av eget salgsobjekt... og heller kjøpe noe med lavere veil pris, som faktisk passer supert. Imo.

Mvh Vidar P

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
0
Hei igjen Jones,
Glemte å nevne Valentono sin innfallsvinkel. Jeg har som du har skjønt jobbet mye med å finne godlyd i mine Sneller. Snakket også med Midgard eieren på telefon, og han kunne bekrefte at i teorien vil ICE være mer enn strømsterke og stabile nok. Dog ble det aldri til at jeg har prøvet de ut på mine høyttalere.
Så tilbale til start, finn deg en forsterker du tror kan fylle de kravene du har/ønsker og lån den med deg hjem for å høre hvordan det låter på dine høyttalere.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Vil ikke en saftig klasse A konstruksjon kunne fungere bra her? Såvidt jeg har forstått ligger poweren "klar" til å pumpes ut i forhold til en AB konstruksjon som poweren må "trekkes" ut av. Teit måte å forklare det på muligens, men er ikke så dyktig på dette med definisjonene ampere/strøm/watt :-[

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hvilken nypris snakker vi her? Og er det håp for at noen av disse dukker opp på noen norske bruktbørser?
http://www.concertsoundusa.com/CRIMSONUSA/pricelist.htm

Siden crimson er ifra england, er sikkert prisene litt mindre enn dette, selv konvertert til NOK.

Crimson har drevet med forsterker kits siden 70 tallet.
Dette er ferdige amper da...

De ser ut til å koste ifra rundt 12 tusen? opp til mja ca 23 - 24 tusen for de største monoblokkene.
Utifra priser i USA..

O

OldBoy

Gjest
Jeg er ikke like kjapp bestandig, men jeg ser nå at jones har noe så drepende kjedelig som et budsjett, nærmere bestemt en 6-7-8k. Det reduserer jo handlingsrommet betraktelig, får man si.

Med et slikt budsjett nærmer man seg raskt et par brukte Midgard Oberon 6.1. Nypris på disse er rundt 13k, og de går unna som varmt hvetebrød på bruktbørsen for tett oppunder 10k.

En idé er å prøve dem, for eventuelt å kjøpe dem bare for å ha midlertidig inntil busjettene blir litt romsligere. Så populære som disse Midgard monoblokkene er på bruktbørsen, skal det godt gjøres å tape noe særlig penger på dem.

O

OldBoy

Gjest
Crimson virket som et spennende merke.

Men jeg stusset litt på dataene for 640E-modellen. 175W i 8 ohm og 390W i 4 ohm. Mer enn fordobling av effekten ved halv impedans. Det må sies å være svært imponerende. Hvis det ikke er villedende.

Bare en liten advarsel til jones, dette. Slike datablad må leses slik en viss person leser Bibelen. Det eneste som teller når det kommer til stykket, er hvordan det låter i praksis.

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Har hørt at vis en forsterker har god strømforsyning skal en

også se hvor mye den trekker fra nette da vil en få en vis

peiling.

Er det noen som kan noe om det .

Det jeg synes er merkelig har sett dyrere forsterkere med

bare 50watt som driver det meste av høytalere selv om de ikke

trekker så veldig mye strøm fra nett.

Har det noe og si på oppbygning av forsterker og komponenter.

Har selv en 50ws forsterker som fint har drevet de 7 høytalerpar

jeg har hatt, men det hadde sikkert blitt enda bedre med enda

flere watt.

K om gjerne med noen synspunkter.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Crimson virket som et spennende merke.

Men jeg stusset litt på dataene for 640E-modellen. 175W i 8 ohm og 390W i 4 ohm. Mer enn fordobling av effekten ved halv impedans. Det må sies å være svært imponerende. Hvis det ikke er villedende.

Bare en liten advarsel til jones, dette. Slike datablad må leses slik en viss person leser Bibelen. Det eneste som teller når det kommer til stykket, er hvordan det låter i praksis.
Hm...

Forsterker topologi ja...

OTL forsterkere f.eks øker output når impedansen øker...
dvs de er motsatt ifølge vanlig tankegang om at effekten skal stige når impedansen synker...

Så har vi f.eks rørforsterkere ifra Roger Modjeski (RM) som
øker som om de var av transistordesign...når impedansen synker...

Jajaj, send en mail davel Jones.
Kanskje det har sin forklaring.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes egentlig diskusjonen drar litt inn i et sidespor her jeg... med litt mye fokus på watt og strøm!
Skal man få Snell C/i til å låte godt, må man riktignok ha en god og strømsterk forsterker; men det holder ikke.
Man må i tillegg ha en rask forsterker, og en som spiller på Snells gode sider, nemlig dette med rom, velklang og crisp organisk musikalitet. Som om ikke det var nok; man kan ikke forvente av noen forsterker at de skal gjøre jobben med et signal som simpelthen ikke inneholder de egenskaper man er ute etter å få klemt ut av ht'erne.

Det hele er snakk om en fornuftig systembalanse med utstyr som har disse egenskapene i hele kjeden; og gitt at C/i er barndomsdrømmen, så tror jeg simpelthen at jeg ville ha spart litt til... 6-8k kjøper IKKE komplett elektronikk som vil utnytte Snell'enes fulle potensiale. Tror jeg. Det kjøper neppe engang et effekttrinn..

Ikke for å være "slem".

Mvh Vidar P

O

OldBoy

Gjest
Jeg synes egentlig diskusjonen drar litt inn i et sidespor her jeg... med litt mye fokus på watt og strøm!
Skal man få Snell C/i til å låte godt, må man riktignok ha en god og strømsterk forsterker; men det holder ikke.
Man må i tillegg ha en rask forsterker, og en som spiller på Snells gode sider, nemlig dette med rom, velklang og crisp organisk musikalitet. Som om ikke det var nok; man kan ikke forvente av noen forsterker at de skal gjøre jobben med et signal som simpelthen ikke inneholder de egenskaper man er ute etter å få klemt ut av ht'erne.

Det hele er snakk om en fornuftig systembalanse med utstyr som har disse egenskapene i hele kjeden; og gitt at C/i er barndomsdrømmen, så tror jeg simpelthen at jeg ville ha spart litt til... 6-8k kjøper IKKE komplett elektronikk som vil utnytte Snell'enes fulle potensiale. Tror jeg. Det kjøper neppe engang et effekttrinn..

Ikke for å være "slem".

Mvh Vidar P
Beklager....jeg føler meg truffet her, men det er altfor lett å la seg rive med. Jeg iler derfor til for å si at jeg støtter dine synspunkter fullt ut, og særlig dette med at 6-8k ikke kjøper elektronikk som holder mål til disse høyttalerne. For det gjør det ikke. Garantert.

K

kbwh

Gjest
Hvis C-ene er stemt med et beist av en røreffektforsterker fra den gang da og man vil ha tak i spesielt klangen i toppen fra en slik blir det dyrt...

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0

Ikke for å være "slem".

Mvh Vidar P
Jeg er vel helt i starten av min hi-fi "karriere" og vil selvsagt bygge opp over tid. Og jeg er fullstendig klar over at 8k er for lite til å få full ytelse. Men nå er jeg en rev på bruktmarkedet og har tjent penger på samtlige hifiprodukter jeg har kjøpt og solgt, og jeg vil også gjøre dette med AVR7000. Det er jo uansett billig leie å kjøpe brukt og selge igjen x antall mnd`er/få år etter. Når jeg får råd til å kjøpe sterkere kost vil jeg nok ha råd til det uavhengig om jeg har kjøpt en 8k forsterker tidligere, vil kanskje gå enklere siden denne vil gi mer tilbake ved salg.

Hvilken løsning kan jeg se for meg i kombinasjonen med surround? Hva med en av disse Pioneer AX sakene + et effekt-trinn til snellene bak? Har tenkt å bygge opp et komplett snell surround system. Leter etter J I/V som en mulig kandidat til bakhøyttalere. SUB og center har jeg også noen konkrete kandidater.

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Bra innlegg Vidar P det er jo alltid noen nybegynere her på forum

som trenger å lære av noen innklusive meg selv.

Du begynte vel også med din lærdom en gang.

Bedre med noen dumme spørsmål enn ingen.

Ikke vont ment.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Men hva har dere å si om snellene? Er det jeg som er blindet av en barndomsforelskelse eller er dette virkelig gode saker å bygge videre på?

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
0
Tja, siden jeg har Snell selv er jeg vel programforpliktet til å svare ja på ditt spørsmål ;-)
Men fra spøk til alvor, mye gammelt låter enda fantastisk bra. Men man skal også være klar over utviklingen på nyere ting, slik som bedre demping i kasser, bruk av mere døde materialer, nyere og bedre filter og filterkompponenter etc. etc.

Så svaret er ikke helt lett. Du må selv avgjøre om du synes det er verdt. Det koster fort litt penger å få de til gamle "høyder" både i deler til høytalerne og evt. utstyr for å ta ut potensialet i dem.

Som jeg sa tidligere, Lykke til og personlig synes jeg det er gøy at flere prøver å få god lyd ut av eldre ting :)

K

krille_krokodille

Gjest
Men hva har dere å si om snellene? Er det jeg som er blindet av en barndomsforelskelse eller er dette virkelig gode saker å bygge videre på?
Godt spørsmål! ;) Jeg har et lignende forhold til Snell E med sokler, de var de første høyttalerne jeg hørte som hadde den saftige og engasjerende lyden jeg var ute etter når jeg begynte med den hobbyen her. Kunne vært spennende å se hva jeg syns hvis jeg hørte dem nå i dag.

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Har ikke hørt de snellene selv vis du selv synes de låter bra er
det jo ikke noe å lure på.
Teknologin har vel kommet noe lenger i dag, men prøv å lån
med deg noe utstyr da får du se om du blir fornøyd.

Lykke til.

Topp Bunn