Døgnåpen skjenking???!!!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.610
Sted
Holmestrand
Av og til må man bare lure: Må man være idiot for å bli politiker, eller er det bare en fordel?

Fremskrittspartiordfører Per Arne Olsen i Tønsberg åpner nå for at visse deler av byen bør få døgnåpen servering av alkohol.
Han tror dette vil begrense bråket i byen på natta.
Liknende forslag i Oslo
Høyre og Fremskrittspartiet i Oslo har kommet med et liknende forslag for deler av hovedstaden.
Det er en ordning Olsen gjerne ser kommer i Tønsberg også.
- Jeg ser med stor interesse på det initiativet, sier Olsen. Det er et tiltak som også bør vurderes i Tønsberg.
Mindre mennesker og mindre bråk
Han tror at hvis man utvider åpningstidene får man en naturlig utflytning fra skjenkstedene, mindre mennesker og mindre bråk.
Ordføreren forteller at nedre bydel i Tønsberg sentrum ville kunne være det naturlige området å ha døgnåpen alkoholservering i.
Han er sikker på at politiet vil synes det er et spennende prosjekt.
- Jeg tror politiet forholder seg til hva kommunen ønsker å gjøre. De har gitt utrykk for at de skulle ønske at det skulle vært færre skjenkesteder, men de respekterer at dette er en kommune som bestemmer.

Joda, det er jo et kjent problem at mangel på børst i de små timer er kilde til vold etc. Jeg synes vi skal ta dette et skritt videre. Jeg foreslår da gratis skjenking etter 02:00, og etter 06:00 kan du få en hundrings per halvliter du drikker - så sent burde vi kanskje bare skjenke sprit?

Mener at argumentasjonen de benytter nå var den samme som ble brukt forrige gang skjenketiden ble utvidet?

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/valg_2007_ostafjells/1.3197209

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
xerxes skrev:
Fremskrittspartiordfører Per Arne Olsen i Tønsberg åpner nå for at visse deler av byen bør få døgnåpen servering av alkohol.
Han tror dette vil begrense bråket i byen på natta.
.

De ser altså helst at det raver masse fulle folk på gata klokken 2 om dagen?

Joda, det er jo et kjent problem at mangel på børst i de små timer er kilde til vold etc. Jeg synes vi skal ta dette et skritt videre. Jeg foreslår da gratis skjenking etter 02:00, og etter 06:00 kan du få en hundrings per halvliter du drikker - så sent burde vi kanskje bare skjenke sprit?
strålende forslag, hvorfor har ikke denne kommet før ;D

Mener at argumentasjonen de benytter nå var den samme som ble brukt forrige gang skjenketiden ble utvidet?

Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/valg_2007_ostafjells/1.3197209

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.282
Sted
Østfold
Problemet er vel snarere at alt stenger på likt enn akkurat når det stenger. Alle som ble nektet den siste ølen fordi baren allerede var stengt står i samme taxikø og ingen av dem er egentlig ved sine fulle fem. Ikke ble det noe dame på dem i kveld heller...

B

Back_Door

Gjest
Hva om man innførte skjenkebusser etter modell av sprøytebussen?
Disse bussene ville da kunne dempe volden i drøsjekøer osv.
Nødspriten burde være på flasker av samme størrelse som på flyene. Sjåføren måtte ha gjennomgått et kurs som gjorde han i stand til å vurdere hva den enkelte forviste pubgjest hadde behov for, med tanke på antall flasker.

Dette kunne man også trekke videre.
I landsbygdens grisgrendte daler kunne disse busser bidratt til sunn konkurranse for hjemmebrent og annen styggedom.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hva med å ha forskjellige stengetider....første til mølla får servere lengst osv. og så må nr. to stenge 45 min. før den osv. Så er det å få sendt inn søknaden først, går noen konkurs så rykker den under opp på lista...
Da vil vi få konkurranse i utelivsbransjen.. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er en uting at det skal sitte avholdsfolk og bedehusbrukere å bestemme åpningstider for utesteder og butikker. Det burde være helt og holdent opp til den som driver et sted å bestemme når det skal være åpent og hva som skal serveres.

Det burde være forbudt ved lov for politikere å legge seg oppi saker de ikke har noen ting med, slik som årningstider, skjenketider og begrensniner og andre kunstige hindringer for når folk kan ta seg en flaske vin eller kjøpe seg et langebrød.

Hvis man behandler folk som sauer og underståtter vil de utvikle slike holdninger også.

Det er ikke et land som Norge verdig.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.610
Sted
Holmestrand
Jeg hører verken til på bedehuset eller blant avholdsfolket, men at det trengs styring av disse tingene er jeg overhodet ikke i tvil om. Selv om man ikke kan gå på bar kvart over 5 om morran kan man ikke påstå at man behandles som en sau.

S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Det er en uting at det skal sitte avholdsfolk og bedehusbrukere å bestemme åpningstider for utesteder og butikker. Det burde være helt og holdent opp til den som driver et sted å bestemme når det skal være åpent og hva som skal serveres.

Det burde være forbudt ved lov for politikere å legge seg oppi saker de ikke har noen ting med, slik som årningstider, skjenketider og begrensniner og andre kunstige hindringer for når folk kan ta seg en flaske vin eller kjøpe seg et langebrød.

Hvis man behandler folk som sauer og underståtter vil de utvikle slike holdninger også.

Tiltredes. Hva folk putter i kroppen og hvor og til hvilken tid på døgnet de gjør dette, har politikere ingen verdens ting med.

G

Gjestemedlem

Gjest
xerxes skrev:
Jeg hører verken til på bedehuset eller blant avholdsfolket, men at det trengs styring av disse tingene er jeg overhodet ikke i tvil om. Selv om man ikke kan gå på bar kvart over 5 om morran kan man ikke påstå at man behandles som en sau.
Hvorfor skal man ikke kunne gå ut å drikke en øl klokken 5 like så godt som klokken 5 om ettermiddagen. Hvis det ikke er behov for det så vil det jo heller ikke være noen som holder åpent så lenge. Men at det finnes et tilbud til dem som ikke har samme døgnrytme som deg selv burde da ikke være så utenkelig?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.610
Sted
Holmestrand
Gjestemedlem skrev:
xerxes skrev:
Jeg er faktisk mye oppe om natta. Det forhindrer likevel ikke at jeg ser at skjenking om natta kan føre med seg mange ting vi ikke ønsker. Derfor er jeg villig til å ta den ulempen det vil medføre for meg personlig at skjenking stenger rundt midnatt en gang.

Hvorfor skal man ikke kunne gå ut å drikke en øl klokken 5 like så godt som klokken 5 om ettermiddagen. Hvis det ikke er behov for det så vil det jo heller ikke være noen som holder åpent så lenge. Men at det finnes et tilbud til dem som ikke har samme døgnrytme som deg selv burde da ikke være så utenkelig?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Oslopolitiet har bedt om kortere skjenketider og færre bevillinger lenge nå. Etter at nattelivet i Oslo har "eksplodert" de siste ti - tjue åra har også vold og annen kriminalitet eksplodert. Det er kanskje ikke alle som har fått med seg sammenhengen mellom alkohol og slike problemer, men den sammenhengen er helt klar.

Husk at 1/4 av skjenkestedene driver svart, 1/4 driver grått og halvparten har orden på tingene. Noen få har salg av narkotika.

O

omholt

Gjest
Tror egentlig hele greien er en avsporing. Problemet ligger i drikkekulturen eller skal vi si ukulturen i Norge. I USA kan man servere øl på idrettsarrangement uten at det blir problemer. Jeg ser ikke bort ifra at mer liberal politikk på området faktisk kan endre folks drikkemønster i positiv retning, selv om det høres paradoksalt. Jeg tror det er noe i at strenge regler og usunn pietisme skaper opprør blandt folk.

G

Gjestemedlem

Gjest
omholt skrev:
Tror egentlig hele greien er en avsporing. Problemet ligger i drikkekulturen eller skal vi si ukulturen i Norge. I USA kan man servere øl på idrettsarrangement uten at det blir problemer. Jeg ser ikke bort ifra at mer liberal politikk på området faktisk kan endre folks drikkemønster i positiv retning, selv om det høres paradoksalt. Jeg tror det er noe i at strenge regler og usunn pietisme skaper opprør blandt folk.
Ja det er mye sant i det. Problemene ligger ikke i tilgjengelighet, men det at alkohol for mange er noe spesielt som skal konsumes til man ikke greier mer. I Danmark kan man kjøpe snaps på bensinstasjonen og i Tyskland på hot dogs bodene. I England er det alltid et øltelt når mer enn 20 personer er samlet en plass.

Problemet ligger i at Nordmenn er en gjeng med ukultiverte xenofobiske 'bønder'. Så problemet kan ikke løses med å behandle folk som umyndige men med å tilrettelegge kultiveringen av massene. Vinlære som pensum på videregående skole kan være en start.

Men veldig mye skyldes også media. Aviser i IQ 70-80 området som VG fremmer en smålighet og fordummende åndforsvakelse som blandet med deres konservative polulisme lammer hjernen for annet enn store mengder sterkøl og kånnjakk.

B

Back_Door

Gjest
La oss i hvert fall være så ærlige at vi innrømmer at alkoholfri vin drikker vi nødig?

Hadde det ikke vært for virkningen av alkoholen, hadde i alle fall jeg personlig ikke giddet å drukket alkoholholdig drikke.
Det er en del av kulturen som enkelte prøver å heve seg over i en form for skam.
Man snakker m.a.o. om drikkekultur som noe forfinet som ikke er relatert til virkning. ::)

S

slowmotion

Gjest
Ja, jeg er glad i øl. Jeg skammer meg fryktelig... ;D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Norsk drikkekultur er bedre enn sydeuropeisk. Vi har omtrent halvparten så mange alkoholrelaterte skader pr capita som middelhavslandene.

Bedre å gjøre seg ferdig med alkoholen i helga enn å trekke forbruket ut over hele uka.

Jeg liker øl, vin og brennevin. Jeg er ikke så avhengig at jeg synes det er nødvendig å ha det tilgjengelig hele døgnet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.610
Sted
Holmestrand
Gjestemedlem skrev:

Vi kan vel ta med totalt unødvendige ting som våpenlover, førstegangstjeneste, vikeplikt og annen uforskammets innblanding i individets frihet i samme slengen - og vent , skatten må bort!

R

Roysen

Gjest
xerxes skrev:
Gjestemedlem skrev:

Vi kan vel ta med totalt unødvendige ting som våpenlover, førstegangstjeneste, vikeplikt og annen uforskammets innblanding i individets frihet i samme slengen - og vent , skatten må bort!
Det er forskjell på plikter som et bidrag til et fellesskap og overformynderi!!!

Mvh
Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Norsk drikkekultur er bedre enn sydeuropeisk. Vi har omtrent halvparten så mange alkoholrelaterte skader pr capita som middelhavslandene.
Drikekkultur handler ikke om tvilsom statistikk men hvordan man oppfører seg under påvirking av alkohol (eller andre rusmidler).

Bedre å gjøre seg ferdig med alkoholen i helga enn å trekke forbruket ut over hele uka.
Det er ingen god ide å drikke hele sitt tilmålte forbruk på en gang Gjest. Det er dette som skaper fyll og spetakkel. De store problemene med alkohol som forekommer er ikke først og fremst en skrøpelig lever eller rusmusset ansikt. Det har med hvordan folk oppfører seg og hvilken adferd man har. Det å skulle drikke det hele mens man ført er i gang er en dårlig oppskrift på dette.

Å drikke vin eller brennevin er ikke det samme som å skulle bli full.

Jeg liker øl, vin og brennevin. Jeg er ikke så avhengig at jeg synes det er nødvendig å ha det tilgjengelig hele døgnet.
Det er da heller ingen som har godt av å spise hele døgnet, men det er da likevel greit å ha anledning til dette hvis man blir sulten etter "anstendig leggetid".

Andre har kanskje en annen døgnrytme enn deg og liker å være aktiv på andre tidspunkt. Det er svært egoistisk å ville tvinge alle andre til å sitte hjemme fordi du selv ikke liker å gå ut altfor sent.

Så lenge det ikke er til direkte forulemping av andre bør det ikke være tvangsregler på servering.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Hvis restaurantene tror at lenger åpningstid betyr økt omsetning tror jeg de tar feil. I min ungdomstid stengte de serveringen kl 24.00 Da gikk folk tidlig ut, gjerne mellom kl. 18.00 og 19.00. Da var de gode og fulle ved stengetid. De som ikke hadde fått nok havnet på et eller annet nachspiel. Nå er det vorspiel som gjelder, de ankommer skjenkestedene omtrent på den tiden de gikk hjem tidligere. Da er det allerede konsumert endel alkohol så behovet for mer er ikke så stort. Foe å kompensere tapt omsetningsmengde så tar barene høyere pris, noe som igjen gjør at folk drikke mindre ute og mer på vorspielet.

Tror jeg.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Gjest skrev:

New Taliban har talt. Det moralske venstre allierer seg med kristenfolket. Varsku her!

Topp Bunn