Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Coronapass er jo helt greit og er ikke angrep nå noen frihet, dvs om grunnløsevaksinenektere føler seg krenker eller uthengt så er det nettop det de fortjener.
    Når blir det et angrep på friheten, hvor går grensen? At man i det hele tatt skal innføre noe sånt er forkastelig. Ikke ulikt et visst regime som styrte i Tyskland for ca 100år siden. Der måtte man også vise pass for å gjøre diverse ting. Forskjellen fra da og nå er at man har fått med seg hele verden på spillet og man diskriminerer på tvers av alle raser og trosretninger.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Coronapass nå er spiselig, siden alle voksne har fått tilbud om to doser vaksine. Det var langt fra tilfellet første gang spørsmålet kom opp. Så Asbjørn kom ikke noen vei, der heller.

    Blir det derimot knyttet opp mot 3, 4 , 7 og 12. dose, vil det igjen være totalt uspiselig.
    Det blir nok knyttet opp til både dose 3 og 4
    Og gjerne andre vaksiner eller andre ting
    Så fort folket godtar og blir vant til det så er det ikke så vankselig å bare fortsette.
    Momsen feks... den skulle bare vare noen år for å få Norge på beina etter krigen, eller passet som skulle være en måte å få kontroll på folket under 1 verdenskrig. Nå finner alle det helt naturlig å måtte vise det overalt når man reiser. Ikke bare det men snakkes om å gjøre det enda mer personlig med feks dna. Alt for å gjøre det "sikkert"
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det blir nok knyttet opp til både dose 3 og 4
    Og gjerne andre vaksiner eller andre ting
    Så fort folket godtar og blir vant til det så er det ikke så vankselig å bare fortsette.
    Momsen feks... den skulle bare vare noen år for å få Norge på beina etter krigen, eller passet som skulle være en måte å få kontroll på folket under 1 verdenskrig. Nå finner alle det helt naturlig å måtte vise det overalt når man reiser. Ikke bare det men snakkes om å gjøre det enda mer personlig med feks dna. Alt for å gjøre det "sikkert"
    Jeg var tidligere sterk motstander av coronapass. Forsåvidt er jeg det fortsatt. Forskjellen nå, er jo at alle voksne er tilbudt to doser. Det gjør det adskillig mer spiselig, særlig siden grunnen er å unngå flere inngripende tiltak nasjonalt. Til og med Asbjørn skjønner nok den forskjellen, tenker jeg.

    Derimot vil det ikke være spiselig dersom dette passet videre knyttes opp mot stadig flere doser. Coronapass må avsluttes som tiltak umiddelbart den dagen det viser seg unødvendig. Det må altså ikke bli et vedvarende krav, for å være på den sikre siden. Der ligger selvsagt også faren du tar opp og er bekymret for, en bekymring jeg i høy grad deler.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da har også FHI skjønt at smitte blant barn og unge har en positiv effekt på immunitet.

    Det tar sin tid, men logikk vinner alltid til slutt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Når blir det et angrep på friheten, hvor går grensen? At man i det hele tatt skal innføre noe sånt er forkastelig. Ikke ulikt et visst regime som styrte i Tyskland for ca 100år siden. Der måtte man også vise pass for å gjøre diverse ting. Forskjellen fra da og nå er at man har fått med seg hele verden på spillet og man diskriminerer på tvers av alle raser og trosretninger.
    tullprat og vås, ikke sammenlignbart i det hele tatt
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    tullprat og vås, ikke sammenlignbart i det hele tatt
    Er det ikke merkelig at det er bare den ene sidens irrasjonelle frykt som skal forstås, aksepteres og i møtekommes? Og hvor alle innvendelser blir møtt med "tøv".

    Et pass, for å vise at man godtas, er selvsagt forbundet med mulighet for misbruk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når blir det et angrep på friheten, hvor går grensen? At man i det hele tatt skal innføre noe sånt er forkastelig. Ikke ulikt et visst regime som styrte i Tyskland for ca 100år siden. Der måtte man også vise pass for å gjøre diverse ting. Forskjellen fra da og nå er at man har fått med seg hele verden på spillet og man diskriminerer på tvers av alle raser og trosretninger.
    Hvilken sammenlikning :rolleyes:
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Så er det jo også ganske interessant å observere at en del av de som sterkt mener man skal holde seg hjemme ved forkjølelse, er de samme som mener at at sette fraværsgrensen i videregående på hold er en "falitterklæring".

    Barn og unge skal altså tvinges på skolen, mens de som er ferdig med ungdommen skal holde seg hjemme. Selv om bortimot all smitte skjer blant barn og unge.

    Helt logisk, selvsagt. Og har like selvsagt ikke noe som helst med hverken politisk grunnsyn eller smittefrykt i sin egen aldersgruppe å gjøre. Neida.
    Det kalles vel å prioritere de unge, og hvis de drar noe corona i hus trenger jeg ikke å ta det med meg på jobben
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kalles vel å prioritere de unge, og hvis de drar noe corona i hus trenger jeg ikke å ta det med meg på jobben
    Hadde det enda vært grunnen.

    Grunnen er derimot denne;


    Det handler om høyresidens forkvaklete syn på "unnasluntring" og behov for å kontrollere denne.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Når blir det et angrep på friheten, hvor går grensen? At man i det hele tatt skal innføre noe sånt er forkastelig. Ikke ulikt et visst regime som styrte i Tyskland for ca 100år siden. Der måtte man også vise pass for å gjøre diverse ting. Forskjellen fra da og nå er at man har fått med seg hele verden på spillet og man diskriminerer på tvers av alle raser og trosretninger.
    Mener du det er kjønnsdiskriminering eller hva?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 762949
    Minner meg litt om det som blir innført i disse dager
    Du lager brann i Rosenes leir nå 😎

    Husk at det er bare de som er for strengest mulig tiltak som har krav på å bli hørt. Betenkeligheter er "tøv". At Danmark nå krever coronapass for å møte på jobb er selvsagt også akkurat slik det skal være.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Du lager brann i Rosenes leir nå 😎

    Husk at det er bare de som er for strengest mulig tiltak som har krav på å bli hørt. Betenkeligheter er "tøv". At Danmark nå krever coronapass for å møte på jobb er selvsagt også akkurat slik det skal være.
    I Østerrike er det vel snart full lockdown for alle som ikke har "frivillig" vaksinert seg, jf fra Financial Times idag:

    The government has yet to reveal details, but officials in the chancellery said measures would almost certainly mirror the harsh lockdown restrictions in Austria during autumn last year and spring. If so, unvaccinated people will be able to leave their homes only once a day for a short period for “essential” reasons, such as buying food. Police would be deployed to conduct spot checks in public places to check people’s vaccination status, the interior ministry said. Rule breakers would face hefty fines.

    Personlig er jeg sterkt imot og veldig dypt skeptisk til denne utviklingen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Vis vedlegget 762949
    Minner meg litt om det som blir innført i disse dager
    Det er mange som har en tilstand som gjør at vaksine ikke fungerer … og at covid er livstruende. Og sånne som deg er smitte-høy-risiko. Men for deg er det er det et viktig demokratisk prinsipp å unngå et sprøytestikk? Dakar, du har det fælt…. FTW
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I Østerrike er det vel snart full lockdown for alle som ikke har "frivillig" vaksinert seg, jf fra Financial Times idag:

    The government has yet to reveal details, but officials in the chancellery said measures would almost certainly mirror the harsh lockdown restrictions in Austria during autumn last year and spring. If so, unvaccinated people will be able to leave their homes only once a day for a short period for “essential” reasons, such as buying food. Police would be deployed to conduct spot checks in public places to check people’s vaccination status, the interior ministry said. Rule breakers would face hefty fines.

    Personlig er jeg sterkt imot og veldig dypt skeptisk til denne utviklingen.
    Det mest skremmende, er jo at de aller fleste overhodet ikke har noen som helst betenkeligheter med dette. Selv kan jeg være villig til å godta det i noen få uker, der målet er å holde samfunnet åpent. Min betingelse er at det umiddelbart fjernes når lokalt press på helsevesenet minker. Det må være et ufravikelig krav. Men frykten er at det vil vedvare, "for sikkerhets skyld".
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er mange som har en tilstand som gjør at vaksine ikke fungerer … og at covid er livstruende. Og sånne som deg er smitte-høy-risiko. Men for deg er det er det et viktig demokratisk prinsipp å unngå et sprøytestikk? Dakar, du har det fælt…. FTW
    Men hva med de som ikke kan vaksineres? Og ja, det er et viktig prinsipp, ikke bare for demokratiet, men også for menneskerettighetene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ser moralpolitiet er ute igjen; "sånne som deg".

    Man føler seg muligens svært høy og mørk, når man innbiller seg at slikt er holdbart. Særlig når man har forsvart nasjonale tiltak- med de totalt unødvendige konsekvenser det har i over et og et halvt år.

    Kvalmende!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Men hva med de som ikke kan vaksineres? Og ja, det er et viktig prinsipp, ikke bare for demokratiet, men også for menneskerettighetene.
    Ja - nettopp. Så de som har ok helse bør vaksinere deg. For din egen del og for de som ikke bør vaksinere seg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke merkelig at det er bare den ene sidens irrasjonelle frykt som skal forstås, aksepteres og i møtekommes? Og hvor alle innvendelser blir møtt med "tøv".

    Et pass, for å vise at man godtas, er selvsagt forbundet med mulighet for misbruk.
    23C278B4-3601-49D5-B1F6-51A4D56C9E2B.png
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja?

    Et coronapass åpner fremdeles for misbruk, ala Danmark og en hel rekke andre land.

    Benyttes det kun der kapasiteten på sykehus er svært belastet, og kun inntil belastningen er mindre, kan det godtas. Lokalt, aldri nasjonalt!

    Så kan man heller slutte å slippe inn uvaksinerte polakker og rumenere, uten testing og karantene. Her stritter nok Sp imot, akkurat som Høyre i den forrige regjeringen.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Så lenge det finnes "tullinger" som ikke tar Covid-19 på alvor. Jeg røyker, er klar over faren, og betaler sikkert 200kr i avgift for hver 50g tobakkspung jeg kjøper. Hvis du ganger det 3x/uke har du 3x200x4=2400,-/mnd i bare avgift. Jeg betaler for mitt fremtidige sykehusopphold.

    Sytpeiser.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Ja?

    Et coronapass åpner fremdeles for misbruk, ala Danmark og en hel rekke andre land.

    Benyttes det kun der kapasiteten på sykehus er svært belastet, og kun inntil belastningen er mindre, kan det godtas. Lokalt, aldri nasjonalt!

    Så kan man heller slutte å slippe inn uvaksinerte polakker og rumenere, uten testing og karantene. Her stritter nok Sp imot, akkurat som Høyre i den forrige regjeringen.
    Ser du på importsmitte som vesentlig problem nå?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ser du på importsmitte som vesentlig problem nå?
    Det har jo vært et problem bla i Troms og Finnmark i høst. Så er det jo selve prinsippet om at vi trenger jo ikke importere smitte, når testing og eventuell karantene er et effektivt hjelpemiddel. Dette strider selvsagt mot ideologien til Høyre òg Sp sitt ønske om billigst mulig arbeidskraft i primærnæringene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    – Jeg er overrasket over at norske myndigheter planlegger å ikke høre på Verdens helseorganisasjon, som har vært veldig tydelig på at man bør prioritere mennesker i risikogrupper og helsepersonell globalt før man går videre med en tredje doser i vesten, sier Grønningen til VG.

    Verdens helseorganisasjon (WHO) har bedt om at land med høy vaksinedekning holder igjen på tredje dose for frisk befolkning.

    Når regjeringen nå skal ta en beslutning, mener legen det er viktig at norske myndigheter viser hvor mange liv man redder med en eventuell tredje dose i Norge, og setter dette opp mot en uvaksinert risikogruppe og helsepersonell i verdens fattige land.

    – Det foreligger allerede en ekstrem urettferdighet og skjevfordeling av vaksinene. Det er viktig at vestlige land viser måtehold og holder seg til prinsippet om at målet med vaksinasjon er å redde liv, sier Grønningen.

    Vaksinedosene redder flest liv om det går til det globale sør, mener han, og legger til at de fleste av mutasjonene har oppstått her.

    – Det er korttenkt, og vi risikerer å få unødvendig lidelse og død. I en global pandemi er vi alle i samme båt. Hvis vi ikke får opp vaksinegraden over alt, risikerer vi at pandemien forlenges og at vi får nye mutasjoner.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.168
    Når blir det et angrep på friheten, hvor går grensen? At man i det hele tatt skal innføre noe sånt er forkastelig. Ikke ulikt et visst regime som styrte i Tyskland for ca 100år siden. Der måtte man også vise pass for å gjøre diverse ting. Forskjellen fra da og nå er at man har fått med seg hele verden på spillet og man diskriminerer på tvers av alle raser og trosretninger.
    Det er også ganske forkastelig å sammenligne på den måten du gjør.
    Jo, det er et åpenbart inngrep i friheten for enkeltmennesket, så langt er vi 100% enige, og det reiser en del viktige spørsmål.

    Men sett at dette var f.eks. Ebola (50 - 80 % dødelig), hadde det fortsatt vært et såpass stort inngrep i friheten at det hadde vært å sammenligne som du gjør? Og dersom svaret ditt er nei, hvor bør i så fall grensen gå? Sett det gjerne opp mot røykeloven også, du får ikke røyke på pub'en mer, og det er av hensyn til andre menneskers frihet til å ikke bli utsatte for skadelig påvirkning fra andre. Sånn kan man også se smitte. Personlig frihet for individet kan i en del tilfeller skape store begrensninger i andre individers frihet, så dette er ikke såpass enkelt at man uten videre drar nazi-kortet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er ikke så enkelt, @Disqutabel .

    Smitten er nå på vei ned i Tromsø, samme med innlagte. Likevel er planen å ta i bruk coronapass fra tirsdag. Noe som da vil være et unødvendig og dermed uforholdsmessig inngrep. Noe som igjen vil si at det vil være ulovlig å innføre, noe det likevel selvsagt ikke blir tatt hensyn til.

    Samtidig har FHI (endelig) skjønt at smitte blant barn og unge er positivt for immunitet, og med knapt noen risiko for alvorlig sykdom. Noe som igjen taler for å la smitten gå gjennom denne gruppen. Ala "Heia russen", som jeg hadde som slagord i vår.

    Det at nok barn og unge smittes, vil jo føre til at smitten langsomt vil gå ned.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.168
    Dette er ikke så enkelt, @Disqutabel .

    Smitten er nå på vei ned i Tromsø, samme med innlagte. Likevel er planen å ta i bruk coronapass fra tirsdag. Noe som da vil være et unødvendig og dermed uforholdsmessig inngrep. Noe som igjen vil si at det vil være ulovlig å innføre, noe det likevel selvsagt ikke blir tatt hensyn til.

    Samtidig har FHI (endelig) skjønt at smitte blant barn og unge er positivt for immunitet, og med knapt noen risiko for alvorlig sykdom. Noe som igjen taler for å la smitten gå gjennom denne gruppen. Ala "Heia russen", som jeg hadde som slagord i vår.

    Det at nok barn og unge smittes, vil jo føre til at smitten langsomt vil gå ned.
    Nettopp, det er ikke enkelt, svart/hvitt eller quick fix noen plass, hvilket er eksakt hva jeg har hevdet. Jeg sier derimot at det å dra nazi-kortet fordi det snakkes om relativt små inngrep i privatlivet, ikke er innafor.
    Jeg er selv i mot innføring av sertifikat for å møte andre mennesker, bare for å ha det klart. Og jeg mener man få se til å få i gang vaksinering av helsepersonellet i nasjoner med svakere systemer, så får vi klare oss som best vi kan, og innse at døden er en naturlig slutt på livet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nettopp, det er ikke enkelt, svart/hvitt eller quick fix noen plass, hvilket er eksakt hva jeg har hevdet. Jeg sier derimot at det å dra nazi-kortet fordi det snakkes om relativt små inngrep i privatlivet, ikke er innafor.
    Jeg er selv i mot innføring av sertifikat for å møte andre mennesker, bare for å ha det klart. Og jeg mener man få se til å få i gang vaksinering av helsepersonellet i nasjoner med svakere systemer, så får vi klare oss som best vi kan, og innse at døden er en naturlig slutt på livet.
    Du har også beveget deg over til The Dark Side. Her er det en evig kamp mot manglende logikk, unødvendige inngrep og egoisme- kamuflert som moralisme.

    May the Force be with You 🤘
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp, det er ikke enkelt, svart/hvitt eller quick fix noen plass, hvilket er eksakt hva jeg har hevdet. Jeg sier derimot at det å dra nazi-kortet fordi det snakkes om relativt små inngrep i privatlivet, ikke er innafor.
    Jeg er selv i mot innføring av sertifikat for å møte andre mennesker, bare for å ha det klart. Og jeg mener man få se til å få i gang vaksinering av helsepersonellet i nasjoner med svakere systemer, så får vi klare oss som best vi kan, og innse at døden er en naturlig slutt på livet.
    Enig. Men inngrepene i privatlivet kan begynne å bli ganske store for de som av forskjellige årsaker ikke kan eller vil ta vaksinene. Mange steder får de ikke gå på kino, teater, museum, restaurant etc, andre steder får de ikke jobb, eller blir sparket fra jobben. I Østerrike får de snart ikke engang lov til å gå utenfor eget hjem mer enn en gang om dagen. Begynner å smake litt nazitendenser etterhvert kanskje, selv om jeg er enig i at man bør utvise forsiktighet med å dra "nazikortet".

    Selv har jeg tatt vaksinene, men jeg forstår også de som ikke vil eller kan, og jeg mener denne type diskriminering feil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår de som ikke kan, selv om det er veldig få, men ikke de som ikke vil. Derimot forstår jeg også de som selv har liten effekt av vaksinen pga varig svekket immunsystem og er helt avhengige av at omgivelsene ikke utsetter dem for smitte. Det er nettopp det som er poenget med flokkimmunitet. De som insisterer på å sette egne konspirasjonsteorier over hensynet til den gruppen forstår jeg virkelig ikke.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.168
    Du har også beveget deg over til The Dark Side. Her er det en evig kamp mot manglende logikk, unødvendige inngrep og egoisme- kamuflert som moralisme.

    May the Force be with You 🤘
    Nuvel. :)
    Jeg har vært sånn ca. her hele tiden, men det betyr at jeg er for noe og mot noe annet, dessuten er det viktig å følge begivenhetenes gang, og sjekke ståsted opp mot virkeligheten med jevne mellomrom. Situasjonen i dag er tross alt svært annerledes enn for 1,5 år siden.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.627
    Antall liker
    10.168
    Jeg forstår de som ikke kan, selv om det er veldig få, men ikke de som ikke vil. Derimot forstår jeg også de som selv har liten effekt av vaksinen pga varig svekket immunsystem og er helt avhengige av at omgivelsene ikke utsetter dem for smitte. Det er nettopp det som er poenget med flokkimmunitet. De som insisterer på å sette egne konspirasjonsteorier over hensynet til den gruppen forstår jeg virkelig ikke.
    Det store spørsmålet blir da om samfunnet skal gå i lockdown når vi har 300 sjeler som ikke kommer til å tåle vaksinering. Det må vel finnes en grense også for solidaritet. Eller?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nuvel. :)
    Jeg har vært sånn ca. her hele tiden, men det betyr at jeg er for noe og mot noe annet, dessuten er det viktig å følge begivenhetenes gang, og sjekke ståsted opp mot virkeligheten med jevne mellomrom. Situasjonen i dag er tross alt svært annerledes enn for 1,5 år siden.
    Situasjonen er egentlig helt likedan. Feile og for inngripende tiltak, til feil tid med feil begrunnelse.

    Forskjellen er at trusselen fra covid-19 i Norge er enda mindre enn den var- grunnet vaksiner òg høyere immunitet.

    Men den nye helseministeren har i det minste fokus på at nasjonale tiltak er uaktuelt. Et enormt framskritt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det store spørsmålet blir da om samfunnet skal gå i lockdown når vi har 300 sjeler som ikke kommer til å tåle vaksinering. Det må vel finnes en grense også for solidaritet. Eller?
    Ja, og det vil jo ikke være nødvendig med noen nedstengning om 300 pers ikke kan vaksineres. De fleste av dem vil allerede være innlagt for et eller annet. Derimot er det vanskeligere å føle noen respekt for konspirasjonsteoretikere som insisterer på å ikke vaksineres og samtidig insisterer på å fortsette i jobb som helsepersonell med pasientkontakt. Om det av en eller annen grunn ikke er mulig å si opp vedkommende som uegnet bør daglig testing være et minstekrav. Helt unødvendig smittevektor.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.928
    Antall liker
    19.786
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hm. Tidligere, da det viktigste og mest treffsikre tiltak ville vært nettopp jevnlig testing av helsepersonell, var dette "umulig".

    Nå, derimot, når "moral" utfordres er det sannelig ikke bare mulig, men et "minstekrav".

    Lærdommen er muligens at mens panikken styrer, skyter man på alt, mens når "moral" utfordres finner blind høne av og til korn. Der logikk og "moral" tilfeldigvis møtes.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.648
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Syns vi burde legge debatten om å vaksinere resten av helsearbeiderne død
    33 av 34 smittede var vaksinerte

    Se på det landene med høyest andel vaksinerte... går veldig bra der eller?
    Hele denne pandemien er laget av media som hauser opp og noen få ekstremister som får snakke i det offentlige rom.
    Legg også merke til at det ikke lenger omtales som en pandemi, men en epedemi.
    Kommer til å bli ille fremover men det er av helt andre grunner enn et virus, heller det at man eksprimenterer med hele verdens befolkning med en såkalt vaksine som modifiserer dna og har uante konsekvenser. Ikke er det godkjent heller, men godkjent som nødbruk, derfor kan man ikke heller tvinge det på folk, men man kan indirekte tvinge folk med å innskrenke friheten til folk gir etter.
    Dataene er dårlig for denne vaksinen, den har større bivirkninger enn det som er akseptabelt for vanlig godkjenning.. alt for et virus som har en overlevelsesrate på 99,59% hvis man har underliggende sykdommer. 99,97% hvis man er frisk og rask ellers.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Syns vi burde legge debatten om å vaksinere resten av helsearbeiderne død
    33 av 34 smittede var vaksinerte

    Se på det landene med høyest andel vaksinerte... går veldig bra der eller?
    Hele denne pandemien er laget av media som hauser opp og noen få ekstremister som får snakke i det offentlige rom.
    Legg også merke til at det ikke lenger omtales som en pandemi, men en epedemi.
    Kommer til å bli ille fremover men det er av helt andre grunner enn et virus, heller det at man eksprimenterer med hele verdens befolkning med en såkalt vaksine som modifiserer dna og har uante konsekvenser. Ikke er det godkjent heller, men godkjent som nødbruk, derfor kan man ikke heller tvinge det på folk, men man kan indirekte tvinge folk med å innskrenke friheten til folk gir etter.
    Dataene er dårlig for denne vaksinen, den har større bivirkninger enn det som er akseptabelt for vanlig godkjenning.. alt for et virus som har en overlevelsesrate på 99,59% hvis man har underliggende sykdommer. 99,97% hvis man er frisk og rask ellers.
    Hva kan dette komme av tror du ?
    Bl.a.
    Tallene viser at det er en klar sammenheng mellom hva innbyggerne i et fylke (county) stemte ved presidentvalget i fjor, og hvor mange som nå dør av covid-19.

    • I fylker der minst 60 prosent stemte på Trump døde 25 per 100.000 innbyggere.
    • I fylker der minst 60 prosent stemte på Biden døde 7,8 per 100.000 innbyggere.
    Det viser at risikoen for å dø av covid-19 er over tre ganger så høy i «Trump-land» som i «Biden-land».
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn