CD vs LP

T

theStig

Gjest
rico skrev:
Javel? CD er et digitalt medium uansett med sine klare begrensninger, en LP som er spilt inn analogt (altså kontakt med kilden...) har ikke de samme begrensningene og låter derfor større, mer dynamisk og yes....analogt, en CD kan ikke låte analogt for det er ikke analogt.
Nåja...

Jeg har spilt over en masse vinyl til CD, og det låter fortsatt veldig som vinyl, og veldig "analogt".

Alle medier har forresten klare begrensninger, også analoge selvfølgelig.
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Jeg vil ha bedre cd spiller og vinyl spiller :)
Samt riaa trinn og forsterker og høttalere.
Og kabler.
Radioen og kassettspilleren er ok :)

Liker den varme lyden av vinyl,cd er ofte "kald"..
Men vinyl er kult,savner steder hvor det selges. . . .
 
T

tjn

Gjest
theStig skrev:
rico skrev:
Javel? CD er et digitalt medium uansett med sine klare begrensninger, en LP som er spilt inn analogt (altså kontakt med kilden...) har ikke de samme begrensningene og låter derfor større, mer dynamisk og yes....analogt, en CD kan ikke låte analogt for det er ikke analogt.
Nåja...

Jeg har spilt over en masse vinyl til CD, og det låter fortsatt veldig som vinyl, og veldig "analogt".

Alle medier har forresten klare begrensninger, også analoge selvfølgelig.
Ja men ikke de samme.....

Hvis du med dette mener at LP`ene dine låter like bra/analogt på CD etter å ha "kjørt" de gjennom en A/D konverter for å få dem på disse CD`ene så er det noen lydopplevelser du har gått glipp av.... ;)
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
rico skrev:
torsken skrev:
Fosse skrev:
Man skal være varsom med å trekke bastante konklusjoner om et medium på bakgrunn av en slik test. Jeg har selv gjort tilsvarende tester på en del album, og det kan ofte være like stor forskjell mellom ulike mastringer av LP-en som det er mellom CD og LP. På generellt grunnlag foretrekker jeg også vinyl, men jeg mener det er fullt mulig å få glimrende lyd av CD.

Ellers er det fordeler og ulemper med begge medier, og jo høyere man kommer i kvalitet jo likere låter de IMHO.

Kan du feks ha fått tak på en tidlig cd som ikke er basert på origanale tapes?
Cd kan gjengi lyden like analogt som LP hvis den som mastrer cden vil det og har den rette kilden (mastertape).
Javel? CD er et digitalt medium uansett med sine klare begrensninger, en LP som er spilt inn analogt (altså kontakt med kilden...) har ikke de samme begrensningene og låter derfor større, mer dynamisk og yes....analogt, en CD kan ikke låte analogt for det er ikke analogt.
Både LP og cd gjenngir det som blir "spilt inn". Låter mastertapen analogt kan både LP og CD gjenngi den med den samme analoge klangen hvis de blir mastret riktig. Jeg har en rekke cder og LPer fra sent 80-tall hvor Cd og LP er mastret fra samme tape/kilde. Du vil ikke være i stand til å skille dem i en blindtest. Jeg har lagd en rekke såkalte "needledrops" (innspilling av LP til CD)". Ved avspilling er det tilnærmet umulig å skille orginalen fra kopien. Mer hokus pokus er det ikke.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
theStig skrev:
rico skrev:
Javel? CD er et digitalt medium uansett med sine klare begrensninger, en LP som er spilt inn analogt (altså kontakt med kilden...) har ikke de samme begrensningene og låter derfor større, mer dynamisk og yes....analogt, en CD kan ikke låte analogt for det er ikke analogt.
Nåja...

Jeg har spilt over en masse vinyl til CD, og det låter fortsatt veldig som vinyl, og veldig "analogt".

Alle medier har forresten klare begrensninger, også analoge selvfølgelig.
du skrev det som jeg tenkte på.
det er ikke lydbæreren det er noe i veien med.
Har flere needle-drops som låter dønn likt vinyl.
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
Fosse skrev:
rico skrev:
La oss nå la vedkommende kose seg med denne opplevelsen i stedet for å analysere det hele ut i alvoret..... ;)
Det var ikke min mening å slå ihjel en hyggelig opplevelse og fin observasjon. Jeg regner meg som vinyltilhenger selv, og kjøper stort sett kun lp-er dersom det er tilgjengelig og betalbart. Men, jeg mener likevel at en test basert på én, to eller tre lp-er ikke kvalifiserer til generelle konklusjoner. Jeg kan nevne Brothers in Arms f.eks, den plata har jeg i to utgaver på vinyl, de to utgavene låter svært ulikt. Ta Springsteens Born to Run, forskjellen på repressingen fra 80-tallet og Classic Records forrige opptrykk er større enn forskjellen mellom MasterSound-CDen og LP (litt lite nyansert, men likevel).

Det var ikke min intensjon å drepe entusiasmen over mediet. Men det ikke riktig så enkelt som at LP låter bedre enn CD. Dårlig satt opp og matchet vinyl har i hvert fall en del mangler IMHO.

Òg, det kan da låte ganske så fett på en grei cd-spiller også?

jaja fosse - du glemmer at brothers in arms er indspillet digitalt..!

jeg har gennem årene ofte været irriteret over dårlige indspilninger på lp - tendenser til sibilanter,spidse,tynde,tørre osv.men selv disse analoge optagelser får ikke emaljen på mine tænder til at krakelere som dårlige DIGITALE optagelser.

her i huset bruger jeg DAT båndoptager - pioner fremstillede dem med 32/44/96 svarende til halv/hel/dobbelt speed,eller 12/16/24 bit!
for at spare min dyre pickup i det daglige,har jeg indspillet mange lpèr på 24 bit,som næsten lever op til originalen - langt bedre end 16 bit på samme maskine,men stadig ikke helt som originalen..

selv de bedste cdèr lider stadig under 16 bit formatets begrænsninger -
 
K

kbwh

Gjest
rico skrev:
theStig skrev:
rico skrev:
Javel? CD er et digitalt medium uansett med sine klare begrensninger, en LP som er spilt inn analogt (altså kontakt med kilden...) har ikke de samme begrensningene og låter derfor større, mer dynamisk og yes....analogt, en CD kan ikke låte analogt for det er ikke analogt.
Nåja...

Jeg har spilt over en masse vinyl til CD, og det låter fortsatt veldig som vinyl, og veldig "analogt".

Alle medier har forresten klare begrensninger, også analoge selvfølgelig.
Ja men ikke de samme.....

Hvis du med dette mener at LP`ene dine låter like bra/analogt på CD etter å ha "kjørt" de gjennom en A/D konverter for å få dem på disse CD`ene så er det noen lydopplevelser du har gått glipp av.... ;)
rico på glattisen.
 
T

tjn

Gjest
Valentino skrev:
rico skrev:
theStig skrev:
rico skrev:
Javel? CD er et digitalt medium uansett med sine klare begrensninger, en LP som er spilt inn analogt (altså kontakt med kilden...) har ikke de samme begrensningene og låter derfor større, mer dynamisk og yes....analogt, en CD kan ikke låte analogt for det er ikke analogt.
Nåja...

Jeg har spilt over en masse vinyl til CD, og det låter fortsatt veldig som vinyl, og veldig "analogt".

Alle medier har forresten klare begrensninger, også analoge selvfølgelig.
Ja men ikke de samme.....

Hvis du med dette mener at LP`ene dine låter like bra/analogt på CD etter å ha "kjørt" de gjennom en A/D konverter for å få dem på disse CD`ene så er det noen lydopplevelser du har gått glipp av.... ;)
rico på glattisen.
OK.
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
cox skrev:
Dersom Every Good Boy.. er en orginal Threshold pressing, så er lyden i megaklasse. Har selv denne, kjøpt i 1971 og vinylen er svært tykk, platen er 100% flat og totalt uten støy.

Har også de nye remasterutgivelsene på CD, de lyder godt, men mangler litt av den orginale avrundetheten og smidigheten som lp-pressingen har.
Det er nok en original Threshold-plate jeg har ja. Merket at den er litt tykkere og tyngre enn andre plater. (Et kupp til 20kr?) Spesielt det aller første sporet har jeg aldri giddi å høre gjennom på CDen, men på LPen så låt det straks mer interessant.

Forresten, noen som vet om noen butikker i nærheten av Oslo som selger vinyl? Vet bare om Rock og Rolls. Merker jeg har fått vann på vinylmølla nå. Særlig etter alle disse innleggene ;)
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Diskusjonen CD vs LP har jeg vokst av meg. Den fenger meg ikke lenger. Når begge medier er gjort rett, formidler de musikk til glede og forundring. Magiske øyeblikk oppstår. Mirakler skjer. Lytter møter musiker ansikt til ansikt. Ekstase. Rytme. Dans. Meditasjon. Kontemplasjon. Stillhet.

The Road Not Taken
TWO roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I—
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.


[Robert Frost (1874–1963). Mountain Interval. 1920.]
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Det diktet liker jeg. Det har noe analogt over seg også.
 
P

Parelius

Gjest
Upåaktet det analoge (he he), det diktet likte jeg også. Takker for formidlingen av det, quad_lars.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Jeg skulle egentlig oppgradere cd-spilleren min i begynnelsen av året var veldig nærme med og bestille Lector cdp 7t. Var rundt og hørte på div spillere, men
jeg synes jeg kunne høre de samme feilene som jeg hørte på min Atoll cd-100.
Hvar inne hos pm audio og hørte på blue note sibbert, fikk ikke helt god følelsen
av den heller. En fet vinyl rigg var satt opp for en kunde og jeg spurte om vi spille litt på den. En sang etter var cd - spilleren glemt og tankene dreide seg
kun om platespiller. Hadde ikke ei plate, hadde overhode ingen kunskap og hvordan man skulle sette sammen en god rigg eller stille inn en.
Men det spillte ingen rolle, musikken hørtes mye mer ekte ut og det er det som betyr noe.

Etter lp spilleren kom i hus har jeg knapt spillt en eneste cd, jeg synes forsjellen mellom cd og vinyl i mitt anlegg er som natt og dag.

:) Terje
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
Så moro at flere har hatt liknende "åpenbaring". Har hørt at den lectoren skulle være blant de mest "analoge" spillerne på markedet...
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Dallaz skrev:
cox skrev:
Dersom Every Good Boy.. er en orginal Threshold pressing, så er lyden i megaklasse. Har selv denne, kjøpt i 1971 og vinylen er svært tykk, platen er 100% flat og totalt uten støy.

Har også de nye remasterutgivelsene på CD, de lyder godt, men mangler litt av den orginale avrundetheten og smidigheten som lp-pressingen har.
Det er nok en original Threshold-plate jeg har ja. Merket at den er litt tykkere og tyngre enn andre plater. (Et kupp til 20kr?) Spesielt det aller første sporet har jeg aldri giddi å høre gjennom på CDen, men på LPen så låt det straks mer interessant.

Forresten, noen som vet om noen butikker i nærheten av Oslo som selger vinyl? Vet bare om Rock og Rolls. Merker jeg har fått vann på vinylmølla nå. Særlig etter alle disse innleggene ;)
Ny vinyl kan skaffes hos Tiger i Hammersborggata 18 (vis á vis John Dee/Rockefeller) og Big Dipper i Torggata 16/Torggata Bad (samme bygg som Rockefeller og dermed nabo med Tiger)

Link til Tiger web:
http://www.tigernet.no/epages/tiger.sf

Link til Big Dipper web:
http://www.bigdipper.no/
 
B

Back_Door

Gjest
nb skrev:
Man skal heller ikke undervurdere sjarmen ved de gamle grammofonplatene. Personlig synes jeg det er betydelig mer stas både å kjøpe, eie og sette på en LP enn en CD. Litt peiskos kan jeg alltids leve med.
Er man heldig, kan man få synkronisert knitringen fra peisen med knitringen fra støv og statisk elektrisitet fra vinylen.. ;D
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
845, jeg har overhode ikke glemt at Brothers in Arms er digitalt innspilt. Jeg nevnte to tilfeldig innspillinger bare for å illustrere forskjell og betydning av mastring og trykking. Samme album låter vidt forskjellig fra cd til cd og fra lp til lp. Mitt poeng er uavhengig av om innspillingen er analog eller digital, jeg opplevde forskjellen like stor med Born to Run som med Brothers in Arms.

Frans, siden det var Parelius og meg som startet de "kritiske" innlegg som du kaller det, så føler jeg meg truffet av det du kaller "forståsegpåere". Det var overhode ikke hensikten å slå ned på opplevelsen eller entusiasmen til trådstarter. Dersom du leser alle innleggene til Parelius og meg igjen så tror jeg du ser hensikten. Og ja, jeg er enig med trådstarter i at analogt låter bedre enn digitalt, min intensjon var å forklare at det kan være flere forklaringer på hvorfor trådstarter opplevde det han gjorde enn nettopp dét faktum.

Ellers stusser jeg litt på hvordan man bruker begrepene analogt og digitalt her. Når man sier at cd kan låte like analogt som vinyl så stusser jeg? Analogt er ikke nødvendigvis det samme som varmt og "snillt" IMHO. Jeg har etter min mening en av de bedre platespillerne, armene og pickupene som er å oppdrive, og jeg spiller stort sett musikk som er analogt innspillt. Det er ikke varmt og snillt jeg forbinder med analogt. Jeg forbinder analogt med åpent, dynamiskt, nært og nøytralt (i ordets opprinnelig mening). Varmt og kaldt skulle vel egentlig la seg gjøre å oppnå både analogt og digitalt? Når det er sagt så låter det varmere og fyldigere med vinyl hos meg, men med hensyn til varm/kaldt er forskjellen på innspillingene større enn mellom mediene. Jeg opplever analogt varmere, men samtidig mer "nøytralt".
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
Fosse skrev:
Frans, siden det var Parelius og meg som startet de "kritiske" innlegg som du kaller det, så føler jeg meg truffet av det du kaller "forståsegpåere". Det var overhode ikke hensikten å slå ned på opplevelsen eller entusiasmen til trådstarter. Dersom du leser alle innleggene til Parelius og meg igjen så tror jeg du ser hensikten. Og ja, jeg er enig med trådstarter i at analogt låter bedre enn digitalt, min intensjon var å forklare at det kan være flere forklaringer på hvorfor trådstarter opplevde det han gjorde enn nettopp dét faktum.
Jeg oppfattet det ikke som kritisk, bare fint å få litt flere vinklinger på saken. Er det ikke det forumet er til for? ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Dallaz skrev:
Fosse skrev:
Frans, siden det var Parelius og meg som startet de "kritiske" innlegg som du kaller det, så føler jeg meg truffet av det du kaller "forståsegpåere". Det var overhode ikke hensikten å slå ned på opplevelsen eller entusiasmen til trådstarter. Dersom du leser alle innleggene til Parelius og meg igjen så tror jeg du ser hensikten. Og ja, jeg er enig med trådstarter i at analogt låter bedre enn digitalt, min intensjon var å forklare at det kan være flere forklaringer på hvorfor trådstarter opplevde det han gjorde enn nettopp dét faktum.
Jeg oppfattet det ikke som kritisk, bare fint å få litt flere vinklinger på saken. Er det ikke det forumet er til for? ;)
Da er vi HELT på linje Dallaz. Synes det er utrolig moro at du har opplevd og erfart vinylens gleder. Kjør på. Det kan låte hemningsløst vakkert, mulighetene for å justere og tweake er ubegrensede og eiegleden ved plater er bare mye større enn for cd IMHO. (Akkurat det siste tviler jeg egentlig på at det er noen som er uenig i).
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
En annen ting jeg liker med vinyl er det visuelle, det er fint lite som er
mere behagelig for øyet enn en vinyl rigg i drift.

Men skal være varsom med hastigheter på 45 og over, kan jo lett
bli kvalm. ;D

:) Terje
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
her kommer et spørsmål som noen av dere sikkert synes er litt dumt, men hvordan renser man egentlig en LP-plate? Finnes det spesielle børster? Og følger man da rillene eller børster man utover som på en CD?
 
K

kbwh

Gjest
Og der kom en oppfordring fra Dallaz om en sticky om behandling og vedlikehold av vinylplater (og grammofoner). Kom igjen gutter, forsommermat!
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Dallaz skrev:
her kommer et spørsmål som noen av dere sikkert synes er litt dumt, men hvordan renser man egentlig en LP-plate? Finnes det spesielle børster? Og følger man da rillene eller børster man utover som på en CD?
Ja, det finnes spesielle børster. Selv bruker jeg en som ble bestilt gjennom HFN Accessory Club. Man setter på platen, og lar børsten følge rillene på den roterende platen før man lar puen falle på plass.
mvh
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.215
Man får også kjøpt vinylvaskemaskiner, hvis man virkelig mener alvor.
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
det tror jeg blir litt voldsomt til å begynne med. Så igrunn for meg en enkel børste eller noe...

Noen av platene jeg har kommet over er ikke helt rette, de snurrer litt skeivt. Er det en idé og legge dem i press?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Er det "kast" i dem, eller er hullet ikke skikkelig sentrert? Hvis de er bulket, kan det være vanskelig å gjøre noe med det. En del må avskrives for evig og alltid. Har fremdeles liggende en liten haug med plater som ble stående litt for nær varmeautlblåsingen i baksetet på bilen min under en lang flytting. Gordon Lightfoot og Lindisfarne ble aldri helt seg selv og måtte deretter kjøpes på nytt.
Jeg har lest en beskrivelse av en slags plateretter som opererte med trykk + varme + tid, og den skal visstnok funke, men har aldri sett noe sånt i bruk.
mvh
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
tkr skrev:
Er det "kast" i dem, eller er hullet ikke skikkelig sentrert? Hvis de er bulket, kan det være vanskelig å gjøre noe med det. En del må avskrives for evig og alltid.
det er "kast" jeg tenker på. tenkte at å legge en bunke tlf.kataloger oppå kanskje ville gjøre susen, men det har kanskje ikke noe for seg.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Det er stor forskjell på platestrammerne.

Platestrammeren jeg hadde på min første spiller (ProJect Perspectiv) rettet ut litt, klampen på Michell Orbe, som er vesentlig bedre enn standard Michell-klamp rettet enda flere. Etter at jeg fikk Acutusen i hus så spiller jeg alle plater i hylla uten problem. Kaset som blir igjen er så lite at det ikke er noe å bry seg om. De aller, aller fleste plater fremstår som flate. Mye av det samme vil du oppnå med en skikkelig krans (f.eks VPI).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Ikke noe poeng med press uten varme. Skal det varme til må platen være helt ren først (vasket med vakum-rensemaskin). Beste måten å få de rette på er ved hjelp av en maskin som den Air Tight har.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=14116&sct=music
Alternativet for oss som har nok av duppeditter, er å bake platene i ovn under press på ca 60-80 grader - baking må utøves med stor forsiktighet og eget ansvar.

mvh
KJ
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Jeg vet, har linket Classic Record sin artikkel om emnet en del ganger tidligere.
Men, tipper Air Tight sin sak funker bedre, om penger ikke er tema. Skikkelig platestrammer fikser imidlertid problemet i de aller fleste tilfeller, etter min erfaring.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.305
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Jeg vet, har linket Classic Record sin artikkel om emnet en del ganger tidligere.
Men, tipper Air Tight sin sak funker bedre, om penger ikke er tema. Skikkelig platestrammer fikser imidlertid problemet i de aller fleste tilfeller, etter min erfaring.
Ulempen er uansett at i den grad vinylen strekker og komprimerer under press så vil det oppstå forvregning, så det kan være at det er bedre å beholde bulkene, forutsatt at bulkene som sådan ikke er direkte hørbare eller det som værre er.

mvh
KJ
 

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Innlegg
334
Antall liker
0
Min erfaring er at alle mine plater løfter sakte på pickupen.
Har aldri trudd det skulle være annerledes ???
Snakker altså om en "dempet" bevegelse, rolig og pen :)
 
K

knutinh

Gjest
En god test av LP vs CD teknologi er å spille inn plater til CD vha en PC eller ekstern CD-brenner med god ADC og rett gain. Sammenlign så dette med LP spilleren direkte.

Da lytter man ikke til forskjellige masteringer men "vinylens svakheter" kontra "vinylens svakheter + CDens svakheter". Jeg vil anta at de fleste finner at lyden da er betydelig vanskeligere å skille.

Dette ville i så fall være en sterk indikator på at det er forskjellig master som brukes til den LPen og CDen man observerte forskjellen på til å begynne med.

Dersom det er slik at Vinyl (og f.eks SACD) ikke teknisk er bedre enn CD, men at 95% av innspillingene er bedre av ymse mastering-grunner så mener jeg at det er en høyst reell grunn for å velge disse.

-k
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
knutinh skrev:
En god test av LP vs CD teknologi er å spille inn plater til CD vha en PC eller ekstern CD-brenner med god ADC og rett gain. Sammenlign så dette med LP spilleren direkte.

Da lytter man ikke til forskjellige masteringer men "vinylens svakheter" kontra "vinylens svakheter + CDens svakheter". Jeg vil anta at de fleste finner at lyden da er betydelig vanskeligere å skille.

Dette ville i så fall være en sterk indikator på at det er forskjellig master som brukes til den LPen og CDen man observerte forskjellen på til å begynne med.

Dersom det er slik at Vinyl (og f.eks SACD) ikke teknisk er bedre enn CD, men at 95% av innspillingene er bedre av ymse mastering-grunner så mener jeg at det er en høyst reell grunn for å velge disse.

-k
Jeg er forsåvidt enig i prinsippet. Men vil du ikke her få AD-konvertrens "signatur" i tillegg til CD-spillerens "signatur" når du avspiller (uten å starte noen diskusjon omkring relevansen av dette)?
Greieste er vel å ha en plate hvor man er sikker på at det er samme master på begge.
Jeg har i hvert fall et lite problem med å forstå at dette med å digitalisere LP-signalet ikke skal kunne påvirke lyden. Men, jeg er enig i at det kan være en måte å forsikre seg om at det ikke er masteren vi snakker om. (Håper jeg forstod deg rett?)
 
K

kbwh

Gjest
Man kunne jo snu det rundt; Lage en LP fra en CD. Digitalisere LPen til CD igjen og digitalisere analog ut fra originalCDen en gang til. Sammenligne.

Hvilket av de to mediene ville da gi det største avviket fra originalen mon tro?

Please allow me to introduce myself, I'm a man of wealth and taste...
 
N

nb

Gjest
Fosse skrev:
knutinh skrev:
En god test av LP vs CD teknologi er å spille inn plater til CD vha en PC eller ekstern CD-brenner med god ADC og rett gain. Sammenlign så dette med LP spilleren direkte.

Da lytter man ikke til forskjellige masteringer men "vinylens svakheter" kontra "vinylens svakheter + CDens svakheter". Jeg vil anta at de fleste finner at lyden da er betydelig vanskeligere å skille.

Dette ville i så fall være en sterk indikator på at det er forskjellig master som brukes til den LPen og CDen man observerte forskjellen på til å begynne med.

Dersom det er slik at Vinyl (og f.eks SACD) ikke teknisk er bedre enn CD, men at 95% av innspillingene er bedre av ymse mastering-grunner så mener jeg at det er en høyst reell grunn for å velge disse.

-k
Jeg er forsåvidt enig i prinsippet. Men vil du ikke her få AD-konvertrens "signatur" i tillegg til CD-spillerens "signatur" når du avspiller (uten å starte noen diskusjon omkring relevansen av dette)?
Greieste er vel å ha en plate hvor man er sikker på at det er samme master på begge.
Jeg har i hvert fall et lite problem med å forstå at dette med å digitalisere LP-signalet ikke skal kunne påvirke lyden. Men, jeg er enig i at det kan være en måte å forsikre seg om at det ikke er masteren vi snakker om. (Håper jeg forstod deg rett?)
Jo, men det spørst jo om AD-konverteren i det hele har en signifikant signatur, eller om den blir irrelevant i forhold til resten av avspillingskjeden. Husk på at Mr. Linn himself ikke klarte å høre når en Sony ADDA-konverter anno tidlig 80-tall(?) ble patchet inn og ut av kjeden. Om ikke annet en pekepinn på at (eventuelle) effekter nok er ganske marginale.
 
Topp Bunn