Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ For de av oss som er gamle nok til å huske diskusjonen om bilbeltebruk og -påbud var det litt gjenkjennelse i den der…
    For ikke å glemme Preston Tucker som gikk konk bl.a fordi bilen han konstruerte var full av innovative sikkerhetsløsninger.
    Dermed ble det satt i gang "sværtekampanjer" fra flere hold med at bilen måtte jo være farlig, siden alle disse løsningene var "nødvendig".
    Og - ja, folk beit på.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    08F3893C-74C2-45DC-A61F-75AC1149327E.jpeg

    ="Asbjørn, post: 3426693, member: 4696
    ^^ For de av oss som er gamle nok til å huske diskusjonen om bilbeltebruk og -påbud var det litt gjenkjennelse i den der…
    Min far kjøpte ytterjakke med diagonal sort stripe på, som skulle illudere bilbelte i kontroll, slik at han kunne bli viftet videre av politiet. Han var overbevist om at det var farlig med bilbelte i tilfelle "du kjører i vannet og ikke klarer å komme deg løs".

    En dag sovnet han og kjørte bilen i en fjellvegg. Han var heldig. Lav fart, knust nese og vekk med noen tenner i overkjeven.

    Jakken ble byttet ut med en ny og han begynte å bruke bilbelte.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Meanwhile. Et spennende og aktivt liv tok slutt i en alder av 42.

    He did triathlons, bodybuilding and mountain climbing and became sceptical of the Covid jab. Then, at 42, he contracted the virus

     
    K

    Khanate

    Gjest
    PÅ den annen side; vaksinepassene tatt i betraktning, hvem er det som sprer viruset over landegrensene?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel i stor grad arbeidsinnvandring fra østeuropa. De som stort sett har sluppet unna både testing og karantene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og som i tillegg er skeptisk til vaksiner og derfor har høy andel av uvaksinerte
    Men siden den forrige regjeringen ikke ville ta ordentlig tak i dette, er det selvsagt slik at dette er noe de færreste tenker over, autoritetstro som vi er.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Apropos testing... ved nedgangen til T-banestasjonen på Grønland er det teststasjon. Går forbi der stort sett en til to ganger i uka. ALLTID kø, 15-20 mennesker. Og det er ikke folk fra Skreia for å si det slik..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Apropos testing... ved nedgangen til T-banestasjonen på Grønland er det teststasjon. Går forbi der stort sett en til to ganger i uka. ALLTID kø, 15-20 mennesker. Og det er ikke folk fra Skreia for å si det slik..
    Jeg var på teststasjoen på Mortensrud her om dagen. Alle burde for øvrig kjøre en tur dit etter at det har blitt mørkt. Helt fra man kjører forbi forbrenningsanlegget på Grønmo og videre innover skauen og til man kommer frem til det flombelyste provesoriske testsenteret på en parkeringsplass inni der så føles det som et sted som kunne vært med i Twin Peaks (den opprinnelige).

    Folksomt var det derimot ikke der. Bra trøkk i helga og på mandager, elleres stort sett stille sa de.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Området egner seg godt til å skyte folk. Corona eller ei.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Etter den forrige regjeringens "gjenåpning" presterte man det kunststykket å, nok en gang, fjerne restriksjoner på innreise for arbeidsinnvandrere fra østeuropa. Deretter tok det ikke mange dagene før de første rapporter om smitte fra denne gruppen- særlig i Nord - Norge, men også andre steder rundt om i landet.

    Erna Solberg burde vært såpass smart at hun nå holdt kjeft.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg undrer meg litt over presset på sykehusene. I dag er det ca. 250 innlagte med covid, disse legger beslag på snaue 0,25% av antallet senger i Norske sykehus. Så langt jeg forstår uttalelsene fra helsevesenet, er det førstelinjepersonalet som møter veggen i økende antall grunnet denne pandemien.
    Norge har faktisk (litt overraskende for meg) færre sykehussenger enn gjennomsnittet i Europa; 3,5 senger / 1000 innbyggere, mens snittet i Europa er 4,5, samtidig som vi har mer personell (19 årsverk / 1000 innbyggere, Europa har 15/1000).
    Så hva er det som butter i Norge? Hvorfor slites personalet ut, når det tross alt er flere av dem på færre senger, og et relativt sett lavt antall pandemiinnlagte?

    Dette skulle jeg like å forstå litt mer av.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Ånei ånei, hvilket overgrep nå blir man altså anbefalt å bruke munnbind hele landet i kollektivtrafikk osv. For et inngrep i min personlige frihet og livsutfoldelse . Få fram faklene nå må gå i tog mot et slikt tyranni , uffamai altså !
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Anbefalinger er ikke påbud.

    Bare så det er sagt.
    Anbefalinger ble fulgt til det gikk opp for folk at eliten i landet ga totalt faen. Så hvorfor skal hvermannsen bry seg i sin tiltakstrøtthet når de som kjefter mest om tiltak selv gir blanke.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Jeg undrer meg litt over presset på sykehusene. I dag er det ca. 250 innlagte med covid, disse legger beslag på snaue 0,25% av antallet senger i Norske sykehus. Så langt jeg forstår uttalelsene fra helsevesenet, er det førstelinjepersonalet som møter veggen i økende antall grunnet denne pandemien.
    Norge har faktisk (litt overraskende for meg) færre sykehussenger enn gjennomsnittet i Europa; 3,5 senger / 1000 innbyggere, mens snittet i Europa er 4,5, samtidig som vi har mer personell (19 årsverk / 1000 innbyggere, Europa har 15/1000).
    Så hva er det som butter i Norge? Hvorfor slites personalet ut, når det tross alt er flere av dem på færre senger, og et relativt sett lavt antall pandemiinnlagte?

    Dette skulle jeg like å forstå litt mer av.
    Enig, dette er ikke helt enkelt å forstå. Videre har kåråna vært her snart i to år, og det er fremdeles gjort noe med denne kapasiteten ift dette. Det er også ganske vanskelig å forstå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Anbefalinger ble fulgt til det gikk opp for folk at eliten i landet ga totalt faen. Så hvorfor skal hvermannsen bry seg i sin tiltakstrøtthet når de som kjefter mest om tiltak selv gir blanke.
    Man bruker faktisk ikke munnbind der smitte er minimal. Får da være måte på symbolpolitikk og tøv.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det er vel i stor grad arbeidsinnvandring fra østeuropa. De som stort sett har sluppet unna både testing og karantene.
    Dette passer godt inn i fortellingen, men er ikke nødvendigvis sant av den grunn. Jeg snakket nylig med det første mennesket innenfor min kontaktflate som er blitt syk av covid. Han er vaksinert, men pådro seg viruset i samband med en feriereise til syden. Mest sannsynlig på flyet hjem, der han satt i nærheten av hostende individ. Det blir noen kvadratmeter lungeoverflater i et fullastet charterfly med sydenturister, så om man skal eksponeres for smitte så er dette stedet hvor slikt kan gjøres effektivt.

    Vedkommende er nå frisk, men har mistet lukt og smakssans. Han hadde ikke mye feber, men den uken det sto på som værst hadde han en voldsom hoste som gjorde skikkelig vondt i lungene. Han er i sekstiårene og fullvaksinert. Nå kan han vente noen måneder til han tar neste booster.

    Redigert: Nå riktig quote
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kan ikke si jeg har verdens største sympati med folk i 60-årene som reiser til Syden og blir smittet. De tar en kalkulert risiko. Jeg har full forståelse for at de tar den risikoen da. Man må leve.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg hadde ikke vært spesielt engstelig i så måte. Jeg er ikke vaksinert, så da er det vel bare å holde seg i landet. Uansett, fulle busser, tog og fly er vel arena nummer en for formidling av smitte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Kan ikke si jeg har verdens største sympati med folk i 60-årene som reiser til Syden og blir smittet. De tar en kalkulert risiko. Jeg har full forståelse for at de tar den risikoen da. Man må leve.
    Det farligste nå om dagen er vel å ha barn i skolealder, ikke å reise til det store landet syden. Kan ikke se at det er speiselt mye mer risikabelt å ta seg en tur til Granca enn å gå på jobb i Oslo.

    Ikke at jeg har tenkt meg til syden men det blir stadig merkeligere å henge seg opp i at folk reiser. Norge er evig fint selvforsynt med nok smittede til å holde det gående lenge, lenge. I den mest belastede bydelen i Oslo (Søndre Nordstrand) er 2% av innbyggerene smittet siste 14 dagene, og det er kun de offiselt registrerte. Resten av byen ligger på +/- 1% i samme tidsrom. Det er evig nok virus til alle.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvordan er det farlig? Pensjonistene har ikke slike unger. Og det er pensjonistene covid er farlig for.

    Ja, smitten sprer seg mest blant ungdom og barn, og denne smitten er tilnærmet lik ufarlig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Hvordan er det farlig? Pensjonistene har ikke slike unger. Og det er pensjonistene covid er farlig for.

    Ja, smitten sprer seg mest blant ungdom og barn, og denne smitten er tilnærmet lik ufarlig.
    I april 2020 hadde vi peak på nær 320 innlagte, april 2021 ca. 270, nå har vi ca 250 and counting. Så vil tiden vise hvor farlig / ufarlig dette er.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    I april 2020 hadde vi peak på nær 320 innlagte, april 2021 ca. 270, nå har vi ca 250 and counting. Så vil tiden vise hvor farlig / ufarlig dette er.
    I april 2020 så sto vi overfor en prognose som sa 3000 innlagte om ikke enda høyere. Mangegangeren vår kapasitet.

    Hvilken prognose har vi nå?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    NTB-DPA
    14:09:14
    Oxford-forskere klare for rask omikronoppdatering av AstraZeneca-vaksinen
    Oxford-universitetet sier tirsdag at de raskt kan oppdatere AstraZeneca-vaksinen, hvis det blir nødvendig.
    De nødvendige verktøyene og prosessene som trengs for å oppdatere vaksinen raskt er på plass, ifølge Oxford University, som sammen med AstraZeneca utviklet koronavaksinen som har blitt kjent under sistnevntes navn.
    Universitetet er imidlertid fortsatt trygge på at vaksinen gir god beskyttelse til tross for framveksten til nye varianter, inkludert delta. Men det er fortsatt usikkerhet blant forskere om mutasjonene i piggproteinet til omikron gjør varianten mer motstandsdyktig.
    – Ettersom omikronvarianten er så fersk er det lite data tilgjengelig, sier en talsmann for Oxford universitet.
    – Akkurat som med alle andre varianter vil vi evaluere påvirkningen denne varianten har med tanke på vaksineimmunitet.
    Tidligere tirsdag uttalte Moderna-sjefen Stéphane Bancel at vaksinene gir dårligere beskyttelse mot omikron.
    – Jeg vet ikke hvor mye, for vi er nødt til å avvente data, men alle forskere jeg har snakket med sier at «dette blir ikke bra,» sier Bancel til Financial Times, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Forholder meg til "milde symptomer" og tar derfor livet med knusende ro.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    684
    Torget vurderinger
    1
    Jeg undrer meg litt over presset på sykehusene. I dag er det ca. 250 innlagte med covid, disse legger beslag på snaue 0,25% av antallet senger i Norske sykehus. Så langt jeg forstår uttalelsene fra helsevesenet, er det førstelinjepersonalet som møter veggen i økende antall grunnet denne pandemien.
    Norge har faktisk (litt overraskende for meg) færre sykehussenger enn gjennomsnittet i Europa; 3,5 senger / 1000 innbyggere, mens snittet i Europa er 4,5, samtidig som vi har mer personell (19 årsverk / 1000 innbyggere, Europa har 15/1000).
    Så hva er det som butter i Norge? Hvorfor slites personalet ut, når det tross alt er flere av dem på færre senger, og et relativt sett lavt antall pandemiinnlagte?

    Dette skulle jeg like å forstå litt mer av.
    Det er vel ingen som har sagt noe om at det er for få senger, madrasser eller laken. Personale derimot. Ant. ressurser pr. pasient for behandling og overvåkning,
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Esben Sand Aasen
    13:47:12
    Tre mistenkte omikron-tilfeller i Norge
    Kommuneoverlegen i Ullensaker kommune er orientert om at tre positive prøvesvar har blitt sendt til sekvensering for omikronvarianten av koronaviruset, melder TV 2.
    Kommuneoverlege Einar Kristian Borud i Ullensaker bekrefter overforkanalen at Ullensaker kommune har bedt om sekvensering av tre tester.
    Å sekvensere et slikt prøvesvar kan ta flere dager.
    Til Dagbladet forteller kommunikasjonsrådgiver i Ullensaker kommune, Roger Sandum, at de tre personene har ankommet Oslo lufthavn via ett av de åtte landene som regjeringen fraråder reiser fra.
    Det er ikke klart hvilket land det er snakk om, men regjeringen fraråder nå reiser til og fra disse landene: Botswana, Namibia, Eswatini, Lesotho, Malawi, Mosambik, Sør-Afrika og Zimbawe.
    Helsedirektoratet definerer mistenkte tilfeller som:
    • Personer som tester positivt etter ankomst til Norge direkte fra eller via mellomlandinger fra ett av de åtte landene sør i sørlige Afrika.
    • Husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære til en person som er bekreftet smittet med omikron og som tester positivt.
    • Andre som tester positivt og hvor sekvensering ikke påviser deltavarianten.
    Omikron-varianten har ført til bekymring globalt etter at det fredag ble kjent at mutasjonen har spredt seg raskt i flere land i det sørlige Afrika. De siste dagene har også varianten blitt påvist i flere land i Europa og Asia. Man antar at omikronvarianten er mer smittsom enn deltavarianten.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Det er vel ingen som har sagt noe om at det er for få senger, madrasser eller laken. Personale derimot. Ant. ressurser pr. pasient for behandling og overvåkning,
    Men fortsatt har vi færre senger pr. capita enn mange andre land, og flere pleiere / leger.
    Og svært få innlagte.

    Noe skurrer her.
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Merkelig at ikke staten går mer i bresjen for hjemmekontor?
    Er det økte bompengesatser som lokker mer ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vi får nå se hvordan den nye virus-mutasjonen både kommer til å bre seg - og hva slags sykdomsforløp man kan forvente inne ulike alders- og helsekategorier.
    Jeg er helt på linje med Lars-Erik i at man ikke bør iverksette strengere, eller mer inngripende tiltak (lokalt betinget) enn nødvendig. Men samtidig bør/må det legges til rette for begrenset spredning - og rask iverksettelse av lokale tiltak om/når viruset gjør sitt inntog.
    Dette er jo balanseøvelser det ikke er helt enkelt å håndtere og gjennomføre i praksis, selvom man har øvet i 2 år nå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Merkelig at ikke staten går mer i bresjen for hjemmekontor?
    Det litt "merkelige" er at stat og kommuner ikke har etablert noe i nærheten av felles regler/retningslinjer. I Oslo kommune spriker det mellom både de ulike etatene og avdelingene innenfor den enkelte etat - fra "alle" skal være på kontoret til opptil "hver enkelt".
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Men fortsatt har vi færre senger pr. capita enn mange andre land, og flere pleiere / leger.
    Og svært få innlagte.

    Noe skurrer her.
    Politisk ønsket.

    Og det har med måten vi finansierer helse på. Foretaksmodellen fordrer at intensivplasser er underskuddsprosjekt, så slikt skal vi ha færrest mulig av. Stykkprisfinansiering tar ikke høyde for å fullt ut finansiere komplikasjoner ved ordinære operasjoner.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    684
    Torget vurderinger
    1
    Men fortsatt har vi færre senger pr. capita enn mange andre land, og flere pleiere / leger.
    Og svært få innlagte.

    Noe skurrer her.
    Selv om det er relativt få sykehussenger i Norge/Norden sammenlignet med resten av Europa, er det relativt mye helsepersonell ved sykehusene. De fleste pasientene som blir behandlet ved norske sykehus trenger ikke en sykehusseng, men kan reise hjem samme dag som de har fått behandling. Derimot trenger alle pasienter helsepersonell.

    Norge/Norden: Færre senger men mer personell vs. Europa: med flere senger men færre personell.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Selv om det er relativt få sykehussenger i Norge/Norden sammenlignet med resten av Europa, er det relativt mye helsepersonell ved sykehusene. De fleste pasientene som blir behandlet ved norske sykehus trenger ikke en sykehusseng, men kan reise hjem samme dag som de har fått behandling. Derimot trenger alle pasienter helsepersonell.

    Norge/Norden: Færre senger men mer personell vs. Europa: med flere senger men færre personell.
    Presis som jeg har nevnt lenger opp, ja. Men hvorfor fører det til at norsk helsepersonell ikke orker kjøret? Larsons teori om at finansieringsmodellen sliter ut den enkelte pleier, har jeg vanskelighet med å forstå. Antar at de gjør sin jobb så lenge de får sin lønn, uansett finansieringsmodell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn