Dæmpning af Jelco sa-750E

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus!

    Gjest
    Resonnansen (ringingen) i armen er borte etter at anleggsflaten på braketten ble slipt helt flat.
    Har forresten bestilt tykkere silikonolje. Jeg synes at den som følger med er for tynn og har for lite dempende effekt.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Tykkere silikonolje er mottatt fra Silicone Damping Fluid – Turntable Tuneup
    DSC01333.jpg


    To viskositeter 30000cst og 100000cst. Jeg er av den oppfatning at når dempepunktet er så nær armens omdreiningspunkt som på SA750D, så er den medfølgende oljen altfor tyntflytende til at den har ønsket effekt. På monopivot-armer der det dempes i selve omdreiningspunktet, så anbefales faktisk silikonolje med viskositet 600000cst. Den er så tyktflytende at den må betegnes som silikongrease.
    Prøver først med 10000cst, og en plate med tydelig bulk som trigger arm/pickup-systemets resonnansfrekvens.

    Edit:
    Kabusa sin KAB-TD1200 demper for Technics SL1200 bruker silikonolje med viskositet 60000cst.
    Dempingen er plassert ca. 4cm fra armens omdreiningspunkt.
    td1200x.jpg


    Her montert på Pioneer PLX-1000
    plx1000.jpg
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En bulk som «trigger arm/pickup-systemets resonansefrekvens»? Kan du forklare? En bulk i plata vil forresten ha en «frekvens» på drøyt 0,5Hz.

    Jeg tror som sagt ikke at armdempingen er designet mtp. bulker og kast i plata.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Dempingen er der for å redusere den fjærende bevegelsen som oppstår i arm/pickup-systemet som oppstår når pickupen f.eks kjører over en markert bulk på plata og da snakker vi "bulk", ikke vindskjeive plater.
    Denne fjærende bevegelsen kalles systemets egenresonnans og frekvensen er bestemt av pickupens "compliance" (nåleopphengets mykhet) og armens effektive masse.
    Den kan observeres ved å lette pickupen ca. en halv cm. fra plata og slippe den ned igjen. Svingingene ligger ved ideell matching av pickup og arm i frekvensområdet 8-12 Hz. Disse ettersvingingene reduseres betydelig med riktig silikondemping av armen, og gjør armen mye mer stabil.

    Hvis en har er mismatch mellom arm og pickup, f.eks arm med liten effektiv masse og pickup med stivt oppheng (lav compliance) så havner denne resonnansen gjerne rundt 20 Hz og over. Da vil de dypeste basstonene på plata trigge systemresonnansen med store sporingsproblemer som resultat.

    Her er et eksempel på hvordan systemresonnansen med tre forskjellige pickuper oppfører seg i en SME series II arm med og uten silikondemping
    Fluid_Damping.gif


    Og du kan lese deg opp på temaet her:
    https://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=vinyl&m=892332&VT=T

    Og bare for å få sagt det igjen. Eventuelle materialresonnanser i selve armen/armbasen har silikondempingen ingen virkning på.
    Materialresonnanser kan ikke kureres ved å feste en "padleåre" senket i silikonolje et vilkårlig sted på armrøret slik som f.eks. Kabusademperen vist på bilde i innlegg #42.
     
    Sist redigert:

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    "bulker / kast" i platen vil ligge lavt i frekvens < 3-5Hz og det er lite trolig at demping vil ha effekt. Jeg tenker på dempingfunksjonen som Jelco-armen er utstyrt med. Jeg har riktig nok Tonar-versjonen (som jeg tror er identisk, men tar forbehold om nettopp det). I prinsippet vil demping "smøre" resonansen utover flere frekvenser - studer et "single degree of freedom" system, det finnes sikkert animasjoner på nettet. For SME V er det en klar ide bak demping i horisontalplanet - og det står godt beskrevet i manualen hvordan silikonbadet skal fylles for å redusere horisontalutsvinget etter at nålen er senket ned i rillen. Jeg synes nok at ideen bak dempingen i Tonar-armen er mindre godt gjennomtenkt.


    En bulk som «trigger arm/pickup-systemets resonansefrekvens»? Kan du forklare? En bulk i plata vil forresten ha en «frekvens» på drøyt 0,5Hz.

    Jeg tror som sagt ikke at armdempingen er designet mtp. bulker og kast i plata.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dempingen er der for å redusere den fjærende bevegelsen som oppstår i arm/pickup-systemet som oppstår når pickupen f.eks kjører over en markert bulk på plata og da snakker vi "bulk", ikke vindskjeive plater.
    Denne fjærende bevegelsen kalles systemets egenresonnans og frekvensen er bestemt av pickupens "compliance" (nåleopphengets mykhet) og armens effektive masse.
    Den kan observeres ved å lette pickupen ca. en halv cm. fra plata og slippe den ned igjen. Svingingene ligger ved ideell matching av pickup og arm i frekvensområdet 8-12 Hz. Disse ettersvingingene reduseres betydelig med riktig silikondemping av armen, og gjør armen mye mer stabil.

    Hvis en har er mismatch mellom arm og pickup, f.eks arm med liten effektiv masse og pickup med stivt oppheng (lav compliance) så havner denne resonnansen gjerne rundt 20 Hz og over. Da vil de dypeste basstonene på plata trigge systemresonnansen med store sporingsproblemer som resultat.

    Her er et eksempel på hvordan systemresonnansen med tre forskjellige pickuper oppfører seg i en SME series II arm med og uten silikondemping
    Vis vedlegget 476746

    Og du kan lese deg opp på temaet her:
    https://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=vinyl&m=892332&VT=T

    Og bare for å få sagt det igjen. Eventuelle materialresonnanser i selve armen/armbasen har silikondempingen ingen virkning på.
    Jeg skal lese linken din, men dette svarte jeg på på forrige side. Dempingen skal redusere vibrasjoner i armrøret som forplantes fra pickupen. Ikke «etterdønninger» fra ujevnheter i plata. Disse er ikke hørbare.

    Jeg vet hvordan arm-/pickupmatching fungerer og hvordan den påvirker armens resonansefrekvens, og at denne bør ligge et godt stykke under det hørbare. Det har heller ikke noe med kast og bulker konsentrisitet i plater å gjøre.

    Demping av armen demper resonanser i armen. Helt riktig, og gjør en arm litt mindre sensitiv for en litt uheldig matchet pickup, men det har ingnting med ujevnheter i plater å gjøre.

    ...ikke grafene på bildet ditt heller.

    Tråden på audioasylum omhandler å finne resonansefrekvensen og å se hvor fort resonanser dempes/dør ut, og har ingenting med skjeve plater å gjøre.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes nok at ideen bak dempingen i Tonar-armen er mindre godt gjennomtenkt.
    Hvordan da? Den demper vibrasjoner i armen i alle retninger. Hva er lite gjennomtenkt? Jeg kjenner ikke SME-armene i detalj.

    Tonar-armene er helt uendrede Jelco-armer, ja.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Fordi dempebadet ligger i den horisontale rotasjonsaksen - badet og dempevingen bør ligge eksentrisk. Som indikert har jeg både Tonar og Sme V og jeg har studert effekten til Tonar og sammenlignet med effekten jeg oppnår med horisontaldempingen til Sme V. Vertikaldempingen har jeg ikke studert.


    Jeg synes nok at ideen bak dempingen i Tonar-armen er mindre godt gjennomtenkt.
    Hvordan da? Den demper vibrasjoner i armen i alle retninger. Hva er lite gjennomtenkt? Jeg kjenner ikke SME-armene i detalj.

    Tonar-armene er helt uendrede Jelco-armer, ja.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Dempingen skal redusere vibrasjoner i armrøret som forplantes fra pickupen. Ikke «etterdønninger» fra ujevnheter i plata. Disse er ikke hørbare.
    Etterdønninger i frekvensområdet rundt 10Hz er absolutt hørbare. Bare prøv å spille av f.eks et piano-opptak med en pickup som "fjærer" med resonnansfrekvensen.
    Etterdønningen fører dessuten til feilsporing og forvrengning.
    Men greit for meg. Du får bare leve i villfarelse angående hensikten med silikondemping av armer.:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo bare et spørsmål om moment/friksjon og viskositet på olja. Det ene er ikke dårligere enn det andre. Jelcos deming virker jo like bra på rotasjon om horisontalaksen som vertikalaksen. Noe som ikke er tilfelle med KAB og kanskje SME? Det er bare et konstruksjonsvalg, og hverken mer eller mindre gjennomtenkt, tenker jeg. Penere/mer elegant og mer beskyttet/upåvirkelig fra omgivelsene er det også.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dempingen skal redusere vibrasjoner i armrøret som forplantes fra pickupen. Ikke «etterdønninger» fra ujevnheter i plata. Disse er ikke hørbare.
    Etterdønninger i frekvensområdet rundt 10Hz er absolutt hørbare. Bare prøv å spille av f.eks et piano-opptak med en pickup som "fjærer" med resonnansfrekvensen.
    Etterdønningen fører dessuten til feilsporing og forvrengning.
    Men greit for meg. Du får bare leve i villfarelse angående hensikten med silikondemping av armer.:)
    Men da snakker du jo om resonans i armen fra pickupens vibrasjoner. IKKE noe som kommer av ujevne plater.

    Sporingen lider neppe, men når armen vibrerer i det hørbare området skapet det forvrengning. Det forsterker eller demper utslagene i rillene. Derfor er riktig matching av arm og pickup mht. masse og ettergivenhet viktig, og demping kan også hjelpe.

    IMO er den eneste villfarelsen her at disse resonansene i armen har noe med ujevne plater å gjøre. Vet ikke hvor du har det fra, men vi får bare være enige om å være uenige. :)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det demrer plutselig for meg hva du mener. Hvis bulker i plata er så bratte at «landingen» setter pickupen i sving verikalt med armens resonansefrekvens, dempes selvsagt disse svingningene også. Da skjønner jeg hvordan du tenker. Tviler på at mange skjeve plater har så bratte bulker at dette blir et problem i praksis, men OK. Når resonansfrekvensen i armen er godt under det hørbare frekvensområdet vil det sannsynligvis være neglisjerbart likevel, og bulkete plater skaper andre typer forvrengning som nok er flere magnituder mer hørbare, men alle monner drar. Og ja; dempingen demper disse vibrasjonene også. Likevel er ikke mindre følsomhet mot bulkete plater hensikten med deming. Den er å dempe resonanser i armrøret (som hovedsakelig kommer fra pickupen) slik at nåla kan lese av rillene i plata mest mulig nøyaktig.

    ...men det er mulig vi har snakket litt forbi hverandre.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Resonnanser i selve armen og lavfrekvensresonnans bestemt av kombinasjonen compliance/effektiv masse er to helt forskjellige ting.
    Eventuelle resonnanser (ringing) i selve armrøret trigges av nålens bevegelser i rillen (musikksignalet) og ligger som regel i mellomtonen.

    Når det er sagt så har jeg nå prøvd både 30000cst og 100000cst silikonolje på Jelco SA750D
    100000 cst blir for seig og armen begynner å virke litt "treg". Riktignok dempes ettersvinginger 100%. En "needledrop" på stillestående plate viser ingen etterdønninger i det hele tatt. Heller ikke på plate i bevegelse. Men jeg synes også at det gikk utover lyden. Ble liksom litt lukket og livløst.

    30000cst fungerer perfekt. Ingen lydmessige skavanker og tydelig visuell forbedring av lavfrekvensdempingen (ettersvingingene) i forhold til medfølgende olje som ikke serut til å ha noen virkning i det hele tatt.(tror den har viskositet 500cst).
    Hvis en sammenligner dempingen med og uten medfølgende olje så er det ingen synlig forskjell på dempingen av resonnansen ved "needledrop".
    500cst er rett og slett for tyntflytende til at den har noen dempende effekt.

    30000cst anbefales herved på Jelco SA750D:)

    Edit: Det er ikke bare bulkede plater som trigger systemresonnansen. Akustisk feedback (heftig bass) og f.eks. gåing på ustabile gulv trigger også svingningene i armsystemet. Silikondemping gjør hele armen mer immun mot ytre påvirkninger.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men resonanser andre steder enn ved egenresonansen vil dø ut ganske fort av seg selv, selv om demping naturligvis temmer disse også. Resonanser ved egenresobansfrekvensen vil forsterkes og skape «ringing». Disse er hovedproblemet og hele årsaken til at man ønsker egenresonansen utenfor audiobåndet.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Åraken til at egenresonnansen bør ligge utenfor (under) audiobåndet er at de laveste frekvensene på plata ikke skal trigge egenresonnansen.
    Hvis basseb på plate sammefaller med egeresonnansen så kan nåla rett og slett hoppe ut av plata.

    Et lite kuriositum:
    De første pressingene av Led Zeppelin II (1969) som var mastret av legendariske Bob Ludwig, hadde så kraftig bass at mange opplevde at nåla rett og slett hoppet ut av rilla. Det resulterte i at mange leverte inn igjen plata og reklamerte. Problemet var selvfølgelig for dårlige platespillere. Men det resulterte i at plata ble remastret og gitt ut med redusert bass. Den første versjonen ble presset i ca. 200000 eksemplar, og er idag regnet som "the holy grail" av Zeppelin II.
    Et godt eksemplar går for skyhøye priser på bruktmarkedet.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Uanset, vil silikone flytte armresonansen.
    Silikonen vil "forsinke" armens bevægelse i fh til nålen. Armen bliver så at sige "hængende", mens cantileveren bevæger sig, hvilket jo giver lyd.
    Uden silikone, vil armen flytte sig sammen med cantileveren, og giver derfor ingen lyd.
    (kunsten bliver netop, afveje compliancen med armens træghed, således der først kommer bevægelse i cantileveren over 8hz., da buler "spiller" med op til 5hz.
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    Grafen i innlegg #44 viser at resonnanstoppen flyttes litt opp i frekvens med demping.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Larkus.

    Jeg tror "historien" omk Led Zep-2, og nålen der springer ud af rillen pga bassen, er en AND.
    Den dybe bas, under 70hz, bliver jo netop udelukkende lagt i horisontal modulering, da den i vertikal modulering, ville give risiko for nålen forlader rillen, ved kraftig modulering op.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Grafen i innlegg #44 viser at resonnanstoppen flyttes litt opp i frekvens med demping.
    Ja, lige præcis.
    Med dæmpet arm, vil nålen "spille" på et tidligere tidspunkt. (ved lavere frekvens)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Ja, slik kan det også sies:). Men det er ikke poenget. Poenget er å dempe resonnanstoppen.
    Det finnes uansett ikke lavere frekvenser enn ca. 20 Hz på platene. En sjelden gang noe lavere.
    At systemet skal kunne spille av subsoniske frekvenser er neppe ønskelig
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Helt enig.
    Pointet er få ned resonansen under audioområdet, og over "bule"-området.

    MHT "Whole lotta love" kende jeg til historien, om udspringene fra rillen, helt tilbage "back-then".
    Men ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om det. For det burde ikke kunne lade sig gøre, alt andet lige.
    Men der kunne jo godt være tale om produktionsfejl.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Vel, vi kjenner jo til Telarc sin utgivelse av 1812-ouverturen. Kanonskuddene på den fikk (får) vel nålen til å hoppe ut av rillen
    rett som det var (er).
    Her er rillene. Heftige greier!
    1812Overture-1.jpg
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    En god nål bør sagtens kunne spore 1812-overture, Telarc.
    Hvis ikke, vil noget pu-justering hjælpe på sagen.
    Først og fremmest må det rette nåletryk jo være til stede.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En god nål bør sagtens kunne spore 1812-overture, Telarc.
    Hvis ikke, vil noget pu-justering hjælpe på sagen.
    Først og fremmest må det rette nåletryk jo være til stede.
    Det kommer an på flere ting. Ikke bare nålas evne til å spore, når rillene er så ekstreme som her. Med en tung arm og høy ettergivenhet er det jo ikke noe problem å spore den med selv en konisk stift. ;) Synes derfor egentlig at 1812-ouverturen er en litt dårlig "sporingstest". Hvis man er interessert i å måle det, finnes det jo utmerkede testplater å kjøpe.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Jepp, du sa det. Det vi var (er?) uenige om seg vel om silikondempingen har noen effekt på resonnanser i selve armrøret/armbasen. Slike resonnanser er noe helt annet enn den fjærende bevegelsen som skyldes kombinasjonen nåleopphengets compliance/armens effektive masse.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gitt at resonansene skaper bevegelse i lageret, vil den jo dempe disse. I hvilken grad dette er tilfelle tør jeg ikke spekulere noe videre om, men resonanser er jo mikroskopiske utsvingende bevegelser i armrøret, og når det beveger seg vil jo armen også rotere mikroskopiske mengder om lageret. Dempingen vil jo da stabilisere disse svingningene.

    Uansett har jeg Jelcos dempeolje i min, som sporer og spiller glimrende. Jeg har faktisk aldri spilt ned armen uten demping.

    Uansett liker jeg sånne diskusjoner ned bedring og teorier. :) Fort gjort å lære noe. ;)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Gitt at resonansene skaper bevegelse i lageret, vil den jo dempe disse. I hvilken grad dette er tilfelle tør jeg ikke spekulere noe videre om, men resonanser er jo mikroskopiske utsvingende bevegelser i armrøret, og når det beveger seg vil jo armen også rotere mikroskopiske mengder om lageret. Dempingen vil jo da stabilisere disse svingningene.
    Når det oppstår materialresonnanser i armrøret (typisk 800 - 1000Hz), så vil ikke armen "rotere" i mikroskopiske mengder om lageret.
    Slike resonnanser oppfører seg på en helt annen måte en systemresonnansen som har lageret som omdreiningspunkt.
    Uansett har jeg Jelcos dempeolje i min, som sporer og spiller glimrende. Jeg har faktisk aldri spilt ned armen uten demping.
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Gitt at resonansene skaper bevegelse i lageret, vil den jo dempe disse. I hvilken grad dette er tilfelle tør jeg ikke spekulere noe videre om, men resonanser er jo mikroskopiske utsvingende bevegelser i armrøret, og når det beveger seg vil jo armen også rotere mikroskopiske mengder om lageret. Dempingen vil jo da stabilisere disse svingningene.
    Når det oppstår materialresonnanser i armrøret (typisk 800 - 1000Hz), så vil ikke armen "rotere" i mikroskopiske mengder om lageret.
    Slike resonnanser oppfører seg på en helt annen måte en systemresonnansen som har lageret som omdreiningspunkt.
    Uansett har jeg Jelcos dempeolje i min, som sporer og spiller glimrende. Jeg har faktisk aldri spilt ned armen uten demping.
    Medfølgende dempeolje er som nevnt tiligere altfor tynn, og har minimalt med dempende effekt. Gå for olje med viskositet 30000cst.
    Hvorfor skulle et firma der har ingeniører ansat til at lave tonearme, ikke levere dæmpeolie der virker?
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Hvorfor skulle et firma der har ingeniører ansat til at lave tonearme, ikke levere dæmpeolie der virker?
    Vites ikke. Men firmaet er heller ikke istand til å gi et konkret svar på hva den effektive massen på SA750D er.

    Når det gjelder demping av systemresonnansen, så er regelen at demping nær armens omdreiningspunkt krever tykkere olje enn demping lenger fra omdreiningspunktet.
    På unipivot-armer der det dempes i selve omdreiningspuntet brukes gjerne silikonolje med viskositet opp til 600000cst. Det er omtrent som grease.
    Kabusa sin demper til Technics 1200 som demper ca 4 cm fra omdreiningspunktet har viskositet 60000 cst. Jeg vil tro at SME sin demper bruker omtrent samme viskositet på oljen.
    Dette er p.g.a.at armens periferiihastighet ved svingninger på sytemresonnansen øker jo lenger fra omdreiningspunktet en kommer. (bevegelsen blir større)
    Bevegelsene nær omdreiningspunktet er mindre, har dermed lavere hastighet og krever tykkere olje for å få samme dempeeffekt som når dempingen plasseres lenger fra omdreiningspunktet.

    Usikker på om dette er en god nok forklaring. Hvis noen kan forklare det på en mer forståelig måte er de hjertens velkomne:)
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    En "mellemtung" arm som sa750d skal matches med pu med "tilsvarende" kompliance.
    Men det kan jo være svært for producent, helgardere sig (med viskositet) på dette punkt, da puèr ikke er ens.
    Mener også selv, der kan hentes forbedring, ved "fintune" disse aspekter.:)
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Ps.
    Har selv Mørck dp-6.som jo er påfyldt med silikone i horisontal bevægelse af producent.
    For 25år siden fyldte jeg silikone tillige i vertikal.
    Efter nogen tid og noget modificering, fjernede jeg silikonen fra vertikal. Husker ikke idag helt præcist, hvordan det lød med silikone.
    Af og til tænker jeg prøve igen med sili i vertikal, men er dog en stor smule forbeholden.
    Når silien først kommer i, er den djævelsk flytte på igen, hvis stadig jeg ikke liker resultatet.
    Skal nok, på et tidspunkt, tage mig sammen.:)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    En "mellemtung" arm som sa750d skal matches med pu med "tilsvarende" kompliance.
    Men det kan jo være svært for producent, helgardere sig (med viskositet) på dette punkt, da puèr ikke er ens.
    Det er absolutt ingen som helst sammenheng mellom pickupens compliance og hvilken viskositet dempeoljen skal ha!
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen eiere av Jelco SA-750 E som vet vekta på "heavier counterweight" til denne armen, eller kan ta bryderiet med å veie sin? Sitter med en som veier ca.215g og ser den passer til 750 L (12 tommeren), men loddet til 750 E er vel noe lettere?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen eiere av Jelco SA-750 E som vet vekta på "heavier counterweight" til denne armen, eller kan ta bryderiet med å veie sin? Sitter med en som veier ca.215g og ser den passer til 750 L (12 tommeren), men loddet til 750 E er vel noe lettere?
    Siden ingen gidder svare, får jeg vel gjøre det selv. Har vært i kontakt med Jelco Japan som opplyste at "heavier counterweight" for 750 E og 750 L er den samme, altså 216 g, hvis andre skulle lure.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen eiere av Jelco SA-750 E som vet vekta på "heavier counterweight" til denne armen, eller kan ta bryderiet med å veie sin? Sitter med en som veier ca.215g og ser den passer til 750 L (12 tommeren), men loddet til 750 E er vel noe lettere?
    Siden ingen gidder svare, får jeg vel gjøre det selv. Har vært i kontakt med Jelco Japan som opplyste at "heavier counterweight" for 750 E og 750 L er den samme, altså 216 g, hvis andre skulle lure.
    "Gidder" er vel ikke helt rettferdig. Hadde noen visst svaret, hadde vedkommende sikkert svart. Du regnet vel ikke med at noen skulle plukke av motvekten sin for å veie?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen eiere av Jelco SA-750 E som vet vekta på "heavier counterweight" til denne armen, eller kan ta bryderiet med å veie sin? Sitter med en som veier ca.215g og ser den passer til 750 L (12 tommeren), men loddet til 750 E er vel noe lettere?
    Siden ingen gidder svare, får jeg vel gjøre det selv. Har vært i kontakt med Jelco Japan som opplyste at "heavier counterweight" for 750 E og 750 L er den samme, altså 216 g, hvis andre skulle lure.
    "Gidder" er vel ikke helt rettferdig. Hadde noen visst svaret, hadde vedkommende sikkert svart. Du regnet vel ikke med at noen skulle plukke av motvekten sin for å veie?
    For det første regner jeg med at Jelco SA-750E er ganske utbredt og at det derfor ville være mange som kunne svare. Neida, jeg forventet ikke at noen skulle skru av loddet hvis det allerede var montert, men i veldig mange tilfeller er det vel ikke det fordi man benytter standard motvektslodd. Var dette svar godt nok for deg?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For det første regner jeg med at Jelco SA-750E er ganske utbredt og at det derfor ville være mange som kunne svare. Neida, jeg forventet ikke at noen skulle skru av loddet hvis det allerede var montert, men i veldig mange tilfeller er det vel ikke det fordi man benytter standard motvektslodd. Var dette svar godt nok for deg?
    I alle dager! Hvorfor så defensiv? Jeg påpekte bare at det nok ikke var pga. giddeløshet at ingen hadde svart på spørsmålet ditt. I vinylavdelkingen er folk som regel svært hjelpsomme.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn