CEC Disco 4000 prosjekt

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Ånden er over meg igjen etter forrige prosjekt ( http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/66391-dual-prosjekt.html ).
Det endte med jeg nevnte en kinesisk (eller japansk) direktedrevet sak jeg hadde stående i påvente av slakt.

Igår kveld havnet den på duken..


Etter litt fikling ble den sprettet opp. Skulle kuttet vekk tobakken og malingen fra bildet... men bordet er sameie og da blir det slik :p
Tonearm og motor er festet til samme ramme som dere ser, det kan gjøre prosjektet endel lettere hvis en vil.


Ledningsnett. Jeg markerte hva som er hva for sikkerhets skyld. Selv om f.eks Power og pitch sier seg ganske klart selv :cool:



Kunne faktisk bare kledd dette rundt og lagd noe ProJect RM5 aktig...


Hva skal det bli? Ikke helt sikker enda, men har satt opp en IKEA Kallax på gjesterommet med etpar spillere og der står det en Thorens TD150 som kunne trengt en mindre prangende kamerat. Selv om den rosa Philipsen er et artig blikkfang:cool:





Så hva skal det bli? Jeg liker TD150'en. Den er utrolig stille, velbygd og pen å se på. Også ligner den veldig både estetisk og konstruksjonsmessig på en Linn Sondek LP12. En Lp12 kan bli fryktelig dyrt, også skjønner jeg ikke helt hvorfor den skal være (i orginal stand) så mye bedre enn Thorensen? Iallefall ut ifra "papiret". Samme type oppheng, matrialer, motor etc...

Og det er nettopp det som irriterer og facinerer meg litt med platespillere.
For hva er fasiten for god lyd konstruksjonsmessig?
En stor og massiv plinth i et dødt matriale som DIY'ere flest går for?
sp10huxkaneta1b.jpg
Det har ikke LP12,og det holder den ikke tilbake. Transrotor og Mitchell - spillere med høy prisklasse driter jo også fullstendig i plinthen ut ifra jeg kan forstå...

En massiv og stabil tallerken? Det driter også Mitchell i på sin Gyro. Og attpåtil henger det metallklumper under som kanskje burde utgjøre fare for resonans til pickup eller obruskjon av hastigheten?
19580.jpg


Og er belte, mellomhjul eller direktedrevet best? Direktedrevet er dyrest å produsere, men high end spillere bruker likevel belte akkurat som de billigste spillerne på markedet...Kjennere fra hver leir har sine favoritter uten at jeg kan skjønne annet enn så lenge hastigheten er mest mulig konstant og presis (samt stille) så burde det vel ikke utgjøre noen forskjell? Iallefall ut ifra egne erfaringer har jeg vanskeligheter med å kåre en suveren vinner av disse.
Pr dags dato tror jeg pickup med en stabil tonearm er det eneste mine ører hører forskjell på. I mitt hode kunne jeg tatt pickup og tonearm fra en 150 000 kroners Linn rigg og satt på CEC-driverket uten å høre forskjell...

Men for å komme til saken. Jeg vil ha en spiller som ser ut LP12. En direktedrevet LP12 kopi. Men allerede i planleggingen møter jeg litt trøbbel med å finne info på målene på en LP12 plinth. Spørsmålet er blitt stilt på Linn forum, men i tråd med hifi-forum-etikette ble trådstarteren nedsablet med kritikk om at han ikke ville klare å lage en plinth uansett, og han burde istedet kjøpe en orginal istedet for å plage andre med slike spørsmål før tråden avsporet helt... :rolleyes:
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KJ

kopperud

Medlem
Ble medlem
13.08.2014
Innlegg
36
Antall liker
8
Sted
Oslo
Når det kommer til selve tallerken så hadde jeg samme oppfatning som du har, at det er arm + PU som vill gjøre noe forskjell i lyden.
Jeg fikk i fjor høst en demonstrasjon av 3 forskjellige drivverk med samme arm og PU, samme skive ble lyttet til, dette var kunn for å demonstrere hvilken forskjeller et drivverk kan utgjøre.

Utfordringen til et drivverk er hva de gjør med vibrasjon, vibrasjon vill sette seg i PU'en og det vill være hørbart, du kan selv demonstrere dette ved å høre på det stille partiet mellom to låter, dette partiet er jo helt uten signaler i skiva og skal i teorien være helt stille, men ser man på økonomi spillere så vill man uten tvil høre "susing" i dette segmentet, denne susingen er noe som ikke bare er i dette segmentet men i hele skiva, noe som betyr at hvis man eliminerer dette så vill man få frem mer av musikken, detaljene i lyden og lytte opplevelsen blir bedre.

Noen sverger til tunge platetallerkener for å eliminere vibrasjonen, andre spillere prøver å "fange" vibrasjonen i ymse kammer og videreføre den ut i et mot lodd, andre bruker fjæring. de dyreste spilleren har som regel fjæring og de fleste kan vell si seg enige at resultatet blir meget godt med det, men som alt annet så er det meget diskutert.

Hoved poenget er at tallerken og drivverk har mye å si.
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Ok, så driverket skal "bare" være lydløst og presist.
Tror jeg har funnet målene på LP12. Matrialer skal gå greit, tenkte å bruke en aluminumsplate på toppen, men leste at LP12 hadde "non-magnetic stainless steel", hadde vært moro å få tak i det istedet. Armbordet blir vel i et eller annet treslag, evnt kjøp et ferdig på ebay. Tror jeg bruker tonearmen fra CEC'en, hvis det ikke dukker noe billig og massivt på ebay.

Men jeg ble litt nervøs igår, synes nemlig å huske at jeg engang kjørte CEC'en uten tallerken og da gikk motoren stakkato rundt og rundt? Men motoren vet jo ikke at tallerken er borte så det kan vel ikke være mulig? Strobelyset er jo bare en pære som blinker i et bestemt tempo slik at man kan kontrollere med øyet at hastigheten er riktig, regner med den ikke korrigerer motoren på noen måte og at jeg kan fjerne den uten at det har noen innvirkning. Skal heller ikke bevare pitchkontrollen, og quartz knappen skal være konstant på (tjuvkoblet?).

Tallerken ja, tenkte å bruke en tallerken fra en Philips 202 jeg har til overs. Da skjærer jeg vekk ytterkanten på CEC tallerkenen og limer på 202'tallerkenen. Mulig et lag bitumen imellom de to.

Trenger bare play\pause knappen som blir hovedknappen på spilleren, så får jeg gjemme powerknappen. 33-45 velger kan jeg evnt ha under tallerken, eller finne en todelt knapp med både play\pause og 33\45 på samme sted.

Det flytende opphenget blir vel mest krevende å lage. Tipper jeg finner fjærer på ebay. Hadde vært moro å få en kontant bevegelse i det, på thorensen er iallefall opphenget litt vel livlig og gynger lenge på fjærene.
 

Vedlegg

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.168
Antall liker
4.339
Torget vurderinger
1
Spennende prosjekt.

Du er sikkert oppmerksom på det - du finner servicemanual m.v. til CEC her : CEC Disco 4000 Manual - Professional Direct-Drive Turntable - Vinyl Engine

Ang aluminiumsplater så har jeg brukt Schaffer-ag.de til mitt DIY-platespillerprosjekt og er meget fornøyd med kvalitet og service m.v., det er ikke veldig dyrt heller.:
Schaeffer AG: Home
http://www.hifisentralen.no/forumet...rsterkere-etc/69392-kjs-dual-721-bastard.html

Mitt eget prosjekt har stått stille en stund men jeg håper på en ny giv utover våren.

mvh
KJ
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Greit å få metall ferdig kappet ja, skal være dreven med baufilen for å få slikt beint på egenhånd :)

Sjekket ut schaeffer og det så veldig enkelt og rimelig ut. Absolutt et godt tips det der!
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.168
Antall liker
4.339
Torget vurderinger
1
^ Ikke bare ferdig kappet, men anodisert, drillet, frest, gjenget, gravert, «printet» og med «in-fill farger» til frest/gravert tekst og grafikk etc.

Programmet (Schaeffer AG: Front Panel Designer) syns jeg er veldig brukervennlig og har online priser og bestilling.

mvh
KJ
 

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
778
Antall liker
229
Tittet litt på ledningsnettet igår. Fikk fjernet pitch, lampa til stroboskopet, en plugg for fjernstyring av spilleren og noe som så ut som en miniJack som kom ut bakpå spilleren. 33/ 45 velgeren er to kabler som kobles sammen for å spille 33 og uten kontakt spiller den 45. Lett å sette annen bryter på, samme med hovedstrømbryter. Men play/ pause og quartz så ut til å styres av motstand i bryter elns ( her begrenser en sykkelreperatørs elektriske kompetanse seg noe ;-) ) , det trenger ikke å by på problemer, jeg kan vel modifisere en bryter til å dytte på den originale bryteren under... Motor går i riktig hastighet selv etter slankingen av ledningsnettet heldigvis.

Siden jeg prøver på en linn replica så er det fristende å bestille seg et brukt plinth framfor å snekre sammen noe selv. Materialkostnader alene er jo ikke langt unna prisen av en brukt plinth. Men det føles jo litt ' juks' ut da... :p
 

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.911
Antall liker
273
Torget vurderinger
11
Send meg en pm om du er interessert i LP12 plinth. Skiftet plinth på min lp12 og mener jeg har det tidligere liggende. Skal sjekke til helgen da jeg skal bortom lageret. Skal være i pen stand. Det som ikke er der er topp-plate.
 
Topp Bunn