Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg ble kjent med begrepet ventekarantene for en tid tilbake gjennom skolen. Situasjonen var at en elev i 7. klasse hadde testet positiv. Hele kohorten vedkommende var i ble da definert som "nærkontakt" og skulle i karantene. Ene datteren min går i 3. klasse og der var det en elev som var søsken av noen i den aktuelle 7. klasse. Denne 3. klassingen, altså lillesøsteren til en nærkontakt var da i ventekarantene til storesøster hadde testet negativt. Når storesøsters test kom tilbake negativ var da lillesøster ute av ventekarantene og tilbake på skolen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    -Du mener noe slikt?


    mvh
    Stikker man av fra et karantenehotell så blir man garantert lagt merke til og får bot. Gir man blanke når man sitter hjemme så er det ingen som ser en hvis man evner å være litt diskret, og naboen vil uansett ikke angi deg.


    Når samfunnet er i lockdown, så forventer jeg at vi har steinkontroll på smitteimporten. De som føler de bare må dra utenlands i disse tider får ta følgene av det. At norske myndigheter er veige og svake i sine formuleringer i sine forskrifter forandrer ikke mine sympatier.

    Har du en jobb som krever at du reiser utenlands? Synd. Du kan bytte jobb hvis du virkelig må. åååh, du kan ikke bytte jobb, fordi du har økonomiske forpliktelser. Velkommen til klubben. De som ble permittert og sagt opp er nøyaktig i samme situasjon. De har også økonomiske forpliktelser, og jammen meg så klarer de å overleve også. Det er bare å stramme inn livreimen. Har du lånt over pipen så er det et valg du selv tok. Selg bilen til noe billigere. Det er slik folk som går på nav får beskjed om, så hvorfor kan ikke de som har gode inntekter også stramme inn? De som reiser utenlands i jobbsammenheng er ikke unike. Spør de som jobber innen reiseliv hvordan det går. Spør de som har familierestaurant. De tar tap så det synger etter. Spør de som er permittert og sagt opp. De overlever. Er virkelig din jobb viktigere enn alle disses jobb og liv?

    Hadde vi hatt kontroll på importsmitte ville ikke bølgen i september kommet. Ei heller den nye bølgen i november, og ei heller de nye mutasjonene som hadde fri tilgang i desember og januar og ganske fri tilgang til landet ut mars.

    husk også hvorfor vi hadde smitte i høst. Industrien fikk laget særregler for sin sosial dumping. Din og min arbeidsplass var ikke viktig. Reiselivet var ikke viktig. Så de som reiser utenlands for jobb? Vel, ta konsekvensen og flytt utenlands hvis karantenen ikke er levelig. Er ikke det et alternativ? Selvsagt er det et alternativ. Det har bare ulemper du ikke ønsker.


    Ta den jævla karantenen og smil. Du har en fuckings jobb å gå til. Går det utover familielivet? Velkommen til klubben. Det er dugnad og du har valgfrihet. Du må faktisk ikke reise utenlands. Du kan bytte jobb. Det har selvsagt sine konsekvenser som mulig lønnsnedgang, dårligere karrieremuligheter, men du slipper da den karantenen. Det er opp til deg. Du kan begynne å studere igjen, hvis du vil. Du må faktisk ikke utenlands.

    PS!
    de som nå leser "du" som om at jeg mener tkr får ta seg et lesekurs.
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Stikker man av fra et karantenehotell så blir man garantert lagt merke til og får bot. Gir man blanke når man sitter hjemme så er det ingen som ser en hvis man evner å være litt diskret, og naboen vil uansett ikke angi deg.


    Når samfunnet er i lockdown, så forventer jeg at vi har steinkontroll på smitteimporten. De som føler de bare må dra utenlands i disse tider får ta følgene av det. At norske myndigheter er veige og svake i sine formuleringer i sine forskrifter forandrer ikke mine sympatier.

    Har du en jobb som krever at du reiser utenlands? Synd. Du kan bytte jobb hvis du virkelig må. åååh, du kan ikke bytte jobb, fordi du har økonomiske forpliktelser. Velkommen til klubben. De som ble permittert og sagt opp er nøyaktig i samme situasjon. De har også økonomiske forpliktelser, og jammen meg så klarer de å overleve også. Det er bare å stramme inn livreimen. Har du lånt over pipen så er det et valg du selv tok. Selg bilen til noe billigere. Det er slik folk som går på nav får beskjed om, så hvorfor kan ikke de som har gode inntekter også stramme inn? De som reiser utenlands i jobbsammenheng er ikke unike. Spør de som jobber innen reiseliv hvordan det går. Spør de som har familierestaurant. De tar tap så det synger etter. Spør de som er permittert og sagt opp. De overlever. Er virkelig din jobb viktigere enn alle disses jobb og liv?

    Hadde vi hatt kontroll på importsmitte ville ikke bølgen i september kommet. Ei heller den nye bølgen i november, og ei heller de nye mutasjonene som hadde fri tilgang i desember og januar og ganske fri tilgang til landet ut mars.

    husk også hvorfor vi hadde smitte i høst. Industrien fikk laget særregler for sin sosial dumping. Din og min arbeidsplass var ikke viktig. Reiselivet var ikke viktig. Så de som reiser utenlands for jobb? Vel, ta konsekvensen og flytt utenlands hvis karantenen ikke er levelig. Er ikke det et alternativ? Selvsagt er det et alternativ. Det har bare ulemper du ikke ønsker.


    Ta den jævla karantenen og smil. Du har en fuckings jobb å gå til. Går det utover familielivet? Velkommen til klubben. Det er dugnad og du har valgfrihet. Du må faktisk ikke reise utenlands. Du kan bytte jobb. Det har selvsagt sine konsekvenser som mulig lønnsnedgang, dårligere karrieremuligheter, men du slipper da den karantenen. Det er opp til deg. Du kan begynne å studere igjen, hvis du vil. Du må faktisk ikke utenlands.

    PS!
    de som nå leser "du" som om at jeg mener tkr får ta seg et lesekurs.
    Det var da ikke måte til ståmannsargumentasjon, innlegget mitt ble vel litt abstrakt for deg, stakkar.

    Karantenehotellene lekker som en sil, og med god grunn. Det er ikke karantenen som er hovedproblemet, men at folk blir straffet for å gjøre noe fullstendig lovlig. De som har et hjem å oppholde seg i karantenetiden, bør få oppholde seg der. Det var godt nok før påske, og det bør være greit nok nå. Karantenehotellfordringen ble ikke forandret for å skru til på kontrollen, den ble forandret for å forhindre at folk reiste til utlandet i påsken.

    Importsmitten kom med importert arbeidskraft, typisk arbeidstakere som var engasjert for å gjøre en jobb i en norsk bedrift. Å sause dette sammen med norske borgere som har vært i utlandet er direkte uærlig, men ikke akkurat utypisk for deg. Jeg kan minnes ett eneste tilfelle av masseimport av smitte med norske borgere, og det var tilfellet med hurraguttene og -jentene i Ischgl. Det var i mars i fjor, og det var ingen krav om noe karantene av noen sort den gangen.

    Hva angår lesing, bør du kanskje spisse leseferdighetene dine. Særlig leseseforståelsen din later noget tilbake at ønske.

    Forøvrig er jeg pensjonist, har ingen eiendommer i utlandet, og hater inderlig å gå på ski. I have no horse in this race. Hvis du trenger hjelp til å tolke det siste, kan du jo sende meg en PM.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Karantenehotell lekker, fordi myndighetene er elendige med å skrive forskrifter. Ja, sånn er det. Hadde de skrevet at hvis du bryter forskriftene så blir det 1 måned i fengsel så kan du banne på at hotellene ikke hadde lekket, men når du bare risikerer 20k i bot, lommerusk for en rekke mennesker, så ignorerer de det. Du kan like fullt banne på at hyttefolket på nytt hadde sendt advokater på staten om de skrev slike forskrifter. Sånn er det når kommunen eller staten legger seg ut med Oslo Vest fremfor Oslo Øst.

    Jeg har null sympati for de som velger å reise utenlands i en pågende pandemi. De kan velge å delta i dugnaden, men lar være. I stedet skal du og jeg tåle drakoniske tiltak.

    At det var godt nok før påske er smittetallene uenig med deg i.


    PS! når 20-30 personer driter i karantenehotell, hvor mange hundre om ikke tusen tror du driter i hjemmekarantene?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Karantenehotell lekker, fordi myndighetene er elendige med å skrive forskrifter. Ja, sånn er det. Hadde de skrevet at hvis du bryter forskriftene så blir det 1 måned i fengsel så kan du banne på at hotellene ikke hadde lekket, men når du bare risikerer 20k i bot, lommerusk for en rekke mennesker, så ignorerer de det. Du kan like fullt banne på at hyttefolket på nytt hadde sendt advokater på staten om de skrev slike forskrifter. Sånn er det når kommunen eller staten legger seg ut med Oslo Vest fremfor Oslo Øst.

    Jeg har null sympati for de som velger å reise utenlands i en pågende pandemi. De kan velge å delta i dugnaden, men lar være. I stedet skal du og jeg tåle drakoniske tiltak.

    At det var godt nok før påske er smittetallene uenig med deg i.


    PS! når 20-30 personer driter i karantenehotell, hvor mange hundre om ikke tusen tror du driter i hjemmekarantene?
    1)For å ta hytteforbudet først:

    Det statlige ble opphevet i april i fjor, og alle kommunale forskrifter som forlenget eller nyinnførte hytteforbudet ble erklært ulovlige. Det ble ikke innført noe nytt hytteforbud i år, til tross for stigende smittetall og nye mutasjoner. Det forteller meg at hjemmelsgrunnlaget for hytteforbudet var høyst shaky.

    2) Koronahotellforskrifter:

    Først en link: ingen-kan-tvinges-til-aa-vaere-paa-karantenehotell-men-man-plikter-aa-dra. Denne forskriften er minst like shaky. Hvis du ikke følger påbudet om å oppholde deg på et koronahotel, risikerer du en bot. Men du får ikke bot for å ha reist fra koronahotellet, du får bot for å misaktet et påbud fra politiet! Denne juridiske konstruksjonen er mildt sagt merkelig, og neppe lovlig.

    At det var godt nok før påske er smittetallene uenig med deg i.
    Tullball, og som vanlig, uærlig argumentasjon. Som jeg skrev i mitt første svar, sauser du sammen importsmitte fra arbeidstakere som kom til Norge for å jobbe i industrien, og helt alminnelige norske borgere som kom hjem fra utlandet.

    PS! når 20-30 personer driter i karantenehotell, hvor mange hundre om ikke tusen tror du driter i hjemmekarantene?
    Mer tull. Hvor tror du at folk helst vil oppholde seg, på et karantenehotell hvor rommene tildels er så små at du må sitte på sengen og spise, eller innenfor sine egne fire vegger hvor de har det aller meste? Og hvilket av de to alternativene er det minst sjanse at de vil flykte fra?
    Jeg har selv sittet i hjemmekarantene etter å ha kommet hjem fra utlandet. Helt greit, det. Jeg kunne sulle rundt i mitt eget hus, jeg kunne jobbe i hagen fullt lovlig.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kan du droppe ditt svada om uærlighet.

    Norske myndigheter sier rett ut at grensen som skulle vært pottetett faktisk ikke var pottetett. Hvem er det som har reist mest? arbeidsinnvandrere eller nordmenn? Selvsagt arbeidsinnvandrere, så selvsagt vil det være mest smitte derfra. Men tro ikke at nordmenn ikke bidrar til smitteimport. Som fortalt, jeg har annenhåndsinformasjon fra en ektefødt nordmann som tok sin karantene i bofellesskap etter å ha vært 1 måned i London. han løy så det sang på sine papirer. Jeg har annenhåndsinformasjon på personer som mottar besøk i sin karantenetid. Jeg har annenhåndsinformasjon på folk hvor nære relasjoner "går i frivillig karantene" for å treffe kjæresten sin som sitter i karantene.

    Du sier at folk følger opp karanten når de er hjemme. Ja, de fleste gjør det, man langt, langt og langt fra alle. Noen tar den ekstra turen på plantesenteret for å kjøpe ekstra planter. Noen shopper litt ekstra, det må du jo få lov til, eller hva? Andre går fjellturer og tar selfie ansikt til ansikt med kompisen sin.

    Du tror at folk følger opp sine karanteneplikter i sitt eget hjem. Faktaopplysning. Det gjør de ikke. De aller færreste følger opp de 100 %, fordi de evner eller vil ikke.


    Selvsagt ønsker folk unngå karantenehotell. Det sier seg selv. Det er kjedelig å sitte der og se i veggen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rettsikkerhetsmessig er det mer enn betenkelig når en enkelt polititjenestemanns vurdering kan pålegge noen ti dagers frihetsberøvelse som straffereaksjon for en lovlig, men skjønnsmessig «unødvendig» handling. Uten ankemulighet. Det er en straffereaksjon for å avskrekke, ikke smittevern, ettersom det er basert på skillet nødvendig/unødvendig. Viruset tar ikke hensyn til «nødvendighet». Det blir enda mer betenkelig når begrunnelsen for ordningen er at man antar at vedkommende ikke vil etterleve reglene om innreisekarantene hvis denne skal avsones i eget hjem. Det blir enda mye verre når den faktiske risikoen for å overføre smitte er langt større når man stues sammen på et «karantenehotell» enn i eget hjem. Dette ryker på så mange krav om hensiktsmessighet og forholdsmessighet at jeg ikke kan forestille meg at nåværende ordning vil overleve første rettssak.

    Det minner litt om kaptein Vom’s tilnærming til barneoppdragelse av Knoll og Tott: De har kanskje ikke gjort noe galt nå, men kommer sikkert til å gjøre det snart, så de kan like gjerne få juling med det samme. Så hvorfor ikke bruke samme prinsipp for å låse inn alle trygdemottakere? De kommer sikkert til å fuske snart, eller i det minste glemme å sende inn et eller annet. Det finnes minst en håndfull eksempler på at noen påstås å ha gjort det.

    Selv er jeg omsider ute av innreisekarantene til helgen etter å ha vært konstant i en eller annen karantene siden slutten av januar. Har ikke lyst til å telle opp hvor mange ganger jeg har blitt testet, har måttet forklare ærendet for norsk eller svensk politi, eller fått tekstmeldinger og oppringninger fra det Nasjonale Kontrollsenteret for Suspekte Individer som ville forsikre seg om at jeg forstår dagens gjeldende regler og vet hva jeg skal gjøre om jeg begynner å hoste.

    Til de som måtte tro at grensene står vidåpne for «importsmitte»: Bare prøv selv.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tja....

    -
    71,8 prosent av registrerte reiser var unntatt karantene:
    Det var i uke 13 registrert 23 579 reiser i Innreiseregisteret, en betydelig nedgang fra uke 12 hvor 34 458 reiser var registrert, ifølge Folkehelseinstituttet.

    Ifølge FHIs ferske ukesrapport var 71,8 prosent av de registrerte reisene i uke 13 oppført med unntak fra karantene (16 934 av 23 579)

    Av disse var 43,6 prosent arbeidsreiser (dette er yrkessjåfører, fly- og tog-personell og mannskap på skip/båt) og 32,4 prosent var registrert som pendlere fra Sverige og Finland.

    Personell i kritiske samfunnsfunksjoner utgjorde 9 prosent av reiser registrert med unntak, en like høy andel som reiser registrert med unntak for nødvendig vedlikehold og tilsyn med eiendom i Sverige og Finland, skriver FHI.

    Data om reiser og reisende til Norge i ukesrapporten er hentet fra Innreiseregisteret, opplyser FHI.

    - Innreiseregisteret viser kun antall registrerte reiser. Det er ikke kjent hvor mange av de registrerte reisene som faktisk blir gjennomført; om de reisende ankommer landet, eller om samme reise er registrert flere ganger, heter det i rapporten.

    - Det er heller ikke registreringsplikt i innreiseregisteret for reisende under 16
    år som reiser i følge med en voksen, heter det videre.

    Av det totale antallet registrerte reiser i innreiseregistreringssystemet er det ifølge FHI flest reiser som er registrert med følgende avreiseland:

    Sverige (51,5 %), Polen (12,2 %), Danmark (5,8 %) og Litauen (3,8 %).
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kan du droppe ditt svada om uærlighet.
    Absolutt ikke. Du skrev dette, som er bunn uærlig, og et forsøk på hersketeknikk:
    At det var godt nok før påske er smittetallene uenig med deg i.
    At du deretter forsøker å feie det bort som svada er ikke det minste mer tillitvekkende.

    Norske myndigheter sier rett ut at grensen som skulle vært pottetett faktisk ikke var pottetett. Hvem er det som har reist mest? arbeidsinnvandrere eller nordmenn? Selvsagt arbeidsinnvandrere, så selvsagt vil det være mest smitte derfra. Men tro ikke at nordmenn ikke bidrar til smitteimport. Som fortalt, jeg har annenhåndsinformasjon fra en ektefødt nordmann som tok sin karantene i bofellesskap etter å ha vært 1 måned i London. han løy så det sang på sine papirer. Jeg har annenhåndsinformasjon på personer som mottar besøk i sin karantenetid. Jeg har annenhåndsinformasjon på folk hvor nære relasjoner "går i frivillig karantene" for å treffe kjæresten sin som sitter i karantene.

    Du sier at folk følger opp karanten når de er hjemme. Ja, de fleste gjør det, man langt, langt og langt fra alle. Noen tar den ekstra turen på plantesenteret for å kjøpe ekstra planter. Noen shopper litt ekstra, det må du jo få lov til, eller hva? Andre går fjellturer og tar selfie ansikt til ansikt med kompisen sin. Du tror at folk følger opp sine karanteneplikter i sitt eget hjem. Faktaopplysning. Det gjør de ikke. De aller færreste følger opp de 100 %, fordi de evner eller vil ikke.
    En må jo lure på om du har en hang til sadomasochisme. Fun fact: Du kan gå på tur hvis du er i karantene. Du må holde 2 m avstand riktignok, men du har lov. Likeledes har du lov til å handle nødvendigheter, riktignok med munnbind. Du sauser sammen alle slags ting igjen. Isolat er mye strengere.

    Selvsagt ønsker folk unngå karantenehotell. Det sier seg selv. Det er kjedelig å sitte der og se i veggen.
    Selvsagt gjør folk det. Men selv på et karantenehotell kan du gå ut. Faktisk så sier forskriften om karantenehotell dette:

    • De som bor på karantenehotell kan oppholde seg utenfor hotellet så fremt de unngår nærkontakt med andre enn dem de eventuelt bor sammen med.
    Det står ikke engang hvor lenge....Betyr det at du kan oppholde deg utenfor hotellet i hele karantenetiden så lenge du betaler for oppholdet? Vet ikke. Et jævla makkverk, hele greia. Antakelig fordi det ikke finnes noe hjemmel for ordningen.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.283
    Antall liker
    34.818
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Reglene for opphold på disse karantenehotellene ser også ut til å være noe mindre enn vanntette. En ting er at man tydeligvis går til felles matsal for frokost, lunch og middag, med den risikoen det innebærer, noe annet at det ser ut til å være OK med fravær på noen timer forutsatt at man er tilbake før kvelden. Og hvilken kontroll er det med at noen som er ute på et par timers «luftetur» fra karantenehotellet går med to meters avstand i skogen og ikke f eks henger på nærmeste kjøpesenter? På hvilken måte er det bedre smittevern enn å avtjene karantene i eget hjem?

    Jeg vil bli veldig overrasket om dette overlever første rettssak.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Reglene for opphold på disse karantenehotellene ser også ut til å være noe mindre enn vanntette. En ting er at man tydeligvis går til felles matsal for frokost, lunch og middag, med den risikoen det innebærer, noe annet at det ser ut til å være OK med fravær på noen timer forutsatt at man er tilbake før kvelden. Og hvilken kontroll er det med at noen som er ute på et par timers «luftetur» fra karantenehotellet går med to meters avstand i skogen og ikke f eks henger på nærmeste kjøpesenter? På hvilken måte er det bedre smittevern enn å avtjene karantene i eget hjem?
    Jeg gjetter ingen kontroll i det hele tatt...... 🤔 En råtjangs, selvfølgelig, men det ville stemme med resten av opplegget.

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Slipper man å betale for alle 10 dagene om man stikker av?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Reglene for opphold på disse karantenehotellene ser også ut til å være noe mindre enn vanntette. En ting er at man tydeligvis går til felles matsal for frokost, lunch og middag, med den risikoen det innebærer, noe annet at det ser ut til å være OK med fravær på noen timer forutsatt at man er tilbake før kvelden. Og hvilken kontroll er det med at noen som er ute på et par timers «luftetur» fra karantenehotellet går med to meters avstand i skogen og ikke f eks henger på nærmeste kjøpesenter? På hvilken måte er det bedre smittevern enn å avtjene karantene i eget hjem?
    Og ordningen innføres i god tid etter at Norge har blitt selvforsynt med virus i alle mutasjoner som er "in" om dagen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Selv er jeg omsider ute av innreisekarantene til helgen etter å ha vært konstant i en eller annen karantene siden slutten av januar. Har ikke lyst til å telle opp hvor mange ganger jeg har blitt testet, har måttet forklare ærendet for norsk eller svensk politi, eller fått tekstmeldinger og oppringninger fra det Nasjonale Kontrollsenteret for Suspekte Individer som ville forsikre seg om at jeg forstår dagens gjeldende regler og vet hva jeg skal gjøre om jeg begynner å hoste.

    Til de som måtte tro at grensene står vidåpne for «importsmitte»: Bare prøv selv.
    Ifølge Larson deltar du ikke i dugnaden og bør si opp jobben, matfabrikkene i Sverige får klare seg selv.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Tja....

    -
    71,8 prosent av registrerte reiser var unntatt karantene:
    Det var i uke 13 registrert 23 579 reiser i Innreiseregisteret, en betydelig nedgang fra uke 12 hvor 34 458 reiser var registrert, ifølge Folkehelseinstituttet.

    Ifølge FHIs ferske ukesrapport var 71,8 prosent av de registrerte reisene i uke 13 oppført med unntak fra karantene (16 934 av 23 579)

    Av disse var 43,6 prosent arbeidsreiser (dette er yrkessjåfører, fly- og tog-personell og mannskap på skip/båt) og 32,4 prosent var registrert som pendlere fra Sverige og Finland.

    Personell i kritiske samfunnsfunksjoner utgjorde 9 prosent av reiser registrert med unntak, en like høy andel som reiser registrert med unntak for nødvendig vedlikehold og tilsyn med eiendom i Sverige og Finland, skriver FHI.

    Data om reiser og reisende til Norge i ukesrapporten er hentet fra Innreiseregisteret, opplyser FHI.

    - Innreiseregisteret viser kun antall registrerte reiser. Det er ikke kjent hvor mange av de registrerte reisene som faktisk blir gjennomført; om de reisende ankommer landet, eller om samme reise er registrert flere ganger, heter det i rapporten.

    - Det er heller ikke registreringsplikt i innreiseregisteret for reisende under 16
    år som reiser i følge med en voksen, heter det videre.

    Av det totale antallet registrerte reiser i innreiseregistreringssystemet er det ifølge FHI flest reiser som er registrert med følgende avreiseland:

    Sverige (51,5 %), Polen (12,2 %), Danmark (5,8 %) og Litauen (3,8 %).
    Mener du at yrkessjåfærer, flypersonell og pendlere bør i 10 dagers karantene når de krysser grensen? Ikke lyst på mat og andre varer du?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Syntes det er litt fornuft i dette. Hensikten med vaksinen er vel å hindre sykdom og smitte, uansett etnisitet?
    Enig i det Pinky, men "noen" bør vel vite hva slike nyheter betyr i "visse" kretser? Det kommer til å bli brukt for alt hva det er verd og mange ganger mere!
    Det er ikke alt "folk" har godt av å vite! Jeg er moderator i en gruppe som var grei nok, på høyresiden i utgangspunktet, men fy plystre så mange gærninger som fosøker å poste vanvittige konspirasjonsteorier! Det burde ha vært 20 stk heltidsansatte moderatorer. Jeg har gitt opp, man blir jo mentalt sliten av å skulle "skrelle unna" de gærneste tullingene hele tiden!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det er relevant på noen måte:

    Jeg har hatt ikke mindre enn to importerte koner- begge riktignok fra Vesteuropa.

    mvh
    Aha! TKR er seriemonogam!

    ( Et praktfullt utrykk jeg har ventet lenge på å få benytte! )
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.679
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En svært bra og tankevekkende artikkel, som målbærer det meste av det vi har tatt opp.

    Av mange ting, er muligens dette noe av det viktigste;

    - Myndighetene viste stadig frem skremmende bilder og statistikker om hva som skjedde i andre land – som om forholdet mellom virus og samfunn var det samme i Norge med 14 mennesker pr. kvadratkilometer, som i Lombardia med rundt 450 pr. kvadratkilometer. Eller som i São Paulo med over 7200 pr. kvadratkilometer.

    Deres strategitenkning var overhodet ikke opptatt av å finne ut hvordan Norges særpreg ga dem økt handlingsrom: En nærmest uuttømmelig statskasse i krisesituasjoner, en usedvanlig lav befolkningstetthet, et særegent klima, et omfattende friluftsliv, et offentlig, desentralisert helsevesen og en grunnleggende tillit mellom styrende og styrte.

    Det sykdomsfrie samfunn og frykten for naturen
    Strategien målbærer et nytt syn på forholdet mellom mennesket og natur: Det å være bærer av virus, det å være smittet – som i moderne tid har vært oppfattet som et aspekt ved det å være menneske – oppfattes som en trussel mot hele samfunnet. Derfor må også friske mennesker overvåkes og isoleres.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.387
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan utføres parallelmonogami i praksis, kjære doktor? Spør for en venn.

    Og Spirre, denne IS-kvinnen har jo vært oppsiktsvekkende seriemonogam!
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Og Spirre, denne IS-kvinnen har jo vært oppsiktsvekkende seriemonogam!
    Minner faretruende om en kneler hunn evt har oppførsel som visse edderkopper! De dør jo som fluer de som hun gifter seg med!

    Men som det sies: "Hvorfor dør menn tidligere enn sine koner?"
    Svar; "Fordi de vil det!"

    Det var dagens lille sjåvinistiske "mannemann" uttalelse.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Absolutt ikke. Du skrev dette, som er bunn uærlig, og et forsøk på hersketeknikk:
    Og hva er dine skrik om uærlighet om ikke ren hersketeknikk?

    En må jo lure på om du har en hang til sadomasochisme. Fun fact: Du kan gå på tur hvis du er i karantene. Du må holde 2 m avstand riktignok, men du har lov. Likeledes har du lov til å handle nødvendigheter, riktignok med munnbind. Du sauser sammen alle slags ting igjen. Isolat er mye strengere.
    Og du tror at alle som sitter i innreisekarantene går på tur alene? De har ingen turkamerater de slår følge med? De velger så å aldri ta selfie av seg selv med kompiser på tur. Tro ikke at jeg ikke har sett selfies av folk som skal sitte i karantene der de står ansikt til ansikt med folk.

    Handle nødvendigheter? Tror du ikke folk i karantene finner det nødvendig å dra på plantasjen for å handle planter til hagen? Folk gir faktisk blanke i karantenevilkår. - Det kan umulig skade at jeg ikledd munnbind tar en tur og kjøper ditten og datten, er tanke som slår de fleste som sitter i karantene, og jammen meg gjør de det. Jeg er jo alldeles ikke smittet. Jeg kan jo fint ta karantenen i mitt hjem som er et bofellesskap hvor jeg deler kjøkken og bad med 5 andre.

    Selvsagt gjør folk det. Men selv på et karantenehotell kan du gå ut. Faktisk så sier forskriften om karantenehotell dette:

    • De som bor på karantenehotell kan oppholde seg utenfor hotellet så fremt de unngår nærkontakt med andre enn dem de eventuelt bor sammen med.
    Det står ikke engang hvor lenge....Betyr det at du kan oppholde deg utenfor hotellet i hele karantenetiden så lenge du betaler for oppholdet? Vet ikke. Et jævla makkverk, hele greia. Antakelig fordi det ikke finnes noe hjemmel for ordningen.

    mvh
    Er du virkelig så naiv at du tror at alle folk følger opp dette? Unngår nærkontakt med folk?

    Få av deg skylappene. Nordmenn er ikke slik at vi følger opp hva myndighetene sier. Mange gjør det, men langt fra, langt fra alle.

    Jeg vet om flere personer som skal sitte i karantene som har fått besøk av nære bekjente. Brøt de karantenevilkårene? Ja, det kan du banne på. Brydde de seg? Nei, fordi det kunne jo umulig skade. risikoen var så liten. Det var negativ test ved ankomst. Vedkommende som kom på besøk hadde jo hjemmekontor, så om hun/han ble smittet spilte jo liten rolle, vedkommende var jo i egen "selvpålagt karantene". Vi gikk jo tur utendørs, at vi ikke maktet å holde 2-meteren til enhnver tid kunne jo ikke skade.

    Og nå snakker jeg ikke om de som helt 100 % gir blaffen. Jeg snakker om folk som etterlever karantenen så godt de kan, men som ikke makter å si nei.

    Hadde alle fulgt opp karantenereglene så ville vi ikke ha hatt bølge tre. Du må gjerne peke på østeuropeerne og si at de har skylda for tredje bølge. Du må gjerne tro at nordmenn har overlegen moral. Du må gjerne tro at vi er verdensmestere, men det er vi ikke. Ikke i nærheten. Vi gir faen som alle andre. Og jammen meg er det noen som er likere enn andre. Det er unntak bare for dem. Det kan umulig skade at akkurat de tar seg den ekstra turen. Det kan ikke skade at akkurat de mottar det besøket. Det kan ikke skade.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ifølge Larson deltar du ikke i dugnaden og bør si opp jobben, matfabrikkene i Sverige får klare seg selv.
    Du tar som vanlig ikke poenget.

    Er karantene et problem for deg som person, så har du alltids et valg. Du har et valg. Skal jeg gjenta det en gang til. Det er et valg du har. Du kan velge å si opp jobben og gjøre noe annet skulle karantenen bli for vanskelig for deg. Skulle livet bli vanskeig for deg, så har du alltid et valg til å gjøre noe annet. Det valget har som oftest også negative konsekvenser. Du kan gå ned i levestandard. Du kan miste relasjoner. Du kan få dårligere kortsiktig helse. Du har alltid et valg.

    Skulle du være i et ulykkelig ekteskap så har du alltid et valg om å ta ut skilsmisse. Det betyr at du mister en inntekt og får høyere utgifter. Det betyr at barna bor her og der. Det betyr konsekvenser. Du har et valg.

    Har du en forferdelig jobb og du hater sjefen. Du har et valg. Du kan faktisk si opp jobben og finne deg noe annet. Det har selvsagt negative kortsiktige konsekvenser som ingen inntekt, usikker fremtid, bank som lurer på hva du holder på med.

    Folk velger heller å si at verden er utrolig kjip, jobben suger balle, jeg har verdens fæleste kone og ungene er ille også. De velger at sånn skal det være fremfor å gjøre noe med det. Det er et valg de tar.

    For de har alltid et valg.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Denne bør de fleste ta seg tid til å lese.
    f. eks. dette:

    «Jeg viste også at strategien har gjort noe svært uvanlig: Den har stengt ned samfunnet på grunn av frykten for at viruset skulle overbelaste helsevesenet, men uten å styrke helsevesenets kapasitet og dermed samfunnets mulighet til å fungere normalt under slike angrep fra naturens uforutsigbarhet.
    I tiden etterpå dokumenterte flere medier at denne beskrivelsen var korrekt. Hverken intensivkapasiteten, fleksibiliteten eller antall sykehjemsplasser hadde økt under krisen.
    Regjeringen hadde heller ikke tatt initiativ til å sette i gang fleksibel, spisset utdanning av intensivsykepleiere. De ga dem ikke høyere lønn slik at flere av dem som var utdannet, kom i arbeid. Og de tilbød ikke sykepleiere som var her, billig bolig slik at de lettere ville bli i landet.
    Regjeringen tok rett og slett ingen radikale grep for å bedre helsevesenets evne til å takle pandemien»
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.583
    Torget vurderinger
    2
    Downer.

    Gaarder døde tirsdag i hjemmet sitt. Han hadde sannsynligvis symptomer på covid-19 i syv til ti dager uten å oppsøke helsetjenesten.

    60-åringen døde etter et større arrangement på låven hjemme hos seg, hvor blant annet mange fra Oslo deltok. Politiet vil fredag trolig starte etterforskning av arrangementet, med sikte på å avdekke om det har skjedd brudd på smittevernreglene.


     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Downer.

    Gaarder døde tirsdag i hjemmet sitt. Han hadde sannsynligvis symptomer på covid-19 i syv til ti dager uten å oppsøke helsetjenesten.

    60-åringen døde etter et større arrangement på låven hjemme hos seg, hvor blant annet mange fra Oslo deltok. Politiet vil fredag trolig starte etterforskning av arrangementet, med sikte på å avdekke om det har skjedd brudd på smittevernreglene.


    Litt av en "yrkestittel" på salige Gaarder. Kan ikke annet enn å "undres" over hva som foregår oppe i spekulatoren på slike mennesker. Man kan vel si han falt for eget sverd på et vis.

    Dr.E
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn