Compliance for Audio Technica Art 9

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
- Static compliance: 35 × 10-6 cm/dyne
- Dynamic compliance: 18 × 10-6 cm/dyne (100Hz)

Dette er veldig motsigende!


Sitat fra Gunnar Brekke:

Oppgitt dynamisk compliance ved 100 Hz kan man gange med en faktor på 1,5-2,0 - for å finne verdien ved 10 Hz. (da blir compliance ved 10Hz mellom 27 og 35)

Oppgitt statisk compliance (ved 0 Hz) kan man gange med en faktor på 0,5 (dele på 2) - for å finne verdien ved 10 Hz.
(da blir compliance ved 10HZ 19)

for å beregne armresonansen må man benytte compliance ved 10hz i formelen. Er det noen som egentlig vet hva den pickupen har ved 10Hz.
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
- Static compliance: 35 × 10-6 cm/dyne
- Dynamic compliance: 18 × 10-6 cm/dyne (100Hz)

Dette er veldig motsigende!


Sitat fra Gunnar Brekke:

Oppgitt dynamisk compliance ved 100 Hz kan man gange med en faktor på 1,5-2,0 - for å finne verdien ved 10 Hz. (da blir compliance ved 10Hz mellom 27 og 35)

Oppgitt statisk compliance (ved 0 Hz) kan man gange med en faktor på 0,5 (dele på 2) - for å finne verdien ved 10 Hz. (da blir compliance ved 10HZ 19)

for å beregne armresonansen må man benytte compliance ved 10hz i formelen. Er det noen som egentlig vet hva den pickupen har ved 10Hz.
Jeg kjenner ikke til den picupen men hvis den har - Dynamic compliance: 18 × 10-6 cm/dyne (100Hz) Skuule det bli 30.6 ved 10 HZ (ganger da med 1.7)
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei. Mitt regnestykke er hentet herfra: http://www.resfreq.com/resonancecalculator.html

------------------------------Warning!
Assumes that the quoted cartridge compliance references 10Hz.
---------[Often (sadly) not published by manufacturers]


"There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always
state a useful value for C(ompliance). (It should be started at 10 Hz).
Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so they
should be multiplied by 1.5-2. Figures of C coming from USA often are static
values, so they should be halved. Most figures of C coming from Europe are

OK (stated at 10 Hz)"

Dette stemmer veldig godt overrens med mine egne erfaringer - med noen få
unntak: Audio Technica ART 9, Audio Technica ART 7 og Audio Technica AT-OC9

I praksis skal Audio Technica ART 9 matches med en medium masse tonearm
(10-15 gram) - med gode lager - for best mulig resultat...
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
For at det skal stemme må jo Art 9 være ganske stiv og ha en Compliance ved 10hz nær 10.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ved forespørsel sa Audio-Technica at de internt bruker X1.7 for å omgjøre til "vestlig" compliance. Det skulle gi en compliance på 27, noe jeg synes virker vel høyt i forhold til hvordan nålefanen faktisk fremstår.

Ellers synes jeg man skal ta teoretiske beregninger av hvilken masse man skal eller vil ha med en sekk eller to med salt. Her hos meg har ART9 fungert helt fortreffelig en Jelco SA-750E, Micro-Seiki MA-550X og nå en Thomas Schick 9.6". Mitt inntrykk/erfaring/antagelse er at jo bedre lager armen har, jo videre er spennet av pickuper armen vil håndtere på en optimal måte.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
"For at det skal stemme må jo Art 9 være ganske stiv og ha en Compliance ved 10hz nær 10".

Nei, den dynamiske compliancen ved 10 Hz - vil alltid ligge et sted (omtrent midt i)
mellom den statiske compliancen (35) - og den dynamiske compliancen (18) ved 100 Hz.
I tilfellet ART 9, rundt 25-26 micrometer/milliNewton...

På "normale" pickuper er vanligvis den statiske compliancen bortimot 4 ganger større
enn den dynamiske compliancen ved 100 Hz.
På de nevnte AT-pickupene er den statiske compliancen kun 2 ganger større enn den
dynamiske compliancen ved 100 Hz. Som sagt unntakene som bekrefter reglen...
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
"For at det skal stemme må jo Art 9 være ganske stiv og ha en Compliance ved 10hz nær 10".

Nei, den dynamiske compliancen ved 10 Hz - vil alltid ligge et sted (omtrent midt i)
mellom den statiske compliancen (35) - og den dynamiske compliancen (18) ved 100 Hz.
I tilfellet ART 9, rundt 25-26 micrometer/milliNewton...

På "normale" pickuper er vanligvis den statiske compliancen bortimot 4 ganger større
enn den dynamiske compliancen ved 100 Hz.
På de nevnte AT-pickupene er den statiske compliancen kun 2 ganger større enn den
dynamiske compliancen ved 100 Hz. Som sagt unntakene som bekrefter reglen...
Enig i dette, men hvis compliansen er feks 25 så betyr det at effektiv armasse må være mye lavere, feks ned i 4g for å komme innenfor en armressonans på 8-12 hz.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Var redd for at min Moerch dp6 arm med rødt armrør skulle bli for lett, men ut i fra teorien er det en god match :)
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Ved forespørsel sa Audio-Technica at de internt bruker X1.7 for å omgjøre til "vestlig" compliance. Det skulle gi en compliance på 27, noe jeg synes virker vel høyt i forhold til hvordan nålefanen faktisk fremstår.

Ellers synes jeg man skal ta teoretiske beregninger av hvilken masse man skal eller vil ha med en sekk eller to med salt. Her hos meg har ART9 fungert helt fortreffelig en Jelco SA-750E, Micro-Seiki MA-550X og nå en Thomas Schick 9.6". Mitt inntrykk/erfaring/antagelse er at jo bedre lager armen har, jo videre er spennet av pickuper armen vil håndtere på en optimal måte.
Det du sier er vel at kvaliteten på armen er vel så viktig som teori.
Hvis man legger teori til grunn og antar at armen har en effektiv masse på 10g så vil armresonansen bli 159/rota ((10+9 (pickup med skruer)*27(complinace)) = 7
Armressonansen bør i følge teorien ligge innenfor 8-12g, men mulig det fungerer fint med lavere verdier så lenge man bruker tonearmer med et godt lager.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har forlengst sluttet å bruke verktøy basert på kalkyler gjort på 50-tallet, siden jeg alt for ofte synes de ikke har veldig mye med opplevd virkelighet å gjøre. Eksempelvis gir linken over en resonansfrekvens på 5.268 når jeg legger inn verdiene fra Schick 9.6", 15g headshell og ART9. Det burde føre til en masse lydforringende subsonisk energi, sporingsproblemer and you name it, men det er ikke spor av noe slikt. Ei heller får jeg noen resonnans ved det punktet, den lå såvidt jeg husker et sted mellom 10 og 11Hz når jeg sjekket visuelt.

Kalkulatoren til Korf Audio viser derimot det jeg opplever; nemlig at det er en helt fortreffelig match.

Forklaringen er, i alle fall ifølge Korf, at utregningene som brukes i (så godt som?) alle resonnanskalkulatorene man finner på nett bruker en ligning (den du referer til over?) som stammer fra et papir fra 1954. Altså før stereo var en ting og mens opphenget i pickuper var ganske annerledes.

Deres egen kalkulator, på den annen side, er et produkt av målinger de selv har gjort og kalkyler basert på moderne stereopickuper. Så kan ikke jeg gå god for verken målingene eller kalkylene deres, men resultatet er en kalkulator som etter min erfaring stemmer langt bedre overens med virkeligheten.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
603
Antall liker
71
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Jeg har forlengst sluttet å bruke verktøy basert på kalkyler gjort på 50-tallet, siden jeg alt for ofte synes de ikke har veldig mye med opplevd virkelighet å gjøre. Eksempelvis gir linken over en resonansfrekvens på 5.268 når jeg legger inn verdiene fra Schick 9.6", 15g headshell og ART9. Det burde føre til en masse lydforringende subsonisk energi, sporingsproblemer and you name it, men det er ikke spor av noe slikt. Ei heller får jeg noen resonnans ved det punktet, den lå såvidt jeg husker et sted mellom 10 og 11Hz når jeg sjekket visuelt.

Kalkulatoren til Korf Audio viser derimot det jeg opplever; nemlig at det er en helt fortreffelig match.

Forklaringen er, i alle fall ifølge Korf, at utregningene som brukes i (så godt som?) alle resonnanskalkulatorene man finner på nett bruker en ligning (den du referer til over?) som stammer fra et papir fra 1954. Altså før stereo var en ting og mens opphenget i pickuper var ganske annerledes.

Deres egen kalkulator, på den annen side, er et produkt av målinger de selv har gjort og kalkyler basert på moderne stereopickuper. Så kan ikke jeg gå god for verken målingene eller kalkylene deres, men resultatet er en kalkulator som etter min erfaring stemmer langt bedre overens med virkeligheten.
Tusen takk for linken til Korf. Veldig interessant det han skriver :)
 
Topp Bunn