Diverse Dør Torget eller hva skjer?

M

MarkusH

Gjest
Har kjøpt og solgt i mange år her på Torget og har bare møtt seriøse folk. Men det har som regel alltid tatt litt tid. Man må regne med det hvis man ikke har et relativt nytt produkt som nettopp har fått gode tester og mange har lyst til å prøve. Vil man forkorte salgstiden, er det bare å sette prisene ned til smertegrensen med en gang man legger ut. Men det vil man jo ikke. Det har alltid vært klagd over skambud, men jeg mener det er en del av moroa når man legger ut noe på brukten. Hvorfor irritere seg over sånne småting?
Jeg synes det er litt vel mye prisavslag på en del ting, men nå er jeg mye mer forsiktig med å kjøpe ting til full pris og kjøper det ikke heller med mindre jeg får det til en god pris. Har ikke tapt mange kronene på det, men jeg kommer ikke til å kjøpe mye nytt stereoutstyr framover når jeg vet hvordan markedet er nå for bruktsalg. Har lært leksa med den platespilleren der ...
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har kjøpt og solgt i mange år her på Torget og har bare møtt seriøse folk. Men det har som regel alltid tatt litt tid. Man må regne med det hvis man ikke har et relativt nytt produkt som nettopp har fått gode tester og mange har lyst til å prøve. Vil man forkorte salgstiden, er det bare å sette prisene ned til smertegrensen med en gang man legger ut. Men det vil man jo ikke. Det har alltid vært klagd over skambud, men jeg mener det er en del av moroa når man legger ut noe på brukten. Hvorfor irritere seg over sånne småting?
Jeg synes det er litt vel mye prisavslag på en del ting, men nå er jeg mye mer forsiktig med å kjøpe ting til full pris og kjøper det ikke heller med mindre jeg får det til en god pris. Har ikke tapt mange kronene på det, men jeg kommer ikke til å kjøpe mye nytt stereoutstyr framover når jeg vet hvordan markedet er nå for bruktsalg. Har lært leksa med den platespilleren der ...
Skal man kjøpe nytt, og bare har et vanlig lønnsmottagerbudsjett, eller enda verre, student/arbeidsløs og skal kjøpe nytt av forhandler, bør man tenke langsiktig. Gå for ting som kan oppgraderes. Feks en god nok platespiller som tåler en enda bedre PU. Audiovector solgte oppgraderingssett til sine HT husker jeg(vet ikke om de gjør det nå lenger)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har kjøpt og solgt i mange år her på Torget og har bare møtt seriøse folk. Men det har som regel alltid tatt litt tid. Man må regne med det hvis man ikke har et relativt nytt produkt som nettopp har fått gode tester og mange har lyst til å prøve. Vil man forkorte salgstiden, er det bare å sette prisene ned til smertegrensen med en gang man legger ut. Men det vil man jo ikke. Det har alltid vært klagd over skambud, men jeg mener det er en del av moroa når man legger ut noe på brukten. Hvorfor irritere seg over sånne småting?
Jeg synes det er litt vel mye prisavslag på en del ting, men nå er jeg mye mer forsiktig med å kjøpe ting til full pris og kjøper det ikke heller med mindre jeg får det til en god pris. Har ikke tapt mange kronene på det, men jeg kommer ikke til å kjøpe mye nytt stereoutstyr framover når jeg vet hvordan markedet er nå for bruktsalg. Har lært leksa med den platespilleren der ...
Skal man kjøpe nytt, og bare har et vanlig lønnsmottagerbudsjett, eller enda verre, student/arbeidsløs og skal kjøpe nytt av forhandler, bør man tenke langsiktig. Gå for ting som kan oppgraderes. Feks en god nok platespiller som tåler en enda bedre PU. Audiovector solgte oppgraderingssett til sine HT husker jeg(vet ikke om de gjør det nå lenger)
Hvis man skal tenke langsiktig når man kjøper hifi, er det min oppfatning at man like gjerne kan spare til det man egentlig har lyst på og kjøpe det med en gang, istedenfor å stoppe på mellomstasjoner underveis. Som regel er det der man vil ende opp allikevel, og hvis man har kjøpt og solgt masse "mindreverdig" utstyr i mellomtiden har man sannsynligvis tapt en del penger i prosessen.

Gjør det ordentlig første gangen, eller la være. Hvis man skal tenke langsiktig og gjøre det så billig som mulig.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvis man skal tenke langsiktig når man kjøper hifi, er det min oppfatning at man like gjerne kan spare til det man egentlig har lyst på og kjøpe det med en gang, istedenfor å stoppe på mellomstasjoner underveis. Som regel er det der man vil ende opp allikevel, og hvis man har kjøpt og solgt masse "mindreverdig" utstyr i mellomtiden har man sannsynligvis tapt en del penger i prosessen.

Gjør det ordentlig første gangen, eller la være. Hvis man skal tenke langsiktig og gjøre det så billig som mulig.

Problemet er jo at mange av oss ikke vet hva vi har lyst på før vi har fått lyst på det. Læringskurven kan være bratt, men de aller fleste av oss trenger opplæring gjennom egenerfaring. Og det koster.....
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Tregt marked ja,men ekstremt mye tilsalgs..
Samt hvis enkelte kunne solgt for prisen de selv betalte og ikke det dobbelte fordi.»det er de verdt» så hadde gløden vært større for kjøpere.
Har man lyst på noe så betaler vi ikke lenger overpris mtp videresalg...
Føler det er noen moneymakers som tapper ut noe av gløden..
 
H

Hifibasillen

Gjest
Mye forskjellig til salgs, det jeg syns er dumt er at man omtrent må selge langt under halvpris i forhold til hva det kostet nytt uansett tilstand for og i hele tatt bli kvitt det, selvfølgelig noen som ønsker en latterlig høy pris for salg fordi det har kanskje en spesiell verdi for vedkommende og de trur de veit akkurat hva produktet er verdt uten og sjekke hva faktisk brukt pris burde være i forhold til nytt.

Er også masse som blir solgt under "aldri åpnet" eller "angrer kjøpet og har ikke hørt produktet" og legger det ut til en skampris mot ny pris dette er også litt absurd syns jeg, vitsen med og kjøpe noe dyrt hvis en ikke skal ha det?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvis man skal tenke langsiktig når man kjøper hifi, er det min oppfatning at man like gjerne kan spare til det man egentlig har lyst på og kjøpe det med en gang, istedenfor å stoppe på mellomstasjoner underveis. Som regel er det der man vil ende opp allikevel, og hvis man har kjøpt og solgt masse "mindreverdig" utstyr i mellomtiden har man sannsynligvis tapt en del penger i prosessen.

Gjør det ordentlig første gangen, eller la være. Hvis man skal tenke langsiktig og gjøre det så billig som mulig.

Problemet er jo at mange av oss ikke vet hva vi har lyst på før vi har fått lyst på det. Læringskurven kan være bratt, men de aller fleste av oss trenger opplæring gjennom egenerfaring. Og det koster.....
Enig i det, gjelder meg selv også det. Så det blir en litt teoretisk øvelse siden vi ikke alltid vet hva vi vil ha rett ut av startgropa.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Litt av gleden med hifi er at man bygger opp anlegget litt etter litt. Man begynner lavt og ender opp på noe dyrt tilslutt. I mellom er det mange kjøp som er bortkastet eller bra, men som ikke holder lenge, fordi man er nyskjerrig på noe bedre. Hobby blir det kalt. Dessverre er den dyr hvis man etterhvert sikter mot stjernene. Derfor mener jeg fortsatt at det kan være lurt å gå for ting som kan oppgraderes. Fikk meg en aha-opplevelse med forforsterkeren min. Ved å bytte ut de gamle jalla-rørene med dyre NOS-rør, ble forsterkeren dyttet opp i en ny divisjon. Her snakker vi om 12 rør til ca 1500.- pr stk. Likens kan man bytte ut PU til en platespiller, når man får råd.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Litt av gleden med hifi er at man bygger opp anlegget litt etter litt. Man begynner lavt og ender opp på noe dyrt tilslutt. I mellom er det mange kjøp som er bortkastet eller bra, men som ikke holder lenge, fordi man er nyskjerrig på noe bedre. Hobby blir det kalt. Dessverre er den dyr hvis man etterhvert sikter mot stjernene. Derfor mener jeg fortsatt at det kan være lurt å gå for ting som kan oppgraderes. Fikk meg en aha-opplevelse med forforsterkeren min. Ved å bytte ut de gamle jalla-rørene med dyre NOS-rør, ble forsterkeren dyttet opp i en ny divisjon. Her snakker vi om 12 rør til ca 1500.- pr stk. Likens kan man bytte ut PU til en platespiller, når man får råd.
Kanskje det er sånn for deg, men jeg kom inn i denne hobbyen hovedsaklig fordi jeg var interessert i å høre på musikk. Utstyrsfetisjen som gjerne følger med mener jeg er mer en bi-effekt enn noe annet, selv om det kan være moro å holde på med det også. Men hvis noen hadde kommet og gitt meg en dings som kostet nesten ikke noe penger, og som spilte all musikk perfekt akkurat sånn jeg liker, så hadde jeg vært ferdig med alle utskiftinger og oppgraderinger der og da. :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg sier ja takk til begge deler. Musikk og hifi har gått hånd i hanske hele veien. Men av og til har det gått over styr med hifi'en og jeg har måttet roe ned. Men det har jo ført til at jeg er veldig fornøyd med lyden sånn den er nå. Og det gir en bedre opplevelse av musikken(for meg).
En sånn boks hadde vel tatt livet av hele hifi-bransjen :) Og kanskje det hadde vært like greit.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Kjenner på at det er treight å selge høyttalere ja.
Prøvd å selge et par MA GS20 en stund for det jeg anser som relativt rimelig pris.
Fikk et skambud på 2500,- og forklarte i relativt vennlige ordelag at da får de heller følge med førstemann som flytter ut, og ga et motbud for å se om det var noen beveglse.
NAda.
Synd, da får jeller ikke jeg oppgradert for øyeblikket :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Bruktmarkedet flommer over av produkter til gi bort pris. Fint for de som skal prøve noe nytt(brukt:)) men sannsynligvis en ulykke for forhandlerne, nysalget må jo lide både fordi potensielle kunder kjøper brukt og fordi de som ikke får solgt kvier seg for å kjøpe nytt. Og det blir flere og flere som bor i leilighet, det er en begrensing på hvor mye som kan ligge på lur, kjekt å ha i reserve? Sliter litt med den når forsterkerne står stablet i høyden i klesskapet og porselenet til slekta må ligge i pappesker under kommoden for at mer hifi stasj skal stå på lur i skjenken.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Etter alle forhandlerne der ute å dømme er det nok av folk som kjøper nytt. Nærmest galskap med de bruktprisene. Enkelte har vel mye penger og er rammet av hi-fi nevrosa....
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Etter alle forhandlerne der ute å dømme er det nok av folk som kjøper nytt. Nærmest galskap med de bruktprisene. Enkelte har vel mye penger og er rammet av hi-fi nevrosa....
Tror det er trange tider for flere, starter med en stor formue og havner med en liten:p og kjellerbutikkene florerer, åpningstider etter avtale på kveldstid er ikke akkurat bra synes jeg. De dreper jo de som har butikklokale og prøver å drive seriøst. Ser også at flere og flere satser på svindyre produkter. Får de solgt noe til en million og har f.eks. 20% påslag så blir det jo ikke så aller værst. Bransjen satser nok på de med mer penger enn vett og som i tillegg er rammet av hi-fi nevrosa.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
I grunnen skulle jeg ønske jeg hadde mer penger enn vett....
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Bruktmarkedet flommer over av produkter til gi bort pris. Fint for de som skal prøve noe nytt(brukt:)) men sannsynligvis en ulykke for forhandlerne, nysalget må jo lide både fordi potensielle kunder kjøper brukt og fordi de som ikke får solgt kvier seg for å kjøpe nytt. Og det blir flere og flere som bor i leilighet, det er en begrensing på hvor mye som kan ligge på lur, kjekt å ha i reserve? Sliter litt med den når forsterkerne står stablet i høyden i klesskapet og porselenet til slekta må ligge i pappesker under kommoden for at mer hifi stasj skal stå på lur i skjenken.
Har du liggende en god rørpre, kan jeg godt oppbevare den for deg på ubestemt tid. ;)

"Gi bort pris" eller ikke? Jeg er litt usikker når man ser hva som faktisk blir budt ut. Et eksempel er Ypsilons passive preamp som med ujevne mellomrom har vært forsøkt solgt - pent brukt. Nypris skal være nærmere 200k. Om det er samme eksemplaret, vet jeg ikke, men det lå i alle fall en slik en til salgs for et par år siden til ca 100k. Nå forsøkes den (forgjeves?) solgt til "kun" 79k.


Så vidt jeg vet, er dette egentlig ikke noe annet enn en koblingsboks med volumregulering og fjernkontroll. Sikkert greit nok dersom enheten inngår i et komplett Ypsilon-anlegg som baserer seg på bruk av passiv pre, men for alle andre er prisen helt hinsides den nytten man vil kunne ha av en slik komponent.


Bruktmarkedet er på sett og vis en avspeiling av nysalgmarkedet. Hovedproblemet er at det finnes alt for mange små foretak som produserer produkter som er overpriset, og som folk egentlig ikke trenger. Mange av foretakene eksisterer noen få år, for deretter å forsvinne - til fordel for nye foretak som til dels består av de samme folka.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Etter alle forhandlerne der ute å dømme er det nok av folk som kjøper nytt. Nærmest galskap med de bruktprisene. Enkelte har vel mye penger og er rammet av hi-fi nevrosa....
Tror det er trange tider for flere, starter med en stor formue og havner med en liten:p og kjellerbutikkene florerer, åpningstider etter avtale på kveldstid er ikke akkurat bra synes jeg. De dreper jo de som har butikklokale og prøver å drive seriøst. Ser også at flere og flere satser på svindyre produkter. Får de solgt noe til en million og har f.eks. 20% påslag så blir det jo ikke så aller værst. Bransjen satser nok på de med mer penger enn vett og som i tillegg er rammet av hi-fi nevrosa.
Avansene - eller påslagene som du vel kaller det - regnes som "forretningshemmeligheter". Men "tradisjonelt" vil ofte importøren doble prisen fra produsent, mens detaljleddet tredobler den. Det vil si ca 1/3 til produsent, 1/3 til importør/grossist og 1/3 til butikken. Ofte er import og forhandler til forbruker samme firma eler fordelt på to firmaer med samme eier. Det vil si at selger uten problemer vil kunne gi 30 pst "rabatt" og fortsatt sitte med solid fortjeneste. For alt jeg vet, kan avansen for kina-import være enda større.


Jeg ser ikke noe galt i dette, men som kunde kan det være fornuftig å sjekke litt opp om høyttaleren , forsterkeren eller hva det nå er, importeres av selgeren selv eller av f eks Mono. I førstnevnte tilfelle forventer jeg større rabatter. Man bør også sjekke opp hva slags service-avtale selgeren har i tilfelle det oppstår feil på produktene. Kan ikke selgeren dokumentere at han har en fast avtale med en anerkjent reparatør, skygger jeg unna. Jeg har brent meg på dette en gang, og tapt store summer. Aldi mer.:mad:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Bruktmarkedet flommer over av produkter til gi bort pris. Fint for de som skal prøve noe nytt(brukt:)) men sannsynligvis en ulykke for forhandlerne, nysalget må jo lide både fordi potensielle kunder kjøper brukt og fordi de som ikke får solgt kvier seg for å kjøpe nytt. Og det blir flere og flere som bor i leilighet, det er en begrensing på hvor mye som kan ligge på lur, kjekt å ha i reserve? Sliter litt med den når forsterkerne står stablet i høyden i klesskapet og porselenet til slekta må ligge i pappesker under kommoden for at mer hifi stasj skal stå på lur i skjenken.
Har du liggende en god rørpre, kan jeg godt oppbevare den for deg på ubestemt tid. ;)

"Gi bort pris" eller ikke? Jeg er litt usikker når man ser hva som faktisk blir budt ut. Et eksempel er Ypsilons passive preamp som med ujevne mellomrom har vært forsøkt solgt - pent brukt. Nypris skal være nærmere 200k. Om det er samme eksemplaret, vet jeg ikke, men det lå i alle fall en slik en til salgs for et par år siden til ca 100k. Nå forsøkes den (forgjeves?) solgt til "kun" 79k.


Så vidt jeg vet, er dette egentlig ikke noe annet enn en koblingsboks med volumregulering og fjernkontroll. Sikkert greit nok dersom enheten inngår i et komplett Ypsilon-anlegg som baserer seg på bruk av passiv pre, men for alle andre er prisen helt hinsides den nytten man vil kunne ha av en slik komponent.


Bruktmarkedet er på sett og vis en avspeiling av nysalgmarkedet. Hovedproblemet er at det finnes alt for mange små foretak som produserer produkter som er overpriset, og som folk egentlig ikke trenger. Mange av foretakene eksisterer noen få år, for deretter å forsvinne - til fordel for nye foretak som til dels består av de samme folka.
Enig med deg, og etter min mening er produktet du nevner et typisk "mer penger enn vett" produkt. Og de obskure latterlig overprisede produktene fra små foretak styrer jeg unna. Jeg holder meg til produkter som jeg kjenner fra gamle dager. Sikleproduktene for meg i dag er Luxman og Accuphase. Greit å ha noe å strekke seg etter.:)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Bruktmarkedet flommer over av produkter til gi bort pris. Fint for de som skal prøve noe nytt(brukt:)) men sannsynligvis en ulykke for forhandlerne, nysalget må jo lide både fordi potensielle kunder kjøper brukt og fordi de som ikke får solgt kvier seg for å kjøpe nytt. Og det blir flere og flere som bor i leilighet, det er en begrensing på hvor mye som kan ligge på lur, kjekt å ha i reserve? Sliter litt med den når forsterkerne står stablet i høyden i klesskapet og porselenet til slekta må ligge i pappesker under kommoden for at mer hifi stasj skal stå på lur i skjenken.
Har du liggende en god rørpre, kan jeg godt oppbevare den for deg på ubestemt tid. ;)

"Gi bort pris" eller ikke? Jeg er litt usikker når man ser hva som faktisk blir budt ut. Et eksempel er Ypsilons passive preamp som med ujevne mellomrom har vært forsøkt solgt - pent brukt. Nypris skal være nærmere 200k. Om det er samme eksemplaret, vet jeg ikke, men det lå i alle fall en slik en til salgs for et par år siden til ca 100k. Nå forsøkes den (forgjeves?) solgt til "kun" 79k.


Så vidt jeg vet, er dette egentlig ikke noe annet enn en koblingsboks med volumregulering og fjernkontroll. Sikkert greit nok dersom enheten inngår i et komplett Ypsilon-anlegg som baserer seg på bruk av passiv pre, men for alle andre er prisen helt hinsides den nytten man vil kunne ha av en slik komponent.


Bruktmarkedet er på sett og vis en avspeiling av nysalgmarkedet. Hovedproblemet er at det finnes alt for mange små foretak som produserer produkter som er overpriset, og som folk egentlig ikke trenger. Mange av foretakene eksisterer noen få år, for deretter å forsvinne - til fordel for nye foretak som til dels består av de samme folka.
Enig med deg, og etter min mening er produktet du nevner et typisk "mer penger enn vett" produkt. Og de obskure latterlig overprisede produktene fra små foretak styrer jeg unna. Jeg holder meg til produkter som jeg kjenner fra gamle dager. Sikleproduktene for meg i dag er Luxman og Accuphase. Greit å ha noe å strekke seg etter.:)
Samme her. Har mye Luxman. de har holdt på i snart 100 år. Jeg er litt usikker på hvem som har service på Luxman solid state-produkter. Tror Kise tar seg av rør-produktene.

En ting som ikke er bra med Luxman, er at bruksanvisningene ofte bare er på japansk. Jeg sov i japansk-timene på skolen....Her har importøren Nor-Lyd en jobb å gjøre.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Bruktmarkedet flommer over av produkter til gi bort pris. Fint for de som skal prøve noe nytt(brukt:)) men sannsynligvis en ulykke for forhandlerne, nysalget må jo lide både fordi potensielle kunder kjøper brukt og fordi de som ikke får solgt kvier seg for å kjøpe nytt. Og det blir flere og flere som bor i leilighet, det er en begrensing på hvor mye som kan ligge på lur, kjekt å ha i reserve? Sliter litt med den når forsterkerne står stablet i høyden i klesskapet og porselenet til slekta må ligge i pappesker under kommoden for at mer hifi stasj skal stå på lur i skjenken.
Har du liggende en god rørpre, kan jeg godt oppbevare den for deg på ubestemt tid. ;)

"Gi bort pris" eller ikke? Jeg er litt usikker når man ser hva som faktisk blir budt ut. Et eksempel er Ypsilons passive preamp som med ujevne mellomrom har vært forsøkt solgt - pent brukt. Nypris skal være nærmere 200k. Om det er samme eksemplaret, vet jeg ikke, men det lå i alle fall en slik en til salgs for et par år siden til ca 100k. Nå forsøkes den (forgjeves?) solgt til "kun" 79k.


Så vidt jeg vet, er dette egentlig ikke noe annet enn en koblingsboks med volumregulering og fjernkontroll. Sikkert greit nok dersom enheten inngår i et komplett Ypsilon-anlegg som baserer seg på bruk av passiv pre, men for alle andre er prisen helt hinsides den nytten man vil kunne ha av en slik komponent.


Bruktmarkedet er på sett og vis en avspeiling av nysalgmarkedet. Hovedproblemet er at det finnes alt for mange små foretak som produserer produkter som er overpriset, og som folk egentlig ikke trenger. Mange av foretakene eksisterer noen få år, for deretter å forsvinne - til fordel for nye foretak som til dels består av de samme folka.
Enig med deg, og etter min mening er produktet du nevner et typisk "mer penger enn vett" produkt. Og de obskure latterlig overprisede produktene fra små foretak styrer jeg unna. Jeg holder meg til produkter som jeg kjenner fra gamle dager. Sikleproduktene for meg i dag er Luxman og Accuphase. Greit å ha noe å strekke seg etter.:)
Samme her. Har mye Luxman. de har holdt på i snart 100 år. Jeg er litt usikker på hvem som har service på Luxman solid state-produkter. Tror Kise tar seg av rør-produktene.

En ting som ikke er bra med Luxman, er at bruksanvisningene ofte bare er på japansk. Jeg sov i japansk-timene på skolen....Her har importøren Nor-Lyd en jobb å gjøre.
Salget er vel lite og det er enkelt å bare skyve oversettelsesjobben med tilhørende trykking av manualer ut i evigheten. Han satser vel på at de ligger på engelsk på nett.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Hvis en finner en japansk manual på nettet kan man googltranse den for å finne ut noe, forhåpentligvis D viktigste. Med litt kunnskap og erfaring på japansk pseudo oversettelse og sove på D noen netter natten kan man ofte få noe nyttig ut av D. :)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det er faktisk ikke lovlig å selge forbrukerelektronikk i Norge uten norsk bruksanvisning. Så jeg vurderer sterkt å anmelde Luxman til politiet hvis jeg ikke får en klekkelig erstatning for de produktene jeg har kjøpt uten norsk oversettelse. Et komplett sett i 900-serien synes jeg vil være passende for tort og svie.Dessuten vil jeg ha en RIAA og en DAC. Skulle bare mangle. :D
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er faktisk ikke lovlig å selge forbrukerelektronikk i Norge uten norsk bruksanvisning.
Stadig flere leverandører av produkter der bruksanvisning ansees å være påkrevd baserer seg på at dette kan lastes ned via deres hjemmesider. Miljøaspektet er hovedårsaken. Hvorvidt Luxman gjør det aner jeg ikke.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er faktisk ikke lovlig å selge forbrukerelektronikk i Norge uten norsk bruksanvisning. Så jeg vurderer sterkt å anmelde Luxman til politiet hvis jeg ikke får en klekkelig erstatning for de produktene jeg har kjøpt uten norsk oversettelse. Et komplett sett i 900-serien synes jeg vil være passende for tort og svie.Dessuten vil jeg ha en RIAA og en DAC. Skulle bare mangle. :D
Du fleiper nå, håper jeg. Jeg tror du har postet noe lignende for en stund siden....
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.378
Antall liker
63.389
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Etter alle forhandlerne der ute å dømme er det nok av folk som kjøper nytt. Nærmest galskap med de bruktprisene. Enkelte har vel mye penger og er rammet av hi-fi nevrosa....
Vi skal vel være glad for at noen kjøper nytt, og ikke idiotforklare kjøpene. Det hadde vært få godbiter på markedet hvis alle kjøpte brukt :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jada, folk kan selvfølgelig kjøpe hva de vil. Det er bra med mangfold og sære produkter.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Bruktmarkedet flommer over av produkter til gi bort pris. Fint for de som skal prøve noe nytt(brukt:)) men sannsynligvis en ulykke for forhandlerne, nysalget må jo lide både fordi potensielle kunder kjøper brukt og fordi de som ikke får solgt kvier seg for å kjøpe nytt. Og det blir flere og flere som bor i leilighet, det er en begrensing på hvor mye som kan ligge på lur, kjekt å ha i reserve? Sliter litt med den når forsterkerne står stablet i høyden i klesskapet og porselenet til slekta må ligge i pappesker under kommoden for at mer hifi stasj skal stå på lur i skjenken.
Har du liggende en god rørpre, kan jeg godt oppbevare den for deg på ubestemt tid. ;)

"Gi bort pris" eller ikke? Jeg er litt usikker når man ser hva som faktisk blir budt ut. Et eksempel er Ypsilons passive preamp som med ujevne mellomrom har vært forsøkt solgt - pent brukt. Nypris skal være nærmere 200k. Om det er samme eksemplaret, vet jeg ikke, men det lå i alle fall en slik en til salgs for et par år siden til ca 100k. Nå forsøkes den (forgjeves?) solgt til "kun" 79k.


Så vidt jeg vet, er dette egentlig ikke noe annet enn en koblingsboks med volumregulering og fjernkontroll. Sikkert greit nok dersom enheten inngår i et komplett Ypsilon-anlegg som baserer seg på bruk av passiv pre, men for alle andre er prisen helt hinsides den nytten man vil kunne ha av en slik komponent.


Bruktmarkedet er på sett og vis en avspeiling av nysalgmarkedet. Hovedproblemet er at det finnes alt for mange små foretak som produserer produkter som er overpriset, og som folk egentlig ikke trenger. Mange av foretakene eksisterer noen få år, for deretter å forsvinne - til fordel for nye foretak som til dels består av de samme folka.
Enig med deg, og etter min mening er produktet du nevner et typisk "mer penger enn vett" produkt. Og de obskure latterlig overprisede produktene fra små foretak styrer jeg unna. Jeg holder meg til produkter som jeg kjenner fra gamle dager. Sikleproduktene for meg i dag er Luxman og Accuphase. Greit å ha noe å strekke seg etter.:)
Samme her. Har mye Luxman. de har holdt på i snart 100 år. Jeg er litt usikker på hvem som har service på Luxman solid state-produkter. Tror Kise tar seg av rør-produktene.

En ting som ikke er bra med Luxman, er at bruksanvisningene ofte bare er på japansk. Jeg sov i japansk-timene på skolen....Her har importøren Nor-Lyd en jobb å gjøre.
Og så finnes det små "obskure" produsenter som lager produkter som er latterlig billig ifht hva en får. Masseprodusert kan sikkert være trygt, men sjarm finnes ikke.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Etter alle forhandlerne der ute å dømme er det nok av folk som kjøper nytt. Nærmest galskap med de bruktprisene. Enkelte har vel mye penger og er rammet av hi-fi nevrosa....
Vi skal vel være glad for at noen kjøper nytt, og ikke idiotforklare kjøpene. Det hadde vært få godbiter på markedet hvis alle kjøpte brukt :)

Ingen har idiotforklart noen her. Kjøper stort sett alt nytt eller demobrukt sjøl.....
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det er faktisk ikke lovlig å selge forbrukerelektronikk i Norge uten norsk bruksanvisning. Så jeg vurderer sterkt å anmelde Luxman til politiet hvis jeg ikke får en klekkelig erstatning for de produktene jeg har kjøpt uten norsk oversettelse. Et komplett sett i 900-serien synes jeg vil være passende for tort og svie.Dessuten vil jeg ha en RIAA og en DAC. Skulle bare mangle. :D
Du fleiper nå, håper jeg. Jeg tror du har postet noe lignende for en stund siden....
Alltid like gravalvorlig jeg. 8)

- Og ja, jeg benytter enhver mulighet til å klage over manglende bruksanvisninger på Hi-Fi utstyr - miljøriktig eller ikke. Selv om jeg fleiper litt med det, så er saken faktisk ganske viktig. Når man betaler 120 000 kr eller derover for en liten boks hos en norsk forhandler, burde det være en selvfølge at alt er i orden - også det formelle. Du kan kjøpe et hvilket som helst billigprodukt på Elkjøp eller Power, og alt er i orden med hensyn til garantier og bruksanvisninger, og er du ikke fornøyd eller av annen grunn angrer det, har du åpent kjøp i 50 dager. Ved Hi-Fi kjøp utenfor butikk har du også angrerett, med mindre varen tilvirkes etter særskilte spesifikasjoner. Hvor mange blir gjort oppmerksomme på det, og hvor mange leverandører praktiserer dette?


Selv om manglende bruksanvisning (med tekniske spesifikasjoner mm) kanskje ikke oppleves som noe stort problem for mange, er det et symptom på at det slurves mye innen Hi-Fi bransjen. Folk får ikke de forbrukerrettighetene som er pålagt etter norsk lov, og som de tar som en selvfølge på andre områder. Hvem vil for eksempel kjøpe en ny bil til 500k uten instruksjonsbok, uten garantier, og uten merkeverksted? For Hi-Fi er dette tydeligvis ikke noe problem - for mange. Jeg tilhører ikke dem.
 
Topp Bunn