D10 by PBN Audio

Her er en artig nyhet på produktfronten som PBN Audio - produsenten av MONTANA Loudspeakers - står bak:)

Dette er ingen standardmodell, men en «showpiece» utviklet av PBN Audio på oppdrag fra Dayton Audio, som ønsker å vise seg frem fra sin beste side under CES 2018 i Las Vegas nå i januar.

Pris er ikke publisert ennå, men interesserte må gjerne ta kontakt med HighEnd for å holde seg oppdatert på pris, tilgjengelighet, finish options etc.

Uansett synes vi i HighEnd at denne kompakte «kruttpakken» av en høyttaler fortjener en liten nyhetssak, om ikke annet for kuriositetens skyld:)

HighEnd Home | HighEnd
Tel 4516 4568
kontakt@highend.no
 

Vedlegg

Kommentarer

High_End

Bransjeaktør
Ble medlem
11.11.2002
Innlegg
140
Antall liker
67
Som man ser, er høyttaleren semi-aktiv, ettersom den har innebygget forsterker.

Det bærer bud om stor kraft, presisjon og integreringsvennlighet i sub-bassområdet.

«Uendelige» valgmuligheter er tilgjengelige hva finish gjelder, som på alle høyttalere fra PBN Audio / MONTANA Lpoudspeakers.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Det er fine høytalere uten tvil, og som tidligere Montana eier vet jeg de leverer. Men undrer meg litt over alle de modeller som produseres på så kort tid, pluss jeg synes prisene som før var ganske greie, begynner å bli rimelig høye. Men som sagt, Montana leverer sakene og har etter min mening svært få svakheter
 

High_End

Bransjeaktør
Ble medlem
11.11.2002
Innlegg
140
Antall liker
67
Jeg vil ikke si det er riktig fremstilt at mange modeller rulles ut på kort tid når det kommer til MONTANA Loudspeakers. Realiteten er at fleste modellene fra MONTANA Loudspeakers har en svært lang livssyklus. Flere modeller, herunder de tre største modellene som ofte er benevnt som The Super Leaugue, har eksistert i ca. 10 år, noen enda lengre, før de erstattes av nye. Research & Development er en kontinuerlig prosess hos PBN Audio og svært mye tid og ressurser har gått inn i hver enkelt ny modell som introduseres.

At enkelte modeller kan være gjenstand for tekniske oppgraderinger før de erstattes av nye modeller, forekommer, men temmelig sjelden og så visst ikke for samtlige modeller.

De første INNERCHOIC Series ble introdusert for noen år tilbake og noen har kommet til. Felles for dem er at de eksisterer i mange år før de erstattes, som bærer bud om at de ytelsesmessig tåler tidens tann svært godt.

Akkurat når det gjelder MONTANA M2!5 er V2 identisk med V1, bortsett fra selve kabinettet (og følgelig hvordan elementene og bassventilasjonen er konfigurert). V2 er basert på utviklingsarbeidet med V1.

Hva gjelder priser, dekker MONTANA et vidt spekter fra de minste monitorene til de gigantiske MONTANA KAS3 og WAS3 - som etter sigende får sin debut på CES 2018 - og toppmodellen MONTANA Master Reference. KAS2 har vært i produksjon i 11 år før den nå i disse dager avlastes av den nye KAS3.

Et retorisk motspørsmål det må være lov å komme med som «svar på tiltale» er om f.eks. kr 400000 for MONTANA KAS ikke er en «grei pris», noenlunde objektivt sett, om man ser på hva man får for pengene i state-of-the-art-engineeering, vekt per krone, komponentkvalitet og ytelse, sammenlignet med hva man finner i DENNE ligaen på markedet(?) Prisutvikling er det på alle varer over år. Det hører med til bildet at prisene heller ikke kan ligge helt på samme nivå idag som for noen år siden da dollaren mot kronen lå på 5 mot 8,5 de siste årene.
 
Sist redigert:

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.706
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Mitt innlegg var ikke på noen måter ment som kritikk, da Montana er blant de 3 beste høytalerne jeg har eid. Ang pris skjønner jeg at store modeller som vist over, naturligvis vil koste litt og de yter på alle nivå svært svært høyt. Jeg hadde valgt feks toppmodellen til Montana eller like under, foran flere andre veldig dyre kandidater, fordi jeg mener de lydmessig yter vesentlig bedre pr krone enn det meste jeg har vært borti
 

High_End

Bransjeaktør
Ble medlem
11.11.2002
Innlegg
140
Antall liker
67
Neida, Virgo, kommentaren din ble i og for seg heller ikke oppfattet negativt, og du har jo rett i at prisnivået har økt noe. Det er nok tilfellet generelt og gjelder ikke bare MONTANA Loudspeakers. De fleste High-End høyttalere er importvarer og det er da klart at svak kronekurs har en innvirkning. Mitt innlegg var ment som en forklaring på tingenes tilstand og enkelte mekanismer som influerer på prissettingen. :)
 

High_End

Bransjeaktør
Ble medlem
11.11.2002
Innlegg
140
Antall liker
67
Det tenkte jeg ikke noe spesielt over, men du har kanskje et poeng! :) Det viktigste komponentene og konstruksjonene er likevel de som bidrar lyden - eller som PBN Audio pleier å formulere det: «We put the bling inside!» :)
 

Informasjon om bruker

High_End
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
67
Link til alle artikler
57
High_End sine annonser
Bransjenyheter
Stort og smått: MONTANA Loudspeakers

Stort og smått: MONTANA Loudspeakers

  • 10
Det er på sett og vis et voldsomt spenn mellom de minste monitor-høyttalerne og de største modellene fra MONTANA Loudspeakers, også prismessig, men samtidig har de også svært mye felles. For mer...
Fortsett
Bransjenyheter
MONTANA M1!5

MONTANA M1!5

  • 23
Den nest minste høyttaleren i den nyeste høyttalerserien fra MONTANA Loudspeakers heter MONTANA M1!5 og holder en komponentstandard og byggekvalitet som slett ikke gjør skam på The M Series...
Fortsett
Bransjenyheter
Vintage & Vinyl

Vintage & Vinyl

  • 6
PBN Audio har tatt konsekvensen av den renessansen klassiske lydprodukter og platespillere har fått senere år, og tilbyr flere platespillere og hornhøyttalere som tilfredsstiller etterspørselen...
Fortsett
Bransjenyheter
Brød til folket: The MONTANA Personic Series

Brød til folket: The MONTANA Personic Series

  • 0
PBN Audio er nok mest kjent for sine kompromissløse, gigantiske konstruksjoner, men har også innstegsmodeller som byr på akkurat de samme innovative ideer og byggekvalitet og tilnærminger til...
Fortsett
Bransjenyheter
Nyhet: MONTANA MRX

Nyhet: MONTANA MRX

  • 0
Den nye MONTANA MRX har et teknisk modifisert 18’’ JBL 2268H basselement i bunnen, som drives av en kraftig innebygget forsterker. Hornet er en modifisert JBL 2453 SL/H. MONTANA MRX har fokus på...
Fortsett
Bransjenyheter
MONTANA M2!5 S: Litt teknisk

MONTANA M2!5 S: Litt teknisk

  • 0
Siste tilskudd til høyttalerne i MONTANA M Series, er «S-versjonen» av MONTANA M2!5, som er en unik miks av den nyeste teknologien, oppgraderte vintage høyttaler-elementer og den ingeniørkunsten...
Fortsett
Topp Bunn