Chromecast Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.921
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Chromecast er et ganske hendig produkt sett i forhold til hva den koster. Jeg har litt vansker med å skjønne hvorfor Google velger å fase produktet ut.
     

    Blackstar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.04.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    117
    Hm. Jeg har alltid vært strålende fornøyd med Chromecast Audio. Bryr meg ikke så mye om streaming annet enn Spotify på telefonen når jeg er på farta, men til sitt bruk er Chromecasten bra hjemme i stua. Når jeg virkelig skal lytte foretrekker jeg fortsatt fysiske medier.
    Det fases vel ut fordi det ikke selger nok vil jeg tro. Folk bryr seg ikke om lyd og stereo, folk flest vil ha snakkende høyttalere i mono og designprodukter.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.921
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    ...eller noe som integrerer bilde kanskje.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Etter 4 dager med Chromecast Gir jeg opp Denne møkka. Mister stadig vekk forbindelsen . Og nå jeg skal koble opp finner den bare unntaksvis enheten, og om den finner dem klarer ikke TuneIn å caste så det blir lyd. Nettverksproblemer ??? Det er 6 m fra ruter til meg og tivoliradio+chromecast ...
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg satte opp en for min far når de slukket FM nettet. Han hadde samme opplevelse som deg og det ble for mye styr å bruke den som radio for ham. CC er rimelig men jeg satte opp en Sonos Connect og han er strålende fornøyd med den.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    Har Sonos på anlegget Uovertruffen brukervennlighet.
    Må nok bite hatten og kjøpe en DAB radio på kjøkkenet !! GRR
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.921
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Etter 4 dager med Chromecast Gir jeg opp Denne møkka. Mister stadig vekk forbindelsen . Og nå jeg skal koble opp finner den bare unntaksvis enheten, og om den finner dem klarer ikke TuneIn å caste så det blir lyd. Nettverksproblemer ??? Det er 6 m fra ruter til meg og tivoliradio+chromecast ...
    Kanskje ruteren er problemet?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.452
    Antall liker
    35.278
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke prøvd audioversjonen, men den "vanlige" har alltid vært dønn stabil hos meg.
    Lurer på om jeg skal kjøpe en CC-audio også, bare for den kan være "grei å ha"...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.921
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Min Chromecast har også vært veldig stabil. Billig og lettvint sak med lavterskel tilbud for øvrige strømmebrukere i familien.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har Sonos på anlegget Uovertruffen brukervennlighet.
    Må nok bite hatten og kjøpe en DAB radio på kjøkkenet !! GRR
    Har du vurdert f.eks en Sonos Play 1 / One til kjøkkenet? Jeg har brukt alarmfunksjonen slik at min far har P1 om morgenen og skifter over til P2 til fast klokkeslett hver dag. Du kan også få fjernkontroller som du kan programmere.

    Eks. på fjernkontroll som også kan festes på vegg.

    iportxpressakpwh Sonos.jpg
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Chromecast Audio, har den samme bildestreamings funksjon som den vanlige chromecasten?
    Eller er den bare for audio?

    Bruker chromecast på hytta, men tv'en nekter å sende ut lyd som ikke kommer fra intern tuner, dvs at lyd fra chromecast ikke når stereoen når vi skal se film.
    Om audioen har både bilde og lyd kan det løse problemet.

    --
    Martin
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Chromecast Audio, har den samme bildestreamings funksjon som den vanlige chromecasten?
    Eller er den bare for audio?

    Bruker chromecast på hytta, men tv'en nekter å sende ut lyd som ikke kommer fra intern tuner, dvs at lyd fra chromecast ikke når stereoen når vi skal se film.
    Om audioen har både bilde og lyd kan det løse problemet.

    --
    Martin
    kun lyd, derfor CC audio, kun minijack ut.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Da slipper jeg å kjøpe en sånn.
    Hadde vært genialt med både hdmi og optisk ut da.....

    --
    Martin
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Er bare en liten LG 22" med noen år på baken, så er kun analog ut desverre (har sjekka opptil flere ganger og banna like mye hver gang). It er "død" ved både hdmi og scart inn, kun liv ved bruk av intern dekoder.
    Kun CC som er problem da alle andre kilder er koblet parallelt til dac.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.921
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Chromecast Audio, har den samme bildestreamings funksjon som den vanlige chromecasten?
    Eller er den bare for audio?

    Bruker chromecast på hytta, men tv'en nekter å sende ut lyd som ikke kommer fra intern tuner, dvs at lyd fra chromecast ikke når stereoen når vi skal se film.
    Om audioen har både bilde og lyd kan det løse problemet.

    --
    Martin
    kun lyd, derfor CC audio, kun minijack ut.
    ...som også er optisk ut.
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hadde vært genialt med både hdmi og optisk ut da....
    Veldig enig der, Martin. Kan sjå ut som at dette er løsning på, ref svaret frå oyvjorge under.

    "(...)we have a variety of products for users to enjoy audio(...)"
    Har leita for å finne tilsv løysing for streaming med digital ut i Googles portefølje, utan hell så langt.
    Chromecast ultra eller 3.gen med audio extractor ;-) Med ultra kan du kjøre kablet rett i nettverket uten wifi flaskehals.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Chromecast Audio, har den samme bildestreamings funksjon som den vanlige chromecasten?
    Eller er den bare for audio?

    Bruker chromecast på hytta, men tv'en nekter å sende ut lyd som ikke kommer fra intern tuner, dvs at lyd fra chromecast ikke når stereoen når vi skal se film.
    Om audioen har både bilde og lyd kan det løse problemet.

    --
    Martin
    kun lyd, derfor CC audio, kun minijack ut.
    ...som også er optisk ut.
    Tror nok ikke folk forstår at Toslink mini og aux mini-jack kan brukes om hverandre i samme port (slik som på ATV)?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.921
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Mini-Toslink ut på Chrocast Audio når den er i bruk. Fungerer godt, selv om jeg fortrinnsvis bruker en annen streamer fra Bluesound.
     

    blodskjegg

    Medlem
    Ble medlem
    28.12.2018
    Innlegg
    13
    Antall liker
    4
    Etter 4 dager med Chromecast Gir jeg opp Denne møkka. Mister stadig vekk forbindelsen . Og nå jeg skal koble opp finner den bare unntaksvis enheten, og om den finner dem klarer ikke TuneIn å caste så det blir lyd. Nettverksproblemer ??? Det er 6 m fra ruter til meg og tivoliradio+chromecast ...
    Merkelig. Jeg har opplevd problemer én gang, og da var Chromecast Audio plassert i umiddelbar nærhet av en annen enhet med nettverksforbindelse samt litt dårligere internett i hus.

    6meter burde jo være greit..med mindre det er tett med betongvegger i mellom ruter og cc. 😁
    Jeg ble btw anbefalt å koble til 2,5(?) GHz i stedet for 5ghz ifm dekningsproblemer..?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    brukte chromecast audio i to år uten en eneste hickup.
    byttet ut kun fordi jeg synes bluesound låter bedre.
    sb touch streiket stadig vekk hos meg, men den er andre fornøyd med.
    streamere er rare dyr.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Tenkte og bruke CCA på de nye Audio Pro T20 jeg bestilte men usikker på dacen i T20 og frister med en bedre ekstern etterhvert, når man bruker optisk kabel fra CCA man bypasser selvfølgelig intern dac i CCA da?
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Prøvde å koble Chromecast Audio rett i min gamle gode Electrocompaniet ECi2, og bruke Tidal. Det ble forsåvidt lyd, men pistrete og mye støy. Forsterkeren låter ellers knall på vinyl.

    Er det mye å hente med en dac? Hvordan kobles det evt opp?

    CCA newbie.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.547
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det er endel å hente.
    CC kobles til dac med optisk kabel. Må ha minioptisk plugg i en ende, den som skal til CC, eller adapter.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Nei CCA analog ut er ikke mye og skryte av, det funker med interne dacen men denne er lite å skryte av lydmessig så en ekstern er igrunn et must da lydbildet blir mange ganger bedre og ja har testet dette med flere eksterne dacer, men sant skal sies at på rimeligere anlegg funker
    intern dac strålende.

    Selv går jeg fram CCA til Argon Stream3M grunnet fler bruksområder, CCA selges aldri fordi den er kjekk og ha.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.582
    Antall liker
    493
    "(...)we have a variety of products for users to enjoy audio(...)"
    Har leita for å finne tilsv løysing for streaming med digital ut i Googles portefølje, utan hell så langt.
    Chromecast ultra eller 3.gen med audio extractor ;-) Med ultra kan du kjøre kablet rett i nettverket uten wifi flaskehals.
    Det var dessverre måten chromecast sendte datapakker på som gjorde at mange rutere gikk i heng, ikke nødvendivis wifi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn