Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Ole I skrev:
    Her er vi veldig uenige, Slubbert. Fyren slipper aldri ut.
    Det er så langt jeg kan skjønne avhengig av hans mentale tilstand en gang i fremtiden og ikke basert på hva han en gang gjorde. Ditto ved forvaring, forresten, det er samfunnets behov for beskyttelse en gang i 2030 eller deromkring som er relevant, ikke hva vedkommende gjorde i 2011.

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Det mest overraskende med denne diagnosen, paranoid schizofreni, er i mine øyne at muligheten for for denne konklusjonen ikke har streifet noen av alle de kommentatorene som har ytret seg i forkant. Såvidt jeg har sett da.

Mvh

V

vredensgnag

Gjest
    Virker som om konseptet forvaring er uklart for enkelte. Dersom han er strafferettslig utilregnelig kan han ikke idømmes straff for sine gjerninger. Han blir da gitt forvaring, på psykiatrisk institusjon, med sikring. Men siden han da er på en rehabiliteringsinstitusjon vil han delta i dennes program for restitusjon. Om de psykiatrisk ansvarlige vurderer at han har fått behandling for og kontroll med sin schizofreni, skal han slippes fri fra forvaring, etter beslutning ved psykiatrisk sakkyndige ansvarshavende ved institusjonen.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Virker som om konseptet forvaring er uklart for enkelte. Dersom han er strafferettslig utilregnelig kan han ikke idømmes straff for sine gjerninger. Han blir da gitt forvaring, på psykiatrisk institusjon, med sikring. Men siden han da er på en rehabiliteringsinstitusjon vil han delta i dennes program for restitusjon. Om de psykiatrisk ansvarlige vurderer at han har fått behandling for og kontroll med sin schizofreni, skal han slippes fri fra forvaring, etter beslutning ved psykiatrisk sakkyndige ansvarshavende ved institusjonen.
    Er det uklart for en av våre fremste advokater også da?

http://www.dagbladet.no/2011/11/29/nyheter/anders_behring_breivik/ellen_holager_andenes/19212011/

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    26
    Torget vurderinger
    5
    Bråberg Buvik er erklært utilregnelig. Dette var gledelige nyheter. Værre straff går det vel ikke an å gi ham.
    Ser at enkelte er opptatte av om og når han "slipper ut." Hva er problemet? Om forvaring eller tvungent psykisk helsevern opphører som er det fordi han er blitt friskere og/eller fordi han ikke lenger er til fare for seg selv eller andre. Paranoid Schizofreni er forøvrig en lidelse det ikke er så lett å bli frisk av.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    vredensgnag skrev:
    Virker som om konseptet forvaring er uklart for egne. Dersom han er strafferettslig utilregnelig kan han ikke idømmes straff for sine gjerninger. Han blir da gitt forvaring, på psykiatrisk institusjon, med sikring. Men siden han da er på en rehabiliteringsinstitusjon vil han delta i dennes program for restitusjon. Om de psykiatrisk ansvarlige vurderer at han har fått behandling for og kontroll med sin psykotiske schizofrene, skal han slippes fri fra forvaring, etter beslutning ved psykiatrisk sakkyndige ansvarshavende ved institusjonen.
    For ordens skyld:

Han kan ikke dømmes til forvaring når han er strafferettslig utilregnelig.
    Sikring er avviklet som straffereaksjon.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    vredensgnag skrev:
    Det er feil.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.349
    Sted
    Trondheim
    Direktør Tor Langbach i Domstoladministrasjonen sier følgende:

"Det betyr at han blir underlagt tvungen psykisk behandling. Han kan altså ikke bli dømt til fengselsstraff. I teorien betyr det at han kan få behandling i tre år, og blir han frisk av det, kan han løslates. Han kan nemlig etter en viss periode i tvungen psykiatrisk behandling begjære seg løslatt. Det vil da bli opprettet en sak hvor det blir vurdert om vedkommende er frisk og om det er fare for gjentakelse. Er det ikke det, slipper han fri."

Vi får tro at han vet hva han snakker om, gitt den stillngen han har. Etter 3 år kan Breivik begjære seg løslatt. Hvis de sakkyndige da vurderer at han er frisk nok, skal han løslates.

Samtidig skriver jo de sakkyndige:

"De sakkyndige skriver at Anders Behring Breivik har en livslang lidelse med behov for behandling med medisiner. De mener det vil være vanskelig å behandle ham.

De mener også at det er en betydelig fare for at 32-åringen vil forsøke å ta livet av seg selv gjennom en handling rettet mot seg selv og de han truet på livet.

De mener altså at han er en fare for andre og for seg selv. De sakkyndige mener det foreligger langvarig fare for nye voldelige handlinger og drap."

Jeg leser det slik at de mener at det ikke er mulig å bli frisk fra denne lidelsen, og at han dermed vil tilbringe resten av sitt liv i en psykiatrisk institusjon.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.646
    Hvor stor sannsynlighet er det at han er "frisk" om tre år?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    otare skrev:

"Det betyr at han blir underlagt tvungen psykisk behandling. Han kan altså ikke bli dømt til fengselsstraff. I teorien betyr det at han kan få behandling i tre år, og blir han frisk av det, kan han løslates. Han kan nemlig etter en viss periode i tvungen psykiatrisk behandling begjære seg løslatt. Det vil da bli opprettet en sak hvor det blir vurdert om vedkommende er frisk og om det er fare for gjentakelse. Er det ikke det, slipper han fri."

Vi får tro at han vet hva han snakker om, gitt den stillngen han har. Etter 3 år kan Breivik begjære seg løslatt. Hvis de sakkyndige da vurderer at han er frisk nok, skal han løslates.
    Det er helt riktig det. En frisk person skal ikke holdes ansvarlig for noe han/hun gjorde under en psykose. Men som nevnt blir man ikke så lett frisk av en så alvorlig diagnose.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    otare skrev:

Det er korrekt, men ufullstendig. Retten avgjør, etter en psykiatrisk vurdering som retten ikke trenger å legge til grunn kan den dømte slippes fri. Ikke skal.

Det er mange som blander sammen forvaring og tvungen behandling, og som tror at psykiatre avgjør om dømte skal slippes fri.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.349
    Sted
    Trondheim
    Jeg har redigert mitt tidligere innlegg. Jeg har ingen tro på at han noen gang slipper ut.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Delle skrev:
    Det mest overraskende med denne diagnosen, paranoid schizofreni, er i mine øyne at muligheten for for denne konklusjonen ikke har streifet noen av alle de kommentatorene som har ytret seg i forkant. Såvidt jeg har sett da.

Mvh
    Så sant, men det har i alle fall streifet rettsvesenet.

VG er kjent med at både Domstoladministrasjonen og Oslo tingrett i sine forberedelser til den mest omfattende rettssak etter siste verdenskrig har holdt det som sannsynlig at psykiaterne kunne komme til å ende på den konklusjon som de nå har gjort.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    otare skrev:
    Jeg har redigert mitt tidligere innlegg. Jeg har ingen tro på at han noen gang slipper ut.
    Det tror heller ikke jeg. Paranoid schizofreni som har vart over flere år er av de aller mest behandlingssresistente psykiatriske sykdommene. Hos en ellers så ressurssterk person som ABB vil dette neppe gå over.

S

Slubbert

Gjest
    otare skrev:
    Jeg leser det slik at de mener at det ikke er mulig å bli frisk fra denne lidelsen, og at han dermed vil tilbringe resten av sitt liv i en psykiatrisk institusjon.
    Det gir liten mening å spekulere i hvor lenge og slikt. Hvis behandlingen virker skal han slippes ut, men hvor lang tid dette eventuelt vil ta vet ingen. De fleste som sier "han slipper aldri ut" sier det imidlertid i affekt, det er straffe- eller hevnmotivet som ligger til grunn for uttalelsene, og da er uttalelsene de facto feil. Det er lidelsen hans som bestemmer hvorvidt han slipper fri, ikke hva han har gjort.

S

Slubbert

Gjest
    Manifestet ble skrevet på totusentallet, det sier ingenting om Breiviks psykiske tilstand i 2050. Hvorfor gidde å bruke så mye tid på å spekulere i hvisatteomatte, dette er vurderinger som skal gjøres langt frem i tid, ikke i dag.

De rettspsykiatriskes vurdering er at han har paranoid schizofreni i 2011 og har hatt det i tre-fire år. Basically; han er koko.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:
    vredensgnag skrev:
    Vi så jo en del innspill fra norsk høyreside om at mannen var sinnsyk, gal, galmanns verk, siden man ikke ønsket at han skulle avspeile samfunnet. Mad lone wolf.

Nå har man fått bekreftelsen, og da kan vi avvente at den samme høyresiden løfter sin røst i harnisk over at han er blitt kjent utilregnelig.

Dermed kan han ikke sone i et fengsel, men vil bli overført til en psykiatrisk institusjon, der han vil bli forvart, mens han med jevne mellomrom får sin psykose vurdert.

Det er nå opp til retten om den godtar kjennelsen, og tar den i betraktning i sin vurdering av straffeforholdet. Rettssaken vil bli gjennomført, men nå med et potensiale for at det ikke blir tradisjonell straffeutmåling, men overføring til forvaring.

Er vi kloke nå, så spør vi oss selv hva det var i samfunnsånden som gjorde ham så spinnsyk i hodet at han angrep barn for å fremme sin sak. Og det siste vi trenger da, er "ytringsansvarlighet", om vi skal komme til kjernen i problemet.
    Å antyde at høyresiden i norsk politikk har ansvar for massakren er som å gi alle muslimer skyld for WTC-angrepet.
    "Nesten alle terrorister er muslimer".

Kan være en sunn øvelse å møte seg selv i døren noen ganger. Rettspsykiaternes kjennelse tvinger oss til å se på saken på en helt annen måte, og å ta inn over oss at Breivik er symptomet på noe større, som ikke kan isoleres med en fengselstraff over én person.
    Jeg skjønner ikke hva du mener her men...
    Jeg regner med at det er det jeg har uthevd du stusser over.

Slik jeg ser det gjorde ABB noe som mange oppfordret til i tiden før 22.7.
    Da Gahr Støre var på Utøya rett før angrepet holdt AUFere opp et banner med oppfordring til boikott av Israel - et bilde som vakte kommentarer man knapt kunne tro i ulike nettfora.

For mange var det aktuelt å bruke vold for å forsvare et ganske utydelig begrep om hva Norge er eller bør være, og selv i ettertid ser vi mange kommentarer om at det ABB gjorde var bare å vente, slik myndighetene holder på.

I timene før man kjente gjerningsmannens identitet ble det gjort, skrevet og sagt ting som gjør at jeg fortsatt verdsetter at ABB var mannen, og ikke en muslim. Om det siste hadde vært tilfelle ville resten av verden sett på med bestyrtelse i det nordmenn hadde satt skap og øvrig inventar på plass i løpet av noen utrenskingsuker, med midler vi alle ville skammet oss over i dag.

Derfor tror jeg også at kjennelsen om sinnstilstand tvinger oss til å i enda sterkere grad se på ABB som et symptom på noe som har gått galt i samfunnet, og som krever åpen dialog og arbeid om man skal unngå gjentakelser. For skillelinjen, stridskløften mellom standpunkt, er like meget til stede i dag som før 22.7.

S

Slubbert

Gjest
    toriamos skrev:
    Slubbert skrev:
    Basically; han er koko.
    Synes han uttrykker seg bedre enn deg. Hva blir så du?
    Den ga lite mening, uttrykksevne har ikke noe å gjøre med paranoid schizofreni.

PS: Slett innlegget kjappere neste gang.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Roberten skrev:
    Så får man se hvor lang tid det tar før journalister og politikere påberoper seg langt større kunnskap på området og forlanger at konklusjonen underkjennes.

Ikke minst, hvor lang tid det tar før den lekkes til/kjøpes av pressen.
    Det ser vi allerede. At mannen er gal, kan det ikke være mye tvil om. Enhver med slike holdninger mangler noe vesentlig. Når han i tillegg drar ut på drapstokt av sosialdemokrater, er det neppe noe tvil om at han er hinsides det aller meste.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Den er godt i gang. Per Sandberg har allerede krevd ny vurdering, fordi denne ikke var god nok....

Ellers er jeg særdeles overrasket, selv om jeg lett finner meg i at andre vet bedre. Himmel og hav for noen virkelighetsoppfatninger jeg har sett fra strafferettslig tilregnelige. Noen av dem har vært mye lenger fra senter enn ABB, for å si det sånn.

V

vredensgnag

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Den er godt i gang. Per Sandberg har allerede krevd ny vurdering, fordi denne ikke var god nok....

Ellers er jeg særdeles overrasket, selv om jeg lett finner meg i at andre vet bedre. Himmel og hav for noen virkelighetsoppfatninger jeg har sett fra strafferettslig tilregnelige. Noen av dem har vært mye lenger fra senter enn ABB, for å si det sånn.
    FrP har da ved en del anledninger vist til at Breivik hadde holdninger og meninger som var så langt ute at han ikke fant seg til rette i partiet, og derfor meldte seg ut. Siden partiet er på ytterfløy i norsk politikk, og Breivik menes å være enda lenger ute, blir det nå en underlig foreteelse at Sandberg går rød i ansiktet fordi man ikke har funnet Breivik tilregnelig.

Gitt sirkuset som enkelte Freppere har underholdt med i høst, og graden av utilregnelighet som er blitt utvist i den forbindelse, må da Breivik være bortimot i bane med Pluto i sammenligning, eller?

Syns jeg. Man må bestemme seg - var han gal og utenfor, og derfor ikke representativ? Eller var han en av oss, som tolket samfunnsånden feil fordi han stengte seg inne i et ekkokammer?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Manifestet ble skrevet på totusentallet, det sier ingenting om Breiviks psykiske tilstand i 2050. Hvorfor gidde å bruke så mye tid på å spekulere i hvisatteomatte, dette er vurderinger som skal gjøres langt frem i tid, ikke i dag.

De rettspsykiatriskes vurdering er at han har paranoid schizofreni i 2011 og har hatt det i tre-fire år. Basically; han er koko.
    Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med lidelsen, men koko er et uttrykk som ikke passer på de aller fleste med den diagnosen. Det er som Dag skriver behandlingsresistent, men graden av styrke er sterkt varierende. Det er mulig at at ABB vil utvikle seg i en mindre psykotisk retning, men det tror jeg ikke er tilfellet her.

En paranoid schizofren fremstår som oftest som normal for de fleste av oss, hvis de ellers er oppegående. Men min erfaring er at de lever i langvarige, og ofte relativt milde, psykotiske tilstander. Jeg har faktisk erfaring med et par tilfeller, som jeg har observert over svært lange perioder. For over ti år siden fikk jeg en person til behandling med den diagnosen, for slitet ble for tungt for vedkommende. Akkurat det tilfellet dreide seg om en person som ikke er noen fare for omgivelsene, og det gjelder også de få andre tilfellene jeg kjenner til. De lider heller ikke av alvorlige vrangforestillinger, som ABB gjør.

Den vrangforestillingene ABB har hatt i alle disse årene er nok godt befestet i hans sinn, og de gir han neppe opp så lett. Vi kan nok regne med at han vil bli værende i tvungen behandling i mange år fremover, svært mange år. De er nemlig også en av selvoppholdelsesdriftene hans, og for han vil det nok føles enklest å nekte for at han lider av vrangforestillinger, og heller innfinne seg med å være sperret inne.

Men jeg har ingen erfaring med hvordan en behandlet ABB vil forholde seg til slike ting på lang sikt, jeg er jo ikke en erfaren fagperson. Her får forumets fagpersonell (som finnes, også i denne tråden) korrigere meg hvis jeg tar feil, men jeg tror på tross av sterke anti-psykotiske medisiner vil han neppe gi opp sine grunntanker, siden han har kommet i behandling så seint. Som paranoid schizofren vil han føle seg nødt til å stå på sitt til en viss grad for å overhodet overleve med sitt selvbilde. Det som spesielt kjennetegner den siste delen av diagnosen er jo en evne til å frigjøre seg fra virkeligheten, enten i form av alternative virkeligheter, eller personlighetsspalting. Det siste tror jeg ikke er vanlig i denne kombinasjonen, så jeg tror at selv under kraftig medisinering vil han tviholde på de alternative virkelighetene som har utgjort hans hverdag i mange år.

Det betyr ikke at han ikke kan bli friskere enn det han var 22. juli. Han vil nok kunne få en slik grad av selvbeherskelse at han kan få fremsyning, og eventuelt delta i familiesaker som begravelser og lignende, hvis det er aktuelt. Det som er av en viss avgjørende betydning er at det er en diagnose som ofte forverres og utvikles av rusmisbruk, og det er klart at han har vært rusmisbruker i mange år, om enn ikke på sentralist-vis. Fravær av sentralstimulerende midler som efedrin og stereoider (som også har en slik bieffekt) vil kunne gjøre ham enkel å forholde seg til for personalet på institusjonen han skal bo på, men han lurer neppe psykiatere og psykologer som skal evaluere ham. De vet jo også hva han er i stand til å gjøre når psykosene er altoppslukende, som de åpenbart var i sommer. Alle som har gjennomgått personlighetstester vet at det er mer eller mindre umulig å manipulere dem over tid. Til det er de for vanskelige å knekke som logisk mønster for en som ikke selv har deltatt i utarbeidingen av dem, så jeg er ikke særlig redd for å møte en ABB med agenda om x antall år.

På tampen er det to ting som faktisk ligger litt i bakhodet mitt nå. Først og fremst slår det meg at hevninstinktet, som også fagfolk lider av som alle oss andre, åpenbart ikke har påvirket fagfolkene. Hele Norge lever i en hevn-rus nå, og dette føles nok sterkt både for de som stod nær ofrene. Jeg skjønner godt at flere AP-representanter begynte å gråte når klovnen Sandberg stod på talerstolen forleden, og jeg forstår godt hvis de gråter nå. Mange føler dette som et angrep på sine kjære i arbeiderbevegelsen, som nå får en prøvelse i sitt forhold til rettferdighetssans og instinkter. At hans mer normale og definitivt mer moderate meningsfeller kanskje også føler dette som en vanskelig avgjørelse er nok også riktig. Men det er en sunn affære at denne avgjørelsen er tatt. I USA tro jeg faktisk det ville vært vanskelig å foreta en rettferdig avgjørelse i denne saken, der vil hevnprinsippet i rettssystemet overkjørt normal saksgang her.

Det andre som slår meg, er alle de som har denne diagnosen og har gjort seg skyldige i mindre lovbrudd. Som jeg skriver trigges lidelsen av rusmisbruk, og de jeg kjenner som har diagnosen er rusmisbrukere. De er ikke tunge kriminelle, men i alle fall en av dem har sonet en kort dom for oppbevaring og andre omstendigheter. Åpner dette for en Lex Breivik? For en slik avgjørelse må jo kunne få presedens, og det betyr at det sitter en god del personer i norske fengsler som soner dommer for handlinger begått i en en psykose. En mildere psykose enn ABBs, men likefullt en diagnose som har trigget deres kriminelle adferd. Vil disse nå kunne forlange å få dommen omgjort til tvungen behandling, for når han er strafferettslig utilregnelig så er de også det? De er så "mildt angrepet" at de ikke er voldelige, og forbrytelsene deres er stort sett mot sin egen kropp, men her har jo retten klart avgjort at en kriminell handling som settes i sammenheng med diagnosen paranoid schizofren ikke er straffbar. Uten lidelsen ville de neppe vært tungt rusavhengige, og de ville ikke ha pushet de grammene med heroin/speed etc som de er dømt for uten å være syke. Istedenfor 8 måneder på Åna skal jo de behandles av en psykiater og/eller psykolog med medisinering, og i de aller fleste tilfeller i frihet. Jeg lurer faktisk litt på når den første diagnostiserte kommer til å føre sin sak i henhold til Lex Breivik, og kommer faktisk til å tipse i alle fall en person om muligheten. For er det slik at man kan "unnskyldes" for en massakre og et terrorangrep på grunn av diagnosen, så kan man definitivt "unnskyldes" for å pushe litt dop og stjele en sykkel. Ja, jeg kan til og med seg for meg erstatningssaker mot staten for sonte dommer, som i mange tilfeller har ødelagt unge liv helt unødvendig.

Det siste avsnittet var bare en digresjon, men i slike saker som dette så tenker jeg ofte på betydningen rettens avgjørelse kan få for samfunnet i andre tilfeller. For vi kan jo ikke gjøre forskjell på kong Salomo og Jørgen Hattemaker, massemorderen og småpusheren. Mild eller sterk, en ubehandlet og langvarig psykose er det den er, og bør behandles likt - om enn med lettere behandling for lettere tilfeller.

Enig med Vredens (glimrende nick i denne debatten) undring over Sandbergs reaksjon. Han burde føle lettelse, og da lurer jeg på hvorfor han ikke gjør det? Er det fordi han føler seg truffet av at en ekstrem meningsfelle "dømmes" som gal? Man kan jo undre seg over slikt, selv om det er litt politisk slemt. Men nei, jeg tror det dreier seg om noe helt annet. Det dreier seg om at Sandberg endelig beviser at han er totalt uegnet til sitt verv. En lovgiver med tyngde (som er tyngre enn en vanlig representant i saker som handler om juss) skal ikke blande kortene, og fremstå som en del av det dømmende (og utøvende) apparatet også. Det skrives mye om hvem som forstår demokrati på sentralen for tiden, og jeg tror at påstandene overdrives i begge  retninger her. Men Sandberg viser med dette at han ikke skjønner de grunnleggende prinsippene i det systemet han er en viktig del av. Av alle mennesker burde han holde mest kjeft nå, men inkompetansen er åpenbart stor.

Det andre som viser Sandbergs inkompetanse som lovgiver er at han egentlig bramfritt viser oss at for ham er rettspraksis hevn. For det er nok det som er grunnlaget for hans uttalelse, avgjørelsen tilfredsstiller ikke hans tørst etter samfunnets hevn. Hevnere har ingen plass i en justiskomité, noe Frp bør ha i bakhodet neste gang de skal plassere noen i den stillingen. Dette er ikke en sak der politikere kan koste på seg å være privatperson, men privatpersoners ofte lumre og primitive motiver i slike saker.

S

Slubbert

Gjest
    ^ Jeg har ikke førstehåndserfaring med schizofrene, nei. Det jeg bemerker er først og fremst at "han slipper aldri ut"-visa først og fremst lever på straffe- eller hevnaspektet, på handlingenes grusomhet og den såkalte kollektive rettsfølelsen. Og igjen, straffeaspektet og handlingenes karakter er ikke det som skal ligge til grunn i hverken forvaringsvurderinger eller psykiatriske vurderinger. At Sandberg reagerer som han gjør har såklart sammenheng med dette, han har alltid villet markere seg som "tough on crime" og talsmann for de mange som synes at dagens rettspraksis er for "blaut", eller feministisk eller hva som helst. Øye for øye og tann for tann sitter sterkt i menneskesinnet, det er endog formalisert i de fleste religioner. Dog er det, som påpekt i en artikkel jeg linket til, en særdeles kontraproduktiv dogme hva angår vår trygghet såvel som frihet.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    ^ Jeg har ikke førstehåndserfaring med schizofrene, nei. Det jeg bemerker er først og fremst at "han slipper aldri ut"-visa først og fremst lever på straffe- eller hevnaspektet, på handlingenes grusomhet og den såkalte kollektive rettsfølelsen. Og igjen, straffeaspektet og handlingenes karakter er ikke det som skal ligge til grunn i hverken forvaringsvurderinger eller psykiatriske vurderinger. At Sandberg reagerer som han gjør har såklart sammenheng med dette, han har alltid villet markere seg som "tough on crime" og talsmann for de mange som synes at dagens rettspraksis er for "blaut", eller feministisk eller hva som helst. Øye for øye og tann for tann sitter sterkt i menneskesinnet, det er endog formalisert i de fleste religioner. Dog er det, som påpekt i en artikkel jeg linket til, en særdeles kontraproduktiv dogme hva angår vår trygghet såvel som frihet.
    Her er vi 100 prosent på linje.

Du skal forresten ikke se bort fra at du har erfaring med lidelsen, og paranoid schizofrene oppfører seg sjelden som de schizofrene tegneseriefigurene fra Hollywood-filmer. Det er en ekstremt kompleks diagnose, og ikke nødvendigvis så enkel å oppdage på utsiden som de to sterke ordene antyder.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Hevnmotivet er ikke uforståelig i saker som dette. Men det må jo nødvendigvis falle bort som urimelig hvis vi har med en person å gjøre som er alvorlig psykisk syk.

Jeg kan heller ikke se for meg at mannen blir sluppet fri noengang, til det er hans tilstand sannsynligvis så knyttet til hans personlighet at det ikke går an å skille dette, og at potensialet for nye straffbare handlinger alltid vil være latent. Om dette sekundært kan stagge noens behov for hevn eller rettferd.. så er ikke det problematisk.

Hva kan man gjøre.. mannen lever helt i sin egen verden. Å holde ham bort fra vår er nok ingen dum permanent løsning. Konsekvensene er for alvorlig til at man kan gamble på om mannen blir frisk nok igjen. Han har jo vist hvor farlig han er.

Sandberg baserer sentrale deler av sin rettsforståelse på hevn som straff, og han vil nok føle seg snytt når han ikke kan delta i en overbudskonkurranse over hvor streng straff man bør gi Breivik.

Men jeg misunner ikke dem som skal jobbe med ham, i visshet om at han er i stant til å planlegge å drepe dem og rømme gitt den minste sjanse. Får meg nesten til å tenke på en av Hopkins store filmroller.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    Fy faen til unnfallenhet... Det er skuffende å registrere at man kan bli betegnet som psykotisk i gjerningsøyeblikket når man er smart og klar nok til å planlegge drapene på folk i årevis...

At man har hårreisende holdninger er ikke grunn til å bli å bli erklært sinnsyk..
    Ingen sak for en psykopat å lure psykologer og sosionomer og resten av sosialdemokratiets besservissere..

Fy f... jeg er skuffet og oppgitt

S

Slubbert

Gjest
    ^ Jeg formoder at du har utstrakt kunnskap og psykiateryrket og rettspsykiatriske vurderinger siden du uttaler deg så skråsikkert?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Slubbert skrev:
    ^ Jeg formoder at du har utstrakt kunnskap og psykiateryrket og rettspsykiatriske vurderinger siden du uttaler deg så skråsikkert?
    +1

V

vredensgnag

Gjest
    Det ble tydelig formulert i Dagsnytt 18 at Per Sandberg burde være noe tilbakeholden med sine oppfatninger, gitt at han som leder i Justiskomitéen har et ansvar å skjøtte. Måten det ble sagt på var fornøyelig, for en som lett fornøyes.

Skjønner ikke helt hvorfor Sleiven er skuffet og oppgitt, har sosialdemokratiet frikjent Breivik?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.082
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen psykologer/psykiatere her som kan ytre hvordan de vurderer dette? -og ikke nødvendigvis i samsvar med "gjeldende konklusjon"?

N

Nifelheim

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det ble tydelig formulert i Dagsnytt 18 at Per Sandberg burde være noe tilbakeholden med sine oppfatninger, gitt at han som leder i Justiskomitéen har et ansvar å skjøtte. Måten det ble sagt på var fornøyelig, for en som lett fornøyes.

Skjønner ikke helt hvorfor Sleiven er skuffet og oppgitt, har sosialdemokratiet frikjent Breivik?
    Vi burde vel forlengst ha fått med oss at Sandberg sjeldent er sitt ansvar bevisst.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.646
    Sleiven skrev:
    Fy faen til unnfallenhet... Det er skuffende å registrere at man kan bli betegnet som psykotisk i gjerningsøyeblikket når man er smart og klar nok til å planlegge drapene på folk i årevis...

At man har hårreisende holdninger er ikke grunn til å bli å bli erklært sinnsyk..
    Ingen sak for en psykopat å lure psykologer og sosionomer og resten av sosialdemokratiets besservissere..

Fy f... jeg er skuffet og oppgitt
    Man er nødvendigvis ikke dum selv om man er gal.
    Jeg visste ikke at psykologer og sosionomer var politiske titler.

Det er helt klart at mannen er syk, en frisk mann ville ikke ha gjort det han gjorde.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Fra Nettavisen:

Konklusjonen er altså at mannen ikke er psykisk frisk, og at han derfor ikke kan straffes for det han gjorde 22. juli.

Det betyr altså ikke at rettssaken blir skrinlagt. Den vil starte som planlagt i april. Breivik vil heller ikke gå fri. Hvis han ikke kan dømmes på vanlig måte, vil han bli overført til tvungen psykiatrisk helsevern der han vil bli til helsevesenet mener han er trygg for samfunnet.

C

Cyber

Gjest
    Men, Loevhagen, hvor lenge tror du han varer på gata i Norge? Det må jo være ganske mange rundt om som nok ville reagert på det både i ord og gjerning.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Sleiven skrev:
    Herlig. Herlig.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.732
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    spørs hva som er større straff- overlatt til justizvesenet eller kastet i møllene til helsevesenet ? :p

[edit: men sånne "VIPs" får kanskje mer og bedre oppfølging som den vanlige dødelige som blir overlatt til helsevesenet]

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    NRKs nyhetssending gav vel klart uttrykk for at Sandberg ikke er en ensom (politker-)ulv. Føler meg vel ikke akkurat oppkvikket av det…

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn