Cone excursion i WinISD

torbjornvatn

Medlem
Ble medlem
18.09.2025
Antall liker
10
Sted
Oslo
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å tolke "Cone excursion"-grafen i WinISD.

Jeg tester en Seas H1794-08 FEA18RCZ i en 37l kasse tunet til 43 Hz, og med 25W input-effekt. Men når jeg ser på "Cone excursion"-grafen så ser den slik ut:
Screenshot 2025-11-25 at 20.55.26.png
Nesten hele grafen ligger over den røde 3mm-streken. Spec'en på Seas har jo ikke Xmax oppgitt, men har klart å lese meg frem til at de 3mm som ligger inne i wdr-fila jeg fant stemmer med formelen (Voice coil height - Air gap)/2 = (12mm - 6mm)/2 = 3mm.

Kommer jeg til å sprenge elementene så fort jeg skrur opp volumet litt, og er dette da en dead end? Eller kommer det til å funke fint hvis man er litt måteholden med volumet?

Vedlegg

Halvor O

Medlem
Ble medlem
29.04.2025
Antall liker
63
Sted
Oppland
Ser ikke ut som at den liker 25W i så stor kasse, at den går over streken under tuning (FB) er normalt, men at det ligger så mye over xmax mellom 50 og 10Hz er normalt ikke bra, så ja en må nok være litt forsiktig med volumkontrollen, spesielt på basstung musikk,vil nok ikke skade elemet på 25W, men det blir betydelig forvrenging.

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Antall liker
377
Det går fint 😊 Bruk ørene (og øynene), du merker det når elementet er utenfor komfortsonen.

Dessuten sier ikke grafen alt: musikken må inneholde frekvenser med høyt nivå før du får trøbbel. Videre vil det typisk være høy impedanse (høy Ohm-verdi) rundt egenfrekvensen (42 Hz) som gjør at effekten til elementet blir begrenset.

Jeg har selv 8”-versjonen, og den tåler en god del juling👍

torbjornvatn

Medlem
Ble medlem
18.09.2025
Antall liker
10
Sted
Oslo
Ok, da kjører jeg på og satser på at det går bra.

Hvordan opplevde du at det funket med FEA18RCZ i ganske stort kabinett når du testet det for ditt hytteprosjekt @Hornlyd? Syntes jeg så et bilde av en ullsokk i bassporten et eller annet sted i den tråden :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.784
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det elementet har max utsving på 14mm p-p iht databladet. De 3 mm som beregnes er max lineært utsving en vei.

Det er ikke uvanlig at en oppnår max utsving i bassreflekskasser en god stund før du når teoretisk maxeffekt.

Med såpass mye effekt påtrykt, så snakker vi om i underkant av 104dB lydtrykk. Hvis du spiller såpass høyt, bør du egentlig vurdere større elementer.

Johan-Kr

Topp Bunn