Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du svarer jo på noe helt annet enn temaet. veldig merkelig 🧐
    Ser ordføreren i Molde også prøver seg på den. Artig dette; strategien for vaksinering viste seg å være feil- som vi umiddelbart her inne sa. Da prøver man å kaste skylden over på Oslo- for dårlig håndtering av smitten. Høyre er seg selv lik!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ser ordføreren i Molde også prøver seg på den. Artig dette; strategien for vaksinering viste seg å være feil- som vi umiddelbart her inne sa. Da prøver man å kaste skylden over på Oslo- for dårlig håndtering av smitten. Høyre er seg selv lik!
    Altså, å se på hvordan Oslo distribuerer sine vaksiner per i dag har lite med nasjonale prioriteringer å gjøre. Når Oslo endelig får påbegynt brannslukkingenså regner jeg med at de endrer på dagens logistikk og distribusjon.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2

    Blir spennende å se hvor lenge denne overlegen får beholde jobben;)

    Antall corona-«smittede» øker igjen. Fredag 26/2 ble det registrert 524 «smittede» i Norge.

    Ifølge Folkehelseinstituttet er det bare en tredjedel av de «smittede» som har symptomer. Det betyr at antallet syke med positiv coronatest var omtrent 175. Dette tallet bekymrer helsemyndighetene. Situasjonen kan være eksplosiv, og det er krisemøte. (Kan er det mest fryktskapende ordet i vårt språk). Jeg hører på radio at helsedirektøren vurderer munnbindpåbud i skolen som et mulig tiltak.

    I gamle dager regnet man mennesker som syke dersom de hadde symptomer. Slik er det ikke lenger. Sykdomsbegrepet er utvidet til også å inkludere friske (Orwellsk nytale). Helsemyndighetene burde kanskje lese Molières teaterstykke «Den innbilt syke» hvor det harseleres med fiktive diagnoser.

    I dag bruker nesten alle munnbind i butikker og kjøpesentra, og mitt inntrykk er at det blir stadig færre å se uten munnbind selv om det ikke er påbudt med mindre enmeterregelen ikke kan overholdes. I dag var jeg den eneste i min lokale butikk uten munnbind.

    Hindrer munnbind smittespredning? Viruspartikler er svært små og teoretisk er det usikkert om munnbind virker slik det håpes på. Gullstandarden for vurdering av medisinsk behandling er såkalte randomiserte studier. Ved loddtrekning blir en testpopulasjon delt i to. Den ene gruppen mottar behandlingen (behandlingsgruppen) og den andre ikke (kontrollgruppen). Etter en tid sammenlignes de to gruppene. Dersom behandlingen virker, vil det være flere friske i behandlingsgruppen enn i kontrollgruppen. Dersom det er gjort flere slike randomiserte behandlingsstudier, kan resultatene slås sammen i en såkalt metaanalyse. Behandlingen vil vanligvis bli tatt i bruk av leger hvis metaanalysen viser at det går bedre med behandlingsgruppen enn kontrollgruppen.

    Det er gjort en rekke randomiserte studier hvor munnbind er testet under influensaepidemier. Alle er negative. Munnbind hjelper ikke mot spredning av influensa i befolkningen. I fjor vår ble det gjort en randomisert munnbindstudie i Danmark. Det er den eneste av sitt slag under coronaepidemien og den var negativ. Det finnes altså ingen randomiserte studier (eller metaanalyse) som viser at munnbind hindrer smittespredning av luftveisvirus i den generelle befolkning. (På sykehus er situasjonen en annen).

    Helsedirektoratet har i mange år utarbeidet nasjonale retningslinjer for behandling av en rekke sykdommer. Jeg har selv vært engasjert i slikt arbeid. Instruksen fra Helsedirektoratet er at retningslinjene skal være kunnskapsbaserte og bygge på anerkjent metodikk som graderer kvaliteten av den tilgjengelige kunnskapen. Best kvalitet har kunnskap basert på metaanalyser og randomiserte studier. Dersom metaanalyser og randomiserte studier er negative (ingen forskjell mellom behandlingsgruppen og kontrollgruppen), skal behandlingen ikke anbefales.

    Helsedirektoratet bryter derfor med sine egne retningslinjer ved sin anbefaling av munnbind. Dette gjøres enda verre ved at munnbind er påbudt dersom enmeterregelen ikke kan overholdes. Det er heldigvis fortsatt slik at medisinsk behandling i sin alminnelighet er frivillig selv om effekten er godt dokumentert. Men munnbind er bare betinget frivillig enda det ikke er bevist effekt. Dette er etter min mening kvakksalveri. Jeg har ingen innvending mot at folk bruker munnbind frivillig, men da jeg er opplært i kunnskapsbasert medisin avstår jeg selv fra munnbind utenfor sykehus.

    Hvorfor Helsedirektoratet bryter med sin egen praksis for anbefalinger når det gjelder munnbind, vil jeg ikke spekulere i her. Men det føyer seg inn i rekken av tiltak som har begrenset vår frihet siden mars i fjor og som har usikker effekt på smittespredning.

    Intet har vært viktigere for den enorme velstandsøkningen i Vesten de siste to hundre årene enn frihet. Frihet har gjort det mulig for enkeltmennesker å teste ut nye ideer og høste fortjeneste eller tap. Det finnes ingen annen vei til generell velstand. Frihet gjør oss til hele mennesker. Fravær av frihet gjør oss til brikker i myndighetenes maktspill.

    Covid med en dødelighet på lavt promillenivå har resultert i panikk og frarøvet oss rettigheter vi ikke trodde det var mulig å miste så sent som i februar i fjor. Myndighetenes tallblindhet er etterfulgt av maktblindhet. Vi har ikke lenger bevegelsesfrihet, forsamlingsfrihet eller fri yrkesutøvelse. Vi har fortsatt ytringsfrihet, men hvor lenge vil det vare? Ytringsfriheten har vært under press lenge. Såkalt hatprat og ytringsansvar er begreper som viser hvor skjør ytringsfriheten er.

    Statens metoder er basert på tvang. Dersom tiltakene mot coronaepidemien ikke har ønsket effekt etter myndighetenes syn, er det lett å gi folket skylden. I så fall kan myndighetene mene at det er riktig å stoppe kritiske røster. Folket har allerede akseptert betydelige frihetsinnskrenkninger og terskelen for å begrense ytringsfriheten kan snart være i fritt fall.

    President Reagan sa en gang at friheten er bare en generasjon unna utryddelse. Kanskje var han for optimistisk. Veien fra munnbind til munnkurv synes nå å være faretruende kort hvis vi ikke tar til vettet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Man mister ikke jobben av å være idiot i Norge.
    Istedenfor å kalle folk idioter kan du kanskje på en saklig måte informere oss om eventuelle feil i det han sier?

    Før kåråna ville jeg forøvrig også vært helt sikker på at man ikke kan miste jobben for å skrive noe sånt, nå er jeg ikke så sikker lengre dessverre.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Han har også holdt på slik siden mars i fjor, helt uten å miste jobben, så kanskje ikke ytringsfriheten er så truet som han vil ha det til I sine andre kronikker.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Altså, å se på hvordan Oslo distribuerer sine vaksiner per i dag har lite med nasjonale prioriteringer å gjøre. Når Oslo endelig får påbegynt brannslukkingenså regner jeg med at de endrer på dagens logistikk og distribusjon.
    Det var den nasjonale vaksinestrategien jeg også tenkte på.

    Høyre er sannelig et herlig parti; de tar kverulering til uante høyder. Kanskje denne tosken av en ordfører burde fått sin egen regning til og snart koble inn hodet i, i stedet for å drive med typisk høyre- flåseri.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Istedenfor å kalle folk idioter kan du kanskje på en saklig måte informere oss om eventuelle feil i det han sier?
    Ok

    Antall corona-«smittede» øker igjen. Fredag 26/2 ble det registrert 524 «smittede» i Norge.

    Ifølge Folkehelseinstituttet er det bare en tredjedel av de «smittede» som har symptomer. Det betyr at antallet syke med positiv coronatest var omtrent 175.
    Hvis det er 524 som er påvist smittet med PCR-test, er feilraten såpass lav at det ikke er relevant å antyde at dette talle er spesielt feil. Det er derfor feil å sette ordet 'smittede' mellom hermetegn. 524 smittede ifølge PCR-test må rimeligvis anses som 524 smittede.

    I gamle dager regnet man mennesker som syke dersom de hadde symptomer. Slik er det ikke lenger. Sykdomsbegrepet er utvidet til også å inkludere friske (Orwellsk nytale). Helsemyndighetene burde kanskje lese Molières teaterstykke «Den innbilt syke» hvor det harseleres med fiktive diagnoser.
    Dette har ingenting med saken å gjøre. FHI rapporterer antall smittede, og det gjør de fordi det er det tallet som er relevant. Man kan selvfølgelig gå derfra og si at "⅓ får symptomer, av dem får så og så mange mild, så og så mange moderat og så og så mange alvorlig sykdom. Så og så mange dør." Men hvorfor? Det er ingen som har sagt at det å være smittet er ensbetydende med å være syk. Det har vært informasjonen fra myndighetene i et helt år. FHI og myndighetene rapporterer antall smittede, ikke antall syke. Antall smittede forteller oss hvor mange som er smittet, som gir et overblikk over hvor mange som potensielt kan bli alvorlig syke og dermed havne på sykehus, og hvor mange som potensielt kan dø. Det er en nyttig indikator, og det er en annen indikator enn antall syke.

    Hindrer munnbind smittespredning? Viruspartikler er svært små
    Det stemmer ikke, i alle fall ikke i forhold til andre relevante størrelser. Det er stort nok til å bli fanget opp i munnbind type II. Koronaviruset er såpass tungt at det for det meste detter i bakken 1-2 meter etter at det kommer ut av munn/nese med normal pust.

    og teoretisk er det usikkert om munnbind virker slik det håpes på.
    Dette stemmer, faktisk.

    Helsedirektoratet bryter derfor med sine egne retningslinjer ved sin anbefaling av munnbind. Dette gjøres enda verre ved at munnbind er påbudt dersom enmeterregelen ikke kan overholdes.
    Han er jo ikke akkurat en racer på å bruke kilder, denne fyren. La oss nå se hva de faktisk sier.

    "Hvor godt fungerer munnbind sammenlignet med å holde én meter avstand?
    Dokumentasjonen på hvor godt medisinske munnbind beskytter mot spredning av luftveisinfeksjoner varierer mye. Den samlede vurderingen er at bruk av munnbind og tøymunnbind i befolkningen reduserer risikoen for spredning med cirka 40 %. Den beskyttende effekten av munnbind og tøymunnbind er påvirket av kvaliteten, og av om de brukes korrekt. Til sammenlikning reduseres risikoen for smittespredning når vi holder minst én meter avstand til hverandre med cirka 80 %. Det betyr at smitterisikoen kan øke hvis vi erstatter det å holde minst én meter avstand med bruk av munnbind.

    Bruk av munnbind og tøymunnbind kan derfor ikke erstatte, men være et supplement til de andre grunnleggende smitteverntiltakene: Holde deg hjemme når du er syk, test deg ved symptomer, hold avstand og ha god hand- og hostehygiene."


    Det er heldigvis fortsatt slik at medisinsk behandling i sin alminnelighet er frivillig selv om effekten er godt dokumentert. Men munnbind er bare betinget frivillig enda det ikke er bevist effekt. Dette er etter min mening kvakksalveri. Jeg har ingen innvending mot at folk bruker munnbind frivillig, men da jeg er opplært i kunnskapsbasert medisin avstår jeg selv fra munnbind utenfor sykehus.
    Dette er jo bare trassig. Han mener at siden det ikke fins randomiserte eksperimenter som tilsier at munnbind utenfor sykehus har noen særlig effekt, så skal han ikke bruke munnbind utenfor sykehus? Det er som å nekte å bruke sykkelhjelm fordi det er statistisk sett usannsynlig å tryne på sykkel. Så istedenfor å anerkjenne konsekvensen av det han selv skriver – at det fins studier på munnbindbruk utenfor sykehus – så vil han nekte å bruke munnbind fordi de få studiene som fins, ikke viser signifikans. Dersom han har rett, er det ikke noe problem, men dersom han tar feil, setter han sin egens og andres helse på spill. Og det han sier, tyder på at det er stort rom for at han tar feil.

    Hvorfor Helsedirektoratet bryter med sin egen praksis for anbefalinger når det gjelder munnbind, vil jeg ikke spekulere i her. Men det føyer seg inn i rekken av tiltak som har begrenset vår frihet siden mars i fjor og som har usikker effekt på smittespredning.
    Alle tiltak som har blitt satt inn har hatt usikker effekt på smittespredningen, og det er sånn livet er i en pandemi. Prinsippet her i landet er å være føre var, for eksempel ved å påby munnbind selv om effekten er usikker. Dette er jo myndighetene helt åpne om også, og er en strategi som er i bruk i mange andre land også, for den del.

    Her kommer også skribentens kjepphest frem, da. Det handler om at han føler sin frihet er innskrenket av å måtte forholde seg til at hans handlinger har konsekvenser for andre mennesker. Vi andre lærte oss i ungdommen at frihet er en balansegang der større frihet for meg betyr mindre frihet for deg, og omvendt.

    Intet har vært viktigere for den enorme velstandsøkningen i Vesten de siste to hundre årene enn frihet.
    Dette er 100% feil og det har blitt skrevet mange bøker om det. Vestens frihetsideal er blant annet en konsekvens av bra økonomi, som er en konsekvens av teknologisk utvikling, imperialisme, flaks etc. For ikke å snakke om at begrepet frihet har blitt diskutert opp og i mente kontinuerlig gjennom de to hundre årene i den grad at det er usikkert at det skribenten her mener med 'frihet' er det samme som man mente for to hundre år siden.

    Frihet har gjort det mulig for enkeltmennesker å teste ut nye ideer og høste fortjeneste eller tap. Det finnes ingen annen vei til generell velstand. Frihet gjør oss til hele mennesker. Fravær av frihet gjør oss til brikker i myndighetenes maktspill.
    Ja nettopp, frihet her må forstås som laissez-faire-kapitalisme og svak stat. Det er definitivt ikke noe som er 200 år gammelt.

    Covid med en dødelighet på lavt promillenivå har resultert i panikk og frarøvet oss rettigheter vi ikke trodde det var mulig å miste så sent som i februar i fjor.
    Dødeligheten er ikke poenget, det er at det er så jævlig mange som blir syke så jævlig fort at all sykehusdrift må brukes til akuttilfeller av COVID, og da blir det a) ingenting igjen til de andre som er syke, og b) helsevesenet blir overbelastet, c) helsepersonell blir syke, og det blir en ond sirkel.

    Myndighetenes tallblindhet er etterfulgt av maktblindhet. Vi har ikke lenger bevegelsesfrihet, forsamlingsfrihet eller fri yrkesutøvelse. Vi har fortsatt ytringsfrihet, men hvor lenge vil det vare? Ytringsfriheten har vært under press lenge. Såkalt hatprat og ytringsansvar er begreper som viser hvor skjør ytringsfriheten er.
    Skriver han i et nasjonalt magasin, under fullt navn, som statssertifisert lege. Dette er krokodilletårer og, paradoksalt siden han anklager myndighetene for det samme, alarmisme.

    Dette er også vendepunktet i teksten. Han begynner med å si at munnbind er et uforholdsmessig tiltak, og plutselig handler det om ytringsfrihet. Hva er linken, annet enn at pusting og prating skjer gjennom truten?

    Statens metoder er basert på tvang. Dersom tiltakene mot coronaepidemien ikke har ønsket effekt etter myndighetenes syn, er det lett å gi folket skylden. I så fall kan myndighetene mene at det er riktig å stoppe kritiske røster. Folket har allerede akseptert betydelige frihetsinnskrenkninger og terskelen for å begrense ytringsfriheten kan snart være i fritt fall.
    Dette virker bare paranoid og har i alle fall ingenting med munnbindpåbud å gjøre.

    President Reagan sa en gang at friheten er bare en generasjon unna utryddelse. Kanskje var han for optimistisk. Veien fra munnbind til munnkurv synes nå å være faretruende kort hvis vi ikke tar til vettet.
    Jeg må sitere Sture Hansen fra Hallo i uken: "DET ER ALARM!"

    Masete alarmisme og bristende logikk.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311

    Blir spennende å se hvor lenge denne overlegen får beholde jobben;)

    .............................

    President Reagan sa en gang at friheten er bare en generasjon unna utryddelse. Kanskje var han for optimistisk. Veien fra munnbind til munnkurv synes nå å være faretruende kort hvis vi ikke tar til vettet.
    Jeg ser en "Rune S" var lynrask til å lovprise dette skriveriet. Har han byttet forum?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    happy days. etter over 4 mnd. med nedstengning får vi endelig litt ros!
    • Alle serveringssteder må stenge, med unntak av take away.
    • Alle butikker må stenge, unntatt dagligvare, apotek og andre butikker som står på den statlige unntakslisten.
    • I tillegg anbefaler byrådet nok en gang at Oslo-folk unngår private sammenkomster og besøk i private hjem.
    • Kunstutsalg og gallerier må stenge.
    • Organiserte fritidsaktiviteter utendørs for personer over 20 år frarådes.
    • Utendørsarrangementer forbys.
    • Rødt nivå på videregående og voksenopplæring. I morgen og tirsdag blir det kun digital undervisning. Ingen elever på videregående skoler i Oslo skal møte på skolen.
    – Ingen har betalt en høyere pris enn Oslo-folk. Likevel må jeg stå her og be om mer, sa Johansen. Han betegnet tiltakene som «mye og inngripende».


    noe er gått/gjort feil.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Det er helt riktig at veldig få hørte på Donald "Mr Clorox" Trump om vaksiner, behandling og sånt. Å høre på ham har vist seg ganske farlig for vedkommendes egen helse, økonomi, og strafferegister.

    Men hvis du har mere inside info enn hva som er publisert: Hva sies om antatt varighet av vaksinene? Nærmeste parallell til dette viruset er jo fortsatt en dugelig forkjølelse, og naturlig immunitet mot den varer ikke så veldig lenge. For meg ville det være veldig overraskende om vaksinene skulle gi en livsvarig beskyttelse.
    Jeg bare viser til at det forelå en god del indikasjoner tidlig på at dette kunne gå kjapt. Dette er det en del som ikke har fått med seg eller de har ignorert det. Det er ikke en total sensasjon eller lyn fra klar himmel at vaksinen kom rundt årskiftet. Alt det andre har jeg ikke påstått mye om tror jeg? Men forhåpentligvis vil vaksinene virke lenge nok til at viruset ebber ut og så får vi ta vaksinen igjen i de intervallene som blir nødvendig. Jeg ser at det snakkes om annet eller tredjehvert år. For noen land og fattige områder i verden kanskje den må tas oftere? Den som lever får se.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    happy days. etter over 4 mnd. med nedstengning får vi endelig litt ros!
    • Alle serveringssteder må stenge, med unntak av take away.
    • Alle butikker må stenge, unntatt dagligvare, apotek og andre butikker som står på den statlige unntakslisten.
    • I tillegg anbefaler byrådet nok en gang at Oslo-folk unngår private sammenkomster og besøk i private hjem.
    • Kunstutsalg og gallerier må stenge.
    • Organiserte fritidsaktiviteter utendørs for personer over 20 år frarådes.
    • Utendørsarrangementer forbys.
    • Rødt nivå på videregående og voksenopplæring. I morgen og tirsdag blir det kun digital undervisning. Ingen elever på videregående skoler i Oslo skal møte på skolen.

    noe er gått/gjort feil.
    Merkelig at de som styrer dette landet og denne byen (Oslo) mener dette er bedre enn å øke kårånakapasiteten i helsevesenet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Merkelig at de som styrer dette landet og denne byen (Oslo) mener dette er bedre enn å øke kårånakapasiteten i helsevesenet.
    Hva vinner man egentlig på å utsette strenge tiltak i 1-2 uker?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du svarer jo på noe helt annet enn temaet. veldig merkelig 🧐
    Nei, du (og Raymond) krever at Oslo skal prioriteres med fler vaksiner på bekostning av andre kommuner på grunn av høy smitteforekomst i Groruddalen. Da tenkte jeg det var litt interessant å se prioriteringen internt i Oslo. Dvs om Oslo kommene selv prioriterer de hardest rammede bydelene i vaksinasjonsprogrammet innenfor det antallet vaksiner de har tilgjengelig. Det ser jo ikke slik ut. Stovner og Grorud har mest smitte, Nordstrand og Vestre Aker får flest vaksiner. Interessant, og det setter Raymonds klaging i et litt grelt lys.

    Andre har også tenkt den tanken, ser jeg:
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nei, du (og Raymond) krever at Oslo skal prioriteres med fler vaksiner på bekostning av andre kommuner på grunn av høy smitteforekomst i Groruddalen. Da tenkte jeg det var litt interessant å se prioriteringen internt i Oslo. Dvs om Oslo kommene selv prioriterer de hardest rammede bydelene i vaksinasjonsprogrammet innenfor det antallet vaksiner de har tilgjengelig. Det ser jo ikke slik ut. Stovner og Grorud har mest smitte, Nordstrand og Vestre Aker får flest vaksiner. Interessant, og det setter Raymonds klaging i et litt grelt lys.

    Andre har også tenkt den tanken, ser jeg:
    det er andre avstander og mobilitet mellom bydeler i oslo enn oslo og distriktene utenfor.

    derfor!

    men det er klart; vi kan ta det på gatenivå. det er jo der du havner med den logikken.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    det er andre avstander og mobilitet mellom bydeler i oslo enn oslo og distriktene utenfor.

    derfor!

    men det er klart; vi kan ta det på gatenivå. det er jo der du havner med den logikken.
    Dette er da kun det vanlige; når høyre og regjeringen åpenbart har gjort en helt varslet feil, igjen; sørg for å spre forvirring.

    "Strategien" ved å sende et glass hit, tre dit og fem dit var feil- helt fra begynnelsen av. Så nå er tåkeleggingen i gang.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Intet har vært viktigere for den enorme velstandsøkningen i Vesten de siste to hundre årene enn frihet. Frihet har gjort det mulig for enkeltmennesker å teste ut nye ideer og høste fortjeneste eller tap. Det finnes ingen annen vei til generell velstand. Frihet gjør oss til hele mennesker. Fravær av frihet gjør oss til brikker i myndighetenes maktspill.
    ...og akkurat der begynte han å minne faretruende mye om disse Beverly Hills-legene som deltok i stormingen av Kongressen 6 jan med omtrent samme argumentasjon.

    Sånne folk gir ordet «frihet» et dårlig rykte. «Frihet», som i ikke gjør som morra di sier, Jens, morra di er ei ku!
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    ingenting annet enn at det blir 6 mnd. i alt. minst.
    Eller at det blir 12 mnd;)

    Spørsmålet gjelder vel avveiningen som ligger bak den overordnede strategien (forutsatt at de som styrer i det hele tatt har noen overordnet strategi). Jeg mener at "slå ned" strategien som synes å ligge bak er fundamentalt feil. Lockdown har en veldig lang rekke ekstremt alvorlige konsekvenser for mange, iallfall når det har pågått over en såpass lang periode som nå. Det man "vinner" synes å være at endel veldig gamle og syke mennesker får leve litt til (ja det er forenklet sagt, men i store trekk riktig). Likevel er så og si all fokus på det siste både fra myndigheter og media, det eneste som teller for mange er altså disse tellingene over dødstall.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nei, du (og Raymond) krever at Oslo skal prioriteres med fler vaksiner på bekostning av andre kommuner på grunn av høy smitteforekomst i Groruddalen. Da tenkte jeg det var litt interessant å se prioriteringen internt i Oslo. Dvs om Oslo kommene selv prioriterer de hardest rammede bydelene i vaksinasjonsprogrammet innenfor det antallet vaksiner de har tilgjengelig. Det ser jo ikke slik ut. Stovner og Grorud har mest smitte, Nordstrand og Vestre Aker får flest vaksiner. Interessant, og det setter Raymonds klaging i et litt grelt lys.

    Andre har også tenkt den tanken, ser jeg:
    Du skal i det minste ha for at du ikke tenker politikk når du flagger synspunktet ditt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    det er andre avstander og mobilitet mellom bydeler i oslo enn oslo og distriktene utenfor.

    derfor!

    men det er klart; vi kan ta det på gatenivå. det er jo der du havner med den logikken.
    Sant, men hvorfor prioritere vaksinering langs Nordstrand og i Vestre Aker hvis smitten er størst på Grorud og Stovner? Det er vel ikke sånn at folk er mer trangbodde på Vinderen og Holmenkollen (Vestre Aker) enn i Groruddalen? Solveien på Nordstrand er heller ikke kjent som urban slum, akkurat. Bare litt snodig internprioritering, gitt argumentene utad.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    ...og akkurat der begynte han å minne faretruende mye om disse Beverly Hills-legene som deltok i stormingen av Kongressen 6 jan med omtrent samme argumentasjon.

    Sånne folk gir ordet «frihet» et dårlig rykte. «Frihet», som i ikke gjør som morra di sier, Jens, morra di er ei ku!
    Tja, det blir vel litt for enkelt. Objektivt sett er vel ikke det han sier her feil;) Det er i øyeblikket tatt fra folk flest veldig mye frihet. Man kan selvfølgelig mene hva man vil om det, men det er likevel ett faktum.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sant, men hvorfor prioritere vaksinering langs Nordstrand og i Vestre Aker hvis smitten er størst på Grorud og Stovner? Det er vel ikke sånn at folk er mer trangbodde på Vinderen og Holmenkollen (Vestre Aker) enn i Groruddalen? Solveien på Nordstrand er heller ikke kjent som urban slum, akkurat. Bare litt snodig internprioritering, gitt argumentene utad.
    du tok den ikke, kan jeg se.

    vi snakket vel ikke om slum eller trangboddhet, men mobilitet.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nei, du (og Raymond) krever at Oslo skal prioriteres med fler vaksiner på bekostning av andre kommuner på grunn av høy smitteforekomst i Groruddalen. Da tenkte jeg det var litt interessant å se prioriteringen internt i Oslo. Dvs om Oslo kommene selv prioriterer de hardest rammede bydelene i vaksinasjonsprogrammet innenfor det antallet vaksiner de har tilgjengelig. Det ser jo ikke slik ut. Stovner og Grorud har mest smitte, Nordstrand og Vestre Aker får flest vaksiner. Interessant, og det setter Raymonds klaging i et litt grelt lys.

    Andre har også tenkt den tanken, ser jeg:
    A
    OK - da forstår jeg hva du mener. Jeg har ikke noe behov for å forsvare verken Raymond eller Lan sin politikk. Ja, det er mye de kunne ha gjort annerledes. Det jeg støtter Raymond i er at det er på overtid at man prioriterer episenteret for smitte i Norge. Det var det jeg diskuterte her.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    488
    Antall liker
    155
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Jag ska drista mig att skåda in i framtiden lite..
    Från och med i morgon 1mars så kommer smittan att explodera på grund av att några av världens farligaste människor slipper in i norge igen..
    Ska bli jätteintressant att se hur länge det går innan man konkluderar med att, det var världens största misstag att släppa in några av oss dagpendlare...
    Jag räknar med att detta kommer...
    Det jag inte helt förstår är hur smittan kunnat öka även om vi inte varit i landet på över en månad? Helt x-files ;)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Objektivt sett er vel ikke det han sier her feil;)
    Vel, jo.

     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    2.358
    Torget vurderinger
    2
    Vel, jo.

    Da er vi uenige om det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    du tok den ikke, kan jeg se.

    vi snakket vel ikke om slum eller trangboddhet, men mobilitet.
    OK, så mobilitet. Still does not compute. Vi vet at mobilitet fører til større smitteoverføring. Vi vet også at smittetrykket for tiden er høyest i Groruddalen. Så man skulle kanskje tro at mobilitet og avstander (som visstnok tilsier at Oslo bør prioriteres fremfor andre kommuner) også skulle ha noe med smittetallene i Groruddalen å gjøre. Men i stedet ser det ut til at Oslo kommune prioriterer å vaksinere folk i bedrestilte bydeler med god plass. Beklager, men den internprioriteringen mellom bydeler i Oslo tar jeg virkelig ikke, gitt argumentasjonen om hvorfor Oslo bør prioriteres over resten av landet. Holmenkollen og Nordstrand - huh?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jag ska drista mig att skåda in i framtiden lite..
    Från och med i morgon 1mars så kommer smittan att explodera på grund av att några av världens farligaste människor slipper in i norge igen..
    Ska bli jätteintressant att se hur länge det går innan man konkluderar med att, det var världens största misstag att släppa in några av oss dagpendlare...
    Jag räknar med att detta kommer...
    Det jag inte helt förstår är hur smittan kunnat öka även om vi inte varit i landet på över en månad? Helt x-files ;)
    Smeller nok i Sverige også, skal du se. Har vært her fem uker i strekk, men dristet meg hjemom denne helgen for å se om familien fortsatt bor på samme sted (det gjorde de), og reiste tilbake til Sverige i dag før covid-testen fra Svinesund på fredag hadde passert 48 timer. Så nå er det en slik livsfarlig norrman løs i Västra Götaland også.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    OK, så mobilitet. Still does not compute. Vi vet at mobilitet fører til større smitteoverføring. Vi vet også at smittetrykket for tiden er høyest i Groruddalen. Så man skulle kanskje tro at mobilitet og avstander (som visstnok tilsier at Oslo bør prioriteres fremfor andre kommuner) også skulle ha noe med smittetallene i Groruddalen å gjøre. Men i stedet ser det ut til at Oslo kommune prioriterer å vaksinere folk i bedrestilte bydeler med god plass. Beklager, men den internprioriteringen mellom bydeler i Oslo tar jeg virkelig ikke, gitt argumentasjonen om hvorfor Oslo bør prioriteres over resten av landet. Holmenkollen og Nordstrand - huh?
    som sagt, du må gjerne kjøre ned til theresgate. det er der du havner med logikken din.

    hvor har vi prioritering av disse bedrestilte bydeler? kjenner jeg ikke til. eneste prioriteringen jeg kjenner er alderssammensetning.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Oslo får rundt regnet 1/4 av dosene som andre steder får, folketall tatt i betraktning (steder med ingen smitte og mye mindre befolkningstetthet).

    Oslo-politikere: kanskje vi kan få litt mer?

    Høyrefolk:
    Hvordan våger du å spørre om noe sånt! Se på deg selv og hvordan har du fordelt det lille du har fått! Det er DIN feil!

    Også Høyrefolk:
    La oss innføre adskilte tiltak basert på smittetrykk i forskjellige bydeler. (klartekst: Vi i Oslo Vest ønsker fri fra dugnaden!)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    som sagt, du må gjerne kjøre ned til theresgate. det er der du havner med logikken din.

    hvor har vi prioritering av disse bedrestilte bydeler? kjenner jeg ikke til. eneste prioriteringen jeg kjenner er alderssammensetning.
    Mulig, men argumentet fra Raymond er fortsatt smittetrykket, ikke noe annet.
    Under pressekonferansen gjentok byrådslederen kravet om at Oslo må bli prioritert i vaksinekøen på grunn av smittetrykket.

    – Vi må sette flest vaksiner der smittefaren er størst og tiltakene er strengest.
    Men Oslo setter flest vaksiner på Nordstrand og Vestre Aker, ikke i bydel Grorud og Stovner. Kan hende det er på grunn av aldersfordeling, men det er i såfall samme nøkkel som fordelingen mellom kommuner. Det er en relativt ung befolkning i Oslo, siden ungdommen flyttet dit og etterlot gamlisene. Raymond snubler i sine egne ben i argumentet sitt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.849
    Antall liker
    19.680
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Høie er ansvarlig for hjerneblødningen med å fordele vaksineglass dit det ikke er smitte- i stedet for å sette inn trykket der det hele tiden har vært mye smitte. Så har høyre-folk frekkhetens nådegave til å kritisere Raymond Johansen.
    Spinndoktorene i Høyre har hatt det travelt de siste dagene...

    Jada 😂
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Mulig, men argumentet fra Raymond er fortsatt smittetrykket, ikke noe annet.


    Men Oslo setter flest vaksiner på Nordstrand og Vestre Aker, ikke i bydel Grorud og Stovner. Kan hende det er på grunn av aldersfordeling, men det er i såfall samme nøkkel som fordelingen mellom kommuner. Det er en relativt ung befolkning i Oslo, siden ungdommen flyttet dit og etterlot gamlisene. Så Raymond snubler i egne ben i argumentet sitt, nok en gang.
    neida, har ingenting med samme nøkkel å gjøre når du ikke ser at det er forskjellige låser.

    mobiliteten er stor innen oslo. det er den ikke på samme måte mellom oslo og molde. du kan sikkert komme med en dyptsindighet om at hvis vi stykker opp avstanden mellom oslo og molde i uendelig mange stykker, så er det nesten ingen forskjell mellom dem.

    to forskjellige kriterier, til forskjellige virkeligheter. ikke så vanskelig dette, om en ikke skal gjøre seg vanskelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn