Cryo meg her og cryo meg der!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
båndbredden i omfanget av denne tråden er i alle fall god! ;D
alt fra cryo til superledende erter
mvh
Leif
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
LMC, han bare tester oss litt, og jeg han...
Vi prater i "bilder" ... vøtt... ;D

til pkpk:
Nei, gidder ikke ass...
men skal vi si ett par titals nanoampeere... give or take...

mvh
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Cobra2 skrev:
SR71 blir omtrent halvmeteren lengre ved marsj-hastighet... (og blir da tett)
Fattern til en kollega av meg er forhenværende SR71-pilot. Han kan fortelle at de lakk hele tiden, både på bakken og ved marsjhastighet.


/OT
 
T

timc

Gjest
Tilfellet Blackbird, er vel ikke dekkende er det?

Det var vel de enorme fysiske kreftene som "forlenget" SR-71?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hmmmm
alle hadde meninger om nedfrysingen i den vedlagte cryo prosess-beskrivelsen,
men ingen kommenterer oppvarmingen til 300F?
merkelig?
mvh
Leif
 
N

nb

Gjest
LMC skrev:
alle hadde meninger om nedfrysingen i den vedlagte cryo prosess-beskrivelsen,
men ingen kommenterer oppvarmingen til 300F?
merkelig?
150 grader er jo ikke spesielt varmt akkurat...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
nei i og for seg enig men det er 320 grader i andre enden
det som gjorde at jeg var sikker på at det hadde hatt virkning,var at som så ofte er tilfelle ved endringer,så var klangbalansen endret
til vanlig er nå systemet så balansert at ingenting stikker seg nevneverdig ut,men førsteinntrykket etter cryo var bortsett fra økt innsyn at det var litt i "feiteste" laget
dette falt på plass etter ca et døgns drift og alt er tilbake i balanse
det er flere her på sentralen, som har gjort liknende erfaringer uten å direkte ha gjort seg til kjenne,men jeg er jo vant til "å ta smellen" ::)
mvh
Leif
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
LMC skrev:
det er flere her på sentralen, som har gjort liknende erfaringer uten å direkte ha gjort seg til kjenne,men jeg er jo vant til "å ta smellen" ::)
mvh
Leif
Ja, det ble jo en skikkelig "smell" da du kom opp med Bybee filtrene for noen år siden. Men jeg hang meg jo på... ;D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
om noen sponser meg, skulle jeg gjerne installert de på terminalene på de nye bassdriverne også,men med 8 elementer=16 filtre begynner det eksperimentet å svi ::)
mvh
Leif
 
N

nb

Gjest
LMC skrev:
nei i og for seg enig men det er 320 grader i andre enden
Metall utvider seg jo ved oppvarming, temperaturer rundt et par hundre grader (+/- en del) er vel ca det som blir brukt når man skal få dings A inn i dings B eller dings A ut av dings B og det er veldig tight om jeg ikke husker feil. Men tviler på at det skjer noe permanent med metaller ved oppvarming til en såpass lav temperatur. Det skal sies at det nærmeste jeg har vært materialteknologi er at jeg var studass i matte for en gruppe som studerte materialteknologi på NTNU...

Det meste av metall har jo vært oppvarmet til mye, mye høyere temperatur for å kunne brukes til noe fornuftig uansett...
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
hmmmm
alle hadde meninger om nedfrysingen i den vedlagte cryo prosess-beskrivelsen,
men ingen kommenterer oppvarmingen til 300F?
merkelig?
mvh
Leif
Som sagt, hvis det dreier seg om stål, er det for å løse ut spenninger i materialet ved at dislokasjonene i krystallstrukturen beveger seg lettere med litt varme. Den temperaturen er ikke så høy at krystallstrukturen begynner å endre seg igjen, noe som er litt vesentlig når man har gjort all den andre jobben for å etablere en bestemt krystallstruktur.

Hva det gjør på et radiorør eller en hifi-kabel har jeg ikke den fjerneste idé om.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Hm... siste halvdel av 80-tallet drev jeg flere vintre på rad og surra med bøttevis av LIN, - bokstavelig talt...
Jeg kunne jo lagt grunnlaget for en liten formue..... :cool:
 

Goffy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.06.2003
Innlegg
52
Antall liker
19
Sted
Vestlandet
Ser at tråden diskuterer effekten av cryogenisk behandling av delefilterkomponenter og kabler.
Kan nevne at de fleste metallurger jobber med stål og aluminium, og cryobehandling av kobber er utenfor vårt fagområdet. Det er heller ikke så sterke kommersielle krefter i bildet, og dermed blir det forsket lite på området. Men det betyr ikke at vi ikke vet noe ;)

Nedkjøling av kobber i nitrogen til -196 grader, som er vanligst, vil påvirke mikrostrukturen. Viser til en forskningartikkel der en ser på effekt av cryobehandling av kobber med fokus på varmeledningegenskaper. Her slår en fast effekter som mindre kornstørresler, redusert dislokasjoner (gitterfeil) og redusert interne spenninger. Disse endringene vil ha positive effekter på materialegenskapene.

Som en liten anekdote må nedkjøling gjøres kontrollert. På stål regner en med at en introduserer 2 MPa pr. grad en kjøler. Derfor vil en støpejernspanne kunne sprekke dersom en f.eks kjøler under kalt vann etter steking. 250 grader til 4 grader vil gi nærmere 500 MPa i stress og det tåler normalt ikke støpejern. Derfor ser vi at nedkjøling og oppvarming av kobber skjer svært kontrollert i artikkelen (over dager). Dette er det få som har utstyr til å gjøre.

Som metallurg og musikkinteressert er jeg opptatt av lyd selv og har diskutert dette med kolleger over flere år. Tror jeg rett å slett må si at vi pr. nå kjenner ikke effekten av cryobehandling til det fulle, og i hver fall ikke hvordan dette påvirker lydbildet. Men tror vi ikke skal utelukke at det kan ha positive effekter, for vi endrer på metallet ;)

 
Sist redigert:

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
913
Antall liker
532
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Ser at tråden diskuterer effekten av cryogenisk behandling av delefilterkomponenter og kabler.
Kan nevne at de fleste metallurger jobber med stål og aluminium, og cryobehandling av kobber er utenfor vårt fagområdet. Det er heller ikke så sterke kommersielle krefter i bildet, og dermed blir det forsket lite på området. Men det betyr ikke at vi ikke vet noe ;)

Nedkjøling av kobber i nitrogen til -196 grader, som er vanligst, vil påvirke mikrostrukturen. Viser til en forskningartikkel der en ser på effekt av cryobehandling av kobber med fokus på varmeledningegenskaper. Her slår en fast effekter som mindre kornstørresler, redusert dislokasjoner (gitterfeil) og redusert interne spenninger. Disse endringene alle vil ha positive effekter på materialegenskapene.

Som en liten anekdote må nedkjøling gjøres kontrollert. På stål regner en med at en introduserer 2 MPa pr. grad en kjøler. Derfor vil en støpejernspanne kunne sprekke dersom en f.eks kjøler under kalt vann etter steking. 250 grader til 4 grader vil gi nærmere 500 MPa i stress og det tåler normalt ikke støpejern. Derfor ser vi at nedkjøling og oppvarming av kobber skjer svært kontrollert i artikkelen (over dager). Dette er det få som har utstyr til å gjøre.

Som metallurg og musikkinteressert er jeg opptatt av lyd selv og har diskutert dette med kolleger over flere år. Tror jeg rett å slett må si at vi pr. nå kjenner ikke effekten av cryobehandling til det fulle, og i hver fall ikke hvordan dette påvirker lydbildet. Men tror vi ikke skal utelukke at det kan ha positive effekter, for vi endrer på metallet ;)

Ein ung mekaniker (RIP😥) eg kjente, fornya gamle, harde kopperpakninger (ringer) til dyser mm med å gløde disse, og gi dei eit kakk med ein hammer. Vart som nye då sa han.

Meint som eit praktisk døme på at temperatur og enkel mekanisk bearbeiding, endrar eigenskapane til kopper.
At også meir avanserte prosessar som cryo kan endre struktur og eigenskapar i kopper, og gi lydmessige fordelar for kopperledere, finn eg sannsynleg! 😊

Mvh Arild 😊
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
At cryobehandling kan endre mekaniske egenskaper til metaller og andre materialer er forsåvidt kjent, akkurat som de fleste også vet at glødd kopper blir mykere, og hardere igjen ved mekanisk bearbeiding som hamring, valsing etc. Gløding av kopperpakninger er jo et godt eksempel på dette...Spørsmålet i kabelsammenheng er vel om cryo forandrer de elektriske egenskapene hos kopper. Det er det vel like lite bevis for som når det hevdes at sølvkabler låter "så mye bedre.." - noe det heller ikke er annet bevis for enn hearsay og udokumenterte påstander. Det påståes ofte at "sølv er jo en bedre leder, og derfor låter det bedre..." Sølv er som kjent en marginalt bedre leder enn kopper, men ikke så mye at det ikke enkelt kompenseres med å øke kvadratet på en kopperleder. Det er i seg selv ikke noe bevis for at sølv gir bedre lyd.... det vi vet med sikkerhet, så langt, er at det elektrisk sett er RLC-parametre som styrer.. L og C bestemmes av kabelkontruksjonen.. om resistansen endres ved cryobehandling vet vi foreløpig ikke, og heller ikke om det har noen betydning, ettersom resistansen er enkel å påvirke...
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg undres litt.....
Alt som gjøres innen HiFi virker som har en positiv effekt på lyden.
Jo rarere, jo venskeligere og jo dyrere, jo "bedre" effekt.
Tips:
Kjøp (eller få) surplus mil spec kabler.
De er kvalifisert på alle mulige måter.
Og lyden er helt fantastisk.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er vel i stor grad det som er elefanten i rommet.... jo dyrere og/eller mer søkt ideen er, jo bedre lyd.. enten det nå er cryo, linolje, sølv, kabelløftere, batteri DC forspenning av kabler.... bare toppen at isfjellet... :cool:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.334
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Cryo behandlet bånd/frets på gitarer har jo vært noe det også de siste årene, det har fordeler og ulemper det også sammenlignet med både rustfritt stål og brass stål. Strenger var også cryo behandlet en stund, det ble med en trend og avsluttet da de ble for skjøre.

Cryo behandlet brass blir hardere og mer slitesterkt på overflaten, men også noe "sprøere" og når man banker på det så har det en tendens til å sprekke istedet for å deformere slik det er med brass og rustfritt stål.

Så for kabler, tror ikke jeg ville ha valgt en kabel som er hardere akkurat for å få litt bedre ledeegenskaper når den lettere vil brekke. Fordelen med kobber i utgangspunktet er jo at det kan bøyes lett, og lett deformere istedet for å knekke og med cryo så vil disse egenskapene endres.
 
Topp Bunn