EngelholmAudio skrev:
Bx skrev:
Hva mener du er mest kritisk?
Tidsdomänen!
Det statiska vänjer vi oss vid! Har ni nån gång besökt ett pappersbruk? Lukten är hemsk - dom första 5 minutrarna. Sen är det OK. Lite samma sak upplever många med tonala skillnader - jag själv upplevde det här om veckan! Ett nytt system hos en god vän men en lite stickande diskant. Efter 5 låtar tänkte vi inte så mycket på den.
Hmm...
Innenfor et veldig kort tidsvindu er jeg ikke helt enig, men innenfor et stort tidsvindu er jeg enig.
At vi venner oss til det statiske er jeg i stor grad enig i. Men frekvensresponsen de første millisekundene har IMO stor betydning for opplevd lydkvalitet. Når det er sagt, så har jeg en mistanke om at frekvensfølsomheten avtar med systemets og musikkens dynamikk. Det må jo være en grunn til at flygelet vårt låter som et flygel, selv om det står plassert et sted der selv et heftig steroanlegg sliter....
Floyd O Toole har publiserte noen relativt tungtveiende artikler der han har målt vurderinger fra et kvalifisert lyttepanel om hørbarhet av ulike egenskaper ved høyttalere. Frekvensrespons på lytteaksen har stor betydning for opplevd lydkvalitet. En jevn power respons var også viktig. Power responsen påvirker både timing og frekvensresponsen, ettersom det er her de fleste refleksjonene og romeffektene kommer fra. Det var også slik at en off-axis dips & peaks (som man fort kan få om man deler et stort element for høyt) ikke kunne oppveies med å booste frekvensresponsen på lytteaksen. Ujevn fasegang klarte han derimot ikke å avsløre som hørbart.
Det jeg har erfart fra egne forsøk er at en sub-optimal høyttalerplassering (der mellomtonen mister transparens) ofte henger sammen med at at man får halvsene refleksjoner av en slik størrelse at den den "akkumlerte" frekvensresponsen endrer seg målbart mens systemet klinger ut. Dette er en type lydforringelse som man ikke klarer å korrigere med digitale filtre. Man klarer å få tilbake en nøytral tonalitet, men man klarer ikke å etablere den transparens som systemet er i stand til å gjengi.
Jeg hadde for noen uker siden en ganske heftig diskusjon med Denis Sbragion (han som står bak DRC) om dette. Jeg mener at man må ha god kontroll på hvilken del av tidstomenet man skal frekvenskorrigere, mens Denis mener at det er viktig å frekvenskorrigere for den "stasjonære" frekvensresponsen.
Så jeg er ikke tilhenger av å korrigere den stasjonære frekvensresponsen. Hvis man har sene refleksjoner eller andre forsinkede lydhendelser som preger frekvensresponsen vesentlig så må de løses med plassering og akustikkbehandling.