Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ingenting er som å forsvare sitt eget idioti med å beskylde andre for ikke å ta hensyn.

    Stakkars Terje-A; var vi slemme med deg?

    Bare å slutte å opptre som dobbeltmoralist det, så skal du se at du får den respekt du mener du fortjener.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på hvor mye senskader som vil skyldes psyken
    Det finnes det jo ikke tallmateriale på. Og da er det ikke- eksisterende. Dessuten skyldes det ikke direkte smitten.

    Får snart spyfornemmelser av de håpløse innlegg enkelte, fullstendig sneversynte Erna-slikkere kommer med. Er faen meg utrolig at normalt oppegående mennesker ikke ser lengre enn de gjør
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Folk mister sitt livsopphold grunnet tiltakene. Folk går personlig konkurs grunnet tiltakene. Folks livsverk blir ødelagt grunnet tiltakene.
    Akkurat på dette området er jo logikken i Norge relativ enkel. Ca 35% av arbeidsstyrken jobber i offentlig sektor og har sånn ca 0% sannsynlighet for å miste jobben. Dette utgjør ca 900.000 personer. I tillegg har man ca 350.000 som er uføretrygdet. Så har vi i underkant av en million alderspensjonister. I tillegg så kommer en stor andel i privat sektor som ikke har noen umiddelbar fare for å miste jobben i overskuelig fremtid - noen næringer er ganske upåvriket av dette målt i aktivitet/omsetning og noen går så det suser i disse tider.

    Det er altså et overveldende flertall som, i alle fall på denne fronten, ikke merker spesielt mye til dette og slipper å bekymre seg for denne siden ved pandemien og responsen på den. En hel del er helt sikkert møkk lei av andre grunner, men man har i det minste et temmelig sikkert tilvære og trenger ikke være redd for å miste eller kraftig få redusert inntekten med alt det medfører.

    At det er flertall for alt mulig av tiltak i Norge bør således ikke overraske noen, for de langt fleste er dette i området rundt "inconveniences", som for eksempel at det kan bli tomt for torsketunger hos fiskehandleren, man ikke får gått på konserter og ikke kan reise på ferie til utlandet og så burtetter.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    For meg er dette ukas innlegg. Først reiser man på en totalt unødvendig båttur til Tyskland midt i en pandemi selv om myndighetene sier at vi ikke skal reise på totalt unødvendige reiser til Tyskland midt i en pandemi.
    Så sosialiserer man seg med naboen midt i en pandemi selv om myndighetene sier at man ikke skal sosialisere seg med naboen midt i en pandemi. Og til alt overmål blir man smittet av c19 av denne naboen som man ikke bør sosialisere seg med midt i en pandemi.

    Men det beste av alt, for oss, er at man faktisk skriver og forteller alle oss andre om alt dette på et forum i en c19 tråd. Og til alt overmål så har man sterke meninger om andre sine meninger midt i en pandemi. Det hele er helt fantastisk.

    Så for en som elsker underholdning så håper jeg at du fortsetter å fortelle oss om dine utrolige historier fra virkeligheten.
    Det mest interessante er å samtidig argumentere veldig sterkt både for lockdown, mot reiser og for at alle andre må følge disse reglene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Meninger ligger der de.

    Disse menneskers livskvalitetsødeleggende konsekvenser grunnet knallharde tiltak må vi som nasjon bare tåle, fordi enkelte personer risikerer å få senskader av korona. Husk tidligere var det at noen døde av korona. Nå har målpostene blitt flyttet til senskader. Vi må holde korona nede grunnet dødsfall OG senskadene.

    De bare pakker ordene penere inn, for å høre hva det faktisk innebærer det de står for kan gjøre litt vondt. Det kan bringe litt kognitiv dissonans.

    Folk dør av tiltakene. Folk blir banket gule og blå av tiltakene. Folk blir voldtatt grunnet tiltakene. Folk mister sitt livsopphold grunnet tiltakene. Folk går personlig konkurs grunnet tiltakene. Folks livsverk blir ødelagt grunnet tiltakene. Folks helse går til grunne grunnet tiltakene.

    Men tiltakene må være så stramme, og tiltakene skulle helst vært enda strammere. Hvorfor? fordi de selv er i risikosonen og de ønsker ikke å kaste sin d20-terning, fordi muligheten til å kaste 1 er til stede.

    Å tvinge alle andre til å kaste d20 er de mer enn villig til å gjøre.
    Ja, du tenker de faglige institusjonene kommer med råd basert på at de selv er i risikosonen?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Flere som reagerer Frekke-Ernas anklager mot studenter og ferierende.


    Dama har fått sin vaksine. Vaksinen mot å ta ansvar for egne handlinger.


    Et utdrag:

    Krever svar
    Det får Bergmål til å reagere kraftig.

    - Regjeringen har i realiteten stengt grensene for ferie lenge før de stengte grensene for innreise. Jeg forventer at hun har belegg for påstandene hun her kommer med.

    Nå krever hun klare svar fra statsministeren.


    - Jeg vil gjerne høre mer om hvem hun sikter til når hun snakker om «nordmenn som har tatt seg en ferietur» før jul, og som hun hevder at kan ha bidratt til å bringe importsmitte inn i landet.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2

    Dette kan fort være fremtiden, vaksinene funker som de skal, men likevel skal man holdes man i lockdown "for sikkerhets skyld".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Legger merke til at Sverige oppgir smittetrykk som tilfeller pr 10 000 , og ikke 100 000 som resten av verden. Ser jo litt penere ut da. Selv utkantstrøk har langt høyere smittetrykk enn de værste delene av Oslo
    Alt er relativt, om vi tar Stovner, den bydelen i Oslo med høyest smittetrykk pr innbygger siste 14 dagene så vil det med tilsvarende tempo ta litt over 8 år før alle innbyggerne i bydelen er smittet. Det er 11 i snitt pr dag og bor i overkant av 33.000 der. Om vi legger FHIs estimater til grunn så vil i løpet av disse 8 årene ca 40 personer ha strøket med som følge av Corona.

    Her jeg bor, på Nordstrand, vil det med tempoet fra de siste 14 dagene ta nesten 40 år før vi er gjennom hele bydelen.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

    Dette kan fort være fremtiden, vaksinene funker som de skal, men likevel skal man holdes man i lockdown "for sikkerhets skyld".
    Alt er for sikkerhets skyld og føre var.
    Mest av alt fordi de som leder dette aldri ser noe komme. Og derfor må landet holdes bortimot stengt pga inkompetanse.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Alt er relativt, om vi tar Stovner, den bydelen i Oslo med høyest smittetrykk pr innbygger siste 14 dagene så vil det med tilsvarende tempo ta litt over 8 år før alle innbyggerne i bydelen er smittet. Det er 11 i snitt pr dag og bor i overkant av 33.000 der. Om vi legger FHIs estimater til grunn så vil i løpet av disse 8 årene ca 40 personer ha strøket med som følge av Corona.

    Her jeg bor, på Nordstrand, vil det med tempoet fra de siste 14 dagene ta nesten 40 år før vi er gjennom hele bydelen.
    du kan jo ingen ting om eksponentiell økning med det er ikke poenget heller , poenget var smittetrykk men det vet Du heller ikke noe om
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    du kan jo ingen ting om eksponentiell økning med det er ikke poenget heller , poenget var smittetrykk men det vet Du heller ikke noe om
    Det har vel knapt noen gang vært eksponensiell økning i Oslo utover tidlig i mars og i høst og tidlig i januar. Det var du som nevnte smitteteykket. Det er lavt og fallende. Det er ingen eksponensiell vekst i det. Smitetrykket er hva det er og kan leses på Oslo kommunes sider hver eneste dag. Det er de siste 14 dagene, i bydel Stovner, 11 registrere om dagen i snitt. Ikke mer, ikke mindre. Det reelle tallet er nok en del høyere. Kanskje 20-30 om dagen eller deromkring.

    jeg kan for øvrig ganske mye om eksponensialfunksjoner. Har i alle fall en del vekttall i matematikk. Eksakt hva er det du mener jeg ikke kan om eksponensiell vekst? Jeg vet mellom annen at om grunntallet er over 1 så vokset de etter hvert veldig fort. Er det under 1 så avtar de.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Leste forøvrig at det idag er 86 innlagte med kåråna i kongeriket, mot 99 igår.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Her er smittede pr 100k innbyggere for Oslos bydeler for de siste 14 dagene. Jeg kan ikke så mye om dette visstnok men jeg er rimelig sikker på at dette ikke er et lærebokeskempel på eksponensiell vekst. En ren visuell funksjonsanalyse tilser at grafene i all hovedsak går nedover og følgelig at den deriverte er negativ, hvilket er en svært sikker indikator på at vi ikke har med eksponensiell vekst å gjøre. Noe som vokser eksponensielt kan som kjent ikke trende nedover.

    Dette er smittetrykket i Oslos bydeler nå om dagen.

    oslo.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.714
    Antall liker
    13.199
    Her jeg bor, i bydel Nordstrand er det i løpet av de siste 14 dagene 50 corona-tilfeller. Det skulle tilsi ca 3.5 / dag. I en bydel med 52500 innbyggere. Det er sikkert mye man kan være bekymret for her i verden, men smittetrykket i Oslo i disse tider bør forhåpentligvis ikke være en av de tingene. Hva det er om to uker eller en måned vet jo ingen, men om man i dag går rundt og er alvorlig redd for å bli smittet i Oslo bør man muligens justere risikoanalysene sine en smule. Tallene ville selvsagt være noen helt andre om man levde som normalt, men det gjør vi nå en gang ikke og smittetallene er hva de er.

    Med grunnleggende forsiktighetsregler skal man være jævlig uheldig for å bli smittet nå. Terje-A har klart det, han var uheldig (og kanskje litt uforsiktig, men ikke noe man normalt ville tenke på som risikoadferd - jeg hadde også hjulpet naboen med å bære om vedkommende hadde spurt). Noen vil være uheldige, de langt fleste vil ikke og noen er i kraft av sitt virke mye mer utsatt enn hva andre er. Jeg kan selvsagt også få corona i morgen, men det er ekstremt lite sannsynellig at så skal skje slik ting ser ut i Oslo akkurat nå. Så får vi se hva fremtiden bringer.

    I disse tider kjører noen rundt i en hvit varebil her i området og prøver å lokke unger med godteri. Det bekymrer meg langt mere enn hva corona gjør nå om dagen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Her er smittede pr 100k innbyggere for Oslos bydeler for de siste 14 dagene. Jeg kan ikke så mye om dette visstnok men jeg er rimelig sikker på at dette ikke er et lærebokeskempel på eksponensiell vekst. En ren visuell funksjonsanalyse tilser at grafene i all hovedsak går nedover og følgelig at den deriverte er negativ, hvilket er en svært sikker indikator på at vi ikke har med eksponensiell vekst å gjøre. Noe som vokser eksponensielt kan som kjent ikke trende nedover.

    Dette er smittetrykket i Oslos bydeler nå om dagen.

    Vis vedlegget 693801
    Tiltakene I Oslo virker åpenbart.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Tiltakene I Oslo virker åpenbart.
    Det som er så fint med lockdown er at dersom tallene går ned så er det alltid tiltakenes fortjeneste. Dersom de ikke gjør det så er ikke nedstengningen hard nok;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Du satt i natt og raljerte over ulike avisartikler som viste at mange hadde det tøft nå - og kalte det anekdoter. Linken din henviser til flere ulike studier som sier tydelig at det er stort vekst i psykiske problemer.


    Igjen vrir du på det jeg sier - er det så vanskelig å diskutere saklig.
    Jeg har ikke sagt at det ikke er relevant å sammenligne disse gruppene - jeg har sagt at det at det ikke er forskjell mellom disse to gruppene ikke er bevis for at lockdown ikke er skadelig. Denne artikkelen sier at de som er i isolasjon (slik isolasjon alle i Norge som tester positivt får) har det betydelig verre enn de som er i karantene. Også sier de at det ikke er forskjell mellom de som er i streng karantene (Lockdown) og partial lockdown (Hvor man får gå på jobb - men ingen annen sosial omgang.)


    Det er fortsatt en veldig kort periode - og etter nedstengingen i vår - så falt jo smitten raskt mange steder og det var mye optimismen ute. Jeg tror ikke det er like mye optimisme og "nå må vi stå på for dette greier vi" - holdning igjen.

    Men igjen - hovedtrekkene i linken din er vel at isolasjon, karantene og Lockdown gir betydelige psykiske problemer. Det gjør også sykdommen - spesielt frykt (som enkelte her mener er overdrevet av en gjeng gamle gubber som liker å poste dommedagsprofetier)
    Utrolig at du slår sammen isolasjon og lockdown i siste avsnittet der, ettersom den forskningen jeg refererer sier at det er enorm forskjell.

    Hovedtrekket i det jeg har postet inkludert det du kaller «raljering» er at mange her overvurderer skadevirkningene av covid-tiltak. Implisitt undervurderer de også de negative psykologiske effektene av å la smitten blomstre. Forskningen jeg har dratt frem viser at i Storbritania fikk folk flest det mye verre da smittetrykket ble høyt - og så fikk de det mye bedre da det ble innført lockdows og delvis lockdowns.

    Dette passer jo ikke med din agenda, og det bærer svaret ditt så til de grader preg av.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.222
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Her er smittede pr 100k innbyggere for Oslos bydeler for de siste 14 dagene. Jeg kan ikke så mye om dette visstnok men jeg er rimelig sikker på at dette ikke er et lærebokeskempel på eksponensiell vekst. En ren visuell funksjonsanalyse tilser at grafene i all hovedsak går nedover og følgelig at den deriverte er negativ, hvilket er en svært sikker indikator på at vi ikke har med eksponensiell vekst å gjøre. Noe som vokser eksponensielt kan som kjent ikke trende nedover.

    Dette er smittetrykket i Oslos bydeler nå om dagen.

    Vis vedlegget 693801
    Ja og deler av utkant-Sverige ligger 50% over dette . Det var hele poenget. At Skillet mellom lave og høye nivå i Oslo er ganske stort er ikke vanskelig å se. At smitten er ganske flat med så strenge tiltak som nå tyder på en krevende situasjon og rask stigning om man slipper opp for tidlig. At noen bagatelliserer dette forundrer meg
    ps eksponensiel vekst kommer om man slipper opp Og ligger alltid latent.

    Å pakke kurvenenes trend inn i matematisk snobberisnakk endrer ikke viruset iboende egenskaper . Derfor gjelder det å holde det i sjakk , og vi klarer det akkurat såvidt nå
     
    Sist redigert:
    R

    rr30629

    Gjest
    Forskningen jeg har dratt frem viser at i Storbritania fikk folk flest det mye verre da smittetrykket ble høyt - og så fikk de det mye bedre da det ble innført lockdows og delvis lockdowns.
    Vil tro at vi må litt inn i fremtiden og etter at det (event...) er over før vi har de endelige svarene på hvordan tiltakene har påvirket folk. Tipper at vi får en del senvirkninger av forskjellig art.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Fascinerende hvordan man fortsatt mener at Sverige, USA, Brasil er relevant for hva som skjer i Norge. Sammen med 9 måneders gamle forskningsrapporter.

    Så registrerer jeg at nasjonale tiltak skal fortsette til minst midten av februar. Selv med r- tall på 0,6 for landet samlet. Heldigvis har vi kommuner som har fått nok, og derfor åpner opp samfunnet igjen.
    Det er fascinerende å stadig vekk lese at du mener det ikke er relevant å forstå hva som skjer i andre land,. Tror du ikke vi kan lære noe av det?

    Men om det er fascinerende så er det ikke overraskende. For du mener jo stadig vekk at den enkelte kommune kun trenger å a hensyn til smitten innen kommunen her og nå - uavhengig av situasjonen i Norge generelt.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Utrolig at du slår sammen isolasjon og lockdown i siste avsnittet der, ettersom den forskningen jeg refererer sier at det er enorm forskjell.

    Hovedtrekket i det jeg har postet inkludert det du kaller «raljering» er at mange her overvurderer skadevirkningene av covid-tiltak. Implisitt undervurderer de også de negative psykologiske effektene av å la smitten blomstre. Forskningen jeg har dratt frem viser at i Storbritania fikk folk flest det mye verre da smittetrykket ble høyt - og så fikk de det mye bedre da det ble innført lockdows og delvis lockdowns.

    Dette passer jo ikke med din agenda, og det bærer svaret ditt så til de grader preg av.
    Vi har ingen forskning på langvarig lockdown som det vi ser nå - det du linker til er knyttet til 2-3 mnd lockdown i fjor vår - hvor de fleste trodde man ble ferdig med Corona til sommeren. Rent anekdotisk selvsagt - men vi permitterte mange i fjor vår - og alle var positive og var selvsagt innstilt på å ta en for laget. Stemningen endret seg ganske dramatisk utover høsten - når man så at dette ble langvarig.

    Det du holdt på med i natt var raljering - det ble postet mange artikler om psykiske problemer og du feide de vekk fortløpende og belærte folk om statistikk.

    Mener du seriøst at den psykiske helsen i feks Oslo ble bedre når det ble innført sosial nedstenging før jul?

    Men jeg er selvsagt enig i at høy smitte også skaper mye trøbbel - folk er livredde pga av mediene og alle de som hauser opp hvor farlig dette er. Jeg regner med at du husker at jeg mente det var best at mediene gav f... i å rapportere dette live og kunne la helsevesenet gjøre jobben sin i stillhet i fjor vår - du ønsket gameshow med livetavler over syke/smittede/døde - det var du som fikk viljen din og det har slik jeg ser det gjort krisen mye mye verre. Det er veldig mange som isolerer seg mye mer en det de offentlige anbefalingen er.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg anbefaler golf. Spennende, og mye mer matnyttig enn å fore tallknusere med lære om empati for andre enn seg selv.

    Hovland så langt på 3.plass 🤘
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Vil tro at vi må litt inn i fremtiden og etter at det (event...) er over før vi har de endelige svarene på hvordan tiltakene har påvirket folk. Tipper at vi får en del senvirkninger av forskjellig art.
    Det kan ikke utelukkes. Men det kan heller ikke utelukkes at folk utvikler bedre mestrings-strategier hvis dette vedvarer. Og så må jo senvirkninger av smittebegrensning veies opp mot senvirkning å leve i stort smittepress over tid.

    Det går nok an å si noe om den avveiningen allerede nå, og det går ikke i favør av de som skriker og bærer seg om psykiske skader av stengt fotballtrening, treningsstudio, alkoholservering, hjemmeundervisning mm.

    Her i tråden har det haglet med skråsikre påstander om varige skadevirkninger av smittebegrendningstiltak. Det stemmer helt sikkert for enkelte .... noen blir jo syke av vaksine og andre dør av å bruke bilbelte. Men det er ingen holdepunkter for at det stemmer totalt sett.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Det kan ikke utelukkes. Men det kan heller ikke utelukkes at folk utvikler bedre mestrings-strategier hvis dette vedvarer. Og så må jo senvirkninger av smittebegrensning veies opp mot senvirkning å leve i stort smittepress over tid.

    Det går nok an å si noe om den avveiningen allerede nå, og det går ikke i favør av de som skriker og bærer seg om psykiske skader av stengt fotballtrening, treningsstudio, alkoholservering, hjemmeundervisning mm.

    Her i tråden har det haglet med skråsikre påstander om varige skadevirkninger av smittebegrendningstiltak. Det stemmer helt sikkert for enkelte .... noen blir jo syke av vaksine og andre dør av å bruke bilbelte. Men det er ingen holdepunkter for at det stemmer totalt sett.
    At eventuelle senvirkninger kanskje gjelder kun for de få og av grunner jeg ikke skjønner at det kan bli senvirkninger av betyr ikke at de er mindre viktige, det betyr mye for den enkelte uansett hvor mange, hvorfor og hvor mye senvirkninger man eventuelt pådrar seg. Igjen så var det dette med å kunne se og forstå at andre er i en helt annen situasjon enn meg selv.
     
    Sist redigert av en moderator:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    885
    Torget vurderinger
    1
    Jeg anbefaler golf. Spennende, og mye mer matnyttig enn å fore tallknusere med lære om empati for andre enn seg selv.

    Hovland så langt på 3.plass 🤘
    Og så godt tilpassa korona der me går og leiter etter ballane ute i skogen :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lydhøre folk vi har i regjering. Og det finnes selvsagt hverken arroganse eller lærevansker hos Solberg, Høie og Bakke-Jensen. Samt regelrett løgn- for å slippe unna kritikk.


    – Verken Bent Høie, Erna Solberg eller Frank Bakke-Jensen har vært tydelige på at de har fått advarsler mot å gjennomføre vinterøvelsen Joint Viking slik de planla. Likevel prøvde de det. Problemet her er at de har handlet mot helsefaglige råd. Det er skandaløst, sier stortingsrepresentant Cecilie Myrseth (Ap).

    Planen var at rundt 10.000 soldater skulle delta i vinterøvelsen Joint Viking i mars. 3.000 av disse var utenlandske soldater.

    Alle de utenlandske soldatene ble satt i karantene ved ankomst Norge, og ble testet flere ganger.

    Forsvarets rutiner ved ankomst av allierte
    1. Ansatte i Forsvaret, Forsvarssektoren, eller tilknyttet personell som ankommer fra utlandet, skal ta PCR-test innen ett døgn etter ankomst Norge, i tillegg til gjeldende forskriftskrav om negativ test tidligst 72 timer før innreise.

    2. For reisende fra Storbritannia og andre land hvor virusmutasjonen er påvist skal ny PCRtest tas også dag 7 etter innreise. Dette skjer under karantene i Norge.

    3. PCR-test skal foretas så snart som mulig for reisende som har ankommet Norge etter 6.des. Dette gjelder også personell som for tiden er i karantene.

    4. Allierte som skal på trening eller øvelse i Norge skal gjennomføre militær skjerming før ankomst Norge, dokumentert og kontrollert av avdelingens lege, i tillegg til gjeldende forskriftskrav om negativ test tidligst 72 timer før ankomst.

    5. Opprettholde strengt kohortregime, under skjerming, karantene og daglig tjeneste.

    3. Daglig liaisonering mellom oppnevnt liaison fra utenlandsk avdeling og norsk vertsavdeling skal gjennomføres og rapporteres ukentlig.

    (Råd fra Forsvarets sanitet)

    Allerede da de første soldatene ankom Troms i begynnelsen av januar, ble det registrert koronasmitte. Først var det snakk om 15 amerikanere. En drøy uke senere hadde smittetallet steget til 63 smittede.

    Lokale leger uttrykte sin skepsis til å gjennomføre øvelsen, men Forsvaret sto på sitt.

    En britisk soldat testes av norsk forsvarspersonell ved ankomst i Norge.
    Derfor må Nato øve i Norge under pandemien: – Viktig for norsk sikkerhet
    Avlyst
    – All aktivitet innebærer risiko, men vi bruker mange ressurser på å minimere risikoen. Forsvarets oppdrag er å stå operativt. Det innebærer å ta inn vernepliktige og å trene med allierte, også under en pandemi, sa forsvarsminister Frank Bakke-Jensen den gang.

    Fredag ble det også kjent at to av de britiske soldatene som har testet positivt er smittet av det muterte viruset.

    Tirsdag denne uken ble øvelsen avlyst.

    Militærøvelsen «Joint Viking»
    «Joint Viking» er en nasjonal øvelse hvor hovedmålet er å øve på å forsvare Norge
    Øvelsen skulle i 2021 ha funnet sted i Nordland og Troms og Finnmark, hovedsakelig langs fylkesgrensen fra Bjerkvik til Harstad
    Rundt 10 000 soldater skulle ha deltatt, hvorav rundt 3400 var allierte deltakere fra utlandet.
    Flere av soldatene er fra USA, Storbritannia, Nederland og Tyskland.
    Forrige «Joint Viking» ble arrangert i Finnmark i 2017, og det var planlagt en ny Joint Viking i mars 2021
    Kilde: Forsvaret
    På pressekonferansen pekte forsvarsministeren på den krevende smittesituasjonen i landet. Blant annet ble det vist til flere tilfeller av det muterte koronaviruset som bakgrunn for avgjørelsen.

    – Vi må være føre var for å prøve å unngå spredning av det muterte viruset. Etter en helhetlig vurdering av situasjonen, har vi bestemt oss for å avlyse de allierte aktivitetene i Troms, sa Frank Bakke-Jensen.

    Nå viser det seg at både Folkehelseinstituttte og Helsedirektoratet har vært kritisk til planene for smittevern i forbindelse med Joint Viking.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    At eventuelle senvirkninger kanskje gjelder kun for de få og av grunner jeg ikke skjønner at det kan bli senvirkninger av betyr ikke at de er mindre viktige, det betyr mye for den enkelte uansett hvor mange, hvorfor og hvor mye senvirkninger man eventuelt pådrar seg. Igjen så var det dette med å kunne se og forstå at andre er i en helt annen situasjon enn meg selv.
    Enig i det. Og vi må jo ta best mulig vare på de som rammes både av tiltak, sykdom og annet. Men når vi skal vurdere om et tiltak gjør mer godt enn vondt, så må vi ha fugleperspektiv.

    Det er neppe mulig å bedrive smittebegrensning som er pareto-optimal. Noen vil lide pga tiltak, selv om det er de beste tiltakene.

    Cammills Stoltenberg uttrykte i dag stor bekymring for st korona-håndteringen blir ytterligere politisert. Jeg tror hun er inne på noe...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvor mange elever er rammet av dårlig undervisning det siste året tror du BX - altså den gruppen som ber om avlyst eksamen?

    Bare for for å få noen tall på hvor mange "få" er..?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Lydhøre folk vi har i regjering. Og det finnes selvsagt hverken arroganse eller lærevansker hos Solberg, Høie og Bakke-Jensen. Samt regelrett løgn- for å slippe unna kritikk.


    – Verken Bent Høie, Erna Solberg eller Frank Bakke-Jensen har vært tydelige på at de har fått advarsler mot å gjennomføre vinterøvelsen Joint Viking slik de planla. Likevel prøvde de det. Problemet her er at de har handlet mot helsefaglige råd. Det er skandaløst, sier stortingsrepresentant Cecilie Myrseth (Ap).

    Planen var at rundt 10.000 soldater skulle delta i vinterøvelsen Joint Viking i mars. 3.000 av disse var utenlandske soldater.

    Alle de utenlandske soldatene ble satt i karantene ved ankomst Norge, og ble testet flere ganger.

    Forsvarets rutiner ved ankomst av allierte
    1. Ansatte i Forsvaret, Forsvarssektoren, eller tilknyttet personell som ankommer fra utlandet, skal ta PCR-test innen ett døgn etter ankomst Norge, i tillegg til gjeldende forskriftskrav om negativ test tidligst 72 timer før innreise.

    2. For reisende fra Storbritannia og andre land hvor virusmutasjonen er påvist skal ny PCRtest tas også dag 7 etter innreise. Dette skjer under karantene i Norge.

    3. PCR-test skal foretas så snart som mulig for reisende som har ankommet Norge etter 6.des. Dette gjelder også personell som for tiden er i karantene.

    4. Allierte som skal på trening eller øvelse i Norge skal gjennomføre militær skjerming før ankomst Norge, dokumentert og kontrollert av avdelingens lege, i tillegg til gjeldende forskriftskrav om negativ test tidligst 72 timer før ankomst.

    5. Opprettholde strengt kohortregime, under skjerming, karantene og daglig tjeneste.

    3. Daglig liaisonering mellom oppnevnt liaison fra utenlandsk avdeling og norsk vertsavdeling skal gjennomføres og rapporteres ukentlig.

    (Råd fra Forsvarets sanitet)

    Allerede da de første soldatene ankom Troms i begynnelsen av januar, ble det registrert koronasmitte. Først var det snakk om 15 amerikanere. En drøy uke senere hadde smittetallet steget til 63 smittede.

    Lokale leger uttrykte sin skepsis til å gjennomføre øvelsen, men Forsvaret sto på sitt.

    En britisk soldat testes av norsk forsvarspersonell ved ankomst i Norge.
    Derfor må Nato øve i Norge under pandemien: – Viktig for norsk sikkerhet
    Avlyst
    – All aktivitet innebærer risiko, men vi bruker mange ressurser på å minimere risikoen. Forsvarets oppdrag er å stå operativt. Det innebærer å ta inn vernepliktige og å trene med allierte, også under en pandemi, sa forsvarsminister Frank Bakke-Jensen den gang.

    Fredag ble det også kjent at to av de britiske soldatene som har testet positivt er smittet av det muterte viruset.

    Tirsdag denne uken ble øvelsen avlyst.

    Militærøvelsen «Joint Viking»
    «Joint Viking» er en nasjonal øvelse hvor hovedmålet er å øve på å forsvare Norge
    Øvelsen skulle i 2021 ha funnet sted i Nordland og Troms og Finnmark, hovedsakelig langs fylkesgrensen fra Bjerkvik til Harstad
    Rundt 10 000 soldater skulle ha deltatt, hvorav rundt 3400 var allierte deltakere fra utlandet.
    Flere av soldatene er fra USA, Storbritannia, Nederland og Tyskland.
    Forrige «Joint Viking» ble arrangert i Finnmark i 2017, og det var planlagt en ny Joint Viking i mars 2021
    Kilde: Forsvaret
    På pressekonferansen pekte forsvarsministeren på den krevende smittesituasjonen i landet. Blant annet ble det vist til flere tilfeller av det muterte koronaviruset som bakgrunn for avgjørelsen.

    – Vi må være føre var for å prøve å unngå spredning av det muterte viruset. Etter en helhetlig vurdering av situasjonen, har vi bestemt oss for å avlyse de allierte aktivitetene i Troms, sa Frank Bakke-Jensen.

    Nå viser det seg at både Folkehelseinstituttte og Helsedirektoratet har vært kritisk til planene for smittevern i forbindelse med Joint Viking.
    Jeg synes det er synd - og kanskje litt feigt - at de ikke gjennomfører. Forsvaret trenger trening i å være stridsdyktig under en epidemi. De ga uttrykk for at de hadde gode rutiner, noe jeg betviler. Nettopp derfor....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hvor mange elever er rammet av dårlig undervisning det siste året tror du BX - altså den gruppen som ber om avlyst eksamen?

    Bare for for å få noen tall på hvor mange "få" er..?
    Nei nå er det f... meg din tur til å komme med noe mer enn spekulasjoner.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Synd og litt feigt at de ikke gjennomfører".

    Det meste er stengt i landet. Selv der det knapt er smitte.

    "Vi trenger et stridsdyktig forsvar under en pandemi".

    Makeløs tragikomedie 😂

    Tilbake til golf. Snarest 😷
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn