Chailly sin Mahler-syklus

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ettersom jeg er en nybegynner innen Mahler: Ser at Chailly har kommet med alle Mahler-symfoniene i en boks nå. Er det noe poeng å kjøpe denne?

Selvsagt kan ikke en syklus dekke alle behov, men er kvalitetsnivået jevnt høyt, eller er det andre jeg burde satse på for en moderne syklus (Gielen, Boulez, Rattle, andre)? En slik boks er selvsagt ikke tilstrekkelig for å forstå Mahlers gigantiske livsverk, men jeg kunne tenke meg en komplett moderne syklus med god lyd til en rimelig pris som utgangspunkt for videre utforsking.

Altså: Godt kjøp eller bare tull?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.954
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kjenner bare 3eren fra denne men den liker jeg så godt at jeg angrer jeg ikke kjøpte hele boksen i stedet...iflg anmelderne har den sine ups and downs men prisen er god, lyden er god og i hvert fall en del av symfoniene er "helt der oppe"; nå liker jeg Chailly rent generelt svært godt da; han har mange referanseplater i samlingen min!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
De jeg har er #1 og #9, de har god lyd. Tror ikke du gjør feil i å satse på Chailly.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Chailly og Concertgebouw er flotte saker. Høyt nivå på alle bauger og kanter. Akustikken i Amsterdam er åpen og luftig, slik at det er lettere å få med seg det som foregår enn på en del andre innspillinger. For min egen del har jeg ikke "kommet helt igjennom" rent opplevelsesmessig med Chailly i Mahler, selv om den åttende er virkelig storslagen. Det behøver slett ikke være slik for deg, selvfølgelig.

Et annet spørsmål er om du vil ha alle symfoniene med samme orkester. Hvert orkester har sin klang og sin tolkningstradisjon, så det kan være interessant å snuse på forskjellene også. Ikke for det, Concertgebouw har en meget sterk og anerkjent tradisjon i Mahler.

Mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Takker for gode svar. Godt mulig at jeg satser på Chailly, jeg har jo ellers 3-eren hans på cd allerede. Uansett kommer jeg nok etterhvert til å prøve andre innspillinger av de symfoniene jeg liker best, Bernstein, Karajan, Klemperer og andre Mahler-storheter kan man jo ikke neglisjere i lengden.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Takker for gode svar. Godt mulig at jeg satser på Chailly, jeg har jo ellers 3-eren hans på cd allerede. Uansett kommer jeg nok etterhvert til å prøve andre innspillinger av de symfoniene jeg liker best, Bernstein, Karajan, Klemperer og andre Mahler-storheter kan man jo ikke neglisjere i lengden.
Den tredje med Boulez/VPO(DG) har vært en skjønnhetsåpenbaring for min del, lyd- og tolkningsmessig, selv om den har fått noe blandet mottagelse. Hvis du har en symfoni du kjenner godt, er det mye lettere å finne "din" Mahler. Sterke alternativer er Bernstein/NYPO og Abbado/VPO, begge på DG. Lydmessig er Boulez i en klasse for seg. Jeg er tilbøyelig til å si det samme om strykerne i Wien. Sangsolistene varierer også en god del: Se etter stemmer du liker godt.

Mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er jo tre førsteklasses orkestre. Noen mening om orkestre som har hatt direkte forbindelse med Mahler (Wien, Concertgebouw, NY Phil) er bedre enn andre orkestre i en moderne fortolkning?

Mahler selv dirigerte vel antagelig som en senromantiker. Men moderne fortolkere, spesielt Boulez, anser ham vel gjerne mer som en forløper til modernismen, og da er det jo naturlig å spørre hvor mye orkestrenes gamle Mahler-tradisjoner har å si.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Det er jo tre førsteklasses orkestre. Noen mening om orkestre som har hatt direkte forbindelse med Mahler (Wien, Concertgebouw, NY Phil) er bedre enn andre orkestre i en moderne fortolkning?

Mahler selv dirigerte vel antagelig som en senromantiker. Men moderne fortolkere, spesielt Boulez, anser ham vel gjerne mer som en forløper til modernismen, og da er det jo naturlig å spørre hvor mye orkestrenes gamle Mahler-tradisjoner har å si.
Det er verdt å merke seg at Bernstein delvis følger i Mahlers fotspor i valg av orkestre. Da han ville dirigere Mahler i Wien på 70-tallet, møtte han som kjent sterk motstand. Det var den gamle historien om igjen: antisemittisme og klassiske (i musikalsk forstand) fordommer. Dette sammenstøtet er legendarisk. Han hevdet at dette var Mahlers eget orkester i Mahlers egen by. Som jøde, komponist og annerledes identifiserte han seg i stor grad med giganten som hadde slåss og tapt der bare noen skarve tiår tidligere. Etterpå - gradvis - fikk wienerne et helt spesielt forhold til Bernstein. De spilte ikke bare Mahlers, men også Bernsteins verker med liv og sjel, og han kunne ta seg større friheter med dem enn noen annen. I dag er wienerne trolig det mest etterspurte Mahler-orkesteret.

Mahlers dirigentstil var preget av kompromissløse krav og minutiøs drilling av detaljer. Han forventet at musikkforståelsen var der allerede. Bevegelsene hans var, til tross for karikaturtegningene, svært små. Den romantiske musikken var døende, og Mahler var i sin samtid revolusjonær. Han forsvarte Schönberg som han hadde forsvart Bruckner. Han er bindeleddet mellom tonal og tolvtonemusikk.

Mvh

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Bach-Man;- har observert ay Decca nå har flatpakket Chailly Mahler traversen;- har fulgt disse innspillingene hele veien,- og har vel stort sett vært av den menig at Chailly er kommet godt ifra hver enkelt verk;- kan vel også tillegge at jeg har vært imponert over hvor jevn Chailly har vært i ulikt repertoire;- det har spesielt vært interessant å merke seg at han har utmerket seg i Bruckner;- dette fordi det er nokså uvanlig å kunne beherske både Mahler og Bruckner på en tilfredsstillende måte. Èn travers er kanskje ikke tilstrekkelig underlag for noen fullgod fortåelse av Mahler,- men Chailly er slett ingen dårlig start;- har ingen problem med å anbefale denne boksen.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Interessant lesning her:

http://www.classicstoday.com/features/f1_0204-mahler.asp

Selv har jeg Inbal-boksen. Kjøpt meget billig på posthuset. Lyden er prima (tatt opp med bare 2 mikrofoner) og utførelsen er grei nok for meg. (Ikke ofte man har tid til å høre disse tidkrevende verkene allikevel) ;)

Disse opptakene er tidligere utgitt på Denon, som i sin tid var kjent for god lyd.

mvh

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Denne Huss, som du linker til, costello, kan nok være interessant, men virker noe lettbent i sin omgang med materien. Det hjelper ikke å ramse opp hundre innspillinger hvis en ikke har mer substans i begrunnelsen for sine valg. Raske anbefalinger kan i beste fall tjene til å sette folk på sporet av noe. The easy way. The hard way er å lytte til flere forskjellige innspillinger, frem og tilbake, og så - over tid - finne dem som ligger ens hjerte nærmest. Det er Mahler verdt, en fantastisk reise gjennom noe av den mest storslagne musikken som er blitt skrevet.

Det kunne kanskje vært artig om noen av de Mahler-interesserte skrev en liten anmeldelse av en innspilling de synes er spesielt flott? Kan hende dette er for vidløftig, jeg vet ikke. Jeg vil anta at flere enn to måtte melde seg hvis det skulle være noen vits i.

Mvh

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Sitter på en ganske omfattende og forhåpentlig representativ Mahler samling, og har vel gjort meg opp visse meninger;- problemet mitt er at interessen for Bruckner har tatt det meste av min tid i de senere årene,- men man kan alltids gå en runde med Mahler, og kanskje til og med finne frem noen gamle notater;- gi meg en ukes tid, så får vi se.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ja det var jo en påminnelse om at jeg ennå ikke har denne samlingen i platehyllen. Siden sist har jeg imidlertid anskaffet endel andre moderne innspillinger med bl.a. Boulez, Eschenbach, Ivan Fischer og Antoni Wit. Så det går langsomt fremover... God lyd er absolutt en fordel i Mahler. Men for Jordens Sang blir det fremdeles den gamle til Klemperer.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
God lyd har de nok ikke, men allikevel vil jeg oppfordre til å kjøpe en eller flere av Bruno Walters innspillinger; han hadde et nært forhold til Mahler,- han dirigerte forresten uroppføringen av Jordens Sang i 1911 (om ikke minnet svikter),- det kan godt være vendepunktet i ens Mahler-forståelse; Walter er ufattelig fokusert og to-the-point på en måte som gir musikken en sammenheng og melodilinje som de fleste av dagens dirigenter kun kan misunne ham.

For en bergtakende, men veldig personlig syklus, så er vel Bernstein fortsatt min favoritt. En av de beste syklusene imo. Prøv Kubeliks 1. på DGG.. nei, nå skravler jeg ivei om en av favorittkomponistene.. skal slutte nå :)

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Vidar P skrev:
God lyd har de nok ikke, men allikevel vil jeg oppfordre til å kjøpe en eller flere av Bruno Walters innspillinger; han hadde et nært forhold til Mahler,- han dirigerte forresten uroppføringen av Jordens Sang i 1911 (om ikke minnet svikter),- det kan godt være vendepunktet i ens Mahler-forståelse; Walter er ufattelig fokusert og to-the-point på en måte som gir musikken en sammenheng og melodilinje som de fleste av dagens dirigenter kun kan misunne ham.

For en bergtakende, men veldig personlig syklus, så er vel Bernstein fortsatt min favoritt. En av de beste syklusene imo. Prøv Kubeliks 1. på DGG.. nei, nå skravler jeg ivei om en av favorittkomponistene.. skal slutte nå :)

Mvh Vidar P
Ja, liker du Walter i Mahler, Vidar, anbefaler jeg denne Original Jacket collection med Walter sine Mahler, Bruckner (som han også er fremragende i!) og Wagner-innspillinger med Columbia symphony orchestra. Kan fåes for $80 for 13 CD'er og den svært lekre innpakningen disse settene har (med de originale LP-coverene).

http://www.amazon.com/Famous-Mahler...=sr_1_6?ie=UTF8&s=music&qid=1202490991&sr=1-6

Kubelik går generelt for å være bedre på Audite utgivelsene sine enn de tilsvarende DG-utgivelsene når det gjelder Mahler. 5'ern og 1'ern har jeg og de er i alle fall flotte. Audite-syklusen med BRSO er ikke komplett da den mangler 4'ern.

Jeg er blant de som er avmålt begeistret for Chailly i Mahler. Jeg har to innspillinger fra syklusen hans, 5'ern og 9'ern (som går for å være høydepunktene), og jeg kan bifalle at Chailly muligens har historiens best spilte (Royal Concertgebouw er fantastiske) og produserte Mahler. Disse innspillingene er antakeligvis perfekt hvis man sitter med partituret i hende og skal lære seg symfoniene da de er så transparente (og derfor er jeg glad jeg har de). Allikevel mangler de en emosjonell faktor for meg og mulig jeg synes andre fremføringer har bedre flyt.

Topp Bunn