Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.005
    Antall liker
    13.487
    Det gjelder jo alle barn og unge, uansett hvordan de bor...?
    Ja, men et smittet barn i en storfamilie genererer fort betydelig flere tilfeller enn noen som bor i en husholdning på fire og foreldrene kan ikke ha hjemmekontor osv. Det er en relevant diskusjon om grunnen til høy smitte blant innvandrere er kulturell, genetisk, sosio-økonomisk eller en kombinasjon av disse. Svaret er vel at ingen mener å sitte på fasiten ( Bx gjør tydeligvis så de som sysler med det er sikkert interesserte i fasit). Jeg har ikke spisskompetanse i sosial omgagsformr blant innvandrere i Groruddalen om dagen, men kanskje Bx har siden det er anvist klar skivebom?

    Multigenerasjonshusholdninger ble jo brukt som en delforklaring på hvorfor det gikk så ille i Italia, men det har man kanskje allerede glemt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.731
    Antall liker
    28.458
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp, jeg leste at 17 millioner mennesker er vaksinert med Astra Zeneca. Bivirkninger hos 13 stk må vel være veldig veldig lite. Faktisk ganske mye mindre enn de som i snitt får blodpropper. Kanskje vaksinen til og med hjelper mot blodpropper :ROFLMAO:
    -Og jeg har t.o.m. blingset på kalkulatoren. Det riktige tallet er et tilfelle av alvorlig bivirkning pr. 1,3 millioner vaksinerte.

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det der er det man kaller en skivebom. Det er vel ikke familiene inne i leilighetene som er det største problemet. Problemet er at de ikke klarer å avstå fra store sammenkomster utenfor leilighetene.
    Vi får heller være uenig. Jeg synes den er en ganske spot on beskrivelse av gjengen som stort sett poster om strengere tiltak i denne tråden og om vin i vintråden.

    Jeg kunne jo sitert Øverland her også.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nettopp, jeg leste at 17 millioner mennesker er vaksinert med Astra Zeneca. Bivirkninger hos 13 stk må vel være veldig veldig lite. Faktisk ganske mye mindre enn de som i snitt får blodpropper. Kanskje vaksinen til og med hjelper mot blodpropper :ROFLMAO:
    Det hjelper ikke, vi har bestemt oss for å kun akseptere 0 tilfeller. Det dør ca. 170-180 stk. i Norge pr. år av bivirkninger av medisiner uten at folk flest tenker så mye på det.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.620
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    96
    Vi får heller være uenig. Jeg synes den er en ganske spot on beskrivelse av gjengen som stort sett poster om strengere tiltak i denne tråden og om vin i vintråden.

    Jeg kunne jo sitert Øverland her også.
    Jeg oppfatter tegningen som et forsvar for folkene i de trange leilighetene. Uten at tegneren evner å innse at oppførsel og bevegelsesmønster utenfor hjemmet er en sterkt medvirkende årsak til høy smitte i enkelte bydeler og grupper. Dette tror jeg du vet. Så er det slik at det er naturlig at smitten vil være høyere der folk bor tett og mange, det skjønner jo de fleste.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg oppfatter tegningen som et forsvar for folkene i de trange leilighetene. Uten at tegneren evner å innse at oppførsel og bevegelsesmønster utenfor hjemmet er en sterkt medvirkende årsak til høy smitte i enkelte bydeler og grupper. Dette tror jeg du vet. Så er det slik at det er naturlig at smitten vil være høyere der folk bor tett og mange, det skjønner jo de fleste.
    Jeg tolket den vel i samme retning som Øverland (dog i en annen setting her)
    Du må ikke tåle så inderlig vel
    den urett som ikke rammer dig selv!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.620
    Antall liker
    3.831
    Torget vurderinger
    96
    Ja, men et smittet barn i en storfamilie genererer fort betydelig flere tilfeller enn noen som bor i en husholdning på fire og foreldrene kan ikke ha hjemmekontor osv. Det er en relevant diskusjon om grunnen til høy smitte blant innvandrere er kulturell, genetisk, sosio-økonomisk eller en kombinasjon av disse. Svaret er vel at ingen mener å sitte på fasiten ( Bx gjør tydeligvis så de som sysler med det er sikkert interesserte i fasit). Jeg har ikke spisskompetanse i sosial omgagsformr blant innvandrere i Groruddalen om dagen, men kanskje Bx har siden det er anvist klar skivebom?

    Multigenerasjonshusholdninger ble jo brukt som en delforklaring på hvorfor det gikk så ille i Italia, men det har man kanskje allerede glemt.
    Gode poenger. I Italia tror jeg smitten hadde eksplodert rett før folk skjønte hva som var i ferd med å skje. Hjelper ikke å løse ut fallskjermen 3 meter over bakken. Her hjemme har vi hatt litt mer kontroll. Jeg er ganske sikker på at en del smitte kunne vært unngått overalt om folk hadde brukt litt mer vett. Det blir muligens mer tydelig enkelte steder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.378
    Torget vurderinger
    2
    Det hjelper ikke, vi har bestemt oss for å kun akseptere 0 tilfeller. Det dør ca. 170-180 stk. i Norge pr. år av bivirkninger av medisiner uten at folk flest tenker så mye på det.
    Det er visst 0 tilfeller som gjelder ift kåråna også, det er ingen som bryr seg om hva man dør av så lenge det ikke er kåråna :ROFLMAO:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.170
    Antall liker
    20.021
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo fordi den er smittsom. JEG vet aldri om JEG kan få det...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det hjelper ikke, vi har bestemt oss for å kun akseptere 0 tilfeller. Det dør ca. 170-180 stk. i Norge pr. år av bivirkninger av medisiner uten at folk flest tenker så mye på det.
    Det er litt forskjell på å sette pasienter med livstruende tilstander på en risikabel hestekur og å gi unge og friske mennesker en vaksine mot sykdom som sannsynligvis ikke er spesielt farlig for dem selv.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.378
    Torget vurderinger
    2
    Det er litt forskjell på å sette pasienter med livstruende tilstander på en risikabel hestekur og å gi unge og friske mennesker en vaksine mot sykdom som sannsynligvis ikke er spesielt farlig for dem selv.
    Eventuelt også å stenge ned hele samfunnet pga en sykdom som sannsynligvis ikke er farlig for vanlig friske mennesker. Det er det som er det virkelig syke i alt dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    R

    rr30629

    Gjest
    Det er litt forskjell på å sette pasienter med livstruende tilstander på en risikabel hestekur og å gi unge og friske mennesker en vaksine mot sykdom som sannsynligvis ikke er spesielt farlig for dem selv.
    Sikkert. Men det er ikke bare hestekurer som er representert, blodfortynnende er den gruppen med flest dødsfall av bivirkninger (57 stk. i 2018), kan få hjerneblødning av disse...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.903
    Antall liker
    4.349
    Jeg synes den er en ganske spot on beskrivelse av gjengen som stort sett poster om strengere tiltak i denne tråden og om vin i vintråden.
    Jeg blir provosert av sleivsparkene dine, selv om det begynner å bli en vane.

    Hva tenker du om utviklingen i Sverige nå om dagen? smitten stiger mer der enn i de andre skandinaviske landene. Pussig, egentlig. De har jo blitt flokkimmune 4 ganger allerede ifølge deg. Mens Norge, Danmark, Island og Finland har «skjøvet problemene foran seg». Men allikevel, på «uforklarlig» vis, synes å ha bedre kontroll.

    Kan du virkelig ha bommet 4 ganger?😱

    Ja, det kan du 😎
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er vanskelig å veie slike ting opp i mot hverandre. Derfor har vi faktisk fagfolk og normer for hvordan slike ting skal vektes mot hverandre.
    Jeg synes det er bekymringsfullt at slike vurdering har vært fraværende i hele pandemien.

    9000 skolebarn i karantene i Oslo nå - hvis vi tenker 18 mnd tilbake i tid - hva skulle til for at satte 9000 barn i karantene med forbud mot å treffe andre og i all hovedsak holde seg innendørs i 10 dage?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg blir provosert av sleivsparkene dine, selv om det begynner å bli en vane.

    Hva tenker du om utviklingen i Sverige nå om dagen? smitten stiger mer der enn i de andre skandinaviske landene. Pussig, egentlig. De har jo blitt flokkimmune 4 ganger allerede ifølge deg. Mens Norge, Danmark, Island og Finland har «skjøvet problemene foran seg». Men allikevel, på «uforklarlig» vis, synes å ha bedre kontroll.

    Kan du virkelig ha bommet 4 ganger?😱

    Ja, det kan du 😎
    Klovn
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.903
    Antall liker
    4.349
    Det er visst 0 tilfeller som gjelder ift kåråna også, det er ingen som bryr seg om hva man dør av så lenge det ikke er kåråna :ROFLMAO:
    Sytegjengen driter en lang marsj i de som dør og får varig svekket helse av covid .... men det som er verre er at de ikke skjønner at alt blir verre for alle med mer smitte. Eller nesten alle, da. De mest bemidlede er nok de som er mest tjent med sytegjengens laissez faire linje. Den ser ut til å fungere aldeles utmerket for Putin og Bolsonaro, feks. Fungerte greit for Donald også...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    9000 skolebarn i karantene i Oslo nå - hvis vi tenker 18 mnd tilbake i tid - hva skulle til for at satte 9000 barn i karantene med forbud mot å treffe andre og i all hovedsak holde seg innendørs i 10 dage?
    Og hva om du tenker 12 mnd tilbake i tid?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker vel at det noe vi ikke burde gjøre da heller.
    Det kan du jo mene, men det fungerte jo ikke så bra å la være heller i håp om at denne meget omtalte «flokkimuniteten» ville gjøre at de nordiske landene skulle komme nokså likt ut etter et års tid.

    1616012730090.png
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.378
    Torget vurderinger
    2
    Sytegjengen driter en lang marsj i de som dør og får varig svekket helse av covid .... men det som er verre er at de ikke skjønner at alt blir verre for alle med mer smitte. Eller nesten alle, da. De mest bemidlede er nok de som er mest tjent med sytegjengens laissez faire linje. Den ser ut til å fungere aldeles utmerket for Putin og Bolsonaro, feks. Fungerte greit for Donald også...
    Jeg tror kanskje du burde være forsiktig med å påtale andres sleivspark, ikke helt saklige å sammeligne alle som kritiserer regjeringen med Putin, Bolsonaro og Trump heller. Hvordan var nå dette her med stein og glasshus og sånt igjen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.903
    Antall liker
    4.349
    Jeg tror kanskje du burde være forsiktig med å påtale andres sleivspark, ikke helt saklige å sammeligne alle som kritiserer regjeringen med Putin, Bolsonaro og Trump heller. Hvordan var nå dette her med stein og glasshus og sånt igjen.
    Jeg har ikke sammenliknet deg med Putin. Forstår du ikke norsk?

    Og det var forøvrig svar i samme ånd hvis du ikke fikk med deg det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.903
    Antall liker
    4.349
    Det er visst 0 tilfeller som gjelder ift kåråna også, det er ingen som bryr seg om hva man dør av så lenge det ikke er kåråna :ROFLMAO:
    Ja hvordan var det med Stein og glasshus, egentlig?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.378
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke sammenliknet deg med Putin. Forstår du ikke norsk?

    Og det var forøvrig svar i samme ånd hvis du ikke fikk med deg det.
    Jeg forstår norsk, kanskje til og med noe bedre enn mange andre.

    Hvis du leser litt grundigere så vil du se at jeg ikke har påstått noe sted at jeg personlig har følt meg sammenlignet med Putin.

    Er det alltid berettiget eller klokt å svare i samme ånd tro? (retorisk spørsmål, du trenger ikke svare på det;))
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.170
    Antall liker
    20.021
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Et problem er jo at de som ønsker mest mulig restriksjoner - selv der smitten er lav, virkelig tror det er de som er ansvarlige.
    Realiteten er jo at de er dypt uansvarlige, siden de ikke tar innover seg skadevirkninger av unødvendige tiltak.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det kan du jo mene, men det fungerte jo ikke så bra å la være heller i håp om at denne meget omtalte «flokkimuniteten» ville gjøre at de nordiske landene skulle komme nokså likt ut etter et års tid.
    Nå har så vidt jeg kan huske aldri hevdet at landene skulle komme likt ut, og jeg har vel ikke skrevet noe positivt om Giesecke heller.

    Også ser jeg at du linker til Coronastatistikk - mitt poeng var at livet handler om mer enn å ikke bli smittet/syk/dø av Corona.

    Og det er vel litt typisk - hvis man problematiserer å sette 10% av alle skolebarn i hovedstaden i karantene - så er altså motargumentet en kurve med antall sykehus og intensivinnleggelser.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.170
    Antall liker
    20.021
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Her spares det ikke på kruttet- mot media, myndigheter og folk flest.

    Og jeg sier som Nils Arne Eggen; " Æ si og påstår, og har sjølsagt helt rætt".
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.456
    Antall liker
    9.750
    Torget vurderinger
    2
    Et problem er jo at de som ønsker mest mulig restriksjoner - selv der smitten er lav, virkelig tror det er de som er ansvarlige.
    Realiteten er jo at de er dypt uansvarlige, siden de ikke tar innover seg skadevirkninger av unødvendige tiltak.
    Jeg vil anta at eu syns tiltak i Trondheim er overkill med smitten dere har der, men syns du tiltakene i Oslo er passe. For strenge eller for slappe?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har så vidt jeg kan huske aldri hevdet at landene skulle komme likt ut, og jeg har vel ikke skrevet noe positivt om Giesecke heller.

    Også ser jeg at du linker til Coronastatistikk - mitt poeng var at livet handler om mer enn å ikke bli smittet/syk/dø av Corona.

    Og det er vel litt typisk - hvis man problematiserer å sette 10% av alle skolebarn i hovedstaden i karantene - så er altså motargumentet en kurve med antall sykehus og intensivinnleggelser.
    Ditt retoriske spørsmål var «hva skulle til for at satte 9000 barn i karantene med forbud mot å treffe andre og i all hovedsak holde seg innendørs i 10 dage?» Svaret er jo nettopp corona,og risikoen for å sprenge intensivavdelingene. Det er hva som skulle til. Ikke bare det, men for ett år siden stengte alle skoler og barnehager. Da viste det seg etterhvert at viruset ikke smittet spesielt mye i de yngste aldersgruppene, så i etterpåklokskapens lys var ikke det tiltaket nødvendig da. I mellomtiden har viruset mutert, og nå smitter det mest i de yngste aldersgruppene. Om ikke disse tiltakene hjelper er vi vel på stengning av alle skoler og barnehager igjen om et par uker.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    818
    Men sist var argumentet å skjerme de eldre, som nå er vaksinert. Tallene sier korona tross mutasjon er ufarlig, så hva er problemet med høye smittetall nå?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt intensivavdelingene, og at de nå får fler pasienter helt ned i 30-årene. Dødsfallene er heldigvis lavere pga vaksinering av de eldste. Hvis sykehusene går i metning kan det fort endre seg, ved unødvendige dødstall i yngre aldersgrupper.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.005
    Antall liker
    13.487
    Men sist var argumentet å skjerme de eldre, som nå er vaksinert. Tallene sier korona tross mutasjon er ufarlig, så hva er problemet med høye smittetall nå?
    Samme som før - overfylte sykehus og spesielt intensivavdelinger. Det er ikke de eldste som havner der uansett. Snittalder for intensivpasienter er rundt 60 og fallende. I Sverige er den 63 vet jeg. Vaksinasjon hjelper ikke her. Det er heller ikke de eldste og vaksinerte som sprer smitte.

    Vaksine så langt hjelper kun for en ting: lavere dødsfall.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ditt retoriske spørsmål var «hva skulle til for at satte 9000 barn i karantene med forbud mot å treffe andre og i all hovedsak holde seg innendørs i 10 dage?» Svaret er jo nettopp corona,og risikoen for å sprenge intensivavdelingene. Det er hva som skulle til. Ikke bare det, men for ett år siden stengte alle skoler og barnehager. Da viste det seg etterhvert at viruset ikke smittet spesielt mye i de yngste aldersgruppene, så i etterpåklokskapens lys var ikke det tiltaket nødvendig da. I mellomtiden har viruset mutert, og nå smitter det mest i de yngste aldersgruppene. Om ikke disse tiltakene hjelper er vi vel på stengning av alle skoler og barnehager igjen om et par uker.
    Tror ikke du skjønte poenget. Ja, vi vet jo at Corona har fått oss til å gjøre det, men mitt spørsmål var jo hva vi tenkte skulle til før Corona. Strategien er jo ikke akkurat beskrevet i pandemiplanen, og du finner ikke noe støtte for strategien i FHI sine risikovurderinger frem til 12 mars - og scenariene i begge overstiger langt det feks Sverige har gjennomgått.

    Nå er det også vesensforskjell på å stenge skoler og det sette barn i karantene. Smittekarantene er i praksis det samme som å gi barna portforbud.

    Bare for å vite hvor du står - hvor synes du grensen går for hvilken tiltak som kan aksepteres for å stoppe Corona..? Det er vel i grunn bare hytteforbudet jeg har oppfattet at du er i mot prinsipielt? Hvis man stenger skoler og innfører 2 meters avstand, doble munnbind og smitten stiger på en slik måte at TISK strategien er på bristepunktet - kunne du støttet 2 uker portforbud da - eller er grensen nådd da og man får bare la smitten stige..?
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.378
    Torget vurderinger
    2
    Samme som før - overfylte sykehus og spesielt intensivavdelinger. Det er ikke de eldste som havner der uansett. Snittalder for intensivpasienter er rundt 60 og fallende. I Sverige er den 63 vet jeg. Vaksinasjon hjelper ikke her. Det er heller ikke de eldste og vaksinerte som sprer smitte.

    Vaksine så langt hjelper kun for en ting: lavere dødsfall.

    Her er statistikken fra Sverige. Ganske få innlagte under 40 etter det jeg kan se.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.814
    Antall liker
    2.378
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror at ganske mange er lei av tiltak nå. Det er ikke sikkert at strengere tiltak vil hjelpe dersom folk ikke lengre vil overholde dem. Det er begrenset hvor lenge man kan sette en hel befolkning i fengsel. Nå har man holdt på med det i ett år, og det ser ut til at man bare tenker å fortsette på ubegrenset tid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn