Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis: Myte er det absolutt ikke. Fakta er at disse landene har en MYE lenger HISTORIE MED å både produsere og håndtere alkohol og dets relaterte problemer. Sånt følger med feil konsum, uansett hvor du er bosatt. Og hviken substans som er roten til problemene. Poenget mitt er at håndteringen er full av dobbeltmoral. Hvis du SELV klarer å håndtere saken bedre enn naboen din vil du bestandig være den som kommer feil ut ved implementering av det man i politiske kretser kaller " tiltak for skadebegrensning". På den annen side kan overpriser og ekstreme avgifter også virke avskrekkende på den som IKKE klarer å håndtere det like bra. Men historien har vist at det nettopp er sistnevnte gruppe som betaler omtrent hva det skal være. Grunnene dertil kan være mange: Avhengighet, manglende karakterstyrke, irrasjonalitet, psykisk lidelse++++ I moderate, kontrollerte mengder er alkohol en relativt liten risk..Men så gjelder det for enkeltindividet å KUNNE kontrollere det , da...Med kristenfolket virker det å være strake veien ned til et veldig varmt sted. Men alkohol er altså like mye kultur som rusmiddel.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    ^Nah...det kan vel se ut som om de fleste kvinner finner/blir oppsøkt av en mann eller flere som finner dem attraktive. Det er svært få som blir returnert uåpnet.
    Statistikk, i den grad det som finnes er troverdig?, viser at det er et mindre antall menn som beligger et større antall kvinner!

    Mao. kvinner er mer promiskiøse enn menn!

    Og "Drumroll!!!!"

    Kvinner er åpenbart mindre kritiske enn menn!

    Dessuten er det empirisk kjent og akseptert faktum at uten alkohol ville mange kvinner blitt "returnert uåpnet"! Der kan vi snakke om alkoholskader der!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Hvis et mindre antall menn beligger et større antall kvinner så er det vel mennene som er ukritiske? Det vil i så tilfelle forklare hvorfor menn har en tendens til å bedrive "tøm og rømm"
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    En liten gladsak. Som nevnt tidligere har FHI intellektuell frihet. De har nå også vist sin uavhengighet - i og med at de ikke stør sand på strategien til regjeringen men faktisk er uenig i den og har vært det hele tiden. Om politikere velger ikke å følge rådene derfra så er det forsåvidt deres rett. Det i motsetning til rapporten fra Helsedirektoratet som mistenkelig ligner på et bestillingsverk fra regjeringen og ikke omvendt.

    https://www.aftenposten.no/meninger...rra-for-et-folkehelseinstitutt-med-integritet

    Den anbefalingen fra Helsedirektoratet er for øvrig Veldig Merkelig. Smak på denne godbiten og så vurder hvor mye energi som er lagt i selve anbefalingen:

    På bakgrunn av ovennevnte anbefales det at valg av strategi på nåværende tidspunkt bør være å
    forsøke å slå ned utbruddet i Norge med alle nødvendige tiltak. Dette innebærer kontinuering og
    eventuell innskjerping av tiltak, i første omgang i en 2-ukers-periode. På bakgrunn av ny kunnskap de
    neste par ukene, kan det deretter vurderes om tiltakene kan løftes gradvis internt i Norge, samtidig
    som tiltak i en overgangsperiode opprettholdes knyttet til inn- og utreise fra landet. Det er per i dag
    uvisst hvor lang denne perioden bør være


    Javel.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg liker dårlig den to-tunger strategien – ikke at det er forskjellige meninger.

    det skal bli artig å se argumentene som brukes når strategivekslingen skjer. tror det blir en tåke…
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Planen er altså å - i løpet av 14 dager (!) - se om de kan få slått ned utbruddet samtidig som det sikkert er noen tusen ukjente smittede ute i samfunnet og mens rundt en million går på jobb, det er fullt på bussene i rushtiden i Oslo, kjøpesentere er oppe og folk kan gjøre hva man vil stort utover sammenkomster av en viss størrelse. Og så viser man til Kina som eksempel på at det er mulig - noe som innebar noe nær en fullstendig lockdown av et begrenset område i et par måneders tid, heri sveise igjen dørene til folk, samt hente syke og deportere de til ymse oppbevaringsanstalter sammen med andre syke.

    Litt uklart om de mener man også skal reise inn- og ut av landet om 14 dager om denne supre planen skulle slå til, eller om "tiltak" betyr kontroll med hvem som reiser hvor.

    Dette er faktisk verre enn jeg trodde.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.242
    Torget vurderinger
    1
    Litt kynisme kan tidvis være godt å ha.

    Har vi ikke i andre tråder blittt sånn noenlunde enige om at et av planetens stor problemer er at det er alt for mange av oss her på kloden?

    Er det ikke bedre at de som dør dør i andre land og ikke hos oss?
    Denne sykdommen er ikke dødelig nok til at det gjør et stort utslag for klodens del...
    Svartedauen, da snakker vi....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Vi ser det når det tynne laget av sivilisasjonsferniss krakkelerer som når trailere blir holdt igjen på Svinesund og antibac kjøpt av Norge blir beslagelagt i Polen. Det er en helt naturlig reaksjon å verne om seg og sine. Og jeg mener at vi ikke skal be om unnskyldning for det heller. Det er "naturens gang"!
    noen av oss mener at sivilisasjonen ikke er et ferniss, men en vedvarende oppgave; uten den var vi ikke det vi er.

    denne naturfatalismen må en gjerne underholde seg med, men det er jo det samme som å bedrive selvpåført lobotomi!
    At det er stykke "work in progress" er jeg helt enig med deg i, men at vi likevel er så underlagt "naturen" at vi først verner om våre egne gener,
    eget avkom og familiegruppe, tror jeg ikke det vil herske mye tvil om. At denne gruppen vil utvides etter som situasjonen tillater tror jeg også på.

    Vi ser det også i de lokale smittevernregler som er innført av diverse kommuner. Vi og vårt!

    La meg eksemplifisere:

    Du bor i en tomannsbolig, kommer hjem og ser at hele huset står i full fyr. Ett av dine barn og ett av naboens barn er innesperret av flammene.
    Den nøyaktige prosenten kan jeg ikke gi deg, men de aller fleste ville redde ut sitt eget barn først, og så hvis det var vellykket ville man forsøke
    å redde naboens barn.

    Hvis du redder ut naboens først og mislykkes i å berge ditt eget vil jeg gjerne vite hvordan du forklarer den prioriteringen til din kone!

    Men hvis man bor i enebolig har man selvsagt ikke helt det samme dilemmaet. Brenner det hos deg vil du selvsagt forsøke å redde ditt barn,
    OG naboen vil mest sansynlig hjelpe deg så godt han kan. På samme måte som du mest sansynlig ville hjelpe naboen i tilsvarende situasjon.

    Det jeg mener er at vi har visse "prioriteringer" kodet inn i vårt DNA eller andre plasser som gjør at vi handler slik vi gjør. Det interessante er hvordan
    gruppen "vi" endrer seg med omstendighetene. Familie, nabolag-venner, by, foppall lag, kommune, fylke ( det har vel aldri vært flere finnmarkinger som
    etter at Mæland tvangsammenslo Finnmark og Troms ) og nasjon.

    Vi ser det også i det som kalles "søring karantene" av media. Et "sjakktrekk" begått av diverse kommune og fylkespolitikere som mange nok ikke var
    så veldig happy med. Men med en gang politikere, redaktører og andre "besserwissere" fra sør i landet begynte å kritsere dette så mirakuløst sluttet
    man rekkene med en gang og står last og brast sammen med "sine" politikere som man ikke engang stemte på! Man står sammen mot "yttre fiender".

    Fan heller kom ikke her og her! På en måte.

    Slike grenser som denne "søring karantenen" representerer kan selvsagt på veldig mange måter sammenlignes med både EU's ønske om å beholde
    medisinsk utstyr i EU og Polens ditto. Det er eklatante brudd på "avtaler". Vi i Norge har en "avtale" om at vi er ETT land som skal holde sammen.
    Nå er denne avtalen brutt og jeg ser det som et sprekk i sivilisasjonsfernissen. Det burde selvsagt ikke skje, men det er slik som skjer. Nå er selvsagt
    denne lokale nord / syd konflikten tilført moment av regjeringens tvangsbruk mot Nord som føler seg rimelig overkjørt. Så på mange måter er dette et
    "kiss my ass" fra nord mot regjeringen ved Mæland og Erna og ikke rettet mot folk i der nede i syden.

    Men likevel viser dette slik jeg ser det hvor tynn denne fernissen av sivilisasjon egentlig er. Hadde vi vært 100% siviliserte ville vi selvsagt ha hørt på
    regjeringen og fjernet disse lokale grensene og både EU og Polen ville selvsagt ha holdt seg til de inngåtte avtaler. Men så siviliserte er vi da ikke! Og
    det er fortsatt krig i verden.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Dette er vel ganske enkelt: Får man ikke kontroll på smittespredningen kan man like gjerne grave huller i gamle søppeldynger og kaste pengene i. Den type brannslukking er neppe veldig effektiv. Forøvrig, hva er det egentlig som skjer/har skjedd? 250ish nye smittede pr døgn - lenge etter at folkeopplysningen oppstod....?


    Uash, ja men, jammen.... aber was gesheets?




     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Hvis et mindre antall menn beligger et større antall kvinner så er det vel mennene som er ukritiske? Det vil i så tilfelle forklare hvorfor menn har en tendens til å bedrive "tøm og rømm"
    Ja og en annen folklaring heter C2H5OH. ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Hvis et mindre antall menn beligger et større antall kvinner så er det vel mennene som er ukritiske? Det vil i så tilfelle forklare hvorfor menn har en tendens til å bedrive "tøm og rømm"
    Som en "skjørtejagnde" pilotvenn sa det en gang:

    "Hva er definisjonen på en "evighet"?

    Svar:

    "Tiden fra det går for deg, til drosja kommer:"
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Dette er vel ganske enkelt: Får man ikke kontroll på smittespredningen kan man like gjerne grave huller i gamle søppeldynger og kaste pengene i.
    Akkurat det forholder seg sånn ca helt motsatt. Med null kontroll på spredningen blir pandemien kortest mulig i tid men det vil bli veldig, veldig stygt mens det pågår. Da vil man ha fått tynnet ganske kraftig ut i de høyere aldersgrupper, syke og en del andre og etter relativt kort tid er befolkningen enten død eller immun og da er det ikke viruset lengre så mye å bry seg om. Av forståelige grunner er det ingen som anbefaler denne løsningen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Astrid Meland kommenterer....;

    Regjeringen på kollisjonskurs med ekspertene
    Ekspertene var imot grensestenging, hytteforbud og rådet Erna Solberg til å ikke stenge skolene. Nå vil de lette på tiltakene. Regjeringen sier nei.

    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dO9mMj/regjeringen-paa-kollisjonskurs-med-ekspertene
    Letter de på tiltakene nå vil det være å innrømme at de i utgangspunktet tok feil. Vi snakker om politikere så det vil nok ikke skje. Holder de alt stengt
    til over påske tror det at de ikke mister ansikt! Det er ikke bare asiater som misliker å miste ansikt!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tallenes tale pr. nå:

    Cases: 452 601
    Deaths: 20 500, hvorav 13 i Norge.
    Recovered: Litt over 113 000...

    Hva er galt med medmenneskelighet? Det er faktisk noe Norge kan lære om igjen, det. Og C-19 lærer oss det. La oss bare håpe den lærdommen sitter i for dem som virkelig TRENGER den, også etter pandemien. Personlig synes jeg hyttefolket/båtfolket bør roe seg kraftig ned nå..Det ER en grunn til forbudet, og den skal sikre oss alle! Bruk heller tida på å finne tilbake til hverandre, dere som sitter i karantene med familien. Og dere som er adskilt fra dem dere er mest glad i : Bruk alle andre kommunikasjonsmidler for å holde sammen..Analog tanlkegang i en digital verden. Hvor vanskelig kan det være?? Selv har jeg tatt frem et utvalg Asterix...Hvil i fred, Albert Uderzo..:( Langt liv, evig arv! Bedre tegneserie finnes ikke!!
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Astrid Meland kommenterer....;

    Regjeringen på kollisjonskurs med ekspertene
    Ekspertene var imot grensestenging, hytteforbud og rådet Erna Solberg til å ikke stenge skolene. Nå vil de lette på tiltakene. Regjeringen sier nei.

    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dO9mMj/regjeringen-paa-kollisjonskurs-med-ekspertene
    Vi har så vidt jeg kan se vært innom alle de poengene i denne tråden allerede. Jeg synes det var merkelig under pressekonferansen i går og det har blitt veldig mye mer merkelig etter å ha lest noe av bagrunnsmaterialet i dag.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes fortsatt det er veldig merkelig at man i en brems strategi hele tiden referer til fast Re = 1,3. Ved å sette inn noen strenge tiltak når man er i nærheten av toppen - så kan de 3-4 mest kritiske ukene flates ut til 6-8 uker, og følgelig vil også toppen bli en god del lavere.

    Så argumentene med at helsevesenet skal knekke, er ikke riktige i den situasjonen vi er nå, med så god testkapasitet, selvrapportering og ikke minst en lydig befolkning som følger retningslinjene. I scenariene fra London og tidligere versjoner fra FHI har man ikke tenkt i disse baner i det hele tatt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Astrid Meland kommenterer....;

    Regjeringen på kollisjonskurs med ekspertene
    Ekspertene var imot grensestenging, hytteforbud og rådet Erna Solberg til å ikke stenge skolene. Nå vil de lette på tiltakene. Regjeringen sier nei.

    https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dO9mMj/regjeringen-paa-kollisjonskurs-med-ekspertene
    Vi har så vidt jeg kan se vært innom alle de poengene i denne tråden allerede. Jeg synes det var merkelig under pressekonferansen i går og det har blitt veldig mye mer merkelig etter å ha lest noe av bagrunnsmaterialet i dag.
    fhi har en vanskelig jobb. de vil få frem sine analyser, men kan liksom ikke ta den helt ut og undergrave «rasjonalet» i de politiske avgjørelser. jeg misunner dem ikke oppgaven, men tror at tiden er på deres side.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes fortsatt det er veldig merkelig at man i en brems strategi hele tiden referer til fast Re = 1,3. Ved å sette inn noen strenge tiltak når man er i nærheten av toppen - så kan de 3-4 mest kritiske ukene flates ut til 6-8 uker, og følgelig vil også toppen bli en god del lavere.

    Så argumentene med at helsevesenet skal knekke, er ikke riktige i den situasjonen vi er nå, med så god testkapasitet, selvrapportering og ikke minst en lydig befolkning som følger retningslinjene. I scenariene fra London og tidligere versjoner fra FHI har man ikke tenkt i disse baner i det hele tatt.
    Tallet 1,3 ser ut til å komme fra smittetallet for influensa. Et like godt planleggingsscenarie som noe annet, men det ser ikke ut til å være basert på dyptpløyende samfunnsøkonomisk analyse, det heller. Vi vet jo faktisk ikke hvordan dette viruset oppfører seg med de tiltakene sim er satt i verk til nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Og den svenske statsepidemiologen står på sitt. Han mener vel strengt tatt det samme som FHI, noe som kanskje ikke er merkelig siden de formodentlig har lest de samme bøkene på universitetet og den samme forskningen herfra og derfra opp gjennom årene.

    Forskjellen er strengt tatt at i Norge har politikere valgt å finne på sine egne tiltak etter inspirasjon fra utlandet, til dels på tvers av faglige råd, mens i Sverige går de - enn så lenge - fortsatt for anbefalingene fra Helsemyndighetene.


    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...vernekspert-det-er-norge-som-er-forsoekskanin

    – Er Sveriges befolkning er en forsøkskanin i kampen mot corona?

    – Jeg vil si at det er Norge som er en forsøkskanin – minst like mye som Sverige. Dere innfører tiltak som aldri er blitt innført før. Vi gjør også ting som ikke tidligere er blitt gjort, men dere enda mer, svarer Tegnell.

    – Land etter land stenger ned. Hvordan er det å stå imot?

    – Jeg kan ikke forutse hva politikerne våre vil gjøre hvis vi får en stor smittespredning. Men i Sverige har vi en lang tradisjon for at vi i helsemyndighetene har stort ansvar og stor frihet. Befolkningen stoler på oss, og vi ser at individet tar ansvar selv. Det er veldig tomt i Stockholms gater og kontorer nå. Folk har frivillig minsket kontakten med hverandre – kanskje like mye som i land der man har brukt tvang og forbud
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok en viss kulturell forskjell mellom Norge og Sverige her. Hvis svenskene får et råd fra helsemyndighetene vil de stort sett følge det. Nordmenn har en noe større tendens til å tenke at «men det gjelder nok ikke meg» og behøver klarere påbud og forbud for å ta regi. Kritikken mot myndighetenes respons i de første dagene handlet også i stor grad om at «råd» fra helsemyndighetene var altfor vagt, her måtte det klare regler til, og de reglene måtte også komme direkte fra statsministeren selv, ikke fra FHI eller Helsedirektoratet. Danskene er nok enda et steg lenger i anarkistisk retning, men generelt er alle tre land mer lojale og pliktoppfyllende enn hva man ser i de fleste andre land hvor man nærmest må sende stridsvogner ut i gatene for å bli hørt. Slike kulturelle nyanser blir fort viktige i krisesituasjoner. Den faktiske adferden mellom befolkningene i Norge og Sverige er nok mer lik enn hva forskjellen i eksplisitte vedtak skulle tyde på.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes fortsatt det er veldig merkelig at man i en brems strategi hele tiden referer til fast Re = 1,3. Ved å sette inn noen strenge tiltak når man er i nærheten av toppen - så kan de 3-4 mest kritiske ukene flates ut til 6-8 uker, og følgelig vil også toppen bli en god del lavere.

    Så argumentene med at helsevesenet skal knekke, er ikke riktige i den situasjonen vi er nå, med så god testkapasitet, selvrapportering og ikke minst en lydig befolkning som følger retningslinjene. I scenariene fra London og tidligere versjoner fra FHI har man ikke tenkt i disse baner i det hele tatt.
    Tallet 1,3 ser ut til å komme fra smittetallet for influensa. Et like godt planleggingsscenarie som noe annet, men det ser ikke ut til å være basert på dyptpløyende samfunnsøkonomisk analyse, det heller. Vi vet jo faktisk ikke hvordan dette viruset oppfører seg med de tiltakene sim er satt i verk til nå.
    Her er mye usikkert - men når Regjeringen har vist seg villig til å bruke langt strengere tiltak enn man har forestilt seg - så er det god grunn til å tro at man kan flate ut kurven mer enn man hadde sett for seg.

    Det er også ganske stor usikkerhet rundt konsekvensene av det man holder på meg - vi passer kanskje 300 000 permitterte i slutten av denne uken.

    Og når man tilsynelatende tror at man skal kunne holde Re under 1,0 i 18 måneder hvor man knapt nok har syke/døde, så skulle det være mulig i 2-4 uker under en pandemitopp - når man daglig får oppdatering om nye syke/døde som langt overgår det vi ser i dag.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og samtidig skrives dette i VG:
    "Unge rammes hardt av pandemier -Corona-epidemien ble omtalt som en slags gamlehjems-sykdom. Det er det definitivt ikke, sier overlege og professor ved Haukeland sykehus, Hans Flaatten. Yngre på sykehus De fleste av corona-pasientene som nå får intensivbehandling på norske sykehus, er voksne under 60 år. Flest er 35+, noen er under 30 år og noen ganske få er over 80 år.Mange av de voksne har ikke underliggende sykdommer. Pandemier tar unge liv Når det gjelder pandemier generelt, berører det unge hardt. Helt siden spanskesyken, som rammet nesten bare 20-åringer, har unge hatt en stor overdødelighet i flere tidligere pandemier."

    Pluss: "Trettini av de innlagte i intensivenhet, som er 53 prosent, er registrert med en underliggende sykdom, ifølge FHI-rapporten."

    Dvs. halvparten har ikke (kjent) sykdom fra før.
    Mange overlever hvis man får god hjelp fra sykehusene, hvis ikke, kan de dø.
    Jeg tror mange ikke bryr seg for de tror ikke de er i risikogruppen selv, men det kan være kostbart å ta feil.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Tittet innom SVT nettopp. En nokså fersk pressekonferanse fra region Stockholm. Jeg tror vi skal være glade for at vi ikke er helt der enda:
    [video]https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/18-nya-dodsfall-i-region-stockholm[/video]

    Det vel akkurat slik jeg tolker regjeringens nye strategi også: Tallene foreløpig tyder på at situasjonen er sånn noenlunde under kontroll ift kapasitet, og at man ønsker å beholde kontrollen en liten tid til nettopp fordi kapasiteten i helsevesenet ikke er helt der man ønsket/håpet. Men ja: Om ikke lenge må man ta noen valg i forhold til andre samfunnsbehov, men jeg synes det virker fornuftig å ha håndbrekket på et par uker til.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Dette er vel ganske enkelt: Får man ikke kontroll på smittespredningen kan man like gjerne grave huller i gamle søppeldynger og kaste pengene i.
    Akkurat det forholder seg sånn ca helt motsatt. Med null kontroll på spredningen blir pandemien kortest mulig i tid men det vil bli veldig, veldig stygt mens det pågår. Da vil man ha fått tynnet ganske kraftig ut i de høyere aldersgrupper, syke og en del andre og etter relativt kort tid er befolkningen enten død eller immun og da er det ikke viruset lengre så mye å bry seg om. Av forståelige grunner er det ingen som anbefaler denne løsningen.
    Tja til hvilken menneskelivpris? Har man ikke kapasitet har man ikke kapasitet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra samme eminente tidsskrift:
    Hvor stor bør en intensivavdeling være?
    Annotation 2020-03-25 205039.jpg
    De store ulikhetene mellom foretakene kan indikere at beregningsmåter og forutsetninger for dimensjonering av intensivenheter er svært forskjellige i norske sykehus. Resultatene blir svært ulike, og det er store forskjeller mellom helseforetakene med hensyn til antall intensivplasser per 100 000 innbyggere. Helse Fonna og Oslo universitetssykehus har i sine utviklingsplaner beregnet høyest antall intensivplasser, mens nytt Østfold-sykehus og Akershus universitetssykehus har det laveste antallet (11 – 14). St. Olavs hospital, Helse Nord-Trøndelag, Universitetssykehuset Nord-Norge, Nordlandssykehuset og Sørlandet sykehus har alle benyttet Wales-modellen for beregning av fremtidig kapasitetsbehov og har relativt lik kapasitet (15 – 19)
    Tough shit for øssfollingær og oss andre som sogner til sykehuset på Kalnes, kanskje. Til sammenligning har Italia 12,5 intensivsenger pr 100000 innbyggere, Spania har 9,7 og USA hele 34,7.
    https://www.statista.com/chart/21105/number-of-critical-care-beds-per-100000-inhabitants/
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Noen ser hva som skjer...

    "Frankrikes president Emmanuel Macron lovte onsdag massive investeringer i landets offentlige helsevesen når koronakrisen er over, melder Reuters."
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Tough shit for øssfollingær og oss andre som sogner til sykehuset på Kalnes, kanskje. Til sammenligning har Italia 12,5 intensivsenger pr 100000 innbyggere, Spania har 9,7 og USA hele 34,7.
    https://www.statista.com/chart/21105/number-of-critical-care-beds-per-100000-inhabitants/
    Vi finner nok ut etter hvert hvor mange vi faktisk har. Tyskland har rundt 30 som visstnok er mest i Europa. Nå spørs det også om det telles likt fra land til land, stod ett eller annet i NYT om at en stor andel i USA ikke fungerer som intensivplasser i denne sammenheng.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Etter litt sondering i går virker det som om man "holder igjen" på å ta i bruk sykehusplasser, kriterier er satt og en del personell i helsetjenesten blir ikke testet. Venter man "storinnrykk" ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.531
    Antall liker
    35.430
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Åpenbart. Alt annet ville være ønsketenkning. Vi er nok i "brace for impact" nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn