Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke sammenliknes. P-piller gir en minimal økt absolutt risiko for blodpropp - betydelig større relativ risikoøkning (som er det som blir slått opp i media med ujevne mellomrom). Antall blodpropper er uansett mikroskopisk av hva man vil se dersom ingen bruker p-piller og man nødvendigvis får svært mange graviditeter som er enormt mye større risikofaktor for blodpropper. I tillegg er det en klar hensikt med medisinen.

    J&J-vaksinen har ingen medisinsk hensikt i dagens smittesituasjon der Pfeizervaksinen er kun uker frem i tid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Så lenge de skriver ut resepter på P-piller i hopetall, viser de med all mulig tydelighet at den sjansen er de mer enn villige til å ta.
    Dette er jo tullball. For en ung kvinne har det mye større konsekvenser å bli uønsket gravid enn det er å få kåråna uansett hvordan man snur eller vender på det. Det er altså et legemiddel med en klart definert nytte. Muligheten til å knulle uten at mannen eller mennene bruker kondom, om du vil. Om man ikke har tenkt å knulle så trenger man heller ikke p-piller. Det er mye vanligere for en ung kvinne å knulle enn det er for en ung kvinne i Norge å få kåråna.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13


    Jussen her er vel ytterst tvilsom?

    Her har vi noe vi kan ta til retten, fremfor disse karantene hytteeierne ikke tolererte.

    Hvordan kan de nekte russ å kjøre buss? Rutebusser kjører fortsatt. Turister kan kjøre Norge rundt. Men er du 18 år så har du forbud mot å befinne deg i en buss.
    Kanskje ikke like "stas" å flagge at Raymond har besluttet akkurat det samme, eller...?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Bærum har i praksis også forbydd russedress, eller hva de nå ser for seg, siden det heller ikke er lov med sosiale samlinger i russefeiringen der. Det må være en av de merkeligste forskriftene som noen gang er vedtatt noe sted i Norge i moderne tid.

    Jeg tviler på de har tenkt spesielt mye gjennom dette, men det kan nå se ut som om det f.eks er forbudt å samles 10 russ fra en klasse i en park i Bærum for å drekka seg fulle. Men de 10 f.eks ikke har på seg russedressen så er det ikke så lett å se hvordan noen skal mene at dette er ledd i en russefeiring, med mindre noen som kjenner de sladrer da, men da blir det litt ord mot ord. De festende kan jo bare si at det f.eks er vennefest eller deler-av-klasse-festen og enhver likhet med at de er på samme russebuss er helt tilfeldig.

    Det kommer nesten garantert aldri til å bli gitt noe forelegg på dette og at noen i Bærum vil godta dette er enda mindre sannsynelig.

    Jeg er i alle fall glad jeg ikke er politijurist i disse tider, de tror jeg trenger mye brennevin for å takle alt det merkelige som kommer.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Her er det noe jeg ikke har fått med meg, er det fortsatt russetid?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En russebuss er en rullende Ischgl-afterski. Smittebærer-generator. De blir ikke særlig syke selv kanskje, men foreldrene som betaler for moroa, samt foreldrene til fjortisene som ikke skulle vært på bussen, etc, blir gjerne slått ut for en uke eller to.

    Men å forby sosialisering utendørs i russeklær. Yadda.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Kan ikke sammenliknes. P-piller gir en minimal økt absolutt risiko for blodpropp - betydelig større relativ risikoøkning (som er det som blir slått opp i media med ujevne mellomrom). Antall blodpropper er uansett mikroskopisk av hva man vil se dersom ingen bruker p-piller og man nødvendigvis får svært mange graviditeter som er enormt mye større risikofaktor for blodpropper. I tillegg er det en klar hensikt med medisinen.

    J&J-vaksinen har ingen medisinsk hensikt i dagens smittesituasjon der Pfeizervaksinen er kun uker frem i tid.
    • Den absolutte risikoen for blodpropp hos 20-årige kvinner som ikke bruker p-piller, er 1-2 tilfeller per 10 000
    • Ved bruk av andregenerasjons p-piller er risikoen tre ganger større, 3–6 tilfeller per 10 000
    • Ved bruk av fjerdegenerasjons p-piller er den seks ganger større, 6-12 tilfeller per 10 000
    (Kilde: Forskning.no)

    Hvordan ser dette ut sammenlignet med en vaksineindusert risiko på 1:100 000?

    Ellers ser jeg dine poenger, og jeg er ikke motstander av P-piller på noe plan, bortsett fra at jeg synes risiko burde være likere fordelt mellom kjønnene
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Noen som vet aldersfordeling på de som havner på sykehus med Covid i disse dager?
    Ettersom vi stort sett har vaksinert risikogruppene, lurer jeg på om det er unge eller eldre som nå ligger på sykehus, finner intet om det i tallmaterialet.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    • Den absolutte risikoen for blodpropp hos 20-årige kvinner som ikke bruker p-piller, er 1-2 tilfeller per 10 000
    • Ved bruk av andregenerasjons p-piller er risikoen tre ganger større, 3–6 tilfeller per 10 000
    • Ved bruk av fjerdegenerasjons p-piller er den seks ganger større, 6-12 tilfeller per 10 000
    (Kilde: Forskning.no)

    Hvordan ser dette ut sammenlignet med en vaksineindusert risiko på 1:100 000?

    Ellers ser jeg dine poenger, og jeg er ikke motstander av P-piller på noe plan, bortsett fra at jeg synes risiko burde være likere fordelt mellom kjønnene
    Jepp. Relativ risiko er kanskje firedoblet (som er den typiske tabloide overskriften), mens absolutt risiko er uansett så lavt at det ikke har praktisk betydning. Vi er nok ikke uenig i dette og for så vidt heller ikke i at risikoen for J&J er svært lav. Jeg mener vel egentlig at både denne og AZ burde vært gitt i vaksinasjonsprogrammet.

    Slik situasjonen er nå, må man imidlertid har resept av en lege som da skal se en indikasjon for å skrive ut en medisin som ingen anbefaler for en sykdom med svært lav sannsynlighet i tillegg til at alle vil være tilbudt et bedre alternativ om noen få uker. Jeg tviler på at noen vil skrive resept på dette og tror de fleste ønsker å holde seg langt unna problemstillingen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Noen som vet aldersfordeling på de som havner på sykehus med Covid i disse dager?
    Ettersom vi stort sett har vaksinert risikogruppene, lurer jeg på om det er unge eller eldre som nå ligger på sykehus, finner intet om det i tallmaterialet.
    Jeg tror ikke dette publiseres i Norge. Har i alle fall aldri sett det utover referert nå og da fra Helsedir / FHI.

    Det ligger en god oversikt for Sverige, men de har hatt noe datainnbrudd så tallene er ikke oppdaterte lengre enn til og med uke 18, altså første uka i mai og det begynner jo å bli en stund siden.

    Ligger her
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    hvordan er det for oss gamlinger som er fullvaksinert; kommer vi inn i sverige for harrytur/poste restante og tilbake igjen uten karantene?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    hvordan er det for oss gamlinger som er fullvaksinert; kommer vi inn i sverige for harrytur/poste restante og tilbake igjen uten karantene?
    Tror du fortsatt må ha karantene, men kan ta den hjemme, og kan teste deg ut av den etter tre dager.
     

    jan_eriks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    117
    Ok. Dilemma: Jeg får min første shot i morra med medisin. Jonas (russ på 19 år) ligger hjemme med feber og halsvondt. Ingen i nærheten er smittet. Jeg vil helst unngå å få vaksine hvis jeg er syk men hvordan angriper jeg dette?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Ok. Dilemma: Jeg får min første shot i morra med medisin. Jonas (russ på 19 år) ligger hjemme med feber og halsvondt. Ingen i nærheten er smittet. Jeg vil helst unngå å få vaksine hvis jeg er syk men hvordan angriper jeg dette?
    Få testet Jonas fort som bare det. Er du i tvil så er det ikke tvil.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Rene flaggdagen, fått vaksinetime på fredda'n! :) Dose 2 i august.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ok. Dilemma: Jeg får min første shot i morra med medisin. Jonas (russ på 19 år) ligger hjemme med feber og halsvondt. Ingen i nærheten er smittet. Jeg vil helst unngå å få vaksine hvis jeg er syk men hvordan angriper jeg dette?
    I Oslo får du svar veldig raskt, har tatt test kl 19 og hatt svaret tidlig neste morgen.

    Har brukt den drive-in-saken på Bryn, der kan man også møte opp uten time men du får time veldig fort på nett.

    Om du ikke bor i Oslo aner jeg ikke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Enig i dette.
    Siterer jusprofessoren;

    - Selv om politiet skulle ilegge russ bot, tror jeg neppe påtalemyndigheten vil gå videre med saken hvis noen nekter å vedta den, sier hun.

    Det er jo helt klart et ulovlig forbud, som aldri vil medføre noen straffereaksjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Får se om russen tar bussen, da ikke russebussen, til en annen kommune. Hopper på bussen, altså russebussen der, og ruller lovlig. Før man vet ordet av det så er det rulleforbud i hele Viken og tilstøtende len.

    Det er lov å rulle i Asker meldes det. Det er jo ikke så langt fra Oslo eller Bærum til Asker akkurat. Jeg kan ikke så mye om rulling men antar at det er av underordnet betydning hvor det faktisk rulles siden det er selve rullingen som er det sentrale.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    5 nye smittede i Trondheim, 5 innlagte i Trøndelag. Trondheim kommune utsatte til i morgen med å avgjøre forlengelse av 5b- tiltakene, men signalene er at situasjonen er svært alvorlig så forlengelse er svært sannsynlig.....

    Forholdsmessighet er nok kun et fancy ord.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ok. Dilemma: Jeg får min første shot i morra med medisin. Jonas (russ på 19 år) ligger hjemme med feber og halsvondt. Ingen i nærheten er smittet. Jeg vil helst unngå å få vaksine hvis jeg er syk men hvordan angriper jeg dette?
    Hvis du har et mistenkt koronatilfelle i din hustand så skal du muligens avvises i døra til vaksineringslokalet, grunnet smittefare til helsepersonellet og andre. De stiller kontrollspørsmål før man får lov til å gå inn.

    Mulige løsningforslag:
    1) ring helsevesenet og forklar situasjonen og be om veiledning rundt din vaksineringstime i morgen.
    2) Få korona-testet din sønn asap og slik få svar på prøven før din time i morgen.
    2b) ta gjerne en test selv også.

    (3. gjøre intet, satse på at du ikke er koronasmittet og gå på vaksineringsstasjonen i morgen. Tar du feil risikerer du å smitte helsepersonell og andre (alle risikogrupper er ikke ferdigvaksinert.))
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Utstuderte og komplette rasshøl får også behandling, gitt at de har loppet nok penger av de ukritiske troende så de har skaffet seg en så god forsikring at de ikke risikerer å bli betegnet som dumme.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet aldersfordeling på de som havner på sykehus med Covid i disse dager?
    Ettersom vi stort sett har vaksinert risikogruppene, lurer jeg på om det er unge eller eldre som nå ligger på sykehus, finner intet om det i tallmaterialet.
    Det er vel nesten ingen på sykehus med kåråna for tiden tror jeg :ROFLMAO:
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    I Oslo får du svar veldig raskt, har tatt test kl 19 og hatt svaret tidlig neste morgen.

    Har brukt den drive-in-saken på Bryn, der kan man også møte opp uten time men du får time veldig fort på nett.

    Om du ikke bor i Oslo aner jeg ikke.
    Også kommunal drop-in/walk-in testing på Adamstuen ved Lindern Hageby. Åpent til 21.

    Ellers så gjennomfører vel de fleste privatklinikker både PCR og hurtigtest for en 1000-lapp (hvorfor folk tyr til disse i Oslo skjønner jeg ingenting av)
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Også kommunal drop-in/walk-in testing på Adamstuen ved Lindern Hageby. Åpent til 21.

    Ellers så gjennomfører vel de fleste privatklinikker både PCR og hurtigtest for en 1000-lapp (hvorfor folk tyr til disse i Oslo skjønner jeg ingenting av)
    Fordi kommunen ikke tilbyr den attesten man trenger for å reise, det er det bare de private testaktørene som gjør.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nok en gang er det ungdommen som må vise hvor absurd situasjonen er. Knapt noen blir alvorlig syke lengre, dødsfall er fraværende. Faktisk så fraværende at vi fra i går til i dag har opplevd en mirakuløs oppstandelse; antall dødsfall var i går 785, i dag 784- i følge VGs oversikt. Dette er på linje med både min daglige oppstandelse og Jesus (selv om han bare utførte mirakelet én gang- pingle!)

    Heia russen!
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Jeg synes lars-erik oppfører seg som en nyttig idiot ved å heie på risikoadferd. Covid-19 er ikke, og har aldri vært uskyldig. Jeg mener det er viktig for både russ og andre å bidra til en fortsatt god trend. Samtidig som jeg mener at myndighetenes lek med rettsstatlige prinsipper er mer enn bare litt utfordrende.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes lars-erik oppfører seg som en nyttig idiot ved å heie på risikoadferd. Covid-19 er ikke, og har aldri vært uskyldig. Jeg mener det er viktig for både russ og andre å bidra til en fortsatt god trend. Samtidig som jeg mener at myndighetenes lek med rettsstatlige prinsipper er mer enn bare litt utfordrende.
    He,he;du ser altså ikke hverken ironien eller det absurde.

    Når alvorlig sykdom og død er bortimot fraværende- grunnet vaksine, så er sterkt inngripende tiltak meningsløst. Derfor heia russen. Smitte er ingen sykdom.

    I tillegg setter man begrensninger på en gruppe der alvorlig sykdom og død har vært fraværende- hele tiden. Derimot har man mer lemplighet med utenlandsreiser; det er "ikke anbefalt". Så da blir det nok en sommer og muligens høst med begrensninger for de unge, mens foreldrene reiste til syden.

    Derfor, nok en gang; Heia russen!
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    He,he;du ser altså ikke hverken ironien eller det absurde.

    Når alvorlig sykdom og død er bortimot fraværende- grunnet vaksine, så er sterkt inngripende tiltak meningsløst. Derfor heia russen. Smitte er ingen sykdom.
    Det er vi enige om.
    Men du ser ikke ut til å begripe konseptet med hvorfor man ønsker å begrense smittespredning.

    Jeg er sterkt kritisk til jussen i det stat og kommuner fremlegger av "forbud" for tiden, mens jeg anser dine heiarop til risikoadferd som fullstendig kunnskapsløse.

    Det er viktig å holde på en sterkt moderert sosial omgang en stund til, men akkurat det kan ikke bryte med grunnleggende prinsipper i en rettsstat. Henstillinger er fint, lovpålegg er i beste fall fullstendig misforstått.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vi enige om.
    Men du ser ikke ut til å begripe konseptet med hvorfor man ønsker å begrense smittespredning.

    Jeg er sterkt kritisk til jussen i det stat og kommuner fremlegger av "forbud" for tiden, mens jeg anser dine heiarop til risikoadferd som fullstendig kunnskapsløse.

    Det er viktig å holde på en sterkt moderert sosial omgang en stund til, men akkurat det kan ikke bryte med grunnleggende prinsipper i en rettsstat. Henstillinger er fint, lovpålegg er i beste fall fullstendig misforstått.
    Les resten av innlegget mitt, der jeg begrunner mer.

    Risikoadferd? For hva? Smitte, regner jeg med. Det er vel bortimot uinteressant. Det interessante er antall alvorlig syke og døde. Og om det antallet forsvarer inngripende tiltak, noe det slett ikke gjør.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.170
    Antall liker
    693
    Torget vurderinger
    1
    Risikoadferd? For hva? Smitte, regner jeg med. Det er vel bortimot uinteressant. Det interessante er antall alvorlig syke og døde. Og om det antallet forsvarer inngripende tiltak, noe det slett ikke gjør.
    Finner du støtte til dette synet innen legestanden?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Risikoadferd? For hva? Smitte, regner jeg med. Det er vel bortimot uinteressant. Det interessante er antall alvorlig syke og døde. Og om det antallet forsvarer inngripende tiltak, noe det slett ikke gjør.
    Lurer litt på prinsippet ditt.
    Er det slik at holdningen din til begrensinger, restriksjoner, reguleringer osv generelt i samfunnet er knyttet til risiko vs tiltak, eller gjelder det kun corona?
    Eller er det rett og slett fordi vi har en høyrestyrt regjering?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er selvsagt knyttet til at inngripende tiltak aldri må bli det vanlige. De var knyttet til frykt for overbelastning på sykehus. Nå er alvorlig sykdom og død på et minimum, og har vært det svært lenge. Da er begrunnelse for inngripende tiltak ikke-eksisterende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn