Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Så da er det bedre å ha som mål å vaksinere alle i hele verden?
    Hva hvis det er noe som går alvorlig galt?
    Nå sier jeg ikke at det er tilfelle, men potensielt kan man gjøre uopprettelig skade på hele menneskeheten, jeg syns det er skremmende at man kan holde på sånn.
    Hvis dette var til meg:

    Ja, det er skremmende at det ikke fins absolutte svar. Hvordan tenker du man kan få absolutt sikkerhet om noe så komplekst som skjæringspunktet mellom helse, økonomi, demokrati og menneskeverd? Jeg kommer ikke på noen fullgod metode og tror ikke det finnes.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand

    Denne dokumentaren er interessant
    Er den det?
    • Overall, we rate BitChute extreme right and Questionable based on the promotion of conspiracy theories, propaganda, hate speech, poor sourcing, fake news, and a lack of transparency. This source is not credible for accurate information and may be offensive to some (most).
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    de klarte det på 10mnd sist og har enorm fortjeneste, forundrer meg at de ikke er klare denne gangen.
    Men de trodde vel som alle andre at influensa var utryddet da vi ikke så noe influensa på flere år
    Det er en eller annen influensa HVERT år.

    "Vanligvis får mellom fem og ti prosent av befolkningen influensa i løpet av en vintersesong."
    Det er vel allmenn kunnskap tror jeg?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    og der ligger problemet, at de har uttalt skepsis og blitt utsatt for hets og utestengelse fordi de ikke var i tråd med det politisk korrekte.
    Ikke særlig heldig når vi snakker om folks liv.
    Så du mener at disse, velutdannede har enten en psykose eller med vilje sprer informasjon som er feil? For hvilken vinning

    Så har vi mektige selskaper med store lommer, og som har en historie med manipulering av data og som har blitt dømt flere ganger og som har alt å tape på at ting settes på hold.
    I tillegg hele verdens politikere som ikke vil tape ansikt

    Hva tenker dere om svineinfluensa vaksinen, var det er en suksess sånn sett i ettertid?
    Du reiser forsåvidt interessante spørsmål, hvorav noen av dem er relevante nok.

    Men problemet her er ikke mangel på politisk korrekthet, men på vitenskapelig korrekthet, og akkurat der ligger en svært viktig nyansering.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    og der ligger problemet, at de har uttalt skepsis og blitt utsatt for hets og utestengelse fordi de ikke var i tråd med det politisk korrekte.
    Ikke særlig heldig når vi snakker om folks liv.
    Så du mener at disse, velutdannede har enten en psykose eller med vilje sprer informasjon som er feil? For hvilken vinning

    Så har vi mektige selskaper med store lommer, og som har en historie med manipulering av data og som har blitt dømt flere ganger og som har alt å tape på at ting settes på hold.
    I tillegg hele verdens politikere som ikke vil tape ansikt

    Hva tenker dere om svineinfluensa vaksinen, var det er en suksess sånn sett i ettertid?
    De du lytter til sprer med vilje informasjon som de vet er i strid med SOTA forskning på området. Om de gjør det pga hybris eller av mindre hederligere motiver eller en kombinasjon er av mindre betydning.

    Det at disse ikke får gjennomslag handler ikke om politisk korrekthet. Det handler om faglig grundighet og redelighet, eller rettere sagt fravær av det samme.

    Selskaper med store lommer har ingen innflytelse når Pierre Kory blir refusert av vitenskapelige tidsskrifter på mistanke om fusking med datasettet. Ei heller politikere.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Hva tenker dere om svineinfluensa vaksinen, var det er en suksess sånn sett i ettertid?
    Det er vel ikke noe sikkert svar på akkurat det, men her finner du en svært opplysende og interessant artikkel på temaet, også med referanser til dagens Covid-vaksiner:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Beklager om jeg gjentar noe som sikkert er påpekt av andre her, men ser at antivaxerne har tatt en ekstra red bull nå.

    Jeg vil tro en ganske vanlig feil som postes er at man antar at utvalget vaksinerte/dobbel/trippel vaksinerte/uvaksinerte er tilfeldige utvalg. Det er det selvsagt ikke. De fleste innbyggerne følger de offisielle anbefalingene - derfor vil det være slik at jo dårligere helsetilstand du har - jo mer vaksinert er du. Så om vaksinene kun var saltvann - så ville man forvente en tydelig korrelasjon mellom vaksineringsgrad og dødelighet.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vaksinemotstandere: hva er egentlig problemet? Selv ikke i Kina er det påbudt å ta vaksine – kan vi ikke bare akseptere at enkeltindividet har ansvaret for å takke nei til vaksinen de blir tilbudt? For det er faktisk sånn det har fungert siden pandemien begynte.

    Spesielt deg, @Dr_BASS, som på den ene sida ønsker deg et totalt liberalistisk samfunn, og på den andre sida ønsker at staten (eller noen andre? Hvem da?) skal beskytte Folket mot Vaksinen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    @Harry Stoteles
    Det er todelt, på den ene siden ønsker jeg et liberalistisk samfunn
    Men så lenge vi har det samfunnet vi har så ønsker jeg i allefall at diskusjonen skal gå åpent og at all informasjon skal være åpen.
    Innunder dette legger jeg også at folk som ikke er enig og som har gode argumenter, spørsmål og særlig de med faglig tyngde blir hørt og respektert.
    Dessverre er det ikke slikt, og vi har store selskaper som sensurer, i tillegg blir de som står opp stemplet og nærmest mobbet og av kreditert.
    Dette mener jeg fører til at færre tør stå opp i frykt for gapestokk, og det tilhører ikke et moderne samfunn og vil føre til mindre utvikling, ikke mer.
    Videre mener jeg at en av verdiene våre er at det er lov å drite seg ut/faile, uten at dette skal bli dratt inn i enhver sammenheng (eks bakgrunnssjekk etc)

    Jeg innser at dette også går begge veier (feks dårlige historier til big pharma etc), men når det gjelder ting vi putter i kroppen vår så er det ekstra viktig å være føre var, ha en åpenhet uten sidestykke og at man belyser alle aspekter.
    Dette mangler i dag.

    Dette gjelder også andre sektorer som er særs viktig;
    Våpen industrien
    Politikk/internasjonal politikk
    Teknologi / overvåkning / informasjonsdeling
    Mat / sunnhet
    økonomi / finans

    Vi failer på mange punkter både som samfunn og enkeltindivider
    Jeg er en stor fan av open source og informasjonsdeling og samarbeid. Stikkordet her er vinn/vinn
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er en eller annen influensa HVERT år.

    "Vanligvis får mellom fem og ti prosent av befolkningen influensa i løpet av en vintersesong."
    Det er vel allmenn kunnskap tror jeg?
    Ja, men hvis du ser tallet på influensa de siste årene har det vært tilnærmet 0.
    Selvfølgelig satt på spissen at man har sett på det som utryddet, men hva er forklaringen? Kan det tenkes at mye av det vi kalte covid istenden var influensa?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Denne tråden ble startet for a å få fokus på åpenbarePOSITIVE forhold her til lands, ikke til kverulering, negativisering og surmulende pissprat. Respekter dette.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, men hvis du ser tallet på influensa de siste årene har det vært tilnærmet 0.
    Selvfølgelig satt på spissen at man har sett på det som utryddet, men hva er forklaringen? Kan det tenkes at mye av det vi kalte covid istenden var influensa?
    Munnbind og strengt smitteregime bremset influensaviruset på samme måte som covid.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis så, hvorfor innføres ikke dette nå som vi både har en influensa og covid belastning i samfunnet? Hvor vaksinene til begge ikke treffer helt
    Altså, ikke misforstå, jeg er glad for at det er sånn, men hva er annerledes nå?
    Har vi innsett at det kanskje ikke er helt heldig å stenge ned, samt innføre masse tiltak som skader samfunnet økonomisk?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis så, hvorfor innføres ikke dette nå som vi både har en influensa og covid belastning i samfunnet? Hvor vaksinene til begge ikke treffer helt
    Altså, ikke misforstå, jeg er glad for at det er sånn, men hva er annerledes nå?
    Har vi innsett at det kanskje ikke er helt heldig å stenge ned, samt innføre masse tiltak som skader samfunnet økonomisk?
    Covid var et virus med ukjente egenskaper og man valgte å være forsiktig. Vi må huske på at i alle sammenhenger vil det være en vurdering mellom kostnad og nytteverdi. (- vs +) Når vi nå har mer oversikt over virusets egenskaper og flertallet har tatt vaksine som i hovedsak hjelper mot et alvorlig sykdomsforløp. (Obs, gjelder ikke nødvendigvis de med et bein i grava og er nærmere 100 år)
    Derfor har man nå havnet på det vi nå ser. Vi må leve med enda et virus som hele tiden muterer og som vi blir smittet av med ujevne mellomrom
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Verken sykdommen eller vaksinen var noe big deal for meg. Når jeg hadde Covid var jeg bittelitt redusert 1 dag, så helt fin igjen. Kunne fint jobbet hadde det ikke vært for at man ikke fikk lov på den tiden. Vaksinen merket jeg heller ikke noe til.

    Er ikke vaksinen jeg er irritert over, er at regjeringen (ikke bare her til lands) pushet den så jævlig hardt på rett å slett løgner og misinformasjon slik som at vaksinerte ikke kunne bli syke eller smitte videre, som i ettertid viste seg å være ren bullshit.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan du vise en link til noen ansvarlig person som sa at «vaksinerte ikke kunne bli syke»?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Covid var et virus med ukjente egenskaper og man valgte å være forsiktig. Vi må huske på at i alle sammenhenger vil det være en vurdering mellom kostnad og nytteverdi. (- vs +) Når vi nå har mer oversikt over virusets egenskaper og flertallet har tatt vaksine som i hovedsak hjelper mot et alvorlig sykdomsforløp. (Obs, gjelder ikke nødvendigvis de med et bein i grava og er nærmere 100 år)
    Derfor har man nå havnet på det vi nå ser. Vi må leve med enda et virus som hele tiden muterer og som vi blir smittet av med ujevne mellomrom
    Kan være med på det, men hvorfor gjorde vi tiltak så sent som for et år siden? Da hadde vi levd med det i nesten 2 år
    Og ikke bare det, men det finnes fortsatt land som tviholder på det, nå nesten 3 år etterpå
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Du viste til «regjeringen, ikke bare her til lands». Så vi har en Joe-isme fra Biden. Hva med ansvarlige myndigheter her til lands? Hvem sa dette, og når?
    Du spurte etter noen troverdige og jeg fant en, men lederen av den frie verden er ikke godt nok for deg? :)

    Jeg gidder ikke å lete igjennom 3 år med data for å finne politikere her til lands sine youtube klipp (skal til og med legge til at jeg kan ha blandet sammen hva jeg hørt av Norsk media og hva som er utenlandsk.)

    Men skal gi kudos der det passer. Synes vi har vært flinkere enn de fleste til å løse opp på dette tullet etterhvert som mer info har kommet frem.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan være med på det, men hvorfor gjorde vi tiltak så sent som for et år siden? Da hadde vi levd med det i nesten 2 år
    Og ikke bare det, men det finnes fortsatt land som tviholder på det, nå nesten 3 år etterpå
    Frykt, engstelse, og så bortetter. En erkjennelse har kommer om at dette viruset må vi leve med.
    Nå har også Kina lettet på sine smitterverntiltak sannsynligvis fordi de ser at covidviruset smitter lettere enn før og det ser ut til at viruset har mutert til å bli mindre farlig. Og at opinionen ser at resten av verden er i ferd med å gå tilbake til normalen. Kineserne ser på fotball VM de også og for dem så ser det ut som om mesterskapet arrangeres på en annen planet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kina sensurerte vel de på tribunen så ikke kineserne skulle se hvordan det sto til andre steder.
    I tillegg har det jo vært massive protester som sikkert har bidratt.
    Tror ikke Kina snur uten motstand internt
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du spurte etter noen troverdige og jeg fant en, men lederen av den frie verden er ikke godt nok for deg? :)

    Jeg gidder ikke å lete igjennom 3 år med data for å finne politikere her til lands sine youtube klipp (skal til og med legge til at jeg kan ha blandet sammen hva jeg hørt av Norsk media og hva som er utenlandsk.)
    Vel, du skrev:
    Er ikke vaksinen jeg er irritert over, er at regjeringen (ikke bare her til lands) pushet den så jævlig hardt på rett å slett løgner og misinformasjon slik som at vaksinerte ikke kunne bli syke eller smitte videre, som i ettertid viste seg å være ren bullshit.
    Du kan tydeligvis ikke legge frem et eneste eksempel fra «her til lands», bare et youtube-klipp hvor Biden er litt upresis. Da tillater jeg meg å tro at du viderebringer argumenter du har lest på et eller annet amerikansk konspi-forum, siden det tydeligvis er Biden og Fauci som er de påståtte skurkene i dramaet, heller enn Erna, Høie, Gullvåg, Stoltenberg og ass.dir. Nakstad.

    Jeg har ikke hørt noen ansvarlig person her hjemme påstå noe slikt som du hevder. Det var en del tvil til å begynne med om hvor effektive vaksinene kom til å være og hvor lenge de kom til å virke, men det har vært et konsistent budskap om at vaksinene forhindrer alvorlig sykdom.
     

    Kane69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Innlegg
    227
    Antall liker
    291
    Sted
    Arendal
    Vel du skrev:

    Kan du vise en link til noen ansvarlig person som sa at «vaksinerte ikke kunne bli syke»?
    Og jeg svarte deg jo da med AKKURAT det du spurte om. At du ikke liker svaret og da heller begynner å angripe og kaller meg konspirasjons-tulling sier meg egentlig da mer nok om deg som person til å gidde diskutere videre.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.717
    Torget vurderinger
    1

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke enig, dersom du har tatt vaksinen tenker du mere at jeg stoler på de som har lagd dette.
    Derfor stoler du for mye på bilens systemer og de rundt deg og blir derfor mindre observant.
    Risikoen øker
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Covid var et virus med ukjente egenskaper og man valgte å være forsiktig. Vi må huske på at i alle sammenhenger vil det være en vurdering mellom kostnad og nytteverdi. (- vs +) Når vi nå har mer oversikt over virusets egenskaper og flertallet har tatt vaksine som i hovedsak hjelper mot et alvorlig sykdomsforløp. (Obs, gjelder ikke nødvendigvis de med et bein i grava og er nærmere 100 år)
    Derfor har man nå havnet på det vi nå ser. Vi må leve med enda et virus som hele tiden muterer og som vi blir smittet av med ujevne mellomrom
    Det var også en slektning av Ebola. 1. generasjon var ille, når ma tenker tilbake på alt som skjedde i starten. Tror nok vi var litt heldige at det ikke var/ble verre. Og vaksinen hjalp mye.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Er ikke enig, dersom du har tatt vaksinen tenker du mere at jeg stoler på de som har lagd dette.
    Derfor stoler du for mye på bilens systemer og de rundt deg og blir derfor mindre observant.
    Risikoen øker
    Så hvorfor ender uvaksinerte i så fall i flere ulykker pr. capita? Hva er din tese på det?
    (som gjentatt til det kjedsommelige: korrelasjon og kausalitet, du vet....)
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Sitat fra artikkelen:

    Of course, skipping a COVID vaccine does not mean that someone will get into a car crash. Instead, the authors theorize that people who resist public health recommendations might also “neglect basic road safety guidelines.”
    Det blir fort teorier og hypoteser når man tolker statistikk. Her er det nok et godt stykke igjen før man sitter med et svar på årsakssammenhengene.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Du kan jo lese artikkelen, særlig Discussion-delen. Alle notehenvisningene er til tidligere studier som er relevante for påstandene.

    Kausalitet er som du sier vanskelig å påvise, men gode forskningsartikler gjør ingenting i et vakuum. Det er masse kunnskap om masse greier allerede, dette er bare et nytt tilskudd til kunnskapen.

    Jeg likte siste setninga i artikkelen: "Together, the findings suggest that unvaccinated adults need to be careful indoors with other people and outside with surrounding traffic."
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Du kan jo lese artikkelen, særlig Discussion-delen. Alle notehenvisningene er til tidligere studier som er relevante for påstandene.

    Kausalitet er som du sier vanskelig å påvise, men gode forskningsartikler gjør ingenting i et vakuum. Det er masse kunnskap om masse greier allerede, dette er bare et nytt tilskudd til kunnskapen.

    Jeg likte siste setninga i artikkelen: "Together, the findings suggest that unvaccinated adults need to be careful indoors with other people and outside with surrounding traffic."
    Ja, skal man forske på kausalitet i enkeltstudier må man gjøre eksperimenter med kontrollgrupper osv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn