Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Desverre er det allerede "tvang" med vaksine-pass. I flere yrker, og ved reise. For resten:
    det er vel ett av de vedlegga som en burde tenke seg om, før en foretar, kanskje. om en ta ikke føler det riktig å koble vaksinepassproblematikk til jødekrematorier. (mulig jeg leser det helt feil.)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg så MML trykte "liker" på Balles åpenbare misforståelse.

    Er det rart man er skeptisk til legers forhold til smitte under corona, når selv de ikke skjønner poenget?
    Du bruker utestemme og sparker i kjent stil i alle retninger. Jeg er ikke immunolog og skal ikke late som om jeg forstår alle detaljene rundt vaksineteknologi og virkemåte. Selv om det reelt sett kun er en liten gruppe som faktisk har denne kunnskapen, kan det jo virke som om enkelte tror at man bare kan google seg frem til fasiten og ha en meningsfylt diskusjon om dette på et nettforum.

    Balles innlegg omtaler dose 3. Det er åpenbart at dose 3 vil bli gitt til stadig større grupper og jeg synes FHI bør få ut fingeren å anbefale dette til alle før ytterligere overskuddsdoser går i søppelbøtten.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Leger har hele veien under corona hatt et svært unyansert forhold til smitte. Kommuneleger har opptrådt som småkonger, der de har begrenset folks frihet- der det overhodet ikke var nødvendig. De har ikke klart å forstå at befolkningstetthet i et gitt område er totalt avgjørende for smitteutbredning. Dette er de jo selvsagt ikke alene om, da knapt "noen" har sett dette helt åpenbare rett foran nesa. Men av leger, forskere og helsemyndigheter burde man forvente langt mer enn å stenge og hindre sosial omgang og aktiviteter på impuls. Smitte, alvorlig sykdom, død har i svært stor grad vært et fenomen som gjelder Oslo og Viken. Det å ikke skjønne hvorfor, er helt uakseptabelt.

    Det samme blir med det stadig økende fokus på antistoffer. Etter vaksine husker kroppen dette viruset, og går derfor til angrep ved smitte. Da må man sterkt forvente at leger og helsemyndigheter klarer å formidle, klart og tydelig; "vaksine skal forhindre alvorlig sykdom, ikke smitte!"
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hvis fagmyndighetene mener at folk i utsatte grupper skal ha en dose 3 så er jo det basert på tilstanden til disse menneskene og derfor fornuftig. Dette ropet etter dose 3 til alle uansett har forløpig for mye «vi må gjøre ett eller annet» over seg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Du får nok bare stålsette deg Mr Dyslectic Want To Be Forum Sheriff. Jeg lover deg at det kommer mer.....
    Du får teppebombe så mye det er plass til på HFS for min del, vet du.
    Jeg bare informerer om at det ikke bidrar på nevneverdig vis.

    Og ellers virker rene personangrep ganske infantilt; de kan aksepteres dersom de følges av et eller annet resonnement, ellers blir det bare litt tåpelig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis fagmyndighetene mener at folk i utsatte grupper skal ha en dose 3 så er jo det basert på tilstanden til disse menneskene og derfor fornuftig. Dette ropet etter dose 3 til alle uansett har forløpig for mye «vi må gjøre ett eller annet» over seg.
    Nettopp. Og det er på tide at leger og helsemyndigheter viser at de er fagfolk- ikke synsere og "fryktere".

    De har under corona kun sett "smitte", ikke sammenhenger, ikke hvorfor det var helt riv ruskende galt at Snåsa og Oslo ble sidestilt angående tiltak og begrensninger. Leger og helsemyndigheter har dermed direkte ansvar for helt unødvendige konsekvenser av like unødvendige tiltak.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Hvis fagmyndighetene mener at folk i utsatte grupper skal ha en dose 3 så er jo det basert på tilstanden til disse menneskene og derfor fornuftig. Dette ropet etter dose 3 til alle uansett har forløpig for mye «vi må gjøre ett eller annet» over seg.
    Forsåvidt enig i dette, men en tredje dose kan uansett ikke være negativt og da er det bedre at de blir satt i villige armer i steden for å kasseres.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Leger har hele veien under corona hatt et svært unyansert forhold til smitte.
    Og du har hatt et nyansert forhold til det meste, eller....? :)

    Tror ikke du kan skjære alle leger over en kam her, dessuten har de kjennskap til en del mer komplekse og sammensatte pasientkasus som sikkert gjør at de ser verden med noe bredere synsvinkel enn f.eks. meg selv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Forsåvidt enig i dette, men en tredje dose kan uansett ikke være negativt og da er det bedre at de blir satt i villige armer i steden for å kasseres.
    Hva i alle dager er det du sier?

    Vaksinering, for vaksinering sin del? Hva med nødvendighet, hva med internasjonal solidaritet, hva med etikk og prinsipper? Nå har alle som vil fått to doser; man fortsetter ikke med 3. og 4. fordi man har "noen til overs".
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og du har hatt et nyansert forhold til det meste, eller....? :)

    Tror ikke du kan skjære alle leger over en kam her, dessuten har de kjennskap til en del mer komplekse og sammensatte pasientkasus som sikkert gjør at de ser verden med noe bredere synsvinkel enn f.eks. meg selv.
    Jeg skjærer ikke alle over én kam. Derimot angriper jeg legestanden som helhet. De har som prinsipp "do no harm". Det innbefatter også å bruke hjernen- utover frykt for "smitte". De har et ansvar for å unngå unødvendige konsekvenser av fryktbaserte tiltak. Der har de feilet grovt.

    Og nå ser vi det samme gjenta seg med "antistoffer".

    Vær fagfolk, for svingende!
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Hva i alle dager er det du sier?

    Vaksinering, for vaksinering sin del? Hva med nødvendighet, hva med internasjonal solidaritet, hva med etikk og prinsipper? Nå har alle som vil fått to doser; man fortsetter ikke med 3. og 4. fordi man har "noen til overs".
    Slapp av. Jeg tror det hadde vært best for verden at flere fikk vaksine før andre begynner med 3. dose, men her ser vi jo at alternativet ikke er internasjonal solidaritet, men rett og slett kaste dosene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Slapp av. Jeg tror det hadde vært best for verden at flere fikk vaksine før andre begynner med 3. dose, men her ser vi jo at alternativet ikke er internasjonal solidaritet, men rett og slett kaste dosene.
    Selv om alternativet er å kaste dosene, er vel neppe løsningen å vaksinere for å vaksinere? Vaksiner kan som kjent gi bivirkninger, slik at grunnen for å sette en vaksine må være at den er nødvendig. Dersom man her også legger et misforstått føre var- prinsipp til grunn, går leger i akkurat samme spor de gikk i vedrørende smitte. Svært mange av de gikk inn for sterkt inngripende tiltak i små kommuner- der smitte var noe man stort sett leste om.

    En eventuell 3. dose må kun gis til de som ikke har opparbeidet nok motstandskraft til å bekjempe eventuell smitte. Om vi andre smittes, har det ingenting å si. Smitte i seg selv burde aldri vært i fokus; det er hvem som smittes som er avgjørende. Dette er jeg sikker på at de fleste leger i utgangspunktet ville vært enig i, men under corona har det meste av fornuft og logikk forsvunnet som dugg for solen. Også hos legestanden.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Leger har hele veien under corona hatt et svært unyansert forhold til smitte. Kommuneleger har opptrådt som småkonger, der de har begrenset folks frihet- der det overhodet ikke var nødvendig. De har ikke klart å forstå at befolkningstetthet i et gitt område er totalt avgjørende for smitteutbredning. Dette er de jo selvsagt ikke alene om, da knapt "noen" har sett dette helt åpenbare rett foran nesa. Men av leger, forskere og helsemyndigheter burde man forvente langt mer enn å stenge og hindre sosial omgang og aktiviteter på impuls. Smitte, alvorlig sykdom, død har i svært stor grad vært et fenomen som gjelder Oslo og Viken. Det å ikke skjønne hvorfor, er helt uakseptabelt.

    Det samme blir med det stadig økende fokus på antistoffer. Etter vaksine husker kroppen dette viruset, og går derfor til angrep ved smitte. Da må man sterkt forvente at leger og helsemyndigheter klarer å formidle, klart og tydelig; "vaksine skal forhindre alvorlig sykdom, ikke smitte!"
    Du må studere mer medisin… så begynner du kanskje å forstå hvor lite du forstår.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du må studere mer medisin… så begynner du kanskje å forstå hvor lite du forstår.
    Jeg tror nok jeg har forstått dette svært godt.

    Jeg har bare store problemer med å godta at noe er slik og slik, kun fordi noen sier det- når det er fullstendig åpenbart at de ikke har tatt med alle faktorer.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det blir mye mer komplisert når du får lege-eksamen i boks. Og så blir det såre enkelt når du har blitt overlege i (infeksjons)medisin, men da flirer du i trønderbarten av ditt tidligere jeg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det blir mye mer komplisert når du får lege-eksamen i boks. Og så blir det såre enkelt når du har blitt overlege i (infeksjons)medisin, men da flirer du i trønderbarten av ditt tidligere jeg.
    He, he; man trenger neppe noen som helst form for legeutdanning for å umiddelbart se at smittespredning har med befolkningstetthet å gjøre. Samme med hvordan vaksine fungerer. Eller at å gå inn for inngripende tiltak nasjonalt var fullstendig galskap. Samme med å kritisere og klistre fast til veggen de kommuneleger som gikk inn for enda strengere tiltak- enten fordi de ikke klarte å lese de nasjonale reglene eller fordi de rett og slett ville være enda "flinkere". Har hatt en del samtaler med slike, og de måtte gi seg hver eneste gang jeg viste de informasjon og regler fra FHI, i stedet for fra VG - som tydeligvis var deres favoritt- informasjonskilde.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    He, he; man trenger neppe noen som helst form for legeutdanning for å umiddelbart se at smittespredning har med befolkningstetthet å gjøre. Samme med hvordan vaksine fungerer. Eller at å gå inn for inngripende tiltak nasjonalt var fullstendig galskap. Samme med å kritisere og klistre fast til veggen de kommuneleger som gikk inn for enda strengere tiltak- enten fordi de ikke klarte å lese de nasjonale reglene eller fordi de rett og slett ville være enda "flinkere". Har hatt en del samtaler med slike, og de måtte gi seg hver eneste gang jeg viste de informasjon og regler fra FHI, i stedet for fra VG - som tydeligvis var deres favoritt- informasjonskilde.
    Så du tenker at du har greie på dette?

    God bedring.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det blir mye mer komplisert når du får lege-eksamen i boks. Og så blir det såre enkelt når du har blitt overlege i (infeksjons)medisin, men da flirer du i trønderbarten av ditt tidligere jeg.
    Synserer (og tastaturkrigere) er gjerne "over" - men de kommer stadig til kort. Inkludert sjefen for blokkfløytepikene... :LOL:
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Du får teppebombe så mye det er plass til på HFS for min del, vet du.
    Jeg bare informerer om at det ikke bidrar på nevneverdig vis.

    Og ellers virker rene personangrep ganske infantilt; de kan aksepteres dersom de følges av et eller annet resonnement, ellers blir det bare litt tåpelig.
    Resonnementet ligger i innlegget. Det ligger i sakens natur som Wiborg ville sagt

    Personangrep? Den var god.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    He, he; man trenger neppe noen som helst form for legeutdanning for å umiddelbart se at smittespredning har med befolkningstetthet å gjøre. Samme med hvordan vaksine fungerer. Eller at å gå inn for inngripende tiltak nasjonalt var fullstendig galskap. Samme med å kritisere og klistre fast til veggen de kommuneleger som gikk inn for enda strengere tiltak- enten fordi de ikke klarte å lese de nasjonale reglene eller fordi de rett og slett ville være enda "flinkere". Har hatt en del samtaler med slike, og de måtte gi seg hver eneste gang jeg viste de informasjon og regler fra FHI, i stedet for fra VG - som tydeligvis var deres favoritt- informasjonskilde.
    Sikkert gøy å vinne diskusjoner mot fagfolk, men dette er klovneri.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sikkert gøy å vinne diskusjoner mot fagfolk, men dette er klovneri.
    Det er det langt i fra. Hele poenget er at det har vært et kollektiv smittehysteri, selv blant leger. De har hindret folk sosial omgang og aktiviteter der det aldri var nødvendig. De tolket regler, uten å gå til kilden; FHI. De prøvde også å være ekstra "flinke".
    Klovneri er å bare godta, uten å stille spørsmål og å søke informasjon selv- og å ta helt nødvendige kamper.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Resonnementet ligger i innlegget. Det ligger i sakens natur som Wiborg ville sagt

    Personangrep? Den var god.
    Er usikker på om du egentlig ser hvordan det du legger ut kan oppfattes.

    Det sagt; jeg synes ikke det er oppbyggelig å bruke tid på metadiskusjoner, så vi får bare la det ligge.

    Jeg etterlyser fortsatt dine egne resonnementer omkring temaene vi debatterer i denne (og andre) tråder, men lever greit med at de ikke eksisterer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er det langt i fra. Hele poenget er at det har vært et kollektiv smittehysteri, selv blant leger. De har hindret folk sosial omgang og aktiviteter der det aldri var nødvendig. De tolket regler, uten å gå til kilden; FHI. De prøvde også å være ekstra "flinke".
    Klovneri er å bare godta, uten å stille spørsmål og å søke informasjon selv- og å ta helt nødvendige kamper.
    Dattera mi er lege og har praktisert under hele pandemien. Jeg kjenner ikke igjen karikaturen din, for å si det sånn.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Dattera mi er lege og har praktisert under hele pandemien. Jeg kjenner ikke igjen karikaturen din, for å si det sånn.
    Har også et par - tre stykker av arten i min nærmeste familie.... Kjenner ikke helt igjen fremstillingen av "gruppa som helhet".
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Er usikker på om du egentlig ser hvordan det du legger ut kan oppfattes.

    Det sagt; jeg synes ikke det er oppbyggelig å bruke tid på metadiskusjoner, så vi får bare la det ligge.

    Jeg etterlyser fortsatt dine egne resonnementer omkring temaene vi debatterer i denne (og andre) tråder, men lever greit med at de ikke eksisterer.
    Er på Kveldsnytt nå.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har også et par - tre stykker av arten i min nærmeste familie.... Kjenner ikke helt igjen fremstillingen av "gruppa som helhet".
    Nå er jeg selvsagt farget av nødvendige samtaler med disse "flinke" og svært moralsk opphøyde leger. Leger som overhodet ikke har forstått sin rolle, men har tatt rollen som småkonger - uten tanke for annet enn "smitte", selv der smitte knapt fantes.

    Vi får da inderlig håpe at ikke alle er like tanketomme og moralsk opphøyde.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.642
    Antall liker
    10.207
    Nå er jeg selvsagt farget av nødvendige samtaler med disse "flinke" og svært moralsk opphøyde leger. Leger som overhodet ikke har forstått sin rolle, men har tatt rollen som småkonger - uten tanke for annet enn "smitte", selv der smitte knapt fantes.

    Vi får da inderlig håpe at ikke alle er like tanketomme og moralsk opphøyde.
    Håper det samme gjelder almuen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn