Crystal Cable Arabesque

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Kule-Trygve skrev:
Ja TENK en kabelprodusent som vet såpass om lyd at de kan lage et bra audioprodukt. Trodde det eneste kabelprodusenter var flink til var å tenke ut kreative prislapper jeg..

(Nå er det mulig at en høyttalerprodusent har hjulpet dem litt med dette prosjektet da.)
Vel, både HT og kabler er vel audioprodukter da ? ? ;) Hvilken HT produsent er det da ? :)

Mvh :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
ymir skrev:
hei

ser at det reklameres med bruk av diamantglass.I følge min lokale Saint Gobain glassfabrikk er dette et " vanlig" glass, bare med mindre jern innhold som gjør det klarere (mindre grønnskjær) og er i herdet eller laminert utførelse ca.25-30% dyrere enn vanlig "float" glass.Diamantglass har ikke bedre/anderledes akustiske egenskaper enn "vanlig" glass,meg fortalt/forklart.
Oki :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Kule-Trygve skrev:
ymir skrev:
hei

ser at det reklameres med bruk av diamantglass.I følge min lokale Saint Gobain glassfabrikk er dette et " vanlig" glass, bare med mindre jern innhold som gjør det klarere (mindre grønnskjær) og er i herdet eller laminert utførelse ca.25-30% dyrere enn vanlig "float" glass.Diamantglass har ikke bedre/anderledes akustiske egenskaper enn "vanlig" glass,meg fortalt/forklart.
Ja lyden blir mer gjennomsiktig.
Seriøst ? ? ?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
DoMentor skrev:
Kule-Trygve skrev:
Ja TENK en kabelprodusent som vet såpass om lyd at de kan lage et bra audioprodukt. Trodde det eneste kabelprodusenter var flink til var å tenke ut kreative prislapper jeg..

(Nå er det mulig at en høyttalerprodusent har hjulpet dem litt med dette prosjektet da.)
Vel, både HT og kabler er vel audioprodukter da ? ? ;) Hvilken HT produsent er det da ? :)

Ikke vet jeg, men det er vel ikke "bare " å lage en slik høyttaler om en ikke har erfaring fra høyttalerproduksjon?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
DoMentor skrev:
Kule-Trygve skrev:
ymir skrev:
hei

Seriøst ? ? ?

Ja jeg er alltid dønn seriøs. :mad:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.042
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kule-Trygve skrev:

Vel...du synes ikke 65.000 USD for 4 høyttaler elementer i en kasse (som riktignok er av glass, men ikke ser ut til å ha spesiell komplisert indre konstruksjon - se feks post nr 10) er en relativt kreativ pris? Det synes i hvert fall jeg det er, uansett om de spiller aldri så bra. De er nok laget for "the ultra rich"- ref en annen tråd - som vil ha et noe uvanlig "conversation piece" å vise frem. Greit nok det, men prislappen er nå uansett kreativ!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Waterfall audio har vel glasshøyttalere i den mer betalbare klassen, hvis det er utseende man liker..
Ja, og de så jeg på Münchenmessa i 2008.
Jeg var derfor i ferd med å si at jeg så CCA i 2008.

Her Waterfall som jeg knipset i 2008.

En tanke som straks slo meg ved synet av disse var hvor fint møbel det ville vært med noen fine fargerike akvariefisker oppi de.
Trolig ville det gjort noe med lyden, så kanskje et mindre eksemplar av reptil ville vært enklere ;D

Mvh.KW

Vedlegg

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Kule-Trygve skrev:
DoMentor skrev:
Kule-Trygve skrev:
ymir skrev:
hei

Seriøst ? ? ?

Ja jeg er alltid dønn seriøs. :mad:
Flott :D

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
KW skrev:
Griffenfeldt skrev:
Waterfall audio har vel glasshøyttalere i den mer betalbare klassen, hvis det er utseende man liker..

En tanke som straks slo meg ved synet av disse var hvor fint møbel det ville vært med noen fine fargerike akvariefisker oppi de.
Trolig ville det gjort noe med lyden, så kanskje et mindre eksemplar av reptil ville vært enklere ;D

Mvh.KW
Men spilte de bra da ? :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
DoMentor skrev:
KW skrev:
Griffenfeldt skrev:

Mvh.KW

Med gullfisker eller reptiler ;D

Dersom du har Waterfall i tankene, så er bildet fra 2008 og min hukommelse er nok ikke god nok til å huske det.
Jeg tror (eller mener å huske) de bare var utstilt.

Mvh.KW

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
KW skrev:
DoMentor skrev:
KW skrev:
Griffenfeldt skrev:

Mvh.KW

Med gullfisker eller reptiler ;D

Dersom du har Waterfall i tankene, så er bildet fra 2008 og min hukommelse er nok ikke god nok til å huske det.
Jeg tror (eller mener å huske) de bare var utstilt.

Mvh.KW
Med deg oppi vel, mojjoklompen ;D Oki, takk for svar uansett :)

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Man betaler sikkert en del for designet med denne høyttaleren. Og den er nok bare laget i et fåtall eksemplarer, for de som vil ha noe veldig spesielt. Kanskje er det som "Super-B&O" å regne.

Så til prisen finnes sikkert bedre ting.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Kule-Trygve skrev:
Man betaler sikkert en del for designet med denne høyttaleren. Og den er nok bare laget i et fåtall eksemplarer, for de som vil ha noe veldig spesielt. Kanskje er det som "Super-B&O" å regne.

På siden deres finner du en rekke tester av disse høyttalerne fra internasjonal presse. Les disse, så får du kanskje et visst inntrykk av hvordan de låter, med og uten henblikk på pris.

Kvalifisert synsing er mer interessant en ren synsing, - mener nå jeg.....

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Per_Olsen skrev:
Kule-Trygve skrev:

På siden deres finner du en rekke tester av disse høyttalerne fra internasjonal presse. Les disse, så får du kanskje et visst inntrykk av hvordan de låter, med og uten henblikk på pris.

Ja det var synsing fra meg, uten å ha lest noe om høyttaleren. Jeg skulle bare svare en tidligere i tråden...

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Ser høyttaleren er vist med Siltech kabler. Er det ikke en kobling mellom Siltech og Crystal, hhv. mann og kone eller noe i den retningen? Hadde vært morro å høre disse, har tidligere hørt noen enorme greier fra Waterfall demonstrert med diverse Ypsilon elektronikk - spilte bra. Smaken er dog som baken, høyttalere i glass kunne jeg aldri hatt..

sinep skrev:
I de fleste tilfeller foretrekker jeg nr 1 fremfor nr 2! ::)
;D Her får jeg assosiasjoner til noe helt annet.. He he..

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
ceroxol skrev:
Ser høyttaleren er vist med Siltech kabler. Er det ikke en kobling mellom Siltech og Crystal, hhv. mann og kone eller noe i den retningen? Hadde vært morro å høre disse, har tidligere hørt noen enorme greier fra Waterfall demonstrert med diverse Ypsilon elektronikk - spilte bra. Smaken er dog som baken, høyttalere i glass kunne jeg aldri hatt..

sinep skrev:
I de fleste tilfeller foretrekker jeg nr 1 fremfor nr 2! ::)
;D Her får jeg assosiasjoner til noe helt annet.. He he..
Oki :) Jepp er visst gubben som driver Siltech, og kona Crystal Cables :) Hvor hørte du Waterfall da ? ? :)

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
DoMentor skrev:
Oki :) Jepp er visst gubben som driver Siltech, og kona Crystal Cables :) Hvor hørte du Waterfall da ? ? :)
Var dette anlegget:

Ble vist frem på Hifi & Surround 2009 messen i Kbh, her.

Vedlegg

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
DoMentor skrev:
ceroxol skrev:
DoMentor skrev:
Var dette anlegget:

Lekkert, men er du sikker på at dette ikke er Perfect 8 ? ? ;)

http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/lyd/article2146660.ece
Øøhh.. Du har rett.. Litt demens-light fra min side. Men i det minste var det glass.. :p

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
ceroxol skrev:
DoMentor skrev:
ceroxol skrev:
DoMentor skrev:
Var dette anlegget:

Lekkert, men er du sikker på at dette ikke er Perfect 8 ? ? ;)

http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/nyheter/lyd/article2146660.ece
Øøhh.. Du har rett.. Litt demens-light fra min side. Men i det minste var det glass.. :p
Jepp, tom GLASSklart ;D

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Som KW skriver så spilte denne høyttaleren meget bra, og presenterte imo blant den beste lyden på München messen. Forventning var vel mot en krystallklar og betonet lyd, men de hadde gjort en god jobb her. Ingen pararelle flater hjelper sikkert mye. Ingen hardhet var å spore, og man lurte på hvordan de hadde klart å fått det til. Det er nok lagt ned mye ressurser i utvikling.

Når det prisen så ligger den vel omtrent i et øvre midtsjikte på en slik messe, samtidig som den var ikke altfor kostbar elektronikk som ble benyttet.

Å konkludere at høyttaleren er overpriset er vel noe drøyt etter kun å ha sett bilder av den. Synes de skal honoreres for å gå nye veier istedenfor for å komme med nok en firkantet kasse i mdf.

Når det gjelder utseendet så er det tydeligvis forskjellige meninger. Den er vel ikke helt i min smak.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De er absolutt annerledes av utseende, og jeg synes de er pene.

Jeg er imidlertid skeptisk til en kassehøyttaler som ikke gjør noe forsøk på å dempe mellomtonen. Jeg tror det gir en uttværing i tidsdomenet, og det økte energinivået tipper jeg Crystal Cable har motvirket ved å padde ned mellomtonen mer enn de ville gjort om de hadde brukt dempemateriale.

Gi dem noe moderne kompleks kormusikk som lakmustest.

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Det kan se ut som det er noe form for dempematerial i kassen. Det ligger en "pute" i bunn og to "puter" i enden av "svingen" ytters i kassen, der kassen er smalest. Jeg lurer på om kassen kan være konstruert slik at energien ender opp i den smaleste delen, og at denne "puten" demper ned det meste av energien før den reflekteres. "Puten" i bunn demper vel refleksjon mellom bunn og topp?
Jeg kan ikke se noen bassport, så antagelig er høyttaleren tett. Dermed skulle det heller ikke "lekke" ut noe udempet mellomtone.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Reflektert lyd vil også lekke ut gjennom membranene.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.512
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er bassport i "halen på kommaet". Jeg tipper konstruktøren har forsøkt å reflektere overflødig mellomtoneenergi bakover i "halen", omtrent som i B&W Nautilus-serien, og så delvis absorbere og delvis slippe den ut der. Neppe 100 % effektivt, men fortsatt en interessant studie i høyttalerkonstruksjon.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
ymir skrev:
hei

Helt korrekt, deg fortalt/forklart. Saint-Gobains Diamantglass, eller Optiwhite hvis fra Pilkington har ikke andre akustiske egenskaper før det evt. lamineres. Laminering demper glasset mye, mens herding ikke endrer det. Akryl, eller plexiglass som det ofte kalles er akustisk mer dempende, men ripes/mattes relativt lett, og klar utførelse kan gulne noe over tid.

Edit: NESTEN helt korrekt, for å korrigere meg selv: Diamant er som 4mm herdet nesten 70% dyrere enn 4mm herdet float.( Vanlig glass )

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.634
Valentino skrev:
....
Jeg er imidlertid skeptisk til en kassehøyttaler som ikke gjør noe forsøk på å dempe mellomtonen.
....
Enig.
Hvor blir lyd energien som sendes inn i kassen fra elementene av? Noe reflekteres, og noe av den reflekterte energien vil komme ut gjennom elementene igjen og gi en farging av lyden. Dempemateriale i kassen vil minske dette bidraget.
Så en løsning uten (eller med lite) dempemateriale kan vanskelig være den optimale.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Per_Olsen skrev:
Kule-Trygve skrev:

Jepp 110 % enig, da ideelt sett basert på personlig erfaring med produktet ;) Er forøvrig ganske imponerende å se alle som disser og kritiserer ting som de hverken har sett, eller hørt selv for den saks skyld ;D Men det er vel janteloven / misunnelsesspøkelset som slår til, mao hvis ikke jeg har råd eller mulighet til å kjøpe det så er det tilsynelatende automatisk et overprisa drittprodukt som forhåpentligvis ikke naboen har råd til heller ;)

Mvh ;)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
EiK skrev:
Som KW skriver så spilte denne høyttaleren meget bra, og presenterte imo blant den beste lyden på München messen. Forventning var vel mot en krystallklar og betonet lyd, men de hadde gjort en god jobb her. Ingen pararelle flater hjelper sikkert mye. Ingen hardhet var å spore, og man lurte på hvordan de hadde klart å fått det til. Det er nok lagt ned mye ressurser i utvikling.

Når det prisen så ligger den vel omtrent i et øvre midtsjikte på en slik messe, samtidig som den var ikke altfor kostbar elektronikk som ble benyttet.

Å konkludere at høyttaleren er overpriset er vel noe drøyt etter kun å ha sett bilder av den. Synes de skal honoreres for å gå nye veier istedenfor for å komme med nok en firkantet kasse i mdf.

Når det gjelder utseendet så er det tydeligvis forskjellige meninger. Den er vel ikke helt i min smak.
Oki, de virker absolutt interessante, ja ;) Er enig at prisen er høy sånn sett, MEN neppe noe verre enn mange andre tilsvarende HT i samme sjiktet, er forøvrig definitivt enig i at de fortjener honnør for å tenke anderledes, ja ;) En av mine favoritt referanse HT er MBL 101 MK II de koster ca. 400 K mao er ikke akkurat plagsomt billige de heller, og har jo en ganske spesiell design de også, men min kjære og jeg liker både de og Arabesque, mao begge er et høyst reellt alternativ som vår "siste" HT ;)

Topp Bunn