Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Fik sprøyjte nr 2 akkurat nå og er veldig spendt på om jeg får noen bivirkninger. Mange som sier att det komer bivirkninger etter 2 dose. Noen som har erfart noen?
    Merket ikke en dritt ved nr1 eller nr2 av Pfizer men så har jeg neddopet immumsystem , kona fik Moderna og klagde på vondt i armen 3 dager , ellers ikke noe problemer
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.461
    Antall liker
    2.417
    Sted
    vest
    Tak. Bare hørte noen nevne det ang dose 2. Har selv ikke merket noen ting enda. Kjente ike sprøyjten engang, så da er det nokk bare prat.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Jeg husker fra da jeg gikk på grunnskolen for noen hundre år siden, da diskuterte vi fælt i friminuttet om disse vaksine sprøytene vi skulle ta.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Leser at oljefondet vårt har vokst med 600 milliarder kroner bare siste måneden.

    I forrige uke leste jeg at myndighetene i Vietnam hadde kronerulling pr sms til landets innbyggere. Målet var å skrape sammen 9 milliarder for å finansiere coronavaksine.

    Er forskjell på folk i verden vettu….
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Leser at oljefondet vårt har vokst med 600 milliarder kroner bare siste måneden.

    I forrige uke leste jeg at myndighetene i Vietnam hadde kronerulling pr sms til landets innbyggere. Målet var å skrape sammen 9 milliarder for å finansiere coronavaksine.

    Er forskjell på folk i verden vettu….
    Ja, vesten elsker å beholde sine patenter. Vi fortjener egentlig en mutasjon som gjør nåværede vaksiner uvirksomme. Penger trumfer pandemibekjempelsen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Ja, vesten elsker å beholde sine patenter. Vi fortjener egentlig en mutasjon som gjør nåværede vaksiner uvirksomme. Penger trumfer pandemibekjempelsen.
    Hvordan ser du for deg at vaksiner finansieres?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Leser at oljefondet vårt har vokst med 600 milliarder kroner bare siste måneden.

    I forrige uke leste jeg at myndighetene i Vietnam hadde kronerulling pr sms til landets innbyggere. Målet var å skrape sammen 9 milliarder for å finansiere coronavaksine.
    Kan altså vaksinere nesten rundt 60 millioner vietnamesere for prisen av en budjsettsprekk på 10km dobbeltsporet jernbane gjennom Moss da (merk kun sprekken, ikke hele kostnadsrammen). For kostnasrammen kunne man vaksinert 80% av befolknignen i Vietnam, samt sponset nabolandet Thailand med det samme. Og så hadde man hatt et par milliarder til overs for en fest for å markere det hele.

    Apropos oljefondet tilsvarer det (altså de 9 mrd Vietnam trenger) halvparten av verdien av eierposten i Pfizer eller 1/3 av eierposten i AstraZeneca siden vi er inne på vaksiner.

    Det kan man enten tolke som at en vaksinedose faktisk ikke er så veldig dyr (60 kroner), eventuelt at en milliard er noe større enn hva man gjerne liker å forestille seg at det faktisk er. Eller at jernbane og annet er dyrt her i landet. Eller bare se på det som en lek med tall som tilfeldigvis er ca like store.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Norge kunne sponset vaksiner på hele verden uten at det hadde satt oljefondet noe særlig mer enn 1 år tilbake i tid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Enn så lenge handler det for verden totalt sett uansett om antall doser tilgjengelige og ikke (ennå) hva de koster.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    ˆ
    ˆ
    det resulterer jo bare i enda flere patenter og mer penger…
    AstraZeneca og J&J er meg bekjent non-profit så lenge pandemien varer. Det er noe mer uklart hva som skjer etter at man på en eller annen måte erklærer det for over. Hvordan det ligger an for Pfizer og Moderna vet jeg ikke. Uten at man skal legge for mye i det så var markedsveriden av Pfizer større før corona enn hva den er nå for eksempel. Moderna er et ganske lite selskap som har kun ett produkt på markedet - coronavaksinen - så det er en litt annen historie. Moderna gikk for øvrig med dundrende underskudd i 2020. Moderna har rundt 1500 ansatte, Pfizer har nesten 80.000. Biontech, som er det tyske selskapet som faktisk fant på vaksinen som omtales som Pfizer er målt i antall hoder ca som Moderna.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er vel heller ikke slik at om man frigir patentene så vil fabrikkene dukke opp som paddehatter. Spesielt mrna er ganske komplisert å masseprodusere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det er vel heller ikke slik at om man frigir patentene så vil fabrikkene dukke opp som paddehatter. Spesielt mrna er ganske komplisert å masseprodusere.
    Ja. Biontech jobber med en fabrikk i Singapore. Om alt går etter planen regner de med den er operativ i 2023.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det var et langt intervju av en av de som står bak moderna-vaksinen i DN for noen måneder siden. Etter hukommelsen endte hun opp i Moderna. Og der var det mer fokus på å redde liv enn maksimere profitten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nå går det for øvrig veldig fort i Oslo, jeg fikk SMS i dag og har time på søndag. Dvs at de knapt uten at noen har fått det med seg langt på vei må være ferdige med 18-24-gjengen i bydelen siden de skal prioriteres før meg etter gjeldende regler. Samboeren min fikk også så ingen outlier. I min kompisgjeng er alle nå kalt inn i løpet av 6 dager minus den ene som fikk for en måned siden av en grunn ingen egentlig skjønner med mindre det da foregår under-bordet-prioritering av essensielt personell som aldri har nådd nyhetene - noe han er etter enhver målestokk.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Grei fart i Trondheim også nå, skal settes 26k førstedoser de neste 2 ukene, i tillegg til masse andre doser, skal inn for min nr 2 om en uke
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Grei fart i Trondheim også nå, skal settes 26k førstedoser de neste 2 ukene, i tillegg til masse andre doser, skal inn for min nr 2 om en uke
    Det går vel omtrent pr. def 45% kjappere i Oslo eller hva det nå er skjefordelingen faktisk resulterer i.

    Jeg regnet på det for en stund siden og antok at jeg, basert på den riktig nok ikke helt live info fra bydelen, skulle inn denne eller tidlig neste uke. Så søndag er vel ca midt i utfallsrommet sånn sett.

    Det er jo ingen som snakker om smittetallene i Oslo lengre men de er snudd helt opp-ned. I gamle Covidistan i Groruddalen er det nå omtrent ingen tilfeller, mens her hvor jeg bor, på Nordstrand, nå vel "leder" i Oslo etter å ha vært bydelen med minst smitte omtrent hele tiden. Det er knyttet til enkeltutbrudd på en skole osv og bydelen er temmelig avslappet rundt det hele. I tillegg er det noen slengere etter russeutbruddene for litt siden. I det hele lite drama. Ca som noe som ville generere full panikk de fleste andre steder i Norge som ikke har fått det oppdaterte memoet, med andre ord.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Begynner for øvrig å få en ganske hissig R-0 nå, er litt overrasket over at ingen har kommentert det som jeg har sett.

    Om vi antar at man opprinnelig var på en R0 på 3 eller så og så var briten 60% mer smittsomt og så er inderen 60% mer smittsom en det igjen så er man plutselig på 7.7. Da begynner det å bli... voksent.

    Om vi runder opp til 8 bare for å gjøre det enkelt og har 50% vaksinering med 100% effektivitet så er vi på 4 som er høyere enn hvor vi startet i fjor vår.

    Greit nok at langt færre blir alvorlig syke og knapt noen dør lengre, men med fri flyt nå så ville smittetallene blitt rimelig spektakulære temmelig fort.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Dobler du r i eksponenten kan dette gå veldig galt veldig fort. Mener man at risikoen for sykehusinnleggelse er dobbelt så stor alt annet likt, har du trolig rett. Men må tenke mer på dette enn mobilen tillater....
    Hadde ikke du hovedfag i matematikk? Det er vel ikke noe å diskutere om R er grunntallet eller eksponenten? Eksponenten er jo bare tiden som går. Om Grunntallet, altså R er mindre enn 1 så går verdien mot 0, er det over 1 så går den mot uendelig. Å plutselig anta at tid går dobbelt så fort gir ingen mening.

    For en gitt anedel som må på sykehus så styrer R, altså smittsomheten, kun hvor fort de pasientene kommer, ikke hvor mange de er totalt. Ikke at tidsaspektet er irrelevant sånn sett, men det gir ingen mening å prate om R i eksponenten eller å doble R fordi dobbelt så mange må på sykehus.

    Eksponenten er kun tid i alle tifellene.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det går vel omtrent pr. def 45% kjappere i Oslo eller hva det nå er skjefordelingen faktisk resulterer i.

    Jeg regnet på det for en stund siden og antok at jeg, basert på den riktig nok ikke helt live info fra bydelen, skulle inn denne eller tidlig neste uke. Så søndag er vel ca midt i utfallsrommet sånn sett.

    Det er jo ingen som snakker om smittetallene i Oslo lengre men de er snudd helt opp-ned. I gamle Covidistan i Groruddalen er det nå omtrent ingen tilfeller, mens her hvor jeg bor, på Nordstrand, nå vel "leder" i Oslo etter å ha vært bydelen med minst smitte omtrent hele tiden. Det er knyttet til enkeltutbrudd på en skole osv og bydelen er temmelig avslappet rundt det hele. I tillegg er det noen slengere etter russeutbruddene for litt siden. I det hele lite drama. Ca som noe som ville generere full panikk de fleste andre steder i Norge som ikke har fått det oppdaterte memoet, med andre ord.
    Ja, ingen tvil om at det går fortere sørafor, men om 2 uker er 100k her beskytta, som er nærmere 60% og ca 60k fullvaksinerte. Da begynner det å monne.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.226
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser ut til at vi i Norge har hatt flaks med å kun* bruke mRNA vaksiner, den fungerer bra mot Deltavarianten også, de andre vaksinene som var blitt brukt i stor utstrekning verden rundt håndterer dette viruset vesentlig dårligere. Her oppe har vi nå en følelse av at pandemien snart er over. I mange andre land er det ikke slik for å si det forsiktig.

    * er klar over at det ble satt mange A-Z vaksiner i helsevesenet, men de har nå fått dose nr.2 med mRNA vaksine.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    de andre vaksinene som var blitt brukt i stor utstrekning verden rundt håndterer dette viruset vesentlig dårligere.
    Det kommer litt an på hvordan man ser det, vaksineeffiktivitet kan måles på flere måter. I UK tyder det meste på at AZ er svært effektiv i å hindre at folk havner på sykehus, men noe mindre effektiv målt i milde forløp. Delta-varianten sprer seg nå i all hovedsak blant unge og uvaksinerte i UK, ikke blant de som har fått sine tilmålte stikk med AZ.

    De som har greie på dette har påpekt ganske mange ganger at tallene for effiktivitet ikke er direkte sammenlignbare fordi testene er gjort under ulike forutsetninger. Eksempelvis ble J&J i større grad testet ut mens det var noe hissgere varianter i omløp og generelt mye mer smitte enn hva som var tilfelle når Pfizer og Moderna gjorde sine tester, i tillegg kommer forskjeller i demografi osv. For å få data fort testet man for smitte først og fremst. Man kunne også designet testene for alvorlige forløp og/eller dødsfall, da ville de ulike vaksinene kommet betydelig likere ut. Men det ville tatt vinter og votter før man hadde fått nok data til å konkludere og av opplagte årsaker så var tid en sentral faktor.

    Det beste er rimelig nok om det forhindrer at man blir syk i det hele (og helst ikke kan smitte andre også) men en vaksine som "kun" sløver sykdommen såpass mye at det blir mer som en normal luftveisinfeksjon har også gjort svært mye av jobben.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Enn så lenge handler det for verden totalt sett uansett om antall doser tilgjengelige og ikke (ennå) hva de koster.
    Meget unyansert.

    Vesten nekter å gi slipp på patenten slik at verden ikke kan øke produksjonskapasiteten kraftig. Dette handler selvsagt om økonomi og fortjeneste. Hvis vesten hadde ønsket så kunne verden hatt grisebillige vaksiner og det hadde vært tilgjengelig for flere uker siden, om ikke måneder.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    for noe vanvittig sprøyt.

    Vesten nekter å gi slipp på patenten slik at verden ikke kan øke produksjonskapasiteten kraftig. Dette handler selvsagt om økonomi og fortjeneste. Hvis vesten hadde ønsket så kunne verden hatt grisebillige vaksiner og det hadde vært tilgjengelig for flere uker siden, om ikke måneder.
    Sa jeg ikke at det er antall som er problemet og ikke prisen på de? Om de ble solgt mye billigere, eller endatil gitt bort gratis så ville det uansett ikke blitt produsert flere, det burde vel være ganske opplagt eller hur?

    Av samme grunn er det merkelig at man var så sur på EU som ikke hadde kommet like langt som UK og USA i vaksineringen. Det ekstisterer ikke nok doser til at de kunne ha kommet like langt. Umulig. No can do.

    Minner igjen om at J&J og AZ er non-profit vaksiner nå under pandemien. Så at noen andre skulle gjort det så mye billigere er vanskelig å se. Og å lage mRNA er jævlig vanskelig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sa jeg ikke at det er antall som er problemet og ikke prisen på de? Om de ble solgt mye billigere, eller endatil gitt bort gratis så ville det uansett ikke blitt produsert flere, det burde vel være ganske opplagt eller hur?

    Av samme grunn er det merkelig at man vat så sur på EU som ikke hadde kommet like langt som UK og USA i vaksineringen. Det ekstisterer ikke nok doser til at de kunne ha kommet like langt. Umulig. No can do.
    Ja, og antallet er lavt, fordi vesten ønsker høyest mulig pris og fortjeneste, derav så er prisen hovedproblemet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vaksinene er altså ikke kostbare.

    For Norge sin del så koster 2 vaksiner til absolutt hele befolknigen omtrent det samme som 3 timer av nedstendningen i mars i fjor.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Har disse sluppet patentene så man kan sette opp fabrikker verden over? Hvis ikke så hjelper de ikke så mye at det er non-profit.
    Det ville vel ikke være noen som helst driver for et firma å utvikle en nye vaksineteknologi, dersom de ikke hadde noen mulighet til å tjene penger på det?
    Har selv jobbet i firmaer som leverer ny og svært nødvendig teknologi til verden, og selv om entusiasme er en del av konseptet, vil det aldri bli gjennomført dersom ikke det ligger en mulig fet belønning i det fjerne.
    Dersom ingen firmaer med ressurser og kunnskap hadde lagt ned så mye energi i disse vaksinene, hvem skulle da gjort det? Det ser ut som om du innbiller deg at litt vaksineproduksjon er rene venstrehåndsarbeidet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det som uroer meg mest nå, er de to prosentene i Oslo som har valgt å ikke ta vaksinene…selv er jeg ferdigvaksinert for nesten en måned sia..👍
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Det som uroer meg mest nå, er de to prosentene i Oslo som har valgt å ikke ta vaksinene…selv er jeg ferdigvaksinert for nesten en måned sia..👍
    Hva med de ~16% som ikke en gang blir tilbydt vaksine på nåværende tidspunkt da? (Aka barn og ungdom under 18 år)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nå er det kjørt. Vi kommer alle til å dø. Game over.

    Når dette er breaking news på forsiden så står det relativt dårlig til. Pressemedling skal det komme endatil, men ikke før kl 14. Her må man velge sine ord med omhus. Tenk det, en liten glipp på setting av millioner av vaksiner totalt.

    kongsvinger.JPG
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Hadde de holdt kjeft så hadde trua fortsatt vært der og det hadde sikkert virket.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ser at det er en pressekonferanse 1300, vi kan visstnok åpne opp mer, sannsynligvis til stor glede for alle og enhver.


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn