Dæven til prisoppganger på Ortofon og Lyra.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg har ikke fulgt med på prisene så godt på et par år fordi skuffen har vært velfyllt her hjemme, men jeg hjelper jo andre med og sette opp spillerne deres og med innkjøp av passende utsyr.......hvorpå jeg fikk nesten hakeslepp når jeg tidligere i dag skulle bestille et par pickuper for en kar som fornyer vinyloppsettet sitt. Ortofon Cadenza serien er opp nesten 100% i pris........ altså nesten dobbling i pris......... mens i Sverige er prisene opp ca 20%......... skal tro hvorfor forskjellen er så stor ? Ortofon Cadenza Black kostet 18995.- når jeg testet den for en del år tilbake og nå må man ut med over 40k for samme pickup.
Tidligere har vi jo opplevd at OHC satte opp prisene til det dobble og i enkelt tilfeller mer enn det dobble etter at de ble eneforhandlere på bla Soundsmith (som de vel nå har mistet igjen). Husker godt at OHC tok over Soundsmith og kuttet således et ledd i kjeden og når man kutter ut ET ledd så settes prisen gjerne litt ned eller beholdes for og øke profitten..... og hva skjedde når OHC tok over ? Jo prisene gikk opp.
Tidligere kostet en Lyra Delos 9995.- og nå ligger den på godt over 20k....... uten at det er noen MKII eller andre modifiseringer....... 100% samme pickup, bare nå over dobbelt så dyr. JA, den norske kronen har Harakiri tendenser, JA det har vært en generell prisoppgang, men 100% og i noen tilfeller MER enn 100%......... det synes jeg er drøyt......... og ikke minst hvordan forklares det at samme pickuper går opp 20% i Sverige vis valuta er omtrent like mye værd som den norske ?............. jeg fikk bare litt sjokk......... og det fikk han jeg skulle kjøpe pickuper til også.
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.209
Antall liker
3.129
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Synes generelt at prisene på det meste har tatt helt av her...

Men dette var mye... doble prisen :eek:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.264
Antall liker
9.498
Torget vurderinger
2
Pickuper prises helt hinsides. Spesielt når men vet at nålen kjøpes ferdig hos 3 store produsenter. Det finnes ikke andre enn de 3 store som lager cantilever og diamant. Alle pickup produsenter får sine fra en av de 3 og prisen kan man Google. Feks se Obray.
Det er heldigvis noe bra å velge i lavere prisklasser.
denne får man for
6500kr.
IMG_2183.png


Mens hvis man vil bruke 43 000 kr får man denne

IMG_2184.png

den dyre er verre på alle målbare parametere, selv om man justerer for testplate forskjellen

for sammenligning legger jeg her verdens billigste pickup AT 3600L eller Thorens TPU 257
IMG_2185.png
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Synes generelt at prisene på det meste har tatt helt av her...

Men dette var mye... doble prisen :eek:

Ja prisene på nesten alt har gått opp de senere årene med både 10 og 20 og 30%......... men at ting har gått opp med 100-120% har jeg ennå ikke...... dvs til nå ikke opplevd (eller fått med meg). Vi fikk bare bakoversveis i dag når vi skulle bestille pickuper.......... det og handle i Norge blir det i allfall ikke med slike priser kontra vårt grandland.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Mye som har tatt noen kjempebyks de siste to årene. Ortofon satt jo opp prisene over hele linja med opp til 30% i fjor. Svak krone gjør ikke saken bedre.
 

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Innlegg
2.209
Antall liker
3.129
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
Ja prisene på nesten alt har gått opp de senere årene med både 10 og 20 og 30%......... men at ting har gått opp med 100-120% har jeg ennå ikke...... dvs til nå ikke opplevd (eller fått med meg). Vi fikk bare bakoversveis i dag når vi skulle bestille pickuper.......... det og handle i Norge blir det i allfall ikke med slike priser kontra vårt grandland.
Vi får evt følge Balle Clorin sitt hint å se etter alternativer til Ortofon
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1


Nabolandet ser bedre ut, ja.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6


Nabolandet ser bedre ut, ja.
Spørs på om det er oppdatert, eller om de sitter på lager og kan kjøre gamle priser. For Black koster 3499 euro hos Ortofon som er ca 40k sek
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.309
Antall liker
1.743
Sted
Bergen
Forskjeller som de i grafene hører man definitivt.
Kan noen skrive noen korte ord hva dette betyr og hva man typisk vil høre? Kan sikkert hjelpe noen til å ikke ubevisst overinvestere..
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.264
Antall liker
9.498
Torget vurderinger
2
Hører man disse målbare forskjellene Balle Clorin?
Dalen under 10k kan få ting til å høres litt tammere ut, typisk forskjell på AT33PTGii og ATOC9ML er at PTG er kan virke litt mer tilbakelent pga dette, dvs dypere dal. Løft ved 8k og opppver gir mere luft og detaljer. Noen syns nok det er irriterende med for mye av det, Peak på 12k er nyttig for gamliser som meg som knapt hører noe der oppe
Ortofon 2M osv er generelt flatere under 10kog stiger senere., men opptil +5db ved 20kTotalt sett mer nøytral lyd Siden ingen av oss her hører 20k lengre.
Det man kan høre uansett er skjevheter i lydbildet om kanalUbalansen er stort nok, 1db merkes. En crosstalk på 28 eller 30 db vet jeg ikke om man hører forskjell på. Men en skjevhet på -15 og -25vil jeg tro er uheldig.

En god PU har -30db Crosstalk på en god testplate , maks forvregning under -20dB, de beste under 30db, og kanalubalanse på 0.5db. Og jevn frekvensgang, men knapt noen PU er rettlinjet hele veien til 20k.
Defleste både MC og MM har en peak på 12-15k, MC ofte høyere i frekvens enn MM. MC peaken kan man ikke gjøre noe Med, MM kan tunes ganske så flat med R og C.

Men husk dette er testplater, musikkplater kan være kuttet med en annen vinkelfeil enn testplate, så man får bare håpe det beste Om man justerer seg inn basert på en viss plate


PS, Lyraen Kleos vil helt klart høres lysere og mer detaljert ut enn OC9XML
 
Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.870
Antall liker
17.459
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
PU'er er en ypperlig måte å farge lyden i en eller annen retning. I bunn og grunn er denne leken med platespillere en fin øvelse for de som ikke har bestemt seg for hvordan de vi ha lyden. Litt på samme linje som vi som jokker target. ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Men likevel gjenstår spørsmålet. Hvorfor 40k i Norge? Grådig importør?

Mulig det er et nytt opplegg igjen, men Ortofon gikk bort i fra dette med importører for noen år tilbake (det var Mono som hadde Ortofon i en årrekke), tror alle nå handler rett i fra Ortofon.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Mulig det er et nytt opplegg igjen, men Ortofon gikk bort i fra dette med importører for noen år tilbake (det var Mono som hadde Ortofon i en årrekke), tror alle nå handler rett i fra Ortofon.
Nei, det går gjennom Neby
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Birk88 fant den ene butikken i Sverige som har til denne prisen. Alle andre ligger på 34.990,-
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859086#statistics (Samme oversikt som Bambadoo la inn over)

Det du her skriver medfører IKKE riktighet, "alle andre" har ikke prisen på 34990, det finnes i allfall 4 butikker som har til den "gamle" prisen og han jeg handler for har akkurat kjøpt en av de og får fratrukket svensk moms og den ser ut til og komme på ca 25500 inkl norsk mva og tollgebyr.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det du her skriver medfører IKKE riktighet, "alle andre" har ikke prisen på 34990, det finnes i allfall 4 butikker som har til den "gamle" prisen og han jeg handler for har akkurat kjøpt en av de og får fratrukket svensk moms og den ser ut til og komme på ca 25500 inkl norsk mva og tollgebyr.
Da er det vel løp og kjøp så lenge lageret holder, for Ortofon jukket prisen opp i fjor.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.870
Antall liker
17.459
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Det du her skriver medfører IKKE riktighet, "alle andre" har ikke prisen på 34990, det finnes i allfall 4 butikker som har til den "gamle" prisen og han jeg handler for har akkurat kjøpt en av de og får fratrukket svensk moms og den ser ut til og komme på ca 25500 inkl norsk mva og tollgebyr.
Jeg mente alle andre på prisoversikten. Beklager at det ikke ble presisert.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Da er det vel løp og kjøp så lenge lageret holder, for Ortofon jukket prisen opp i fjor.

Ja, man skal vel ikke se bort i fra at et evt restlager kan bli fort borte og at et nysalg i Norge vil bli nær 0...... i allfall hvis det ennå finnes noen prisbeviste igjen i dette landet......... den dagen jeg betaler over 60k for en Windfeld skal det ha vært rimelig mange arktiske stormer i helvete.
Jeg har alltid syntes at Ortofon Cadenza Bronze og Black har vært gode pickuper til prisen, men til dobble prisen og vel så det..... HELL NO......... det samme gjelder Lyra sine nye priser, en Delos til over 20k...... NOPE, da finnes det plutselig MANGE andre pickuper som er MYE mer intresannte til prisen gitt........ er redd de priser seg selv ut av markedet.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Ikke alt har blitt dyrere, ser Lyra Delos har gått ned 2k fra 24 til 22k hos Oslo Hifi senter :)

mvh


Synes kanskje du burde tatt med at den kostet 9995.- når den var ny, så prisreduksjonen kom ETTER at den tilsammen har gått OPP 140%, så nå er den "bare" opp 120% :LOL:
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Trodde vinyl var et døende medium og produsentene må senke prisene for å bli kvitt lagret sitt?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
En kompis kjøpte en for 13-14 år siden og ga 12k men stort sett alt innen hifi har doblet seg de siste årene :(

mvh

mvh
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Trodde vinyl var et døende medium og produsentene må senke prisene for å bli kvitt lagret sitt?

Det har vel aldri blitt produsert så mye innefor vinylmediet som det gjøres i dag og utvalget av nye platespillere overgår det som fantes på slutten av 70 tallet så til de grader innenfor alle pris segment....... så dødende..... nope, det tror jeg ikke.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
En kompis kjøpte en for 13-14 år siden og ga 12k men stort sett alt innen hifi har doblet seg de siste årene :(

mvh

mvh


Ja, tiden flyr, tittet litt i notatene mine og jeg skrev en test på den i 2009 og en revidert en i 2012 og da kostet den 9995.-, så den første prisoppgangen må nok ha vært etter det...... men du har helt rett i at det har vært prisoppgang på det meste. Husker godt den gangen Lyra Skala og Kleos skulle komme på markedet hvor det var usikkert om hvilken av de som skulle være dyrest og om hvor høyt de skulle prises, det endte vel opp med at Kleos skulle koste 22k og Skala 24k........ men nå koster Kleos litt mer ;)
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
i allfall hvis det ennå finnes noen prisbeviste igjen i dette landet...
Mange prisbevisste, men selvfølgelig finnes det Tosker som meg som handlet Ortofon for få dager siden tross 15% prisøkning siden lansering. Angrer ikke et sekund og gidder ikke pimpe og trimme kjipe serieproduserte pickuper som låter sidræva og dølle!
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.719
Antall liker
1.948
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det har vel aldri blitt produsert så mye innefor vinylmediet som det gjøres i dag og utvalget av nye platespillere overgår det som fantes på slutten av 70 tallet så til de grader innenfor alle pris segment....... så dødende..... nope, det tror jeg ikke.
Skulle nok hatt med smileyfjes skjønner jeg.
Har selv handlet både to nye spillere og ca 1000 plater innenfor de to siste år
Var ment som en sarkastisk spøk på bekostning av utviklingen med dette medium.
Er vel ikke så mye nytt og revolusjonerende som kommer her så prisene burde gå ned istedenfor opp (relativt ift inflasjon)
 
Topp Bunn