De religiøse lider jo av vrangforestillinger om at Gud våker over dem og i tillegg er det kyss og klem både på hverandre og på klagemuren. Ikke rart at smitten sprer seg, og Gud klør seg i skjegget og Djevelen napper seg i løken.
De religiøse lider jo av vrangforestillinger om at Gud våker over dem og i tillegg er det kyss og klem både på hverandre og på klagemuren. Ikke rart at smitten sprer seg, og Gud klør seg i skjegget og Djevelen napper seg i løken.
Selvsagt blir langt flere testet og mye mer smitte oppdaget. Men det er bare å flytte målstengene.Teorien er at det testes langt flere nå i forhold til i mars måned. Og for å legge til for egen regning, i Frankrike og Spania er det den personlige sfæren mye mindre enn her hos oss, de kysser og klemmer når de møtes, det er det lite av her på berget.
![]()
De av oss som ikke er feite og har underliggende sykdommer er nok ikke i noen særlig fare, undertegnede er ikke i blant disse, men jeg har en ungOg det er en av grunnene til at vi aldri har vært i noen fare her hjemme, Terje.
I tillegg bor vi spredt, generasjonene bor heller ikke sammen. Senke skuldrene, holde meteren og sprite og åpne alt i de delene av landet som enten ikke har smitte eller veldig lav smitte.
Jeg syns det er forunderlig og helt feil om Det IKKE er standard å sette alle karantene når en i hustanden er smittet. Man må gå utifra at alle i samme husstand vil smitte hverandre , og selvsagt må da alle i hustanden i karantene om man ønsker å stoppe et utbrudd.Det er jo selvsagt og ikke strengt, bare fornuftig og det eneste riktige. Naivt og uansvarlig å ikke praktisere husstandkaranteneSer ut til at det blir dramatisk nedstenging. De vurderer til og med å innføre familiekarantene. Altså at de som bor sammen med en som tester positivt må være i karantene. Stakkars Stockholmerne. Nei, vi er heldige som bor i Norge og slipper slike innstramminger.
Selvfølgelig. Men de bruker ikke ordet karantene, og skiller noe skarpere mellom det vi ville kalt karantene for husstandsmedlemmer og isolasjon av mistenkte/bekreftede tilfeller.Jeg syns det er forunderlig og helt feil om Det IKKE er standard å sette alle karantene når en i hustanden er smittet. Man må gå utifra at alle i samme husstand vil smitte hverandre , og selvsagt må da alle i hustanden i karantene om man ønsker å stoppe et utbrudd.Det er jo selvsagt og ikke strengt, bare fornuftig og det eneste riktige. Naivt og uansvarlig å ikke praktisere husstandkarantene
Miljö 2. Hushållskontakter
Hushållskontakter gäller personer som delar hushåll med indexfallet.
Provta alla i hushållet med symtom snarast samt ge instruktioner om hur de ska agera, om de är konstaterat fall, misstänkta fall med symtom eller exponerade utan symtom (se kapitlet Instruktioner i samband med smittspårning). I instruktionen bör också framgå att personer som är exponerade och arbetar inom hälso- och sjukvård eller omsorg (speciellt med riskgruppen äldre) bör informera sin arbetsgivare om att de har ett fall i sitt hushåll. Den som inte får arbeta på grund av att hen är konstaterad eller misstänkt smittad kan ansöka om smittbärarpeng. Mer information finns hos Försäkringskassan.
Eftersom det är stor risk för smittspridning mellan hushållskontakter kan det vara aktuellt att provta alla hushållsmedlemmar, oavsett om de har symtom eller inte. Provtagningen kan upprepas vid behov.
Instruktion till personer som exponerats och har symtom
Personer med symtom ska isolera sig och utan dröjsmål kontakta hälso- och sjukvården för provtagning. I väntan på provsvar ska personen utgå från att hen är smittad, dvs. stanna hemma och undvika nära kontakter i den mån det går samt vara noga med hygien för att undvika att andra utsätts för smittrisk. Mer information finns i Folkhälsomyndigheten föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar för att förhindra smitta av covid-19 (HSLF-FS 2020:12).
Instruktioner till personer som exponerats men inte har symtom
Den som blivit exponerad för covid-19 ska tänka på att hen kan vara smittad och vara uppmärksam på tidiga och milda symtom under hela inkubationstiden (2-14 dagar, vanligast 5 dagar). Vid första symtom ska personen agera enligt ovan beskrivning för symtomatiska kontakter. De bör även undvika nära kontakt med andra människor under hela inkubationstiden. I de fall det är möjligt bör de också arbeta hemifrån, med hänsyn till arbetets innehåll och beskaffenhet.
Norge skulle vel fulgt Italia gankse tett her vil jeg tro.fint om Norge hadde vært med i modellen for sammenligningens skyld.
Ja, selv om det hele tiden blir hevdet at alt er så strengt i Sverige, så er altså regelen at hvis du ikke har symptomer så har du ikke karantene.Jeg syns det er forunderlig og helt feil om Det IKKE er standard å sette alle karantene når en i hustanden er smittet. Man må gå utifra at alle i samme husstand vil smitte hverandre , og selvsagt må da alle i hustanden i karantene om man ønsker å stoppe et utbrudd.Det er jo selvsagt og ikke strengt, bare fornuftig og det eneste riktige. Naivt og uansvarlig å ikke praktisere husstandkarantene
Hvis vi ser på det som er tilbakelagt, så er Sverige fortsatt i premier league i dødsfall.Norge skulle vel fulgt Italia gankse tett her vil jeg tro.
Men hvis vi ser litt bort i fra Norge - da verden består av mer enn Norge, så ser den svenske tilnærmingen bedre og bedre ut.
Du kan jo ikke mene at de i praksis er ganske like.Ordet karantän brukes bare om isolering av tilreisende. Instruksjonene for husstandsmedlemmer postet jeg i forrige innlegg. De er i praksis ganske like de norske karantenereglene, men på svensk vis formulert mer som generelle råd enn som detaljerte påbud og forbud.
Men det du mener er at man kan foreta strengt nødvendige innkjøp i matbutikk og apotek hvis man ikke kan få andre til å gjøre det, og man kan gå seg en liten kveldstur utendørs så lenge man holder god avstand til andre.Også i Norge har jeg lov til å gå på matbutikk og apotek, og ellers bevege meg fritt omkring så lenge jeg holder avstand til andre.
KveruleringSorry min feil - det er jo helt likt.
Eller egentlig strengere i Sverige siden der er karanten (som ikke er karante) 14 dager, mens karantenen i Norge (som heller ikke er karante ifølge deg - siden du tror du kan bevege deg helt fritt så lenge du holder 1 meter avstand)
Selvsagt - mye strengere smittevernregler i Sverige.
Ellers har du kanskje missforstått karantenereglene hvis du tror du kan bevege deg fritt omkring. Din aldersgruppe er jo ikke de som er flinkest til å følge reglene, og hvis du etter å ha finlest karantenereglene tror at du kan bevege deg fritt omkring så er det litt skremmende.
Nei, og det skrev jeg da heller ikke, men at det i praksis blir nokså lik adferd. De svenske instruksjonene er mer generelle råd, som den svenske almenheten har en tendens til å følge: De bör även undvika nära kontakt med andra människor under hela inkubationstiden. I de fall det är möjligt bör de också arbeta hemifrån, med hänsyn till arbetets innehåll och beskaffenhet.Men reglene er slik du ser det like strenge..?
Det skal kveruleres på absolutt alt hele tiden.Basert på direkte observasjon av hva svenskene gjør, og dine påstander om hvor tilbøyelige middelaldrende nordmenn er til å bryte reglene: Jo, det blir nok ikke så veldig forskjellig.
Men utgangspunktet for denne sub-diskusjonen var et spørsmål om hvorvidt Sverige har karanteneregler for husstandsmedlemmer til smittede, og der er jo svaret ja selv om reglene har overskriften Instruktioner till personer som exponerats men inte har symtom
1. Dette er et diskusjonsforum. Noen ganger må da selv jeg ha lov til å dele synspunkter og diskutere temaet for tråden uten at du skal ta enkeltsetninger, vri dem til ugjenkjennelighet i innlegg etter innlegg, og beskylde meg for kverulering?Det skal kveruleres på absolutt alt hele tiden.
Igjen en sak som for de fleste er helt åpenbar.
I Norge har vi karante for alle nærkontakter i Sverige har de ikke det. Det er jo helt ufattelig at det skal være nødvendig å diskutere om det er strengere i Norge eller ikke.
Rart at de vurderer å innføre karantene i Stockholm nå da - hvis alle i praksis er i karantene uansett.
Fortell meg gjerne mer om dine direkte ovbservasjoner av hvordan svenskene overholder " Instruktioner till personer som exponerats men inte har symtom " - jeg skjønner ikke hvordan du kan vite hvem dette gjelder og ikke misnt hvordan du observerer de som da åpenbart er i selvpålagt karantene. Virker mest som billig hersketeknikk.
Fortfarande finns en hel del praktiska problem. Till exempel hur man ska kunna hämta barnen från förskolan om man själv sitter i karantän.
– Det får man ordna på något vis. Jag har inga bra svar på hur man praktiskt kan göra, men man kanske kan komma överens med förskolepersonalen om att komma ut och hämta barnet eller något liknande, säger Maria Rotzén, tillförordnad smittskyddsläkare i Region Stockholm, till TT.
– Det blir i alla fall något som är bättre än det vi hade innan, även om det kanske blir så att man måste följa med sitt barn till förskolan, säger hon.
2. Så vidt jeg vet har svenske myndigheter ennå ikke sagt noe om hvilke tiltak de diskuterer for Stockholm. Det eneste som er sagt er at sentrale og lokale myndigheter diskuterer tilleggstiltak, men ikke hvilke tiltak. Den eneste som jeg har sett har sagt noe om "karantene" i den forbindelse er deg. Kilde med link?
Den som bor i samma hushåll som en person som är smittad kan vara tvungen att isolera sig i hemmet.
Personlig får jeg visjoner av bomull dynket i linolje og gnistrende kortslutninger når jeg leser hemisolering av hushållskontakter, men det er muligens bare meg.Björn Eriksson uppger i kvällens Aktuellt att regionen nu för diskussioner med Folkhälsomyndigheten om vad för slags restriktioner som kan komma att införas.
– Det som bland annat diskuteras är hemisolering av hushållskontakter, säger Björn Eriksson i tisdagens sändning av Aktuellt.
När detta eventuellt skulle kunna införas går han inte in på – men han understryker att det skulle kunna ske fort.
– Det beror på hur smittspridningen utvecklar sig. Men bestämmer vi oss för det, då kan det gå ganska fort.