Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    ^ men du ser at eskakt det samme skjedde for ganske nøyaktig et år siden regner jeg med?

    De estimerer vel at et sted i overkant av 20% av svenskene har hått kåråna så vidt jeg vet. Dvs at i Sverige nå så utgjør (del)vaksinerte en klart større andel av befolkningen enn de som har immunitet ettter gjennomgått infeksjon.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om det er eksakt det samme som skjer er vel ikke helt sikkert, men sommer og sol hjalp godt i fjor.

    Uansett er det jo slik at de landene som har hatt mye smitte nå ser ut til å komme ut av det. USA, UK, Frankrike, Italia og Sverige. Innrømmer glatt at immuniteten var mye lengre unna enn jeg trodde i fjor, men det er jo ikke slik at den er like langt unna hele tiden.

    Og som jeg har kommentert før - så har vi her et problem med et "terskelnivå" for hvor mye smitte TISK strategien tåler. Så mens de andre landene kan la smitten brenne ut (Med fallende tall for sykdom og død) - så ser det ut til at vi her til lands kommer til å fortsette med titlak for å hele tiden holde smitten under 500,-/dagen - og det kan bli ganske langvarig.

    Regjeringen vil gjerne gi inntrykk at vi har så lite tiltak i Norge, men det er ganske strengt her på bruket nå.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Slutt mrd sytinga. Litt slakk aktivitet og munnbind får folk tåle!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Uansett er det jo slik at de landene som har hatt mye smitte nå ser ut til å komme ut av det. USA, UK, Frankrike, Italia og Sverige. Innrømmer glatt at immuniteten var mye lengre unna enn jeg trodde i fjor, men det er jo ikke slik at den er like langt unna hele tiden.

    Og som jeg har kommentert før - så har vi her et problem med et "terskelnivå" for hvor mye smitte TISK strategien tåler. Så mens de andre landene kan la smitten brenne ut (Med fallende tall for sykdom og død) - så ser det ut til at vi her til lands kommer til å fortsette med titlak for å hele tiden holde smitten under 500,-/dagen - og det kan bli ganske langvarig.
    Om vi tar 20% av befolkningen i Sverige har hatt corona for god fisk, og antar 0 overlapp med de vaksinerte så er det nå fremover, for Norges del, snakk om ca to ukers vaksinasjon for å ta igjen "forspranget" sverige har på immunitet så det hjelper ikke veldig mye sånn sett. Smittespredningen, selv under peak corona er ganske laber sammen med vaksinetempoet nå fremover.

    Så summa summarum ligger Norge 2-3 uker bak Sverige i immunitet. Vil øke litt siden vi ikke bruker AZ mens Sverige gjør det, men det gjør heller ikke det helt store utslaget.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vi skal altså ikke følge den planlagte gjenåpningsplanen - fordi vi skal avvente effekten av langhelgen og 17 mai.

    Den langhelgen/russetid/17. mai + vårvær og at det kom til å bli mer folk ute, mer fest, mer sosialt har i grunn vært kjent for meg en god stund. Men det kom altså som en overraskelse på Regjeringen.

    https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=64420

    MOn tro om det blir fint vær nå pinshelgen også - dak na man jo drøye litt til.
    Jeg tror det er klokt å ha bremsene litt på i disse ferie/maidagene. Ikke minst for å stimulere folk til å holde litt igjen, slik at vi unngår en ny bølge fram mot sommeren. Raymond tar samme forbehold, av en god grunn. Vårslippet i år kan bli en stor greie etter lockdown, og det er nok en fordel å vaskinere flere før man slipper for mye opp.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det kan da ikke være noen bombe at regjeringens strategi er å tvære ut "gjenåpningen" (jeg få lov til å klemme noen igjen allerede før sommeren, hurra!) så lenge det bare går.

    Det finnes absolutt ingen vilje til å slakke av på strenge tiltak så lenge befolkningen finner seg i det, jfr. spørreundersøkelsen publisert i går, "folk flest" synes gjenåpningstempoet er riktig.

    Og i mellomtiden kan vi jo la oss underholde av ordførerkrangler om skeivdeling av (manglende) vaksinedoser.....

    Mvh
    Mener å ha lest at vi får sånn ca. 4 mill flere vaksine doser i løpet av sommeren, dette betyr at tiltakene vil vare lenge.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om vi tar 20% av befolkningen i Sverige har hatt corona for god fisk, og antar 0 overlapp med de vaksinerte så er det nå fremover, for Norges del, snakk om ca to ukers vaksinasjon for å ta igjen "forspranget" sverige har på immunitet så det hjelper ikke veldig mye sånn sett. Smittespredningen, selv under peak corona er ganske laber sammen med vaksinetempoet nå fremover.

    Så summa summarum ligger Norge 2-3 uker bak Sverige i immunitet. Vil øke litt siden vi ikke bruker AZ mens Sverige gjør det, men det gjør heller ikke det helt store utslaget.
    20% forutsetter at Sverige og Norge har hatt omtrent samme forhold registrerte/uregistrerte smittede - det synes for meg litt lavt for Sverige sin del.

    Uansett - så vil jeg tro at Svenskene nå vil kunne slippe opp mye i sommer - og ved hjelp av vaksinenasjonsprogrammet - så vil de være fullvaksinert til høsten.

    Så frykter jeg at vi i Norge vil leve med langt mer smitteverntitlak en god stund fremover. Jeg tror ikke vi følger Danmark som verdsetter gjenåpning høyt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    20% forutsetter at Sverige og Norge har hatt omtrent samme forhold registrerte/uregistrerte smittede - det synes for meg litt lavt for Sverige sin del.
    Det er basert på antistofftester som var referert her om dagen, det er en del høyere i Stockholm og en del lavere på bøgda, men snittet lå så vidt over 20% om jeg husker korrekt. Uansett om det er 20 eller 30 så er det ikke snakk om veldig mye forskjell nå, det vaksineres 7-8% av den voksne befolkningen i uka nå fremover.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er basert på antistofftester som var referert her om dagen, det er en del høyere i Stockholm og en del lavere på bøgda, men snittet lå så vidt over 20% om jeg husker korrekt. Uansett om det er 20 eller 30 så er det ikke snakk om veldig mye forskjell nå, det vaksineres 7-8% av den voksne befolkningen i uka nå fremover.
    Så vidt jeg forstår så forsvinner antistoffene fra blodet etter noen måned og fanges ikke opp av disse antistofftestene - så de gir et bilde av hvor mange som har vært smittet de siste 3-6 månedene vil jeg tro.

    Ellers er jeg ikke uenig i at det går unna med vaksinering - så litt usikker på hva vi er uenig om.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Svært mange innlagte nå, skyhøye daglige dødsfall.

    Smitte i Norge, etter at de eldste og risikogruppene er vaksinert, er nok svært alvorlig.

    Heia russen 🤘
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mener å ha lest at vi får sånn ca. 4 mill flere vaksine doser i løpet av sommeren, dette betyr at tiltakene vil vare lenge.
    Vel, tiltakene har vart lenge allerede, og du er åpenbart mer optimistisk enn meg vedr. vaksinering.

    De skal jo settes, disse vaksinene, og selv om kommunene oppbemanner for å ta unna vaksineringen i fellesferien, er det jo adskillig mer tvilsomt om pasientene henger rundt hjemme på den tiden.

    I tillegg er FHI fremdeles ikke kommet til noen konklusjon om at vaksinering hjelper mhp. immunitet. Så når regjeringen henviser til FHI når de tviholder på lockdown, ser jeg mørkt både på sommeren og langt utpå høsten.

    mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Smitte" har blitt til "sykdom", både hos regjeringen og flertallet i befolkningen. Så tiltak vil vedvare lenge, noe FHI har sagt ved flere anledninger.

    På Snåsa, derimot, har de tydeligvis en litt annen tilnærming. Ved flere tilfeller har visstnok folk samlet seg i enorme horder- på langt over 10 personer- hele 20 har det vært rapportert om. Kommunens respons er ikke å anmelde, da man mener det ikke er hensiktsmessig.

    Kjettere, kommunetoppene på Snåsa.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Vel, tiltakene har vart lenge allerede, og du er åpenbart mer optimistisk enn meg vedr. vaksinering.

    De skal jo settes, disse vaksinene, og selv om kommunene oppbemanner for å ta unna vaksineringen i fellesferien, er det jo adskillig mer tvilsomt om pasientene henger rundt hjemme på den tiden.

    I tillegg er FHI fremdeles ikke kommet til noen konklusjon om at vaksinering hjelper mhp. immunitet. Så når regjeringen henviser til FHI når de tviholder på lockdown, ser jeg mørkt både på sommeren og langt utpå høsten.

    mvh
    Tror vi er sånn noenlunde på samme spor jeg. :cool:

    Testen blir når alle som vil/kan har fått seg vaksine og samtidig får to tilfeller med smitte i en bygd vi ikke har hørt om før, hva skjer da? Som det sies, smitte er blitt den store sykdommen. Håper ikke at det finnes noen som mener at vi må utrydde viruset før vi åpner helt opp. Da kan det bli artig fremover.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Hvordan kan man si at strategien hadde vært helt riktig I februar, når FHI har vært så tydelig på at risikogruppene bør vaksineres før en skjevfordeling?
    FHI 22. Februar:

    Både matematisk modellering på fylkesnivå og enklere beregninger på kommunenivå viser at en geografisk skjevfordeling til områder med høyt smittetrykk over tid sannsynligvis kan gi netto helsegevinster i form av å redusere antall infeksjoner, sykehusinnlegger og dødsfall nasjonalt. Gevinsten er liten når reproduksjonstallet R er forholdsvis lavt (i den matematiske modelleringen mellom 0,8 og 1), men øker ved økt smittespredning (modellert med en R mellom 1,1 og 1,3). Gevinsten vil også øke dersom nye varianter viser seg å gi større andel sykehusinnleggelser og dødsfall. Det er usikkerhet knyttet til den videre utviklingen av epidemien, men utfra en smittevernfaglig vurdering er det grunn til å vektlegge risikoen for økt smittespredning som grunnlag for en anbefaling om geografisk skjevfordeling. I sum mener FHI at det er flere argumenter som taler for en geografisk målretting av fordeling av vaksiner for en periode, og Folkehelseinstituttet anbefaler derfor en endring av vaksinestrategien som reflekterer dette.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    FHI 22. Februar:

    Både matematisk modellering på fylkesnivå og enklere beregninger på kommunenivå viser at en geografisk skjevfordeling til områder med høyt smittetrykk over tid sannsynligvis kan gi netto helsegevinster i form av å redusere antall infeksjoner, sykehusinnlegger og dødsfall nasjonalt. Gevinsten er liten når reproduksjonstallet R er forholdsvis lavt (i den matematiske modelleringen mellom 0,8 og 1), men øker ved økt smittespredning (modellert med en R mellom 1,1 og 1,3). Gevinsten vil også øke dersom nye varianter viser seg å gi større andel sykehusinnleggelser og dødsfall. Det er usikkerhet knyttet til den videre utviklingen av epidemien, men utfra en smittevernfaglig vurdering er det grunn til å vektlegge risikoen for økt smittespredning som grunnlag for en anbefaling om geografisk skjevfordeling. I sum mener FHI at det er flere argumenter som taler for en geografisk målretting av fordeling av vaksiner for en periode, og Folkehelseinstituttet anbefaler derfor en endring av vaksinestrategien som reflekterer dette.
    Men dette ble jo fulgt opp, leser man neste avsnitt så er dette snakk om den beskjedne skjevfordelingen på 20%. Dette ble jo innført.

    Det som kom igår, og som avislederen kommenterer er jo av en helt annen størrelsesorden.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Men dette ble jo fulgt opp, leser man neste avsnitt så er dette snakk om den beskjedne skjevfordelingen på 20%. Dette ble jo innført.

    Det som kom igår, og som avislederen kommenterer er jo av en helt annen størrelsesorden.
    Ta `an ett hakk opp, så ser du at det er helt logisk og konsekvent: Først fikk Østlendingene alle de statlige arbeidsplassene, så fikk de alle veiene, og nå får de alle vaksinene. 😃

    mvh
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det mest riktige er selvfølgelig å gi flest vaksiner der det ikke er smitte, de har vært flinke og fortjener jo å bli premiert for flinkheten. De dumme østlendingene som ikke har greid å holde avstand burde ikke bli premiert for slappheten sin. De burde fått vaksiner til slutt. Dette er logikken hos enkelte ute i provinsen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Misunnelse?
    For at man fra første stund har ment at det eneste rettferdige og logiske var at Oslo og østlandet skulle få langt flere vaksiner enn resten av landet? Derfor kaller jeg det heller ikke "skjevfordeling", men rettferdig fordeling.

    Dette har ingenting som helst med misunnelse å gjøre, derimot har det med manglende logikk, politisk feighet og fraværende evne til å legge alternative planer.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Vel, det man kommenterte var lederen i avisa, ikke alt handler om deg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kankje karsken ikke beskytter likevel?
    Ja, det er skrekkelige tilstander i både Nidaros og resten av pølen Trøndelag. Det er overfylt på sykehusene; hele 0 innlagte. Og helt uvirkelige 4 fra jul til dags dato. Et dødsfall i samme periode også. Hvordan dette skal gå, vites ikke. Men det går selvfølgelig rett til helvete.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Rene ord for penga her.


    Et innenlands vaksinepass er ikke smittevernfaglig begrunnet, mener han.

    - Det er et politisk veivalg. Når flere og flere blir vaksinert, er det ikke behov for et pass som viser hvem som er, og ikke er, vaksinert. Det åpner for en skummel utvikling. I neste omgang kan det være et hjertepass for å få kjøre karusell. Eller et pass for å vise at du er kreftfri. Teknologien setter ingen grenser - det må mennesker gjøre, sier han.

    «Forslaget bryter med Grunnloven, EMK (Den europeiske menneskerettskonvensjon, red.anm.) og EØS-avtalen når ikke Stortinget skal fastsette absolutte krav til hva et sertifikat skal brukes til og hva det ikke kan brukes til», heter det i det 15 sider lange høringssvaret fra Graver og kollegene, som er gjengitt i en kronikk i Advokatbladet.

    Til Dagbladet forklarer Graver at de mener lovforslaget bryter med Grunnloven fordi det foreslås at det er Helse- og omsorgsdepartementet som skal fastsette hvordan et coronasertifikat skal brukes.

    - Vi mener at det er Stortinget, og ikke departementet, som skal fastsette hva coronasertifikatet skal brukes til, og hva det ikke skal kunne brukes til. Dersom det er departementet som skal fastsette disse reglene i coronaforskriften, anser vi det som er et brudd på Grunnloven, sier Graver.
    ..........
    Coronapass er djevelens verk; dele ut goder til de "beskyttede", mens de "ubeskyttedde" nektes. En livsfarlig tanke. (mitt tillegg)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Jeg har vaccinepas fra imorgen forventer jeg at danske myndigheder vedtager.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    "Smitte" har blitt til "sykdom", både hos regjeringen og flertallet i befolkningen. Så tiltak vil vedvare lenge, noe FHI har sagt ved flere anledninger.
    Er du smittet så blir du syk. Nå er det jo slik at noen blir veldig syke, mens andre knapt merker sykdommen. Felles for de alle er at de kan smitte andre, og da kan det hende at utfallet blir fatalt. I distriktet her har endel ungdommer, som nesten ikke hadde sykdomstegn, smittet sine foreldre som har blitt meget syke.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikkje naudsynt med coronapass, enklare å gje folk ansvaret om dei smitter andre.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Rene ord for penga her.


    Et innenlands vaksinepass er ikke smittevernfaglig begrunnet, mener han.

    - Det er et politisk veivalg. Når flere og flere blir vaksinert, er det ikke behov for et pass som viser hvem som er, og ikke er, vaksinert. Det åpner for en skummel utvikling. I neste omgang kan det være et hjertepass for å få kjøre karusell. Eller et pass for å vise at du er kreftfri. Teknologien setter ingen grenser - det må mennesker gjøre, sier han.

    «Forslaget bryter med Grunnloven, EMK (Den europeiske menneskerettskonvensjon, red.anm.) og EØS-avtalen når ikke Stortinget skal fastsette absolutte krav til hva et sertifikat skal brukes til og hva det ikke kan brukes til», heter det i det 15 sider lange høringssvaret fra Graver og kollegene, som er gjengitt i en kronikk i Advokatbladet.

    Til Dagbladet forklarer Graver at de mener lovforslaget bryter med Grunnloven fordi det foreslås at det er Helse- og omsorgsdepartementet som skal fastsette hvordan et coronasertifikat skal brukes.

    - Vi mener at det er Stortinget, og ikke departementet, som skal fastsette hva coronasertifikatet skal brukes til, og hva det ikke skal kunne brukes til. Dersom det er departementet som skal fastsette disse reglene i coronaforskriften, anser vi det som er et brudd på Grunnloven, sier Graver.
    ..........
    Coronapass er djevelens verk; dele ut goder til de "beskyttede", mens de "ubeskyttedde" nektes. En livsfarlig tanke. (mitt tillegg)
    Enig med Graver i dette.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Rene ord for penga her.


    Et innenlands vaksinepass er ikke smittevernfaglig begrunnet, mener han.

    - Det er et politisk veivalg. Når flere og flere blir vaksinert, er det ikke behov for et pass som viser hvem som er, og ikke er, vaksinert. Det åpner for en skummel utvikling. I neste omgang kan det være et hjertepass for å få kjøre karusell. Eller et pass for å vise at du er kreftfri. Teknologien setter ingen grenser - det må mennesker gjøre, sier han.

    «Forslaget bryter med Grunnloven, EMK (Den europeiske menneskerettskonvensjon, red.anm.) og EØS-avtalen når ikke Stortinget skal fastsette absolutte krav til hva et sertifikat skal brukes til og hva det ikke kan brukes til», heter det i det 15 sider lange høringssvaret fra Graver og kollegene, som er gjengitt i en kronikk i Advokatbladet.

    Til Dagbladet forklarer Graver at de mener lovforslaget bryter med Grunnloven fordi det foreslås at det er Helse- og omsorgsdepartementet som skal fastsette hvordan et coronasertifikat skal brukes.

    - Vi mener at det er Stortinget, og ikke departementet, som skal fastsette hva coronasertifikatet skal brukes til, og hva det ikke skal kunne brukes til. Dersom det er departementet som skal fastsette disse reglene i coronaforskriften, anser vi det som er et brudd på Grunnloven, sier Graver.
    ..........
    Coronapass er djevelens verk; dele ut goder til de "beskyttede", mens de "ubeskyttedde" nektes. En livsfarlig tanke. (mitt tillegg)
    dette er da ut fra normal logikk. som tidligere påpekt, så er det ikke styresmaktenes logikk. den ser slik ut:

    #26.122
    #26.157
    det er nulltoleransen og helsefascismens logikk.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er du smittet så blir du syk. Nå er det jo slik at noen blir veldig syke, mens andre knapt merker sykdommen. Felles for de alle er at de kan smitte andre, og da kan det hende at utfallet blir fatalt. I distriktet her har endel ungdommer, som nesten ikke hadde sykdomstegn, smittet sine foreldre som har blitt meget syke.
    Du er slett ikke syk om du er smittet. Du er syk, dersom du har sykdomstegn. Og etter at de eldste og risikogruppene er vaksinert, er faren for alvorlig sykdom og død minimal.

    Da er inngripende tiltak meningsløst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn