CEC ST 630 med Tangentialarm kontra Rega RP 3 med samme pickupnål Ortofon om20-30 eller om40.for eks.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
807
Antall liker
427
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Gikk over fra Technics SL10, til rega med en Dynavector 23RS, i 1986. Enormt stor forskjell i Regaens favør. Tror nok forskjellen kom av arm-pickup kombinasjon, ikke noe annet. CEC'n som vi solgte på Audiscan i sin tid, kunne ikke måle seg med Technicsen igjen. Det ble gjort direkte sammenligninger.

Mvh
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Har en gammel ortofon concorde liggende med stylus night club E . Denne passer min tm7 pickup -har prøvd . Men hvordan vil denne låte -den har hele 8 mv ut . Hva kan skje hvis jeg bruker denne i tm7 pickupen -blir det støy . Dette er vel en Diskjockey pickup .
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Det bør du IALLEFALL ikke prøve- det kan overstyre alt av signaler. Den pickupen der er laga for SME-fatning. På en Technics 12xx..Bit i det sure eplet, hent en helt ny OM. Eller bruk et annet drivverk enn CEC . Til den har du nok allerede funnet god nok PU i ATen.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.736
Antall liker
497
Tja, om den overstyrer kommer vel an på RIAA. Men nåla er alt for stiv. Sannsynlig resultat er lite bass og trøblete sporing, men slikt er ikke alltid lett å forutse.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Ser på Turntablesneedles.com at det finnes en del mye dyrere Audio technica pickuper t4p mounting med bedre nåler og enda bedre frekvensområder enn AT 85 ep som jeg har . Det er flere som har opp til 35.000 hertz mens at85 ephar 20.000 hertz. Hva har dette å si for lyden -renere samt bedre oppløsning eller . Det finnes også en t4p med Shibataslipning .
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.736
Antall liker
497
Skarpe nåler skal gi bedre sporing og oppløsning. Ortofon OM 40 - nåla er betydelig skarpere enn OM 20. Det er hørbart, men spørsmålet er: er det dit du vil? Jeg har beskrevet min erfaring med Ortofon før og Stig Arne Skilbrei sin test har du vel lest.

Hvis du liker spilleren, og lyden, så la den være. Gi den en stabil hylle å stå på. Det betyr mye! Hvis du vil forbedre lyden, så se etter nakenmonterte elliptiske nåler. De spiller som regel hørbart renere uten at klangbalansen forandres. Noen av dem kalles "nude-line", andre "Black diamond" Dessuten er de overraskende rimelige i pris.
 
Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Ser at Turntablesneedles.com har slike AT T4P Pickuper med slike nåler som du nevner her.,samt Shibata . Liker veldig lydsignaturen i AT pickupen jeg har kontra Ortofon 20 stiften jeg har prøvd .Men den er det jo feil på . Hvor mye bedre tror du AT85 EP blir etter at den er helt innspillt . Den har nå ca.25-30 timer tror jeg. Den er mere organisk,fyldigere og varmere i lydsign.enn Ortofon 20 stiften . Oppløsningen blir vel bedre etter innspilling rekner jeg med. Jeg er ikke så fan av lys og mikrodetaljert lydsign -kald lydsign .
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.736
Antall liker
497
Mht innspilling, så er nåler forskjellige. Jeg kan ikke si hvordan den vil forandre seg etter hvert. Noen nåler krever 100 timer, andre kanskje 1.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: Spill skiver etpar timer hver dag i ei uke til, så burde den begynne å stabilisere seg på sitt endelige nivå. Er bare å vente da, så hører du hvor god AT faktisk er. Med en skadet stift får du ikke ut det du ønsker av en Ortofon-eller noen annen pickup. Alternativet er å hente en NY Ortofon deretter. Men jeg tror du beholder AT- nettopp fordi den oppfører seg slik jeg beslrev her oppe. Det ville iallefall være det logiske valget sålenge du ønsker å beholde CEC. All den tid at den allerde er kjøpt inn, og CEC er av eldre type. Japaneren har rett og slett alderen litt mot seg. Det er begrenset hvor mye du kan få ut av den, som sagt..

Neste trekk er nok da å gå KRAFTIG opp i kvalitet på drivverket. Altså et med halvtomsfeste, anstendig arm og kvalitet som kan matche RIAAen din. Men hvem veit..Du kan som sagt finne ut at kombinasjonen CEC/AT er god nok til å leve med noen år til..For den VIL bli bedre, ja...Alt faller på plass med innspilling.
 
Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Har fått et tips fra en kompis om Nad c 588 platespiller . Den skal spille mye bedre enn Rega planar 3 sier han med samme pickup. Jeg har aldri hatt sansen for NAD men kanskje det er noe i det . Noen her som har hørthar kjennskap til denne spilleren . Pris på Hi Fi Klubben er rundt kr.8.000 med Ortofon 2 m red pickup. Pickupen rekner jeg med å oppgradere hvis det blir kjøp. Hva tror dere.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Hvordan vurderer du Nad c588 kontra Rega Planar 3 -siste modell altså med samme pickup for eks.Ortofon 2m bronze eller AT VM 95 SH med shibatanål.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.053
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
@hvalross ...........
Forstår ud fra tråden, at du er veldig usikker på, hva´ du skal/skal ikke..... og forstår det godt :)
Men du stiller en masse spørgsmål, som de fleste (måske undtaget Auditor :LOL: ) ikke kan svare entydigt på, da det er dig,
som skal lytte og ikke os. Du avslutter nesten alle indlegg med: " Hva tror dere.?"
Der er ingen facitliste indefor vinylafspilning, men om du gider lese opp selv i forumkategorien "Vinylafdelingen", vil du finde "tons" af eksempler
på folk, der har gjort sig erfaringer med snurrer/arme/pickupper. Du har en ganske utmerket riaa, der kan honorere vesentligt bedre,
end det "entry-level", du cirkler om hele tiden.
Skulle jeg gi´ et råd (om du er seriøs m.h.t. at ville mere med vinyl), så måtte det bli´ dette:
Spar lidt sammen, og gå så efter en seriøs platespiller på bruktmarkedet. For ikke så lenge siden la´ jeg et bud på Ebay på en af de
mest sjeldne Micro Seiki platespillerne (DQL-120 EU version) på 595£..... og vandt det. 30Kg pakke til en superpris. Det er bare at
vente på det rigtige, og så "slå til". Der findes masser af de rigtigt gode derude, om man har et gran af tålmodighet. Og langt bedre
end at cirkle efter en MDF-plate med noget pen lakk, om det så hedder Rega, Edwards Audio, Project eller lignende.
En AT-VM95SH er en fin pickup, men stadig "kun" i det prissegment, den befinner sig.
Om du går efter mit råd, da ville jeg vente med at købe pickup til jeg havde en ny spiller, og så købe pickup efter at matche den til
den evt. armen, som sitter på.
Just my 5 cents :)
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Jeg har mere enn Kr.10.000 å kjøpe spiller for men jeg betaler ikke dette for en ny spiller hvis jeg kan få en spiller som spiller betydelig bedre for samme prisen brukt max 1-2 år . Jeg har jo en gammel Rega Planar 2 fra 1995 med AT VM95SH Pickup som motoren har gått i stykker på ,men jeg må si at CEC spilleren jeg har med Tangentialarm og AT 85EP Pickup t4p spiller bedre enn Regaen -AT Pickupen er ennå ikke innspillt 25 tmer kanskje nå.-Pris for AT85EP KR.400 ny og pris for AT VM95SH KR.2.000.ny . Så spørsmålet om det blir bedre med spiller til kr.10.000 med Pickup Ortofon 2m black kontra mye dyrere AT T4P Pickup på min CEC spiller.-for eks. Liker veldig lydsignaturen i AT pickupen jeg har -organisk-fyldig -varmt og stort lydbilde -oppløsningen blir vel bedre også etter innspilling.-mangler litt der .
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvalross: 1995 Rega P2 og dagens modeller har likheter, men også avgjørende forskjeller som utelukkende går i favør av den nye. Men finn da ut hvilket PRINSIPP du har størst sjanse til å kunne leve lenge med. Og velg nesten like mye utfra det. Fordi selve prinsippet eieren velger sier like mye om hvem vedkommende er som det enkelte modellvalg. Du bør kunne finne et virkelig bra verk for ti tusen pluss- blant annnet fra Rega. Men det kan være like bra å velge direktedrift eller flytende oppheng. Som sagt, CEC har både begrenset potensial og alder imot seg...Ingen vits i å ta ut 25% av totalen hvis du kan ta ut 100 med et nytt verk.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Desverre så tviler jeg på om for.eks.Rega Planar 3-6 spiller så mye bedre likevel med AT VM95SH som jeg har liggende kontra min CEC med en av de dyreste AT T4P Pickuper til rundt kr.2-3.000 med for eks shibatanål . Når jeg hører hvor bra det spiller nå med den nest rimeligste pickupen fra AT som ennå ikke er innspillt .De dyreste har sikkert enda bedre oppløsning og luftighet rekner jeg med . For å få meg overbevisst så må jeg kanskje snakke med Soundgarden Tr.heim der jeg får testet min CEC kontra en Rega planar 3-6 før et event kjøp. Var der på Torsdagog så på disse Rega spillerne og fikk litt info.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.053
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
"Forget about Rega" :p
Så fik jeg sagt det.
Har haft forskellige Rega´s i tidens løb, og ja, de var OK på det tidspunktet, men er som så mange andre kommet langt videre. (les: bedre)
Der er rigtig mange på HFS der har gode platespillere, som er langt fra Rega´s konsept. Der burde også være nogen i dit nabolag.
Prøv, om du kunne få lov at lytte et par steder. Ved godt, at det ikke er det samme som at opleve det hjemme, men måske
det kunne gi´ et hint?? Med dit budget burde det ikke være svært at finde langt bedre spiller :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvordan vurderer du Nad c588 kontra Rega Planar 3 -siste modell altså med samme pickup for eks.Ortofon 2m bronze eller AT VM 95 SH med shibatanål.
Eigentleg ganske like spelarar. Så du må konsentrere deg om å sjå på i kva grad arm passar saman med spelar. 2M bronze har elles ein annan klangkarakter enn VM95 med Shibata.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
En kompis har en 2 år gammel Project RPM 3 som han kanskje skal selge for rundt kr.4.500-5.000 .Denne har en 29mm tykke akryltallerken . Hvordan vurderer dere denne kontra rega Planar 3 for.eks med samme pickup AT VM95SH med shibatanål .
 
Topp Bunn