Hi-Fi magasin Da bladet Lyd & Bilde ødela bransjen!

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
HEI, norske hi-fi verden! Dette må da være en av de mest sentrale diskusjoner vi kan komme til å føre. Er dere våken? Kanskje toget går NÅ.

dette temaet kunne jeg tenkt meg å skrive mye om, men da må jeg sette meg på Mac-en. Senere en gang, kanskje. Men til saken:

Vi skal ikke nevne K- ordet, men bindinger er vel bedre. Jeg kan på ingen måte skilte med erfaringer mange av dere tidligere bidragsytere i tråden presenterer. Men...

hvorfor kan vi ikke somnordmenn i dag forsøke å verdsette god lyd og gode råd fra entusiaster som HH og hans kumpaner i Stereo+? Jeg tror, håper i hvertfall, de fleste av oss klarer å se når pengemakten tar overhånd og skal prakke på oss noe vi egentlig ikke trenger. selvsagt blir vi påvirket av den store verden, herunder "pengemakten", men gode råd fra noen som snakker norsk er alltid å foretrekke.

Og så til kjernen i tema: hvis vi står støtt i vår egen kunnskap og oppfatning av god lyd, hvem skal overbevise oss om at noe annet er MYE bedre? Var det ikke nevn tidligere i tråden at HH og andre norske journalister hevdet at vi selv måtte lytte og mene at d vi hørte var godt for oss selv? Med en slik filosofi, tror jeg vi raskt gjennomskuer "kapitalen". Håper jeg.

som jeg har skrevet i en annen tråd: HH og dere andre: Good job, og keep up the Good work, karer!

Vi trenger uavhengige journalister og fagmennesker på god lyd, som kan gi oss de gode råd, også i fremtiden. Kjenner ikke Lyd og Bilde, men jeg tror på Stereo+. Og så tror jeg på entusiastene som evner å formidle inspirasjon til videre utforskning av hi-fi.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Academic, du uttaler deg som om markedet er fullt av ubrukelig skrammel. Det er mildest talt sludder, og tyder ikke på at du i særlig grad har fingeren på pulsen til det markedet du åpenbart mener svært mye om.
At den eneste holdbare relasjonen mellom presse og bransje er at bransjen burde ha råd til å kjøpe alt den tester, er himmelropende urealistisk på grensen til totalt innesnødd.
Jeg har skrevet om hifi en stund. Noen ganger kommer vi over produkter som vi ikke synes holder mål. Noen veldig få ganger har jeg fått lite festlige reaksjoner fra bransjefolk fordi de kunne tenkt seg et annet resultat. Som regel går det helt greitt. Men påvirke resultatet får de aldri. Ikke om de annonserer, ikke om de truer med aldri å levere mer til test, og aldri av noen annen grunn. Og grunnen til at mye får bra omtale, er at det faktisk er usedvanlig mye bra utstyr å få der ute. Men ting kan være bra på forskjellige måter. Jeg tror de fleste bør ta inn over seg at å drive med hifi utover hobbybasis, og da kanskje i særdeleshet magasin, er en massiv oppoverbakkejobb man driver med fordi det tidvis er morsomt. Ingen, muligens med unntak av herrene bak magasinet i trådens tittel, holder på med dette fordi det er penger å hente i noen særlig grad.


Siden jeg skrev den Wavac-testen du er inne på, HCS;
Det var en veldig dyr preamp, som med klar margin er noe av det minst nøytrale jeg har vært borti så lenge jeg har skrevet om hifi.Et produkt med litt av en signatur. Slett ikke min kopp med te. Jeg tror ikke det var så veldig vanskelig å oppfatte det, for å si det sånn.Men så kan ikke jeg ta ansvar for folks evne til å få med seg det vesentlige i en tekst, selvfølgelig.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Heh, her var det mye tøv, lyd og bilde er det eneste bladet som fanger bredt nok til å ha et respektabelt opplag
MusicBear tok opp et veldig interessant tema. Men "noen" prøvde umiddelbart å undergrave diskusjonen. Undres hvorfor?
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Heh, her var det mye tøv, lyd og bilde er det eneste bladet som fanger bredt nok til å ha et respektabelt opplag
MusicBear tok opp et veldig interessant tema. Men "noen" prøvde umiddelbart å undergrave diskusjonen. Undres hvorfor?
Kanskje fordi hans påstander og vurderinger er (eller oppfattes som) nokså fjerne? Han har tydeligvis også ett stort "hull" hva gjelder nordisk hifipresse, i Danmark var det mye kvalitet. Sikkert Lydogbilde sin feil at de gikk dukken der også?
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Har noen et eksemplar av gamle Audio blekka liggende :confused:

Kjempe hvis noen kunne lage en pdf av den laste den opp på HFS . :)

Mvh

Laban MK3
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Heh, her var det mye tøv, lyd og bilde er det eneste bladet som fanger bredt nok til å ha et respektabelt opplag
MusicBear tok opp et veldig interessant tema. Men "noen" prøvde umiddelbart å undergrave diskusjonen. Undres hvorfor?
Kanskje fordi hans påstander og vurderinger er (eller oppfattes som) nokså fjerne? Han har tydeligvis også ett stort "hull" hva gjelder nordisk hifipresse, i Danmark var det mye kvalitet. Sikkert Lydogbilde sin feil at de gikk dukken der også?
Nettopp. Om dette skal bli et "interessant tema" så må vel først trådstarter, eller hvem som helst, underbygge påstanden om at Lyd og Bilde har "ødelagt" noe som helst. Så vidt jeg kan se har dette fortsatt ikke skjedd, etter tre sider.

Mulig det bare er jeg som er dum som et brød, men jeg skjønner i utgangspunktet ikke hva det faktisk er meningen at vi skal diskutere i denne tråden.
 
C

cruiser

Gjest
Heh, her var det mye tøv, lyd og bilde er det eneste bladet som fanger bredt nok til å ha et respektabelt opplag
MusicBear tok opp et veldig interessant tema. Men "noen" prøvde umiddelbart å undergrave diskusjonen. Undres hvorfor?
Skjønner ikke hva som er så interessant med det. Opplagt ikke noen av de "kule" gutta som leser lyd og bilde.. men de har fortsatt flest lesere og god økonomi. Holmedal er vel på mk4 nå i sitt hifibladeventyr, syns ikke det er spesielt mye å skryte av.
 
Sist redigert av en moderator:
G

Gasolin

Gjest
Skjønner vel nesten hvorfor hififolket kan være utryddingstruet med tråder som denne. Intern uenighet og krangel på HFS???
 

holyman2084

Medlem
Ble medlem
20.02.2005
Innlegg
22
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Se på mediehusene. Alt handler om å få antall clicks vha ubrukelig tabloidsøppel ispedd tonnevis med reklame. Finansavisene styrer presentasjoner av børsinformasjon alt etter hvilken portefølje avisene selv eier. At hifiblader også går i den retningen er trist, men selvsagt ingen overraskelse når man setter det i den råtne konteksten som hele mediaverden har sunket i
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Academic, du uttaler deg som om markedet er fullt av ubrukelig skrammel. Det er mildest talt sludder, og tyder ikke på at du i særlig grad har fingeren på pulsen til det markedet du åpenbart mener svært mye om. At den eneste holdbare relasjonen mellom presse og bransje er at bransjen burde ha råd til å kjøpe alt den tester, er himmelropende urealistisk på grensen til totalt innesnødd.
Jeg har skrevet om hifi en stund. Noen ganger kommer vi over produkter som vi ikke synes holder mål. Noen veldig få ganger har jeg fått lite festlige reaksjoner fra bransjefolk fordi de kunne tenkt seg et annet resultat. Som regel går det helt greitt. Men påvirke resultatet får de aldri. Ikke om de annonserer, ikke om de truer med aldri å levere mer til test, og aldri av noen annen grunn. Og grunnen til at mye får bra omtale, er at det faktisk er usedvanlig mye bra utstyr å få der ute. Men ting kan være bra på forskjellige måter. Jeg tror de fleste bør ta inn over seg at å drive med hifi utover hobbybasis, og da kanskje i særdeleshet magasin, er en massiv oppoverbakkejobb man driver med fordi det tidvis er morsomt. Ingen, muligens med unntak av herrene bak magasinet i trådens tittel, holder på med dette fordi det er penger å hente i noen særlig grad.
Jeg har selv skrevet flere artikler i det bladet du tilhører (-2003-200:cool: og har eid over 200 produkter siden 1989, så noe har jeg fått med meg. Jeg tror dessuten at du skal lese nærmere hva jeg har skrevet en gang til. For jeg har altså IKKE sagt eller skrevet ""At den eneste holdbare relasjonen mellom presse og bransje er at bransjen burde ha råd til å kjøpe alt den tester."

Det jeg har skrevet er at denne utlånspraksisen skaper problematiske bindinger. Jeg har selv blitt oppringt og kjeftet "huden full" etter at jeg gav en dårlig omtale av et produkt. Etter et par liknende tilfeller gadd jeg ikke mer; jeg nektet å kompromisse på integriteten. Så hvorfor så hårsår?

De siste årene har jeg vært innom flere produkter i prisklassen opp til 5000 (i motsetning til tidligere, med eget anlegg til 500K). I de lavere prisklassene er kvaliteten ganske så varierende, og det synes jeg er viktig at også Hifi-bladene griper fatt i. Så hvorfor nesten bare "kose-tester"?

Hifi-blader bør i større grad hjelpe forbrukerne med å navigere av jungelen av produkter, og mindre grad være en forlenget arm av Hifi-bransjen med sine glossy reklamebilag. Du trenger slett ikke være enig, og er du skribent nå, så er din rolle en annen enn min.
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Jeg er slett ingen "ringrev" i bransjen, men abonnerte i flere år på Lyd&Bilde, Hjemmekino og Fidelity. Og: har høstet mye kunnskap og interesse via slike blader. Vil komme med et lite forsvar av nettopp Lyd&Bilde, da jeg vil framheve at de ofte har holdt seg til å skrive korte og konsise omtaler, uten å bruke alt for lange og vanskelige formuleringer. Har spesielt satt pris på Lasse Svendsen sine tester, han synes jeg er dyktig. Men: de burde testet bredere, fått fram flere merker og ikke alltid "favorisere" noen få. I det hele tatt synes jeg dette er en av svakhetene til Hi-Fi pressen; de tester ikke mye nok, og bredt nok. Hva om journalistene, og for så vidt alle på forum, holdt seg til å beskrive hvordan produktene låter, og ikke bare karakterfeste, evt rose/slakte. For det er ikke tvil om at alle merker har sine lydsignaturer, og alt passer ikke til alt. Og jeg kunne ønsket flere råd om sammensetning av anlegg, hvilke merker passer sammen, hvor kraftig forsterker trenger disse høyttalerne, bør man velge balansert eller ubalansert signalvei, bi-wire eller singel-wire, osv. Dette må man nesten til selgere for å få vite klart, om man da ikke har prøvd og testet nok selv til at man vet veien å gå. Og ære være alle som gir nøkterne og godt forklarte omtaler og råd, uten å la egne forutinntatte meninger eller ytre "press" påvirke dem i dette.
 
M

MusicBear

Gjest
Musicbear; Hva er det DU har i glasset denne påsken? For din del håper jeg det gir en viss promille, maken til vrøvl. Dette sitatet fra deg tar vel kaken ;

"Jeg påstår Lyd & Bilde via Håvard Holmedal og Knut Vadseth sin gjerning lant på vei er årsaken til hi-fi interessen i Norge."

Godt du moderer deg ved å skrive langt på vei, jeg vil si langt på vei på jordet, eller på FEIL jordet..


Jeg er en kjedelig fyr, drikker bare øl. Særdeles lite, denne påsken her, legger til rette nesten en måneds opphold i USA med avreise tirsdag.

Mens du 7th-hifi kun avslører at du ikke leste L&B fra tiden jeg viste til, og med det uttaler du deg etter en ikke-fakta metode og havner som du selv setter spørsmål om; på feil jorde.
 
M

MusicBear

Gjest
Heh, her var det mye tøv, lyd og bilde er det eneste bladet som fanger bredt nok til å ha et respektabelt opplag
MusicBear tok opp et veldig interessant tema. Men "noen" prøvde umiddelbart å undergrave diskusjonen. Undres hvorfor?
Skjønner ikke hva som er så interessant med det. Opplagt ikke noen av de "kule" gutta som leser lyd og bilde.. men de har fortsatt flest lesere og god økonomi. Holmedal er vel på mk4 nå i sitt hifibladeventyr, syns ikke det er spesielt mye å skryte av.


Tillater meg å si; du aner ikke hva du prater om crusier! I din spydige påstand om at Holmedal holder på med sin mk4 av hi-fi blader.

Håvard Holmedal har aldri prostituert seg til hverken annonsørene eller eierne av blader han har jobbet for. Jeg vet hvorfor han sluttet i Lyd & Bilde, jeg vet hvorfor han sluttet i de utgavene som var i eie av Hjemmet Mortensen - begge deler faktorer jeg ikke skal dele med deg eller andre her.

Jeg vet også at han/de satset veldig da de bygget opp testlokalet på Økern, som andre blader ikke en gang har vært i nærheten av å disponere for at testene skulle bli så bra som mulige. Jeg kjenner til noen av faktorene som gjorde at det igjen gikk på rævva.

Alt dette; ingen skal si han skriver med en penn myntet på at annonsørene skal sende over penger i det ting står på trykk - forøvrig noe som gjelder alle de jeg vet hvem er av norske hi-fi journalister.

For 20 til 25 år siden (der et sted) delte jeg (tilfeldigvis) et lunsjbord med daværende redaktør av danske High Fidelity, under en hi-fi messe på SAS hotellet i København. Michael Madsen hørte vi var nordmenn, lot oss etter få setninger over bordet få vite følgende: Han misunnet Holmedal og Vadseth i Lyd & Bilde som lot seg bruke så mye tid overfor sitt pulblikum med å informere og belære generelt om hi-fi, stimulere til interessen også. Mens de selv laget til ting gjennom bladet som kun de mest fingernemme og loddebolt-vante kunne klare å få til av selvbygg konstruksjoner.

Så dere som ikke har lest Lyd & Bilde fra de gode dagene med Holmedal og Vadseth; les før dere prater! Samtidig som jeg legger til at nåværende journalister der (som har vørt der i flere år nå) konstant gir meg mer og mer tillit til det de setter på trykk - det lille de vier til hi-fi stoff der totalt sett.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Magasinet har vel hett Lyd & Bilde ​fra starten av?

Nei, noe med satelitt magasin eller noe lignende - husker ikke nøyaktig hva.


Nå skal jeg kverulere litt: Magasinet het vel Lyd & Bilde etter at det begynte å hete Lyd & Bilde? Og det er jo Lyd & Bilde du snakker om?


Spør du meg? Lyd og Bilde har vært navnet hele tiden, ja. Men, det er egentlig en videreutvikling av et blad om altså het noe med satelitt.

Det trur eg ikkje. L&B har vore her iallfall sidan ca 1992. Før det var det Audio som lausreiv seg frå Audioscan ca 1985 (?). Før det var Puls HiFi norsk hifitalerør. Og før det noko som heitte "Hifi & elektronikk" om eg ikkje hugsar feil.
Klart magasin og bransje har utvikla seg i laupet av denne tida. Tykkjer det må vere meir fornuftig å sjå framover....
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Musicbear; Hva er det DU har i glasset denne påsken? For din del håper jeg det gir en viss promille, maken til vrøvl. Dette sitatet fra deg tar vel kaken ;

"Jeg påstår Lyd & Bilde via Håvard Holmedal og Knut Vadseth sin gjerning lant på vei er årsaken til hi-fi interessen i Norge."

Godt du moderer deg ved å skrive langt på vei, jeg vil si langt på vei på jordet, eller på FEIL jordet..


Jeg er en kjedelig fyr, drikker bare øl. Særdeles lite, denne påsken her, legger til rette nesten en måneds opphold i USA med avreise tirsdag.

Mens du 7th-hifi kun avslører at du ikke leste L&B fra tiden jeg viste til, og med det uttaler du deg etter en ikke-fakta metode og havner som du selv setter spørsmål om; på feil jorde.
Vel, la meg bare kort fastslå at der tar du feil, igjen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
De som har ødelagt mest for norsk hifipresse var de som kjøpte opp gamle Audio for deretter å legge det ned.
Var det det som het AudioVideo på midten av nittitallet? Eller et annet og eget?
Det var ikkje AudioVideo som kjøpe opp noko. Dei la ned seg sjølve, og konsentrerte seg om Fotografi i staden (trur det var i -98. Eg skreiv for AudioVideo frå 94 - 97)
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Nå skal jeg kverulere litt: Magasinet het vel Lyd & Bilde etter at det begynte å hete Lyd & Bilde? Og det er jo Lyd & Bilde du snakker om?


Spør du meg? Lyd og Bilde har vært navnet hele tiden, ja. Men, det er egentlig en videreutvikling av et blad om altså het noe med satelitt.

Det trur eg ikkje. L&B har vore her iallfall sidan ca 1992. Før det var det Audio som lausreiv seg frå Audioscan ca 1985 (?). Før det var Puls HiFi norsk hifitalerør. Og før det noko som heitte "Hifi & elektronikk" om eg ikkje hugsar feil.
Klart magasin og bransje har utvikla seg i laupet av denne tida. Tykkjer det må vere meir fornuftig å sjå framover....
Jeg har forsøkt å finne noen faksimiler fra de nevnte skriftene nå i kveld, bare for å få på plass noen årstall, men nå ble det for sent. Men du har mye rett i det du skriver, Audiophile-Arve. Og kanskje kan det være lurt å legge ned stridsøksa og se framover - i det minste for å få noen fredelige påskedager (før hverdagen kommer) :)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Det trur eg ikkje. L&B har vore her iallfall sidan ca 1992. Før det var det Audio som lausreiv seg frå Audioscan ca 1985 (?). Før det var Puls HiFi norsk hifitalerør. Og før det noko som heitte "Hifi & elektronikk" om eg ikkje hugsar feil.
Klart magasin og bransje har utvikla seg i laupet av denne tida. Tykkjer det må vere meir fornuftig å sjå framover....
Det høres riktig ut.

I tillegg hadde vi jo også danske High Fidelity som var i salg lenge før det + endel andre publikasjoner man fant i hyllene hos Narvesen.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Eieren av Audio fra den gang (den ene av dem), var sett i våre hi-fi interesserte øyne "gal" - han om det så lenge han eide bladet selv.

Jeg traff han forøvrig personlig, en rekke ganger. Men ønsker ikke å legge ut mer om det enn hva jeg her har gjort.
Angrer på at jeg stakk hodet inn i diskusjonen. Blåser egentlig i temaet. Pressen er i mine øyne blitt irrelevant. Heldigvis!
Nuvel. Nok en halvkvedet vise, med andre ord.
Jeg har nok blitt feig på eldre dager.
:D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det trur eg ikkje. L&B har vore her iallfall sidan ca 1992. Før det var det Audio som lausreiv seg frå Audioscan ca 1985 (?). Før det var Puls HiFi norsk hifitalerør. Og før det noko som heitte "Hifi & elektronikk" om eg ikkje hugsar feil.
Klart magasin og bransje har utvikla seg i laupet av denne tida. Tykkjer det må vere meir fornuftig å sjå framover....
Det høres riktig ut.

I tillegg hadde vi jo også danske High Fidelity som var i salg lenge før det + endel andre publikasjoner man fant i hyllene hos Narvesen.
Danske High Fidelity er eit stort sakn. Spesielt saknar eg plateomtalene til MWA. Underhaldande og lærerikt. Ein god del ting eg var uenig i innimellom, men uansett eit blad der skribentane gjennomgåande hadde høg integritet. Dessutan ein innfallsport der norske audiofile fekk kjennskap til dansk humor...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ANM;
Gamle-gamle Audio var eit forrykande bra magasin. Men så var det i utgangspunktet administrert frå Bergen..... Lausreiv seg frå Audioscan-avisa med same namn, og skapte seg integritet etter eitt nummer. Ei herleg tid då ein mann var ein mann, og ein høgtalar ein høgtalar. (Eg skreiv plateomtaler i nummer 3 og 4. Så i nummer 9 kom Stig Arne Skilbrei på heimebesøk hos meg. Bindingar opp og i mente)

Det er alltid bindingar i kommunikasjon - det er kanskje betre å snakke om "bias"- føringane som ligg der i utgangspunktet. Objektivitet? Eg kan alltids måle forsterkaren min (målt til 135 kg, noko som vekkjer interesse i visse settingar). Men kunsten å avgjere kva som er relevant, både når det gjeld produktutval og målingar, er ikkje enkel.
Vi gjer så godt vi kan for å halde på kredibiliteten, og unngå korrupsjon. Men ein hobby utan lidenskapar og dei emosjonelle faktorane vert fort kjedeleg.

Eg trur elles hifipresse er avgjerande for at hobbyen skal kunne ta mål av seg for å vere ein livsstil, og ikkje eit samfunn av dei "siste dagers rettferdige"....så kvifor ikkje ta sjansen på å gå i deg sjølv, og tenkje på nytt?
Skriv for meg du, så skal du få headroom. Det er veldig høgt under taket (og ekstremt dårleg betalt) i www.audiophile.no ...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg tror i aller beste mening det er Academic South du mener å henvende deg til her, Arve. Ikke for det, jeg tror nok ANM er skrivefør også, hans innlegg på HFS tyder definitivt på det. Men det var altså Academic som hadde sitt å si om bindinger.
Men bevares, det er vel bare å velge.;-)
 
M

MusicBear

Gjest
ANM;
Gamle-gamle Audio var eit forrykande bra magasin. Men så var det i utgangspunktet administrert frå Bergen..... Lausreiv seg frå Audioscan-avisa med same namn, og skapte seg integritet etter eitt nummer. Ei herleg tid då ein mann var ein mann, og ein høgtalar ein høgtalar. (Eg skreiv plateomtaler i nummer 3 og 4. Så i nummer 9 kom Stig Arne Skilbrei på heimebesøk hos meg. Bindingar opp og i mente)

Det er alltid bindingar i kommunikasjon - det er kanskje betre å snakke om "bias"- føringane som ligg der i utgangspunktet. Objektivitet? Eg kan alltids måle forsterkaren min (målt til 135 kg, noko som vekkjer interesse i visse settingar). Men kunsten å avgjere kva som er relevant, både når det gjeld produktutval og målingar, er ikkje enkel.
Vi gjer så godt vi kan for å halde på kredibiliteten, og unngå korrupsjon. Men ein hobby utan lidenskapar og dei emosjonelle faktorane vert fort kjedeleg.

Eg trur elles hifipresse er avgjerande for at hobbyen skal kunne ta mål av seg for å vere ein livsstil, og ikkje eit samfunn av dei "siste dagers rettferdige"....så kvifor ikkje ta sjansen på å gå i deg sjølv, og tenkje på nytt?
Skriv for meg du, så skal du få headroom. Det er veldig høgt under taket (og ekstremt dårleg betalt) i www.audiophile.no ...


Du er inne på noe vesentlig her Arve. Men først og fremst; all mulig honnør & gratulasjoner til at du/dere (som tilhører gründerne i vårt land innenfor "øvelsen" hi-fi tidskksrifter) er på banen med deres egen nyvinning om dagen - til stor appaus fra leserne! Noe som igjen forteller at en ting ligger til grunn for dere selv gjennom alle disse årene; ENTUSIASME!

Så er du også ved kjernen til denne tråd - entusiasme! For alle skribenter innenfor hi-fi har vært/er entusiaster, hvor plutselig et av disse mediene i form av griske eiere, nærmest grisebanker annonsørene på "annonse-penge-mas" så de blir lei hi-fi blader.

Hadde ikke Lyd & Bilde gjort dette - peset leverandørene så hardt på annonseroner over en lang periode - er min påstand at Audio fortsatt hadde vårt i live slik det var den gangen. For det finnes ikke en eneste leser i dette land som ønsket Audio bort - men når en aktør blir så stor og grisk at det kun blir smuler igjen til den/de andre - vinner den største. Og hvilken fordel har vi forbrukere av det i dag?

Igjen; jeg gjentar jeg at jeg ikke på noen som helst måte har noe negativt å si om journalistene i Lyd & Bilde: Tvert i mot syntes jeg Lasse, Audun og Geir bli bedre og bedre - de også er entusiaster som alle dere andre. Men vi husker vel forskjellen på dette bladet før de begynte å sette på trykk det meste som går på batteri eller har stikk-kontakt i enden... En six pack på at disse tre gutta ville laget mer hi-fi stoff om eieren hadde gitt de plass.

SPENNENDE - med nysatsningen fra Audiophile.no samt Fidelity - tør innrømme dette blir julekveld hver gang de kommer ut med noe.

TØFT - for relativt nyetablerte Stereo+ men jeg tror de har gått opp løypa for blader på nett overfor annonsørmarkedet. Tøft også, for Lyd & Bilde, som med tre konkurrenter nok skal merke det på abonnementsiden - kan være de med det putter på mer hi-fi stoff for å beholde oss?

FREMTIDEN - har bare ikke sett bedre ut på lenge overfor oss som er interessert i hi-fi. For det første er det kun entusiaster som jobber med stoffet de presenterer for oss - her blir prat fra levra hva den enkelte opplever - kan jo ikke bli bedre.

NEGATIVT - trolig for all fremtid! For de som er hi-fi interesserte men ikke tror på det de hører, hvor disse måletallene forteller hvordan noe låter. Dette har imidlertid mye med økonomi og gjøre, hvor de fleste entusiast drevne steder hverken har kompetanse eller økonomi til å foreta disse målingene. Det alle imdidlertid klarer å få til, er å skru av lokket. Ta en titt. Fortelle om dette ser bra ut eller er en "Edge" :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Bjørn, bare for å presisere litt; Når jeg leser det du skriver, er det veldig lett å tolke deg dithen at du tillegger den gamle versjonen av L&B mer viktighet og relevans når det kommer til hifi-interessen her til lands enn du gjør Audio.
Det er forsåvidt greitt om det er det du mener, men det virker bare litt historieløst til å være deg.

En annen ting er at selv om L&B har ansvaret for endel, tror jeg ikke vi skal tynge dem ytterligere mht ansvaret for at Audio i sin tid gikk dukken. De som satt på eierskapet dengang, viste seg å ha tanker og planer for bladet som skapte endel rabalder, for å si det svært diplomatisk og uten å gå i detaljer. Så jeg tror det ville være rimelig korrekt å si at de tok livet av Audio selv, over tid.
 
Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det trur eg ikkje. L&B har vore her iallfall sidan ca 1992. Før det var det Audio som lausreiv seg frå Audioscan ca 1985 (?). Før det var Puls HiFi norsk hifitalerør. Og før det noko som heitte "Hifi & elektronikk" om eg ikkje hugsar feil.
Klart magasin og bransje har utvikla seg i laupet av denne tida. Tykkjer det må vere meir fornuftig å sjå framover....
Det høres riktig ut.

I tillegg hadde vi jo også danske High Fidelity som var i salg lenge før det + endel andre publikasjoner man fant i hyllene hos Narvesen.
Danske High Fidelity er eit stort sakn. Spesielt saknar eg plateomtalene til MWA. Underhaldande og lærerikt. Ein god del ting eg var uenig i innimellom, men uansett eit blad der skribentane gjennomgåande hadde høg integritet. Dessutan ein innfallsport der norske audiofile fekk kjennskap til dansk humor...
Tiltredes! Mogens Wenzel Andreasen skrev morsomt. En tid var han med på det danske laget i Kontrapunkt, og var underholdende også der. Og bladets Reference-cd'er var for meg en nærmest uuttømmelig kilde for å oppdage musikk og musikere jeg ikke kjente fra før.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Hifi-blader bør i større grad hjelpe forbrukerne med å navigere av jungelen av produkter, og mindre grad være en forlenget arm av Hifi-bransjen med sine glossy reklamebilag.
Et annet moment er at folk liker å lese positive omtaler av et produkt de allerede har ervervet, da dette oppleves som en 'confidence-booster' (dvs. at man har gjort et godt valg). Litt samme sak som å lese omtalen fra en konsert man nettopp har vært på og som er sammenfallende med eget inntrykk.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har noen et eksemplar av gamle Audio blekka liggende :confused:

Kjempe hvis noen kunne lage en pdf av den laste den opp på HFS . :)

Mvh

Laban MK3
Har mange liggende. Skal se på det når jeg kommer hjem fra hytta.
ligger på sofaen i Tuddal å håper regnet skal gi seg.
reiser hjem i morgen før alle skal på veien.

Steinar.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg tror i aller beste mening det er Academic South du mener å henvende deg til her, Arve. Ikke for det, jeg tror nok ANM er skrivefør også, hans innlegg på HFS tyder definitivt på det. Men det var altså Academic som hadde sitt å si om bindinger.
Men bevares, det er vel bare å velge.;-)
Håpar ikkje ANM tok det ille opp, eg berre ytra meg litebittegrand....

Det hadde elles vore fint med fleire skribentar. Og det spørjast ikkje etter formelle kvalifikasjonar. Vegen vert til medan du går. Og kompetansen syner ein likevel når ein kjem med entusiastiske meldingar på Sentralen.

www.audiophile.no trur vi at framtida er digital (når det gjeld publisering av nyhende og tidsskrift, ikkje nødvendigvis når det gjeld musikkreproduksjon), noko som avspeglast i vår kjære webredaktør. (Utan ein kapasitet som Karl Erik, ville Audiophile vore under torva no).

Dette vil nødvendigvis føre til flatare strukturar og lågare redaksjonshierarki. Det vil vere flott om "lekfolk" skriv omtaler om produkta dei får inn i heimen, slik at vi får omtalt breiare produktspekter. Dette vil også stille nye krav til kvalitetskontroll, felles plattformbygging og integritet hjå skribentane. Men det får vi ta etter kvart.

Å halde nettsidene (på sikt trur eg dette er meir essensielt enn eit hifi-magasin. Sistnemnde er hovudsakleg for lesarar av papir, og det minkar det på) oppe, krev eit minimum av investeringar, og har langt færre kostnadar enn papir. Datamaskiner har folk frå før, og nettplass + programvare er ikkje allverda. Største bøygen for ein flat struktur med mange skribentar, er logistikkostnadane til retur av tung hifi. Så denne må nok importørane ta seg av. Om dei ikkje satsar på eiga reklametruverd, og annonsering i VG eller sånt...

Så sjølv om det er mykje moro å seie om hifi-skriving i fortida: Eg ser lyst på framtida. Håpar berre importørane av ymse utstyr gjer det same.
 
M

MusicBear

Gjest
Bjørn, bare for å presisere litt; Når jeg leser det du skriver, er det veldig lett å tolke deg dithen at du tillegger den gamle versjonen av L&B mer viktighet og relevans når det kommer til hifi-interessen her til lands enn du gjør Audio.
Det er forsåvidt greitt om det er det du mener, men det virker bare litt historieløst til å være deg.

En annen ting er at selv om L&B har ansvaret for endel, tror jeg ikke vi skal tynge dem ytterligere mht ansvaret for at Audio i sin tid gikk dukken. De som satt på eierskapet dengang, viste seg å ha tanker og planer for bladet som skapte endel rabalder, for å si det svært diplomatisk og uten å gå i detaljer. Så jeg tror det ville være rimelig korrekt å si at de tok livet av Audio selv, over tid.


Jo, jeg mener Lyd & Bilde (i denne gode perioden, med Håvard og Knut) var viktigere vedr. rekruttering til hi-fi enn Audio. Fordi den utkom til så mange nye lesere - langt utenfor den "gamle harde kjernen" som allerede var bitt av hi-fi basillen. I tillegg var L & B i denne perioden flinkere enn noe annet hi-fi blad til å ta folk med på nye ting som dukket opp, i form av at de forklarte fra A til Å uten krav til forkunnskap. Mens stoffet de hardbarkede bladene presenterte mer var beregnet for viderekommere. Her var L & B innovatører, noe Håvard Holmedal skal ha det meste av æren for. Han hører (f.eks.) forskjell på to forskjellige trumpeter, ingen dårlig egenskap når stereoanlegg skal testes ut, i tillegg til at han trakterer noen instrumenter selv. Hans etterfølger i L & B - Lasse Svendsen - er forøvrig også en fyr med ørene i orden (selv om ha er like bra på foto).

Vel, du vet selvfølgelig mye mer enn meg Trond, om rabalderet i Audio sitt eierskapet denne triste tiden. Men, hadde bransjeleverandørene hatt et generelt bedre forhold til det å annonsere i norske hi-fi blader, ja så hadde om ikke annet etterfølgeren Fidelity trolig fortsatt vært i livet - tror Vadseth og dere andre hadde holdt ut om noen kroner for arbeidet hadde vært tilstede. Som det burde vært, for bladet var flott det, uansett hva bedreviterne måtte mene...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror du har et poeng der, MusicBear. Enda så entusiastisk som Audio var, så handler dette antageligvis om å introdusere leserne for tanken om at hifi i det hele tatt har noe for seg. Mitt første møte med hifipressen var What hifi og en lang togtur nordover. Mest for å ha noe å lese i utgangspunktet, men det vekket en interesse for temaet, deriblant andre tidsskrifter som kanskje er bedre. I tillegg skriver disse bredt anlagte 'semiaudiofile' om flere produkter som er innenfor rekkevidde for et bredt publikum, enten de er begrenset av konfirmantøkonomi eller av at de ikke er blodinteressert. Hadde jeg kjøpt et av de 'seriøse' bladene og lest om hvor fantastiske de fantastisk dyre tingene er, hvem vet om ikke det hadde endt der?

Det var her jeg lot meg 'lure' til å kjøpe en Acam Alpha+ CD-spiller, en Audiolab 8000A og en Systemdek IIX 900 med Rega RB 300 og Ortofon MC20 Supreme. I øvre delen av den redaksjonelle linja til 'breddeblekkene', i det nedre enden hos de 'seriøse'.

Jeg tror det store fokuset på dyre ting blant de 'seriøse' på mange måter er å dra opp stigen etter seg. Jeg vet det skrives om hverdagslig priset hifi, men likevel det er en kraftig slagside som er vanskelig å se for de som er 'godt inne i det'.
 
Sist redigert av en moderator:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Bjørn, bare for å presisere litt; Når jeg leser det du skriver, er det veldig lett å tolke deg dithen at du tillegger den gamle versjonen av L&B mer viktighet og relevans når det kommer til hifi-interessen her til lands enn du gjør Audio.
Det er forsåvidt greitt om det er det du mener, men det virker bare litt historieløst til å være deg.

En annen ting er at selv om L&B har ansvaret for endel, tror jeg ikke vi skal tynge dem ytterligere mht ansvaret for at Audio i sin tid gikk dukken. De som satt på eierskapet dengang, viste seg å ha tanker og planer for bladet som skapte endel rabalder, for å si det svært diplomatisk og uten å gå i detaljer. Så jeg tror det ville være rimelig korrekt å si at de tok livet av Audio selv, over tid.


Jo, jeg mener Lyd & Bilde (i denne gode perioden, med Håvard og Knut) var viktigere vedr. rekruttering til hi-fi enn Audio. Fordi den utkom til så mange nye lesere - langt utenfor den "gamle harde kjernen" som allerede var bitt av hi-fi basillen. I tillegg var L & B i denne perioden flinkere enn noe annet hi-fi blad til å ta folk med på nye ting som dukket opp, i form av at de forklarte fra A til Å uten krav til forkunnskap. Mens stoffet de hardbarkede bladene presenterte mer var beregnet for viderekommere. Her var L & B innovatører, noe Håvard Holmedal skal ha det meste av æren for. Han hører (f.eks.) forskjell på to forskjellige trumpeter, ingen dårlig egenskap når stereoanlegg skal testes ut, i tillegg til at han trakterer noen instrumenter selv. Hans etterfølger i L & B - Lasse Svendsen - er forøvrig også en fyr med ørene i orden (selv om ha er like bra på foto).

Vel, du vet selvfølgelig mye mer enn meg Trond, om rabalderet i Audio sitt eierskapet denne triste tiden. Men, hadde bransjeleverandørene hatt et generelt bedre forhold til det å annonsere i norske hi-fi blader, ja så hadde om ikke annet etterfølgeren Fidelity trolig fortsatt vært i livet - tror Vadseth og dere andre hadde holdt ut om noen kroner for arbeidet hadde vært tilstede. Som det burde vært, for bladet var flott det, uansett hva bedreviterne måtte mene...
Hvem fremstår som bedreviter her?
 
A

ANM

Gjest
Jeg tror i aller beste mening det er Academic South du mener å henvende deg til her, Arve. Ikke for det, jeg tror nok ANM er skrivefør også, hans innlegg på HFS tyder definitivt på det. Men det var altså Academic som hadde sitt å si om bindinger.
Men bevares, det er vel bare å velge.;-)
Håpar ikkje ANM tok det ille opp, eg berre ytra meg litebittegrand....
Litt usikker på hva jeg skal ta ille opp, men best å feile på den sikre siden. Jeg er dødelig fornærmet!:)

Ja, jeg husker Audio med varme, mulig jeg hadde vært mer kritisk i dag, men den gang var det absolutt den foretrukne lektyren parallelt med HF. Når Audio kom glanset og med Vadseth var det over for meg.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Hifi-blader bør i større grad hjelpe forbrukerne med å navigere av jungelen av produkter, og mindre grad være en forlenget arm av Hifi-bransjen med sine glossy reklamebilag.
Et annet moment er at folk liker å lese positive omtaler av et produkt de allerede har ervervet, da dette oppleves som en 'confidence-booster' (dvs. at man har gjort et godt valg). Litt samme sak som å lese omtalen fra en konsert man nettopp har vært på og som er sammenfallende med eget inntrykk.
Absolutt. Det er alltid tungt å innrømme at en eventuelt ikke har gjort et godt kjøp. Det motsatte, altså en (selv)bekreftelse på et godt kjøp, er derimot godt for sjel og sinn :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.958
Antall liker
11.371
Sted
Ytterst i havgapet...
High Fidelity var et glimrende blad i mange år, - kjøpte fast fra tidlig 70-tall. Men utover 90-tallet gikk det nedenom på samme måte som de andre...... bindinger eller ikke, men det ligger nok noe der og.....
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
High Fidelity var et glimrende blad i mange år, - kjøpte fast fra tidlig 70-tall. Men utover 90-tallet gikk det nedenom på samme måte som de andre...... bindinger eller ikke, men det ligger nok noe der og.....
Husker High Fidelity slet som pokker med å få enkelte produsenter til å stille med eksemplarer til test , Danske HF var nådeløse i testene

litt artig å tenke tilbake på at mye av det som blir høyt skattet av eldre lydutstyr i dag ikke fikk mye skryt den gang da .

Mvh

Ingenting ble seg selv lik lengere da de kastet nøkkelen for godt , dette var sengeporno av meget høy klasse i alle fall slik jeg husker gamle HF.
 
Topp Bunn