Da var Snellene i hus!!

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Har ikke hørt de snellene selv vis du selv synes de låter bra er
det jo ikke noe å lure på.
Teknologin har vel kommet noe lenger i dag, men prøv å lån
med deg noe utstyr da får du se om du blir fornøyd.

Lykke til.
De har potensiale til å låte VELDIG bra. Jeg kan evt. gjøre som min onkel og evt. bruke de til bakhøyttalere hvis jeg kommer over noe bedre i fremtiden. Tror aldri jeg får meg til å selge de.. :p

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Da var den første ordentlige testingen gjennomført. Signalkilden ble byttet ut med flac og PC til Pioneer DV-656A-k og CD. Kablene ble byttet ut med noen tjukke saker som jeg ikke vet navnet på. Høyttalerkablene er derimot veldig spinkle, her ligger nok endel godlyd og venter.

Inntrykket ble selvsagt et helt annet enn i går, det ble også spilt noe høyere selv om vi ikke kunne ta det helt ut.

Vi jobbet også litt med plassering, selv om dette pga. rommet ikke lar seg gjøre på permanent basis.

Lyden ble umiddelbart som ventet betraktelig forbedret, det meste av den "innesluttede" lyden forsvant. Dypbassen kom VELDIG godt frem og spilte så bra som jeg vet de kan. Tidligere tester har ist at de faktisk spiller ned til 20hz. Jeg hadde bare en 30hz test i går som den taklet fint, men hadde ymse av andre type tester som nok gikk lavere.

Med unntak av dypbassen ble bassen noe spinkel. Vi kom frem til at dette delvis skyldes rommet. Men HK`en må nok ta noe av skylden. Stua er delt i 2 med halvpanel halveis ut i rommet der anlegget står på ene langveggen. Jeg spekulerer i om dette kan endres, men det ser vanskelig ut pga. veranda, vindu og størrelsen på sofaen som ikke har plass inntil halvpanelet o.l.

Musikken åpnet seg mer opp og jeg satt med en betraktelig mye bedre følelse i går enn dagen før. Men jeg føler det fortsatt er mye å gå på. Det første som skal gjøres er å bytte høyttalerkabler. Om neste trinn blir forsterker eller bakhøyttalere er jeg usikker på..... Som min onkel sa "det morsomste av alt er jo at det er så sinnsykt stor potensiale" 8)

Tok av en eller annen merkelig grunn ikke bilder av rommet i går, men tok bilder av høyttalerne og anlegget.

O

OldBoy

Gjest
Fin oppsummering av lyttekveld nr. 2. Hyggelig å registrere at du ser potensialet. For meg virker det som om du kan komme et godt skritt videre i riktig retning med et kraftig og litt "tight" effekttrinn. Inntil lommeboken tillater en større oppgradering.

Lykke til!

:) :) :)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Det kan se ut som i hvertfall bassene bruker "skum"oppheng ikke gummi. Har du testet at opphenget er ok? Slike oppheng som begynner å dra på årene har en tendens til å morkne og til slutt gå i oppløsning. Har selv overtatt et 80talls eksemplar av Carlsson OM50 høyttaleren. Der er kantopphenget i tilsynelatende samme skum materiale, de har smuldret helt opp, og membranen ha sluppet taket. Hvis dette skjer under spilling, kan det ta knekken på forsterkeren din! I og med at du sier at de spiller med en litt merkelig bassgjengivelse der mellombassen er slank, kan kanskje dette tyde på nettop problemer med opphenget i elementet. Sjekk det i hvertfall. Forøvrig høres det litt ugunstig ut med rør forsterkere på høyttalere som er så tungdrevne. Rørforsterkere trives vel generelt best med høyttalere med følsomhet godt opp på 90 tallet? Lykke til i forsterkerjakten!

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Fin oppsummering av lyttekveld nr. 2. Hyggelig å registrere at du ser potensialet. For meg virker det som om du kan komme et godt skritt videre i riktig retning med et kraftig og litt "tight" effekttrinn. Inntil lommeboken tillater en større oppgradering.

Lykke til!

:) :) :)
takk for det! :) Jeg vurderer sterkt å legge et effekttrinn bak HK`en da jeg tror det i første omgang vil bli for kostbart med en 5 kanals som duger. Men jeg vil sjekke litt ut hvor stor forbedring dette vil føre til. Vil HK`en uansett "stjele" litt godlyd siden det går gjennom den?

Det kan se ut som i hvertfall bassene bruker "skum"oppheng ikke gummi. Har du testet at opphenget er ok? Slike oppheng som begynner å dra på årene har en tendens til å morkne og til slutt gå i oppløsning. Har selv overtatt et 80talls eksemplar av Carlsson OM50 høyttaleren. Der er kantopphenget i tilsynelatende samme skum materiale, de har smuldret helt opp, og membranen ha sluppet taket. Hvis dette skjer under spilling, kan det ta knekken på forsterkeren din! I og med at du sier at de spiller med en litt merkelig bassgjengivelse der mellombassen er slank, kan kanskje dette tyde på nettop problemer med opphenget i elementet. Sjekk det i hvertfall. Forøvrig høres det litt ugunstig ut med rør forsterkere på høyttalere som er så tungdrevne. Rørforsterkere trives vel generelt best med høyttalere med følsomhet godt opp på 90 tallet? Lykke til i forsterkerjakten!
Dette med opphenget var jeg veldig bevisst på og noe av det første jeg sjekket da min onkel har måtte bytte sine basser nettopp pga. dette. Etter det jeg kan se er opphengene i utmerket stand. Jeg går utifra at jeg ville ha sett dette ganske kjapt?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
takk for det!  :) Jeg vurderer sterkt å legge et effekttrinn bak HK`en da jeg tror det i første omgang vil bli for kostbart med en 5 kanals som duger. Men jeg vil sjekke litt ut hvor stor forbedring dette vil føre til. Vil HK`en uansett "stjele" litt godlyd siden det går gjennom den?
Du kan jo vurdere en løsning med et effekttrinn og en passiv QED boks eller tilsvarende, der du kjører musikk bare gjennom to den passive boksen og rett i effekttrinnet, mens du kjører surroundprosessoren når du kjører film. En sånn QED boks får du for ca 500kr. på bruktbørsen (når de dukker opp). Har en kompis som med stort hell har kjørt denne løsningen! Vi testet det passive linjetrinnet kontra surroundforsterkeren brukt som pre. Det var liten tvil om gevinsten ved å bypasse surroundforsterkeren (selv om den hadde muligheter for utkopling av alle unødvendige kretser)...Lyden ble mye "kvassere" med mindre homogenitet og med merkelige betoninger i bassområdet når vi kjørte med surroundforsterkeren (en Yamaha sak) som pre.

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
0
Se der ja, da var "monstrene" utprøvd litt mer. Flott at du merker forskjell på utprøvingene da :)
På kabel-fronten har du sikkert noe å hente med, men kabler kan fort bli dyrt uten at du henter noen stor gevinst, pga at resten av utstyret har større begrensninger. Er nok veldig enig med Oldboy, som jeg også har argumentert med før. Du bør også sjekke opp det gut_man nevner, oppheng på bassene er typisk noe som blir gradvis defekt over tid (alder-slitasje) på mange høytalere. Vil variere en del med hva slags oppheng som er brukt, er min erfaring på det området. Hold oss gjerne informert etterhvert som du prøver deg frem nå :)

O

OldBoy

Gjest
Vil HK`en uansett "stjele" litt godlyd siden det går gjennom den?
Kanskje.

HK'ens preamp kan sikkert stjele litt "smekk" i bassen og litt nyanser i diskant og mellomtone. Hvor mye du taper er imidlertid også avhengig av kvaliteten på inngangssignalet. Det kan jo tenkes at signalkilden også representerer en flaskehals i så henseende.

Topp Bunn