CJ`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært både fraværende og frafallen mht. cj en lang stund. Etter mye frem og tilbake endte jeg opp med annet utstyr for et par år eller så siden. Ganske mye forskjellig annet utstyr. Lettbetjent, nett og ikke et rør i mils omkrets. All pragmatisme tilsier ja på alle punkter.

    Imidlertid har man andre behov enn de pragmatiske. Her om dagen kjøpte jeg en MF 2500 nesten hals over hode. Ikke et rør der heller, forresten, men mesteparten av flyten og fylden fra gamle dager var umiddelbart til stede. Du vet ikke hvor mye du har savnet det før det er tilbake. Og denne gangen blir jeg ikke lett å avlede.





    Bilde fra nettet, og ikke mitt vegg til vegg-teppe, men min forsterker er hverken mindre eller nettere. Dette er min slags lyd, og slik må det være.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært både fraværende og frafallen mht. cj en lang stund. Etter mye frem og tilbake endte jeg opp med annet utstyr for et par år eller så siden. Ganske mye forskjellig annet utstyr. Lettbetjent, nett og ikke et rør i mils omkrets. All pragmatisme tilsier ja på alle punkter.

    Imidlertid har man andre behov enn de pragmatiske. Her om dagen kjøpte jeg en MF 2500 nesten hals over hode. Ikke et rør der heller, forresten, men mesteparten av flyten og fylden fra gamle dager var umiddelbart til stede. Du vet ikke hvor mye du har savnet det før det er tilbake. Og denne gangen blir jeg ikke lett å avlede.





    Bilde fra nettet, og ikke mitt vegg til vegg-teppe, men min forsterker er hverken mindre eller nettere. Dette er min slags lyd, og slik må det være.
    En god sak, den der. Prem 350 er enda et strå hvassere, IMO, men så er også prisen en helt annen.

    Felles for CJ sine trisseforsterkere er at de også har en viss "rørlyd".

    mvh
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Premier 350 er "alle" begeistret for. Den siste MF 2250 vekker også mye begeistring. Premier 11 skal også inn i mitt system etter reparasjon, ny/annen/brukt preamp er forestående osv. Ingen av komponentene kommer til å bli state of the art, det er jeg heller ikke opptatt av nå. Gleden er gjenhøret med den typen lyd som sitter best i musikkopplevelsen.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har en gammel CJ transe stående etter diverse handler. PFR, skal teste og lytte litt etterhvert. Iflg impulse var den ikke så verst i sin tid. Og med den signaturen som CJ har så er den tiden , for meg, også nå...
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det kunne vært givende med innlegg i serien "CJ-klassikere gjør comeback", HCS. PFR er en klassiker. Og skulle du få hendene fulle med andre ting, er det bare å sende en PM hitover.
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    November 2006
    Ære være dere som går i det gyllne lys.
    Tilgi meg, jeg er i ferd med å skifte side.
    Jeg har skitne tanker om å selge premier 11A.
    Jeg kan stå framfor en endeløs søking etter det fullkomne, før jeg igjen finner tilbake til den rette sti.

    Lf
    Jeg burde hørt på min indre stemme dengang. Dette er den eneste komponentene jeg har hatt som jeg angrer på at jeg solgte. Den mørke, kroppslige lyden som fløt av gårde som varm bronse og deilig poesi. Rørbyttene som virkelig gjorde en forskjell. Kvalitetsfølelse og andaktstund fra den ble slått på til det var på tide å finne sengen. Minnene strømmer på.
    Premier 11A skal jeg definitivt ha igjen.

    Naim for dans og moro med familie og venner.
    EAR 864 og Premier 11A til meg selv og svært gode venner i fred og ro.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Godt å se at også andre nyter nostalgiens sødme. En hyllest av Premier 11 er jeg med på av full hals. Spesielt når det kommer fra ingen ringere enn trådstarteren selv! Det er sannelig liv i de gamle cj-gutter.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, god nostalgi dette. Nyere CJ blir, i min bok, litt for likt andre konkurrenter. Premier 11 er blant klassikere. Og et bevis på at målinger ikke nødvendigvis gir lyd å trives med.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Ja, i år er det faktisk 20 år siden Wes Phillips sin omtale av Premier 11, så tiden går....Har også hatt den + endel annet CJ, og jeg er av dem som både mener at Prem 11 (og også Prem 14) var og er fantastiske musikk-gjengivere OG at de nyere tingene fra midten av 2000 tallet er verdt å bruke tid på - noe som vel framgår av min signatur. Det er en annen lydsignatur ja, men sammen med "rett" kilde og høyttalere så har det bragt meg enda nærmere det jeg vil oppleve, nemlig et godt konserthus fra orkester, rad 5-7. Foretrekker man rad 15-20 (som jeg gjorde før) så er 90 talls CJ et godt valg.

    Uansett er dette kvalitet som både tåler tidens og utviklingens gang!

    Mvh Ole

    Ja, god nostalgi dette. Nyere CJ blir, i min bok, litt for likt andre konkurrenter. Premier 11 er blant klassikere. Og et bevis på at målinger ikke nødvendigvis gir lyd å trives med.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke det finnes støere cj-kar enn deg, ole. Noen klarer å holde tunga rett i munnen. Lydbeskrivelsene dine i denne tråden er fine å ha.
     

    ole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Innlegg
    768
    Antall liker
    112
    Sted
    Bærum
    Takk awe, dog skal sies at jeg har hatt en lengre pause på utstyrsskiftefronten, det jeg nå har det har stått i stua i flere år.....så grunnen til trofasthet mot CJ er nok også at jeg har hatt nok med andre prosjekter siste 2-3 årene, men ja; hovedgrunnen er fortsatt at jeg ikke har kommet over noe som gir meg så mye mer av det jeg vil ha, at det er verdt jobben (og pengene) med å selge og kjøpe. Og; de gangene jeg har forsøkt annet så går det ikke lang tid før jeg savner det jeg mistet.....besnærende med "ny lyd", men ofte er det bare nytt, og ikke bedre....når kvalitet måles over noe tid.

    Jeg tror ikke det finnes støere cj-kar enn deg, ole. Noen klarer å holde tunga rett i munnen. Lydbeskrivelsene dine i denne tråden er fine å ha.
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Jeg har også nå kjøpt meg en Premier11 - den er ikonisk :)

    Godt å se at også andre nyter nostalgiens sødme. En hyllest av Premier 11 er jeg med på av full hals. Spesielt når det kommer fra ingen ringere enn trådstarteren selv! Det er sannelig liv i de gamle cj-gutter.
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    CJ pre

    Må legge ut bilde av samlingen min av CJ preer: PV12, Premier 10, Premier16LS, - og nå CJ ART - en totalt kompromissløs forsterker som har mellomtonen fra P10. i tillegg til at den er mange divisjoner opp på alle parametre i fht. alt annet jeg har hørt. Tror ART (1) er diamanten i produksjonen av preer fra CJ opp gjennom tidene :)
    IMG_3998.jpg
     

    elta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2005
    Innlegg
    166
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Nokon som veit om gamle og nye fjernkontroller til C-J kan brukes om einannen,mangler fjernkontroll til Premier 16,går det f.eks. an å bruke den gamle typen trur den heitte rc 10?
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Premier 12 220 til 240 volt "rewiring"

    Jeg har vært så heldig å få tak i en Premier 12 som har vært importert fra Sveits, den er 220V, - bias blir i høyeste laget, fordi spenningen i huset er 236v - noen som har en sikker oppskrift på omkobling av nettrafo til 240 v? - jeg vet den har 4 muligheter 100/120/220/240 - oppskriften under skal gjelde MV55 og skal også være den samme for Premier 11 - noen som vet om det er den samme som gjelder for Premier 12 . Arne S :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer, Arne! En mail til cj synes å være det sikreste! Nå har du fått det siste sikle-objektet fra cj i hus, så nå er det vel ikke mer å ønske seg derfra. :cool: Bortsett fra en premier 15 riaa da, selvfølgelig...
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Hei Trond, takker så mye for gode tips fra deg. P12 passer som hånd i hanske, det virker som om ART er konstruert basert på prøvelytting på P12 - vellyden bare svever rundt i rommet, det er et helt nytt nivå av bredde og dybde i lyden uansett hva annet jeg har hørt - mellomtonen er mer klar enn på P11, tror P12 er det utimate av olc School CJ (blir spennende å se om du mener det samme da! )
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Joda, vi er nok på linje her. Noe av det mest imponerende jeg har hørt, besto av p 16/P 12 , en Kuzma platespiller med Koetsu urushi og etpar digre, franske horn. Glemmer det aldri.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Det er imponerende å se hvordan du tar vintage cj til bristepunktet, Arne. Du må minst være hifigal. Tror monoblokkene har en litt slankere og strammere klangbalanse enn stereotrinnet Premier 11, men de har begge den særegne flyten og den uanstrengte oppløsningen som preget cj før tusenårsskiftet. Ikke at de er borte nå heller, men andre egenskaper konkurrerer mer om oppmerksomheten.

    Etter salgene av Premier 10 og 16 er jeg litt i ingenmannsland, og det vil før eller siden skje noe i den retningen. Cj-lyden kan en nesten kalle en livslang infeksjon i hi-fi-minnenes sentralnervesystem.
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Hei Awe, takker så mye, du beskriver det så godt, lyd som flyter, helhet og musikalitet, vanskelig å gå i andre retninger når du har hørt det, det er noe med en harmonisk forvrengning som gir en fylde og en storhet i lyden, som man blir avhengig av - og virkelig noe man kommer tilbake til - Spennende også hvor like , men forskjellige CJ forsterkerne er - som søsken , personlig tror jeg ART er konstruert på Premier 12, det er virkelig en hånd i hanske effekt! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Jeg har vært så heldig å få tak i en Premier 12 som har vært importert fra Sveits, den er 220V, - bias blir i høyeste laget, fordi spenningen i huset er 236v - noen som har en sikker oppskrift på omkobling av nettrafo til 240 v? - jeg vet den har 4 muligheter 100/120/220/240 - oppskriften under skal gjelde MV55 og skal også være den samme for Premier 11 - noen som vet om det er den samme som gjelder for Premier 12 . Arne S :)
    For de som er interessert: det er skjemaet over som er lik både på MV55/P11/P12 og sikkert flere. Det viste seg at den var koblet feil , i Sveits som den var bruktimportert til fra USA- på en måte ikke beskrevet i skjema over - så jeg tror vi sier det var flaks at noe ikke har røket er og nå er det fikset :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Du verden som du har fortjent å oppleve den synergien du nå har! Se om du kan få lånt deg noen Kimber KCAG signalkabler for å sjekke ut om det gir en siste dose luftighet og timing til akkurat de forsterkerne. Det fikk jeg, med Erntzens høyttalerkabler og i sammenligning med Cardas Golden Reference.
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Du verden som du har fortjent å oppleve den synergien du nå har! Se om du kan få lånt deg noen Kimber KCAG signalkabler for å sjekke ut om det gir en siste dose luftighet og timing til akkurat de forsterkerne. Det fikk jeg, med Erntzens høyttalerkabler og i sammenligning med Cardas Golden Reference.
    Takker for kabeltips AWE og takker for de hyggelige ordene. :)
     
    Sist redigert:

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Småsignalrør i Premier 12

    AWE (og dere andre svært kompetente CJ Kjennere) : hva er regnet som de mest kompetente småsignalrørene til Premier 12 - i sympatisk prisklasse - noen tips??: 1stk 5751 og 2 stk 6FQ7/6CG7 , det som sitter i nå er Jan Philips 5751 og 6FQ7/6CG7 som jeg ikke klarer å gjenkjenne - ser ut til å være bilde av en mayaindianerliknende figur på glass, ser nyproduserte ut :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg startet en tråd som het "5751" en gang. I alle fall er 5751-røret det som har hatt mest å si for lyden, slik jeg har opplevd det. Ikke bare i effektforsterkeren, men i hele kjeden EAR 834, Premier 10 eller 16 og 11. Min favoritt er Sylvania Grey Plate 2 mica på grunn av lydbilde, luftighet og fart, men det avhenger jo i stor grad av rommet og øvrige komponenter i kjeden.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Her er vi helt på linje, awe. Igjen. Som en god nummer to i min bok kommer RCA Black Plate, som har litt mer kjøtt på beinet, litt mer rom, men kan oppleves litt mørkere. Det som kan være viktig å merke seg, er at det kan være gainforskjeller mellom forskjellige 5751, men det, som lyden, avhenger av kretsløpet.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Spot on, impulse. Både GE og RCA Black Plate 3 mica trykker mer, de utgavene jeg har prøvd. Tøff bass og godt skyv, men det kan bli for mye i noen oppsett. For mye mørk a-lyd. Sylvania Black plate 3 mica er snillere i så måte. Gamle Sylvania Grey Plate 2 mica er enda åpnere i min erfaring. (Noen amerikanere skriver Gray Plate). Det er en skog av utgaver, lån av branding i forbindelse med ulike produksjoner, osv. Likevel er det verdt litt plunder på grunn av muligheten til å tune klangbalansen.

    La meg også presisere at disse erfaringene relaterer seg til Premier 11. Erfaringene kan være litt annerledes med 12.


    Det slår meg enda en gang hvordan subjektive lytteopplevelser kan føre (noen av) oss inn på meningsfylte veier.
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Takker AWE og Impulse, da noterer jeg meg Sylvania og RCA Black Plate som de heteste tipsene, men det er en jungel forstår jeg vedrørende versjoner, det er så spennende å høre hvor dypt inne i rørverdenen dere er, det er forskjellene her som skaper den store opplevelsen, meget bra til panegyrisk bra - da har jeg et flott utgangspunkt, så takker så mye - tenker dere at kvaliteten på 6FQ7/6CG7 ikke har så mye betydning for lyden? - evt tips her? :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    6FQ7 er bra fra GE, Sylvania og RCA av dem jeg har hørt. Det mest detaljskarpe og transientsterke er RCA Clear Top. Og ja, 6FQ7 betyr mindre enn 5751 for totalinntrykket i mine ører. I det hele tatt er det ørene som gir hintene om klanglig ubalanse, og det er derfor nyttig å ha to par av smårørene å veksle på over tid. Det tar tid å finne de alternativene og kombinasjonene som spiller best på et flertall av opptakene.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Igjen er vi helt på linje, awe. Det er vel ikke helt tilfeldig.
    Personlig ville jeg netopp kombinert RCA 5751 black Plate triple mica med RCA 6Fq7 clear top som "starting point" Det er en potent kombinasjon av overtonestruktur, kroppslighet, dynamikk og åpenhet som i de fleste tilfeller ville levert pur magi. Just my five shillings, for å si det sånn.
     
    Sist redigert:

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Noen som har erfaringer eller meninger om de beste rør til premier 16ls2?

    Jeg føler at min spiller bedre uten de røde ringene på rørene, større lydbilde og mer liv.
    Er det meg som er litt på jordet eller.....
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det kommer an på hvilken retning du ønsker å dra den lydmessig. De røde ringene er bare sludder, så du er ikke på jordet, nei. Det som virker, er rørdempere fra Duende Creatura i titan og kunststoff. DA snakker vi effekt!
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Dei beste røra eg prøvde i 16ls2 var Mullard e188sq,men prisen på dei idag er vel mellom 6-10k for 6stk.
    Mullard ecc88 var nr2 på lista.

    Med mullard generellt blei det alltid litt varmere lyd,som eg likte+stort lydbilde.
    Prøvde siemens og telefunken,da blei lyden litt strammere og kjøligere,som ikkje passet så bra i mine ører.

    Skikkelig strømkabel er vel allerede på plass?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Lyden kan bli stram på 16LS2. En atletisk forsterker med rask, oppløst lyd. Rent klanglig trenger den rør som ikke fremhever detaljer i øvre mellomtone enda mer. Derfor heller Mullard enn Siemens og Telefunken, som samlanes skriver. Med slike klangegenskaper blir også mikrofoni et hett tema. NOS 6922-rør med lav mikrofoni og varm klang blir kostbart.

    I mine ører tilfredsstiller Electro-Harmonics kravene til klang og mikrofoni, men de har sikkert ikke den siste prosenten av oppløsning i direkte sammenligning med gode NOS-rør. Men bra låter de, og billige er de også. De ble anbefalt av cj til LS også. Friske rør var hørbart kvikkere i 16LS den tiden jeg hadde den, så det kan være relevant for LS2 også, uten at jeg har førstehånds erfaring med nettopp det.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Glømte å nevne Genalex gold lion 6922,dei er nesten like bra som dyre nosrør,ser dei ligg på 45dollar/stk,så 2-3k for 6stk.
    Det er billigt for så gode rør,men levetiden er vel kanskje kortere enn eindel nosrør?
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Da fikk jeg tak i Sylvania 5751 - men er usikker på tapningen - og RCA 6Fq7 clear top hadde jeg fra før. kombinert med SED 6550 Winged C, så låter det utrolig, Sylvania låter magisk, tegner opp et svært stort lydbilde hvor instrumentene klart plasseres i rommet samtidig som at det er stor dynamisk , vil nesten kalle det utblåsing, ørevennlig, men kraftigere enn jeg har hørt fra rør noen gang, kor og pauker låter - - som kor og pauker!!!! - må jo få tak i de andre 5751 dere anbefalte, men stort bedre enn dette kan det vel neppe bli, tusen takk :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ohoi! Dette må være bevis på at cj-lyden lever i beste velgående. Vi vet det når lyden sitter. Hvis vi opplever at det virkelig er hull igjennom, hvis mekaniske deler blir kjøtt og blod, er vi fremme ved reisens mål. Da kan vi hengi oss til musikken og glemme boksene.

    Joda, jeg kjenner nok kriblingen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn