Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Herlig, det er vel ikke så lenge til at "gutta med hånda" snart sammenlignes med "gutta på skauen". Viktig å stille opp for fedrelandet!
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    viktig med råd og vink

    Hvordan er det med sex og korona?
    Man kan fortsatt ha sex med fast partner dersom begge er friske. Dersom man er syk med luftveissymptomer skal man holde avstand også til de nærmeste og da bør man ikke ha sex.

    Det er ikke kjent per nå om koronaviruset smitter seksuelt. Koronaviruset smitter gjennom dråpesmitte og kan smitte ved kyssing dersom man har viruset. Ellers kan det smitte ved virus på hendene som så kommer i kontakt med slimhinner i nese og munn. Å vaske hendene er derfor et godt råd enten man har sex med seg selv eller andre.

    • Nyt deg selv og egen kropp. Du er selv din tryggeste seksualpartner – onani vil ikke spre koronavirus. Vask sexleketøy godt både før og etter.
    • Nyt sex med fast partner.
    • Hold deg helst til en partner og unngå tilfeldige partnere. Har du sex med flere, ha så få partnere som mulig. Unngå kyssing og oralsex. Dersom du allikevel har oralsex, bruk kondom/slikkelapp for å unngå spytt. Ikke del sexleketøy.
    • Hvis du vanligvis treffer sexpartnere online, via sjekkeapper og lignende, kan du vurdere å ta en pause fra å møte personer fysisk. Videodating, sexting og chatrom kan være spennende alternativer. Husk nettvett!
    På blant annet dette området har jeg ikke behov for råd fra Bent Høie;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Men ellers har du bruk for hans råd?

    Nå blir jeg både litt i tvil her- og skremt 🤔
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Saken din ... det er lett å se at du prøver å bevise at du hadde rett i din ubetingede støtte til Sverige strategi i våres.
    Hvis vi bruker dine dine tall så utgjør altså denne monumentale katastrofen i Sverige at det i 2020 døde et antall mennesker som kunne vært reddet om man hadde stengt ned mer. Denne gruppen døde, med snittalder over 80 utgjør i antall ca 1/3 av de som dør av kreft hvert år. Tenker du at det bør innføres nasjonal landesorg..?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hmmm det var vel mest en diplomatisk måte å si at Bent Høie kan holde seg til h:mad::mad::mad::mad: unna å gi «råd» om hvem jeg kan/skal ligge med og hvordan.
    Der kom det, ja 😉

    Mitt ståsted, er at han til h🤬🤬🤬🤬 kan holde seg unna å komme med råd- om noe som helst. Og heller begynne å lytte mer, slik at han slipper og tvinges til å innføre ting 8 måneder etter at syterne har påpekt det 😉
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Men mest blir jeg redd. Redd fordi jeg begynner jeg å ane konturene av hva som står på spill: at en hel generasjon er i ferd med å oppdage at dugnad ikke betyr «spleiselag» eller solidarisk arbeid for fellesskapets beste.

    At dugnad er et ord som er annektert av skarpskodde spinndoktorer i regjeringsapparatet

    Sier samtidig; til helvete med det jævla gnålet om Sverige!
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    1.488
    Torget vurderinger
    1
    Det har ihvertfall ikke jeg skrevet. Var til og med tidlig ute og påviste hvilke vaksineprogram som var på gang og hva de forventet å få til.

    Fagpersoner viste til hvor lang tid det ellers tok å utvikle vaksiner. Det skapte usikkerhet. I Tyskland var man tidlig ute og mente at vaksinesertifikater kunne utstedes, men de planene la man vekk etter studier, fordi man er usikker på hvor lenge vaksinene vil virke. Slike ting har jeg vist til.

    Det jeg har vært ekstremt skeptisk til, er alt våset om at man skulle "vaksinere" befolkningen ved å la viruset spre seg, samtidig som man gjorde antakelser om viruset som var i strid med hva legene fant, selv på et tidlig stadium.
    Jeg mener tydelig å huske mange fargerike dystopier av å "drukne ensomme i eget slim" og liknende. Vi som arbeider med dette vet imidlertid at dette rett og slett er den vanlige måten å dø på. Heldigvis godt hjulpet av palliative tiltak slik at man sjelden er bevisst sine siste timer.

    På samme måte mener jeg at det ble postet skremmende spådommer om at immuniseringen kun hjalp noen uker og at verken gjennomgått sykdom eller vaksine var noen sikkerhet mot denne nye store trusselen. Om min hukommelse er begrenset og at dette ikke ble postet av deg må jeg ha blandet med annet nick og du har selvfølgelig min uforbeholden unnskyldning for å ha blandet deg inn.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Det er slett ikke "den vanlige måten å dø på", når du ikke kan gjøre det omgitt av din familie, MML. Da er du ensom. Og det er slett ikke den vanlige måten å dø på når du er omgitt av mennesker i beskyttelsesdrakter i dagevis, inntil det er over.



    osv

    Det gjenstår å se hvor lenge immuniseringen varer. Mange mener vel at vi skal bli revaksinert hyppig. Presset for "å åpne opp" er stort.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Makan til tullereportasjer og tendensiøs vinkling skal man lete lenge etter.
    Nå venter jeg bare på at Dagblader skriver om meg” Reddet livet takket være munnbindet»Det er faktisk mye nærmere virkeligheten enn den reportasjen der..,
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Etter min mening fremstår hele denne "dø alene" politikken unødvendig stivbent, man kunne vel slippe inn familie og så sette dem i karantene etterpå for eksempel.

    Angående tullereportasjer og tendensiøse vinklinger fremstår det for meg at mesteparten av pressens produksjon har falt i den kategorien det siste året;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi bruker dine dine tall så utgjør altså denne monumentale katastrofen i Sverige at det i 2020 døde et antall mennesker som kunne vært reddet om man hadde stengt ned mer. Denne gruppen døde, med snittalder over 80 utgjør i antall ca 1/3 av de som dør av kreft hvert år. Tenker du at det bør innføres nasjonal landesorg..?
    Som sagt, nå var det ikke dette som var poenget, men at Giesecke selv la en lissepasning til å sjekke om antagelsene bak den svenske strategien var korrekte. Han insisterte på at dette ville jevne seg ut etterhvert, siden viruset uansett ikke kunne stoppes, bare bremses. Han insisterte på at dødstallene ville ende opp omtrent likt etter ett år enten man fulgte en «svensk» eller «dansk/norsk/finsk» strategi. Fasiten etter ett år viser at Giesecke & co bommet med en faktor på ti i henhold til den testen de selv stilte opp.

    Siden du har vært trådens mest iherdige forkjemper for den «svenske» tilnærmingen forstår jeg behovet for å bagatellisere og relativisere dette, men faktum er fortsatt at Giesecke og Tegnell bommet kapitalt på antagelsene som lå til grunn for strategien, og at Sverige nå (ett år senere) forsøker å skaffe seg lovhjemler for å kunne iverksette de samme tiltakene som nabolandene gjorde 10-13 mars i fjor.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Makan til tullereportasjer og tendensiøs vinkling skal man lete lenge etter.
    Nå venter jeg bare på at Dagblader skriver om meg” Reddet livet takket være munnbindet»Det er faktisk mye nærmere virkeligheten enn den reportasjen der..,
    Så det er tendensiøst at ensomhet og isolasjon kan ta livsgnisten fra noen?

    Snakker om manglende evne til å se annet enn sine egne behov!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Isolasjon er kjedelig , men å skrive at det er dødsårsaken til en 92åring av det er å trekke det vel langt.
    Jeg her truffet venner 2 ganger siden mars 2020 , den ene var gravøl og den andre begravelse , foreldrene mine har jeg møtt i hagen med munnbind 2 ganger, og min 8 mnd gravide datter har vært hos oss1 gang. Ellers har jeg ikke hatt nærkontakt men andre folk enn helsepersonell og min kone og personer vi har omsorg for i hjemmet. Jeg syns ikke det er særlig vanskelig eller problematisk, litt sosial distansering får man tåle som utsatt gruppe. Min irritasjon er rettet mot selskapssyke syklubber og festkamerater som gir faen når andre gjør sitt beste for å begrense smitte. At psykisk vanskeligstilte personer sliter kan jeg skjønne , men sutringen fra friske folk som kjeder seg får ikke mye sympati fra meg.

    Folk som mister jobben har jeg sympati for og de bør få mer hjelp selvsagt. Det er de som tar støyten her
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Isolasjon er kjedelig , men å skrive at det er dødsårsaken til en 92åring av det er å trekke det vel langt.
    Jeg her truffet venner 2 ganger siden mars 2020 , den ene var gravøl og den andre begravelse , foreldrene mine har jeg møtt i hagen med munnbind 2 ganger, og min 8 mnd gravide datter har vært hos oss1 gang. Ellers har jeg ikke hatt nærkontakt men andre folk enn helsepersonell og min kone og personer vi har omsorg for i hjemmet. Jeg syns ikke det er særlig vanskelig eller problematisk, litt sosial distansering får man tåle som utsatt gruppe. Min irritasjon er rettet mot selskapssyke syklubber og festkamerater som gir faen når andre gjør sitt beste for å begrense smitte. At psykisk vanskeligstilte personer sliter kan jeg skjønne , men sutringen fra friske folk som kjeder seg får ikke mye sympati fra meg.

    Folk som mister jobben har jeg sympati for og de bør få mer hjelp selvsagt. Det er de som tar støyten her
    La meg først få uttrykke sympati for din situasjon. Den høres ikke enkel ut.

    Men du har likevel familie rundt deg. Du bor sammen med din kone. For de som ikke har familie rundt seg, vil nok det hele kunne føre til at situasjonen føles enda verre.

    Det er summen av alle langvarige konsekvenser som avgjør om håndteringen av corona har vært riktig; ikke en og en konsekvens.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Kraftig økning av smittetallene i Oslo de siste dagene - spesielt på østkanten- forsterker argumenter om å prioritere Oslo i vaksineringen. Det er synd at de ikke har endret på logistikken og vært mer frampå her, som kunne ha bremset ned effekten av dette i hovedstaden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TOH

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Kraftig økning av smittetallene i Oslo de siste dagene - spesielt på østkanten- forsterker argumenter om å prioritere Oslo i vaksineringen. Det er synd at de ikke har endret på logistikken og vært mer frampå her, som kunne ha bremset ned effekten av dette i hovedstaden.
    Det skjer ting utenfor Oslo også. Kanskje på tide å løfte blikket litt?
    800 personer i karantene etter smitte på treningssenter – NRK Troms og Finnmark – Lokale nyheter, TV og radio
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, nå var det ikke dette som var poenget, men at Giesecke selv la en lissepasning til å sjekke om antagelsene bak den svenske strategien var korrekte. Han insisterte på at dette ville jevne seg ut etterhvert, siden viruset uansett ikke kunne stoppes, bare bremses. Han insisterte på at dødstallene ville ende opp omtrent likt etter ett år enten man fulgte en «svensk» eller «dansk/norsk/finsk» strategi. Fasiten etter ett år viser at Giesecke & co bommet med en faktor på ti i henhold til den testen de selv stilte opp.

    Siden du har vært trådens mest iherdige forkjemper for den «svenske» tilnærmingen forstår jeg behovet for å bagatellisere og relativisere dette, men faktum er fortsatt at Giesecke og Tegnell bommet kapitalt på antagelsene som lå til grunn for strategien, og at Sverige nå (ett år senere) forsøker å skaffe seg lovhjemler for å kunne iverksette de samme tiltakene som nabolandene gjorde 10-13 mars i fjor.
    Det rareste er vel at de faktisk fikk grundige advarsler fra sine forgjengere. De var innbitt sikre på at flokkimmunitet ville oppstå dersom man lot smitten spre seg og har tviholdt på dette.

    Det har kostet et utslitt helsevesen der elektive prosedyrer er blitt utsatt i over et år. Det har kostet ti ganger så mange svensker livet, sammenlignet med at de hadde arbeidet etter prinsippene som andre nordiske land fulgte.

    Og de var kyniske nok til å mene at "ting vil jevne seg ut" og at vi kom til å forstå fordelene ved den svenske tilnærmingen når de andre nordiske landene, som gikk strengere til verks, hadde samme utfall.

    Det klokeste viste seg å være å holde fortet til man forstod fienden bedre. Ingen ny oppfinnelse, det. Å slippe fienden inn bak murene for å se hva den ville finne på viste seg å være dumt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    I en så liten by som Harstad vil ikke 8 smittede ha særlig stor betydning. Her vil man raskt få ting under kontroll.

    Det virker som om ingen smitte nå har blitt det eneste akseptable.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Med begrensede antall vaksiner de neste mnder så er det nok mest formålstjenlig å slukke brannen/episenteret i Oslo. Spesielt nå som den mest utsatte risikogruppen allerede er vaksinert. Jeg tror dette blir besluttet om få dager, men det burde ha vært avgjort for lenge siden. Dette er nok et eksempel på at tiltak implementeres etter ulykken har skjedd og er backet opp av tall, versus å tenke framover. Dette var ikke spesielt vanskelig å forutse. Viruset trives aller best i urbane strøk. I tillegg har Oslo øst et helt annet sosialt adferdsmønster.

    Personlig skulle jeg gjerne ha sett at mine foreldre som bor et annet sted blir prioritert over Oslo. For samfunnet sin del er det et argument at de slukker episenteret for brannen. Med andre ord - løfte blikket er akkurat det jeg gjør.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Smitte i seg selv er ikke farlig for de aller aller fleste. Responsen på kåråna står ikke på noen måte i forhold til risikoen.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Smitte i seg selv er ikke farlig for de aller aller fleste. Responsen på kåråna står ikke på noen måte i forhold til risikoen.
    Å stoppe spredningen til å nå utsatte grupper er jo et stort poeng - ikke minst for å hindre at andre pasientgrupper må lide for overfylte sykehus. Men at vi feilprioriterer de få vaksinene vi får virker meningsløst - mht tiltaksbyrdene der vi risikerer uheldige utslag på statistikkene de neste årene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Å stoppe spredningen til å nå utsatte grupper er jo et stort poeng - ikke minst for å hindre at andre pasientgrupper må lide for overfylte sykehus. Men at vi feilprioriterer de få vaksinene vi får virker meningsløst - mht tiltaksbyrdene der vi risikerer uheldige utslag på statistikkene de neste årene.
    Det burde også vært et svært viktig poeng å unngå sterke restriksjoner i områder av landet hvor smitten er minimal. Her har man anvendt "føre var" - prinsippet helt feil. Man har satt alt på vent, for dagen smitte eventuelt skulle dukke opp - uten å ta hensyn til skadevirkninger eller det faktum at på små steder og i mindre byer vil man forholdsvis raskt få kontroll. Dette særlig utenom det (u)sentrale østlandet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kraftig økning av smittetallene i Oslo de siste dagene - spesielt på østkanten- forsterker argumenter om å prioritere Oslo i vaksineringen. Det er synd at de ikke har endret på logistikken og vært mer frampå her, som kunne ha bremset ned effekten av dette i hovedstaden.
    Det viser vel mest at Raymond og de rødgrønne igjen ikke har hatt en helt heldig timing med utspillene sine om å "ta tilbake kontrollen" og åpne opp igjen.

    1614511796358.png
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det viser vel mest at Raymond og de rødgrønne igjen ikke har hatt en helt heldig timing med utspillene sine om å "ta tilbake kontrollen" og åpne opp igjen.

    Vis vedlegget 701071
    Ja det også, men det er ingen motsetninger mellom disse to. Dette er ikke en enten-eller situasjon. Raymond må gjerne slite litt mellom å være ansvarlig men på samme tid være en tydelig opposisjonspolitiker - spesielt mht at han er en av få virkelig troverdige ap politikere der ute for tiden.

    på samme tid har han hele tiden hatt rett mht ny vaksinestrstegi - nå har vi tallene og endringene kommer nok til uken eller før. Reaktiv ledelse. Som å styre en bil ved å utelukkende se i bakspeilet. Selv om elgen foran bilen skriker godt ut.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    La meg først få uttrykke sympati for din situasjon. Den høres ikke enkel ut.

    Men du har likevel familie rundt deg. Du bor sammen med din kone. For de som ikke har familie rundt seg, vil nok det hele kunne føre til at situasjonen føles enda verre.

    Det er summen av alle langvarige konsekvenser som avgjør om håndteringen av corona har vært riktig; ikke en og en konsekvens.
    Jepp glad jeg ikke er singel i og ny i en ukjent by.!! Det er klart belastende psykisk. heldigvis ham man sosiale medier om man er konfortabel med det.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Torgeir Dahl har kanskje ikke hørt om organisk solidaritet...

    Man kan sikkert mene mye om det meste men ikke akkurat stor dømmekraft og timing fra Molde i disse dager. Eller er det en pissediskusjon over fjellene landet trenger nå?

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Ikke godt å si hva "din mening bak kommentaren" var, siden vi leser det du skriver, ikke det du tenker.

    Hvis noen uttalte seg bombesikkert for ett år siden om når en vaksine ville være tilgjengelig og hvor effektiv den ville være, så drev vedkommende med gjetting og ønsketenkning. Vi visste rett og slett ikke noen av delene før de første testresultatene begynte å komme utover høsten. Som OMF's sitatrekke viser uttrykte jeg at dette var usikkert. Vi vet fortsatt ikke hvor langvarig immunitet disse vaksinene vil gi, av den helt opplagte grunnen at det ikke har gått lang nok tid ennå.
    Det var ingen som uttalte seg bombesikkert, men det var tydelige signaler veldig tidlig om at det kunne gå raskt, og vaksinen var omtrent garantert allerede på sensommeren. Det ble gjort forbehold, og FHI var selvsagt meget nøkterne og tenkte nok at det var bedre å ta i litt om når man forventet vaksine i stedet for å gå for de mest optimistiske spådommene. Men de var der altså.
    Trump traff jo perfekt med sine spådommer, men selvsagt hørte ingen på han (naturlig nok).
    Men det var andre også som var optimistiske. Man bør tenke på at det er mye som foregår bak lukkede dører, og gjennom kanaler media ikke har tilgang til. Jeg er sikker på at helsemyndigheter og politikere har fått nyheter og oppdateringer om vaksineutviklingen gjennom fjoråret, men at de var tilbakeholdne med å gå ut med for optimistiske anslag. Jeg forstår ikke hvorfor folk er så overrasket, rett og slett. Pandemi - nærmest ubegrensede ressurser - alle land jobber iherdig - ny teknologi - villighet til å ta noen risker som f.eks. at vi ikke kan vite alt om langtidsvirkninger. For meg er det helt som forventet at dette gikk raskt. "tidlig neste år er vaksinen her" var det også flere rundt meg som sa på jobben da Norge stengte ned. Tror de verste pessimistene er her inne...




     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.167
    Antall liker
    804
    Hvor er vaksineinnkallingen min da? Jeg tror ikke dette er over om 2-4 mnd som OMF skrev noen uker tilbake tross flere vaksinekandidater foreligger.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Hvor er vaksineinnkallingen min da? Jeg tror ikke dette er over om 2-4 mnd som OMF skrev noen uker tilbake tross flere vaksinekandidater foreligger.
    Det er jeg dessverre helt enig i, tror dette kommer til å ta lang tid.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var ingen som uttalte seg bombesikkert, men det var tydelige signaler veldig tidlig om at det kunne gå raskt, og vaksinen var omtrent garantert allerede på sensommeren. Det ble gjort forbehold, og FHI var selvsagt meget nøkterne og tenkte nok at det var bedre å ta i litt om når man forventet vaksine i stedet for å gå for de mest optimistiske spådommene. Men de var der altså.
    Trump traff jo perfekt med sine spådommer, men selvsagt hørte ingen på han (naturlig nok).
    Men det var andre også som var optimistiske. Man bør tenke på at det er mye som foregår bak lukkede dører, og gjennom kanaler media ikke har tilgang til. Jeg er sikker på at helsemyndigheter og politikere har fått nyheter og oppdateringer om vaksineutviklingen gjennom fjoråret, men at de var tilbakeholdne med å gå ut med for optimistiske anslag. Jeg forstår ikke hvorfor folk er så overrasket, rett og slett. Pandemi - nærmest ubegrensede ressurser - alle land jobber iherdig - ny teknologi - villighet til å ta noen risker som f.eks. at vi ikke kan vite alt om langtidsvirkninger. For meg er det helt som forventet at dette gikk raskt. "tidlig neste år er vaksinen her" var det også flere rundt meg som sa på jobben da Norge stengte ned. Tror de verste pessimistene er her inne...
    Det er helt riktig at veldig få hørte på Donald "Mr Clorox" Trump om vaksiner, behandling og sånt. Å høre på ham har vist seg ganske farlig for vedkommendes egen helse, økonomi, og strafferegister.

    Men hvis du har mere inside info enn hva som er publisert: Hva sies om antatt varighet av vaksinene? Nærmeste parallell til dette viruset er jo fortsatt en dugelig forkjølelse, og naturlig immunitet mot den varer ikke så veldig lenge. For meg ville det være veldig overraskende om vaksinene skulle gi en livsvarig beskyttelse.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja det også, men det er ingen motsetninger mellom disse to. Dette er ikke en enten-eller situasjon. Raymond må gjerne slite litt mellom å være ansvarlig men på samme tid være en tydelig opposisjonspolitiker - spesielt mht at han er en av få virkelig troverdige ap politikere der ute for tiden.

    på samme tid har han hele tiden hatt rett mht ny vaksinestrstegi - nå har vi tallene og endringene kommer nok til uken eller før. Reaktiv ledelse. Som å styre en bil ved å utelukkende se i bakspeilet. Selv om elgen foran bilen skriker godt ut.
    Hvordan fordeler Raymond vaksinene mellom Oslos egne bydeler?

    Edit: Fant det. Smittetallene er høyest i Groruddalen, men det er ikke de som blir prioritert. Raymond bør ikke rope for høyt.

    1614524517431.png
     
    Sist redigert:

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Håper du tar feil. Det er på tide at man sier fra at nok er nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn