Celestion's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lars.N

    Gjest
    Celestion SL-700 har den de samme diskanter som SL-6si ser begge er laget av alu .

    Mvh

    Lars
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Har funnet 1 sett komplett diskanter til SL6si det følger også aluplaten på front med 450,- kr pr side komplett.

    Noen som trenger ?

    Mvh

    Lars
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kuuult.

    Jada, jeg vet det er på tide at jeg får en avklaring fra den personen som egentlig skal overta mine gamle SL6 om han ønsker dem, og skal bytte den ene bassen (eller begge to). Kanskje jeg selv burde ta initiativ og pusse dem opp for min egen skyld. Jeg har jo forsterkeri som ikke her totalt ulikt den forsterkeren jeg hørte spille på SL6 første gang, den gangen jeg ble forelsket i dem.

    Det er et par år siden jeg fikk tilbud om bass nå (takk, forresten), og det er flaut at det ikke har kommet noen avgjørelse enda. Direkte pinlig.
    Jeg digger SL6 i alle varianter. :D
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    Hadde et garasjeanlegg for mange herrens år siden som bestod av NAD 3020 og Celestion3 ht.
    Det var saker det. Dødsfet lyd. Et basstrykk som virkelig imponerte mekkekompisan mine.
    Lånte så bort ht til min unge sønn ,den gang . Han hadde fått seg et krypinn nede i sentrum hvor
    etterpåfestene nok varte og rakk til de sene morgentimer.

    Hvilken forsterker han og hans like hadde brukt dær og da vites ikke, men det ble nok
    eksperimentert med forskjellige wattstørelser.

    Men enden på visa var at da jeg fikk de tilbake,som man forventer etter å ha lånt noe bort,jaja man skal jo levere tilbake selv om det er ens eget avkom !!!hmm
    Koblet opp mitt eiegode anlegg og gjorde klart til knall lyd og mekking på min herlighet av en Harley Davidson
    47mod Knuclehead 1200
    !!!!!!!!!!!! hva skjer???
    Jo, pistrelyd fra kunn en diskant. Resten dødt som i graven.

    Da blir spørsmålet,,kan det være lønnsomt og skifte nye element, noe jeg tviler på.
    Kansje heller prøve å få tak i noen brukte celestion ?
    Ble jo søkkanes begeistret av lyden til de,i garasjen.

    Mvh finnleon
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe liv i Celestion fabrikken fortsatt?
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Erdet noen som har diskantelementer til sl700 til salgs?
    Tar jeg ikke feil, så har jeg et par SL700 (SE) med stativer stående på loftet. Har stått der siden sønnen min bodde hjemme og brukte de på gutterommet. Mener å huske at kantopphenget på bassene i alle fall var sprukket opp, men er usiker på om han rakk å herpe diskantene, he-he.
    Om det er SE versjonen jeg har, er det samme diskant?
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Erdet noen som har diskantelementer til sl700 til salgs?
    Tar jeg ikke feil, så har jeg et par SL700 (SE) med stativer stående på loftet. Har stått der siden sønnen min bodde hjemme og brukte de på gutterommet. Mener å huske at kantopphenget på bassene i alle fall var sprukket opp, men er usiker på om han rakk å herpe diskantene, he-he.
    Om det er SE versjonen jeg har, er det samme diskant?
    Skulle vært ? i parantesen over. Husker ikke i farten om det er SE varianten jeg har, men mener det.
     

    Dig_it_all

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.09.2007
    Innlegg
    91
    Antall liker
    15
    Hei.
    2 par Celestion 3 står til salgs på Finn for tiden. En selger i Oslo, Den andre i
    Stavanger.

    Dig_it_all


    QUOTE=finnleon;1269408]Hadde et garasjeanlegg for mange herrens år siden som bestod av NAD 3020 og Celestion3 ht.
    Det var saker det. Dødsfet lyd. Et basstrykk som virkelig imponerte mekkekompisan mine.
    Lånte så bort ht til min unge sønn ,den gang . Han hadde fått seg et krypinn nede i sentrum hvor
    etterpåfestene nok varte og rakk til de sene morgentimer.

    Hvilken forsterker han og hans like hadde brukt dær og da vites ikke, men det ble nok
    eksperimentert med forskjellige wattstørelser.

    Men enden på visa var at da jeg fikk de tilbake,som man forventer etter å ha lånt noe bort,jaja man skal jo levere tilbake selv om det er ens eget avkom !!!hmm
    Koblet opp mitt eiegode anlegg og gjorde klart til knall lyd og mekking på min herlighet av en Harley Davidson
    47mod Knuclehead 1200
    !!!!!!!!!!!! hva skjer???
    Jo, pistrelyd fra kunn en diskant. Resten dødt som i graven.

    Da blir spørsmålet,,kan det være lønnsomt og skifte nye element, noe jeg tviler på.
    Kansje heller prøve å få tak i noen brukte celestion ?
    Ble jo søkkanes begeistret av lyden til de,i garasjen.

    Mvh finnleon[/QUOTE]
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    SL6si lever enda heldigvis men et hard liv på rommet til en fjortis huff , jeg hadde parret de med en audio pro b2 50 men guttungen drar på så ille noen ganger at jeg tok tilbake b 2 'n selv , så fikk han en Yamaha yst sw 1500 :D den antike b2,n er jo helt super duper til en olding ikke noe line inn eller LFE på den nei :) .

    Mvh
     

    Hatteras53

    Fersking
    Ble medlem
    10.08.2007
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei
    Tror det er samme diskanten. Kunne du sjekket om de er hele og kanskje gitt meg en pris?
    De må i tilfelle sendes til Stavanger.
     

    grkristiansen

    Fersking
    Ble medlem
    28.11.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Har et par Celestion 700 som er veldig fine og gode, men gummien på bass/mellomtone elementet er bynt å sprekke/morkne.
    Noen som vet om det går ann å få tak i nye orginal elementer eller om det går an å reparere elementene som er ødelagte?
     

    grkristiansen

    Fersking
    Ble medlem
    28.11.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Føler jeg må proklamere meg som den stolte eier av et par SL 700 med orginale stativer, men dessverre så mangler alt av løse deler. Noen som vet hva som skal være der bortsett fra stativ og høttaler? Så vidt det er meg bekjent skal det være 6 cones, 4 festeskruer og 8 spikes fordelt på to par!

    Stemmer det ja. Har komplett sett med 3 cones, 2 festeskruer og 4 spikes pr. høyttaler :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kuuult.

    Jada, jeg vet det er på tide at jeg får en avklaring fra den personen som egentlig skal overta mine gamle SL6 om han ønsker dem, og skal bytte den ene bassen (eller begge to). Kanskje jeg selv burde ta initiativ og pusse dem opp for min egen skyld. Jeg har jo forsterkeri som ikke her totalt ulikt den forsterkeren jeg hørte spille på SL6 første gang, den gangen jeg ble forelsket i dem.

    Det er et par år siden jeg fikk tilbud om bass nå (takk, forresten), og det er flaut at det ikke har kommet noen avgjørelse enda. Direkte pinlig.
    Jeg digger SL6 i alle varianter. :D
    Det ble aldri noen avgjørelse for overtakelse av mine originale SL6 (med modifisert kasse), så jeg har dem fortsatt. Da er det egentlig på tide at jeg selv gjør noe med dem, og skaffer tilveie et nytt basselement. Over ti år etter at jeg mottok det reparerte elementet der reparatøren hadde skiftet membran i tillegg til den svidde spolen har jeg aldri orket tanken på å montere bassene igjen, så de står fortsatt med gapende hull under diskanten. Litt trist igrunn, for disse herlige kassene fra UK har nå vært i mitt eie i 30 år. :-\
     

    grkristiansen

    Fersking
    Ble medlem
    28.11.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Kuuult.

    Jada, jeg vet det er på tide at jeg får en avklaring fra den personen som egentlig skal overta mine gamle SL6 om han ønsker dem, og skal bytte den ene bassen (eller begge to). Kanskje jeg selv burde ta initiativ og pusse dem opp for min egen skyld. Jeg har jo forsterkeri som ikke her totalt ulikt den forsterkeren jeg hørte spille på SL6 første gang, den gangen jeg ble forelsket i dem.

    Det er et par år siden jeg fikk tilbud om bass nå (takk, forresten), og det er flaut at det ikke har kommet noen avgjørelse enda. Direkte pinlig.
    Jeg digger SL6 i alle varianter. :D
    Det ble aldri noen avgjørelse for overtakelse av mine originale SL6 (med modifisert kasse), så jeg har dem fortsatt. Da er det egentlig på tide at jeg selv gjør noe med dem, og skaffer tilveie et nytt basselement. Over ti år etter at jeg mottok det reparerte elementet der reparatøren hadde skiftet membran i tillegg til den svidde spolen har jeg aldri orket tanken på å montere bassene igjen, så de står fortsatt med gapende hull under diskanten. Litt trist igrunn, for disse herlige kassene fra UK har nå vært i mitt eie i 30 år. :-\
    Hvor fikk du reparert elementene? Har et par SL700 med sprekk i gummimembran som jeg skulle hatt reparert, eventuelt fått tak i nye elementer.

    Mvh grkristiansen
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kuuult.

    Jada, jeg vet det er på tide at jeg får en avklaring fra den personen som egentlig skal overta mine gamle SL6 om han ønsker dem, og skal bytte den ene bassen (eller begge to). Kanskje jeg selv burde ta initiativ og pusse dem opp for min egen skyld. Jeg har jo forsterkeri som ikke her totalt ulikt den forsterkeren jeg hørte spille på SL6 første gang, den gangen jeg ble forelsket i dem.

    Det er et par år siden jeg fikk tilbud om bass nå (takk, forresten), og det er flaut at det ikke har kommet noen avgjørelse enda. Direkte pinlig.
    Jeg digger SL6 i alle varianter. :D
    Det ble aldri noen avgjørelse for overtakelse av mine originale SL6 (med modifisert kasse), så jeg har dem fortsatt. Da er det egentlig på tide at jeg selv gjør noe med dem, og skaffer tilveie et nytt basselement. Over ti år etter at jeg mottok det reparerte elementet der reparatøren hadde skiftet membran i tillegg til den svidde spolen har jeg aldri orket tanken på å montere bassene igjen, så de står fortsatt med gapende hull under diskanten. Litt trist igrunn, for disse herlige kassene fra UK har nå vært i mitt eie i 30 år. :-\
    Hvor fikk du reparert elementene? Har et par SL700 med sprekk i gummimembran som jeg skulle hatt reparert, eventuelt fått tak i nye elementer.

    Mvh grkristiansen
    Det anbefales IKKE å bruke samme mann som jeg brukte. Han holdt til i Strandebarm. Jeg skulle egentlig kun fikse en brent spole, men høyttaleren kom tilbake med custom made pappmembran i tillegg til ny spole. Så nå har jeg en bass som er original og en med pappmembran. Det er jo helt toskete siden det ikke var noe galt med den originale membranen. Tipper det var han som ødela den i arbeidet.

    Du har to alternativer. Det finnes faktisk erstatningselementer, ja til og med originalelementer, å få tak i på eBay. Bare google, alt håp er ikke ute for en sprengt SL6 i alle fall. Det finnes også noen som reklamerer med reparasjon av høyttalerelementer på Finn.no. I alle fall en av dem virker mer seriøs enn den hardingen som både ødela og fiksa mine i samme sleng. "De måler helt likt" sa han til meg, noe som kanskje er mulig, men jeg har aldri montert dem for å sjekke om de også låter likt.

    Edit: De selger garantert nye oppheng som du kan montere selv på eBay. Der selges det gummi-, tekstil- og skumoppheng til så og si alle elementer som har vært montert i en høyttaler, og kanskje enda flere?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Denne tråden stiller ganske sterkt i konkurransen om minst populære vennetråd på sentralen. 4 år siden siste innlegg...

    Jeg er en Celestion venn. Mine første høyttalere var Celestion Ditton 3 som jeg hadde glede av i mange år.

    Nå har jeg fått tak i et par 700. Jeg vet ikke om det er 700 eller 700SE, men fint låter de i alle fall:)
    Jeg har Doxa 70 effektforsterker. Det hadde vært artig å prøve en slik DP som er nevnt tidligere i tråden.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Denne tråden stiller ganske sterkt i konkurransen om minst populære vennetråd på sentralen. 4 år siden siste innlegg...

    Jeg er en Celestion venn. Mine første høyttalere var Celestion Ditton 3 som jeg hadde glede av i mange år.

    Nå har jeg fått tak i et par 700. Jeg vet ikke om det er 700 eller 700SE, men fint låter de i alle fall:)
    Jeg har Doxa 70 effektforsterker. Det hadde vært artig å prøve en slik DP som er nevnt tidligere i tråden.
    Prøv Adyton Cordsis 1.6
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Takket være Bevisfrond her på sentralen har jeg nå komplette stativer.
    Fikk deler i posten i dag, og nå er de fikset:)

    700 med stativer.jpg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får melde meg inn i det gode selskap?! Har fått i hus et par Celestion 7000, og fy flate for en lyd...dette overgikk alle forventninger! Selv om de på papiret bare har et frekvensomfang som gir et -3db punkt ved 45Hz, så er dette høyttalere som spiller stort og mektig?! Ihvertfall når programmaterialet krever det. Mahler blir akkurat så enormt som det kan oppleves i konsertsalen, men det som er så fantastisk er at f.eks jazztrioer gjengis med like stor troverdighet og selvfølge. Uansett hva jeg har forsøkt å overraske disse med, Rammstein, Elvis Costello, Eric Bibb, Bob Dylan eller Oscar Peterson? De gjør øvelsen med ro og overbevisning! Celestion 7000 er en høyttaler som virkelig kan få deg et steg nærmere musikken, om resten av anlegget er tilstrekkelig, da!?



    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får melde meg inn i det gode selskap?! Har fått i hus et par Celestion 7000, og fy flate for en lyd...dette overgikk alle forventninger! Selv om de på papiret bare har et frekvensomfang som gir et -3db punkt ved 45Hz, så er dette høyttalere som spiller stort og mektig?! Ihvertfall når programmaterialet krever det. Mahler blir akkurat så enormt som det kan oppleves i konsertsalen, men det som er så fantastisk er at f.eks jazztrioer gjengis med like stor troverdighet og selvfølge. Uansett hva jeg har forsøkt å overraske disse med, Rammstein, Elvis Costello, Eric Bibb, Bob Dylan eller Oscar Peterson? De gjør øvelsen med ro og overbevisning! Celestion 7000 er en høyttaler som virkelig kan få deg et steg nærmere musikken, om resten av anlegget er tilstrekkelig, da!?



    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Svintøft hadde lenge lyst å teste 7000 men det ble kun med lysten har kun et par SL6si som lider sine siste dager på gutterommet med MP3 terror :D
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er virkelig noe annet enn de skoeskene som stod der før...sweetspot med JMLAB, de blir liksom litt "pinglete" i forhold


    Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Etter mange (og lange) runder med interiørarkitekten har Celestion 7000 blitt akseptert(?!), ihvertfall foreløpig...men i den forbindelse ønsker jeg å gjøre de så komplette og pene som overhode mulig. Personlig synes jeg de er fine, men det disse er langt fra strøkne. Så det første jeg skal er å få fatt i en logo, den som sitter øverst i toppen av båndet;



    Den mangler på den ene høyttaleren!

    Mitt spørsmål blir da: Er det noen som har en slik liggende, og som vil avhende den? Eventuelt er det noen som vet om et sted (helst sentrale østlandsområdet) hvor det er mulig å få laget en kopi (uten at dette koster både en arm og halve sjela)?

    Videre er planen å demontere høyttaleren for å pusse/polere opp igjen kabinett og lakkere metalldekslene, slik at disse fremstår uten avskalling.

    Til slutt får jeg finne noe egnet å sette under høyttalerne, jeg vet ikke om de ble levert med noen form for føtter men det er m8 gjenger i 4 islagsmuttere under høyttalerne. Så da kan jo f.eks Soundcare superspikes brukes


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    ...det ble med tanken, når det gjelder Celestion 7000?! De fikk reisepass og forlot min stue, men som Celestion-venn måtte jeg ut å få fatt i erstatning. Jeg fant etter litt søking et pent sett DL8 og som sagt så gjort, dette ble kjapt hentet og montert opp...de ser tilnærmet strøkne ut og høres veldig bra ut i stua mi. Kjenner at savnet etter 7000 ble litt mindre, da gitt!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har blitt Celestion venn.
    Handlet kliss nye Axi2050 kompresjonsdrivere.

    20190115121456_Celestion-Axi2050NewFrontWeb.jpg


    Brukes i dette hornet.

    20200108_215610.jpg


    20191211_044518.jpg


    Fra 700 Hz til 4-5 kHz.

    Veldig fornøyd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn