Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Inside info fra smittesporingen: De smittede har ikke særlig problematiske symptomer. Ingen er nevneverdig syke. Og det er avgjort at det dreier seg om Omikron.
    Det er få som er interessert i dette dessverre, ødelegger jo den fine panikkstemningen;)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvor gamle er de smittede, sånn typisk?
    Har ikke siste info, hun er i fullt arbeid i øyeblikket, så det oppnås ikke kontakt.... :)

    EDIT: Generelt 7 - 11-åringer og deres foreldre / familie. Enkelte skoler hardt rammet. En viss overvekt av fremmedkulturelle, der det er noen clustere og mindre vaksinegrad. Få gamle, heldigvis.
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest
    Pfizer opererer med to ulike vaksiner. Den ene heter Comirnaty og har alle godkjenninger på plass, den andre heter ikke Comirnaty og har en Emergency Use Authorization. Det kan se ut til at Pfizer og DoD ønsker å gi inntrykk av at nødbruksvaksinen er den samme som Comirnaty, men det er alstå ikke tilfelle, en føderal dommer har fastslått at dette handler om to ulike vaksiner.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Å dele ut boosterdoser bredt til alle i Norge mens store deler av verden ikke er fullvaksinert, er å prioritere på tvers av anbefalingene fra Verdens helseorganisasjon (WHO), og beslutningen kan i verste fall hjemsøke oss i mange år fremover.

    Prioriteringene som gjøres nå forteller oss mye både om hvordan verden fungerer, og hvordan makt er fordelt. Det har vi fått mang en leksjon i gjennom pandemien, også innenlands.

    Vaksinene skjevfordeles på flere plan: At rike land som Norge støvsuger markedet for boosterdoser mens en rekke land ikke er i nærheten av å ha en fullvaksinert befolkning, er det mest synlige og åpenbare eksempelet. Det gir ingen mening å ekstravaksinere friske voksne i Norge mens koronaviruset har fritt spillerom til å mutere seg videre i det globale sør.

    I november kunne WHO-sjef Tedros Adhanom Ghebreyesus melde at seks ganger flere booster-doser ble gitt i rike land, enn førstedoser i fattige land (!). Han kalte det en «skandale som må ta slutt».

    Han har rett, det er grotesk.

    Men også i tilgang på vaksineoppskrifter er skjevfordelingen vond å se på. Det var pinlig, veldig pinlig, da Norge i vår stilte seg på siden til EU da 64 land krevde et unntak for covid-vaksiner fra den såkalte TRIPS-avtalen om patenter. Mens USA på historisk vis kunngjorde at de ville støtte en slik løsning, stillte Erna Solbergs regjering seg mest lojal til legemiddelindustriens aksjonærer. Det tjener den nye regjeringen til ære at de har snudd i denne saken.

    Langt mindre ærefullt er det når den samme regjeringen prioriterer boosterdoser til en hel, frisk befolkning mens viruset fortsetter å mutere i sør. Når helsedirektør Bjørn Guldvog lufter muligheten for en fjerde dose i Norge uten at mediene følger opp med å stille spørsmål om hvordan dette skal henge sammen med vaksinenivå i resten av verden, må det være politikernes jobb å løfte blikket litt.

    Korttenkt vaksinenasjonalisme vil forlenge pandemien, og forårsake flere konsekvenser, mer sykdom og mer død. Det er ikke tillitvekkende at dette perspektivet får så lite plass i de nasjonale diskusjonene om vaksinepolitikken vi skal føre fremover. Og det lover dårlig. Nå er det viktigere å få vaksinert risikogrupper og helsepersonell i hele verden, enn å rulle ut flere vaksiner til friske nordmenn.

    Vi vil nemlig få de mutantene vi fortjener, også her på berget.

    .....

    Endelig noen som sier det rett ut!
    Å gi boosterdoser til friske nordmenn er grotesk. Intet mindre!
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke så enkelt som å bare sende det man har av vaksiner, og vipps - så er hele befolkningen vaksinert.

    Vaksinene skal også settes, og der sliter de fattige landene.

    Johan-Kr
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Hvis Jonas åpner grensen, som han gjorde sist, taler til verden, om at alle må komme til Norge.
    Her får du vaksine og et trygt sted å bo, så tror jeg mye er gjort... 😂😂
    Da fjerner han problemet på grensa mellom Polen og Hvite Russland.
     
    • Haha
    Reaksjoner: Bx

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Pfizer opererer med to ulike vaksiner. Den ene heter Comirnaty og har alle godkjenninger på plass, den andre heter ikke Comirnaty og har en Emergency Use Authorization. Det kan se ut til at Pfizer og DoD ønsker å gi inntrykk av at nødbruksvaksinen er den samme som Comirnaty, men det er alstå ikke tilfelle, en føderal dommer har fastslått at dette handler om to ulike vaksiner.

    Children's Health Defense is an American activist group mainly known for anti-vaccine activities and has been identified as one of the main sources of misinformation on vaccines.[1][2][3][4][5] It was founded and is chaired by Robert F. Kennedy Jr.[6] Established under the name World Mercury Project in 2016, it has been campaigning against various public health programs, such as vaccination and fluoridation of drinking water.[7] The group has been contributing to vaccine hesitancy in the United States, encouraging citizens and legislators to support anti-vaccine regulations and legislation.[8][9][10] Arguments against vaccination are contradicted by overwhelming scientific consensus about the safety and effectiveness of vaccines.[11][12][13][14] The group is a registered 501(c)(3) nonprofit.[15]
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Å gi boosterdoser til friske nordmenn er grotesk. Intet mindre!
    Dersom det faktisk var slik at man bare kunne fylle vaksiner inn i et vakuum som skrek etter mer, er det du sier selvsagt rett. Men dessverre er det bare en liten del av helheten. Det ville være rimelig om verden stablet på bena en større operasjon for å bidra også med infrastruktur og personell, og benyttet de neste 5 år til å vaksinere verden over. Men fortsatt ville man måtte sloss imot folk som enten mangler informasjon, eller er feilinformert (som vi kan se eksempler på også i denne tråden), slik at man uansett ikke ville komme ajour.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Har du vaksinert deg?
    Var denne til meg? Uansett, jada vaksinert mange ganger. Dog ikke med covid vaksine. Måten det hele er formidlet på, samt mitt eget forsøk på å finne rasjonalet i håndteringen, har gjort meg skeptisk til hele programmet. Jeg anbefaler en lytt til Dr Risch, selv om du ikke er enig med ham så kan ikke hans betraktninger avfeies uten videre.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Var denne til meg? Uansett, jada vaksinert mange ganger. Dog ikke med covid vaksine. Måten det hele er formidlet på, samt mitt eget forsøk på å finne rasjonalet i håndteringen, har gjort meg skeptisk til hele programmet. Jeg anbefaler en lytt til Dr Risch, selv om du ikke er enig med ham så kan ikke hans betraktninger avfeies uten videre.
    I sannhetens navn; når disse medisinene gjentatte ganger har vært underlagt viteskapelige tester, og en hel verden jobber vettet av seg for å kontrollere en pandemi, så blir det så ufattelig tåpelig å ha som utgangspunkt at Ivermectin og andre mer og mindre gjennomtenkte vidundermedisiner er offer for et komplott, og at alle som sier noe annet blir bragt til taushet.
    Det heter på godt norsk en konspirasjonsteori, og som alle andre dusteteorier, kan den lett motbevises. Og igjen; American Thought Leaders og deres publikasjon The Epoch Times og Epoch TV er laaaangt utpå høyresiden, aka ekstremistiske holdninger, noe som langt på vei ekskluderer dem fra rasjonalitet og evne til å skille snørr og barter.

    Sitat Dr. Risch:
    “These drugs have been suppressed… for reasons that have nothing to do with the science and the medicine.”
    Sitat fra Risch's kolleger ved Yale m.fl:
    We write with grave concern that too many are being distracted by the ardent advocacy of our Yale colleague, Dr. Harvey Risch, to promote the assertion that hydroxychloroquine (HCQ) when given with antibiotics is effective in treating COVID-19, in particular as an early therapeutic intervention for the disease. As his colleagues, we defend the right of Dr. Risch, a respected cancer epidemiologist, to voice his opinions. But he is not an expert in infectious disease epidemiology and he has not been swayed by the body of scientific evidence from rigorously conducted clinical trials, which refute the plausibility of his belief and arguments. Over the last few weeks, all of us have spent considerable time explaining the evidence behind HCQ research, as it applies to early and late stage COVID-19 patients to the scientific community and general public, and now are compelled to detail the evidence in this open letter.
    Hele erklæringen finnes her:
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dersom det faktisk var slik at man bare kunne fylle vaksiner inn i et vakuum som skrek etter mer, er det du sier selvsagt rett. Men dessverre er det bare en liten del av helheten. Det ville være rimelig om verden stablet på bena en større operasjon for å bidra også med infrastruktur og personell, og benyttet de neste 5 år til å vaksinere verden over. Men fortsatt ville man måtte sloss imot folk som enten mangler informasjon, eller er feilinformert (som vi kan se eksempler på også i denne tråden), slik at man uansett ikke ville komme ajour.
    Så siden du, og andre, kun kommenterer på problemer rundt rettferdig fordeling internasjonalt av vaksiner, skal vi la være?

    Må jo være slik, siden ingen argumenterer for en rettferdig fordeling, men kun argumenterer for boosterdoser hjemme.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Så siden du, og andre, kun kommenterer på problemer rundt rettferdig fordeling internasjonalt av vaksiner, skal vi la være?

    Må jo være slik, siden ingen argumenterer for en rettferdig fordeling, men kun argumenterer for boosterdoser hjemme.
    Som du kan lese i mitt innlegg argumenterer jeg for en samordnet internajsonal operasjon, da dette egentlig er den muligheten vi har for å spre vaksinen til et større område. Å "tømme tonnevis med vaksiner" på en parkeringsplass i Mombasa kommer til å ha liten effekt.
    Derfor blir det litt enøyd å banke løs på det samme om og omigjen, da det knapt vil ha noen effekt å bare sende vaksiner. Dessverre.

    Men min oppfatning er at dette er noe verdenssamfunnet burde behandle på lik linje med sultkatastrofer, eller større naturkatastrofer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Men min oppfatning er at dette er noe verdenssamfunnet burde behandle på lik linje med sultkatastrofer, eller større naturkatastrofer.
    Det skulle vel strengt tatt tilsi at fint lite blir gjort...

    UN report: Pandemic year marked by spike in world hunger (who.int)

    Already in the mid-2010s, hunger had started creeping upwards, dashing hopes of irreversible decline. Disturbingly, in 2020 hunger shot up in both absolute and proportional terms, outpacing population growth: some 9.9 percent of all people are estimated to have been undernourished last year, up from 8.4 percent in 2019.

    More than half of all undernourished people (418 million) live in Asia; more than a third (282 million) in Africa; and a smaller proportion (60 million) in Latin America and the Caribbean. But the sharpest rise in hunger was in Africa, where the estimated prevalence of undernourishment – at 21 percent of the population – is more than double that of any other region.

    On other measurements too, the year 2020 was sombre. Overall, more than 2.3 billion people (or 30 percent of the global population) lacked year-round access to adequate food: this indicator – known as the prevalence of moderate or severe food insecurity – leapt in one year as much in as the preceding five combined. Gender inequality deepened: for every 10 food-insecure men, there were 11 food-insecure women in 2020 (up from 10.6 in 2019).

    Malnutrition persisted in all its forms, with children paying a high price: in 2020, over 149 million under-fives are estimated to have been stunted, or too short for their age; more than 45 million – wasted, or too thin for their height; and nearly 39 million – overweight. A full three-billion adults and children remained locked out of healthy diets, largely due to excessive costs. Nearly a third of women of reproductive age suffer from anaemia. Globally, despite progress in some areas – more infants, for example, are being fed exclusively on breast milk – the world is not on track to achieve targets for any nutrition indicators by 2030.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som du kan lese i mitt innlegg argumenterer jeg for en samordnet internajsonal operasjon, da dette egentlig er den muligheten vi har for å spre vaksinen til et større område. Å "tømme tonnevis med vaksiner" på en parkeringsplass i Mombasa kommer til å ha liten effekt.
    Derfor blir det litt enøyd å banke løs på det samme om og omigjen, da det knapt vil ha noen effekt å bare sende vaksiner. Dessverre.

    Men min oppfatning er at dette er noe verdenssamfunnet burde behandle på lik linje med sultkatastrofer, eller større naturkatastrofer.
    Hvem har sagt noe om å "tømme" vaksiner på et tilfeldig sted? Andre enn de som setter seg selv først.

    Dette holder ikke, Disqutabel. Rent prinsipielt er det totalt meningsløst, grotesk at rike land setter 6 ganger flere boosterdoser enn hva fattige land har fått av første-doser.

    Argumentere mer for det prinsipielle, argumentere mindre for "umuligheter".

    Stå for noe!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvem har sagt noe om å "tømme" vaksiner på et tilfeldig sted? Andre enn de som setter seg selv først.

    Dette holder ikke, Disqutabel. Rent prinsipielt er det totalt meningsløst, grotesk at rike land setter 6 ganger flere boosterdoser enn hva fattige land har fått av første-doser.

    Argumentere mer for det prinsipielle, argumentere mindre for "umuligheter".

    Stå for noe!
    Fint om du leser hva jeg faktisk skriver, i stedet for å tolke noe inn i et bilde du selv har skapt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Fint om du leser hva jeg faktisk skriver, i stedet for å tolke noe inn i et bilde du selv har skapt.
    Det er fordi du, som en så rett poengterte i går; snakker som en politiker. Ullent, uten substans.

    Er du for en rettferdig fordeling internasjonalt; si det rett ut.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det skulle vel strengt tatt tilsi at fint lite blir gjort...

    UN report: Pandemic year marked by spike in world hunger (who.int)
    Dette er jeg selvsagt enig i.
    Poenget mitt var mer at det som virkelig vil fungere, er å stable på bena en komplett linje fra produksjon, via distribusjon, lagring og kontrollsystemer, helt til førstelinjetjeneste med fysisk vaksinering.
    Alternativet, som er klart bedre, er at man får suksess med vaksiner i pilleform, slik at distribusjon og vaksinering forenkles radikalt. Men det er vel høyst usikkert om det minifisterer seg på kort varsel.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Vi er straks tilbake til der at hysteriet styrer igjen. To tilfeller, og panikken kommer.

    Her er det bare å stenge alt, og pøse på med boosterdoser. 1, 2, 3, 4, 5 ...
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er fordi du, som en så rett poengterte i går; snakker som en politiker. Ullent, uten substans.

    Er du for en rettferdig fordeling internasjonalt; si det rett ut.
    Min oppfatning er at dette er noe verdenssamfunnet burde behandle på lik linje med sultkatastrofer, eller større naturkatastrofer. Altså med enorme ressurser.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Min oppfatning er at dette er noe verdenssamfunnet burde behandle på lik linje med sultkatastrofer, eller større naturkatastrofer. Altså med enorme ressurser.
    Der ja.

    Regnet med at det var det du mente. Poenget er å fronte det. Uten det kommer man aldri til en gjennomføringsfase.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Hasteinnkaller til koronamøte – kan bli munnbindpåbud
    Regjeringen holder pressekonferanse om koronasituasjonen klokka 16
    Statsminister Jonas Gahr Støre, finansminister Trygve Slagsvold Vedum og helseminister Ingvild Kjerkol holder pressekonferanse om koronasituasjonen klokka 16.
    Helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg skal også være til stede på pressekonferansen.
    Smittetallene i Norge er høye. Onsdag ble det registrert 4.045 koronasmittede personer i Norge, 2.525 flere enn samme dag i forrige uke.
    I tillegg er omikronvarianten påvist flere steder i landet. Varianten antas å være mer smittsom enn andre varianter av koronaviruset.
    Torsdag skal Kjerkol møte kommunene i Viken og Oslo kommune for å diskutere koronatiltak. Tidligere på dagen ble det kjent at Statsforvalteren i Vestland har satt i gang arbeidet med et forslag til regional koronaforskrift etter at det er påvist omikronsmitte i Øygarden kommune.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er vel at jeg ikke egentlig forsvarer regjeringen, men kritiserer diskusjonsformen din :)
    Det kan du gjerne gjøre.

    Jeg har det slik at jeg sier ting rett ut. Ingen dikking og dulling. For eksempel er boosterdoser til friske mennesker i Norge galskap, når den fattige delen av verden knapt har fått noen førstedoser. Da sier jeg også rett hva jeg mener om egoismen hos de som forsvarer det. Dette uavhengig av folks følelser. Og uavhengig av om det skulle være en politiker, lege sykepleier eller "vanlige folk".
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det har jeg skjønt. Og da blir resultatet som oftest at ingen gidder å prate om det, for du har bestemt deg. Eller så dukker sånne som jeg opp, som prøver å finne ut (delvis for min egen del) hva som er problemet med å "si ting rett ut".

    Jeg har vel landa på at jeg synes problemet er at det ikke blir noen samtale av det, bare sterke meninger i øst og vest.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Der ja.

    Regnet med at det var det du mente. Poenget er å fronte det. Uten det kommer man aldri til en gjennomføringsfase.
    FYI, så skrev jeg det samme i mitt forrige innlegg. Jeg bare kopierte det, og limte det inn på nytt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.668
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det har jeg skjønt. Og da blir resultatet som oftest at ingen gidder å prate om det, for du har bestemt deg. Eller så dukker sånne som jeg opp, som prøver å finne ut (delvis for min egen del) hva som er problemet med å "si ting rett ut".

    Jeg har vel landa på at jeg synes problemet er at det ikke blir noen samtale av det, bare sterke meninger i øst og vest.
    Nå er det vel slik at de (flertallet) som har vært for sterke, inngripende tiltak overalt, de som er for boosterdoser osv hele tiden har brukt sterke ord rundt "hvorfor".

    De med avvikende meninger har også full rett til å hevde dette. Noen blir da moralsk forarget. Synd det, det forandrer likevel ikke at de har feil- uansett om de har flertallet bak seg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Nå er det vel slik at de (flertallet) som har vært for sterke, inngripende tiltak overalt, de som er for boosterdoser osv hele tiden har brukt sterke ord rundt "hvorfor".

    De med avvikende meninger har også full rett til å hevde dette. Noen blir da moralsk forarget. Synd det, det forandrer likevel ikke at de har feil- uansett om de har flertallet bak seg.
    Å si ting rett ut kan bety så mye. Ofte betyr det at man hevder en ukritisk oppfatning uten forbehold, og det er i nesten alle tilfeller en forenkling og til dels fordumming av en hver debatt. Jeg kan også velge å si ting rett ut om din debattform, men jeg tror ikke det vil bidra til noe som helst i positiv retning, snarere tvert i mot. Dessuten vil det ikke ta med i betraktningen at du etter all sannsynlighet er en likandes kar, så lenge du ikke sitter ved et tastatur, men møter blikket til de du prater med.
    Men gi mannen et tastatur, og han fremstår som en forbanna kødd.
    ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn