Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det ble langt inn 27 personer med Covid-19 de 10 dagene fra 12-21 juni.

    Det er i snitt ca 60 personer i Norge som blir "drept eller hardt skadd" i trafikken pr. måned, det skulle tilsi rundt 14 personer i uka.

    Så: Skeptisk.
    Og tilstanden til disse 27 som blir innlagt med kåråna kan sammenlignes med å bli "drept eller hardt skadd" i trafikken? Skeptisk til det også;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    13.240
    Og tilstanden til disse 27 som blir innlagt med kåråna kan sammenlignes med å bli "drept eller hardt skadd" i trafikken? Skeptisk til det også;)
    Bevares, jeg tok bare en liten fact-check på lars_eriks påstand, som jeg vil påstå ikke holder vann, det var egnetlig hele poenget. Om vi tar med "lettere skadde" også så er vi vel på 70 i uka i trafikken i snitt for øvrig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    13.240
    Det kan så være men kanskje ikke så ufarlig for deres foreldre, besteforeldre, passasjerene i bussen, kundene i butikkene, naboen på stranda, personalet i sjappa…

    -BB-
    Det er omtrent kun unge som får kåråna i Norge om dagen forsåvidt, de andre er i stadig større grad helt eller delvis vaksinerte og det ser ut til å gjøre susen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Vi kan rett og slett ikke fortsette å la frykt styre dette. I Norge har det kun dødd én person av corona- relaterte årsaker de siste tre uker. Antallet innlagte går ned hele tiden. Likevel er frykten for hva som kan skje større enn fornuften. Strenge tiltak omfavnes av enkelte, for å være på den sikre siden.

    Det er mye større mulighet for å bli utsatt for en alvorlig bilulykke nå, enn å bli alvorlig syk av corona. Logikk og rasjonell tenkning er, hos enkelte, totalt fraværende.
    Betyr det ingen ting at delta-varianten har 5-doblet seg på 3-4 uker?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Betyr det ingen ting at delta-varianten har 5-doblet seg på 3-4 uker?
    Nei.

    Så lenge de eldste og flesteparten i risikogruppene er vaksinert, betyr det ingenting. Smitte i seg selv er ikke farlig; det er hvem som smittes, graden av alvorlig sykdom og død som betyr noe. Og alvorlig sykdom og død er bortimot fraværende. At unge mennesker får forkjølelseslignende symptomer, løses i verste fall med nesespray og et par ibux
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Bevares, jeg tok bare en liten fact-check på lars_eriks påstand, som jeg vil påstå ikke holder vann, det var egnetlig hele poenget. Om vi tar med "lettere skadde" også så er vi vel på 70 i uka i trafikken i snitt for øvrig.
    Jeg antar du godt forsto hvor jeg ville; at corona i Norge nå er bortimot ufarlig, og at det virkelige problemet er tiltakskåthet og frykt for "hva om?"
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg tror det blir en lang prosess før vi klarer å fokusere på annet enn smittetall og bli hysterisk hver gang det blir en oppblussing.

    Litt som å bli avruset etter misbruk av dop eller noe.

    Selv i dagens mediabilde er det såkalte smittverneksperter ute skal skremme deg. De må vel utnytte at de ennå har et talerør.

    Problemet som gjenstår idag er uvettige reiser til områder med mye smitte, og fare for spredning av potensielle nye mutasjoner.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hadde tre gjester - må i retten:
    En kvinne i 20-årene hadde besøk av tre gjester da Oslo kun tillot to besøkende. Hun nektet å godta forelegget, og saken ender dermed i retten.

    Forelegget lød på 20.000 kroner. I retten vil påtalemyndigheten legge ned påstand om en bot på 24.000 kroner.

    Hendelsen fant sted i starten av april da det kun var tillatt med to gjester i private hjem i Oslo

    Saken kommer opp for Oslo tingrett 26. august.

    .......

    Bra politi og rettsvesen har viktige ting å bruke tid og ressurser på....
    På den andre side kan det være svært interessant å få belyst lovligheten av slike inngripende tiltak.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Det kan så være men kanskje ikke så ufarlig for deres foreldre, besteforeldre, passasjerene i bussen, kundene i butikkene, naboen på stranda, personalet i sjappa…

    -BB-
    De er nå vaksinert.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Har det plutselig dukket opp en kommune som evner å telle til ti her? De har jo snakket med FHI så kanskje..

