Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    lars_erik skrev:
    BT skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg følger deg her; det er nok slik at han mener veldig sterkt at hans handlinger har sin legitimitet. Skremmende da at flere deler hans syn på samfunnet.
    Hva mener du egentlig med han syn?
    Det er vel ingen som deler hans syn på at det er nødvendig å henrette folk.
    Mens et stort flertal deler hans syn på at vi ikke ønsker at Norge skal bli en muslimsk stat.
    Hvilket det ikke akkurat er noen overhengende fare for. Annet i noens forvirredes sinn.
    Det er jo ikke det, det var bare for å illustrere at de fleste deler enkelte av hans meninger.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    BT skrev:
    lars_erik skrev:
    BT skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg følger deg her; det er nok slik at han mener veldig sterkt at hans handlinger har sin legitimitet. Skremmende da at flere deler hans syn på samfunnet.
    Hva mener du egentlig med han syn?
    Det er vel ingen som deler hans syn på at det er nødvendig å henrette folk.
    Mens et stort flertal deler hans syn på at vi ikke ønsker at Norge skal bli en muslimsk stat.
    Hvilket det ikke akkurat er noen overhengende fare for. Annet i noens forvirredes sinn.
    Det er jo ikke det, det var bare for å illustrere at de fleste deler enkelte av hans meninger.
    Breivik har nok skadet sine politiske allierte med dette. Det tjener ikke hans meningsfeller mye å bli assosiert med ham nå, og dermed fremstå selv som mer skremmende og farlig enn det man prøver å skremme med og oppfordre til kamp mot.

    Så han har nok svekket den paranoide antijihadismen som politisk retning, men virkelig samtidig slått et slag for spektakulær terrorisme som virkemiddel for å komme på forsidene i mediaverdenen. Det hadde vært interessant å fått et mediebyrå til å regne på reklameverdien av aksjonen og den kringkastede rettssaken.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    BT skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg følger deg her; det er nok slik at han mener veldig sterkt at hans handlinger har sin legitimitet. Skremmende da at flere deler hans syn på samfunnet.
    Det er vel ingen som deler hans syn på at det er nødvendig å henrette folk.
    Det kan vi ikke vite helt sikkert - men la oss håpe det....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ulf-B skrev:
    BT skrev:
    lars_erik skrev:
    Jeg følger deg her; det er nok slik at han mener veldig sterkt at hans handlinger har sin legitimitet. Skremmende da at flere deler hans syn på samfunnet.
    Det er vel ingen som deler hans syn på at det er nødvendig å henrette folk.
    Det kan vi ikke vite helt sikkert - men la oss håpe det....
    Jeg er nok i Ulf Bs leir, og håper. Både før og etter 22/7 har man kunnet lese både her og der at folk må skaffes av veien, om nødvendig med grov vold, at landsforræderne må henrettes, og det ene med det andre. Breivik er ikke alene om de tankene. Jeg håper at det han gjorde har fått folk i ulike deler av det politiske spekter til å ha større respekt for dem som har andre ståsted, men jeg er ikke nødvendigvis veldig optimistisk.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Ser på TV2 at Ulrik Malt, anerkjent psykiater, professor og lærebokforfatter og en av dem med mest grei på psykose i landet, er hyret inn av bistandsadvokatene for å vurdere ABB og de to sakkyndige rapportene.

    Er vi på vei mot amerikanske tilstander der den ene eksperten skal overgå den andre?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Ser på TV2 at Ulrik Malt, anerkjent psykiater, professor og lærebokforfatter og en av dem med mest grei på psykose i landet, er hyret inn av bistandsadvokatene for å vurdere ABB og de to sakkyndige rapportene.

    Er vi på vei mot amerikanske tilstander der den ene eksperten skal overgå den andre?
    Vet ikke. Det virker umiddelbart som de drar det for langt nå.

    Her er utgangspunktet allerede så bra det kan bli, vil jeg hevde. To par kompetente psykiatere har avgitt motstridende rapporter. De har god anledning til å revurdere sine standpunkter på bakgrunn av løpende observasjon av tiltalte i retten, diskusjoner med hverandre, og diskusjoner med fagpersonellet som har hatt 'behandlings'-ansvaret under hans opphold på Ila. Til slutt skal retten ta opp vitneforklaringer fra dem alle, og vurdere hvilken uttalelse som er mest troverdig dersom de fortsatt avviker fra hverandre.

    Faglig sett kan det neppe bli mer solid enn det.

    Enda flere sakkyndigvurderinger, som i tillegg er basert på svakere grunnlag (kun observasjon i retten) enn de allerede eksisterende? Det tror jeg bare blir mer vann i suppa.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Zomby_Woof skrev:
    dag1234 skrev:
    Ser på TV2 at Ulrik Malt, anerkjent psykiater, professor og lærebokforfatter og en av dem med mest grei på psykose i landet, er hyret inn av bistandsadvokatene for å vurdere ABB og de to sakkyndige rapportene.

    Er vi på vei mot amerikanske tilstander der den ene eksperten skal overgå den andre?
    Vet ikke. Det virker umiddelbart som de drar det for langt nå.

    Her er utgangspunktet allerede så bra det kan bli, vil jeg hevde. To par kompetente psykiatere har avgitt motstridende rapporter. De har god anledning til å revurdere sine standpunkter på bakgrunn av løpende observasjon av tiltalte i retten, diskusjoner med hverandre, og diskusjoner med fagpersonellet som har hatt 'behandlings'-ansvaret under hans opphold på Ila. Til slutt skal retten ta opp vitneforklaringer fra dem alle, og vurdere hvilken uttalelse som er mest troverdig dersom de fortsatt avviker fra hverandre.

    Faglig sett kan det neppe bli mer solid enn det.

    Enda flere sakkyndigvurderinger, som i tillegg er basert på svakere grunnlag (kun observasjon i retten) enn de allerede eksisterende? Det tror jeg bare blir mer vann i suppa.
    Slik ser jeg på det og.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For bistandsadvokatene er det mest gunstig for deres klienter sett i et erstatningsperspektiv at ikke hele saken blir avfeid som en gal manns verk. Slik sett er det forståelig at de hyrer inn ekspertise som kan snakke deres sak.

    Siden er det rimelig tilfeldig hva de fagkyndige kommer frem til uansett så vil vel atter en autoritet kunne være et lodd på vektskålen.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Jo, jo, Deff. Men når sier man at det er nok kyndighet og opp til retten å vurdere?

    Det er problematisk med privat oppnevnte sakkyndige. Jeg har vært utfor det noen få ganger. Koster flesk, og blir i liten grad vektlagt av retten - da denne type sakkyndige har så liten nøytralitet. Deres rapporter blir ofte sett som betalte partsinnlegg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    dag1234 skrev:
    Jo, jo, Deff. Men når sier man at det er nok kyndighet og opp til retten å vurdere?

    Det er problematisk med privat oppnevnte sakkyndige. Jeg har vært utfor det noen få ganger. Koster flesk, og blir i liten grad vektlagt av retten - da denne type sakkyndige har så liten nøytralitet. Deres rapporter blir ofte sett som betalte partsinnlegg.
    Retten er nok helt klar over den rollen som en sakkyndig som part i en sak har. Men samtidig skal jo en sakkyndig være uavhengig faglig og jo mer anerkjent en sakkyndig er, og jo mer integritet de viser i slike saker jo mer vil jo deres svar vektlegges. Det retten skal ta stilling til er jo rettslig tilregnelighet, og ikke vurdere fagfeltet utifra sin egen begrensede kunnskap.

    Jeg har selv vært i rette et par ganger som fagmann i tvistesaker(på helt andre og mye mindre komplekse fagfelt enn dette), og har hørt mye rart fra partiske sakkyndige. I de tilfellene har det slått tilbake på partene som har valgt denne fremgangsmåten. Det er gjerne lett gjennomskuelig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Tilfellet Breivik er en ufattelig uheldig sammensetning av mange ekstreme elementer. Å ønske mediaoppmerksomhet er bare en av mange som må være til stede for å kunne gjøre noe slikt. I tillegg kreves ganske mange alvorlige psykiatriske diagnoser. De fleste vil nok fortsatt bruke mer normale virkemidler for å bli forsidestoff, som å kle av seg, synge en sang, bli aktiv i politikken, sparke sammensydd lær, osv.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Synes de legger for mye vekt på hans politiske synspunkter - dog må de ha for seg hvilken type mann dette er ikke minst ut fra de psykiatriske sakkyndige som ser på.

    I mine øyne er denne mann rett og slett en massedrapsmann - hverken mer eller mindre.

    Intet kan forandre på dette, hverken politiske synspunkter, oppvekst, eller psykisk tilstand.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    rock skrev:
    Synes de legger for mye vekt på hans politiske synspunkter - dog må de ha for seg hvilken type mann dette er ikke minst ut fra de psykiatriske sakkyndige som ser på.

    I mine øyne er denne mann rett og slett en massedrapsmann - hverken mer eller mindre.

    Intet kan forandre på dette, hverken politiske synspunkter, oppvekst, eller psykisk tilstand.
    Hans synspunkter, motivasjon og politikk burde kun være et tema for sakkyndige og retten som skal vurdere om han er tilregnelig. Dette burde vært avklart før selve rettsaken eventuelt startet. Den burde da handle om hva han faktisk har gjort og hvilke lover han har brutt, og hva som er riktig straff for dette. Om han ble kjent sinnssyk og utilregnelig kunne man like gjerne bare stappet han inn i et asyl og droppet rettssaken, for da har den ingen annen funksjon enn show og propaganda.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Breivik har nok skadet sine politiske allierte med dette. Det tjener ikke hans meningsfeller mye å bli assosiert med ham nå, og dermed fremstå selv som mer skremmende og farlig enn det man prøver å skremme med og oppfordre til kamp mot.
    Fra forsvarstalen: "Kortsiktig så vil det virke selvdestruktivt fordi moderate får så mye negativ oppmerksomhet. Men når disse moderate blir forfulgt, så vil mange av dem bli radikalisert. Og provosere fram en heksejakt var derfor kritisk viktig for saken vår, på lang sikt." Man får se, strategien har noen fine ufrivilige klakører på forumet i hvert fall.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Breivik har nok skadet sine politiske allierte med dette. Det tjener ikke hans meningsfeller mye å bli assosiert med ham nå, og dermed fremstå selv som mer skremmende og farlig enn det man prøver å skremme med og oppfordre til kamp mot.
    Fra forsvarstalen: "Kortsiktig så vil det virke selvdestruktivt fordi moderate får så mye negativ oppmerksomhet. Men når disse moderate blir forfulgt, så vil mange av dem bli radikalisert. Og provosere fram en heksejakt var derfor kritisk viktig for saken vår, på lang sikt." Man får se, strategien har noen fine ufrivilige klakører på forumet i hvert fall.
    Ja det er et paradoks at mange ikke vil tillate fredelig politisk organisering av ytterliggående meninger og holdninger. Det er utvilsomt en fare med å stenge lovlig politisk virksomhet som en kanal for slike ytringer og politiske standpunkter. Politisk må man gjerne møte dem med det man har å fare med, men stenger man de politiske kanalene så vil nok endel søke helt andre måter å skaffe seg oppmerksomhet og innflytelse på. brevik har jo til de grader vist hva alternativet er.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Breivik har nok skadet sine politiske allierte med dette. Det tjener ikke hans meningsfeller mye å bli assosiert med ham nå, og dermed fremstå selv som mer skremmende og farlig enn det man prøver å skremme med og oppfordre til kamp mot.
    Fra forsvarstalen: "Kortsiktig så vil det virke selvdestruktivt fordi moderate får så mye negativ oppmerksomhet. Men når disse moderate blir forfulgt, så vil mange av dem bli radikalisert. Og provosere fram en heksejakt var derfor kritisk viktig for saken vår, på lang sikt." Man får se, strategien har noen fine ufrivilige klakører på forumet i hvert fall.
    Svensk journalist som har laget flere dokumentarer om høyreekstreme i Europa i "Her og nå." Meldte at det Breivik gjorde hadde han forventet at noen ville gjøre i Sverige, og det han hører fra Breivik er gjengs utsagn i de ekstreme kretsene han har fått innpass i rundt omkring i Europa ...

    Og utlendinger undres hvorfor Norge har snekret en talerstol som rekker verden over for Breivik, der man før ville vurdert galge.
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10065483
     

    Vedlegg

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Gjestemedlem skrev:
    rock skrev:
    Synes de legger for mye vekt på hans politiske synspunkter - dog må de ha for seg hvilken type mann dette er ikke minst ut fra de psykiatriske sakkyndige som ser på.

    I mine øyne er denne mann rett og slett en massedrapsmann - hverken mer eller mindre.

    Intet kan forandre på dette, hverken politiske synspunkter, oppvekst, eller psykisk tilstand.
    Hans synspunkter, motivasjon og politikk burde kun være et tema for sakkyndige og retten som skal vurdere om han er tilregnelig. Dette burde vært avklart før selve rettsaken eventuelt startet. Den burde da handle om hva han faktisk har gjort og hvilke lover han har brutt, og hva som er riktig straff for dette. Om han ble kjent sinnssyk og utilregnelig kunne man like gjerne bare stappet han inn i et asyl og droppet rettssaken, for da har den ingen annen funksjon enn show og propaganda.
    Det er jeg enig i, ikke noe motiv - hverken politisk eller annen rettferdiggjør drapsmannens gjerninger.

    Han er regelrett en massedrapsmann på linje med andre som har begått slike ugjerninger uansett hvilke motiver de følte de hadde.

    I så måte håper jeg han aldri slipper ut - uansett hvor han havner etter denne rettsak.
    Og det bør han heller ikke gjøre, han har jo sagt at han ville ha gjort det samme igjen om han fikk sjansen.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Pardokset er at journalister spør om hvorfor rettstaten gir den tiltalte en talerstol, og at det de facto er pressen som gir tiltalte den muligheten...
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ikke bra. Du føler deg altså inspirert av den tiltalte? Ikke bra.

    Dette handler IKKE om å "forstå".
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    FAB skrev:
    Jeg tar stor avstand for alt det djevelskapet han har påført andre.
    Men etter å ha skumlest rettergangen, aviser osv.. pgr ren nysgjerrighet,
    så har det gjort meg svært mye mer politisk engasjert på kort tid.
    Plutselig så har jeg lyst til å finne ut av ting?? Er det dette som kanskje er meningen?
    Jeg anser meg selv som normalt intelligent person. Kanskje litt mer, men ikke politisk så langt.
    Har egentlig aldri vært noe særlig politisk engasjert og interessert,
    men må innrømme at jeg hele tidenhar følt meg "ført bak lyset av politikere og pressen"
    Et jævla spill alt sammen. Et stort spill jeg egentlig ikke vil være en del av.
    Ærlighet og oppriktighet er viktig for meg. Men det er det ikke med dagens samfunn.
    Det blir lovet ting i hytt og gevær, prate, prate, avgifter, jug og fanteri,
    nato, innvandring, hirarkier, verdensamfunn, støtter, valg, you name it, alt mulig rart.
    Det er bare et stort spill har jeg tenkt, og gidder ikke å engasjere meg.
    Er det flere som føler det slik etter denne saken? eller er det bare meg?
    Og åssen i helvete kan et menneske holde maska slik som ham, under slikt press?
    Åssen går det ann å svare aktorer m/fler på en slik måte?
    Har noe lignende ang dette med rettergangen skjedd tidligere i historien?
    Kan ikke fatte at en person kan gjøre slikt "bare for morro skyld"
    Mannen Kan heller ikke være sinnsyk, sånn han "presterer" i retten,
    og det han har gjort i planleggings-fasen.
    Jeg forstår ikke...ennå. Gjør dere?
    Det kan være du forsøker deg på ironi. Det fungerer i så fall ikke. Det du har antyder er uhyrlig. ABB er en sinnsyk politisk terrorist. Han har drept mange ungdommer og uskyldige og påført mange, mange mennesker ufattelige lidelser. Og det vil han få lovens strengeste straff for.

    Så kom ikke her med noen babbel om det kanskje er flere som synes det er noe heroisk over ham. Hvis du beundrer dette monsteret, så mistenker jeg at du selv er syk på sinnet. Paranoid, og jeg håper PST gjør en bedre jobb overfor deg enn de klarte med ABB. Helt seriøst. Disse synspunktene du her antyder er livsfarlige, noe vi som nasjon til fulle får erfare disse dager.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    dag1234 skrev:
    FAB skrev:
    Jeg tar stor avstand for alt det djevelskapet han har påført andre.
    Men etter å ha skumlest rettergangen, aviser osv.. pgr ren nysgjerrighet,
    så har det gjort meg svært mye mer politisk engasjert på kort tid.
    Plutselig så har jeg lyst til å finne ut av ting?? Er det dette som kanskje er meningen?
    Jeg anser meg selv som normalt intelligent person. Kanskje litt mer, men ikke politisk så langt.
    Har egentlig aldri vært noe særlig politisk engasjert og interessert,
    men må innrømme at jeg hele tidenhar følt meg "ført bak lyset av politikere og pressen"
    Et jævla spill alt sammen. Et stort spill jeg egentlig ikke vil være en del av.
    Ærlighet og oppriktighet er viktig for meg. Men det er det ikke med dagens samfunn.
    Det blir lovet ting i hytt og gevær, prate, prate, avgifter, jug og fanteri,
    nato, innvandring, hirarkier, verdensamfunn, støtter, valg, you name it, alt mulig rart.
    Det er bare et stort spill har jeg tenkt, og gidder ikke å engasjere meg.
    Er det flere som føler det slik etter denne saken? eller er det bare meg?
    Og åssen i helvete kan et menneske holde maska slik som ham, under slikt press?
    Åssen går det ann å svare aktorer m/fler på en slik måte?
    Har noe lignende ang dette med rettergangen skjedd tidligere i historien?
    Kan ikke fatte at en person kan gjøre slikt "bare for morro skyld"
    Mannen Kan heller ikke være sinnsyk, sånn han "presterer" i retten,
    og det han har gjort i planleggings-fasen.
    Jeg forstår ikke...ennå. Gjør dere?
    Det kan være du forsøker deg på ironi. Det fungerer i så fall ikke. Det du har antyder er uhyrlig. ABB er en sinnsyk politisk terrorist. Han har drept mange ungdommer og uskyldige og påført mange, mange mennesker ufattelige lidelser. Og det vil han få lovens strengeste straff for.

    Så kom ikke er med noen babbel om det kanskje er flere som synes det er noe heroisk over ham. Hvis du beundrer dette monsteret, så mistenker jeg at du selv er syk på sinnet. Paranoid, og jeg håper PST gjør en bedre jobb overfor deg enn de klarte med ABB. Helt seriøst. Disse synspunktene du her antyder er livsfarlige, noe vi som nasjon til fulle får erfare disse dager.
    Støttes i sin helhet! Flott at noen sier ting rett ut! Å ha tilbøyeligheter til å støtte denne feige barnemorderen, påkaller kroppsondt, kvalme og et voldsomt raseri.
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Jeg er helt enig med deg.
    Jeg støtter ham absolutt ikke, er bare helt sjokkert.
    Synes det som har skjedd er helt forferdelig.
    Som jeg sier så er jeg ikke noe særlig politisk engasjert, har aldri vært.
    Jeg synes han er satan i forkledning. Har ikke ord.
    Selvfølgelig må han ha lovens strengeste straff. Med forvaring livet ut.
    Han må aldri slippes ut i samfunnet igjen.
    Bare skjønner ikke at det går ann. Har aldri opplevd maken.
    Jeg er en rolig familiemann, og føler at det går imot min logikk alt sammen.
    Ser at mitt innlegg var feil satt sammen, og kan mistolkes.
    skal slette innlegget mitt.
    Beklager
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    FAB skrev:
    Mannen Kan heller ikke være sinnsyk, sånn han "presterer" i retten,og det han har gjort i planleggings-fasen.
    Dessverre er dette en svært utbredt misforståelse: at folk som er mentalt syke ikke er i stand til å fremstå som sammenhengende, logiske, konsekvente eller intelligente (uten noen direkte referanse til Breivik).
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Mulig jeg blir mer klok på akkurat det der til mandag.
    Uansett, svært tragisk alt sammen.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Lille_Adam skrev:
    FAB skrev:
    Mannen Kan heller ikke være sinnsyk, sånn han "presterer" i retten,og det han har gjort i planleggings-fasen.
    Dessverre er dette en svært utbredt misforståelse: at folk som er mentalt syke ikke er i stand til å fremstå som sammenhengende, logiske, konsekvente eller intelligente (uten noen direkte referanse til Breivik).
    Det er sant, men ikke med diagnosen han har fått iflg første observasjon. Personlighetsforstyrrelse, narsisist, boarderline o.l så er det nok mulig.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Griffenfeldt skrev:
    Lille_Adam skrev:
    FAB skrev:
    Mannen Kan heller ikke være sinnsyk, sånn han "presterer" i retten,og det han har gjort i planleggings-fasen.
    Dessverre er dette en svært utbredt misforståelse: at folk som er mentalt syke ikke er i stand til å fremstå som sammenhengende, logiske, konsekvente eller intelligente (uten noen direkte referanse til Breivik).
    Det er sant, men ikke med diagnosen han har fått iflg første observasjon. Personlighetsforstyrrelse, narsisist, boarderline o.l så er det nok mulig.
    Hele prinsippet bak den særnorske "utilregneligheten" er at folk som er så psykisk syke at de ikke forstår hva de har gjort, eller ikke skjønner at det er galt, ikke kan straffes. (Advokat Stabel brukte et rettsbegrep her jeg ikke kommer på i farten). Man kan være uenig i det prinsippet eller ikke. Det som er åpenbart for alle, unntatt visse innavlede eksperter, er at ABB er utmerket godt bevisst på hva han har gjort, at det er straffbart og at det påpfører andre lidelse. Dermed er han tilregnelig i lovens fortsand uansett hvilken diagnose som påsettes fanatismen hans.

    Jeg tror og håper at folkevettet seirer og at retten dømmer han som en tilregnelig person. Så får vi ta oppgjøret med liksomvitenskapen rettspsykiatri etterpå...
    Sleiven
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    FAB skrev:
    Jeg er helt enig med deg.
    Jeg støtter ham absolutt ikke, er bare helt sjokkert.
    Synes det som har skjedd er helt forferdelig.
    Som jeg sier så er jeg ikke noe særlig politisk engasjert, har aldri vært.
    Jeg synes han er satan i forkledning. Har ikke ord.
    Selvfølgelig må han ha lovens strengeste straff. Med forvaring livet ut.
    Han må aldri slippes ut i samfunnet igjen.
    Bare skjønner ikke at det går ann. Har aldri opplevd maken.
    Jeg er en rolig familiemann, og føler at det går imot min logikk alt sammen.
    Ser at mitt innlegg var feil satt sammen, og kan mistolkes.
    skal slette innlegget mitt.
    Beklager
    Jeg skønner hva du forsøkte å si. Så ikke ta kritikken så tungt.
    Man kan være kritisk til det politisk korrekte tyrraniet og indoktrineringen i Norge uten å dermed støtte en massemorder.
    Sleiven
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.997
    Antall liker
    721
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    FAB skrev:
    Jeg tar stor avstand for alt det djevelskapet han har påført andre.
    Men etter å ha skumlest rettergangen, aviser osv.. pgr ren nysgjerrighet,
    så har det gjort meg svært mye mer politisk engasjert på kort tid.
    Plutselig så har jeg lyst til å finne ut av ting?? Er det dette som kanskje er meningen?
    Jeg anser meg selv som normalt intelligent person. Kanskje litt mer, men ikke politisk så langt.
    Har egentlig aldri vært noe særlig politisk engasjert og interessert,
    men må innrømme at jeg hele tidenhar følt meg "ført bak lyset av politikere og pressen"
    Et jævla spill alt sammen. Et stort spill jeg egentlig ikke vil være en del av.
    Ærlighet og oppriktighet er viktig for meg. Men det er det ikke med dagens samfunn.
    Det blir lovet ting i hytt og gevær, prate, prate, avgifter, jug og fanteri,
    nato, innvandring, hirarkier, verdensamfunn, støtter, valg, you name it, alt mulig rart.
    Det er bare et stort spill har jeg tenkt, og gidder ikke å engasjere meg.
    Er det flere som føler det slik etter denne saken? eller er det bare meg?
    Og åssen i helvete kan et menneske holde maska slik som ham, under slikt press?
    Åssen går det ann å svare aktorer m/fler på en slik måte?
    Har noe lignende ang dette med rettergangen skjedd tidligere i historien?
    Kan ikke fatte at en person kan gjøre slikt "bare for morro skyld"
    Mannen Kan heller ikke være sinnsyk, sånn han "presterer" i retten,
    og det han har gjort i planleggings-fasen.
    Jeg forstår ikke...ennå. Gjør dere?
    Det kan være du forsøker deg på ironi. Det fungerer i så fall ikke. Det du har antyder er uhyrlig. ABB er en sinnsyk politisk terrorist. Han har drept mange ungdommer og uskyldige og påført mange, mange mennesker ufattelige lidelser. Og det vil han få lovens strengeste straff for.

    Så kom ikke er med noen babbel om det kanskje er flere som synes det er noe heroisk over ham. Hvis du beundrer dette monsteret, så mistenker jeg at du selv er syk på sinnet. Paranoid, og jeg håper PST gjør en bedre jobb overfor deg enn de klarte med ABB. Helt seriøst. Disse synspunktene du her antyder er livsfarlige, noe vi som nasjon til fulle får erfare disse dager.
    Støttes i sin helhet! Flott at noen sier ting rett ut! Å ha tilbøyeligheter til å støtte denne feige barnemorderen, påkaller kroppsondt, kvalme og et voldsomt raseri.
    Godt PK-politiet sitter parat!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Man skal faktisk være relativt psykisk syk for å ikke forstå rekkevidden av en slik handling. Såpass syk at det ville blitt plukket opp på et mye tidligere stadie. Selvsagt kan man havne i en akutt psykose, men den ville ikke vart i så mange år som i tiltaltes tilfelle i og med at det har vært planlagt over flere år.
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Denne "avemosjonaliseringen" som tiltalte mener å ha oppnådd, er det slikt at mennesker med en ellers normal psyke evner å undertrykke eller dissosieres fra sine følelser på den måten. Altså, det er ikke reaksjonen - eller rettere sagt mangelen på emosjonell reaksjon - jeg reagerer på, men at han opplever sin mangel på empati med sine egne ofre som villet (oppnådd ved hjelp av blant annet meditasjon). Men det er kanskje en forklaring konstruert i ettertid i et forsøk på å gi seg selv kontroll over en situasjonen han ikke mestrer. Det er vel Breivik som har mest å tape på å bli ansett som utilregnelig, fallet fra Europas redningsmann til psykisk funksjonshemmet er stort.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Gubra skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    FAB skrev:
    Jeg tar stor avstand for alt det djevelskapet han har påført andre.
    Men etter å ha skumlest rettergangen, aviser osv.. pgr ren nysgjerrighet,
    så har det gjort meg svært mye mer politisk engasjert på kort tid.
    Plutselig så har jeg lyst til å finne ut av ting?? Er det dette som kanskje er meningen?
    Jeg anser meg selv som normalt intelligent person. Kanskje litt mer, men ikke politisk så langt.
    Har egentlig aldri vært noe særlig politisk engasjert og interessert,
    men må innrømme at jeg hele tidenhar følt meg "ført bak lyset av politikere og pressen"
    Et jævla spill alt sammen. Et stort spill jeg egentlig ikke vil være en del av.
    Ærlighet og oppriktighet er viktig for meg. Men det er det ikke med dagens samfunn.
    Det blir lovet ting i hytt og gevær, prate, prate, avgifter, jug og fanteri,
    nato, innvandring, hirarkier, verdensamfunn, støtter, valg, you name it, alt mulig rart.
    Det er bare et stort spill har jeg tenkt, og gidder ikke å engasjere meg.
    Er det flere som føler det slik etter denne saken? eller er det bare meg?
    Og åssen i helvete kan et menneske holde maska slik som ham, under slikt press?
    Åssen går det ann å svare aktorer m/fler på en slik måte?
    Har noe lignende ang dette med rettergangen skjedd tidligere i historien?
    Kan ikke fatte at en person kan gjøre slikt "bare for morro skyld"
    Mannen Kan heller ikke være sinnsyk, sånn han "presterer" i retten,
    og det han har gjort i planleggings-fasen.
    Jeg forstår ikke...ennå. Gjør dere?
    Det kan være du forsøker deg på ironi. Det fungerer i så fall ikke. Det du har antyder er uhyrlig. ABB er en sinnsyk politisk terrorist. Han har drept mange ungdommer og uskyldige og påført mange, mange mennesker ufattelige lidelser. Og det vil han få lovens strengeste straff for.

    Så kom ikke er med noen babbel om det kanskje er flere som synes det er noe heroisk over ham. Hvis du beundrer dette monsteret, så mistenker jeg at du selv er syk på sinnet. Paranoid, og jeg håper PST gjør en bedre jobb overfor deg enn de klarte med ABB. Helt seriøst. Disse synspunktene du her antyder er livsfarlige, noe vi som nasjon til fulle får erfare disse dager.
    Støttes i sin helhet! Flott at noen sier ting rett ut! Å ha tilbøyeligheter til å støtte denne feige barnemorderen, påkaller kroppsondt, kvalme og et voldsomt raseri.
    Godt PK-politiet sitter parat!
    Vi trenger å røyke ut disse holdingene slik at de kan imøtegås. Det er fordi PK-politiet, som du i din ideologisk korrekthet (IK) kaller fenomenet, ikke gjør jobben sin godt nok at slike livsfarlige mennesker som ABB, Fjordman og det andre fascistoide avskummet får spre giften sin. De koker koker sammen sine dypt satanistiske ideer og sprer det ut til ubefestede, forkvaklede og forstyrrede mennesker som er motstandssvake og tror at det er slik verden er skrudd sammen.

    Det har vært en fraværende offentlig motstand mot disse mest destruktive og psykopatologiske ideene, oppstått som et bunnslagg fra de dystreste sider av den europeiske kulturs innavl, og kondensert i gutterommets mørke allmakt bak tastaturene.

    Det var alfor mange som ikke innså livsfaren fra ytterste høyre, men som har fått en alvorlig vekker av ABBs evne til å omsette i handling det mange andre har pønsket ut for ham.

    Det er mange mennesker i Norge i dag som bærer på skyldfølelse over å ha lukket øynene for slike som Fjordman og ABB, og sånn ble medskyldige i tragedien som utspilte seg 22.7. i fjor. Derfor må slike holdinger og ideer diskuteres, og ikke latterliggjøres som utslag av en politisk korrekthet - et yndet ord fra det fascistoide høyre.
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Det må jo heller ikke bli slik at alle som har meninger som avviker fra hva kommentariatet tenker på vegne av oss alle automatisk stemples som en homogen uønsket gruppe avvikere som bør bekjempes.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Vi trenger å røyke ut disse holdingene slik at de kan imøtegås. Det er fordi PK-politiet, som du i din ideologisk korrekthet (IK) kaller fenomenet, ikke gjør jobben sin godt nok at slike livsfarlige mennesker som ABB, Fjordman og det andre fascistoide avskummet får spre giften sin. De koker koker sammen sine dypt satanistiske ideer og sprer det ut til ubefestede, forkvaklede og forstyrrede mennesker som er motstandssvake og tror at det er slik verden er skrudd sammen.

    Det har vært en fraværende offentlig motstand mot disse mest destruktive og psykopatologiske ideene, oppstått som et bunnslagg fra de dystreste sider av den europeiske kulturs innavl, og kondensert i gutterommets mørke allmakt bak tastaturene.

    Det var alfor mange som ikke innså livsfaren fra ytterste høyre, men som har fått en alvorlig vekker av ABBs evne til å omsette i handling det mange andre har pønsket ut for ham.

    Det er mange mennesker i Norge i dag som bærer på skyldfølelse over å ha lukket øynene for slike som Fjordman og ABB, og sånn ble medskyldige i tragedien som utspilte seg 22.7. i fjor. Derfor må slike holdinger og ideer diskuteres, og ikke latterliggjøres som utslag av en politisk korrekthet - et yndet ord fra det fascistoide høyre.
    Det var da voldsomt.
    Tror du skal være forsiktig med å stille andre til ansvar for hva ABB har gjort.
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    mutz skrev:
    [...]
    Tror du skal være forsiktig med å stille andre til ansvar for hva ABB har gjort.
    Hvorfor det, Breivik oppstod ikke i et vakum.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    JohnnyD skrev:
    mutz skrev:
    [...]
    Tror du skal være forsiktig med å stille andre til ansvar for hva ABB har gjort.
    Hvorfor det, Breivik oppstod ikke i et vakum.
    Hvem vil DU også tillegge skyld for disse handlingene?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn