cruise

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
i sommer kommer det til å skje, selv om alle fibrene i kroppen min stritter imot og alle hjernecellene har slått alarm.

gæmlisferie.
cruise.
middelhavet eller karibia.
ca. to uker.
budsjett på +/-  50k ekslusivt shopping  for to voksne og et barn.

frøkna mener dette blir en avslappende, trygg og opplevelsesrik (sic!) ferie for jentungen vår på snaue tre år. hun har et poeng. jeg har dog andre og bedre forslag, men de er blitt avfeid.

dette er prisen jeg betaler for å ha slept et par avantgarde uno pluss en helvetes masse annet dillldall i hus det siste året.

har gugglet litt på nettet. masse retusjerte  bilder og lovnader om et rikt utvalg av aktiviteter ombord i båten, samt eksotiske stoppsteder. jadda. minner egentlig mest om et føkkings pers resort på vann, spør du meg.  

men:
if you can't beat them - join them.
kanskje det blir litt ålreit, tross alt.

noen som har vært på cruise før og kan komme med tips og anbefalinger?

G

Gjestemedlem

Gjest
Mener jeg har sett en plass at det arrangeres dansebandcruise i de områdene. 14 dagers nonstop swingom.

Ellers kan du jo roe ned igjen neste år igjen med en busstur til Tyrol.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Syns det høres ut som en grei "byttedeal" det der Joaq ;)
Nå har ikke jeg vært på cruise,såframt ikke sandefjord-strømstad regnes som cruise ;D

/jan

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takk for oppmuntring, janr.
og slutt å kødd, Gjestemedlem. faen, EN swing-låt og jeg hopper over bord.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ok, cruise er sikkert morro det! Som 1350 sammenhengenede turer med Askøyfergen, men med mye bedre kafeteriea.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
øy, askøyferja er undervurdert, mann!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Mener jeg har sett en plass at det arrangeres dansebandcruise i de områdene. 14 dagers nonstop swingom.

Ellers kan du jo roe ned igjen neste år igjen med en busstur til Tyrol.

Du er OND !!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
i sommer kommer det til å skje, selv om alle fibrene i kroppen min stritter imot og alle hjernecellene har slått alarm.

gæmlisferie.
cruise.
middelhavet eller karibia.
ca. to uker.
budsjett på +/-  50k ekslusivt shopping  for to voksne og et barn.
Jeg ville så definitivt gått for Middelhavet fremfor å være låst til et flytende Vegas-hotell med korte stopp på karibiske øyer som ikke tilbyr all verden av variasjon.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Joaquin,
Vet ikke jeg, men har en liten følelse av at cruise med en treåring kanskje ikke er verdens beste ide ? Vil ikke det bli kjedelig for ungen ?

Hva med å leie båt i Irland og cruise for "egen" maskin på elvene der? Da har du mye større kontroll på agendaen. Eller leie selbåt i Adriaterhavet ?

Treåringern har helt sikkert mere lyst til å besøke Legoland og dyreparker etc og å bade i Danmark. Så parker ungen med besteforeldre i Danmark og dra på elvebåtcruise med mor opp Rihnen !

N

nb

Gjest
Las en artikkel i Newsweek eller hvor det var for en del herrens år siden, at noe som hadde blitt veldig populært og åpnet curiseverdenen både for folk under 50 og uten blått hår var ulike former for "temacruise", de som var beskrevet der var stort sett greier i Nord-Amerika, typisk naturgreier på Canadakysten og til Alaska.

Ellers går det jo å dra til Antarktis fra Ushuaia i Argentina og spise seg opp på de Virkelig Store Biffene i Buenos Aires, samt se Boca Juniors spille på hjemmebane på veien. Men kanskje ikke veldig spennende for en treåring eller en frue som synes gæmliscruise i Karibien/Middelhavet er stas.

Ellers er Adriaterhavet et mulig alternativ til Middelhavet. Krystallklart vann og hundrevis, om ikke tusenvis av øyer gir gode muligheter for variasjon. Kroatia er veldig vakkert og byr på mange mulighete for strandhogg. Men du bør like fisk.

Lykke til! Glad det ikke er meg;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.179
Joaquin, jeg har et forslag som du kan spare penger på:
å være på cruise er jo å være plassert ombord i ei balje som flyter på vann. Mens du er ombord i balja eter og drikker du, du snakker med andre folk, shopper litt og plasker litt i svømmebassenget. Alt dette kan du gjøre med ColourLines "Fantasy". Å ta danskebåten frem-og-tilbake i 14 dager er både mer praktisk (du slipper å reise til utgangsted) og koster mindre penger.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Enig med Spiralis her, tror cruise for en 3-åring blir kjedelig, og da blir det kjedelig for foreldrene også. Danmark er et supert ferieland for unger, masse parker med alt fra dyr til fornøyelser og badeland. Med det budsjettet dere har lagt opp til kan dere få dere et flott sted å bo og oppleve mye kjekt for store og små og at på til ha mye penger til overs.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takk for alle kommentarene, folkens!
veldig hyggelig.
skal printe ut denne tråden og brette printen sirlig sammen til en pen serviett, som skal legges ved middagstallerkenen til frøkna i kveld.
går alt etter planen, kan jeg slette denne tråden imorgen og alt er ute av verden, hoho!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Printer du ut denne tråden anbefaler jeg et par redigeringer, Joaquin.... Din bedre halvdel kan komme til å bli relativt usjarmerende når hun oppfatter at du fisker etter argumenter på hvordan du kan unngå å dra på den ferien HUN vil....

Cruise: Prinsippet er jo at det er en flytende feriemaskin, á lá et luksusferiesenter med badeland, restauranter, lekeland, shoppeland, bla-bla-land etc... Det er GARANTERT flere selskaper som staser familieferie, der treffer 3-åringen andre unger, og det er faktisk DET ALLER VIKTIGSTE!!! 3-åringer er happy så lenge noe skjer; om det skjer på en båt eller på et hotell driter de i, så lenge de kan plaske i vannet, skli på sklia og løpe etter hverandre og skrike. Så kan mor shoppe, mens far er barnevakt, og far kan se på damene mens mor er barnevakt, og far og mor kan se på hverandre mens de er barnevakt sammen, før de går i lugaren og ser tegnefilm til treåringen sover.
Jeg har vært på typiske (landbaserte) feriemaskiner i flere ferier mens ungene var fra 3 og opp til i dag; de har elsket det. Og: Det viktigste er at far har slappet av! Ungene har vært i nærheten, jeg har lest, trimmet, drukket (billig og godt) øl, sett på damene, og hatt det helt topp!! Go for it! Du får ei sjarmerende dame og en lykkelig unge til takk. Og hjemme venter et par sprelske Avantgarde og masse rør!

Honkey

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
OT, veldig OT, men jeg fant, snedig nok, nylig ut hvor nicket Honkey-Chateau stammer fra. Jeg innrømmer glatt min uvitenhet. De fleste vet kanskje hvor det er hentet fra, men min kjennskap til Elton John er mildt sagt moderat.

Sto i toalettkø på en bensinstasjon, det hadde vært stopp/ kø på veien da en trailer skulle heises opp fra grøfta. Jeg var ikke først i køen og dermed ikke først inn på neste bensinstasjon heller. Mens jeg sto i kø så jeg plutselig et bilde, på ei CD-plate, jeg dro kjensel på. Det gamle bildet Honkey hadde i sin profil. Etter nærmere ettersyn ser jeg at plata heter Honkey Chateau og er et Elton John album. Man kan lære om musikk overalt. :)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er mulig at Honkey har rett og at det finnes selskaper som satser familiecruise, men jeg ser nå mest for meg eldre folk tasse rundt og leve rolig og luksuriøst i noen dager. Har tatt Color-Fantasy, danskebåt og hurtigrute, og det er nå engang begrenset med plass på sånn båter, og man får stort sett raskt sett alt, og så blir det litt kjedelig etter hvert. Lekerommene er bare kjekke en stund er min erfaring.
Men når damen din er blitt sur på deg Joaquin fordi du viser henne denne tråden ,så sender du henne og ungen over til Honkey, så drar de tre på cruise sammen og du får huset for deg selv i to uker som du kan benytte til å lytte til musikk og slappe av. Så er alle fornøyde… ;) ;D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Synes dette høres fett ut, Joaquin. Du kan nå endelig finne frem den hawaii-skjorta du kjøpte på forrige ferie, få på det fete gullkjedet, og ligge på dekk på båten som den rene Al Bundy, mens du zipper pina coladas rett fra en nyåpnet kokos. Jeg vet du drømmer om det, du ønsker bare å høre fra oss at dette er kult. Når du ikke er på båten, er det jo bare å gå berserk i de største grill-menyene ever, med alt av truede fiskearter og det som verre er på menyen, i tillegg til noen snodige grillspyd av en eller annen truet sjimpanse-art. Nei, dette blir nok fett, go for it! ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jaja, her var det mange kloke hoder.
takk skal dere ha, folkens.

men dessverre viser det seg at mange kloke hoder tenker like dårlig som et ikke fullt så klokt hode... ;D

jeg er fremdeles like rådvill om hvordan jeg skal få denne sommerferien på rett kjøl igjen...

selv om jeg i utgangspunktet spurte om gode cruise-tips, så bør det ikke overraske noen at det jeg egentlig er ute etter, er gode argumenter MOT hele cruise-greia. ;D

derfor lytter jeg mest til Gjestemedlem, kompo, spiralis, espenr, etc.

honky: du er en klok mann som vet å naile de gode poengene, men i denne sammenhengen er du akk så ubrukelig. ;D
innlegget ditt må nok redigeres (evt. fjernes) før jeg printer ut denne tråden, hvis ikke så ligger det tre cruise-billetter på middagsbordet imorgen...

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hvis jeg prøver og sette meg i dine sko, og tenke meg den samme situasjonen, så hadde jeg først og fremst argumentert med at det KAN bli kjedelig, og at kan bli lit vel mye av det samme. Slik at et middelhavscruise ville gitt mer opplevelse og severdigheter, med mye antikk historie osv osv. Utfordringen din er jo hva som passer best for en 3-åring samtidig. Ikke lett den der ;)

N

nb

Gjest
For 50 lapper kan du og fruen leie egen seilbåt en uke med ekspertise til å seile den for dere. Gir i alle fall mer street-cred enn å dra på kurs, men spørs hvor lett det er å aktivere poden på en slik tur

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det er nettopp der det ligger, nb.
ellers er det jo utrolig mye fett vi kan finne på for 50k.
det aller meste som man kan bruke 50k på er faktisk bedre enn å svi av samme summen i flybilletter til en havneby og sette seg på en båt i fjorten dager, imho.

K

kbwh

Gjest
Heller gårdsferie i Toscana enn cruise. Basseng til poden og pappa. Verdens beste mat&vin. En overlast kulturhistorie. Landskap å hvile øynene på. Lekeplasser? Sikkert.

N

nb

Gjest
Bare bestill en ordentlig ferie for 50k og si planene ble endret. Hun vil nok takke deg til slutt når veninnne kommer hjem fra cruise og forteller hvor fælt det var.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
høh, nå har jeg det.
jeg kan se frøkna dypt inn i øyne, senke stemmen litt og si: "med min bakgrunn som båtflykting, så må du forstå at jeg har et anstrengt forhold til overfylte båter... snufs..." .

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Forslag
1.Gå på biblioteket og lån en masse ”spennende” bøker om historiske bygg og steder du vil ha med deg når dere allikevel er i området. Legg en detaljplan om hva dere skal gjøre hver enkelt dag og hvilke ”spennende” utflukter dere skal være med på. ( funker vel kun om fruen IKKE er så veldig historisk interessert)

2.Søk på internett etter gode alternativer for store og små, bør være mye å velge i. Lettere å omgjøre avgjørelsen om du har et konkret alternativ.

3.Livet er langt, ungen vil ha mer glede av et cruise når han/hun blir litt eldre…. Er vel et OK argument?

4.Si at hun kan få kjøpe det hun ønsker seg for 25 000, så bruker dere de resterende 25 000 på en annen ferie.

N

nb

Gjest
Forslag
1.Gå på biblioteket og lån en masse ”spennende” bøker om historiske bygg og steder du vil ha med deg når dere allikevel er i området. Legg en detaljplan om hva dere skal gjøre hver enkelt dag og hvilke ”spennende” utflukter dere skal være med på. ( funker vel kun om fruen IKKE er så veldig historisk interessert)

2.Søk på internett etter gode alternativer for store og små, bør være mye å velge i. Lettere å omgjøre avgjørelsen om du har et konkret alternativ.

3.Livet er langt, ungen vil ha mer glede av et cruise når han/hun blir litt eldre…. Er vel et OK argument?

4.Si at hun kan få kjøpe det hun ønsker seg for 25 000, så bruker dere de resterende 25 000 på en annen ferie.
Om ikke punkt 4) funker, så funker absolutt ingen ting. Da er det bare å kapitulere.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Synes dette høres fett ut, Joaquin. Du kan nå endelig finne frem den hawaii-skjorta du kjøpte på forrige ferie, få på det fete gullkjedet, og ligge på dekk på båten som den rene Al Bundy, mens du zipper pina coladas rett fra en nyåpnet kokos. Jeg vet du drømmer om det, du ønsker bare å høre fra oss at dette er kult. Når du ikke er på båten, er det jo bare å gå berserk i de største grill-menyene ever, med alt av truede fiskearter og det som verre er på menyen, i tillegg til noen snodige grillspyd av en eller annen truet sjimpanse-art. Nei, dette blir nok fett, go for it!  ;D
er det gærn't å spise utryddningstruede sjimpanser også, nå?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
blir jo ikke rare ferien man får for 25k...
eller, jo, forresten, da kan vi gjøre det jeg egentlig har mest lyst til:
- henge på hytta en snau uke. fiske, grille og bade.
- plasssere ungen hos besteforeldrene noen dager.
- oslohelg med konsert, teater, restaurant og alkohol med venner.
- båttur med overnatting i skjærgården hjemme i tønsberg.
- fisketur på vidda eller i valdres.
- en pokerkveld eller to med gutta.
- en uke til korte turer til diverse badeland, fornøyelsesparker og andre aktiviteter for jentungen i skandinavia.

og vips, så er de tre ferieukene mine over.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Og den tror du hun kjøper? Hun vet vel utmerket godt at du hadde tatt en båt jorda rundt hvis du fant noe nice hifi hvor "the price is just right"? ;D
Nei, seriøst; tror faktisk du bør kjøre på det med at steder som feks Valentino nevner, og andre steder som gir varige inntrykk, er noe helt annet enn korte minner fra varmen, ingenting slår en combo av spennende historie, god mat, god drikke, vakre omgivelser osv. Det er jo en grunn til at enkelte er så stein gærne at de faktisk frivillig kjøper billett til Roma i august hvor alle romere har vett til å rømme fra byen ;)

høh, nå har jeg det.
jeg kan se frøkna dypt inn i øyne, senke stemmen litt og si: "med min bakgrunn som båtflykting, så må du forstå at jeg har et anstrengt forhold til overfylte båter... snufs..." .

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Om du trur at 3-åringer synes det er kjedelig på et cruiseskip, forsøk da å ta vedkommende med på kulturferie til stasbygg fra diverse kolonitider. Treåringer digger skulpturer og historiske fakta, det er jo noe alle veit!

Honkey

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Skip den ene teaterturen i oslo, og prøv det årlige shakespeare-stykket utendørs i thaulow-hullet i tønsberg. Pleier og være temmelig trolsk og magisk, i år settes MacBeth opp, med ikke ukjente Sturla Berg Johansen i hovedrollen, han pleier og være med i ny og ne. Høres forøvrig ut som fornuftige og velanvendte feriedager du da legger opp til. Alternativet er naturligvis noe tøffe voodoosaker i haiti eller noe langs cruiset, your pick :D

blir jo ikke rare ferien man får for 25k...
eller, jo, forresten, da kan vi gjøre det jeg egentlig har mest lyst til:
- henge på hytta en snau uke. fiske, grille og bade.
- plasssere ungen hos besteforeldrene noen dager.
- oslohelg med konsert, teater, restaurant og alkohol med venner.
- båttur med overnatting i skjærgården hjemme i tønsberg.
- fisketur på vidda eller i valdres.
- en pokerkveld eller to med gutta.
- en uke til korte turer til diverse badeland, fornøyelsesparker og andre aktiviteter for jentungen i skandinavia.

og vips, så er de tre ferieukene mine over.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
høh, nå har jeg det.
Konge !! Du ER sleip !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

K

kbwh

Gjest
Ungen må få løpe og leke ja. De gårdsferiene er kjekke sånn.

Leie av hus nær strand i Andalucia har vi også hatt suksess med i flere omganger. Vi har gutter på 2 og 4 1/2 og har drevet med det siden eldstemann var 9 måneder.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det går stadig mer mot å leie hus/leilighet et eller annet idyllisk sted, og ta dagsturer hit og dit for aktiviteter og moro.
takk for fine forslag!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Om du trur at 3-åringer synes det er kjedelig på et cruiseskip, forsøk da å ta vedkommende med på kulturferie til stasbygg fra diverse kolonitider. Treåringer digger skulpturer og historiske fakta, det er jo noe alle veit!

Honkey
Hvis den var til meg så var poenget å få madammen til å innse at dette med cruise kanskje ikke var en så god ide’ likevel, for far var plutselig blitt så kulturelt interessert.… ;)

Hvis man vil gi ungene en opplevelse de husker for resten av livet er det nok uansett en gode ide’ å vente noen år, for tror neppe en 3-åring husker så mye av hele turen når de vokser opp.
Vi har vært i diverse dyreparker og opplevd at det kjekkeste med hele parken har vært der de har hatt innhegninger med geiter som ungene kunne gå inn og klappe, det skal ikke alltid så mye til, i alle fall ikke for en treåring, før de er fornøyd. Men vanskelig å si i forkant, de er ganske uforutsigbare.

Synes også ferien er greiest med litt variasjon.
- Noen dager på hytten sammen med besteforeldre og diverse familie.
- Noen dager hjemme med diverse utflukter med båten.
- En ukes tid et sted hvor ungene kan ha det kjekt, har blitt mye Danmark på oss de siste årene.
- En tur på besøk til noen venner man ikke ser så ofte
- Noen dager alene på tur mens ungene er plassert hos besteforeldre
++

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
det går stadig mer mot å leie hus/leilighet et eller annet idyllisk sted, og ta dagsturer hit og dit for aktiviteter og moro.
takk for fine forslag!
Bare noe du tror.
Blir garantert cruise uansett. ;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hahaha!
jeg kom hjem fra jobb for 30 min siden, og møtte et glis fra frøkna.
ante det verste.
MEN: hun viftet med noen cruise-brosjyrer og sa at dette så igrunnen litt døllt ut. hun har visst ringt til noen cruise-arrrangører også, og har nå skiftet mening. stoppstedene var for masete og turistifiserte, båten var ikke luksuriøst nok, spa-tilbudene var dyrt og dårlig, blablabla.

fra å ha vært bestemt og hektet på cruise-kjøret i nesten to uker, har hun nå snudd.
og det UTEN at jeg har lagt noe særlig press eller nevnt denne tråden.
(helt sant! jeg har hele veien sagt at "i år bestemmer du alt, baby.")

dette er bare for godt til å være sant!

NÅ kan vi endelig begynne å planlegge ferieturen!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
...hun skulle visst at hun nettopp gikk glipp av 25 000 helt til seg selv... begynner å synes synd på damen... :'(

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Gratulerer så mye.
8)
(helt sant! jeg har hele veien sagt at "i år bestemmer du alt, baby.")
Godt å vite at du er mann for dine ord.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
...hun skulle visst at hun nettopp gikk glipp av 25 000 helt til seg selv... begynner å synes synd på damen... :'(
Bare gjør det du vennen.  ;)

Vi gutta heier på Joaquin.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Topp Bunn