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det kan så være men kanskje ikke så ufarlig for deres foreldre, besteforeldre, passasjerene i bussen, kundene i butikkene, naboen på stranda, personalet i sjappa…

    -BB-
    Men det vil vi ikke tenke på. Covid 19, dvs. Deltavarianten er HELT ufarlig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men det vil vi ikke tenke på. Covid 19, dvs. Deltavarianten er HELT ufarlig.
    Er dere i det hele tatt klar over vaksinering?

    Det betyr da null og niks med smitte, så lenge de eldste og risikogruppene er vaksinert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    13.240
    Har det plutselig dukket opp en kommune som evner å telle til ti her? De har jo snakket med FHI så kanskje..

    Når det var full krise, drama og panikk i Trondheim for en måneds tid siden var det på det meste, pr capita, ca like mange smittetilfeller pr dag som hva det i det siste har vært i bydel Nordstrand hvor jeg bor i Oslo. Her er det ingen som leer på et øyenbryn. På det meste hadde Trondheim 44 tilfeller på en dag. korrigert for folketall så er det færre enn det var lørdag denne helgen her i bydelen.

    Det er litt med hva man er vant til. De som spore smitte har sikkert sitt å stri med men ellers er interessen for dette ca 0 selv om det nå er den bydelen i Oslo med høyest smittetrykk.eneste grunn til at jeg i det hele vet dette er at jeg aktivt oppsøker tallene.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Ung - gammel….. viruset diskriminerer ikke;

    “Hele 52 prosent av de unge (16-30 år) som er undersøkt, har hatt vedvarende symptom et halvt år etter de fikk korona. Disse hadde milde til moderate symptomer innledningsvis“


    -BB-
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er dere i det hele tatt klar over vaksinering?

    Det betyr da null og niks med smitte, så lenge de eldste og risikogruppene er vaksinert.
    Smitte i seg selv ser ikke ut til å være så farlig for de som har fått mRNA vaksine, men unge som ikke er vaksinert kan bli dårlige av denne mutanten. Se i utlandet, der vaksinerer de nå også de yngre. At du har brukt det siste året på å bagatellisere dette viruset forundrer meg, er det snakk om å berolige seg selv eller er det en annen årsak?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Smitte i seg selv ser ikke ut til å være så farlig for de som har fått mRNA vaksine, men unge som ikke er vaksinert kan bli dårlige av denne mutanten. Se i utlandet, der vaksinerer de nå også de yngre. At du har brukt det siste året på å bagatellisere dette viruset forundrer meg, er det snakk om å berolige seg selv eller er det en annen årsak?
    Hei,he. Jada; det er nok garantert for å berolige meg selv 🤣

    Ingen bagatelliserer viruset her, derimot vektlegger en del av oss forskjellene på Norge og andre land- være seg helsevesen, levestandard, befolkningstetthet, sanitære forhold. Noe som hele tiden har vært grunnen til at faren aldri har vært like stor her, som feks India og Brasil.

    Når det gjelder ungdom, er viruset ikke spesielt farlig; Norge sine forutsetninger slår inn, her også.

    Man kan ikke fortsette å rope ulv, når ulven er bortimot utryddet
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    13.240
    Ung - gammel….. viruset diskriminerer ikke;

    “Hele 52 prosent av de unge (16-30 år) som er undersøkt, har hatt vedvarende symptom et halvt år etter de fikk korona. Disse hadde milde til moderate symptomer innledningsvis“


    -BB-
    Jeg skal ikke påstå å vite noe om hvor mange som får hvilke senvirkninger. Men noe som gjør meg skeptisk er spriket i studier. På den ene siden har man denne, som finner 60% av midle forløp har senvirkninger mens man i Danmark, i en svært stor studie, finner at omtrent ingen med milde forløp har langtidsvirkninger. Det viser, om noe, at det i alle fall er en del metodiske utfordringer med å si noe om dette. Dersom det nå er slik at 60% av milde forløp skulle ha langtidsvirkninger i Norge så snakker vi om et sted rundt 120-130.000 tilfeller totalt med langtidsvikrninger. Om dette er faktiske forhold så har jeg i utgangspunktet litt vanskelig for å akseptere at dette ikke ser ut som et middels jordksjelv i primærhelsetjenesten hvor folk går til lengen for den minste banalitet under normale omstendigheter.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Nei.

    Så lenge de eldste og flesteparten i risikogruppene er vaksinert, betyr det ingenting. Smitte i seg selv er ikke farlig; det er hvem som smittes, graden av alvorlig sykdom og død som betyr noe. Og alvorlig sykdom og død er bortimot fraværende. At unge mennesker får forkjølelseslignende symptomer, løses i verste fall med nesespray og et par ibux
    Totalt sett betyr det sikkert ikke en dritt, men det er en ting som ikke friske folk vet eller tenker på : For de som er i risikogrupper pga immunterapi(transplantasjoner, kreftbehandling, revmatisme etc) innebærer det at immunsystemet er kraftig redusert, og effekten av vaksinen er lav/usikker. Feks en kollega som er transplantert 0 antistoffer etter vaksinering. Ved behandling med Prendisolon som slett ikke er uvanlig er immunresponsen redusert med 90%. Sjøl går jeg både på immunterrapi-prednisolon-og cellegift og får vite i morgen om jeg har noen immunrespons. Så for mange i riskogruppen er det fortsatt usikkerhet og ikke bagatellmessig med gjenåpning mindre smittvern og Delta variant i skjønn forening, selv om det er uproblematisk for deg og befolkningen som helhet.

    Du får tenke litt på hvor heldig du er og ikke harselere over risikoer du selv ikke trenger å ta hensyn til.

    Er man rik er det vanskelig å forstå at penger er så viktig for fattige- Er man frisk er det ikke lett å skjønne hva hva god helse egentlig betyr.

    For å si det som Accuphases leder sier:" for den ene kunden som motter et produkt med feil er feilprosenten 100%, ikke 0.01%.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Totalt sett betyr det sikkert ikke en dritt, men det er en ting som ikke friske folk vet eller tenker på : For de som er i risikogrupper pga immunterapi(transplantasjoner, kreftbehandling, revmatisme etc) innebærer det at immunsystemet er kraftig redusert, og effekten av vaksinen er lav/usikker. Feks en kollega som er transplantert 0 antistoffer etter vaksinering. Ved behandling med Prendisolon som slett ikke er uvanlig er immunresponsen redusert med 90%. Sjøl går jeg både på immunterrapi-prednisolon-og cellegift og får vite i morgen om jeg har noen immunrespons. Så for mange i riskogruppen er det fortsatt usikkerhet og ikke bagatellmessig med gjenåpning mindre smittvern og Delta variant i skjønn forening, selv om det er uproblematisk for deg og befolkningen som helhet.

    Du får tenke litt på hvor heldig du er og ikke harselere over risikoer du selv ikke trenger å ta hensyn til.

    Er man rik er det vanskelig å forstå at penger er så viktig for fattige- Er man frisk er det ikke lett å skjønne hva hva god helse egentlig betyr.
    Hva er forskjellen mellom corona og andre virus, når det gjelder akkurat det du tar opp her? Er det ikke slik at man uansett må være svært forsiktig, dersom immunforsvaret er svært redusert?

    Poenget er at hele samfunnet kan ikke stenges av den grunn.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Har det plutselig dukket opp en kommune som evner å telle til ti her? De har jo snakket med FHI så kanskje..

    Bare de ikke snakker med Hammerfest; der er alle døde eller grønnsaker. Samme for Ålesund som nå er et tettsted blitt og ingen by lengre.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så til føljetongen "første stikk".

    I ettermiddag mottok jeg altså, helt frivillig, nålen. Kjente ingenting.

    Men, og nå kommer det;
    Det er jo skrekkelige bivirkninger av dette flydiumet. En time etterpå ble jeg svært trett, noe som resulterte at jeg ikke orket dra på laksefiske i kveld. Denne alvorlige virkningen ble meg ikke opplyst. Søksmål vurderes sterkt!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kielfergen er et fint sted. Seriøse forhold med god mat og drikke.
    Et spark, selvsagt. Men også seriøst ment. "Alle" burde forstått at importsmitte var den reelle faren. Men selv myndighetene nektet å se det, så er man autoritetstro kan man muligens unnskyldes.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et spark, selvsagt. Men også seriøst ment. "Alle" burde forstått at importsmitte var den reelle faren. Men selv myndighetene nektet å se det, så er man autoritetstro kan man muligens unnskyldes.
    Du evner ikke lenger å sparke, du har blitt en klovn som sitter å napper i blokkfløyta mens du sikler over tastaturet......
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du evner ikke lenger å sparke, du har blitt en klovn som sitter å napper i blokkfløyta mens du sikler over tastaturet......
    Skal vi se da, tøffen...

    Man reiser altså med Kielfergen og begrunner det med at "det var lov". Samtidig er man altså opptatt av strenge restriksjoner og tiltak - siden man ikke vil ta noen sjanser. Noe som tydeligvis fortsatt gjelder, selv om flere og flere blir vaksinert. Man er selvsagt tro mot hva enn myndighetene måtte mene; uavhengig av at ettertiden stort sett har vist at avgjørelsene de tok underveis har vist seg å være feile. Importsmitte, vaksinestrategien, skolestegningen, åpning av grensene uten kontroll, like tiltak overalt- uavhengig av smittetrykk lokalt.

    Klovner er så mangt. De kommer i mange former, særlig moralistiske og uten evne til kritisk tenkning.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hadde tre gjester - må i retten:
    En kvinne i 20-årene hadde besøk av tre gjester da Oslo kun tillot to besøkende. Hun nektet å godta forelegget, og saken ender dermed i retten.

    Forelegget lød på 20.000 kroner. I retten vil påtalemyndigheten legge ned påstand om en bot på 24.000 kroner.

    Hendelsen fant sted i starten av april da det kun var tillatt med to gjester i private hjem i Oslo

    Saken kommer opp for Oslo tingrett 26. august.

    .......

    Bra politi og rettsvesen har viktige ting å bruke tid og ressurser på....
    På den andre side kan det være svært interessant å få belyst lovligheten av slike inngripende tiltak.
    Ren idioti - noen bør gå til søksmål mot staten for hysterisk anfall.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Myndighetene har bestemt det. Da må det selvsagt være helt riktig.....
    Ja, tenk at en i 20 årene - som har vært med å betale hele prisen for lock down - har 2 gjester på besøk. Dette må gå i historiebøkene som et kollektivt mentalt meltdown. Ekstremt provoserende.

    Shackle their minds when they're bent on the cross
    When ignorance reigns, life is lost
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, tenk at en i 20 årene - som har vært med å betale hele prisen for lock down - har 2 gjester på besøk. Dette må gå i historiebøkene som et kollektivt mentalt meltdown. Ekstremt provoserende.

    Shackle their minds when they're bent on the cross
    When ignorance reigns, life is lost
    Mentale meltdowns er vel det vi har hatt mest av de siste 15 måneder. Hadde enda laksen slukt alt den ble presentert for like rått også 🤔
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.750
    Antall liker
    13.240
    Totalt sett betyr det sikkert ikke en dritt, men det er en ting som ikke friske folk vet eller tenker på : For de som er i risikogrupper pga immunterapi(transplantasjoner, kreftbehandling, revmatisme etc) innebærer det at immunsystemet er kraftig redusert, og effekten av vaksinen er lav/usikker. Feks en kollega som er transplantert 0 antistoffer etter vaksinering. Ved behandling med Prendisolon som slett ikke er uvanlig er immunresponsen redusert med 90%. Sjøl går jeg både på immunterrapi-prednisolon-og cellegift og får vite i morgen om jeg har noen immunrespons. Så for mange i riskogruppen er det fortsatt usikkerhet og ikke bagatellmessig med gjenåpning mindre smittvern og Delta variant i skjønn forening, selv om det er uproblematisk for deg og befolkningen som helhet.
    Men hvor lenge ser du for deg at Norge skal leve i unntakstilstand? Det er - meg bekjent - ingen som tror at viruset vil forsvinne ut av sirkulasjon her i landet men vil bli en del av den pakken av virus man eksponeres for - det omtales også som en fordel at det vil sirkulere for å opprettholde immunresponsen. Gitt at dette er riktig så diskuterer man stort sett heller når snarere enn om man møter på en variant av sorten.

    Jeg skjønner jo, om en kun på et teoretisk grunnlag, bekymringen som du skisserer men det er ikke spesielt lett å se hva løsningen skulle være. Å holde nasjonen stengt i månedsvis er åpenbart ikke på listen over reelle alternativer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn