Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spiralis skrev:
    f skrev:
    Hva hadde man egentlig tapt på å sende et helikopter til Utøya?
    Man måtte først og fremst ha et tilgjengelig helikopter! Er det så vanskelig å forstå? Det er ikke bare å knipse med fingrene så henger det et helikopter over hodet ditt!
    Helikopter finnes det nok av rundt om.
    Gjerningsmannen ble filmet fra helikopter mens han gikk rundt og drepte barn i vannkanten.
    Vitner forteller at det kan ha virket negativt
    Så hørte de helikopter.
    - Det var den største tabben, at det helikopteret kom. Jeg tror folk kom fram da, at de trodde de var trygge. Men det var bare NRK, ikke politiet. Skytingen fortsatte, sier hun.
    Skrekk og gru.

    Det har desverre blitt helt normalt at journalister ligger foran politi og hjelpemannskap.
    Man kan tenke seg at helikopteret heller skulle transportert skarpskyttere i stedet for NRK-fotograf. Men da må man jo vite på forhånd hva som skal skje og hva man skal gjøre. Og et sivilt helikopterselskap vil og skal ikke ta sånne oppdrag på sparket. Helt umulig. Frustrerende, men sånn er det.

    Personlig syns jeg det er overraskende at en avdeling som Beredskapstroppen ikke er oppsatt med helikopter og egne båter. I praksis ganske lav beredskap, som ble avdekket i dette tilfellet.
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    FatmanFlump skrev:
    Jeg syntes Decoman skriver veldig underholdende. Han skriver alt han tenker fra første tastetrykk frem til...jeg vet ikke. Er bare glad han ikke måtte på do eller noe slikt. Skriver en masse om et ord han er usikker på og ender opp med å sjekke en ordbok. Fabelaktig. Han kunne holdt prosessen for seg selv, men han gjør det ikke.
    +1
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FatmanFlump skrev:
    Jeg syntes Decoman skriver veldig underholdende. Han skriver alt han tenker fra første tastetrykk frem til...jeg vet ikke. Er bare glad han ikke måtte på do eller noe slikt. Skriver en masse om et ord han er usikker på og ender opp med å sjekke en ordbok. Fabelaktig. Han kunne holdt prosessen for seg selv, men han gjør det ikke. Får litt Fleksnes-følelse av hans skriverier.
    Sannsynligheten for intelligent liv er høyere enn null de fleste steder i universet, men i dette tilfellet blir man sittende og lure.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Lyngen skrev:
    f skrev:
    Hva hadde man egentlig tapt på å sende et helikopter til Utøya?
    Piloten til politihelikoptret var på ferie. Det har blitt meg fortalt at det sto et kamphelikopter klart på Rygge, men militæret har ikke lov til å bruke det mot sivile mål.
    Du har hørt et løst rykte! Vi har ikke "kamphelikopter" i RNoAF. Det kan ha vært en Bell stående på Rygge, men hadde de pilot til den da? Engasjementet i Afganistan har strukket ressursene til bristepunktet. Det helikopteret som brukte å stå på GSV i forbindelse med grenseovervåkningen mot Russland er erstatet av et innleid sivilt helikopter. Det står ikke så bra til med Forsvaret som ministeren prøver å få det til å se ut som. Båtene ligger ved kai, redningshelikopterne er overmodne i forhold til å bli permanent parkert i flymuseer.
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    0
    ottone skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Jeg syntes Decoman skriver veldig underholdende. Han skriver alt han tenker fra første tastetrykk frem til...jeg vet ikke. Er bare glad han ikke måtte på do eller noe slikt. Skriver en masse om et ord han er usikker på og ender opp med å sjekke en ordbok. Fabelaktig. Han kunne holdt prosessen for seg selv, men han gjør det ikke. Får litt Fleksnes-følelse av hans skriverier.
    Sannsynligheten for intelligent liv er høyere enn null de fleste steder i universet, men i dette tilfellet blir man sittende og lure.
    Vil du heller at jeg skal sitte og klage på politiets innsats i saken? De brukte 47 minutter fra de fikk telefonen om skytingen til de var på Utøya. Og dette var like etter en bombe hadde gått av i Regjeringskvartalet. Var det nok? For alt for mange ungdommer: Nei, desverre. Men på denne tiden ble de informert om hendelsen, utsyrt, fraktet med bil til fergeleiet og fraktet med båt til Utøya. Jeg syntes det er sterkt. Hadde det blitt bedre med helikopter? Muligens, men ikke sikkert. Politibiler er lettere å ha klargjort til utrykning, og dersom de kjører med sirener på ukomplisert vei oppnår de fort en fart som er sammenlignbar med helikoptre. De kunne sannsynligvis ikke ha landet på øya uansett, og det ville vært dumdristig å fire seg ned på øya midt på lyse dagen. De kunne hatt bedre overblikk over situasjonen med helikopter, men pågripelsen var meget effektivt utført uansett. Jeg er ikke den som alltid er like imponert over politiets innsats rundt om i landet, men i dette tilfellet syntes jeg de gjorde en veldig god jobb, og jeg er jammen ikke sikker på om dette tilfellet kunne blitt løst bedre, selv med helikopter.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lurer på om Decoman har snappet opp min kollegas flotte uttrykk: "kort historie lang"?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    FatmanFlump skrev:
    ottone skrev:
    FatmanFlump skrev:
    Jeg syntes Decoman skriver veldig underholdende. Han skriver alt han tenker fra første tastetrykk frem til...jeg vet ikke. Er bare glad han ikke måtte på do eller noe slikt. Skriver en masse om et ord han er usikker på og ender opp med å sjekke en ordbok. Fabelaktig. Han kunne holdt prosessen for seg selv, men han gjør det ikke. Får litt Fleksnes-følelse av hans skriverier.
    Sannsynligheten for intelligent liv er høyere enn null de fleste steder i universet, men i dette tilfellet blir man sittende og lure.
    Vil du heller at jeg skal sitte og klage på politiets innsats i saken? De brukte 47 minutter fra de fikk telefonen om skytingen til de var på Utøya. Og dette var like etter en bombe hadde gått av i Regjeringskvartalet. Var det nok? For alt for mange ungdommer: Nei, desverre. Men på denne tiden ble de informert om hendelsen, utsyrt, fraktet med bil til fergeleiet og fraktet med båt til Utøya. Jeg syntes det er sterkt. Hadde det blitt bedre med helikopter? Muligens, men ikke sikkert. Politibiler er lettere å ha klargjort til utrykning, og dersom de kjører med sirener på ukomplisert vei oppnår de fort en fart som er sammenlignbar med helikoptre. De kunne sannsynligvis ikke ha landet på øya uansett, og det ville vært dumdristig å fire seg ned på øya midt på lyse dagen. De kunne hatt bedre overblikk over situasjonen med helikopter, men pågripelsen var meget effektivt utført uansett. Jeg er ikke den som alltid er like imponert over politiets innsats rundt om i landet, men i dette tilfellet syntes jeg de gjorde en veldig god jobb, og jeg er jammen ikke sikker på om dette tilfellet kunne blitt løst bedre, selv med helikopter.
    Oops, jeg refererte til samme innlegg fra Decoman som du, ikke til ditt innlegg. Ser at det ikke var klart, og beklager det. Dette er vel ikke tråden for tull og tøys, så jeg kunne nok ha spart meg den ja.

    Forøvrig er jeg enig i at politiet gjorde en god jobb, ser ikke hva som skulle vært gjort annerledes.
    Generell ressurs-situasjon er selvfølgelig noe annet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vil man ha en stor og solid smak av hvor F'd Up verden er, så er det bare å begynne her. Merk først kommentarene til denne historien:

    http://www.theblaze.com/stories/explosion-rocks-norwegian-govt-headquarters/

    Deretter er det bare å se utviklingen, etterhvert som kjensgjerningene kommer på bordet. For å få det med seg i kronologisk rekkefølge er det nødvendig å begynne på side to og gå baklengs fra oppslaget over:

    http://www.theblaze.com/page/2/?s=norway

    Og så fortsetter det på side 1:

    http://www.theblaze.com/?s=norway

    Kortversjonen, idet man arbeider seg gjennom oppslagene: Jævla muslimer. Hæ? Var det ikke en muslim? Sikkert en overløper. En sympatisør. Var han norsk? Ihvertfall ikke en konservativ kristen, hva er det for noe sludder! En galning, inspirert av Al Qaeda! Jævla nordmenn! Bra han tok dem!

    Dette er Glenn Becks nyhetssider, som leses av millioner. Kommentarene er hinsides det man skulle trodd var akseptabelt.

    Det er en mørk verden der ute.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Lyngen skrev:
    Det har blitt meg fortalt at det sto et kamphelikopter klart på Rygge (...)
    Forsvaret har ingen kamphelikoptre. Vi har et antall militære transporthelikoptre, hvorav en avdeling var lokalisert på Rygge sist jeg visste noe. Det er tvilsomt om det ville tatt kortere tid å fly et av disse til fra Rygge til Oslo, laste opp personell på det, og deretter fly til Utøya.

    Kan dere ikke la dette ligge? I hvert fall til kommisjonens arbeid er ferdigstilt?

    Denne kritikken ser ikke ut til å renne over av kompetanse om hva som kreves for å gå inn i en slik situasjon, knapt nok om klokka.

    Jeg synes det er direkte flaut å lese dette.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Orker ikke "gjenfortelle" altfor mye, men enkelte hevder at han gjorde en svak innsats for eksempel sammenligent med campingturistene som dro ut i båter og reddet mange. De hadde en diger båt (den de stakk fra øyen med) som kunne blitt brukt i dette arbeidet.

    Dessuten har han trodd det muligens var militærkupp i landet, som i seg selv kan tyde på dårlig dømmekraft.

    http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article636566.ece
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så noen bebreider altså disse ungdommene for at fantasien deres løp løpsk i all angsten?

    Det er en ting å ikke forstå. Jeg forstår heller ikke.

    Det er noe annet å ta det for gitt at man forstår, og deretter felle en dom over dem.

    Ingen som ikke har vært i en tilsvarende situasjon aner hva de snakker om. Ferdig snakka!

    Makan!
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg snakker ikke om "ungdommene", men om Eskil, som er 27 år, leder for AUF og muligens statsministerkandidat en gang?

    Om han trodde det var statskupp, hvor sannsynlig er det da at politiet ville begynne å skyte barn? Som om det hele var en utrolig elendig Hollywood- film...og i så fall, ville han være tryggere på land??

    Har sett ham på tv, og ser ikke bort fra at han liker å "leke helt" i etterkant..
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Trygve. Som sagt. Ikke ta det for gitt at du forstår hva han har vært gjennom. Ikke ta det for gitt at du forstår hvordan helt normale mennesker kan reagere i en slik situasjon.

    La være. I anstendighetens navn, la være.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Leke helt? Etter det han har vært igjennom?
    Slike opplevelser gjør noe med deg, noe som får deg fra ideen om å være helt.
    Skjerp deg!
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ok jeg så bare det var full fyr omkring dette temaet både på Vg og hegnaronline sine diskusjonsforum.

    Det KAN se ut som den gjennomsnittlige campingturist der ute har opptrådt mer heltemodig enn han som kanskje en dag skal bli Norges overhode i en fremtidig krise. (Og krisene kommer helt sikkert, slik verden utvikler seg..)

    Om Eskil mistet hodet litegrann der ute, feiget ut, eller hva som helst, er det menneskelig, men det kan komme til å hefte ved ham fremover, bli brukt av politiske motstandere en gang (om 10 år for eksempel).

    Påstår ikke Eskil skulle spilt helt eller gjort noe dumdristig der ute, men noen stor leder var han vel ikke der ute akkurat.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kule-Trygve skrev:
    .........
    Om Eskil mistet hodet litegrann der ute, feiget ut, eller hva som helst, er det menneskelig,
    ........
    Han mistet ikke hodet, han kom seg unna. Skjønner du ikke poenget?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Kapteinen på båten har ansvaret for båten og skal ta slike avgjørelser. Jeg mener å ha lest at han var den eneste der som kunne føre denne båten.
    I tillegg hadde morderen sagt at det skulle komme to politimenn til da han dro ut til øya, så de ville ikke gå i land heller.
    Man ser jo hvor mye rart folk skriver på nettforaene, bl.a. her på forumet, så dette tviler jeg blir noen sak.

    Jeg ser det er mange som bebreider seg selv for å ha reddet sitt eget liv i etterkant, i stedet for å leke helt. Ingen kan bebreide dem for det, og aller minst folk som satt trygt i sin egen stue. Det er det eneste fornuftige når en gærning skyter med automatvåpen med spesialammunisjon for å drepe flest mulig.

    Husk også at politiet ba heltene fra campingen om å komme seg unna området, noe de nektet å gjøre, og de nektet ambulansene å kjøre inn til campingplassen.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Kule-Trygve skrev:
    Ok jeg så bare det var full fyr omkring dette temaet både på Vg og hegnaronline sine diskusjonsforum.

    Det KAN se ut som den gjennomsnittlige campingturist der ute har opptrådt mer heltemodig enn han som kanskje en dag skal bli Norges overhode i en fremtidig krise. (Og krisene kommer helt sikkert, slik verden utvikler seg..)

    Om Eskil mistet hodet litegrann der ute, feiget ut, eller hva som helst, er det menneskelig, men det kan komme til å hefte ved ham fremover, bli brukt av politiske motstandere en gang (om 10 år for eksempel).

    Påstår ikke Eskil skulle spilt helt eller gjort noe dumdristig der ute, men noen stor leder var han vel ikke der ute akkurat.
    Og du da? Ville du vært en stor leder - ubevæpnet - når du møter en rusa galning med to skytere og et lass med ammo på en øy som er vanskelig å komme fra?

    Hjelp!
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Om Eskil hadde gjort det samme som den modige politimannen, hadde han i allefall aldri blitt noe leder. Overlevelsesinstinktet tok fatt, og det kan ingen dømme han for. Jeg tror mange av oss blir overrasket hvordan vår egen kropp reagerer når instinktet og adrenalinen tar over.

    Har selv vært i en ganske stygg episode, og ble oppfordret av politiet på åstedet å gå til krisepsykolog til tross for at jeg ikke reagerte voldsomt der og da. Han kunne fortelle at mennesker under slike pressende situasjoner enten handlet, frøs/gikk inn i sjokk eller fikk panikk og løp. Dette skjer mer eller mindre instinktivt, og kroppen går over til "autopilot". Det er derfor svært vanskelig å vite i forkant hvordan man vil reagere om man ikke trener mye på nettopp på slike ting. Vi kan ikke dømmes for hvilken gruppe vi tilhører, og man må bare akseptere at mennesker er forskjellige. Jeg handlet i denne episoden, og gruppen som handler var etter sigende de som gjerne slet minst med ettervirkninger. Men om jeg hadde handlet på samme måten der ute etter å ha sett den psykopatiske enmannshæren følelsesløst slakte ned flere titals mennesker tviler jeg sterkt på, og hva skal man egentlig gjøre? Det er mange som var der ute som kommer til å slite i tiden fremover, og det er rimelig på grensen å dømme mennesker når man selv ikke har vært i samme situasjon og selv sett djevelen i hvitøyet.

    Men det er lett å føle seg selvsikker bak et tastatur.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Denne fergen de brukte kunne teoretisk reddet noen ved å kjøre rundt øyen (i sikkert passe trygg avstand) og plukke opp folk. Den hadde plass til 100 i en nødsituasjon, leser jeg. Det var jo de som svømte ut fra øyen i "feil retning", for eksempel. Men fergen var utilgjengelig i redningsarbeidet. Den ble trygt parkert på baksiden av en eller annen øy, leser jeg.

    Dette får man kanskje huske dersom Eskil bygges opp som en "helt" nå i etterkant av det hele. Selv virker han en smule opportunistisk spør en meg. (Men mulig han sliter med disse tankene da, nå eller senere, hva han kunne gjort annerledes der ute)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Man kan spekulere over ulike beslutninger, men jeg syns hans tanker om norsk politi og militære er litt underlige, dersom sitatene linket til tidligere er korrekte:

    – Vi trodde det var en maktovertakelse der politi og forsvaret var involvert. Jeg vet at mange på Utøya tenkte det. Mange kom ikke gjennom til politiet. Gjerningsmannen hadde uniform. Han sa det skulle komme flere. Og fra før visste vi at Regjeringskvartalet var sprengt, sier Eskil Pedersen til VG om tragedien på Utøya fredag 22. juli.

    AUF-lederen flyktet med ferja MS Thorbjørn fra Utøya like etter at skytingen startet. Da Pedersen kom til fastlandet, ble han fraktet med privatbil til Hønefoss politistasjon, der han fikk oppfølging. Men Pedersen følte seg ikke trygg på verken politiet eller mennene fra Politiets sikkerhetstjeneste som var der.

    – Jeg var redd for at de også var en del av den utspekulerte planen.
     

    Rune N

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2003
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Sted
    Nedre Eiker
    Min helt er gutten som sørget for at de som kunne svømme, la på svøm. Han hjalp noen som ikke var svømmedyktige til å finne gjemmested.
    Han organiserte flukt med båten Reiulf, sørget for at de hadde dekning av et lite styrhus på en vanskelig rotur mot fastlandet.

    På grunn av ammunisjonen utysket brukte, hadde kulene dårlig gjennomslagskraft, men båten sank etter de nådde fastlandet p.g.a.
    kulehullene.

    Alle overlevde denne turen, og var overstrømmende i sin lovtale av denne guttens handlekraft.

    Dette er en MANN jeg kunne tenkt meg som statsminister!
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.527
    Torget vurderinger
    4
    Sjekk: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3199182.ece


    Båten hadde egen Kaptein -

    Edit:
    Fikk folk i sikkerhet
    Dalen Giske var den eneste i båten da skytingen startet. Men han fikk raskt selskap av flere andre som kom løpende. Blant dem var AUF-leder Eskil Pedersen og hans rådgiver.

    For å komme seg i sikkerhet, dro de fra øya. Alle som var i nærheten av båten på det tidspunktet – til sammen ni personer – kom seg om bord. Så la de fra brygga.

    - Vi dro cirka 17.25. Da var vi ni på båten, og det var heller ingen andre rundt oss. Kapteinen reddet livet mitt ved å dra, ved å være så fokusert og ikke frike ut, forteller han.

    Turte ikke kjøre til landsiden
    Først var de på vei over til landssiden, men de byttet raskt retning. Behring Breivik hadde nemlig informert om at det ville komme ytterligere to politimenn etter ham. Disse opplysningene gjorde at de ikke visste hva som ventet dem der, og valgte heller å dra nordover.

    - Vi turde ikke legge til kai ved landssiden. Det kunne stå personer der. Vi kjørte nordover i nesten en halvtime, sier han.

    Gjemte seg på gulvet
    De gjemte seg på gulvet inne i styrehuset, og så derfor ikke det som skjedde på øya.

    - Vi turte ikke gå opp å se, han kunne truffet oss, så vi lå på gulvet, og så ikke hva som foregikk, vi måtte bare kjøre, sier han videre.

    - Kjørte en halvtime
    Etter nesten en halvtime la de til kai. Å dra tilbake med båten var for farlig, nå måtte de komme seg til landsiden for å forsøke å hjelpe ofrene så godt som mulig.

    - Vi kunne ikke dra tilbake. Det var ikke noe poeng i å leke filmhelter. I en sånn situasjon er alt så uvirkelig, du forstår ikke hva som skjer.

    Seks personer av de ni om bord haiket til politstasjonen i Hønefoss. Han selv og to andre ble kjørt tilbake til landsiden av øya, der delte de seg opp for å bidra til at ofrene som kom fra øya fikk nødvendig hjelp.
     

    Rune N

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2003
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Sted
    Nedre Eiker
    Med forbehold at det jeg har lest stemmer; en høyreekstrem voldelig maktovertagelse i Norge?

    Det vitner om dårlig dømmekraft, mener jeg.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Dette er ikke riktig tid, sted eller forum for en slik synsing rundt AUF lederen.

    Greit at det er lørdag kveld, men hør på musikk i stedet for å poste i fylla!!

    Folkeskikk gutter, folkeskikk!!!!
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Hva pokker er galt?

    Noen har sprengt regjeringsbygget. En bevæpnet "politimann" angriper Utøya.

    At enkelte legger sammen 2 og 2 i en presset situasjon der informasjon er manglende og kommer frem til at det kan være et kupp underveis er ingen håpløs, feig reaksjon. En person tolker de inntrykk han har fått. AUF-lederen går ikke rundt og sier at Norge har blitt utsatt for kupp. Han sier, slik jeg blir gjenfortalt det, at han under den kaotiske situasjonen på Utøya trodde at det var noe som kunne være kupp. Han har sett en politimann drepe på utøya. At det var en falsk politimann visste jo ikke han.


    Kritikken mot ferga er også latterlig. Kapteinen styrer fartøyet, og på fartøyet har han overlevende. Disse menneskene har kapteinen ansvar for. Å kjøre tilbake inn i farlig farvann ville vært å risikere livet til de som var på båten. Husk også at fartøyet var et stort mål. En bazooka og ting ville sett stygt ut. Kapteinen har ikke informasjon til å tro at det bare var 1 mann der med automatvåpen. Det kunne ha vært 12 mann der med 'atombomber'. Kapteinen har ikke oversikt.

    En ferje er heller ikke lett manøvrerbar. Du kan ikke snu på en femøring med en ferje. Den stopper heller ikke på 10m. Småbåter er velegnede fartøy til å plukke opp overlevende. Ferjer har det svært vanskeligere.


    De som har startet denne diskusjonen om AUF-lederen vet lite om fartøyer, og lite om hvordan folk reagerer i traumatiske og uoversiktelige opplevelser, hvordan folk med ansvar for andre menneske ikke skal utsette dem for risiko, hvordan man bare har en liten del av virkeligheten der nede.



    Kapteinen må agere ut i fra at det er 12 mann med 'atomvåpen' der.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kule-Trygve skrev:
    Denne fergen de brukte kunne teoretisk reddet noen ved å kjøre rundt øyen (i sikkert passe trygg avstand) og plukke opp folk. Den hadde plass til 100 i en nødsituasjon, leser jeg. Det var jo de som svømte ut fra øyen i "feil retning", for eksempel. Men fergen var utilgjengelig i redningsarbeidet. Den ble trygt parkert på baksiden av en eller annen øy, leser jeg.

    Dette får man kanskje huske dersom Eskil bygges opp som en "helt" nå i etterkant av det hele. Selv virker han en smule opportunistisk spør en meg. (Men mulig han sliter med disse tankene da, nå eller senere, hva han kunne gjort annerledes der ute)
    Hva holder du egentlig på med?
     

    Rune N

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2003
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Sted
    Nedre Eiker
    Spiralis, jeg har ikke drukket, er klink edru og har nettopp kommet inn etter en nattlig tur med bikkja. Noen tårer til falt for min gamle arbeidskamerat og venn Trond Berntsen, som jeg har kjent siden 1975.

    Jeg har bare tillatt meg å uttrykke beundring for en ung AUFér sin opptreden i en jævlig traumatisk situasjon, og at det er en slik person jeg gjerne ser som statsminister/leder for mine etterkommere( det skjer jo ikke i min tid :-[)

    Det er jo ikke til å komme bort fra at AUF-lederens opptreden står i sterk kontrast, og jeg klandrer han slett ikke, enhver kan bli slått av panikk i en slik situasjon. Enhver er seg selv nærmest sies det, men så var det dette med å ha det i seg da, dette uidentifiserbare..ja, lederegenskaper.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Det er mange som prøvde å være helt på Utøya. Politimannen utenfor tjeneste gjorde alt han kunne for å forhindre situasjonen. Han er nå død. Mor Utøya var slik media beskriver det tilbøyelig for å være en slik helt.

    Innenfor militæret er det et ordspråk som sier "Live to fight another day". Med dette menes det at man i en håpløs situasjon ikke skal kjempe, men komme seg unna. Dette var i høyeste grad gjeldende på Utøya.

    Dette er ikke film der hovedkarakterer enkelt kan stå opp mot en kaldblodig morder. Dette er ikke film der mennesker mellom ladegrepene til morderen kan kjempe våpenet ut av hendene hans. I virkeligheta rekker skurkene å lade, slå ned motstanderen eller eventuelt bruke sidevåpenet sitt. Ser ikke bort fra at enkelte prøvde seg, enkelte som befinner seg blant de døde.


    Jeg vil heller ha en leder som rolig og behersket tar overveide avgjørelser. Jeg vil ikke ha noen som løper rundt og tar stor risiko for seg og sine. Den som på sistnevnte måte overlever, overlever hovedsaklig pga flaks. Hvor mange andre "like gode ledere" døde mens de var ute og var helt? Nei, live to fight another day.


    De som kritiserer AUF-lederen har ikke hodet på rett plass.
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    Nifelheim skrev:
    De som kritiserer AUF-lederen har ikke hodet på rett plass.
    Bedre kan det ikke sies. Den nevnte kritikken er det mest smakløse som hittil har kommet i denne tråden.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn