Ønsker anbefaling Dårlig klang og skarp lydbilde, hva er feil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Hei! Nå har jeg kjøpt min første stereo. Tenkte å lysste opp litt kjedelige tider på studentboligen med ordentlig stereo. Kjøpte brukt en nad 356bee forsterker med 2 gulvstående Dali zensor 5 til nettet summen av 5000,-. De har masse punsj, dynamisk og fin lyd, men lite varm og spiller skarpt, som gjør de ubehagelige å høre på mer enn 15 minutter. Tenkte det hadde med romplassering å gjøre så har omrokkert møblene og prøvd forskjellige plasser uten suksess. Har også spilt de i et stort rom. Der spiller de bedre men samme egenskap skinner gjennom. Til referanse på lyd har jeg tidligere hatt Sonos play 5 som hadde mer balansert og varm lydbilde enn oppsettet for øyeblikket. Hjelper det med en preforsterker, eller burde jeg heller bytte ut høytalere eller lydkilden? Takk for tips :)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hvis rommet / rommene har mange / mye harde flater som reflekterer lyd i øvre frekvensområde så kan det lett bli slik.
    Har bodd på studenthybel (for lenge siden) og gjenkjenner beskrivelsen.
    I så fall, begynne å dempe førsterefleksjonsflatene.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I utgangspunktet er rommets akustikk det første som slår en. Hvordan høres det ut når du klapper i hendene? Ubehagelig ekko?

    Sjekket høyttaleren og det ser ut som den kan være i overkant hissig oppover i frekvens, noe ungdommer vil slite mer med enn gamle gubber med hørselsproblemer :)

    Den lille grafen er Dali Zensor 5. Det er en ganske kraftig dip i presensområdet slik at det ikke skal bli for slitsomt, så det er ikke sikkert at påfølgende stigning faktisk er så ille som den ser ut som, men det er meget mulig det er det du reagerer på.

    815daliscar.meas.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    må vel gå an å dempe den tweeteren litt med en serie R e.l.
    evt prøve med litt filt på metallet rundt tweeteren
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du mulighet til å spille av musikk via pc? Da er det en del programvare som kan brukes for EQ slik at du kan sjekke om det er høyttaleren i seg selv som er problemet. JRiver har EQ, det samme har Roon, Windows har vel også en EQ funksjon osv.

    Her er et eksempel på software som kan lastes ned og forsøkes litt basic EQ på. Da bør du ta utgangspunkt i den grafen som jeg viste over.

     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    I utgangspunktet er rommets akustikk det første som slår en. Hvordan høres det ut når du klapper i hendene? Ubehagelig ekko?

    Sjekket høyttaleren og det ser ut som den kan være i overkant hissig oppover i frekvens, noe ungdommer vil slite mer med enn gamle gubber med hørselsproblemer :)

    Den lille grafen er Dali Zensor 5. Det er en ganske kraftig dip i presensområdet slik at det ikke skal bli for slitsomt, så det er ikke sikkert at påfølgende stigning faktisk er så ille som den ser ut som, men det er meget mulig det er det du reagerer på.

    Vis vedlegget 687301
    Den stigningen på 10dB fra 3.5K og op er medvirkende til, at gøre højttaleren mere end alm. irriterende
    at høre på over lengere tid.
    Har hørt dem i 2 forskellige opsett, og resultatet var det samme. Jeg ville ikke kunne holde
    ud, at ha´ dem i min stue, langt mindre høre på dem. Dali har lavet masser af gode høyttalere.
    Dette er ikke en af dem. :)
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    I utgangspunktet er rommets akustikk det første som slår en. Hvordan høres det ut når du klapper i hendene? Ubehagelig ekko?

    Sjekket høyttaleren og det ser ut som den kan være i overkant hissig oppover i frekvens, noe ungdommer vil slite mer med enn gamle gubber med hørselsproblemer :)

    Den lille grafen er Dali Zensor 5. Det er en ganske kraftig dip i presensområdet slik at det ikke skal bli for slitsomt, så det er ikke sikkert at påfølgende stigning faktisk er så ille som den ser ut som, men det er meget mulig det er det du reagerer på.

    Vis vedlegget 687301
     

    Vedlegg

    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Takk for masse hjelp og kunnskap! Klappet i rommet og det er ekko og hard lyd. Rommet er i gips og 3 meter høyt. Når jeg har spilt høyttalerne i andre rom blir det bedre men samme egenskap finnes så tror nok rommet forsterker det jeg ikke liker med høyttalerne. Skal kjøpe en kabel i byen idag så kan jeg koble til PCen og prøve å laste ned equalizer, det var knall tips ! Da må jeg lære meg hvordan det fungerer, det er gøy :D har dere noe tips til nettside eller YouTube om hvordan bruke equalizer med utgangspunkt i den grafen som ble sendt?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du har forskellige frekvenser vist som reguleringer i software.
    Om du går med 1KHz som nullpunkt, så kan du ændre puklerne på kurverne modsat med EQ samme antal dB,
    som du aflæser på grafen i indlegg #3. Altså, har du -2dB på kurven, justerer du til +2dB i sofware og vice verca :)
    Prøv at justere software, så du ender op med en jævnt faldende kurve på 3-5dB fra bund til top (top lavest) :)
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Den stigningen på 10dB fra 3.5K og op er medvirkende til, at gøre højttaleren mere end alm. irriterende
    at høre på over lengere tid.
    Har hørt dem i 2 forskellige opsett, og resultatet var det samme. Jeg ville ikke kunne holde
    ud, at ha´ dem i min stue, langt mindre høre på dem. Dali har lavet masser af gode høyttalere.
    Dette er ikke en af dem. :)
    Da er det ikke bare jeg som synes de er ubehagelige. Får prøve med equalizer men om det ikke hjelper stort får jeg kjøpe noe annet.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Du har forskellige frekvenser vist som reguleringer i software.
    Om du går med 1KHz som nullpunkt, så kan du ændre puklerne på kurverne modsat med EQ samme antal dB,
    som du aflæser på grafen i indlegg #3. Altså, har du -2dB på kurven, justerer du til +2dB i sofware og vice verca :)
    Prøv at justere software, så du ender op med en jævnt faldende kurve på 3-5dB fra bund til top (top lavest) :)
    Takk får prøve det :D
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Hva er serie R ? :)
    en motstand i serie med pluss i delefilteret til diskanten....delefilteret skjærer av lyden nedover der hvor diskanten ikke skal jobbe og slipper igjennom det signalet den skal ha over ønsket delefrekvens.....det er dette signalet som kan dempes i nivå...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Prøv å eksperimentere med vinkling av høyttalere også. Nå er det ikke stor plassen å boltre seg på ut fra bildene, men mer eller mindre toe-in kan forandre balansen i lydbildet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Venter nå på kabel for å prøve å bruke equalizer på PCen. Ser på finn at en kar selger i nærheten av meg noen patos 301 MK2. Har noe her erfaringer med de høytalerne? Er de veldig bra kunne jeg nok fått solgt mine til sirka samme pris og byttet de ut :)
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Uansett høyttalere vil jeg tro at du vil tjene på å henge opp f.eks. noen tykke billedtepper på veggene, eventuelt akustiske dempeplater med pene motiver trykt på frontene. Hvis du har flutter-ekko når du klapper i hendene er saken klar. Eventuelt soveposer og dynejakker oppe på hyllene.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Uansett høyttalere vil jeg tro at du vil tjene på å henge opp f.eks. noen tykke billedtepper på veggene, eventuelt akustiske dempeplater med pene motiver trykt på frontene. Hvis du har flutter-ekko når du klapper i hendene er saken klar. Eventuelt soveposer og dynejakker oppe på hyllene.
    Det er nok lurt, Skal få hengt opp litt ting på veggene :)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg vil si at jeg testet ulike kilder og Dac, og det viste seg her at skifte av Dac gjorden lyden mindre skarp og mer uanstrengt.
    Jeg har også erfart at noen type kabler gir mindre skarp lyd.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Hvilen studentby er dette da?
    Og nå vet mora di at du ikke har rett opp sengen!!!!
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Jeg vil si at jeg testet ulike kilder og Dac, og det viste seg her at skifte av Dac gjorden lyden mindre skarp og mer uanstrengt.
    Jeg har også erfart at noen type kabler gir mindre skarp lyd.
    Trenger man en dac på en reciever? Trodde dac var for å konvertere gamle analoge forsterkere til digitale signaler. Studentbyen heter Mørkved, er i Bodø, trivelig plass :)
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Nad forsterkeren er vel kjent for å helle litt over på varm Klang. Litt rart at det låter skarpt. Den har jo tonekontroller, så litt justering har du jo der.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er det spesielt skarpt når du sitter i senga? Det store vinduet blir i så fall et svært nært og hardt refleksjonspunkt, og det er ikke bra. Prøv å sette noe mykt inn der, i alle fall bare for å teste.

    Vinkling av høyttalerne var vel nevnt over. Prøv å vinkle dem fra alt ifra dette:

    1610042769185.png


    til dette:

    1610042798938.png


    Det kan bidra til at du hører refleksjonene litt mindre.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Den stigningen på 10dB fra 3.5K og op er medvirkende til, at gøre højttaleren mere end alm. irriterende
    at høre på over lengere tid.
    Har hørt dem i 2 forskellige opsett, og resultatet var det samme. Jeg ville ikke kunne holde
    ud, at ha´ dem i min stue, langt mindre høre på dem. Dali har lavet masser af gode høyttalere.
    Dette er ikke en af dem. :)
    Blir lidt sentimental når jeg tænker tilbage til 1992. Jeg havde fundet mig et par Dali800 i den Blå avis. Jeg og en kamerat kørte en dengang gammel Opel kadet til Billund og hentede dem. Sikke noen højtalere ... sikke en sommer der i 92😊😊😊
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Nå har jeg hengt opp dyne, sovepose på tørkestativet, en annen sovepose på hemsen, fylt vinduet opp med puter og lokka igjen gardinen. Justert høyttalerne i alle retninger og sitte overalt i senga. Lydbilde er ikke nevneverdig annerledes. Spilte anlegget hos mine foreldre forrige uke i ett gammelt trebygg i en mye møblert stue som har normale dimensjoner og problemet var der også. Prøvd den i 3 rom og samme skarphet plager meg så rommet mitt er nok ikke optimalt for problemet men tror ikke det er kun der det sitter. Prøvde til og med å henge boksere over tweeteren for å dempe de litt 😂 det hjalp litt men da ble lydbilde manglende. Kjøpte reciveren brukt , den er vist 8 år gammel og ser det er en del støv inni den. Får kjøpe komprimert luft og blåse ut litt, kan nok ikke skade. Overvelda over alle tips og kommentarer på tråden! Veldig hjelpefult for en hifi nybegynner :D
     

    Vedlegg

    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvis du har mulighet, kan du prøve forsterkeren med noen andre høyttalere og høyttalerne med en annen forsterker for å finne ut hvilken komponent som er problemet.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Hei @Petter Stiberg
    Velkommen! Gøy med hybel og stereoanlegg.
    Forsterkeren din er bra. Tror du har gjort et godt kjøp😊 Hadde den eller forgjengeren i noen år for ca 15 år siden. Den er ikke problemet hvis den fungerer som den skal. Jeg reagerer også på skarp lyd - som deg. Musikk skal være gøy, ikke slitsomt.
    Du har gjort forsøk med midlertidige akustiske tiltak. Bra, men dessverre ikke nok.
    Min hovedmistenkte er høyttaleren, gitt frekvensresponsen som noen viste her i tråden med heving i diskanten. Har du forsøkt å øke bass og redusere treble på forsterkeren? Det kan avhjelpe en aggressiv diskant. Du kan også benytte digital EQ hvis du spiller fra Spotify. Jeg har lagt inn fallende kurve som gjør lyden mer behagelig for meg.
    Jeg kombinerte B&Ws største stativhøyttaler i lav prisklasse (tror den het DM603). Dette fungerte bra. Ble punchy og varm lyd som jeg liker. Har mer tro på 2-veis (altså kun 2 elementer) høyttaler med relativt stor kasse og større mellomtone/bass-element på stativ enn en gulvstående søylehøyttaler med flere mindre elementer.
    Deretter bør du få testet en DAC. Sjekk om noen kan låne deg først. F.eks hvis du benytter iphone så får du en bærbar Fostex H1-P1 rimelig på Finn nå med ujevne mellomrom (kostet 4-5000 for noen år siden - nå 1000-1500, dårlig batteri, men om du lar den stå på strøm så betyr ikke det noe). Den mottar signalet digitalt fra iphone via lightening kabel som følger med tlf, og sender analogt til forsterker via minijack til stereo rca-kabel. Det vil hjelpe deg å oppnå mer naturlig lyd enn ved å sende analogt direkte fra telefonen eller pc-en.
    Ikke betal for dyre kabler. Det er ikke der hunden ligger begravet - i hvert fall ikke på studentbudsjett.
    Lykke til!
     

    Vedlegg

    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Hei @Petter Stiberg
    Velkommen! Gøy med hybel og stereoanlegg.
    Forsterkeren din er bra. Tror du har gjort et godt kjøp😊 Hadde den eller forgjengeren i noen år for ca 15 år siden. Den er ikke problemet hvis den fungerer som den skal. Jeg reagerer også på skarp lyd - som deg. Musikk skal være gøy, ikke slitsomt.
    Du har gjort forsøk med midlertidige akustiske tiltak. Bra, men dessverre ikke nok.
    Min hovedmistenkte er høyttaleren, gitt frekvensresponsen som noen viste her i tråden med heving i diskanten. Har du forsøkt å øke bass og redusere treble på forsterkeren? Det kan avhjelpe en aggressiv diskant. Du kan også benytte digital EQ hvis du spiller fra Spotify. Jeg har lagt inn fallende kurve som gjør lyden mer behagelig for meg.
    Jeg kombinerte B&Ws største stativhøyttaler i lav prisklasse (tror den het DM603). Dette fungerte bra. Ble punchy og varm lyd som jeg liker. Har mer tro på 2-veis (altså kun 2 elementer) høyttaler med relativt stor kasse og større mellomtone/bass-element på stativ enn en gulvstående søylehøyttaler med flere mindre elementer.
    Deretter bør du få testet en DAC. Sjekk om noen kan låne deg først. F.eks hvis du benytter iphone så får du en bærbar Fostex H1-P1 rimelig på Finn nå med ujevne mellomrom (kostet 4-5000 for noen år siden - nå 1000-1500, dårlig batteri, men om du lar den stå på strøm så betyr ikke det noe). Den mottar signalet digitalt fra iphone via lightening kabel som følger med tlf, og sender analogt til forsterker via minijack til stereo rca-kabel. Det vil hjelpe deg å oppnå mer naturlig lyd enn ved å sende analogt direkte fra telefonen eller pc-en.
    Ikke betal for dyre kabler. Det er ikke der hunden ligger begravet - i hvert fall ikke på studentbudsjett.
    Lykke til!
    Takk for gode svar :)Jeg trodde reciveren hadde innebygd dac, men det har den ikke. Det er et ledig slot på forsterkeren for en dac utvidelse, nad mdc dac , men den selges ikke lenger dessverre. Fant den ikke brukt heller. Har ikke iPhone men Android. Vil f.eks Yamaha wxad 10 musicast fungere som.en dac? Bluesound note2i hadde nok vært optimalt men er nok litt utenfor budsjettet for øyeblikket. Hvis ikke ser jeg at det ligger ute en del hodetelefon forsterkere og dac som går til PC. Har brukt equalizer på Spotify og justert men det går på bekostning av lydbilde. Har bestilt en kabel for å koble til PCen og prøve der, men det spørs hvor mye effekt det vil ha når den ikke har innebygd dac? Innteresangt å høre om dine erfaringer med B W stativ høyttalere. Jeg kan ha øyet litt åpent på finn etter noe slikt. Hvorfor tror du det blir bedre lyd med stativ høyttalere? Tenkte du generelt på gulvståendee høytalere eller bare de med små elementer?
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Petter Stiberg: De Daliene KAN låte litt spisst i rom som er fulle av harde flater. Så jobb gjerne med det litt mer. Men vil du få dette til å varmes opp litt, bruk van den Hul kabling på: CS122 til høyttalerne, D102 Mk3 til signalet. En god DAC er et must her...selv en Musical Fidelity V90 DAC eller V-DAC2 hjelper godt på...Ett spørsmål til: Hvordan i all verden kunne du glemme å teste en Audiolab 6000A forsterker? De spiller helt KNALL på rimelig Dali...og dyre er de heller ikke-med alt du måtte ønske deg av muligheter...til og med en helt hinsides god DAC til pris...Lita forsyning, men sett de riktige, lettdrevne høyttalere på, så leverer den lett i en klasse som tilsvarer konkurranse til tre ganger dens egen pris.
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mutter har zensor5 med Harman kardon 980, låter stikk motsatt av hva du beskriver. Men hun har svært stue. Hun hadde samme type nad som deg først, uten at det var noe spist og... 🤔
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    @Petter Stiberg - jo, Yamahaen du spør om vil løse DAC-problemet og er i tillegg en habil streamer. Får god kritikk her: https://www.techradar.com/reviews/yamaha-wxad-10-musiccast-add
    Om stativhøyttalere vs gulvstående. Hvis du er virkelig interessert så sjekker du ut de britiske høyttalerne fra Harbeth med BBC legacy. Les gjerne på Harbeth User Group hvor konstruktør og eier Alan Shaw forklarer hvorfor boks-designen er riktig, og hvorfor de har utviklet sin egen mellomtone. Når du ikke lenger er student bør du lytte til Harbeth C7ES3 - som jeg kaller musikkelskerens valg (helt klart den Harbeth-høyttaleren som gir best verdi for pengene, etter min mening). Les gjerne om mine erfaringer med merket her:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mitt tips til generelt små-romsbruk som du har der er små aktive studio-monitorer med fornuftig respons og god lyd. Trenger ofte dac i tillegg, men ekstremt mye godlyd for pengene.

    Eksempel er JBL 306 MkII. Les gjerne test under;

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn