Copland's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Det er en flott sak, som er fullt konkurransedyktig med dagens hi-end spillere. Har en selv som jeg er kjempefornøyd med. Men den kom på markedet i 1997, og det gjør noe med prisen. Så du bør kanskje ned på 4-tallet?

    En liten digresjon: Jeg har et par Snell Civ som jeg kjøpte for 4 000, i Mint Condition. De spiller klart bedre enn mine Audio Note E LX, som koster 60 000 i dag. Brukt hifi er ekstremt lavt priset, særlig i Norge.
     

    Stig.O.G

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    2
    Heisann! Har en Copland cta-301mk2. Denne har 6922,E88cc,ecc88 i signalveien. Kan jeg bruke pcc88/7dj8 i denne?
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    159
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    1
    Heisann! Har en Copland cta-301mk2. Denne har 6922,E88cc,ecc88 i signalveien. Kan jeg bruke pcc88/7dj8 i denne?
    Den eneste forskjellen mellom de to rør-typene er at PCC88 er oppgitt med glødespenning på 7 Volt mens 6922 skal ha 6.3 Volt. Så rent teknisk kan du benytte de da det bare betyr at du opererer med 90% av glødespenningen og røret gir litt mindre emisjon av elektroner, men det bety lite i et småsignalrør. Faktisk øker du levetiden på rør ved ha litt lavere glødespenning. Om du liker lyden er eventuelt en annen sak. Ville vel holdt meg til 6922 om du skal kjøpe nye rør
     

    Stig.O.G

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    2
    Den eneste forskjellen mellom de to rør-typene er at PCC88 er oppgitt med glødespenning på 7 Volt mens 6922 skal ha 6.3 Volt. Så rent teknisk kan du benytte de da det bare betyr at du opererer med 90% av glødespenningen og røret gir litt mindre emisjon av elektroner, men det bety lite i et småsignalrør. Faktisk øker du levetiden på rør ved ha litt lavere glødespenning. Om du liker lyden er eventuelt en annen sak. Ville vel holdt meg til 6922 om du skal kjøpe nye rør
    Tusen takk for svar😀
     

    Kikkerten

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2020
    Innlegg
    5
    Antall liker
    3
    Sted
    Molde
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd forskjellig NOS rør til min CSA 100, alle har endt med å "feile" etter en stund med lytting. Har aldri hatt problemer med nye electro-harminox rør, er gamle rør skjøre?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt 301 med Philips miniwat. Funka veldig bra på linje delen. Har nå 306 med Mullard nos 1952 cv2493. Erfaring er at Copland får et kjempe løft med gode rør. Røra gjør forsterkeren.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Har 301 med 60talls Siemens E88CC i linjedel,enorm forskjell kontra nye Sovtek,Golden Dragon, og Electro Harmonix.
    Forskjellen e så stor at æ skjønner absolutt ka rotecop sier..
     

    Stig.O.G

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har i dag E88cc Philips miniwatt, 6dj8 Mullard yellow label og endel E88cc brimar, men jeg kjøpte alle røra brukte på finn. Det hender at det skurrer litt fra de en gang i blandt. Og kunne tenkt meg å investert i noen nye. Men uten at jeg vet hva jeg skal velge. Liker veldig godt både miniwatt og mullard. De er jo nokså forskjellige da det kommer til prestasjon. Mullard kan bli litt slitsomme til timevis med lytting da de er ganske mye mer frampå kontra miniwatt som gjør alt de skal gjøre pluss ennå litt til uten å noen gang bli slitsomme.
     

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    7
    Hei, er det noe som har noe anbefalInger for rør til en CTA 405-A?
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er det noen av Copland's venner som vet hva slags rør som sitter i phono trinnet på en 405?
    På forhånd takk!
    Lars
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    A built-in phono amplifier for the work with heads of MM or MC type wit high output will be a nice bonus for the buyer of Copland CTA 405. This is not a single-ship solution, inserted for show into the integrated amplifier, but a complete block, mounted on the back wall of the body and created on four tubes - a pair of dual triodes ECC83C (12AX7) and two double triodes E88CC (6922).

    Fra nettet. VH. Bernt
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Takk Bernt! Det mangler 2 stk rør, så da får jeg sjekke hva som sitter der nå :)
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    Jeg har en kamerat som har en Copland. Husker ikke om det er en 405, men har justert den inn med nye EL34 rør fra Winged C flere ganger. Det stod ECC83 og ECC82 som inngang og driver da han kjøpte den, men vi byttet til 5751 og ECC186. Sammen med Winged C EL34 utgang likte han lyden mye bedre. Philips ECC186 er vanskelig å finne idag, men et fantastisk rør om du finner NOS. VH. Bernt
     

    VreidSogndal

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Hei, jeg har Copland CTA-301 mk2 og Copland CSA-515. Det sitter 60 tall Siemens rør i 301 og veldig gode, militære NOS Mullard rør. Det var et kjempeløft i lyden etter oppgradering fra min forrige forforsterker. Men jeg lurer på nå hvilke høyttalere passer best til Copland? Jeg har Kudos Super 20. Kan det bli noe bedre til Copland?
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    Han jeg kjenner har noen RCF fra den tiden RCF lagde Hifi høyttalere. ( 20+ år siden ) Disse er 2-veis, men jeg husker ikke hva de het. Rundt 6" bass.
    En grei 2-veis høyttaler med litt volum ( for bass ) og ikke alt for komplisert delefilter ( for dynamikk ) burde virke. Kjenner ikke Kudos, men de ligner på RCF...
    VH. Bernt.
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    215
    Antall liker
    177
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    Så svaret
    A built-in phono amplifier for the work with heads of MM or MC type wit high output will be a nice bonus for the buyer of Copland CTA 405. This is not a single-ship solution, inserted for show into the integrated amplifier, but a complete block, mounted on the back wall of the body and created on four tubes - a pair of dual triodes ECC83C (12AX7) and two double triodes E88CC (6922).

    Fra nettet. VH. Bernt
    Hei
    Har samme spm, hvilke rør sitter hvor på phono ampen....fikk med løse rør😳
    Mvh Christer
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Så svaret

    Hei
    Har samme spm, hvilke rør sitter hvor på phono ampen....fikk med løse rør😳
    Mvh Christer
    Jeg trenger et tips om dugende rep. verksted - den motoriserte volumkontrollen på min CVA 306 virker ikke og trenger kanskje å byttes. Er importøren å anbefale?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Og jeg trenger service på min Copland CTA 520. Hvem er importøren, og er det ellers andre som kan gjøre jobben på Østlandet?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Snakket med han karen her på Horten messa. Virket å kunne fixe det meste, men jeg kjenner ikke mer til han/dem.
    Så Follestad og Almås var innom å handlet litt der i husbyggings-programmet sitt.

    Verdt en telefon?


     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Copland er kjempeforsterkere, har selv hatt 405 og kunne godt tenkt meg CSA 70, men hvem er seriøs importør/forhandler i Norge?
    Mvh. Morten
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Jeg har en prosess på gang med å velge ut utstyr til et anlegg i kjellerstua. I den forbindelse har jeg hatt gleden av å få låne Copland CSA 150. Den er et smykke av en forsterker, både når det gjelder lyd, byggekvalitet og utseende. Høy Apple-faktor, med et produkt som oser av eleganse.

    Programkilden har dels vært en Copland CDA 266, dels en Marantz SA 7001 KI Signature. Høyttalerkabler fra Atlas og signalkabler fra Audio Note (Lexus).

    Først ut på høyttalersiden var Spendor SA 1. SA 1 er Spendors moderne tolkning av LS 3/5A konseptet. SA 1 er presise og behagelige høyttalere, men på mange forsterkere kan de låte litt lukket i toppen, og bli for fyldige i nedre mellomtone/øvre bass.

    Med CSA 150 satt lyden som den skulle. Lydbildet ble åpent, rent og luftig. Bassen dypere enn høyttalerstørrelsen skulle tilsi, med fin rytme og dynamikk. På samme måte som for eksempel Rega Brio, er CSA 150 i stand til å skape liv i høyttalere som ellers kan tendere mot det lukkede og kjedelige. Og det helt uten å tilføre noe aggressivt. CSA er luftig på en oppløst, myk og behagelig måte.

    En av styrkene til Spendor SA 1 er evnen til å tegne opp et tredimensjonalt lydbilde. Med CSA 150 var det på gode opptak like lett å plassere musikerne i dybden som i bredden.

    Det ble spilt et bredt spekter av musikk, og det er liten tvil om at kombinasjonen CSA 150 og SA 1 henter svært mye godt ut av platesamlingen. En fin og musikalsk kombinasjon.

    Neste høyttaler som ble prøvet ut, var Rogers LS 3/5 A i 15 ohms utgave. Jeg har brukt mange ulike forsterkere på Rogersene, men aldri før hørt dem spille så bra som med CSA 150. Nærmere rapport med bilder kommer etter hvert!


    C1725E07-D79C-4E0D-BF61-6CE99DCD84EC.jpeg
    D2012965-82AE-4336-BC75-99A133C9CEAB.jpeg
     
    Sist redigert:

    VreidSogndal

    Medlem
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    39
    Antall liker
    2
    Sted
    Sandnes
    Jeg har en prosess på gang med å velge ut utstyr til et anlegg i kjellerstua. I den forbindelse har jeg hatt gleden av å få låne Copland CSA 150. Den er et smykke av en forsterker, både når det gjelder lyd, byggekvalitet og utseende. Høy Apple-faktor, med et produkt som oser av eleganse.

    Programkilden har dels vært en Copland CPA 266, dels en Marantz SA 7001 KI Signature. Høyttalerkabler fra Atlas og signalkabler fra Audio Note (Lexus).

    Først ut på høyttalersiden var Spendor SA 1. SA 1 er Spendors moderne tolkning av LS 3/5A konseptet. SA 1 er presise og behagelige høyttalere, men på mange forsterkere kan de låte litt lukket i toppen, og bli for fyldige i nedre mellomtone/øvre bass.

    Med CSA 150 satt lyden som den skulle. Lydbildet ble åpent, rent og luftig. Bassen dypere enn høyttalerstørrelsen skulle tilsi, med fin rytme og dynamikk. På samme måte som for eksempel Rega Brio, er CSA 150 i stand til å skape liv i høyttalere som ellers kan tendere mot det lukkede og kjedelige. Og det helt uten å tilføre noe aggressivt. CSA er luftig på en oppløst, myk og behagelig måte.

    En av styrkene til Spendor SA 1 er evnen til å tegne opp et tredimensjonalt lydbilde. Med CSA 150 var det på gode opptak like lett å plassere musikerne i dybden som i bredden.

    Det ble spilt et bredt spekter av musikk, og det er liten tvil om at kombinasjonen CSA 150 og SA 1 henter svært mye godt ut av platesamlingen. En fin og musikalsk kombinasjon.

    Neste høyttaler som ble prøvet ut, var Rogers LS 3/5 A i 15 ohms utgave. Jeg har brukt mange ulike forsterkere på Rogersene, men aldri før hørt dem spille så bra som med CSA 150. Nærmere rapport med bilder kommer etter hvert!


    Vis vedlegget 798754 Vis vedlegget 798755
    Takk for en fin omtale. Jeg vurderer å bytte mitt gammelt oppsett bestående av Copland CTA-301 mkII og CSA-515 mot nettopp CSA-150. Er bare litt redd at CSA-150 ikke blir på samme nivå som CTA-301+CSA-515. Men det er jo nesten 30 år som skiller de så lyden og hele konstruksjon må bli heller forbedret med årene. Venter i spenning på dine oppdateringer om CSA-150
     
    Sist redigert:

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Jeg har tatt en grundig test, med flere ulike høyttalere og direkte sammenlikning mot andre forsterkere. En grundig test burde strengt tatt begynne med bilder fra en "Unboxing", men det har jeg ikke gjennomført. Legger i stedet inn en link til en "Unboxing" av CSA 150 her:


    "Unboxing"-videoer er litt barnslige greier. Men det er likevel noe eget med å pakke opp et kamera, armbåndsur eller en forsterker i denne prisklassen. I alle fall når det er et så gjennomført produkt som CSA 150.

    Jeg har testet CSA 150 på følgende høyttalere:

    Spendor SA 1
    Rogers LS 3/5A 15 ohm
    Snell type Q
    Harbeth Compact 7 ES-3
    Snell type Civ

    CSA 150 er sammenliknet direkte mot følgende forsterkere:

    ASR Emitter 1 Blue Version (2013)
    Electrocompaniet ECI 1 FTT (1999)
    Electrocompaniet ECI 6 (2018)
    Audio Innovations Series 500 (1990)
    Rega Brio (2020)

    Det er ingen tvil om at CSA 150 er et finslepet produkt som bærer fruktene av mange års utvikling. En del hevder at det har skjedd lite på forsterkerfronten siden 80-tallet, men CSA 150 tyder på noe helt annet...

    Fortsettelse følger!
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hmmm.....Så Audiocompaniet er oppegående og i full drift? Etter det jeg så i en annen tråd her frister det ikke å bestille noe fra dem!
    Ikke meg heller.. kjøpte noen nye elementer hos dem til Klipsch palladium.. Elementene kom med samme feil som mine gamle og de svarer ikke på mail eller noen ting når jeg prøver å gi dem beskjed om dette og finne en løsning.. Dette er vel 1 år siden nå.. Så nei.. IKKE et selskap jeg kan anbefale noen å ha noe med å gjøre..
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Neste høyttaler til utprøving med CSA 150 er altså Rogers LS 3/5A. Dette er samme høyttalerpar som i sin tid ble testet av Fidelity. Jeg kjøpte disse av Knut Vadseth etter testen i Fidelity. Høyttalerne ble produsert rundt 1983, og er ekte 15 ohms utgaver.


    Bilde1.jpg


    Selv om LS 3/5A ble konstruert for monitorbruk i små kontrollrom, og dermed ment for å avsløre feil i opptaket, er de etter min mening svært lyttervennlige. Mellomtonen er legendarisk, og perfekt avstemt med en naturlig klang. På noen punkter stiller de likevel store krav til kvaliteten på resten av utstyret. Dersom forsterkeren har noen form for ulyd i diskanten, blir det fort avslørt av LS3/5A i form av ekstra betoninger. De kan også låte litt nasalt med uheldig forsterkervalg. På disse punktene avslører monitor-egenskapene til LS3/5A seg. LS3/5A spiller i utgangspunktet med så naturlig klang, at man fort hører om det er noe som skiller seg ut i det realistiske lydbildet

    Jeg har brukt et stort antall ulike forsterkere på LS 3/5A, men aldri før opplevd så god lyd som med CSA 150. Diskanten i CSA 150 er så oppløst, ren og luftig at det ikke blir noen form for ulyd i toppen som LS3/5A kan sette søkelyset på. Og renheten og den fint balanserte mellomtonen i CSA 150 gjør at LS3/5A ikke tipper over i nasal klang. Samtidig er CSA 150 spretten og dynamisk i lyden, slik at LS 3/5A ikke bare spiller pent, men også låter spennende og engasjerende. Mye av utviklingsarbeidet med CSA-serien skal være gjort med LS 3/5A, og det er lett å høre. Det er ikke bare jeg som mener CSA og LS 3/5A er en «match made in heaven»; det er bare å google i vei og finne andre som mener det samme.

    Det er egentlig ikke så mye mer å si om CSA 150 og LS 3/5A enn at de er perfekte partnere. Også de mindre modellene i CSA-serien skal passe godt med LS3/5A; se bl.a. testene av CSA 70 og CSA 100 i Hifi News & Record Review.

    Etter å ha prøvd Spendor SA1 og LS 3/5A, gikk jeg opp i høyttalerstørrelse, men bare litt. Neste kandidat var Snell type Q. Snell type Q er minimonitorer jeg kjøpte nye i 1990. Det er en særegen høyttaler med ekstremt ren og oppløst lyd. De låter slankt, og bassen begynner å rulle jevnt av allerede rundt 100 Hz. På gode opptak og med forsterkere med fet lyd kan de låte flott og musikalsk, men den slanke karakteren gjør Q vanskelige å få til. Med feil match låter det bare trist og umusikalsk. Er man ute etter å torturere noen, er det bare å sette på gamle skrikete Gasolin-plater med lystklingende forsterker og Snell type Q.

    Den forsterkeren jeg har hatt mest suksess med på type Q, er Audio Innovations Series 500. Også den litt mørke klangen i Electrocompaniet ECI 1 FTT kler type Q godt.

    Spørsmålet er hvordan en velavstemt og klangnøytal forsterker som CSA 150 går sammen med noe så særegent som type Q. Det kommer jeg tilbake til etter hvert...

    Snell_Q.JPG
     
    Sist redigert:

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Som nevnt er Snell type Q en krevende høyttaler, som helst bør ha litt ekstra fylde fra leddene foran. Som monitorer er Q veldig gode; alt av detaljer trer klart frem for lytteren. Perspektivegenskapene er førsteklasses.

    CSA 150 er nøytral i lyden. Nøytral lyd kan ofte bety kjedelig lyd. Det er ikke tilfelle her; CSA er en dynamisk forsterker som gir liv og nerve til musikkopplevelsen. Med Snell Q og CSA 150 blir lyden en del slankere enn med både Audio Innovations Series 500 og Electrocompaniet ECI 1 FTT. Lyden blir likevel ikke påtrengende og slitsom. Lydbildet er mykt og oppløst også med type Q. Selv om CSA har en nøytral klangkarakter, er det en svak tendens til varme i lyden som ivaretar musikaliteten. Og selv om CSA ikke tilfører så mye ekstra fylde, er det likevel noe organisk over lyden. Det låter luftig, oppløst, åpent og mykt. Denne positive egenskapen kan antakelig tilskrives bruken av rør i inngangstrinnet og Mosfet i utgangen, sammen med enn sunn grunnkonstruksjon og godt regulert strømforsyning.

    Så kombinasjonen CSA 150 og Snell type Q får godkjent-stempel. En ekstra fyldig rørforsterker som Audio Innovations Series 500 vil nok gjøre type Q mer egnet til å få musikk ut av dårlige innspillinger. Men veldig mye låter vel så bra med CSA 150 som med Series 500, også på Q. Og med virkelig gode innspillinger blir lydopplevelsen bedre med CSA 150 enn med Series 500, pga. bedre oppløsning og mindre forvrengning. Series 500 byr på mye ørevennlig annen-ordens forvrengning, mens CSA byr på noe enda bedre; fravær av forvrengning og ulyder.

    Jeg kommer tilbake til mer omtale av type Q når jeg tester CSA 150 opp mot andre forsterkere. Jeg har to par type Q tilgjengelig, og har laget et testoppsett hvor jeg kjører signalet fra samme programkilde gjennom to ulike forsterkere, som er koblet opp mot hvert sitt par type Q. Det gir mulighet for å koble direkte over fra en forsterker til en annen, og umiddelbart høre forskjellene mellom forsterkerne. Mer om dette senere, etter at jeg har skrevet om erfaringene med CSA 150 på Harbeth Compact 7 ES-3 og Snell type Civ.
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    1.929
    Antall liker
    4.475
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man vil holde seg unna Audiocompaniet, hvor tar man så service på en CTA 506 i Oslo-området ?
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Her er et bilde av testriggen for CSA 150. CSAen blir prøvet ut mot Snell type Q og Spendor SA1, og sammenliknet med ASR Emitter 1. Ikke særlig vakkert og forseggjort oppsett, men det fungerer fint for formålet. Alle komponenter står her på Lack-bord fra Ikea. Billig og bra!

    BE1.jpg
     
    Sist redigert:

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Harbeth-C7-Featured.jpg


    Så litt om CSA 150 på Harbeth Compact 7 ES-3.

    Harbeth C7 er på en måte motsatsen til Snell type Q. Mens type Q gjerne profiterer på ekstra tilskudd av fylde i leddene foran, er det omvendt med C7. Audio Innovations Series 500 får mye godt ut av type Q, men fungerer ikke i det hele tatt med C7. Med S500 blir lyden noe mørk og tykk, og virker ikke helt ren.

    Det er derimot lett å få musikk ut av Harbethene med en mer nøytral forsterker. Så langt har jeg hatt best resultater med ASR Emitter på Harbeth. Emitter er ekstremt ren og nøytral i lyden, og svært stram. Det profiterer Harbeth på. CSA 150 spiller nydelig på Harbeth, men her er jeg usikker på om jeg faktisk synes ASR fungerer bedre på enkelte innspillinger. Harbeth kan på enkelte innspillinger bli en svak antydning for tykke med CSA 150s organiske lyd. På de fleste innspillingene fungerer imidlertid kombinasjonen utmerket.

    Så langt har CSA 150 klart vist seg som beste forsterker jeg har hørt på LS 3/5A. Antakelig også på Spendor SA1. Og på gode innspillinger faktisk også på Snell type Q. PÅ Harbeth heller jeg i retning av å si at stillingen er mer uavgjort mellom CSA 150 og Emitter. I denne sammenhengen må det tas i betraktning at Harbeth og Emitter er en optimal match. At CSA 150 kan konkurrere i dette selskapet, er ikke dårlig.

    Da er det en høyttaler igjen før jeg går videre til mer direkte sammenlikning mellom andre forsterkere. Den gjenstående høyttaleren er Snell type Civ. Da begynner vi virkelig å snakke om godlyd og kanonmatch :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn